Jump to content

Back to Basics Langholdsmatch, interesse?


Guest

Recommended Posts

Skal vi prøve å få til en mer eller mindre høytidelig konkurranse innen langholdskyting?

 

Hvis det er seriøs interesse for dette kan jeg prøve å ordne fasiliteter og nødvendige tillatelser, jeg vet allerede om godt egnet terreng sentralt på Østlandet, og har godt forhold til grunneiere.

 

 

Her er mine første tanker for evt gjennomføring:

 

Avstander ut til 1000m.

Våpen: Lovlig ervervet rifle etter eget ønske, satt opp etter egne preferanser.

Tillatte hjelpemidler: Kalkulator uten minne, forhåndsprintet kulebanetabell, sikte med retikkel for avstandsbedømmelse (IKKE LASER e.l).

Forbudte hjelpemidler: pda'er/smart-telefoner og tilsvarende, vind- og værmålere, laser avstandsmålere eller tilsvarende.

Ukjente avstander, kjente målstørrelser. Mål i stål, diverse geometriske figurer.

Klasse med og uten makker/spotter.

Kun feltmessige baner, fokus på skytemessige ferdigheter / evne til rask og korrekt avstandsbedømmelse og engasjering.

Scoring i IPSC-stil. (Poeng/tid, powerfactor)

Ingen fokus på taktisk oppførsel / stridsteknikk; REN SIVIL GJENNOMFØRING.

Feltløype av hensyn til plassbehov og at man faktisk skal bære det utstyret man drar med seg.

Startkontigent av nødvendig størrelse for dekning av nødvendige utgifter til planlegging og drift av stevnet. Dersom det er stor interesse blir det sikkert mulig å få sponsorer også.

 

Tidspunkt: Våren 2013, når snøen har trukket seg tilbake, evt i vinter hvis folk takler å fryse litt.

 

Hva sier dere: Er dere interesserte i å få testet egne ferdigheter i forhold til andre, med fokus på de teknikker som må sitte i ryggmargen for å kunne treffe målet den dagen batteriene svikter; kjennskap til eget våpen, manuell bedømmelse av vind og avstand, tidspress, feltmessige forhold og skytestillinger.

 

Jeg er klar til å dra igang mølla!

 

 

mvh

 

 

 

Påmelding til:

 

 

nmlanghold@yahoo.no

 

Navn og evt alias om dere ønsker det, så jeg har et minimumsantall å gå ut ifra i dialog med politiet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 274
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hensikten med å ikke tillate hjelpemidler av ulik karakter er å fokusere på ferdigheter fremfor tekniske hjelpemidler, og med det jevne ut forskjellene mellom de som har råd til alt stasj og de som ikke har det. Det blir dessuten mer krevende, og med det en større test av rene ferdigheter.

 

Men det kan også gå an å klasseinndele dette i en klasse for de som vil bruke krykker og en for de som er hard core. Ingenting er skrevet i stein ennå... ;)

 

Dersom dette blir noe av har jeg definitivt behov for hjelp med arrangementet, men vi lodder stemninga først. Hvis den er tilstede tar jeg runden med grunneiere og lokalt politi osv.

Link to comment
Share on other sites

Ved å utelukke laser kan man risikere at de beste skytterne skyter 1/2moa grupper i myra, mens de med flaks treffer gongene.

 

Meget uinteressant for meg.

 

"den dagen batteriet svikter" så skyter ikke jeg.

 

Stod noe om å gjøre det så sivilt som mulig, men det er vel kun militæret som bedømmer avstand med retrikkel fortsatt....

Link to comment
Share on other sites

Jeg er med, uansett, garantert.

 

 

(Må slå Tika).

 

 

 

Tips: Legg diskusjonen om laser/ikke laser død ved å opplyse om avstanden til halvparten av målene. Resten kan vi bedømme.

DFS gjør det hele feltsesongen.

 

Evt, to klasser: Kjente avstander og ukjente avstander.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

er også enig i det med LRF.

Kunne kanskje vært med vist det passa, hvis jeg kunne brukt laser.

 

Og med laser hadde det også blitt mye mer nybegynnervennlig.

Som SittingDuck skriver, mener jeg også at "ingen laser" at det hele beveger seg fra sivilt til militært.

 

Og kjøper heller ikke "laser er for dyrt" tanken. De er jo billige og "obligatoriske" innen langhold i dag.

Link to comment
Share on other sites

Å lære avstandsbedømmelse med retikkelet tar 10 minutter. Å bli god på rask anvendelse av det er en treningssak, som kan trenes på hele tiden, men det kommer fort hvis man prøver. Vind derimot...

 

Formel for avstandsbedømmelse: høyden på målet i m X 1000 / antall miliradian = avstand i meter.

Eksempel: 20 cm høyt mål dekker 0.2mil i siktet. Regnestykket blir slik: 0.2meter X 1000 / 0.2miliradian = 1000m. Nøyaktighet i bruken av siktet er kritisk for korrekt avstand, og når du behersker denne enkle og bærende ferdigheten trenger du ikke batterier for å ha en god dag på skytebanen.

 

Sittingduck: Hvis noen klarer å "flakse" seg forbi de beste skytterene gjennom et helt slikt arrangement vil jeg tørre påsta at de beste skytterne har fått nye navn...

 

 

Godt å se det er såpass interesse, jeg skal så smått begynne å snurre hjula.

Link to comment
Share on other sites

Ang laser eller ikke så er jeg nok farget av min "utdanning" når det gjelder langhold.

Har også skutt ett par stevner hvor det ikke var tillatt med LRF, uten at det påvirket hvordan resultatet ble.

Likt for alle. De beste er fortsatt best.

Hjelper ikke med 1/2 moa samling om du ikke treffer målet.

 

Det er ikke alle som har lasersom måler ut til 1000m hver gang.

Så synes godt at kostnadsspørsmålet er relevant.

En løsning er å opplyse om avstandene på de fleste oppgavene.

Så kan man ha laser til utlån på noen oppgaver, slik at det blir helt likt for alle.

Link to comment
Share on other sites

Og før dette sklir ut til å bli en hel masse styr om bruk av LRF eller ikke: En viktig hensikt er å samle mer eller mindre likesinnede innenfor ordnede rammer. Man kan feks avslutte arrangementet med en fellesmiddag i egnede lokaler, med særdeles stor takhøyde.

Link to comment
Share on other sites

Kaliberbegrensning blir litt vel ekskluderende, så det er ikke aktuelt.

 

Makkertjeneste:

" target="_blank" target="_blank. Disse gutta treffer her, men for de som ikke gjør det er jo kjekt med en som korrigerer neste skudd inn på målet. Jeg skal prøve å finne meg en god spotter, evt en bedre skytter...

 

Og ja; jeg ser at de bruker LRF. Og at de har det alt for komfortabelt ;)

Link to comment
Share on other sites

Og før dette sklir ut til å bli en hel masse styr om bruk av LRF eller ikke: En viktig hensikt er å samle mer eller mindre likesinnede innenfor ordnede rammer. Man kan feks avslutte arrangementet med en fellesmiddag i egnede lokaler, med særdeles stor takhøyde.

Dette er så sær og spesiell skyting at det uansett ikke drar 300 mann ut i lende. Å drive å legge føringer på hva man har lov å bruke evt ikke bruke, det blir for dumt.

Bør være himla glad om en samler 30 mann på et slik arrangement. Trekker hverfall ikke flere deltakere om en legger føringer på hva som er lov å bruke og ikke.

 

Blir jo det samme som ikke å tillate bruk av kikkertsikte på jaktfeltstevner. Ingen gidder å skyte JF stevner med åpne sikter i dag.

 

For å kverrulere videre "ordnede rammer" da er altså bruk av kalkulator og avstandsmåler osv ikke å definere som innenfor "ordnede rammer" :?::shock:

herre Jesus

 

Forøverig er dette et godt tiltak.

Link to comment
Share on other sites

Det var da fælt til syting her da! Her kommer Christian S med et glimrende insj, og hva sjer? Han får kommentarer om at "nei det er teit, jeg vil ikke være med!" Da kan dere vel gi blanke i å kommentere det her?

 

Poacher var først ute med å klage, ikke så rart siden han er BR-mann. Skal det ikke være begrensinger sier dere? Etter hva jeg kan se, så er det begrensninger (dvs regler) i de fleste konkuranser som holdes. Dette blir en konkuranse for den som skyter best/kan mest, ikke nødvendigvis han som har best utstyr. Dersom en skytter skyter 1/2MOA i myra, ja da var han ikke god nok! Gå hjem å tren.

 

Så til dere som klager og syter. Kom dere bort fra denne tråden. Jeg liker å bli utfordret på ting jeg ikke er så god på og takker Christian. Jeg er med!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er interressert i å være med på noe slikt! :D LRF eller ikke. Det står jo i første post at det er kjente størrelser på alle målene, og da synes jeg faktisk at det er litt gøy å prøve seg på avstandsbedømmelse uten bruk av LRF.

 

Er det tenkt en enkel dag, eller en helg? Hvis det er tid, så kunne jo første dag være trening, hvor LRF og alskens flotte hjelpemidler er tillatt, og så kunne jo dag to være konkurransen med kun basic utstyr.

Det er bare en tanke, tenkt ut ifra eget ståsted hvor jeg ikke har mulighet til å trene så mye langthold uten om de få seansene som finner sted en gang hvert annet år eller noe sånnt.

Link to comment
Share on other sites

Her kommer Christian S med et glimrende insj

 

Helt enig!

Min tanke er at dette er sivilt, og bør ikke inneholde militær del!

Personlig løsner jeg ikke skudd på LH uten å vite avstand. Dette har ingen ting med BR å gjøre...

Jeg er en av 2 personer som har arrangert LH gjennom 5år på bane 14 i Kongsberg. Der har vi hatt flere hundre personer opp igjennom årene.

 

Jeg ville heller sagt der er mål/ene, bruk hva dere vil, så lenge det er lovlig.

Om noen vil bruke laser, andre vil bruke ret. til å regne seg frem til avstand så gjør det.

 

Dette er bare min mening...

 

Både Finnsniper og Remmene var "utsolgt" i fjor og i år.

Ingen av de tillater laser.

Finnsniper har vel svært lite med sivilt å gjøre?

Er heller ikke alle som er enige i utviklingen av Remmene...

Link to comment
Share on other sites

Er enig med deg ang Finnsniper Poacher.

Det er en militær konkurranse.

Og det er nok derfor Finnene ikke tillater laser, de mener at de ikke funker i den finske vinterkulden.

 

Remmene har vel gått fra langhold med makkerpar til individuell IPSC preget langhold.

Ikke alle som likte det, noen syntes det var helt topp.

 

Viser bare at det er mange meninger om hvordan en konkurranse bør være.

Det viktigste er at den favner ett bredt publikum, hvis man skal få nok påmeldte til at det er verdt å arrangere en slik konkurranse.

Tror kanskje dere har rett i at man bør tillate alle midler for avstandsbedømmelse og måloppdagelse. Hvis tiden blir en faktor vil dette begrense seg selv.

Eks måle ett par avstander, forlegger på resten.

Avhengig av om man har ett begrenset antall skudd eller ikke selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

til dere som sover med laser under hodeputa og har fått operert inn målestasjon i hånden.. hvor langt våger dere skyte uten disse "hjelpemiddel" utstyret? spiller det noen rolle om man bommer? dette er jo papp/tre og stål.. hva så om du skadeskyter en gong? selv har jeg ikke laser og mobil målestasjon, stoler ikke på el-dingsebumser i uker med piss regn,,,, og uker med -30 og mere. så hatten av for de som vill delta på dette. og ikke surker over og legge "støttehjulene" hjemme :)

 

om jeg er hjemme i norge, så kan det hende jeg kommer :)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke alle som har retikkel som egner seg til avstandsbedømming heller? Ihvertfall ikke ut til 1000 meter. Også snakker man om å tillate spotter. Det vil etter min mening skille like mye mellom de som har/ikke har som laser.

 

Hva med å gjøre som IPSC da? En standard klasse med føringer/regler og en open klasse der "alt" er lov?

 

Edit: Det var ikke ment som klaging, bare nyansering. Blir gjerne med uansett hvilke regler som blir gjeldende. Smeller gjør det uansett ;)

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter ser ut til å ønske å lage en seriøs/høytidelig konkurranse for etablerte/viderekommende langholdsskyttere, og til det formålet passer nok foreslåtte regler bra.

Men minuset er at det blir vanskeligere og terskelen for å delta blir nok høyere.

 

Ved å tillate flere hjelpemidler blir det lettere for nye skyttere og man vil nok kunne få flere deltakere.

Og det vil nok hjelpe på rekruttering til langhold.

 

 

Hvorfor ikke dele i to?

En klasse ala det Poacher foreslår og en slik trådstarter foreslår?

 

Da kan nye og de som ønsker å skyte på lengre hold uten å måtte lære seg ting de aldri bruker ellers, delta med diverse hjelpemidler.

 

mens de andre som synes det er gøy med milling kan det i den andre klassen...

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke alle som har retikkel som egner seg til avstandsbedømming heller? Ihvertfall ikke ut til 1000 meter. Også snakker man om å tillate spotter. Det vil etter min mening skille like mye mellom de som har/ikke har som laser.

 

Hva med å gjøre som IPSC da? En standard klasse med føringer/regler og en open klasse der "alt" er lov?

 

Edit: Det var ikke ment som klaging, bare nyansering. Blir gjerne med uansett hvilke regler som blir gjeldende. Smeller gjør det uansett ;)

Jeg har sansen for det TS prøver å få til og synes kanskje det burde være mer fokus på den type skyting. Jeg personlig har ikke retikkel til å bedømme avstand og ville være helt avhengig av lrf men har ikke problemer med å forstå at dette kanskje ikke er konkurransen for meg. Bra tiltak. Tommelen opp for sånt.

 

Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Takk for all positiv støtte og konstruktiv kritikk.

 

Jeg tygger mye på mulighetene for klasseinndeling med og uten LRF. Da i så fall klasser med oppløftende eller fornedrende navn som "tøffingen" og "kaffe latte". Gjett hvilken klasse som evt får bruke laser... ;)

 

Det tar som sagt få minutter å lære seg milling med sikte for de som har den type sikte, og man trenger ikke forstå Miliradians historie for å ha glede av det sålenge man behresker formelen og vet at 1 Mil = 1 meter på 1000 meter. Etter endel lesing her inne gjennom årene har jeg fått en (muligens feilaktig) oppfatning om at nesten "alle" med litt interesse for langhold har P4F eller lignende retikkel, og det egner seg utmerket til avstandsbedømmelse, også på 1000 meter.

 

Det er forøvrig ikke meningen å ekskludere nybegynnere, og jeg er slett ikke all verdens dreven selv, men har tatt meg tiden til å lære meg utstyret jeg har , slik at jeg har mest mulig glede av minst mulig utstyr. Det kan også enhver nybegynner gjøre, og det oppfordrer jeg på det sterkeste, og det hadde vært artig med noen ferske som virkelig hevder seg ved å beherske grunnleggende ferdigheter.

Dette prinsippet fungerer for alle som tar seg litt tid til det, OG som jeg og flere har nevnt: det tester ferdighetsnivå, ikke økonomisk bæreevne. Disse to tingene henger ikke nødvendigvis sammen. Når det er sagt så skjønner jeg jo at drevne folk lar seg skremme bort av mulighetene for å bli slått av de som har så "flaks" at de behersker grunnleggende bruk av utstyret de har.

 

Evt bruk av makker vil bli egen klasse, som nevnt i første innlegg, og vil ikke gi fortrinn over de som skyter individuelt.

 

Aktuelt område er ca Hadeland / Land. Hvis det viser seg vanskelig prøver jeg mulighetene i Østerdalen.

 

Omfang kan for min del gjerne være to dager, enten med to dager skyting, eller en dag seminar og en dag match. Da blir det også naturlig med en fellesmiddag for de som ønsker, hvor man kan bli bedre kjent, og utveksle skrøner, erfaringer osv.

 

Jeg er forøvrig i innledende dialog med lokalt politi, mer info kommer utover dagen/kvelden.

 

Forøvrig er det godt å se at det er mangle flere enn bare meg som mener at det går an å skyte uten allverdens tekniske hjelpemidler :)

Link to comment
Share on other sites

To dager er glimrende!

 

Selv skulle jeg gjerne selv skutt et stevne som går over to dager, men jeg tror du vil oppleve at mange ikke får disp til å være borte to dager i strekk. Da er det nok mer deltakervennlig å ha stevne på lørdag og seminar søndag. Evt to stevner uavhengig av hverandre, ett lørdag og ett søndag så folk ikke lar være å delta på lørdag fordi de ikke kan delta på søndag. Jeg hadde nok skutt begge matchene.

Link to comment
Share on other sites

Men minuset er at det blir vanskeligere og terskelen for å delta blir nok høyere.

 

Ved å tillate flere hjelpemidler blir det lettere for nye skyttere og man vil nok kunne få flere deltakere.

Og det vil nok hjelpe på rekruttering til langhold.

 

 

Kunne ikke sagt det bedre selv.

Regler// klasser er gjerne hinder om formålet er rekruttering/ oppmøte.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ingenting er banket ennå, så vi får se.

 

Har snakket med lensmannen nå. Han har ikke erfaring med stevner i privat regi, men skal sjekke opp hva som gjelder, og han er åpen for innspill. Kan de av dere som har laget private arrangementer utenfor faste baner si noe om hva dere har gjort for å få loven med på laget, så videreformidler jeg det.

Hva ble feks gjort i forkant av langholdstreffene som har vært på vestlandet i løpet av det siste året?

Link to comment
Share on other sites

Regler// klasser er gjerne hinder om formålet er rekruttering/ oppmøte.

Ja, om du vil samle skyteinteresserte så lager du en skytekonkurranse, vil du samle de som er interessert i avstandsbedømming, så lager du en konkurranse i det.

Ved å kombinere de to tingene så lokker du bare de som er interessert i begge deler, det er dømt til å være færre, mange færre. Dessuten lukter det mere militært, da de er de eneste som har en fornuftig grunn til å ikke bruke laser når de skal skyte.

Roe setter ord på det som holder meg ute av svært mye organisert konkurranse.

 

dere som har laget private arrangementer utenfor faste baner si noe om hva dere har gjort for å få loven med på laget

Vi har sendt et brev (som jeg nå har sluttet å kalle søknad) til lensmannen i den aktuelle kommunen, og til våpenkontoret som den kommunen sogner til, der vi informerer om at vi vi holde et skytestevne, eller treninger da og da.

Det opplyses om tid, sted, retninger, kulefang, sikkerhetssoner, evt. tiltak for å sperre veier inn i området. Og at vi har grunneiers tillatelse.

Noen ganger får vi svar, andre ganger ikke - noen ganger vil de ha en befaring, noen ganger ringer de grunneier, noen ganger vil de flytte et mål fordi de ikke liker kulefanget, oftest får vi et brev tilbake der det står at Lensmannen sånn og sånn ikke har innvendinger. Dersom du PMer meg kan jeg sende deg en drøss slike brev.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...