Jump to content

Back to Basics Langholdsmatch, interesse?


Guest

Recommended Posts

Da var stevnet over, og det er igjen stille og rolig på åsen...

 

Takk for at dere kom, og for nye og hyggelige bekjentskaper, dog ingen sørlendinger...

 

Gratulerer så mye til Tika med seieren i individuell klasse (5x forstørrelse til tross), og til Stanley og Tom blandt makkerparene, vel blåst :thumbup:

 

Plata på CB var på hele 20x20cm, likevel var det bare tre skyttere som traff den...

Tika; du bommet iallefall raskest av oss alle, og jeg synes det var litt lumpent av deg å snyte meg for den "seieren" ;)

 

Resultater er sendt ut på e-post. Meld fra dersom du ikke har fått, så kommer det fortløpende.

 

Jeg retter med dette en stor takk til alle som tok skrittet ut og deltok, til de som har hjulpet til med forberedelser og underveis, og ikke minst til sponsorene som har gjort det hele mulig ved å stille materiell og et meget bra premiebord.

Takk!

 

Jeg håper å kunne invitere igjen om ett år, det er stor morro å arrangere for så flotte deltakere som dere alle er, norske som svenske, trøndere som øst-, vest- og nordlendinger, dog (igjen) ingen sørlendinger. ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 274
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fant dem, man takker så meget!

 

Og takk for at du kaller den for en bil, det er mer enn jeg gjør. Restene av en bil er en beskrivelse jeg heller støtter meg til ;)

Link to comment
Share on other sites

dog ingen sørlendinger...

 

Jeg hører jeg hører... Det er noe med at man ikke så lett reiser seg for å gå etter flesk når en sitter i smørøyet. Kall oss satte og trege, kall oss hva du vil.

Faktum er at mange her ikke har egnet utstyr til "dynamisk" skyting, rask skyting, eller avstandsbedømmelse, kall oss nerder - men høyre pekefingeren min har et åpent sår, og er hoven som fan, etter raske ladegrep i iskald snø...

Når en har familie, og en av årets største ferieuker ruller opp, da reiser en bare ikke bort alene i to dager og gjør noe en kan gjøre hjemme, sammen med familien?

At resten enten er sykemeldte, eller har alvorlig syke familiemedlemmer synes jeg ikke vi trenger å mobbes for. Jeg kan imidlertid garantere at jeg ikke kommer palmesøndag neste år heller - like lite som jeg kommer på årsmøte i NBSF :roll: Men ei anna helg - o-yeah!

 

Dette er iallefall hva vi gjorde her

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=2247&p=915253#p915253

 

K

Link to comment
Share on other sites

Heisan og takk for prøve skytingen i det flotte området ditt i dag :mrgreen:

Må si jeg er mektig imponert over alt arbeidet du har lakt ned i dette ,det er bare og ta av seg hatten for,heldig med været du bestilte var du også :D

Fikk for første gang prøvet milling i dag og det gikk over all forventning,estimert 800 meter,førsteskudd/kaldskudd bom ,2 klikk opp og treff :mrgreen: det ga mer smak :D

Neste år skal jeg prøve å bli med også :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hører jeg hører... Det er noe med at man ikke så lett reiser seg for å gå etter flesk når en sitter i smørøyet. Kall oss satte og trege, kall oss hva du vil. Faktum er at mange her ikke har egnet utstyr til "dynamisk" skyting, rask skyting, eller avstandsbedømmelse, kall oss nerder - men høyre pekefingeren min har et åpent sår, og er hoven som fan, etter raske ladegrep i iskald snø... Når en har familie, og en av årets største ferieuker ruller opp, da reiser en bare ikke bort alene i to dager og gjør noe en kan gjøre hjemme, sammen med familien?At resten enten er sykemeldte, eller har alvorlig syke familiemedlemmer synes jeg ikke vi trenger å mobbes for. Jeg kan imidlertid garantere at jeg ikke kommer palmesøndag neste år heller - like lite som jeg kommer på årsmøte i NBSF Men ei anna helg - o-yeah!

 

Så så, hjelm av, sakte og pent så man ikke blir hårsår... ;)

 

Jeg har forståelse, empati og sympati i bøtter og spann for de situasjoner livet generelt og relasjoner spesielt kan medføre, men har likevel vært utidig nok til å påpeke at en viss landsdel (hvilken skal ikke nevnes for å unngå å støte/mobbe noen) er overrepresentert denne gangen. Enkelte ting er mye viktigere enn andre, ikke noe problem, neste gang kan det være meg som må ta et valg.

 

Med tanke på at dette var første gjennomføring var det et bra antall som møtte, da det er behov for noen justeringer til senere, for med det å levere et bedre og smidigere arrangement. Alt i alt er jeg veldig fornøyd både med deltakerantallet og de erfaringer som er gjort, både organisatorisk og materiellmessig. Ikke minst er jeg veldig fornøyd med de deltakerne som var her, som måtte med åpent sinn og det utstyret de har. :thumbup:

 

Og det ser ut som dere der nede også har hatt en flott helg i godt vær. Vi har riktignok ikke hatt tid til aking, men blod og svette har det derimot blitt. :)

Link to comment
Share on other sites

Skammer meg over at jeg ikke har hatt mulighet til å verken skyte eller hjelpe deg i helga C S !

Men vi tar igjen det sosiale oppi Vuttudalen i sommer ;)

 

Gratulerer med et vellykket arrangement (etter hva en kan lese) ;)

Håper det blir årlig så en kan klare å karre seg avgårde på dette neste gang!

Link to comment
Share on other sites

knh180681:

 

Takk for det, og takk for besøket!

 

Du er hjertelig velkommen til neste år, og gjerne før det også. Vi må vel se om vi kan finne en passende anledning for HOBK her oppe, det er bare bra om vi får brukt terrenget litt. Det var godt å høre skyting på flere kanter, så det bør skje oftere her som det ikke akkurat går inflasjon i birkebeinere og bærplukkere. ;)

Link to comment
Share on other sites

Skammer meg over at jeg ikke har hatt mulighet til å verken skyte eller hjelpe deg i helga C S !

Men vi tar igjen det sosiale oppi Vuttudalen i sommer

 

Gratulerer med et vellykket arrangement (etter hva en kan lese)

Håper det blir årlig så en kan klare å karre seg avgårde på dette neste gang!

 

Takk for det;

 

Du er alltid velkommen, uansett anledning!

 

Jeg må vel snart finne meg ei kortholdspipe til denne saueren da, så jeg er klar for Nordisk; 308w, kort og feit må bli bra. 70cm er litt i lengste laget for praktisk, selv om det også går.. ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har en best. på kort og feil jeg også i 308... Og denne gangen må vi kjempe i samme klasse faktisk :o

Blir grusomt å måtte skyte med slik rull oppå pangen! Men løpet blir ikke over 50cm... Jobber litt med å få til samme kapasitet som du har kontra den jeg har hehe :)

Sivilpistol på tirsdag btw, om du ikke har fått det med deg :) kl 17

Link to comment
Share on other sites

Dette var en meget hyggelig opplevelse! Etter konkuransen sitter jeg igjen med ett intrykk større enn andre; IMPONERENDE !!! For en jobb som er gjort i forkant ! Konkuransen ble i tillegg utført med ytterste smidighet. Takk for en fantastisk opplevelse, jeg håper for for din del christian at det er ok for grunneigerne at gongene får henge ute til neste år for om ikke får du en himla jobb igjen. Du skjønner; vi kommer neste år også :) !!!

Link to comment
Share on other sites

Takk til dere begge for rosen, og for at dere kom!

 

Jeg er glad dere hadde en fin helg, det var det aller viktigste for meg.

 

 

Glemte det i går, men vil også gratulere Arne S med en fin andreplass i individuell klasse, samt overlegen seier i Cold Bore Shot-konkurransen, med et raskt og nydelig sentertreff på 566m. Håper du blir fornøyd med Vortex Razor'en fra Langhold.no fra CBS, og med Duracoat'en fra Durano.no for andreplassen i individuell på lørdagen.

 

Marcus L fra Sverige tok en fin tredjeplass, og dro hjem med en montasje fra Spuhr.

Marcus og jeg holder kontakt om stevner på tvers av grensen, send meg pm dersom noen ønsker å bli med i informasjons-loopen, og dra over til Sverige når det passer.

 

Gratulerer også til Stanley M med andreplassen i CBS, og Whiskey 3-chassiet fra Vertebrae.no.

 

Hvis noen har tatt bilder og ønsker å legge ut er det bare å gjøre det, selv fikk jeg ikke tatt ett eneste bilde mens det sto på...

Link to comment
Share on other sites

Christian S, kunne du komt med en kort beskrivelse av de forskjellige stagene? Fasiten om en kan kalle det noe slikt?

Eventuellt også en resultatliste (gjerne anonymisert om du vil)?

 

Jeg er veldig nyskjerrig på opplegget. Har forstått det slik mye av holdene var en god del kortere enn det jeg hadde sett for meg. 2-400m. Da gir jo det mer mening med diskusjonene rundt point blank range og reverse image zero etc. Milling er også vesentlig mer tilgivelig på slike avstander enn mine dommedagsprofetier tidligere i tråden :overrasket:

 

Virker som folk er happy så da må du jo arrangere neste år også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Lørdag:

Bane 1: 100-350m. 5 mål: min 5 skudd, maks 10 skudd. Helningsvinkel opp til ca 30 grader. Skyting over en ca 60cm høy stein, bred sektor.

Bane 2: 100-350m. 5 mål: min 5, maks 10 skudd. Skyting i veldig slak helning oppover. En sinnsykt liten gong på ca 175m.

Bane 3: ca 250m. 2 mål, 10 skudd. Stående skyting med støtte mot ett tre eller to stokker som fantes på standplass.

Bane 4: 100-800m. 5 mål: min 5, maks 10 skudd. Liggende skyting. Trang og kilen vinkel på ett av målene, rar liggestilling for å komme til på det. Spotter må flytte seg rundt for å fungere.

Bane 5: 100 til 450m. 5 mål: min 5, maks 10 skudd. Liggende skyting. Vanskelig med tofot pga snø og en kul som gjorde toføtter for lave, flere skjøt i snøen noen meter foran munningen.

Bane 6: 800-900m. 5 mål: min 5, maks 10 skudd. Liggende skyting over en dal.

Bane 7: 100-1000m. 5 mål: min 5, maks 10 skudd. Liggende skyting, mer eller mindre over et vindfall.

Bane 8: 650-700m. 5 mål: min 5, maks 10 skudd. Høy sittende stilling med våpenet i en slynge mellom to trær. All bruk av våpen og optikk gjennom slynga.

 

Vi var flere som millet oss til treff (i ny og ne) på lange avstander også; Det var treff i plater hele veien ut til 1000m (har gått runden og sjekka og reparert i dag). Kun 2 av platene hadde fått stå uforstyrret, så milling fungerer ganske godt også på avstand. Nå er det alltid en vind som ikke hjelper til noe særlig i dette området, så milling skal ikke få all skyld for bomskuddene ene og alene.

Vi hadde også en skytter med M98 og sikte duplex-retikkel som synset seg frem til avstandene, og justerte på erfaring. Han hadde treff på 20x20 på ca 400m, og var under en meter i høyde unna på ca 850m. Det er respektabelt, så det går an å prøve seg uansett utstyr, til tross for hva enkelte mener om det...

Det var ingen av oss som hadde noe i nærheten av 100% treff gjennom dagen, men det var noen som skjøt fullt hus på enkelte av banene. Ett av målene mine i forkant var nettopp at ingen skulle treffe alt; det skal være vanskelig! Det er ingen menneskerett å score fullt, selv i Norge...

 

Individuell klasse ble vunnet av Jørgen L, som fikk et Langholdsskjefte, sponset av GRS. Arne S tok andreplassen, og vant et Duracoat-settt fra Durano.no, mens Marcus L som tok tredjeplassen dro hjem med en montasje sponset og produsert av Spuhr.

 

Klassen for makkerpar ble vunnet av Stanley og Tom, som vant et Langholdsskjefte fra GRS, og en lyddemper fra Hausken.

 

Søndag:

Konkurranse med kaldt løp, hver skytter hadde ett skudd og én mulighet. Raskeste treff vant, og var i dette tilfellet også det beste treffet (Arne S). Kun tre skyttere av ca 20 gjenværende traff 20x20-plata på 566m (Arne, som vant Vortex Razor fra Langhold.no, Stanley, som vant KRG Whiskey 3 fra Vertebrae.no og Christer L).

Etter CBS skallet flere skyttere med lang reisevei av, noen ble værende for å prøve igjen på enkelte av banene fra lørdagen, mens 7-8 av oss gikk videre innover i terrenget for å skyte på ekstra lange hold, og litt mer skyting i svakt skrånende terreng på middels hold ettpar timer. Ca 1700 var terrenget tomt for folk igjen, og freden senket seg atter over åsen.

 

Mandag:

Feltet er gått over, løyper er tatt ned, mål er reparert og feltet er nå ca 93% operativt. Jeg må skaffe noen latterlig små hardox-gonger av 20mm tykkelse, da (til og med) 338 RUM tidvis drar igjennom 8mm plate på noe over 100m... (lurer på hvem som gjorde det, Audun... ;) )

 

 

Tilbakemeldingene har vært veldig gode, til dels ekstremt gode, og da det er veldig morsomt å være arrangør, for det er lagt ned noe tid, midler og innsats i dette opplegget.

Likevel er det er noen justeringer som skal gjøres før neste år, både med oppheng av gonger og organisering, for å ha et enda bedre opplegg da, hvor flere skyttere rekker å fullføre, eller iallefall starte, på alle baner. Av ulike årsaker, enkelte av dem utenfor min kontroll, rakk ikke alle det denne gangen, men de som orket skjøt sålenge det var lys nok til å skyte på lørdagen.

 

I 2014 blir det satt av endel plasser til Sverige. Nå hadde vi ni svenske deltakere, hvorav en har blitt nordmann på heltid. De som kom over er veldig trivelige folk, de liker denne formen for skyting, og varlset at det blir flere svenske neste gang.

Sørlendinger vil kun inviteres enkeltvis på personlig basis avhengig av hvilken grad av tillit de nyter hos undertegnede... ;)

Spøk til side; vi hadde faktisk én sørlending her nå, men siden man ikke kan velge hvor man er født har han tatt konsekvensen av det og flyttet til østlandet.

 

Så sant forholdene tillater det blir det en ny runde i 2014, men da håper jeg å få noe mer hjelp både i forkant og underveis. Alle de som hjalp til i år har gjort en kjempejobb, og har vært kritiske for gjennomføringen, men til neste år håper jeg det blir noen flere av oss til å dra arrangementet. Uansett gjør jeg gjerne dette igjen, og er pr nå innstilt på det. Palmehelgen fungerte bra nå, og gjør sikkert det neste år også; De som ikke sitter i smørøyet drar gjerne ut etter fett, selv om det er ferietid... ;) At det ble palmehelga denne gangen har med aktivitet på jobben å gjøre, det er noen ting der jeg må ta høyde for, og som går foran. Siste halvdel av mars er bra med tanke på føre og temperatur her, uavhengig av hvordan påska treffer, så det blir veiledende tidspunkt.

 

Det var veldig hyggelig å treffe så mange nye folk. Det ble en smule trangt i huset her; vi var vel 15-18 folk som overnattet inne, og det var kun på badet det ikke bodde noen gjennom helga :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Høres ut som et fett opplegg. Hadde vært skitgøy å være med på.

 

Hvordan gjorde en det der det var flere mål med forskjellig avstand? Milla alle først, eller et og et?

 

så milling fungerer ganske godt også på avstand

hehe, den er dråpen som sier vi lever i forskjellige verdener, om ne snur på den så kan en si at når ikke alt er treft etter så mye skyting, så er det ubrukelig :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det ble ikke gitt tid til å mille før "ild", så jeg tror de fleste millet og skjøt ett og ett mål. Alle i laget mitt gjorde iallefall det, men tør ikke si det for sikkert. Det var iallefall ikke gitt føringer på dette, så den enkelte sto fritt til å velge selv. De mer rutinerte har egne tabeller de går inn i, satt opp etter målets størrelse og antall MIL det ugjør ved måling, og der spares det mye tid over oss som er oppe med kalkulatoren, så jeg med flere har noe å hente der...

 

Jeg miller og skyter mine bomskudd med rak rygg; lærer noe av de fleste av dem (men glemmer tydeligvis fort igjen) ;)

Link to comment
Share on other sites

De mer rutinerte har egne tabeller de går inn i...

På lørdagen brukte jeg et ferdig-MIL'et "juksekort" som jeg hadde mekket på MAC'en. (Til tross for at den ikke har høyre-klikk - go figure ;) )

Fikk gode oppslag på alle 8 stagene, og deler den med glede. (2 sider)

 

MIL_01.pdf

MIL_02.pdf

 

Legges ut som PDF.

Kan med fordel skrives ut på 10x15 fotopapir, limes og lamineres for bedre lesbarhet og levetid.

Link to comment
Share on other sites

De mer rutinerte har egne tabeller de går inn i...

Denne tanken hadde da de urutinerte pysene som ikke dukket opp også tenkt ;)

Her er mitt forarbeid. Kom aldri til lamineringsmaskina.

mil_skjema.jpg

 

Et annet spørsmål:

Hvor fort må en skyte for å henge med i konkurransen? Om en ser på resultatlistene fra i år?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Marcus fra Sverige, som tok tredjeplass i Søndre Land, arrangerte i helga et praktisk langholdsstevne i Kristinehamn. Long Range Design var der, og har skrevet noen ord om det her:

http://longrangedesign.wordpress.com/2013/04/10/taktisk-langhallstavling/

Det ligger også to filmer fra gjennomføringen hos LRD. Dette bør jo inspirere noen og enhver (av oss med romslig komfortsone og lite selvhøytidelighet --> vi finnes...) til å dra igang noe tilsvarende på denne siden av grensa. ;)

 

Marcus ønsker seg norske deltagere til sine fremtidige dynamiske langholdsstevner; jeg kommer til å dra så sant det passer, og samkjører gjerne dersom det er aktuelt for andre å hive seg med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...