Jump to content

Back to Basics Langholdsmatch, interesse?


Guest

Recommended Posts

  • Replies 274
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

3-4 meter feilmargin på 600m er ett avvik på 0,5% og det er tilnærmet umulig.

Da har jeg mer tro på at du er innenfor 4-5%, altså 20-30m feilmargin.

Jeg skjønner ikke denne uoverenstemmelsen, mitt inntrykk er at man kan mille omtrent som Tika sier

 

 

Han mener at 0.05 mil nøyaktighet er det man bør klare med et normalt øye, og som det er jevnt over realistisk at man klarer så lenge objektet er stort nok

Her ligger hunden begravet, 0.05 mil på et 0.5mil stort mål er 10% og gir ubrukelige målinger. Om nå målet er 2mil, så er 0.05mil bare 2.5% - fremdeles 25m på 1000m, men uendelig mye bedre enn 100m, og på 500m er det plutselig 12m - og man treffer - iallefall nære :D

Det står en 3.2m høy stake 542m fra stuevinduet mitt, dit kan jeg mille bra nøyaktig, men setter jeg et A4 ark der og prøver å mille det, så sliter jeg.

 

og gjenstandene til å mille på enda større

Feil får veldig mye mindre betydning når målet er stort, og du kan styre vanskelighetsgraden med dette.

Om du setter opp en målepinne ved hvert mål, som er f.eks. 0.5-1m på kort hold, og 1-2m på langt hold, så gjør du hele øvelsen mye mer troverdig. Man har med seg avstandsbedømmelses-aspektet, som jeg syns er bra. Og det er realistisk å måle rett nok, som er enda bedre, og vi er tilbake i en skytekonkurranse :wink:

 

men dette er ikke DFS på bane; alle kommer ikke til å treffe skiva hver gang

Alle treffer ikke hver gang (det er fordømt få feltstevner jeg har hatt 30 treff på, og selv eks. skytterkongene har ikke alltid 30 treff), Ta deg en tur på et feltstevne , jeg mistenker at du vil digge det.

 

Han mener at 0.05 mil nøyaktighet er det man bør klare med et normalt øye, og som det er jevnt over realistisk at man klarer så lenge objektet er stort nok, og det stemmer bra med 5 meters feilmargin på 1000m

0.05 mil, den er grei - men det blir 50m på 1000m (som er ubrukelig til presisjonsskyting), ikke 5 :wink:

 

helt vanlig å mille målstørrelser på 50cm til 3-4m nøyaktighet ut til 6-700m

50cm kan man mille seg til treff på 700m, det skal jeg klare med litt tid, MEN:

Det er 0.5% feil i avstanden ja, OK? målstørrelse 50cm: 0.700mrad gir 714m, og 0.703 gir 711m, så man leser altså med en nøyaktighet på 0.003mrad - 0.03klikk om du vil?

Jeg er helt åpen for en beskrivelse av hvordan man leser av tusendels mrad.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, vi får se hvordan det går, Tika ;)

Utfordringen min er først og fremst å treffe noe på 1000m i utgangspunktet, uansett hvordan jeg har kommet frem til avstanden; jeg har en høydespredning jeg gått kunne vært foruten. Noe av dette ligger sikkert i ammoen, men jeg har også en jobb å gjøre med stillingen kjenner jeg under skyting. Treffprosenten min er heller nedslående på den avstanden, så jeg har mer enn god nok grunn til å trene endel mer på dette... Foreløpig ville jeg holdt forventningene på den beskjedne siden, men det blir gøy uansett. :)

 

Jeg blir jo svar skyldig og vel så det overfor dere to. Poenget mitt er likevel at det er mulig å mille nøyaktig nok til å kunne treffe mål også på god avstand, om man så ikke nødvendigvis treffer nøyaktig der trådkorset er (derfor er det greit å ha kontroll på point blank range også, så man vet hvor i banen man har litt spillerom). Jeg vet ikke hvor mye den enkeltes øyne og syn har å si her, men faktorer som å holde våpenet tilstrekkelig rolig til å få en god avlesning spiller også inn.

 

Jeg er overhodet ikke i stand til nøyaktig å angi tall ned til tre desimalers nøyaktighet, men jeg gjør den beste vurderingen jeg kan, og går ut ifra det. Det blir mer intuitivt enn analytisk kanskje, men hva så, hvis det er nært nok til å få treff? Og jeg klarer som sagt å mille små plater ganske nøyaktig ganske langt ut, og det hender jeg treffer dem også. Jeg er hverken unik eller særlig spesiell, så jeg har troa på at alle som legger ned litt innsats kan få til det samme (og jeg er slett ingen idealist, bare så det er sagt). ;)

 

Dette avhenger selvfølgelig av størrelsen på målet og objektet som skal milles, og det vil jeg ta hensyn til i størst mulig grad. Det blir altså ikke snakk om å mille og deretter treffe en fyrstikkeske på 1000m. Målene vil være av hensiktsmessig størrelse i forhold til hva jeg får tak i, og objektene til milling vil som sagt også være av god og kurant størrelse, lette å se, med runde tall.

 

Det er forøvrig godt å se at det iallefall er enighet om at milling fungerer tilstrekkelig til at det går under visse forutsetninger, så ikke folk mister helt motet her... Forutsetningene tar jeg meg av på best mulig måte, men den enkelte må selv gjøre en så grundig jobb som mulig for å få et tall som er så nært sannheten at det er brukbart. Og tilfreddstillelsen iallefall jeg får etter å mille meg frem og deretter treffe er enorm, det er rett og slett rått! Jeg unner flere den opplevelsen, og håper jo å tilby det i mars. :)

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skjønner det er PBR den avstanden du kan skyte rett på et mål av en gitt størrelse uten å klikke, vanligvis lik diameteren av det vitale området på et eller annet dyr som du jakter på. Skyter du rett på vil du aldri treffer høyere eller lavere enn denne diameteren så lenge du er innenfor PBR avstand. PBR for min børse i 6,5x55 med en CC 140 gn kule i 810m/s og sikte høyde på 5cm er ca 300m dersom målet er 25cm.

Hvis målet er 1m stort er PBR ca ved 530m.

Hvordan ser du for deg at man kan utnytte kjent PBR ved milling egentlig?

Link to comment
Share on other sites

Regner med at Christian tenker på "treff sone" eller kill zone som det også kalles. Det vil si i hvilket intervall du vil treffe et mål av en viss størrelse.

 

Eks målet er 30cm stort. Ved å stille siktet på 600m vil du kunne treffe målet om det står mellom 450-640m. Denne variasjonen avgjør hvor nøye du må treffe med avstandsbedømmingen din.

Link to comment
Share on other sites

Tipper dette blir mer som "NM" i skadeskyting av hel/halvfigurer...

 

Egentlig burde dere skyte 1000-1200 meter med oppslagssikte på krag eller mauser....for å være helt "back to basics" liksom...

 

Sorry at jeg er sarkastisk her altså, men dette blir for dumt. Kunne like godt kallet det for "NM" i hurtig stridsskyting...

Link to comment
Share on other sites

Tika; ja, det er treff-sone jeg tenker på. Dean Michaelis skrev om dette i boka fra 2000, og jeg mener han kalte det Point Blank Zero der. Wikipedia bruker begrepet slik Smaug gjør. Det er mulig jeg blander begreper her, så jeg skal sjekke opp når jeg kommer hjem til "bilblioteket". :)

 

Smaug: Som Tika sier, du kan bruke harelabb på avstandsbedømmelsen i langt større grad, og fortsatt få et kalkulert treff, uten at det har noe med selve millingen å gjøre.

 

Det er en teknikk som heter Reverse Image Zero. Da holder man alltid siktepunkt i underkant av målet, og vil få treff over siktepunkt ett sted, avhengig av hvor man har satt Zero, som igjen avhenger av målets høyde. Den stammer fra tiden med Lee Enfield og .303British med relativt krum bane. Da holdt man én målhøyde UNDER underkant av målet, og kalkulerte med treff i målet ut til en gitt avstand. Siden man nå har patroner som skyter vesentlig flatere holder man underkanten av målet.

 

M67: Jeg tror helt sikkert jeg ville likt feltskyting. Problemet er tiden, men dersom vi får halvautoforbud vil jeg få tid nok i massevis, og da blir jeg med i DFS sine rekker igjen. :)

 

Longrange: Du har litt rett i det du sier, bortsett med at det blir for dumt, selvfølgelig, det er en tåpelig kommentar. Noen iblandt oss liker å skyte godt nok -fort, som en avveksling til perfekt -sakte. Ikke at det ene er noe bedre enn det andre, det er annerledes, såpass må man respektere.

Jeg er den første til å innrømme at bruken av NM er noe løs, og det har jeg vært åpen på overfor sponsorer også. Dersom du finner bruken støtende beklager jeg det, da hensikten er en helt annen. Det står desverre ikke folk i kø for å lage formelle NM i langholdsskyting heller, så begrepet er på ingen måte stjålet selv om det ikke er offisielt. Dra igang noe på din kant; jeg kommer og deltar hvis jeg har tid, og kan til og med låne ut endel utstyr til formålet. Dette er ikke sarkastisk ment.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Problemet er tiden

Ugh!

 

dumt

Skytinga Christian legger opp til er ikke som den andre skytinga mange er vant til, men den er forskjellig, lik det eller ikke - jeg synes det er moro, men som det sies, tida... Når du kom med informasjonen om at målene som skal milles er større enn målene som skal skytes falt egentlig alt på plass, og det hele høres maks moro ut i mine ører.

Dumt er det iallefall ikke, det er dumt å si det :wink:

 

Men jeg ser absolutt at noen reagerer, det militære tilsnittet blir mer og mer synlig etterhvert, og en må ha lov til å spørre om hvor langt inn i militære ferdigheter vi er tjent med at sivile trener og konkurrerer? Iallefall åpenlyst og organisert - når VG slår opp store bilder av oss, tacticoole som faen, og beskriver hva vi trener på, hva vi kan og hva det kan brukes til - hvor står norsk langholdsskyting da?

På "tradisjonell" LH-skyting er det alltid nok røde BR-rifler, blå pappskiver og originale Sauere til at det bryter opp, sammen med alt nerdeutstyret så ser det ikke så "farlig" ut. Men her vil ALT være tactical, og noen vil komme i uniform, eller noe fra NFM som de har brukt i A-Stan, alt en gjør og diskuterer er pensum i "Hard Target Interdiction", og en skyter fort, for område, ikke for presisjon...

Generelt vil en være bedre utrustet en enn en hel del lands væpnede styrker, norsk politi vil i forhold være fullstendig "outgunned", og trolig stille med langt mindre trening og kompetanse - det hele er egnet til å skremme sarte sjeler i både media og politikk.

Gøy er det helt sikkert, og galt er det ikke i mine øyne, og bør ikke være i noens, og det bør overhodet ikke stå til hinder for gjennomføringen, men jeg klarer ikke å la være å gruble over "imaget" her, og jeg føler at alle, og særlig trådstarter bør tenke litt over det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Men her vil ALT være tactical, og noen vil komme i uniform, eller noe fra NFM som de har brukt i A-Stan,

 

Jeg har tenkt, og tenker stadig mye på det med image:

Jeg vil nødig fortelle folk hva de skal ha på seg, men jeg håper den enkelte selv vurderer det dit hen at antrekk med sivilt tilsnitt er å fortrekke, med mindre man er stadig tjenestegjørende iført korrekt uniform, selv om sivilt også da er å foretrekke.

I dag ble jeg tilbudt å låne stålmål av en viss form og størrelse, jeg takket nei av de årsaker du nevner, Krister

Jeg har gått bredt ut etter sponsorer, også utenfor vårt miljø, og det med god respons synes nå jeg. Sånn sett tror jeg ikke vi har noe imageproblem så langt, og jeg håper det fortsetter sånn. Jeg ønsker iallefall ikke å bidra til at det endrer seg i negativ retning. I denne runden får vi mye materiell med høy gjenbruksverdi, dermed trenger ikke jeg/noen å gå så bredt ut ved en senere anledning, da materiellet allerede finnes i egne rekker, det er bare å si fra så ordner det seg.

Dette hadde vært fullt mulig å gjennomføre dette som en militær konkurranse ala Finnsniper, med ekstrem grad av sniking osv, men det tar seg fryktelig dårlig ut i sivil regi. I tillegg finnes jeg ikke interessert i å krype rundt i snø og slafs og alt annet militære profesjonsutøvere holder på med. Det vi driver med er en ren teknisk sak, i dette tilfellet sammensatt av noen flere faktorer, og det er laaaangt unna skarpskytter-/snikskytteropplegg vi holder på med (ja, jeg vet at en snikskytter er en kriminell, det trenger vi overhodet ikke diskutere).

 

 

Jeg er enig i mye av det du skriver videre også. På den annen side må vi ikke hause opp dette med at ting er så skummelt og farlig selv heller. Opplegget er faktisk godkjent uten andre anmerkinger enn "lykke til", med alle faktorer på bordet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det jeg tror mange glemmer er at "langholdskytinga" som den er pr. 2013 er relativt nytt og fenger slike som meg som kan dukke opp på skytebanen med en jaktrifle iført en kikkert og være klar til å delta på konkuranser. Nettopp fordi vi slipper å ha røde BR rifler i skreddersydde hjemmesnekra stativer til svært mange kroner for å delta gjør at "folk flest" kan stille på rimelig lik linje.

 

Se rundt på skytebanen på Blaker hva vi sitter med i HOBK, noen har BR rifler, noen kjører plastkledd Sauere, jeg har min trofaste Remington og andre igjen har ymse Tikka eller Savage. Mange kjører 6,5, noen har 308 og enkelte har 338. (Så har du de "rare" BR kalibra da;) ) Noen har PM II, andre har Zeiss eller Nightforce. Noen har spottingscopes, noen har en Kestrel. Noen kjører fabrikkrulla ammo, de fleste lader litt og prøver seg frem. Jeg har for eksempel ikke laser og må følgelig lære meg å mille litt. Heldigvis har jeg en PMII med P4 i FFP, så jeg stiller bedre enn han eller hun med vanlig trådkors.

 

Jeg gruer meg faktisk til den dagen da langhold har blitt "dfsifisert" og at for å delta på trening eller konkuranser på lange hold så kreves det en stor førstegangsinvestering for å i det hele tatt kunne troppe opp på banen..

Link to comment
Share on other sites

Nettopp fordi vi slipper å ha røde BR rifler i skreddersydde hjemmesnekra stativer til svært mange kroner for å delta gjør at "folk flest" kan stille på rimelig lik linje.

 

Og dette er jo kjernen rundt idéen med Back to the Basics: Å holde utstyrshysteriet på et minimum så flest mulig kan delta uten å måtte prostituere seg selv og/eller madammen for å få råd til alt "nødvendig" utstyr. Man kommer langt med børse, sikte og litt kunnskap, og det er det jeg ønsket å formidle med hele opplegget, selv om enkelte synes det blir for dumt.

 

Ironisk nok har de sterkeste motstanderne (iallefall innledningsvis og i dag) vært etablerte LH-skyttere med et godt ry her på forumet, folk som "ikke skyter uten å vite avstand" osv av fare for å skadeskyte ei stålplate... Disse er hjertelig velkomne hvis de ombestemmer seg og aksepterer reglene, ellers er de hjertelig velkomne til å bli hjemme og se repriser av siste ukes Hotell Cæsar hvis de heller vil bruke helga på det; det ene trenger ikke være noe bedre enn det andre, og det ville uansett vært utenfor min myndighet å avgjøre hva som er best. Jeg har tatt mitt valg.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Når du kom med informasjonen om at målene som skal milles er større enn målene som skal skytes falt egentlig alt på plass, og det hele høres maks moro ut i mine ører.

 

Enig. Mine kritiske spørsmål tidligere her var pga min oppfattning av at målene ville være så pass små at milling av de ikke ville gi tilstrekkelig avstandsestimat til å treffe selv med moderne retikkel med 0.2 Mil oppløsning.

 

Jeg kommer til å stille i klassen for de sakteskytende :)

Link to comment
Share on other sites

I det store utlandet er langholdsskyting, som palma- og F-class, adskilt fra "Tactical" og "snipermatch"... og når jeg leser innleggene i denne tråden skjønner jeg hvorfor.

 

Som langholdsskytter nasjon er vi vel ganske fersk her på berget, og det er vel ikke annet å vente enn at ulike interesser gjør seg gjeldende.

Ikke finnes det særlig mange stevner å velge i for langholdsskyttere, så når et godt initiativ realiserer seg vil flest mulig være med.

Representanter for de ulike interessene vil gjerne vektlegge sin interesse, men som alle forstår så gjelder fortsatt ordtaket om at "til lags åt alle kan ingen gjæra".

Hva er minste felles multiplum? hvor kan vi treffes i kompromiss slik at initiativet kan bære frukter med et stevne som tiltaler flest mulig?

Er det mulig å ener, eller er en splitting i Target/Tactical beste løsning?

 

Enda viktigere er prosessen dit, hvordan skal vi unngå at de, som tar initiativ og legger arbeid og tid ned i dette, går lei?

En kan gjerne være uenig og en kan gjerne diskutere, men på en måte som ikke dreper lysten til å ta initiativ.

 

Jeg har forsøkt Benkskyttervarianten på 500m som medlem i "tofotklanen" og trakk lærdom av det.

Nå håper jeg å kunne trekke lærdom av en annen variant av langholdsskyting, som det meg bekjent ikke har vært gjennomført tilsvarende stevne for.

Fellesnevneren er at jeg deltar uten å være arrangør.

 

Respekt til de som tar initiativ til glede for oss deltagende.

Link to comment
Share on other sites

Mille meg her og mille meg der. Hjelper ikke det døyt når du plutselig finner ut det ikke er GUD som har kvalitetssikret kulebanetabellen du bruker. Når jeg endelig fikk tilgang på en bane på opptil 1000 m fant jeg fort ut at kart og terreng ikke ville bli enige om hvem som hadde rett. Det hjalp ikke med 5 balistic programmer på iPhone når jeg ikke hadde fått kronografert ladningene. Og når jeg fikk gjort det hadde jeg ikke lenger tilgang på banen. Og det er vel kanskje problemet til de fleste av oss; mangel på langholdsbaner til trening og verifisering av data.

Et annen ting er vel "back to basic". Hæ? Har knapt nok kommet OPP fra basic i utgangspunktet, men har endelig fått kjøpt meg laser, Kestrel og spotter med mil retikkel. Nå skulle jeg ENDELIG få møte resten på like fot med gadgets, nå var det skytinga som skulle avgjøre! Men da var det ingen som ville leke med meg, nå skal plutselig alle de som har levd i LongRange Gadget Heaven så lenge at de har blitt blaserte skyte "Billy Dixon's Adobe Walls Long Range Challenge".

Spiller ingen rolle, jeg blir med uansett, selv om det skulle bli "Null hull". Jeg skyter mot meg selv og setter pris på ALLE som orker å arrangere noe som dette. Det kunne VIRKELIG bli morro om noen hadde klart å få til en permanent bane på østlandet med hold på 1000+ slik at det var mulig å få trent litt innimellom :D

Link to comment
Share on other sites

Er det jeg som er naiv og ikke har skjønt at min deltagelse på treninger under paraplyen benkeskytterforbundet hvor jeg ligger på bakken med tofot blir uglesett..?

 

Kanskje vi burde opprette ett eget forbund for å skille ut rene BR skyttere fra langholdskyttere hvis det er slikt som jeg får inntrykk av her.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke fra BR-folk spørsmålene har komt i denne tråden. Jeg tror det koker litt ned til at å treffe med førsteskuddet på 700m+ (aka langhold) er såpass vanskelig selv med med laser og trykk/temperatur-måler at dersom en legger en inn usikkerhet i avstand også så begynner bingo-faktoren å stige kraftig.

 

Men all ære til Christian S. som arrangerer dette, er lett å sitte 50 mil unna og klage :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er (nesten) nybegynner på langholdsskyting men har drevet med jakt og konkuranseskyting i 40 år, mest praktisk pistol og rifle ( 80-90 tallet) og NROF. Oppdaget gleden ved langholdsskyting ved en tilfeldighet ved å skyte på vannmeloner på 700m på hytta. Min "bekymring" er at jeg ikke har noe treningsgrunnlag på lange hold hverken for kontroll av kulebaner eller effektiv vindbedømmelse. Milling skal jeg klare men kanskje ikke med stor nok nøyaktighet, det får vi se på. Da dette er på vinter og i skog lurer jeg på hvor effektiv egenspotting eller egen spotter vil være. Har skutt 12.7 MØR med sporlys på 800 m og 6,5 mot en stein i gress og lyng på 1000m. Det var natt og dag, for å si det sånn. Hadde en dreven spotter med Swaro, jeg brukte 7-8 skudd før han så lyngen beveget seg. Så jeg spør dere som er mer erfarne enn meg: Hvor "lett" er det å spotte treffpunt ved bom på stålet i snøen? Spotter dere på nedslag eller kulebane? Hvor "lett" er det å se dette i kikkertsiktet uten egen spotter? Forøvrig skal jeg sette "millepinner" i snøen på et jorde for å trene :)

Link to comment
Share on other sites

Er det jeg som er naiv og ikke har skjønt at min deltagelse på treninger under paraplyen benkeskytterforbundet hvor jeg ligger på bakken med tofot blir uglesett..?

Jeg har aldri hørt om noen som ugleser det i NBSF, aldri. NBSF-klubber arrangerer stevner der en ligger på bakken med tofot regelmessig.

- i DFS og NJFF er det dog rikelig med grinebitere som får tilløp til apoplektisk anfall av svarte rifler med tofot, er det brems på så tipper jeg pacemakeren slår inn med en gang... Men de dør ut snart.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Så jeg spør dere som er mer erfarne enn meg: Hvor "lett" er det å spotte treffpunt ved bom på stålet i snøen? Spotter dere på nedslag eller kulebane? Hvor "lett" er det å se dette i kikkertsiktet uten egen spotter?

Sitter man rett bak skytteren med en god kikkert, så ser en nesten alltid kulesporet - de beste spotterene ser det alltid. Iallefall kjenner jeg et par mann som alltid gir rett korreksjon.

Hvor tydelig kulesporet er varierer med vær og lys, og bakgrunn, og det kan være fra usynlig for de fleste, til tydelig som strålen fra en hageslange.

Sitter en rett bak, noe jeg ikke gjør i videoen, så kan en se kula svinge om det er vind, og har full kontroll sideveis - på langt hold er høyden vanskelig å ta om du ikke ser noe nedslag, som regel bedømmer en treff for høyt.

Sitt eget kulespor er verre å se, men med lite rekyl blir det enklere, men framdeles vanskeligere enn det er for spotteren. Sporet på videoen så jeg veldig tydelig i kikkertsiktet, selv med 338LM, men da er det flaksskudd, der rekylopptaket tilfeldigvis var helt perfekt.. samme dagen så jeg nok sporet av alle 6.5x55 skuddene mine sålenge jeg skjøt med tofot. Med reim, eller fra knestående er det verre.

 

Nedslaget kan være fra "lost in space" til et kjempe-plask, i både snø og lyng. 338 har en fordel her, det skjer mer, og er lettere å se.

Vi skyter et sted der vi skyter inn gjennom en glenne i skogen, på omlag 1000m hold, sporet forsvinner ofte når kula går inn mellom trærne, og ingen har noengang sett nedslaget fra 6.5 der, 338 synes av og til og kan spottes inn.

De gode skytterene treffer denne gongen (30x40cm) etter maks et par skudd om det er en oppegående spotter med. Kun en mann har truffet den på 1. skudd flere ganger (ikke meg).

Med 6.5 så enten treffer du, eller så bommer du - har du en topp spotter og treffer veldig nært så går det. Jeg har ikke hørt om noen som har sett sine egne spor inn der, jeg har aldri sett hvor det ble av 6.5 kuler som ikke traff gongen, men spruten fra 338 ser en av og til selv... Ofte er det vanskeligere å spotte seg selv på kortere hold, fordi man ikke har "landet" etter rekylen før kula treffer. Mange har heller ikke fått opp øynene...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvor "lett" er det å spotte treffpunt ved bom på stålet i snøen? Spotter dere på nedslag eller kulebane? Hvor "lett" er det å se dette i kikkertsiktet uten egen spotter? :)

 

Hvor lett det er avhenger av forholdene.

Med brukbare forhold og gjort på riktig måte er det greit å spotte på Trace/vortex/ kall-det-hva-du-vil spor etter kulas bane.

 

I perfekte forhold og mot snø er det "lett" å se nedslag om det er i nærheten av målet ut til 700-ish

 

 

Uten egen spotter??? vanskelig vil jeg si

Link to comment
Share on other sites

Til info:

 

Vindanviserne som vil bli brukt er av typen sperrebånd/varseltape. Disse er noe mer følsomme enn vindflagg, så det kan være verdt å bli litt kjent med det før matchen så man ikke tror det blåser mer enn det gjør.

Link to comment
Share on other sites

Nå er du sikkert ikke spåmann, men kan du si noe om vind i område vi skal skyte?

 

Der jeg vanligvis skyter er det dessverre nesten aldri vind, så jeg har lite trening med å lese vind.

Kommer ikke til å trekke meg dersom det på en typisk dag, blåser mye der vi skal skyte, men da kan fokus på treningen endres litt ved å oppsøke områder der det blåser litt.

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig varierende; noen dager blåser det ikke i det hele tatt, andre dager er vesentlig mer spennende, med feks motvind ett stykke, og sidevind resten, evt to forskjellige retninger. Endel av skytingen blir over slukter eller små daler, og fra topp til topp, så lendet former luften forskjellig. Når det er sagt så er det sjeldent ekstreme vinder det er snakk om, tror aldri jeg har hatt mer enn en meter avdrift på 1000m uten justering. Jeg garanterer ingenting (hva angår vind). ;)

Link to comment
Share on other sites

I det store utlandet er langholdeskyting, som palma- og F-class, adskilt fra "Tactical" og "snipermatch"... og når jeg leser innleggene i denne tråden skjønner jeg hvorfor.

 

Hva er tactical snipermatch for no? At man ikke skyter fra benk med 6mm PPC på 500 yards..? Eller Palma-match rifler..?

 

Jeg sliter helt med å skjønne hvorfor man skal konstruere problemstillinger rundt denne formen for skyting som Christian S har lagt MYE tid ned i, samt politiet har godkjent baner for. Hadde politiet hatt noen som helst problemer med dette, eller innvendinger, tror du dette hatt seg gjennomføre..? Vi er ansvarsfulle folk, med lovlige ervervede våpen som skal avholde og delta i en konkurranse, ikke Michigan Milita på "heimvernøvelse".

Link to comment
Share on other sites

Du er nok inne på noe der, MAgnusM. Jeg tror vi er vår egen verste fiende når vi, her inne, tillegger diverse skyteformer en hel masse negative egenskaper.

 

Snakket akkurat med lensmannen igjen ang noen justeringer, som ble godkjent umiddelbart. Dette er ikke noe problem! ;)

 

Ellers: Låven har blitt inspisert av brannvesenet i dag, og vi kan forlegge folk der (de sa ikke ja, men heller ikke nei, og poengterte at vi selv er ansvarlige for sikkerheten). Det blir strengt forbudt å bruke enhver form for åpen ild der inne, røyking inkludert. Røykvarslere og brannslukningsapparater kommer på plass der innen stevnet, for sikkerhets skyld.

Link to comment
Share on other sites

I det store utlandet er langholdeskyting, som palma- og F-class, adskilt fra "Tactical" og "snipermatch"... og når jeg leser innleggene i denne tråden skjønner jeg hvorfor.

 

Hva er tactical snipermatch for no? .

 

Vi er nok ikke uenige vi to, men for å svare på det du spør om så se denne linken, til forskjell fra BR-skyting (som er morro, spennende og utfordrende det og.)

 

 

Ser ikke dette morro ut? :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

I dag har varene fra Certex kommet; 150m ø6mm stålwire, 200 karabinkroker og 240 wireklemmer. Har hatt en kjapp økt i kjelleren og laget oppheng til 13 skiver på ca en time. Wire er kurant å holde på med, og når alternativet er kjetting er iallefall ikke jeg i tvil. Disse 13 (26 wirebiter) opphengene veier kanskje en kilo til sammen, tenk hva tilsvarende i kjetting ville veid... Det tenker iallefall jeg på, som må bære det ut til fots ;)

 

Verktøy og premier fra Røgeberg Maskin / Tools Hønefoss er også i hus, og det er topp kvalitet vi har fått. Wiresaksa er tatt i bruk, resten er til premiebordet.

 

Bestilte 162 løpemeter vinkeljern for en ukes tid siden. Hentes om en uke. Disse må jeg skjære spisse i den ene enden, og bore ett hull eller to i den andre enden, og når det er gjort er det klart for rigging i terrenget, og da hadde jeg satt pris på litt hjelp her oppe.

I løpet av uken som kommer får jeg bedre kontroll på hva som er tilgjengelig av gonger, slik at det som trengs i tillegg kan skaffes fra andre kanter.

 

Brikkene faller på plass.

Link to comment
Share on other sites

Ang gjenstander som skal milles.

Trente litt milling i helgen. Nå som det er snø er det svært vanskelig å måle høyden på gjenstander. Vanskelig å se hvor de slutter mot snøen.

Da er det mye lettere å måle hvor bred en gjenstand er.

 

Evt. så må man lage en klar avgrensning på hvor høy gjenstanden er.

Eks en pinne som er tofarget med ett rødt felt som skal milles og en annen farge ned mot bakken.

 

Andre som har lignende erfaring med milling av høyde kontra bredde.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skjønner det er PBR den avstanden du kan skyte rett på et mål av en gitt størrelse uten å klikke, vanligvis lik diameteren av det vitale området på et eller annet dyr som du jakter på. Skyter du rett på vil du aldri treffer høyere eller lavere enn denne diameteren så lenge du er innenfor PBR avstand. PBR for min børse i 6,5x55 med en CC 140 gn kule i 810m/s og sikte høyde på 5cm er ca 300m dersom målet er 25cm.

Hvis målet er 1m stort er PBR ca ved 530m.

Hvordan ser du for deg at man kan utnytte kjent PBR ved milling egentlig?

 

 

Jeg sa jeg skulle sjekke opp dette nærmere, og det har jeg gjort i helga. Du har helt rett, Smaug. Samtidig var det Tika sin variant jeg egentlig tenkte på.

 

Tika; ja, det er treff-sone jeg tenker på. Dean Michaelis skrev om dette i boka fra 2000, og jeg mener han kalte det Point Blank Zero der. Wikipedia bruker begrepet slik Smaug gjør. Det er mulig jeg blander begreper her, så jeg skal sjekke opp når jeg kommer hjem til "bilblioteket".

 

Her er det jeg som surrer med bruken av begreper. Jeg skrev bachelor om blandt annet dette for noen år siden, og jeg så nå at jeg hadde misforstått hva Michaelis legger i begrepet. Han bruker det på samme måte som Wikipedia likevel. Point Blank Zero er altså slik Smaug sier, fra munningen og ut til en gitt avstand avhengig av målets størrelse og den aktuelle kulebanen. Kulebanekalkulatorer som feks JBM gir PBZ hvis man definerer en målstørrelse. Jammen bra at sensorene ikke oppdaget at jeg var ute og syklet der... ;)

 

Regner med at Christian tenker på "treff sone" eller kill zone som det også kalles. Det vil si i hvilket intervall du vil treffe et mål av en viss størrelse.

 

Eks målet er 30cm stort. Ved å stille siktet på 600m vil du kunne treffe målet om det står mellom 450-640m. Denne variasjonen avgjør hvor nøye du må treffe med avstandsbedømmingen din.

 

Hvordan kommer du frem til disse tallene, Tika, dette er interessant synes jeg. Det var som sagt slik jeg trodde jeg tenkte, men den gang ei. Michaelis bruker forøvrig det samme begrepet som du bruker, men på måten Smaug beskriver.

 

I nevnte bachelooppgave skrev jeg også om Reverse Image Zero, og fant tall jeg brukte der. Jeg husker ikke hvordan jeg kom fram til de tallene, men der er det altså kulebanens høyeste punkt over siktelinjen som avgjør hva RIZ-avstand blir, i forhold til målets størrelse (RIZ=sikt i underkant av målet, aksepter treff ett eller annet sted i målets angitte høyde ut til RIZ-avstand). Vet noen om en kalkulator som viser hvor høyt kula er på høyeste punkt i forhold til en gitt avstand? Jeg brukte JBM da også, men den gir ikke høyde nå, kun høyeste punkt i banen.

 

Jeg lurer på om RIZ blir det samme som Maximum Point Blank Range (ikke Point Blank Zero), gitt at målet har samme størrelse. Noen synspunkter? Det er enda noen dager til jeg får "konferert" med Michaelis igjen om dette, og får fasitsvaret.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ang gjenstander som skal milles.

Trente litt milling i helgen. Nå som det er snø er det svært vanskelig å måle høyden på gjenstander. Vanskelig å se hvor de slutter mot snøen.

Da er det mye lettere å måle hvor bred en gjenstand er.

 

Evt. så må man lage en klar avgrensning på hvor høy gjenstanden er.

Eks en pinne som er tofarget med ett rødt felt som skal milles og en annen farge ned mot bakken.

 

Andre som har lignende erfaring med milling av høyde kontra bredde.

 

Takk for tipset;

Jeg tar hensyn til dette med snø, avgrensninger og eventuelle andre ting. Det blir sannsynligvis milling i både høyde og bredde, men ikke begge deler på hver avstand.

Link to comment
Share on other sites

RIZ og ros...

 

Jeg skal prøve å forklare min forståelse av de forskjellige akronymene her. Jeg måtte gå litt i kjelleren, da det er ting som ble glemt mellom 11 og 13 den dagen jeg kjøpte avstandsmåler :wink:

 

Først hva de er forkortelse for.

PBR/MPBR - (Maximum) Point Blank Range, sikte midt på, hvor langt ut treffer du en gitt blink, og hva må du stille siktet på

PBZ - Point Blank Zero, kan ikke komme på andre enn Michaelis som bruker denne, (=PBR?)

RIZ - Reverse Image Zero, gammel sak fra den britiske hæren tror jeg. Man sikter en "mann" under "mannen", moderne versjon sikter i underkant

DS - Danger Space, den strekningen kula passerer målets høyde

KZ - Kill Zone, drepevindu, lite PK ord for DS, Poacher fyrte Kammeret til pipebrann-nivå med å skyte ei geit fra det 26 drepevinduet engang, herre min hatt :roll:

 

 

I dette eksemplet skyter jeg min trofaste 6.5x55, og blinken er 30cm høy.

 

PBZ/PBR, for en 30cm blink er PBR maks 342m omtrent, og da må jeg skru siktet på 298m. Stiller jeg 300m, så treffer jeg 30cm blinken hele veien ut til 340m cirka, om jeg sikter midt på og har perfekt presisjon.

 

RIZ, nå stiller jeg siktet slik at kulebanen aldri er mer enn målhøyden (30cm her) over siktelinjen. Det er omlag 380m, og kulebanen er da 30cm over siktelinjen omtrent ved 200m. Nå kan jeg sikte i bunnen av målet, og treffe det ut til 380m. På mystisk vis lenger enn istad... Jeg tror nok det har noe med at kulebanen begynner under siktelinjen, så PBR-metoden "kaster bort" noen meter i begynnelsen.

 

DS/KZ, jeg vet at målet er nære 500m, så jeg stiller for 500m, da vil kula treffe om blinken er mellom 465 og 520m omtrent. Høyt på 470 og lavt på 520.

 

Jeg forsøker å illustrere det her, X-aksen er også siktelinje

Ballistikk_zpsbd224851.png

 

 

 

Jeg skrev bachelor om blandt annet dette for noen år siden,

Hmm, skriver man bachelorgrader om sånt? Hva gikk den ut på i detalj?

 

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg likte også denne forklaringen, Krister, er det ikke godt å friske opp gammel kunnskap igjen? ;)

 

Noen spørsmål:

 

- Hvordan kommer du frem til avstandene i DS så nøyaktig? Leser du bare ut av tabellen?

- Hvordan kommer du frem til RIZ-avstand?

 

Måten dere bruker begrepet er logisk, men det er også måten Michaelis gjør når han bruker begrepet i forbindelse med PBR/PBZ.; for ham er KZ det akseptable treffområdet i selve målet, ikke i en avgrenset del av kulebanen. Noen bør opprette enda ett begrep, så disse kan få hvert sitt...

 

Man kan skrive bachelor om så mangt; jeg så på om (vanlige avdelinger) i en viss institusjon kunne ha nytte av et kaliber mellom 7.62x51mm og 12,7x99mm i jakten på rikets fiender. Effektiv bruk av kulebanen var en del av drøftingen. Jeg gjorde noen faktafeil der som gjør at jeg ikke lenger kan stå inne for oppgaven i samme grad som tidligere, selv om poengene likevel kom frem. Man lærer litt hele tiden ;)

Link to comment
Share on other sites

Syntes også forklaringen til M67 var så fin at jeg ikke hadde lyst til å komme med enda et begrep men klarer ikke å la den ligge. RIZ er vel det amerikanerene i dag kaller for Battlesight Zero eller BSZ(noen steder BS0 <- Null ikke stor o). BSZ er rett og slett det samme som innskyting nærstrid(30m) som igjen krysser siktepunkt på 200'ish meter med AG3 som veldig mange har vært borti bare at amerikaneren har valgt 36/300 yard for deres M16. Instruksen er vel da å sikte på nedkant av halvfigur og du er garantert treff ut til 300 yard med mindre ikke kula blir tatt av vinden. Med innskyting 36/300 yard er kula maks 7" over siktelinje med en vanlig M16 med åpne sikter.

 

Er litt usikker hvordan jeg kunne brukt noen av disse innskytingmetodene for langhold annet enn at hvis jeg vet målet er 1m høyt har jeg grei kontroll på hvor langt ut kula skal nå med å sikte rett på.

Jeg synes egentlig PBR sier mer om hva som kan være kurant blinkstørrelse for forskjellige avstander og forskjellige vanskelighetsgrader.

Link to comment
Share on other sites

Det typiske stridssiktet er Point Blank Zero, siden du bruker kulebanen både over og under siktelinjen ut til en gitt avstand, og sikter midt i målet.

RIZ krysser aldri siktelinjen i den andre enden, det er hele poenget, og det som skiller den fra PBZ. RIZ vil fungere lenger ut i banen enn PBZ, slik Krister viser i figuren, men det er mindre intuitivt å sikte i underkant av målet, så det kan muligens være fort gjort å glemme...

 

Poenget er ikke å skyte inn i forhold til PBZ eller RIZ, men dersom man ved et kjapt overblikk over målområdet kan si at målene er XXcm store, og mål 1-3 er innenfor XXm kan man sette siktet til PBZ eller RIZ i forhold til målets størrelse. Da vil man med en viss sannsynlighet treffe mål 1-3 uten videre avstandsbedømmelse og justering, spare litt tid og kanskje få bedre treff-faktor.

 

Jeg tenker å løse dette ved å bruke baksiden av tabellen min til RIZ og kanskje PBZ avstander i forhold til målstørrelser, noe ala dette:

Målstr. RIZ PBZ

10cm XXXm XXm --> XXm

20cm XXXm XXm --> XXm

osv.

 

 

Men ikke legg for mye energi i dette, da mesteparten av skytinga er på avstander hvor RIZ og PBZ ikke vil være til nytte, for så mange så store mål blir det ikke.

 

Danger Space eller KZ, slik Krister og Tika bruker det kan leses ut av tabellen, dersom den har høy nok oppløsning. Her må man uansett mille så godt man kan, og satse på at det er rett nok til at målet er i kulas DS etter høydejustering. Og det er fullt mulig. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Blir fort litt forvirret av alle begrepene, men slik jeg forstår det så vil DS og avstand gi MPBR. På norsk og i ballistikken (beklager at jeg blir litt militær her) så kalles dette for bestrykende virkning og defineres som avstanden forran og bak målet du vil treffe pga målets høyde. For flatskytende våpen med noe rekkevidde brukes dette mye (stridsvogner)

Hvis jeg er helt på jordet nå så si ifra.

Link to comment
Share on other sites

Fint lite interessant eller praktisk anvendbart (iallefall ikke med noen vesentlig fordel) for oss som skyter på stålplater på kjent hold eller dyr på kjent hold slik jeg ser det. Laser + tabell = gull.

 

De som har som oppgave å jakte på rikets fiender har sikkert bruk for det.

Link to comment
Share on other sites

Mitt primære bruksområde for PBR eller KZ er når det er flere oppdukkende mål innenfor ett avgrenset område, som må beskytes raskest mulig.

Eks 0-400m, 40x40 mål og treff er treff.

Da trenger jeg ikke klikke i det hele tatt, vet at jeg vil treffe alle målene med ett oppslag.

 

Som Vetle sier så brukes ikke dette på jakt på dyr eller papp hvor man vil ha ett sentertreff.

Men det kan spare tid i enkelte situasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dette meget interessant, om enn lite praktisk anvendelig på små mål på lengre hold.

 

Som Tika sier; det sparer tid på kortere avstander, når treff er treff. Sånne situasjoner kan muligens dukke opp på stevnet, og det var derfor jeg nevnte det i utgangspunktet. De som vil ta det som et hint kan gjøre det ;)

Link to comment
Share on other sites

Et lite treningstips er å slenge seg med på DFS sine feltstevner.

 

Skytingen foregår på tid, fra hovedsaklig liggende (som regel et hold med knestående) og på ukjent hold mot figurer av kjent størrelse.

På DFS sine nettsider/skytterboka finner du størrelsen på målene i både bredde og høyde.

 

Jeg skjøt dobbeltstevne idag med hold ut til 502 meter. Millet målene med kikkertsiktet, skjøt, og lasermålte avstandene etterpå for å bekrefte.

Selv med P3 (plain mildot) som er underlegen TMR / P4F / MP8 og andre bedre retikler var jeg aldri mer enn 10m unna, og på skivene på 502m målte jeg til 500m.

 

Så skader det ikke at det er vanvittig gøy!

 

Advarsel:

- Skyter du med rifle med kikkertsikte kommer du til å få 9 spørsmål fra karer mellom 40-50 om du er i Innsatsstyrken

- Et mindre antall karer mellom 20-40 kommer til å spørre deg om du er skarpskytter

- En Sauer 200STR i et McMillan-skjefte er ikke en Sauer 200STR men en skarpskytterrifle av ukjent merke og kaliber

- Alle kommer først til å hate deg for at du enkelt kan bedømme holdene med retikkelet, men så blir du den mest populære mannen på laget :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...