Jump to content

Back to Basics Langholdsmatch, interesse?


Guest

Recommended Posts

  • Replies 274
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Morsom lesning, Vetle. Dette har du fått taket på!

Med fare for å virke eplekjekk; Hva var det jeg sa?!? ;)

 

 

Det er bare å hive seg med, Smaug, det er fortsatt plass :)

Link to comment
Share on other sites

Jo, slik er regelverket. Jeg skyter ikke baneprogram (ennå), så det påvirker ikke meg.

Forventer at denne regelen forsvinner "snart", det var et av punktene som Feltutvalget pekte på.

 

Om det blir gjort noen sak av det er en annen ting. Hvis du logger deg inn på "Mitt DFS" på Dfs.no, får du da som klasseført skytter i klasse 2 og opp anledning til å melde deg på feltstevner i klasse Jeger eller faller denne automatisk bort?

Hvis så er det uansett ikke verre enn å møte opp på dagen og melde deg på i klasse Jeger.

Det er ikke som om de bak pulten sitter på et register med alle klasseførte skyttere i 2+ i hele landet og kryssjekker.

 

"Grovfelt, jeger, Ola Nordmann, her er 120kr." Ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Korrekt Poacher.

 

Det er en hel haug med regler om hva som "bør" og "fortrinnsvis" blablabla skal gjøres i Jegerklassen.

Men så er vi så heldige (ikke sarkasme) at ingen gidder å bry seg med Jegerne og disse dumme reglene, så de skyter grovfelten på 2-600m akkurat som alle andre.

 

Lagt til:

 

Jeg har tofot på våpenet for å kunne mille nøyaktig og vipper denne opp før skyting siden skyting foregår med reim.

Men jeg har faktisk fått lov til å skyte med tofot om ønskelig ved å snakke med arrangør i forkant.

Link to comment
Share on other sites

Vetle har rett i alt han sier, det er ingen som gnur seg fast i regler. Om alt går som det skal så kan skje at det blir en "åpen" klasse der reglene er litt mer romslige.

Jeg fikk ikke vært med på gårsdagens stevne,

Men idag var det selvsagt nytt stevne, 42 skudd, på varierende hold, en ekstra utfordring idag var "stupar", 6 skudd på 45sek, men med utgangsstilling stående, ved foten gevær...

 

Nå miller jeg ikke med tofot på (den er hjemme) men kun med reima, så det er nok ikke så nøyaktig, men det er mer enn nøyaktig nok sålenge en gjør det - og ikke (som enkelte jeg kjenner :wink: ) bare bestemmer seg for at det ER 200m..

 

Feltstevner er veldig bra allroundtrening i skyting, og avstandsbedømmelse, det er ikke for god tid, hverken på skytinga eller klargjøringa, og det er først i det siste jeg har sluttet å gjøre helt elementære feil og tabber, og blir ikke lenger helt ydmyket av diopterforsedde DFSere - nå er det bare den forbanna skytinga som må komme på plass.

 

Uansett anbefaler jeg alle å prøve. Og de som skal til BtB-stevnet vil ha STOR nytte av det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne godt tenkt meg å være med på DFS treninger og stevner for å bli bedre til å skyte, men når Tikka'en min veier 7 kg og har 24x forstørrelse så havner den jo utenfor reglene. Jeg har for øyeblikket kun den rifla og gidder ikke holde på å skifte stokk og kikkert for å komme innenfor godkjent vekt/forstørrelse. Regner også med at de lokale DFS gutta kikker rart på meg nå som jeg har fått KRG stokk på rifla.

Link to comment
Share on other sites

Kydex,

Jegerklassen er for DFS er slags "pliktløp", den står i skytterboka og skal tilbys. Men her på Sørlandet iallefall så er det ikke noen prestisje eller konkurranse i den (ref også at man ikke kan være klasseført), og for å si det rett ut, så later det til at de driter fullstendig i reglene, og noen steder fører de opp en "åpen klasse", om de egentlig hadde tenkt å sende jegerklassen i finfelt men vi maser oss til å skyte grovfelt.

Noen steder er det 1-2 hold med knestående skyting, og noen steder er det kun liggende. Slik det fungerer nå er imo helt perfekt, vi møter opp, betaler, skyter, ingen bryr seg om regler, og ingen bryr seg om hvem som vinner. Man konkurrerer mot seg selv - og en får se drabelig god skyting. Om en eller annen tosk begynner å henge seg opp i resultatlister så må en begynne å henge seg opp i regler, og da er det kjørt. Vil en konkurrere så kan en ta Saueren i originalstand.

 

Hele meningen med klassen er at DFS skal tilby treningsskyting for jegere, og det gjør de, man må bare møte opp.

 

Vet|us, når skal vi begynne å skyte i de "ordentlige" klassene?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg får se om jeg prøver. Kunne tenkt meg å skyte mer, men det er langt å kjøre til langholdsbanen vår. DFS derimot, kryr det av i "nabolaget". Jeg holder til i Rogaland da, vet ikke helt hvordan de forholder seg der. Ser på stevneinnbydelsene at jegere skal skyte finfelt de fleste stedene. Betyr det .22 LR eller?

Link to comment
Share on other sites

Jeg får se om jeg prøver. Kunne tenkt meg å skyte mer, men det er langt å kjøre til langholdsbanen vår. DFS derimot, kryr det av i "nabolaget". Jeg holder til i Rogaland da, vet ikke helt hvordan de forholder seg der. Ser på stevneinnbydelsene at jegere skal skyte finfelt de fleste stedene. Betyr det .22 LR eller?

 

Finfelt er feltskyting på ca 100m.

For skyttere fra kl aspirant, rekrutt , eldre rekrutt og junior (dvs ca 10 - 18år) og v65,v73(skytere over 65/73 år)

Egentlig skal arangør unngå finfelt for jegere og ha eget opplegg på grovfelt.

Men for langholdskyttere er vel det vanlige felt oppleget best.

Om arangør er litt fleksibel burde det være mulig å betale påmelding å skyte grovfelt utenfor konkuransen med det utstyret du har, ingen som taper noe på det.

Link to comment
Share on other sites

Vetle har rett i alt han sier, det er ingen som gnur seg fast i regler. Om alt går som det skal så kan skje at det blir en "åpen" klasse der reglene er litt mer romslige.

Jeg fikk ikke vært med på gårsdagens stevne,

Men idag var det selvsagt nytt stevne, 42 skudd, på varierende hold, en ekstra utfordring idag var "stupar", 6 skudd på 45sek, men med utgangsstilling stående, ved foten gevær...

 

Nå miller jeg ikke med tofot på (den er hjemme) men kun med reima, så det er nok ikke så nøyaktig, men det er mer enn nøyaktig nok sålenge en gjør det - og ikke (som enkelte jeg kjenner :wink: ) bare bestemmer seg for at det ER 200m..

 

Feltstevner er veldig bra allroundtrening i skyting, og avstandsbedømmelse, det er ikke for god tid, hverken på skytinga eller klargjøringa, og det er først i det siste jeg har sluttet å gjøre helt elementære feil og tabber, og blir ikke lenger helt ydmyket av diopterforsedde DFSere - nå er det bare den forbanna skytinga som må komme på plass.

 

Uansett anbefaler jeg alle å prøve. Og de som skal til BtB-stevnet vil ha STOR nytte av det.

 

K

 

Kreves det at man er medlem i DFS for å skyte i jegerklassen? Eller blir det opprettet en "gjesteklasse jeger" slik som på jaktfeltstevner for de som ikke er NJFF medlemmer?

Link to comment
Share on other sites

Lørdag 23.2 og lørdag 9.3 trenger jeg hjelp til rigging. De som har mulighet en eller begge dagene kan gjerne sende meg PM. Trenger 3-4 personer per dag. Felles start klokka 1000.

 

Over 500kg vinkelstål er kjøpt inn, ferdig kappet i passe lengder. Stolpene skal brukes til oppheng av gonger. I går ettermiddag fikk de borret hull i en ende, og de blir spisset ferdig i den andre enden i kveld. De skal plasseres ut i terrenget. Jeg låner motorisert telebor for å lage huller i bakken. Utover det må stolpene slås ned, jeg stiller med slegger.

 

Dere må medbringe arbeidslyst, vernebriller, hørselvern, arbeidshandsker, egnet tøy og matpakke. Været blir som det blir, og det er litt snø (ca 0,5m) i terrenget ;)

 

 

Vel møtt til dugnad.

Link to comment
Share on other sites

I dag har Audun, "PanserHagen" og jeg prøvd skivemateriell og skutt litt på 30 til 800m. Løsningen med oppheng av vinkelstål (gjerdestolper), stålwire og sjakler/karabinkroker ut til å fungere som planlagt. Det er forøvrig en enkel, billig og varig løsning som trygt kan anbefales.

 

For de som får lyst til å teste 338XX(X) mot stålplater på 30m; husk vernebriller... ;)

Det gjelder forøvrig også 6,5 og med det alt imellom de to også, ting kommer direkte i retur!

 

Nå er bilen til naboen tungt lastet med diverse jernvare som skal settes ut i helgen, og det er fortsatt behov for noen medhjelpere, hvis noen har mulighet, og det håper jeg noen har, da det er endel jobb å håndtere alene.

Link to comment
Share on other sites

På Kongsberg MS (Metalsilhuett) så er min.100m på stål. Hvertfall med rifle som jeg har vært involvert i. Med håndvåpen skal jeg ikke uttale meg.

På 50m så var det flere rikosjetter som kom i retur med rifle. Derav så ble min avstand på 100m innført

Og dette er jo skyting på stål.

Link to comment
Share on other sites

 

Det blir ikke noe i nærheten av så korte hold i mars :)

 

 

Det gjør dere rett i, har en rikosjett liggende fra banen som Poacher nevner , den blei plukka ut fra innsiden av leppa mi etter skyting på stål 50m.

Det værste med den saken var at det var den "reima" som opererte meg og jeg måtte ligge med en grønn klut over tryne og kunne ikke se en dritt :?

Link to comment
Share on other sites

Riggedugnad 9. mars klokka 1000

 

3,5 av 8 baner til lørdagen er nå mer eller mindre ferdige, mangler kun den siste finpussen.

2 personer har meldt seg til dugnaden 9.3., men det er behov for 2-3 til. Meld fra på PM dersom du har mulighet.

 

Så langt har jeg holdt på alene, og det føles i høy grad karakterbyggende. ;)

 

Så, vel møtt til godt, gammeldags kroppsarbeid 9. mars, for rigging av de siste banene til stevnet.

Link to comment
Share on other sites

stålwire og sjakler/karabinkroker ut til å fungere som planlagt. Det er forøvrig en enkel, billig og varig løsning som trygt kan anbefales.

Ikke for å virke negativ men,.........Mulig det holder under matchen, men på sikt og holder det IKKE er min/vår erfaring. Sjaklene rister i fillebiter og wiren blir skutt i stykker rimelig kjapt. Jeg/vi har prøvd en del forskjellige løsninger og sjakler/stålwire ble forkastet etter ganske kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tipset.

 

Testinga så langt tilsier at opphenga vil holde til stevnet, og det vil være noe ekstra materiell tilgjengelig til utbedring ved brekkasje.

På sikt bytter jeg oppheng til kjetting når ting ryker, men med tanke på arbeidsmengden det krever har jeg ikke sjangs til å gjøre det nå på forhånd, da det er en drøy mengde gonger spredt over et stort område...

 

Sjakler er sikret med ståltråd. Det har så langt kurert dem for å løsne i tide og utide. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lycka till allihopa! Allt talar för att det kommer att bli en episk tävling i härlig miljö :D

Tyvärr medger inte familj och födelsedagsfirande att jag åker denna gång, men jag hoppas det tas många bilder, så att man avundsjukt kan titta på hur ni haft det... :winke1:

 

Ser väl ut att bli 7-8 svenskar (?) och förhoppningen är att de åtminstone slår VeTUS och Tikka, som var oartiga nog att ta framskjutna positioner/pallplats på Remmene senast! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

45 minimum, 80 maksimum under selve stevnet på lørdag.

 

Blir vi tidlig ferdig er det fritt å skyte mer, middagen er på plass 1900.

Søndag er det fritt antall skudd, bortsett fra kaldskuddskonkurransen, der er det kun ett skudd, én sjanse per skytter.

 

Jeg gleder meg, og det betyr vel at jeg har ting mer eller mindre under kontroll ;)

Link to comment
Share on other sites

Er vel 12-16 som har trukket seg av diverse årsaker, og det gjør jo sitt med et budsjett som lå an til å gå ut i null... Enda godt det er mange bra sponsorer med på laget :thumbup:

Nå er vi 34 startende, hvorav jeg vet at 32 faktisk kommer, de siste to regner jeg ikke med å se noe til. Åtte av de som kommer er svensker, i tillegg til svensken din, så da er vi oppe i 9 østeuropeere, ca 30% av antallet deltakere, det er ganske imponerende.

 

Jeg er glad det blir kaldt; da kan vi kjøre opp i terrenget, og spares godt og vel en time til fots med det, tur-retur, og Yr mener det skal bli varmere utover dagen. Utover en kald start ser det ut til å bli helt nydelig vær med 1-2m/s vind, om det blir 3-4m/s blir det enda bedre ;)

Link to comment
Share on other sites

Trist at så mange som 12-16 stk har trukket seg!

Det er for dårlig synes jeg.

Men noe frafall må man alltids regne med.

 

Tror det blir nok med i overkant av 30stk siden dette er første gangen det gjennomføres. Så får man satse på enda bedre oppmøte neste år.

 

Jeg begynner å få en god følelse nå, tabeller er klare og testskutt ut til 1100m. Rifla går godt og er innskutt.

Utstyret og premier er pakket!

 

Jeg og H2dal regner med å komme mellom kl 19 og 21 i morgen kveld. Dette blir bra!! :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, et sted må man begynne, og det blir forhåpentligvis bra uansett. Men jeg har utledet følgende konklusjon basert på årets hendelser: Svensker er langt mer pålitelige enn sørlendinger! :twisted:

 

Ellers har det vært nok en karakterbyggende på åsen i dag, med merking av standplasser, løyper, snørydding foran gonger osv. Har ikke blitt mye skyting på meg siden unnfangelsen av denne idéen, så jeg iallefall noe å skylde på, selv om jeg uansett ikke skal scores (kan jo de fleste avstandene...). Har i det minste blitt litt brun, så jeg bør slippe å bli brent i påskesola.

 

I morra er det opp igjen for å skuffe unna mer snø, og flytte ettpar gonger noen meter så vi slipper å lobbe kulene over bakstoppen når vi bommer...

 

Ved veien foran huset har jeg hengt opp et "skilt" som bør få det til å rykke i ryggmargsrefleksen til de fleste av dere, dere skjønner det når dere ser det, og da er det bare å svinge inn til motsatt side av veien der; det er brøytet ei bred stripe over jordet, der kan vi parkere, tunet har blir trangt med tre biler, men der er det god plass.

 

Kjør pent, folkens; Vestsida er lang og krøllete, og det har hendt at folk har kjørt ut litt der... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare beklage at jeg ikke kan møte.

Jeg skal være ærlig å si årsaken.

 

For det første, jeg er bedt i et 30 årslag, som jeg trodde var forrige helg. Både jeg og fruen skal, og jeg tror ikke jeg hadde blitt populær noen steder om jeg ikke møter der.

 

For det andre, når jeg etterhvert leste hva opplegget skulle være, så fant jeg ut at mine våpen, ikke duger til sånn type skyting, pga vekt, lengde, og at de ikke kan magasin mates. Jeg kunne nok ha klart å skutt noe, men når ting går på tid, og letteste våpen er 9 kg, så blir det rett og slett bortkastet for min del. Ikke harmonerer denne type skyting med skytingen jeg bedriver til vanlig. Jeg er slow, og liker ikke å skyte varme pipene mine. Og jeg trives best på magen med 2 fot :) Jeg skulle gjerne ha kommet ned og skutt bare på søndag, og forklart for de som ville høre, hva jeg gjør når jeg lader og skyter langt, men pga selskapet så kan jeg bare ikke.

 

Det blir meget spennende å se tilbakemeldinger på dette stevnet og kanskje neste gang er jeg med. Jeg må isåfall ha et mer egnet våpen, og det tror jeg at jeg har neste år ;)

Link to comment
Share on other sites

Ingen vonbrotne kjensler her, ikke engang overfor sørlendingene! ;)

 

Det blir mer skyting oppi lia utover, både LH og andre former, og litt hybrider; Grunneierne er positive, og da er også lensmannen med på laget sålenge sikkerheten er ivaretatt. Null problem, så vi får se hva som skjer etter påske!...

Én grunneier til, så kan man skyte virkelig langt her 2-3K, (noe jeg ikke har utstyr til,) men potensialet er tilstede her på den ville vestsiden, og folk her er stort sett positive til at det skjer ting.

 

God påske til alle dere som glemte påmelding, skal i selskapeligheter, jobb og diverse, og til og med til dere som MÅ ha avstandsmåler, godvær og permisjonssedler i tre eksemplarer underskrevet av fritidskoordinatoren for å kunne skyte; vi får ta det igjen ved neste korsvei. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei Christian,

Akkurat ferdig med å lade match ammo. Må kontrollveie hver ladning da RCBS kruttmålet ikke liker N160 eller N560 med den trangeste trakta.

 

Vet det er litt sent men har grublet en del på hvorfor du har bestemt deg for å bruke hitfaktor som poengberegning. Hitfaktor er ok på enkelt stager, helt like stager, eller til trening. På konkuranser med mange stager med varierende vanskelighetsgrad og poeng har den en lei tendens til å vekte forholdet mellom stagene feil. La oss ta et eksempel: Stage 1. Stevnets letteste øvelse. 3 gonger fra 250 til 500 m liggende i le for vind, forholdsvis store mål og god skytestilling. Min to treff i hver, 20p for førstetreff og 10 p for resterende treff. Maxpoeng 90. Bestemann skyter fullt hus på 30 sek. Hit faktor 90/30=3,0

Stage 2. Stevnet mest krevende øvelse. 3 gonger fra 600-1000 m, varierende sidevind og skyting 15° nedover. Max poeng 90. Ingen skyter fult hus da gong 2 og 3 er meget vanskelig, bestemann skyter 70p på 2 min. Hitfaktor 70/120=0,58. En skytter har mer lyst på et Whiskey-3 chassis enn å ha det gøy og skyter 2 skudd i gong 1 og sender i vei 2 lynkjappe i retning hver av gong 2 og 3. 30p på 20 sek. Hitfaktor 1,5 og gruser resten av skytterne. Nå tror jeg vel ikke det vil skje da de fleste som er med her er vel som meg og vil ha det gøy og treffe på lange og vanskelige hold. Men fortsatt gjenstår at de letteste (raskeste) stagene kan gi en vesentlig høyere hitfaktor enn de vanskeligste og det vil vel egentlig være litt feil?

 

Hvis jeg var deg ville jeg vurdert å gjøre som i comstock og delt max oppnåelig poeng på høyeste hitfaktor og ganget alle opp med denne faktoren. Da vil vinneren av hver stage få maxpoeng på stagen (eller bruke % hvis alle stagene skal vektes likt. Vinner av hver stage får 100%). Og så kan du eventuelt vurdere hvordan du skal straffe de som "jukser". Danse fugledansen under middagen kan jo være et alternativ :-)

PS. Klar for mere LH og hybrid, og blir det 2-3k så kjenner jeg en med 375 CheyTac, og min tidligere deltids arbeidsgiver har vel fortsatt MØR.

Jan Erik

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt mye på dette med scoring, og vurdert flere løsninger.

I år må jeg rett og slett gjøre det på en så enkel måte at alle blir scoret likt. Hvis vi senere får skytebaneledere som står fast på hver bane kan man være langt mer kreativ, men jeg tror dette ville skapt endel forvirring når vi må gjøre det på denne måten i år. Dette diskuterer jeg veldig gjerne videre når dere kommer :)

Link to comment
Share on other sites

Sitter i bilen på vei hjem etter en bra og slitsom helg.

Mye skyting, 8 baner 40skudd min, 80 skudd maks.

Avstander fra 100-950m.

Stort sett liggende skyting, en standplass var stående med støtte mot tre og en var sittende med rifla opphengt i en slynge mellom to trær.

Mål str fra 10x10 til 40x40.

Feltbaner i variert terreng med en del gåing mellom banene.

Fikk testet kondisjonen.

 

ColdBore i dag var 30x30 plate på ca 570m.

Bommet på CB i dag, ødela kikkerten min på tredje siste stage på lørdag.

Den låste seg på 5x forstørrelse.

Da ble det vanskelig med skyting på lange hold.

Fornøyd med ett treff på 850m på stage 7, med 5x forstørrelse.

Må ta en telefon til Scmidt und Bender etter påske!

 

Meget bra opplegg og en stor takk til Christian som har gjort nesten all jobben alene.

Over 40 gonger er bært ut i terrenget på truger!

Mye snø og kupert terreng. Jeg kommer neste gang også!

 

Regner med at resultatlisten blir lagt ut etterhvert. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...