Jump to content

Back to Basics Langholdsmatch, interesse?


Guest

Recommended Posts

Grunneierne sier ja!

 

Vi må gjennomføre enten før telen går eller etter opptørking, av hensyn til skogsveiene som stenges for biltrafikk i vårløsninga for å unngå skader. Alternativt blir det 20 minutter ekstra gange til og fra løypa, det bør ikke være noe problem, men det er mest gunstig å kunne få evak-kjøretøy tilgjengelig nær banene.

 

Hva med 23.-24. mars 2013? Main match lørdag med påfølgende sosial samling, nybegynnerdag med basics søndag, samt uformell minimatch med skyting i skrått terreng og ekstra langhold (1500-1600m) søndag for de som kan og vil bruke hele helgen, dersom jeg får med enda en grunneier.

 

Hva synes dere?

 

Og nok en gang: Nybegynnere er hjertlig velkomne hele helgen uansett hvordan opplegget blir: det blir god trening uansett, og mulighet til å observere og lære av de som har holdt på en stund.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 274
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Søndre Land kommune, på riktig side av Randsfjorden (vest).

 

Vi tar sikte på 23.-24. av hensyn til temperatur, så får vi heller gå litt ekstra dersom vårløsninga starter tidlig.

Link to comment
Share on other sites

"den dagen batteriet svikter" så skyter ikke jeg.

Stod noe om å gjøre det så sivilt som mulig, men det er vel kun militæret som bedømmer avstand med retrikkel fortsatt....

 

Tenkte det samme selv ;)

Men uansett, virker kjempespennende og jeg er med! Helst på våren da, liker ikke å fryse :P

Link to comment
Share on other sites

3. og siste grunneier sier ja, og med det er 15-1600m en mulighet dersom politiet godkjenner opplegget.

 

Da er det bare politiet igjen. Jeg må prioritere annen aktivitet enn dette frem til og med mandag neste uke, med det ser bra ut så langt. Jeg trenger juleferien på meg til å planlegge baner og standplasser i større detalj, samt lage sperreplan, så går søknaden avgårde rett utpå nyåret.

 

Takk for interesse og støtte så langt. Alle som er interesserte i å støtte selve gjennomføringen bes henvende seg på PM, slik noen allerede har gjort.

 

Dersom flere ønsker å støtte med sponsorpremier, evt midler til innkjøp av diverse mål eller selve målene er det kjærkomment. Noen gonger har jeg, flere skaffes fortløpende, men noe må kjøpes inn.

 

Jeg vil etterhvert opprette en egen tråd med invitasjon, som det ble foreslått, og opprette en e-postkonto for kontakt inn og ut. Påmelding tas på e-post når kontoen er i drift, så kan folk heller varsle på forumet også dersom de ønsker. Hvordan vi gjør det med deltakeravgift får vi holde an med til politiet har sagt sitt, så får vi se på situasjonen rundt målmateriell og annet som evt driver utgifter osv om det må tas på forskudd eller ved oppmøte.

 

Jeg skal se på mulighetene for lokale til sosialt lag. Det blir nok litt kaldt på låven min ;) Kokker til å lage god mat til en overkommenlig pris kan mest sannsynligvis ordnes.

 

Forlegning må den enkelte dekke selv; Det er under en times kjøring til Dokka, Jevnaker, Hov i Land, Nes i Ådalen og Gjøvik. Låven min står til disposisjon til de som har godt sovepose og trangt budsjett. Noen i støtteapparatet kan innlosjeres hos meg om ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir jævlig bra! Behandling av ØKH starter i ettermiddag. Palmehelga kan være en utfordring å få fri - men det gikk i fjor :roll:

 

får se om 280ai prosjektet er klart da. men er vel i grenseland for den også.

En rask 7mm holder godt følge med 338LM til 1600m. Om det er i grenseland kommer vel an på hvem du spør og hva du forventer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Avstanden i konkurransen bør vel ikke strekkes mye over 1000-1200m.

Da setter man store begrensninger på de kalibrene som kan benyttes med tanke på sannsynlig treff på 1. eller 2. skudd.

 

At det legges opp til mulighet for skyting ut til 1600m på søndag er en meget god bonus og trekkplaster.

Link to comment
Share on other sites

Det blir ca 1000m i main match ja, vi må jo ha en fair sjangs vi som skyter 6,5x55 og 308 også :)

 

Scoringa er ikke avgjort ennå, men poeng delt på tid i god IPSC-ånd er en idé jeg bærer på og liker, og høyere score for førsteskuddstreff. Jeg er åpen for gode forslag som er enkle å gjennomføre, og hvis noen vil påta seg å lage en matrise som gjøre endelig valgt løsning brukervennlig når lister skal føres er jeg evig takknemlig!

Link to comment
Share on other sites

Helvetes jævler!:-D 7mm STW'n blir med så jeg får testet hvor langt ut den duger. Og takket være slike tiltak som dette må jeg sparke igang igjen det andre langhold/grom prosjektet igjen:@ Tro hvor imponert børsemakeren blir når jeg ringer han igjen om å sette igang. Lukter overtid/mucho dineros dette.

Link to comment
Share on other sites

Det blir ikke IPSC regelverk, men kankje scoring. Tekniske begrensniger på våpen er helt uaktuelt, sålenge det er lovlig ervervet, men vi setter øvre kalibergrense på 0.338 tommers diameter så vi er sikre på at gongene overlever møtet med det som måtte treffe.

Link to comment
Share on other sites

Vi skal ikke legge opp til å brenne ut løp, men jeg vil anbefale å beherske denne skyteteknikken:

" target="_blank 8)

 

 

Forøvrig HALV PRIS på alle lagerførte S&B modeller hos Jakt oG Friluft AS torsdag 6.11 --> Mulighet til å handle billig PMII! (jeg har ingen tilknytning til J&F)

Link to comment
Share on other sites

Hva med 23.-24. mars 2013? Main match lørdag med påfølgende sosial samling, nybegynnerdag med basics søndag, samt uformell minimatch med skyting i skrått terreng og ekstra langhold (1500-1600m) søndag for de som kan og vil bruke hele helgen, dersom jeg får med enda en grunneier.

 

 

jeg ville foreslå at man snur de to. Tar man main match på søndag og det uformelle på lørdag vil nok de med mindre erfaring få mer ut av matchen og dertil mer morro.

Er vel kanskje noen som kunne ønske å skyte inn/kontrollere innskyting også og kan da gjøre det på lørdagen.

Og selv de mer erfarne vil nok ikke ha vondt av litt trening før selve matchen. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Faen:

 

Lå våken til halv 5 i natt og tenkte på scoring, stager og annet som er gøy, istedenfor å sove eller i det minste tenke på mandagens eksamen, som ikke er like underholdende. Men; mer eller mindre gode idéer fødes på løpende bånd, både hva gjelder stager, scoring og rammene rundt.

 

En ting jeg kommer til å gjøre er å markedsføre dette noe á la "Back to the Basics Winter Challenge - NM Langhold". Jeg vet det er litt frekt å bruke tittelen "NM", men jeg tror det vil ha noen positive effekter som lettere å få inn sponsorer utenfor miljøet, og det vil gjøre det lettere for meg å få fri fra jobb ettpar dager i forkant til forberedelser. Og siden det ikke står andre i kø for å arrangere noe NM har jeg god samvittighet for det. Ambinsjonsnivå og målsetninger er dog uforandret, og ALLE er like velkomne som i går.

 

Cardinal:

Gode momenter som blir tatt med videre. Det skal uansett bli mulighet for innskyting på 100m fredag ettermiddag og lørdag morgen. Hva som ellers kommer i hvilken rekkefølge er ikke så vesentlig for meg, men frykter at få eller flere må rekke fly osv på søndag, noe som kan slå negativt ut for main match. Uansett kan vi jo lage en egen "oppkjøring til NM"-tråd som tar for seg enkle tips og triks i teorien, hvor alle som trenger påfyll og inspirasjon kan hente det, relatert til programmet for helgen (som er laaangt fra ferdig), og trene på de momenter som kommer frem der.

Link to comment
Share on other sites

Stevnet bør være på lørdag.

Da har man god tid til premieutdeling på ettermiddagen, og mer å snakke om på kvelden.

Søndag er treningsdag og reisedag.

Sikkert mange som må avslutte tidlig på søndag, jeg må bla kjøre 6t.

 

Ang trening på øvelser og momenter.

Synes øvelsene bør være ukjente frem til man står klar på stage.

 

Kan evt liste opp noen momenter det kan være lurt å trene på, eksempler som:

Skyting fra "feil" skulder

Ulike stillinger, rygg, ligg, sitt, stå

Under, over og gjennom barrikade/luker

Mål i bevegelse

Oppdukkende mål, kort skytetid.

Osv....

Link to comment
Share on other sites

Man tenker ja, det er jo mange måter å gjøre ting på, og faen så bra dette blir!

 

Stevnet bør være på lørdag.

Støttes 100%

 

Skyting fra "feil" skulder

Ulike stillinger, rygg, ligg, sitt, stå

Under, over og gjennom barrikade/luker

Mål i bevegelse

Oppdukkende mål, kort skytetid.

Hei, Tikaaa, SIVILT... Den viktigste grunnen til å la de to nederste linjene dine stå urørt er imidlertid arrangørens. Han har MYE å gjøre, og trenger å gjøre det så enkelt som mulig, vi kan ha det jævlig moro uten at han trenger å jobbe ræva av seg.

Men det er klart, har man barrikader og luker og løper klare...Det hadde vært moro. Men det med sivilt da, vil vi at det skal være "stridsskyting"?

 

 

 

Scoring, er vel enkelt? Hitfactor. Men du må bestemme deg for hvordan du vil vekte førsteskuddstreff, og hvor mange skudd du vil ha i hvert mål.

Jeg kunne tenke meg å se 4-5 mål per stage, med 2-3 ulike avstander per stage (gjerne oppgitt avstand for de lengste stagene*), Krav til 1-2 treff i hvert mål, et treff i bonus for førsteskuddstreff og hitfaktor?

Muligens et maratonstage der en skyter flest mulig skudd på en forholdsvis "lett" blink, ala Stangskytingen.

Du må bestemme deg for om vi kan plukke hylser eller ikke, noen vil nok gråte om de må gå fra hylser til 25,- stykket

 

Du må også ta stilling til et sikkerhetsopplegg, det vil komme folk som ikke er så vant til å behandle våpen som du, og det vil komme folk som er vant til å gjøre det på sin egen måte uten input fra andre.

Mitt forslag er å kopiere DFS eller NFPS sine regler for våpenbehandling etc.

 

Vi skal ikke legge opp til å brenne ut løp, men jeg vil anbefale å beherske denne skyteteknikken:

Skyter man på tid så skyter man på tid. Vil man skyte 10 sk på 12 minutter så har vi vel BR/UNL matcher :wink:

Men, ad videoen. Skal det være BTBWC, så må vi vel finne fram reima? Eller skal det være kun tofot? Jeg ville hevet inne noe ligg/sitt, evt. et ståendeskudd for godt mål.

Og? back to basics? da må vi vel ha med Krag/Mauser også? :wink:

 

NM Langhold

Kall det hva du vil, husk at du ikke har noe forbund å gjemme deg under paraplyen til - det betyr at dette i Politi/POD øyne kun er trenings/jallaskyting, men også at du kan kalle det nøyaktig hva du vil, Galaktisk Mesterskapsfinale om så er... Synes du fant et godt navn, men er usikker på hvor mye "back to the basics" rifler vi kommer til å se når det kommer til stykket. Jeg tror det blir nokså moderne.

 

Så. Vil 22-250n til bestefar bli for slapt for dette?

En tradisjonell 22-250 med 55grs kuler vil være tilnærmet helt ubrukelig på 1000m, ut til 5-600m, javel - 1000m glem det.

 

* Grunnen til at jeg synes du bør oppgi de lengste avstandene er at jeg anser det som forholdsvis umulig å mille en IPSC figur på 1000m til de tre desimalers nøyaktighet som kreves for å være rimelig sikker på å treffe den, noen retikler OK, men vanlige folk, og et gammeldags mildotretikkel, er det 0.732 eller 0.739... Med små gonger er det enda verre. 20cm gonger er noe MØL å mille på, Generelt bør alt som skal milles være over 1 og helst 2 mil - et alternativ er å sette ut ei 1 eller 2m lang stang ved hvert mål, så får en noe å måle på

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er da kun sivile forslag jeg kom med Krister, hva tar du meg for? :lol:

 

Skyting gjennom luker = gluggjakt på rev, posteringsbu til hjort.

Ulike skytestillinger = jakt, støtte på stubbe, stamme osv.

Bevegelige mål = løpende elg/hjort/villsvin

Oppdukkende mål = seljakt

 

Bevegelige mål og oppdukkende mål kan være krevende å få rigget til.

Men med bruk av litt kreativitet klarer man nok å lage krevende oppgaver.

Liggende skyting på gonger på kjent avstand er "ingen" utfordring.

Da må det være begrensing i tid og antall skudd.

 

Ang scoring:

I Sverige (Remmene) benyttet de ett system hvor ett treff på 500m gav 50p, 850m gav 85p.

Førsteskuddstreff blir belønnet med kortere tidsbruk, evt 10% ekstra poengsum.

Score er totalt antall poeng på en stage delt på tiden man har brukt.

 

Kan evt legge inn maks antall skudd pr hold, og en makstid slik at man klarer å beregne hvor lang tid stevnet vil ta maksimalt.

Link to comment
Share on other sites

Huff.

Stående skyting med 13.5 kg børse. Må trene mer biceps skjønner jeg. Det bør vel kunne legges til et handikap for oss som skyter enkeltskudd? Er begrenset hvor fort man peiser avgårde skudd da. Evnt må jeg bruke 65RWS.

Gleder meg uansett.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det meste M67 skriver. Jeg har nettopp startet med langholdsskyting, og har ikke konkurranseerfaring med boltrifle. Jeg har imidlertid en del erfaring fra IPSC, og jeg kan si at mange av ideene som kommer opp her høres kult ut, ja, men det er lite praktisk å gjennomføre.

 

Bevegelige mål, barrikader osv. Tar lang tid å bygge. Bevegelige mål må resettes mellom hver skytter. Alt tar mye tid. Jo lenger hold, jo lenger tar det. I tillegg skal det ryddes dagen derpå. Man satser gjerne på at de som deltar skal være med å rydde, men erfaringsmessig så stikker de fleste ganske kjapt og arrangøren står igjen og rydder alene.

 

For min egen del, skal jeg skyte langhold, så handler det ikke om IPSC style med barrikader osv. Da er det feil verktøy man har. Da er det halvauto type AR man bruker.

 

Skal man først kjøre "military style" kan man jo se på hvordan militære opererer. Se f.eks. Discovery produksjonen "making the cut" om Marine sniper avd. I USA.

 

Skyteprøven for bestått foregår slik:

 

Alle skytterne ligger på rekke og rad. Man har 10 mål (heldigurer) fra et par hundre meter og ut til 1000 yards. Disse er nummerert fra en til ti og står på ukjent avstand. Hver skytter har spotter på laget.

 

Først ropes navnet ditt opp, så et tilfeldig target nr. Man har da 5! sekund på å avgi skudd. Dersom man bommer har man nye 5 sekund på å avgi andre skudd. (Spotter gir korreksjonsinfo). Bommer man igjen så er det bom.

 

Førsteskuddstreff gir 10 poeng, andreskudfstreff 8 poeng. Man må ha 80 poeng for bestått prøve.

Link to comment
Share on other sites

Nå snakker dere mye i de baner jeg har tenkt også, både hva angår stager og scoring, men kom gjerne med flere forslag også, :D

Jeg har allerede funnet swedishriflery, og liker konseptet. Det blir noe i den retningen, men siden komitéen er forholdsvis liten vil det begrense seg hvor mye kryssfinér og plank det blir å finne i terrenget.

 

Det vil bli forskjellige skytestillinger, til og med noe for de som liker å sitte når de skyter, men nok om det, detaljene blir for noen få invidde, blant forhåpentligsvis andre Tika, meg selv og en til som har tilbudt seg, men dere kan stole på at det blir utfordringer for noen og enhver, og morsomt for de som skyter og de som venter på tur.

Jeg kommer til å begynne arbeidet med banene i juleferien, bare det å få ut stålplater i alle retninger er litt av en jobb, spesielt i terreng hvor det allerede ligger snø, og det må jo lages stativer til dem osv.

 

Med basics er det primært ferdighetene jeg tenker på, ikke det våpentekniske utstyret. De som vil skyte med reim er hjertelig velkomne til å gjøre det, det samme gjelder tofot. Det blir som nevnt ingen begrensninger på dette sålenge det er lovlige våpen maks 338 kaliber.

 

Edit: Ang sikkerhet så blir det nok en hybrid, men vil nok ligge tett opp mot NFPS. Sender ut powerpoint til påmeldte deltakere med detaljer om dette på nyåret. Det blir tydelige føringer som vil være enkle og forholde seg til og enkle å håndheve. Pekevinkler, kommandoer osv, ingenting skummelt, men veldig viktig.

 

Jeg gleder meg allerede til å starte jobben.

 

Hvis noen har lyst til å sponse arrangementet med donasjon eller utlån av pulk hadde det vært flott. Kan evt loddes ut og sendes vinneren etter rydding.

Link to comment
Share on other sites

men komfort er ikke særlig karakterbyggende

He-he, Og vi kan jo ikke komme til en arrangør som ikke har karakteren i orden :wink:

 

En ting jeg kom på her, sørg for at det blir masse skyting i matchen - enten mange stager eller mange skudd per stage. Det er gørr å reise langt og lenge og så skyte 30 skudd...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg kom på her, sørg for at det blir masse skyting i matchen - enten mange stager eller mange skudd per stage. Det er gørr å reise langt og lenge og så skyte 30 skudd...

 

K

Hva skjedde med "one shot, one eh... Hit"? ;)

 

Neida, bare husk å opplyse minimum antall skudd så vi er sikre på å ha med nok.

Link to comment
Share on other sites

Slapp av gutter, det er klart vi skal lage litt støy når vi først er i gang: Det blir så mange stager som vi tror det blir mulig å avvikle i matchen, noen med få skudd, og noen med langt fler 8)

 

Minimum antall skudd kommer på invitasjonen når tiden er moden. Og det blir sikkert en råd med å få med seg tomhylser igjen også.

 

 

Angående karakter: http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.9411357

Jeg blir margslapp...........

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Nå er brøyteberedskapen avtalt, og lokale er reservert: Klubbhuset til Bjoneroa skytterlag, ca 1 mil fra skytefeltet.

 

Ca 20 påmeldte, og halvautoene begynner også å melde seg som verktøy for anledningen.

Link to comment
Share on other sites

Har funnet banene vi kommer til å bruke. Etter neste helg blir de plottet på GPS, så går søknaden inn allerede før jul.

 

Har forresten hatt to karakterbyggende dager med å bære opp diverse gonger i hardox og 20mm panserstål, så ting er i gjære rent fysisk også.

 

Det er bare å la påmeldingene strømme inn.

 

Det vil bli foretatt nybegynnervennlige tiltak, så dere som føler dere ferske skal også få mestre litt. Dette blir en gylden læringsarena for dere, så møt opp dersom dere likevel har utstyret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...