Jump to content

Back to Basics Langholdsmatch, interesse?


Guest

Recommended Posts

Oppdatering:

 

Vi har fått en som kan holde leksjoner i grunnleggende skytetekniske ferdigheter på søndag. Han har referansene i orden. Dette vil være til nytte for de ferske innen langholdsskyting, men jeg tror også de mer erfarne vil få godt utbytte av dette.

 

Jeg fortsetter arbeidet med plan for bruk av terrenget nå i helga, og sender inn søknad om godkjenning av sikkerhetsopplegget i løpet av neste uke.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 274
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Regner med at stålplatene ikke er dimensjonert for eks .375 solids i høy hastighet.

Og hvor mange potensielle deltakere har rifler i større kaliber enn .338?

Stålplatene er ikke problemet, iallefall ikke sålenge de er Hardox 450, holdet er 400m + og solidsene ikke er wolfram eller DU (er detvanlig stål så går 338LM gjennom på 6-800m også).

Våre plater har fått bank med 416 Barrett og messingsolids, og Jærens med 375WTF og delvis 50BMG. 416en er såpass kvass (50en kan gå og legge seg) at tåler de den så tåler de alt.

Problemet, eventuelt, er opphenget. Vanlige oppheng, med S-kroker, eller Biltemakjetting, 6-8mm, reiser på skogen, eller stativet blir med ut i provinsen, iallefall om det er 2x4 og sånt. Ikke etter litt skyting - etter ett skudd... Det er oppheng som tåler 100vis av 6.5, og nesten like mye 338LM. 416 på nært hold = plater vekk. Det er igrunnen gøy å se på, en stund - men på et stevne der alle skal skyte så og så mange skudd - håpløst.

Rikosjetter er også et problem, messingkulene stopper jo faen ikke. :roll:

 

Jeg ville håpe at arrangøren kunne tillate disse riflene, mest så vi kan få knuse dem med 6.5 :wink: , men fra et arrangørsynspunkt er det fryktelig upraktisk. Nå kan det jo hende at gutta der oppe har sett en MØR eller to smelle, og har en løsning? Det er jo bedre jo flere som kan være med.

Et alternativ er muligens å la de groveste riflene skyte sist - så blåser en ikke hele stevnet selv om en må ut og henge opp ting pånytt og pånytt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Beklager å skuffe dere 375 --> 416-folka, men sånn må det bli av hensyn til tidsplan (og oss som tror jobben kan gjøres godt nok med 6,5x55mm ;) ). Å utbedre oppheng, finne igjen plater osv vil sprenge tidsplanen fullstendig, så dere får ta denne støyten for resten av oss...

 

Søknaden går inn i morra tidlig. Oppdatering kommer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Søknaden med nødvendige vedlegg ble innsendt før jul. Snakket med lensmannen i dag, han synes sikkerhetsopplegget ser bra ut, og er innstilt på at vi skal få til dette. Vi må imidlertid foreta en befaring sammen i terrenget før han gir sitt endelige svar. Skal prøve å få tatt befaringen i løpet av januar, mer info kommer når det foreligger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Christian S = the man!

 

 

I dag har du litt rett i det;

 

Hele opplegget med 11 av 11 baner er godkjent uten anmerkninger, så det blir definitivt stevne! :D

 

Sett av helga og kom til Søndre Land.

 

Vurderer som noen har nevnt en egen klasse for de som ønsker kjente avstander. Det blir i så fall organisert ved eget lag med skyttere som for opplyst avstander ved ankomst på den aktuelle banen. Hvordan er interessen for de blandt dere som ikke allerede har meldt dere på?

 

 

Det kommer egen tråd med invitasjon i løpet av ettpar uker. I mellomtiden jobbes det med å skaffe skivemateriell og flere sponsorer, hovedsakelig premiesponsorer.

 

Ikke bare én, men to snøskutere med slede blir tilgjengelig under forberedelsene, forutsatt at kommunen gir dispensasjon til å bruke dem i terrenget her. Jeg kommer til å sende forespørsel på mail til noen av dere om en dugnadsdag eller to når det nærmer seg.

 

 

Vi sees i mars.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært artig om du hadde laget til en liten Cold Bore Shot konkurranse. 2 avstander, der man på den ene/korteste benytter våpen som ikke rekker ut til 1000 meter. Den lengste kan være noe over 1000, for de som har børser som rekker dit. Og man kan kun melde seg på det ene holdet.

Ellers er det glimrende arbeid du har gjort, jeg gleder meg stort. :)

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering:

 

Status sponsorer:

Durano.no

 

Langhold.no

 

og

 

GRS Riflestocks

 

sponser med premier.

 

Ellers jobbes det hardt i flere retninger med å skaffe en ikke ubetydelig mengde stål, og flere sponsorer. Mer info kommer.

Link to comment
Share on other sites

Kan du lekke litt rundt skuddtakt? (går det å bruke en magnum med demper)

Er det hovedvekt på lange (7-800m+) eller korte hold? Hvor korte hold?

 

Er det en "taktisk" (Dvs, blir det skyting i masse obskure stillinger, weak side/ strong side etc?) konkurranse eller en langholdskonkurranse (milling, vindbedømmelse og skyting fra stødige posisjoner på laange hold)

Link to comment
Share on other sites

Skuddtakten vil nok tilsi mirage på enkelte baner, men det kommer jo ogsp an på hvor fort du treffer skiva, eller hvor mange skudd du trenger for å treffe, for å være noe mer presis ;)

 

Det vil bli forskjellige stillinger innenfor rimelighetens grenser, men forhåpentligvis minst én overraskelse hva angår stillinger... Det viktigste er fortsatt langholdsfokuset rent skytemessig, men det er i felt, og standplassene har all den sjarmen som hører med til det. Holdene ønsker jeg ikke å gå mer i detalj på utover å si at det er greit å ha tabeller fra ganske nær til litt over 1000meter for lørdagen. Selv bruker jeg tabeller med 25meter intervaller, men det er opp til hver enkelt.

 

Må jo holde litt på spenninga her ;)

Link to comment
Share on other sites

Trevligt initiativ! :D

Funderar på om tävlingen är "open", dvs kan man som svensk vara med?

 

Om man är välkommen, finns det då sovplatser för långväga gäster?

 

När det gäller poängsättning har jag en tanke när man mäter poäng/tid=kvot. Någon kanske redan sagt det, men det bör vara tydligt att alla mål måste beskjutas. Om inte, kan man ju efter träff i första målet bryta och får då en väldigt bra kvot utan att har riskerat något...

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber med catering i kveld, og henter inn priser osv.

 

Maten blir viltgryte med tilbehør, tradisjonsrikt og godt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Trevligt initiativ! :D

Funderar på om tävlingen är "open", dvs kan man som svensk vara med?

 

Om man är välkommen, finns det då sovplatser för långväga gäster?

 

När det gäller poängsättning har jag en tanke när man mäter poäng/tid=kvot. Någon kanske redan sagt det, men det bör vara tydligt att alla mål måste beskjutas. Om inte, kan man ju efter träff i första målet bryta och får då en väldigt bra kvot utan att har riskerat något...

 

 

Takk for det, søta bror ;)

 

Jeg annonserte på Robsoft i går, og noen svensker har registrert seg allerede, så du er også hjertelig velkommen.

 

Angående overnatting:

Det er under en times kjøring til følgende tettsteder:

 

Dokka

Jevnaker

Hov (i Land)

Gjøvik

Nes i Ådalen

 

og ca en time til:

 

Hønefoss

 

Alternativt kan dere sove på låven hos meg, da koster det ingenting, og dere slipper kjøring, men det holder jo ikke akkurat hotellstandard. I så fall må jeg vite det så tidlig som mulig, da jeg må søke brannvesenet om dispensasjon til å forelegge folk der.

 

Godt poeng med scoring, det vil bli opplyst minimum og maksimum antall skudd på hver bane. Alle mål skal engasjeres, om man bommer er det en annen sak. ;)

Link to comment
Share on other sites

Målstørrelser avhenger av hva jeg får tak i, så der kan jeg ikke love noe ennå. Jeg har noen følere ute etter sponset materiell, så får vi se hva som eventuelt dukker opp. Jeg håper vi iallefall kan snakke om 1/2 Mil på de lengste holdene.

 

Det blir ikke differensiering av treff. Stang inn er like godt, tidsfaktoren vil uansett skille folk fra hverandre :)

Link to comment
Share on other sites

Hatten av!

Dette må være årets initiativ, og jeg kommer!

 

Mulig det er tatt opp tidligere, i så fall bær over med meg.

Hva er tenkt med klassen for makkerpar, en skytter og en spotter (fast) eller veksling underveis (krav), eller fritt frem i makkerparet ?

Link to comment
Share on other sites

Takk for det :)

 

Om makker: Jeg har ikke så sterke følelser rundt akkurat det, og er åpen for innspill. Det klassiske er vel en skytter og en spotter, men så lenge det er likt for alle i klassen er jeg fleksibel, forslag mottas...

Link to comment
Share on other sites

Foreslår at makkerparene har likt antall skudd osv som de som skyter alene.

Begge kan ha våpen med seg (eller bare en), så ordner de selv hvem som skyter og hvem som spotter underveis i konkurransen.

 

Hvis ikke klassene skyter samtidig kunne jeg tenke meg å være dedikert spotter for noen om det går tidsmessig.

Link to comment
Share on other sites

Godt forslag, da blir det veldig åpent for taktikk, og da blir det nok mer spennende for alle.

 

Begge klassene går samtidig, men er foreløpig usikker på om jeg skal sette opp eget lag med bare makkerpar. Tror kanskje det er best om parene går i ulike lag, og alltid skyter sist i laget, så ingen får fordel av å høre dem prate sammen om avstander og vind, osv.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for og være negativ eller noe men tror det hadd blitt gjevnere og mye mer god skyting vis avstandene ble oppgitt,det er sikkert en del som ikke har kikkerter som egner seg så bra til miling og det er sikkert også mange som aldri har vert bortig det.Er litt redd for at vi får se et stort skille mellom de med gode kikkerter for formålet og de som ikke har.Det er ikke mye feil som skal til for at avstanden skal bli helt feil.

 

Er sikkert en del som ikke er så gode til langhold men har lyst til og være med for og prøve men vegrer seg litt pga ukjent avstand og lite eller ingen erfaring med miling.Man slipper også probleme med "tjuvlytting" og andre påstander om juksing.

 

NB!dette er ikke meldt som kritikk,bare en tanke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har blitt tatt opp før og sikkert vurdert alle veier og med "Back to basics" som tema så er det ikke vanskelig å forstå avgjørelsen om ukjent avstand og ingen LRF. Det er spillet som skal spilles. Sjakk er heller ikke for alle så da hjelper det ikke at man er god i Ludo. Det må man bare respektere. Jeg har gjort det ved å ikke delta fordi jeg innser at dette har jeg ikke korrekt utstyr til men like fullt vil jeg applauderer Christinan S for sitt initiativ. Hadde det bare kommet to stykker, er jeg enig, da må det endres litt på spillereglene, men sånn jeg har forstått det, kommer det mer enn nok folk til at det kan bli rått. Håper noen filmer og redigerer det til noe ala langhold skytingen fra Sverige som var postet her på forumet for ikke så lenge siden.

 

Til neste år er jeg med! Bænkers :!:

Link to comment
Share on other sites

Hei, og takk for innspill;

 

Jeg vet det, og det har vært vurdert. Milling er enkelt, men man må som du sier ha et egnet sikte, og man må være pinlig nøyaktig. Formelen for milling er lagt ut en eller to ganger tidligere i denne tråden, og DET ER SÅ ENKELT som formelen viser. En god kikkert vil være en fordel, helt klart, men retikkeltype er mer avgjørende enn veiledende pris på siktet. Det blir vanskelig, men det er lærdom i bomskudd også, og ingen andre enn egen selvfølelse tar skade av det, noe som kanksje motiverer til egentrening på noe som egentlig er ganske morsomt å beherske.

 

Det hadde vært bra å få til et tiltak som treffer alle, men det er mye jobb med forberedelser for de som allerede kommer, og ikke minst er det mye jobb med scoring. Bare det å føre stats på 30 skyttere er litt av en jobb. Heldigvis har vi fått inn en dreven kar på den fronten. På søndag etter cold bore shot-konkurransen er det derimot god mulighet til å stikke innom og prøve litt dersom noen er interesserte i det, det kan vi kanskje finne en løsning, men da må interessen for det tilkjennegis.

Samtidig håper jeg dette vil motivere flere skyttere til å lære seg de grunnleggende ferdighetene det konkurreres i, så vi kan bli enda flere ved en eventuell senere gjennomføring.

 

Tjuvlytting og juksing er et arrangør-problem, og tiltak er utarbeidet, så får vi håpe det er tilstrekkelig så arrangøren (meg selv, men det er litt gøy å omtale meg selv i tredje person innimellom, det er vel noen diagnoser på sånt) slipper å iverksette ekstreme tiltak overfor juksere ved solnedgang ;)

 

Smaug: Jeg håper å kunne invitere igjen, så du får muligheten! :)

Link to comment
Share on other sites

 

Tjuvlytting og juksing er et arrangør-problem, og tiltak er utarbeidet, så får vi håpe det er tilstrekkelig så arrangøren (meg selv, men det er litt gøy å omtale meg selv i tredje person innimellom, det er vel noen diagnoser på sånt) slipper å iverksette ekstreme tiltak overfor juksere ved solnedgang.

 

Beklager, ønsker ikke å være negativ til alt for du har gjort en kjempejobb, men det vil dere ikke kunne forhindre helt. Kanskje akkurat på standplass men ikke prat utenfor det området. Det er feks derfor IPSC har gått bortifra "surprise-stager" hvor man ikke får se noe før pipet fra timeren. Nettopp fordi det ikke blir likt for alle, det vil bli prat om stagene utover i matchen. Hvordan skal man forhindre at man feks prater under lunchen? Eller på vei til eller man venter på skyting?

Link to comment
Share on other sites

Ikke negativt oppfattet, Cardinal. Vel begrunnet bekymring, og du har rett; vi kan ikke hindre folk å plapre, men det er jo noe korttenkt av den enkelte i så tilfelle, da det ødelegger for dem selv og alle andre. Det blir ikke det samme som i IPSC, hvor utfordringene er av en helt annen karakter som er langt mindre følsom for løsprat.

Likevel; noen momenter fra IPSC er bra og letter den praktiske gjennomføringen betraktelig og vil bli brukt, som feks at skytterne veksler på å være første skytter, og at det ikke blir lov å sikte eller styre med andre innretninger som gir fordeler mens man venter på tur. Litt kustus må det være ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vil dette være med skytestillinger og sånt,

- vil en få oppgitt mål og kan beskyte de fritt med den stilling en velger, som går an der?

- eller vil det bli oppgitt lovlige stillinger?

- vil det være kun tofot?

- eller både knestående og andre høye stillinger?

- vil hjelpemidler kunne brukes der?

- vil målene bli oppgitt

- eller må de oppdages?

- hvor mange treff skal hvert mål ha for å gi full score?

- teller tiden fra en kommer fram til standplass

- fra en begynner å skyte

- fra en begynner å måle avstand?

 

K

-

Link to comment
Share on other sites

- Skytestillinger: noen baner fritt, andre styrt, noen igjen med føringer, men improvisasjon mulig for den som ønsker, noen ganger utdelte hjelpemidler ved høye stillinger. Det blir ikke oppbygging av stager ala praktisk eller Remmene, men lendet og lendegjenstander vil benyttes for å skape ekstra momenter på noen av banene. På andre baner vil skivenes palssering sørge for momenter nok i seg selv; justeringsratt må brukes flittig.

- Mål vil i hovedsak oppgis, unntak på noen baner, men antall vil alltid opplyses uansett.

- Ett treff per mål gir full uttelling på de fleste baner.

- Tid: På noen baner fra rett etter brief, på andre vil skytter få ett minutt eller to på å rigge seg til, justere parallakse, finne utstyr osv. På noen baner tas hele laget frem på standplass, men man veksler på å skyte først, slik at fordeler og ulemper ved rekkefølgen jevner seg ut, på andre baner tas én frem av gangen, mens øvrige venter på ett sted de ikke ser noe, terreng og øvelse avgjør.

 

Det blir variert, men likt for alle. Og forhåpentligvis ganske artig for alle.

 

 

Kommer du likevel, Krister?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lekt meg litt med ballistisk kalkulator og sett litt på feilmarginer ved milling. Når en kommer ut over 5-600 meter begynner kulene å falle fort så det må være litt dimensjoner om en skal ha mulighet til å mille godt nok.

 

Jeg håper du tester ut litt på forhånd hva som er praktisk mulig å få til, slik at dette ikke bare blir en orgie i bomming.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tester dette hele tiden. Å mille et 20cm mål til en feilmargin på 0.5% på rundt kilometeren er mulig, men man må være nøyaktig. Å treffe er en helt annen sak, men ta det med ro; det blir ikke så små mål på de lengste holdene. Testet ny ammo i helga, og millet 20cm plate til 535m, plotta det i strelok (testing av det også), og hadde nydelig sentertreff på førsteskuddet og de påfølgende. Dette er ikke ment som skryt, heller som motivasjon, for hvis jeg klarer det bør alle klare det.

Ett og annet bomskudd blir det nok. Jeg blir egentlig litt skuffet om noen treffer på alt, og ikke minst imponert. Og jeg håper å dra alle ut av komfortsona minst en gang ;)

Link to comment
Share on other sites

et 20cm mål, til 5m nøyaktighet?

 

Du skal altså lese av, i en kikkert der strekene er 0.05 til 0.1mrad brede, til 0.0025mrad? Jeg tror noen og enhver har litt trening å gjøre. Det går nok an, iallefall utelukker jeg ikke at det går an, men jeg tror du legger lista litt vel høyt her.

Dette forutsetter forresten at gongen er 200mm, og ikke 201, da er du brått 5m for nær.

Faktum er at jeg nok har millet mer enn mange, og jeg ser det som ren utopi å mille til mer nøyaktighet enn "litt bedre enn 5%", om målet er 0.5mil, (slik du skriver lenger opp) og en har en "vanlig" kikkert - hva en kan gjøre med en Spotter60 vet jeg ikke men vil tro det er nærmere 1% enn 5% - uansett har jeg ikke en, kan i beste fall håpe på 5% nøyaktighet -og det er helt ubrukelig for å treffe 0.5mil store mål. Litt tankevirksomhet i ettermiddag og kveld tyder på at jeg, med mine nåværende mille-evner, omtrent ikke vil treffe noen ting utenfor 300m, selv med perfekt skyting - og det er ikke voldsomt motiverende :wink:

På feltstevner, som er lignende, så er målene 1 til 1.5 mil, og jeg ligger nær 100% treff ut til 400m-ish, 600m og jeg er under 90% med en gang, 1000m er bare å glemme - Siden du likevel har tenkt å skille på tid, så forstår jeg ikke hvorfor du vil ødelegge det med få de aller fleste til å nesten bare bomme?

 

Selvsagt vil bomming og den lille sannsynligheten for måle rett avstand likevel (middelverdien i alle de gale målingene vil i det lange løp være sentrert omkring rett verdi) gjøre at jeg treffer noe, men jeg er mer deterministisk anlagt enn som så - med avstandsmåler er det skyteferdigheter som måles. Uten, så er skyteferdighetene (ved anstendige skyteferdigheter som alle har) irrelevante for treffsannsynligheten - den er redusert til ren statistikk omkring måleusikkerheten i avstands"målingen".

Det sagt, om jeg får det til med barnepass, så kommer jeg uansett, om så bare for å spotte Vetlus.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ikke la dere skremme, så ille er det slett ikke, og jeg er slett ikke all verdens dreven selv heller, men trener på det. Detter er akkurat som en hvilken som helst annen ferdighet man har tillært seg, i tillegg er formelen særdeles enkel.

 

Målene på de lengste holdene vil være mye større enn 20cm, og gjenstandene til å mille på enda større. Jeg ønsker ikke at alle skal bomme nesten hele tiden, men dette er ikke DFS på bane; alle kommer ikke til å treffe skiva hver gang. Tror jeg. ;)

 

Fordelen med de senere genresasjoner Mildot-sikter er nettopp nøyaktigheten, enten det er til milling, forlegging for vind eller korrigering ved bom. Jeg spurte nettop en ekspert på området om dette med milling; Han mener at 0.05 mil nøyaktighet er det man bør klare med et normalt øye, og som det er jevnt over realistisk at man klarer så lenge objektet er stort nok, og det stemmer bra med 5 meters feilmargin på 1000m. Dette er helt innenfor hva man kan og bør forvente av en skytter med mildot-retikkel som S&B P4, NF MLR og liknende, hvor man har 0.2mil merker tilgjengelige i siktet. Videre sa han at det er helt vanlig å mille målstørrelser på 50cm til 3-4m nøyaktighet ut til 6-700m. Utover det kan man forvente at feilmarginen stiger noe ved objekter på den størrelsen. Det tar jeg hensyn til, og sørger for at målene til miling er store nok, tydelige og fine, og i kurante størrelser, dvs ikke størrelser som 113,7cm; jeg prøver ikke å være mest mulig kødd her ;)

 

Det er altså snakk om trening og nøyaktighet, da det er helt realistisk å mille mer enn godt nok til å gjøre en god figur under hele konkurransen.

En ting til: de fleste målene kommer IKKE til å stå på 1000m, og da øker oddsen for hver meter nærmere, pluss at kulebanen også hjelper til jo nærmere de står.

 

En ting det kan være greit å lese seg opp på og legge inn i tabell eller bakhodet er Point Blank Zero. Kan man det er det rom for å spare noe tid rundt omkring... ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man klarer å bedømme avstand innenfor 0,05mil feilmargin er man på 5% avvik, ikke 0,5%.

 

5% avvik på 500m gir +-25m.

Da skal du ha ett flattskytende kaliber eller tilsvarende stor blink.

Målet bør være 1-2mil stort for at de fleste skal ha mulighet til å treffe.

Link to comment
Share on other sites

Ok, korrigert ;)

 

Uansett; Milling er helt innenfor, og enkelt å beherske med feilmargin på 3-4meter ut til 6-700, noe mer utover, avhengig av hvor nøyaktig man klarer å være.

 

Målene blir så store som jeg kan få tak i på de lengste holdene, og sånn passe ellers. Alt er timet og snart tilrettelagt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...