Jump to content

Anbefaling fra 22. juli komm. ang halvautomatiske våpen


SjefsElgen

Recommended Posts

USA og Norge kan sammenlignes

Norge og England kan også sammenliknes. Norge har sett i sammenheng med innbyggertallet fem ganger så mange våpen. England har dobbelt så mange drap. Les noe av dokumentasjonen som er henvist til, så ser du kanskje at det er andre faktorer enn våpenlovene som er avgjørende for hvor ofte folk velger å ta livet av hverandre...

 

Og dere kan da heller ikkje meine at antall drap hadde vært like mange med betydelig mindre våpen?

Jo, i utgangspunktet mener jeg det, og jeg kan støtte meningen min på nokså mye forskning på området...

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

USA og Norge kan sammenlignes

Norge og England kan også sammenliknes. Norge har sett i sammenheng med innbyggertallet fem ganger så mange våpen. England har dobbelt så mange drap. Les noe av dokumentasjonen som er henvist til, så ser du kanskje at det er andre faktorer enn våpenlovene som er avgjørende for hvor ofte folk velger å ta livet av hverandre...

 

mvh,

Cogito

 

Det er selvfølgelig ikkje berre våpenlovene som fører til drap, men det er ein del av det.

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg har ikke en krystallkule, men jeg har erfaring fra den prossessen, blant annet... og jeg leser historie ;)

 

og dermed vet du hvordan revisjonen våpenloven ender? En prossess som neppe er klar for politisk behandling før høsten 2013? Imponerende-bedre enn Snåsamannen...

 

Enten du misforstår med vilje eller driver med allment piss....

Jeg nekter å gi opp jobbingen for sivilt våpenhold. Om du velger å ikke forstå at jeg med revisjonen av våpenloven mente revisjonen av våpenloven (Altså forslaget til ny våpenlov) så er det greit, på samme måte som jeg selvsagt skal la deg få innbille deg deg at jeg har skrevet eller ment noe som helst sted at jeg vet hvordan det ender så skal du få leve i den troen.

 

Men jeg prøver å ta tak i fakta, det som faktisk foreligger i stede for å akke meg over oppdiktede problemstillinger og innbilte fiender.

 

Fakta er at i innstillingen til ny våpenlov er det ikke noe forslag om å totalforby halvauto våpen (eller rifler)

Fakta er at Dette arbeidet ble utført av mennesker med kompetanse inne dette området.

Fakta er at det er et forslag til våpenlov

Fakta er at 22 juli kommisjonens rapport ikke er et forslag til våpenlov

 

Og det jeg tror og mener, er at det er nå vi må fremstå som edruelige og pålitelige hvor vi bruker fakta for jobbe opp mot de politikerne vi kan påvirke, som på sikt skal endre og vedta ny våpenlov. Derunder å granske kommisjonen og hent faktafeilen frem i lyset.

 

Dert er jo selvsagt mulig man tror at det beste man kan gjøre for våpensaken er å skrive irrelevant tull og øse av sin bitterhet på kammeret, men jeg tror ikke det er veien å gå.

Link to comment
Share on other sites

USA og Norge er begge I-land, og vestlige land med veldig lik kultur. Ikkje dra U-land inn i bildet

USA og Norge kan sammenlignes

 

 

 

Norge og Usa er så ekstremt forskjellige på vesentlige områder at en sammenlikning har lite for seg. Våpeninnehav i statene er for en stor del håndvåpen innkjøpt for selvforsvar. Aksepten for vold og privat voldsutøvelse er en helt annen. Rettsystemet er fundementalt forskjellig. Den sosiale strukturen i USA likner lite på noe annet i-land. Forøvrig er hoveddelen av våpenrelaterte drap i USA knyttet til gjenger og sosialt ikke-fungerende bysentra - sammenlikner du drapsraten i mindre, homogene og velfungerende - men likevel sterkt bevæpnede - byer i USA med tilsvarende europeiske byer nærmest uten våpen vil du se at drapstallene ikke er svært forkjellige.

 

Når jeg kaller din holdning tragisk, er det fordi ditt utgangspunkt er å ta stilling til hva andre har behov for. Dersom en type våpen skal forbys, må det være fordi det kan bevises at et forbud vil føre til mindre våpenkriminalitet. Hverken du, jeg eller noen andre burde ha noe med hva den enkelte ønsker å jakte med.

 

Og dere kan da heller ikkje meine at antall drap hadde vært like mange med betydelig mindre våpen?

 

Jo, absolutt. Korrelasjonen mellom våpentetthet og drap er minimal.

Link to comment
Share on other sites

Og dere kan da heller ikkje meine at antall drap hadde vært like mange med betydelig mindre våpen?

 

Eller?

 

 

Mykje vyrdsamt

Hstad on Tapatalk

 

Jo, jeg mener faktisk at antall skytevåpen og antall drap ikke er korrelerende statistikker.

Klart det blir færre drap med skytevåpen med færre skytevåpen - men om det blir færre drap, det vet jeg ikke, og det tror jeg ikke.

 

Som jeg har nevnt en annen gang: Jeg har slått inn et par spikre med skiftnøkel når jeg ikke har finni hammeren min. Ikke det beste redskapen men det får nå jobben gjort.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, dere får fortsette med meningene deres. Eg melder meg ut av debatten no, da dette forumet kanskje ikkje har dei mest objektive deltagerne eg har sett.

 

Ha ein fortsatt fin dag, eg skal ut i sola :)

 

Hehe ... forventer du virkelig å finne objektive debatanter på et våpenforum?

 

Ha en fin kveld :-)

Link to comment
Share on other sites

Jaja, dere får fortsette med meningene deres. Eg melder meg ut av debatten no, da dette forumet kanskje ikkje har dei mest objektive deltagerne eg har sett.

 

Ha ein fortsatt fin dag, eg skal ut i sola :)

 

Hehe ... forventer du virkelig å finne objektive debatanter på et våpenforum?

 

Ha en fin kveld :-)

Blåøyd, jeg? :)

 

 

Mykje vyrdsamt

Hstad on Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ifølge en finne jeg jobber sammen med så er kniv den det mest brukte drapsvåpenet i Finnland. Hvis man bryter dette enda mer ned så er det mennekser i omgangskretsen som drepes. I denne undergruppen så foregår de fleste drap i alkoholdpåvirket tilstand. (Mao, man har størst sjanse for å overleve hvis man holder seg unna fulle venner). I Finnland er det 56 skytevåpen per 100 innbyggere, men der foretrekker de kniv... I den grad nordmenn er lik finner så er det bedre å forby kniver enn skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Objektiv betyr heller ikke at man er enig med deg, sånn til opplysning..

 

Åååhh, dæven, det må eg nesten skrive ned

 

 

Mykje vyrdsamt

Hstad on Tapatalk

 

Det kan synes nødvendig, ja. Et annet godt råd er å basere objektiviteten på fakta, og ikke synsing. Ha en god dag i solen.

Link to comment
Share on other sites

Objektiv betyr heller ikke at man er enig med deg, sånn til opplysning..

 

Åååhh, dæven, det må eg nesten skrive ned

 

 

Mykje vyrdsamt

Hstad on Tapatalk

 

Det kan synes nødvendig, ja. Et annet godt råd er å basere objektiviteten på fakta, og ikke synsing. Ha en god dag i solen.

 

Høh ...

 

Og hvorfor må objektivitet være basert på fakta?

 

Hørt om motstridende fakta før?

Link to comment
Share on other sites

Ifølge en finne jeg jobber sammen med så er kniv den det mest brukte drapsvåpenet i Finnland. Hvis man bryter dette enda mer ned så er det mennekser i omgangskretsen som drepes. I denne undergruppen så foregår de fleste drap i alkoholdpåvirket tilstand. (Mao, man har størst sjanse for å overleve hvis man holder seg unna fulle venner). I Finnland er det 56 skytevåpen per 100 innbyggere, men der foretrekker de kniv... I den grad nordmenn er lik finner så er det bedre å forby kniver enn skytevåpen.

 

Og da spesiellt halvautomatiske kniver da disse lett kan bygges om til helauto ... eller?

Link to comment
Share on other sites

Når man snakker om våpentetthet så er det antall registrerte våpen i et samfunn delt på antall hoder (capita). I så måte har USA 88,8 våpen pr 100 innbyggere og Norge har 31,3 våpen pr 100 innbygger. Våpnene i USA er eid av rundt 30% av befolkningen (det vil si at det finnes våpen i rundt hvert tredje hjem) og jeg mener å huske at tallene for norge er på sammen nivå, men at hver våpeneier har bare 1/3 så mange våpen som våpeneiere i USA.

 

Så for for å sitere folk som har forsket i dette:

1. Det er ingen konsistent sammenheng mellom våpentetthet og drapsrater.

2. Strengere våpenlover har ingen påviselig effekt på kriminalitet eller drapsrater

 

Hvis vi skal dra statistikken videre så er det interessant å se dette i sammenheng med dødsrate som er våpen relatert og hvordan dette fordeler seg på mord, selvmord og ulykker. Statistikken sier dessverre ingen ting om mord utført med registrerte våpen, men her burde det være mulig å korrelere opp mot gjerningsperson og hvis utlendinger står for brorparten av mord i Norge med våpen burde man kunne dra en slutning om at dette er våpen som ikke er lovlig ervervet av gjerningsperson.

 

Til diskusjonen om hva vi skal med automatvåpen .... tja hva skal vi med biler som går fortere enn 90 km, for ikke å snakke om motorsykler med mer enn 100 hester ... eller middager med mer enn 300 kalorier og kaffe og....

Link to comment
Share on other sites

One mans fredoom fighter is another mans terrorist.

 

Det jeg regner med Hassel tenker på er at "terrortrening" nok kan defineres som mye annet enn å reise til Pakistan på treningsleir. Det er ganske diffust hva man kan bruke det til for å tiltale folk.

 

 

Tar jeg helt feil når jeg antar det er NFPS dere tenker på?

Nei jeg tenkte ikke på noen spesielle skytegrener, jeg tenkte derimot mer generellt at om man kan tiltale noen for å ha mottatt terrortrening så er det mangt og meget man kan bli tiltalt for å ha gjort eller gjøre. For hva er terrortrening egentlig?

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev i en annen tråd:

 

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve" target="_blank ... g_1578.pdf" target="_blank

 

Hvis man ser på antall drap begått med skytevåpen kontra kniv/stump vold,så blir det en smule tåpelig å stramme inn på våpenloven.

Og de fleste drap blir begått av venner,bekjente etc,som er 21-30 år gammel,har tilgang på kniv og knyttneve,er ruspåvirket og tidligere straffet...(En smule sammenblandet og konkluderende statistikklesning fra min side).

Nei det er nok best hvis alle bor hver for seg,med god avstand til naboer,slekt og venner.Kanskje får erstattet hender og føtter med proteser i mykt materiale og spiser med plastbestikk....Da blir vel kanskje drapsstatistikken null...

Kanskje man må forby bil,båt og ekstremsport også,går jo med endel liv der også(uten sammenligning forøvrig,bare for å sette ting litt på spissen).

Desverre er det blitt sånn at hver gang noe skjer,så går det ut over oss som følger spillereglene,med innføring av våpengarderobe,innstramming på kjøp av halvauto våpen(godkjentlista) osv....

 

P.s: innlegget er skrevet med en smule ironi og sarkasme... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fakta er at det er et forslag til våpenlov

 

 

Akkurat-et forslag, ingen her inne kan vite hva resultatet blir i andre enden. Vi kunne anta med rimelig sikkerhet inntil i forgårs men det ble snudd på hodet av at komisjonen lister opp sivilt våpeneie som et problem og som for å fjerne dette problemet anbefaler å forby bla innehav av halvautovåpen.

 

 

Klart en skal jobbe i mot, til siste slutt; men en har faktisk et kort tidsvindu her. Det er nå en kan bli hørt, både av "folk flest" og politikere; om kort tid vil media henge som flått på Stoltenberg og gnage om "hvorfor er ikke alle alle 31 anbefalinger gjennomført?". Så store baller har ikke Stoltenberg og co at de da tør velge å se bort fra dette utrolig lett gjennomførbare tiltaket.

 

 

For å forklare hva folk flest oppfatter; her hvor jeg er nå er vi 14 mann, alder 19 til 56 år; jeg er glad i alt som smeller, en jakter hjort men aner ikke om annet enn mauser og langskott, resten har vanlig "Mannen i gata"-kjennskap til våpen og våpenlov (altså tilnærmet null); det disse har fått med seg om denne biten av rapporten er at "maskingevær" er lett å bygge og det du trenger selges på sportsbutikken, og mener klart det må strammes inn.

Link to comment
Share on other sites

USA og Norge er begge I-land, og vestlige land med veldig lik kultur. Ikkje dra U-land inn i bildet

USA og Norge kan sammenlignes

 

 

Mykje vyrdsamt

Hstad on Tapatalk

kan det? Kultur, velferdsordninger, arbeidsløshet osv.. Antall våpen pr innbygger har ikke noe å si. Antall idioter pr vanlig oppegående borger har noe å si. Gi meg 10 millioner helautomatiske våpen og et egnet sted å lagre dem så kan vi se om tettheten har noe å si.. Tviler på det.

Link to comment
Share on other sites

Å skainn jørrå, da?

Må ventilere litt. Man får bare la være å lese videre...

 

Det er umulig å få gjennomsnitts-vg-lesern til å synes skyting er ålreit, fordi: det smeller, utøverne ser rimelig grinete og tiltaksløse ut på standplassen fordi maks. konsentrasjon og ro er nødvendig, kriminelle assosieres med ordet våpen, softgun, luftpistoler og replikaer blir alltid omtalt som våpen og annet drit.

 

Så kritiserer man selv de som faktisk synes skyting er gøy, fordi: de skyter jo med to hender og jeg med én hånd, -Pil & Bue-hva-er-det? Revolverfelt? -Er det sånn revolvermann-desperado. BARE 24 måneder aktivitet for anskaffelse av praktisk redskap i tillegg til plettfri vandel og edruelighet med mer. -Livsfarlig.

 

Alt det de andre bedriver av skyteaktiviter som jeg enten ikke vet hva er, eller ikke vil vite hva er for noe (tragsynte, konservative, sidrompa dasslokk), er livsfarlig og noe som tiltrekker oppmerksomhet over på MIN skyteaktivitet som selvfølgelig er 100% stueren for folk flest, staten, POD og Politiet.

 

Nei, folkens, nå må man stå side ved side med alle som synes skyting er en fantastisk idrett, aktivitet og hobby.

Link to comment
Share on other sites

NRK prøvde seg på en sensajonsak i nyheten nå ("automatvåpen kan kjøpes over disk", "samme type våpen som Breivik kjøpte"). På den positive siden meldte de det var skepsis i Stortinget til forslaget om forbud, intervju med Sanberg, Oktay-Dahl og Faremo; En kar fra ledelsen i DFS uttalte at en forbud vil være ødeleggende for norsk skytterport.

Til tross for repoterens forsøk på negativ vinkling gikk innslaget vår vei-BRA!

Link to comment
Share on other sites

Å skainn jørrå, da?

 

Satt å kikket litt på NRKs sending fra LS2012; der var det et lite innslag om 50meter rifleskyting (den som administreres av Norges Skytterforbund). Her ser jeg en kjempemulighet for alle forbundene; NRK trenger noe å fylle inn mellom det som skjer på LS; hva med å få inn korte presentasjoner av andre skytegrener?

Link to comment
Share on other sites

NRK prøvde seg på en sensajonsak i nyheten nå ("automatvåpen kan kjøpes over disk", "samme type våpen som Breivik kjøpte"). På den positive siden meldte de det var skepsis i Stortinget til forslaget om forbud, intervju med Sanberg, Oktay-Dahl og Faremo; En kar fra ledelsen i DFS uttalte at en forbud vil være ødeleggende for norsk skytterport.

Til tross for repoterens forsøk på negativ vinkling gikk innslaget vår vei-BRA!

 

Satt å titta på det samme, og stålsatte meg for ett eller annet dritt, men det var jo til syvende og sist greit innslag. Kudos til han fra DFS, positivt overrasket over hans kommentarer, med bakgrunn i min latente skepsis mot de kara (godt basert på en del uttalelser her inne, bare sånn at det er sagt; ikke sett noen "sure gamle gubber" sjøl...selv når jeg har kommet slepende med min egen Mini-14 og dens iboende leamikk... :winke1: ).

Link to comment
Share on other sites

Vi må nok ta innover oss at våre kjære folkevalgte også vil og må tenke risiko opp mot konsekvens. Klart, var MG3 fult lovlig å bære med seg på gata og belteammo å få kjøpt på Kiwi skal det ikke mye til for å skjønne at dette fort kan gå galt.

Vi kan si at hvis alle er snille å greie så går det faktisk helt fint å drasse med seg en MG3 ut på den lokale kafeen. Ingen skade skjer og alle er happy. Skulle det derimot tilte for en person, vil dette føre til stooooooooor skade.

Hele samfunnet vårt er basert på tillit og at ingen klikker i tide og utide og hver gang noen gjør det, blir nye lover og regler laget akkurat som da en av våre nye landsmenn tiltet og angrep en Widerø pilot med øks. Vips så var det slutt med åpen dør inn til cockpit(øks er fortsatt å få kjøpt). Sannsynligheten for at det skjer er liten men konsekvensen er stor når det går galt.

Her i Norge tror jeg vi har et relativt sunt forhold til våpen. Ingen kjøper en kortløpet hagle med lasersikte og lommelykt for at de er så redd for at noen skal bryte seg inn mens de sover. Enten jakter vi eller så liker vi å skyte blink evt begge deler. Det er til sånt vi bruker våpen. Så lenge vi klarer å holde på denne kulturen, er vi tryggest tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

NRK prøvde seg på en sensajonsak i nyheten nå ("automatvåpen kan kjøpes over disk", "samme type våpen som Breivik kjøpte"). På den positive siden meldte de det var skepsis i Stortinget til forslaget om forbud, intervju med Sanberg, Oktay-Dahl og Faremo; En kar fra ledelsen i DFS uttalte at en forbud vil være ødeleggende for norsk skytterport.

Til tross for repoterens forsøk på negativ vinkling gikk innslaget vår vei-BRA!

 

Satt å titta på det samme, og stålsatte meg for ett eller annet dritt, men det var jo til syvende og sist greit innslag. Kudos til han fra DFS, positivt overrasket over hans kommentarer, med bakgrunn i min latente skepsis mot de kara (godt basert på en del uttalelser her inne, bare sånn at det er sagt; ikke sett noen "sure gamle gubber" sjøl...selv når jeg har kommet slepende med min egen Mini-14 og dens iboende leamikk... :winke1: ).

Dette med DFS er litt morsomt. Jeg er selv medlem i to lag og har skutt jevnt et par ganger i mnd. Banesauer med optikk og tofot og aldri hørt et negativt ord fra noen av gamlegutta eller de unge seriøse. Så kommer jeg med ny pipe(15mm S&L kuttet til 50cm og lyddemper) og GRS stokken og rigger meg på samme plassen som alltid, legger meg ned, lader magasin og skal til å skyte. Før jeg når å trekke av spør den ene gubben om jeg er sikker på at jeg treffer blinken(300m). Hehe sier jeg og tror at han tuller litt med meg siden jeg har så "mye" stæsj. Jeg ler det litt bort og sier at det går nok bra. Fyren gir seg ikke og spør igjen og jeg bryter av, tar ut magasin og ser på han så han skjønner at jeg lurer på hva han mener. Jo sier han "vi har hatt så mye problemer med jegere som ikke treffer blinken men treffer ut i kanten og ødelegger elektronikken". Jeg sier at jeg er relativt sikker på at jeg i allefall skal klare å treffe innenfor sirkelen(til tross for at dette var første skudd med ny pipe og stokk).

"Det er mange jegere som ikke vet hvor våpenet deres går skjønner du, og egentlig får ikke jegere lov å skyte på 300m" sier han.

Javel sier du det sier jeg og legger meg ned igjen. Etter å ha skutt 15 skudd med puss mellom hver 3. skudd pluss en del avkjølingspauser for demperen kommer han bort igjen og spør hvordan det går og om jeg holder på å skyte inn en ny pipe siden jeg pusser så fælt. Ja sier jeg, jeg har satt på ny jaktpipe på saueren min for å ha den med på jakt. ÅHH sier han. Er det en sauer? Javisst sier jeg, det er en 200STR som jeg har vært her med mange før å skutt.

 

Allerede når han kom til meg etter de 15 skuddene var han veldig vennlig og virket litt interessert i hva jeg holdt på med så jeg giddet ikke å "surmule" over hvor slemme alle er så jeg holdt bare en lystig tone og fortalte litt om børsa. Personlig synes jeg det er morsomt å høre alt de prøver ut på sine Sauere fordi de gutta kan virkelig dette med skyting og hva som funker og hva som ikke gjør det.

Fra før av har jeg alltid hatt en følselse av at det er det samme hva du skyter med, bare det er en Sauer 200STR, derfor var det litt morsomt å ta fyren på senga og vise han at Sauer 200STR ikke alltid trenger å se ut som en gammel skiskyterbørse.

Link to comment
Share on other sites

USA og Norge er begge I-land, og vestlige land med veldig lik kultur. Ikkje dra U-land inn i bildet

USA og Norge kan sammenlignes

 

USA er et I-land på samme måte som "Europa" er et I-land.

 

Jeg er så heldig at den "onde" staten betaler meg (alt for lite) penger for drive med moral filosofi og sosiologi....

Når det gjelder sosiale forhold så tåler deler av USA absolutt sammenligning med U-land, på linje med at også enkelte land i Europa heller ikke sikrer så gode og trygge forhold sine borgere, som et I-land.

 

Bla sitter omtrent 4,4 av 1000 "unge menn" fra en enkelt "etnisk" gruppe i fengsel. totalt sitter ca 1% av amrikanere i fengsel... Det er ikke akkurat et sunhets-tegn for samfunnet, og gjør en sammenligning med Norge ganske søkt.

De har mye våpen i USA, og en kultur som sier det er "greit" å bruke dem til selvforsvar (Hvis du ikke har mulighet til å stikke av.. i de fleste stater.)

Men JEG mener at det er andre faktorer en våpen som gjør at ca 751 av 1000 amerikanere sitter i fengsel... til en hver tid! Det er vel heller at et "sykt" samfunn driver flere ut i desperasjon og kriminalitet... Og å være kriminell, eller omgitt av kriminelle øker sjangsene dramatisk for å bli drept.

Link to comment
Share on other sites

Her har vel tall djevelen vært på deg ... jeg håper ikke 750 av 1000 amerikanere sitter i fengsel , da måtte fengslene drives av fanger og det ville ikke være noen igjen til å drive med andre ting, og så ille er det vel ikke ennå.....

Link to comment
Share on other sites

.............

Hele samfunnet vårt er basert på tillit og at ingen klikker i tide og utide og hver gang noen gjør det, blir nye lover og regler laget akkurat som da en av våre nye landsmenn tiltet og angrep en Widerø pilot med øks.

......................

 

 

Når vi er i gang med å kritisere kommisjonen for omtrentligheter, unøyaktigheter og mangølende kompetanse vil jeg bare påpeke at det ikke var en Widerøepilot! Flyet tilhørte Kato Air.

Link to comment
Share on other sites

Det er både sjokkerende og smakløst at man nå benytter en slik tragisk hendelse i et politisk spill der målet er å forby halvautomatiske våpen. Det er helt absurd lesning. Det er faktisk slik at hvis en galning ønsker å gå amok med halvautomatiske våpen og HELautomatiske våpen, ja da klarer han å anskaffe seg dette på ulovlig vis. Dette lukter faktisk bestillingsverk lang vei dessverre. Kommisjonens oppgave var etter det har skjønt å kartlegge hendelsesforløpet og hva som gikk galt 22. juli. Ikke å komme med politiske innspill til en våpenlov som allerede har vært ute på høring. Når rapporten i tillegg inneholder så mye faktiske feil ang. våpen blir dette totalt useriøst.

 

Et slikt påbud vil ramme de 99,9% lovlydige borgerne som ikke har andre intensjoner enn å buke sine våpen til sin hobby.

 

Leser at opposisjonen er skeptisk til forslaget, og godt er det at det fortsatt finnes fornuftige politikere i samfunnet. Problemet er at vi har en flertallsregjering.....

Link to comment
Share on other sites

Ja, den reportasjen fra NRK var ganske positiv for oss, men....

Syns ikke justdisministrens svar var så positiv, mer unvikende. Hun svarte jo ikke noe egentlig.

Og jeg syns det er rart å interjue DFS og dette, de bruker jo ikke halv auto.

Men svaret var over all forventing positivt og det underbygger jo en ting Hassel bl.a. har skrevet om det bra samarbeidet mellom organisasjonene.

 

Tror nok at de fleste oppegående mennesker vil forstå at dette kun vil rappe lovlydige våpeneeiere.

Link to comment
Share on other sites

Tråden er stengt og vil bli ryddet.

Jeg minner om forumreglene:

 

Vi vil ikke ha:

- Diskusjoner eller postinger om våpen brukt eller ervervet i selvforsvarssammenheng, bæring av våpen for bruk i selvforsvar, eller andre våpenrelaterte tema som beveger seg utenfor våpen brukt i fredelige sammenhenger, altså jakt og sportsskyting.

 

-JV

Link to comment
Share on other sites

Takk, men sånn istedet for å spore av tråden burde vi ikke heller skrive ett brev eller lignende, der vi faktisk påpeker feilene i rapporten istedet for å sitte her og syte.. Hvis vi dokumenterer alle feilene i kapittel 17 med kilder, ikke bare det faktum at halvauto kan bli helauto ved magasinbytte, men også at enkelte av fotnotene ikke finnes og at den ihvertfall en av fotnotene går til en side i ett skriv som ikke har noe med saken å gjøre.

 

Edit: Da trenger vi selvfølgelig også noen som kan formulere ett godt brev til regjeringen eller Stoltenberg eller hvem det nå måtte være, og jeg ville ikke håpet på at NJFF har tenkt til å tale saken selv om det strengt tatt bør være deres oppgave..

 

Edit 2: Med tanke på alle feilene som er i kapittel 17 kan det også være like mange feil i resten av rapporten og det er ting det kan være greit å få ut i offentligheten da det ikke er så veldig mange som leser dette forumet.

Link to comment
Share on other sites

Fair enough. Burde sett den komme. Man kan egentlig spørre seg om ikke hele denne tråden, og andre tråder, burde vært lukket ned:

 

Diskusjoner eller postinger om politikk, med mindre tema spesifikt er innenfor sportsskyting og jakt slik dette drives i Norge i regulerte former.

 

og den samme som JonnyVang:

- Diskusjoner eller postinger om våpen brukt eller ervervet i selvforsvarssammenheng, bæring av våpen for bruk i selvforsvar, eller andre våpenrelaterte tema som beveger seg utenfor våpen brukt i fredelige sammenhenger, altså jakt og sportsskyting.

 

Alt som er skrevet om kriminalitet og drapsrater og slikt kommer vel ikke akkurat innunder "våpen brukt i fredelige sammenhenger"? skal det moddes så skal vel alt som er ureglementert moddes?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Edit 2: Med tanke på alle feilene som er i kapittel 17 kan det også være like mange feil i resten av rapporten og det er ting det kan være greit å få ut i offentligheten da det ikke er så veldig mange som leser dette forumet.

 

 

Godt, om enn veldig skremmende poeng!

 

Enig, all ære til DFS her.

 

Og NJFF. Vi får håpe de andre kommer på banen også. Å stemple over 400.000 borgere som en dårlig kontrolert risiko er rimelig drøyt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Enig, all ære til DFS her.

 

Og NJFF. Vi får håpe de andre kommer på bannen også. Å stemple over 400.000 borgere som en dårlig kontrolert risiko er rimelig drøyt.

 

Har DFS og NJFF faktisk kommet skikkelig på banen? Da må det være noe jeg ikke har fått med meg, men skal gladelig innrømme at jeg ikke har lest de siste 2-3 sidene..

Link to comment
Share on other sites

Takk, men sånn istedet for å spore av tråden burde vi ikke heller skrive ett brev eller lignende, der vi faktisk påpeker feilene i rapporten istedet for å sitte her og syte.. Hvis vi dokumenterer alle feilene i kapittel 17 med kilder, ikke bare det faktum at halvauto kan bli helauto ved magasinbytte, men også at enkelte av fotnotene ikke finnes og at den ihvertfall en av fotnotene går til en side i ett skriv som ikke har noe med saken å gjøre.

 

Edit: Da trenger vi selvfølgelig også noen som kan formulere ett godt brev til regjeringen eller Stoltenberg eller hvem det nå måtte være, og jeg ville ikke håpet på at NJFF har tenkt til å tale saken selv om det strengt tatt bør være deres oppgave..

 

Edit 2: Med tanke på alle feilene som er i kapittel 17 kan det også være like mange feil i resten av rapporten og det er ting det kan være greit å få ut i offentligheten da det ikke er så veldig mange som leser dette forumet.

 

Jeg er i ferd med å forfatte et brev til 22. juli-kommisjonen, der jeg skal ta for meg de feil og unøyaktigheter som finnes i kap. 17 i rapporten. Jeg kommer til å vinkle dette opp mot at rapporten er god og viktig, og pga at den er knusende for en del matkpersoner i samfunnet kan man forvente at de vil slå ned på de faktiske feilene som finnes, for å prøve å svekke rapportens konklusjoner ellers, og da står faktisk kap. 17 laglig til for hogg. Kommisjonen selv vil derfor ha all interesse av å rette de feilene som faktisk kan påvises i dette kapittelet, det vil troverdigheten til rapporten tjene på etter min mening.

 

Når jeg har brevet ferdig skal jeg poste en kopi på denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...