Jump to content

Anbefaling fra 22. juli komm. ang halvautomatiske våpen


SjefsElgen

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er et større problem at man forholder seg til antagelser, ryktespredning og sladder - i stedet for fakta og saken i sin helhet.

 

Hvem, jeg?

Link to comment
Share on other sites

Jupp, i dette tilfellet var det ditt innlegg som fikk meg til å skrive det ja. Men du er langt fra den eneste, og jeg har full forståelse for frustrasjonen. (Jeg skyter jo faktisk praktisk hagle...)

 

Men, det vidrar ikek til å løse problemene å slenge dritt, uansett om det er sant eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

.. Ja jeg var litt rask med tallene, i følge Small Arms Survey fra 2007 er våpen tetthet (antall våpen pr capita) i Norge 31,3 pr 100 innbyggere og USA har desidert størst tetthet med 88,8 pr 100 innbyggere. Jeg påstod at vi var på høyde med USA og det gjelder våpeneier tetthet, men hver eier har flere våpen enn oss...

 

Edit: og da kan jeg tilføye at kap 17 skriver: "I henhold til undersøkelsen Small Arms Survey er det i Norge nesten 31 våpen per 1000 innbyggere. Sammenlignet med andre land er dette et relativt høyt tall, og det plasserer Norge på 11. plass blant de land som er med i undersøkelsen."

 

... tall er vanskelig for byråkrater også.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke bare det, men POD gikk vel ganske lang i å antyde at praktisk hagle (husker ikke foreningens navn) var en gjeng nynazier, ref. PODs brev til foreningen med bemerking av foreningens valg av norrøn tilnærming på stemnet sitt. Det er sånne galninger som sitter og styrer, og det er faen meg et problem.

 

Sitater klippet fra brevet fra POD 26.01.2009

"Invitasjonen, som er lag ut på "www.midgardchallenge.no", er for øvrig knyttet opp mot

norrøn mytologi og synes spesiell."

 

At POD ikke likte at "vi" blandet mytologi og skytting stemmer vel.

Hvor kom man fram til at det var nynasisttisk?

Link to comment
Share on other sites

Hvor hadde vi vært om en av båtfolken hadde...spart beredskapstroppen for turen?

Det er jo selvsagt heeelt urealistisk, fryktelig, opprørende og i strid med FNs grunntanke om menneskeverdet. Men det er fristende å spekulere i hvordan avisoverskriftene hadde sett ut ja.

 

Tja.. Kanskje kanskje ikke. Men hadde garantert vært trøbbel i ettertid!

Med fare for å skli ut så vil jeg vel si det største problemet er kanskje å få overblikk over situasjonen fra 500m.

 

Ang CCW så må jeg vel innrømme at jeg er tilhenger av dette. Vil kanskje bidra til våpenopprustning blandt kriminelle, men det ser det jammen ut som de får til helt fint på egenhånd også!!

På tide av folket (etter grundig sjekk av vandel, helse og kompetanse) får lov til å balansere en potensiell fare!

Link to comment
Share on other sites

Ikke bare det, men POD gikk vel ganske lang i å antyde at praktisk hagle (husker ikke foreningens navn) var en gjeng nynazier, ref. PODs brev til foreningen med bemerking av foreningens valg av norrøn tilnærming på stemnet sitt. Det er sånne galninger som sitter og styrer, og det er faen meg et problem.

 

Sitater klippet fra brevet fra POD 26.01.2009

"Invitasjonen, som er lag ut på "www.midgardchallenge.no", er for øvrig knyttet opp mot

norrøn mytologi og synes spesiell."

 

At POD ikke likte at "vi" blandet mytologi og skytting stemmer vel.

Hvor kom man fram til at det var nynasisttisk?

 

Hmm.. de likte ikke gamle navn men de synes det er greit og stoppe ting med henvisning til at det ikke er tradisjon.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper at noen tør å skrive en artikkel til avisene om hvor dårlig grunnlaget om anbefaling angående halvautomatiske våpen er. Det bør da være ett helt saklig og objektivt innlegg med faktaforhold.

Men, det spørs da.. Om noen store aviser tør og trykke noe sånt akkurat nå.

Alle vet jo hva som skjedde med håndvåpen som har en kulediameter større enn 11,25 millimeter og kaliber over .455 .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvor kom man fram til at det var nynasisttisk?

 

Nå husker jeg ikke hvordan de ordla seg i brevet til organisasjonen, men når noen sysler rundt med norrøn mytologi, runer og annet som hører hedningtiden til, og noen betegner dette som noe tvilsomt, ligger da valget for meg mellom diverse kategorier av metal eller nassegutter. I dette tilfellet er det for meg nærliggende å tro at POD ikke uttrykte sine bekymringer for en gjeng tungt bevæpnede heavy metal karer. Selvfølgelig er dette en antakelse fra min side, og som jeg har forstått det, det er jo en kardinalsynd her på kammeret. Her kreves jo en dokumentering lik, eller bedre enn, en doktorgrad verdig. Så om jeg har fornærmet noen med å lufte mine tanker og meninger rundt et emne som engasjerer meg, beklager jeg det på det dypeste. Det være seg noen fra POD, SV eller andre. Jeg kom dessverre til å glemme meg for at kammeret er forbeholdt "De som vet Sannheten™"

 

Argyle, Out.

 

 

P.S. Om noen fra SV leser her på forumet, selv om jeg beklager, jeg liker dere likevel ikke. Lykke til på valget. Håper dere ryker ut.

Link to comment
Share on other sites

Hvor kom man fram til at det var nynasisttisk?

 

Nå husker jeg ikke hvordan de ordla seg i brevet til organisasjonen, men når noen sysler rundt med norrøn mytologi, runer og annet som hører hedningtiden til, og noen betegner dette som noe tvilsomt, ligger da valget for meg mellom diverse kategorier av metal eller nassegutter. I dette tilfellet er det for meg nærliggende å tro at POD ikke uttrykte sine bekymringer for en gjeng tungt bevæpnede heavy metal karer. Selvfølgelig er dette en antakelse fra min side, og som jeg har forstått det, det er jo en kardinalsynd her på kammeret. Her kreves jo en dokumentering lik, eller bedre enn, en doktorgrad verdig. Så om jeg har fornærmet noen med å lufte mine tanker og meninger rundt et emne som engasjerer meg, beklager jeg det på det dypeste. Det være seg noen fra POD, SV eller andre. Jeg kom dessverre til å glemme meg for at kammeret er forbeholdt "De som vet Sannheten™"

 

Argyle, Out.

 

 

P.S. Om noen fra SV leser her på forumet, selv om jeg beklager, jeg liker dere likevel ikke. Lykke til på valget. Håper dere ryker ut.

 

Da ryker jo alle de som er medlemmer i Åsatrufelleskapet bivfrost rett i en viss boks da :/

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper at noen tør å skrive en artikkel til avisene om hvor dårlig grunnlaget om anbefaling angående halvautomatiske våpen er. Det bør da være ett helt saklig og objektivt innlegg med faktaforhold.

Men, det spørs da.. Om noen store aviser tør og trykke noe sånt akkurat nå.

Alle vet jo hva som skjedde med håndvåpen som har en kulediameter større enn 11,25 millimeter og kaliber over .455 .

 

Problemet med den tilnærmingen er at disse faktadetaljene kun er viktige for oss, og i helheten av rapporten er de bare en liten fis. Du vil heller ikke se en artikkel hvor norsk språkråd slakter orddelingsfeil i rapporten, eller hvor skytebasforeningen harselerer med feil benevning på sprengstoff, da det blir sett på som litt tåpelig å henge seg opp i relativt ubetydlige detaljer uten å se på helheten og de viktigere tingene.

 

Da er det viktigere å komme med slikt dersom noen prøver å henvise til akkurat denne lille biten av rapporten senere, og det burde være lett, siden kvaliteten på denne delen er såpass elendig.

Link to comment
Share on other sites

Da ryker jo alle de som er medlemmer i Åsatrufelleskapet bivfrost rett i en viss boks da :/

 

Klarer ikke helt la denne gå uten en liten kommentar. Og jeg skyter nok meg selv litt i foten, men jeg er fristet til å linke til denne:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=9&t=5893&p=808531&hilit=kritisk+tenkning#p808531

 

 

Kvasireligiøst vissvass er det, men beklager nok en gang om jeg har tråkket noen på tærne med å stemple Åsatru som nasselasser. Jeg tar en politiker og legger meg flat. :-P Forøvrig tror jeg du drar denne bare for å kverrulere litt og avspore. I ekte kammerånd. ;-p

Link to comment
Share on other sites

Problemet med den tilnærmingen er at disse faktadetaljene kun er viktige for oss, og i helheten av rapporten er de bare en liten fis. Du vil heller ikke se en artikkel hvor norsk språkråd slakter orddelingsfeil i rapporten, eller hvor skytebasforeningen harselerer med feil benevning på sprengstoff, da det blir sett på som litt tåpelig å henge seg opp i relativt ubetydlige detaljer uten å se på helheten og de viktigere tingene.

 

Jeg er litt uenig. Om noen presenterer en godt formulert artikkel som tar en gjennomgang av dagens lov, tilbakeviser og påpeker grove feil i rapporten i tillegg til å drøfte de udemokratiske prosesser våpeneiere må forholde seg til, da tror jeg faktisk det vil bli lagt merke til. Det vil avvæpne hele argumentasjonsrekken "de" har lagt seg på, og vi kan da kanskje få muligheten til å kunne debatere våpenloven på skikkelige premisser. Kanskje det da også kan bygges opp nok moment politisk til at det resulterer i en levlig løsning for oss. Kanskje, kanskje, kanskje....

 

 

Men sorry... Jeg nettet av i sted, denne gang, forhåpentligvis for godt. Om jeg har lært.

Link to comment
Share on other sites

Hindrer vi tyverier fordi det står i den røde boka at det ikke er lov å stjele ?

Hindrer vi folk i å bryte fartsgrensene fordi det er satt opp et skilt ?

Hindrer vi slåssing på byen fordi det er strenge straffer for vold ?

Hindrer vi kriminelle i å skaffe seg ulovlige våpen fordi vi har et våpenregister i dette landet ?

 

Svaret er NEI!

 

Slik kan vi fortsette i evigheter.....

 

Er tilgangen på våpen liten, hindrer det kriminalitet med våpen.

USA: "The majority of gun-related deaths in the United States are suicides,[5] with 17,352 (55.6%) of the total 31,224 firearm-related deaths in 2007 due to suicide, while 12,632 (40.5%) were homicide deaths".

Ser man bort fra selvmord er tallet fortsatt veldig høyt.

 

Amerikanere har NRA som kjemper for enhver manns rett til å forsvare seg. Har pratet med amerikanere som hadde eit våpen i hvert rom i heile huset, just in case. Galemattias spør du meg, men slik blir det når man lar alle kjøpe seg våpen.

 

 

 

Mykje vyrdsamt

Hstad on Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Er tilgangen på våpen liten, hindrer det kriminalitet med våpen.

Både ja og nei

Og det relevante spørsmålet er: vil en begrensning i tilgangen på lovlige registrerte våpen begrense kriminalitet med våpen i en significant grad?

 

jfr - forby man alle skytevåpen vilo man faktisk redusere antall drap med legale skytevåpen til 0. Men vil det redusere antall drap?

Link to comment
Share on other sites

Hvor kom man fram til at det var nynasisttisk?

 

Nå husker jeg ikke hvordan de ordla seg i brevet til organisasjonen, men når noen sysler rundt med norrøn mytologi, runer og annet som hører hedningtiden til, og noen betegner dette som noe tvilsomt, ligger da valget for meg mellom diverse kategorier av metal eller nassegutter. I dette tilfellet er det for meg nærliggende å tro at POD ikke uttrykte sine bekymringer for en gjeng tungt bevæpnede heavy metal karer. Selvfølgelig er dette en antakelse fra min side, og som jeg har forstått det, det er jo en kardinalsynd her på kammeret. Her kreves jo en dokumentering lik, eller bedre enn, en doktorgrad verdig. Så om jeg har fornærmet noen med å lufte mine tanker og meninger rundt et emne som engasjerer meg, beklager jeg det på det dypeste. Det være seg noen fra POD, SV eller andre. Jeg kom dessverre til å glemme meg for at kammeret er forbeholdt "De som vet Sannheten™"

 

Argyle, Out.

I den orginale diskusjoen fra 2009:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=53&t=14881&hilit=praktisk+hagle

I første innlegg så skirve K-pro

"At NM Hagle har en norøn undertone bemerkes som "mistenkelig" - akkurat som nazi tysklands SS og Himmler - det er det de antyder."

 

Begynnte å skummlese og så ikke begrepet annet en et annet sted i farten.

Link to comment
Share on other sites

Det er nettopp derfor jeg mener det er å undergrave vår egen sak å drive med fjas som det å hente opp den diskusjonen igjen.

Den bidrar ikke på noen måte, den bare skaper flere misdireksjoner og alment "la oss holde hverandre i hendene og hate de slemme".

 

Fokus er - Vil rapporten påvirke jobben med lovvforslaget?

Hvordan kan vi bidra til å rette opp feilene i raporten og påvirke våre folkevalgte i en gunstig rettning for oss.

Hvordan kan vi påvikre organisasjonen til å få arm ut av tarm og "do something"

Link to comment
Share on other sites

Fokus er - Vil rapporten påvirke jobben med lovvforslaget?

Hvordan kan vi bidra til å rette opp feilene i raporten og påvirke våre folkevalgte i en gunstig rettning for oss.

Hvordan kan vi påvikre organisasjonen til å få arm ut av tarm og "do something"

 

Ja, jeg stopper også den delen av diskusjonen.

 

Svar:

- Ja, dessverre.

- Vi kan lage så mange skriv vi bare vil, men hva hjelper det. Jeg tviler påa t de vil høre. Men man kan jo håpe at de ser på lov utvalget og forhodle seg til det.

- Kontakt og mas på dem. Men flere sentrale personer jer jo her inne og er nok allerede informert. Nå er tiden for å samle seg og gjøre noe.

Ikke følg Engelske skyttere og "vær stille, så blåser det over". De mistet alt.

Link to comment
Share on other sites

Er tilgangen på våpen liten, hindrer det kriminalitet med våpen.

Både ja og nei

Og det relevante spørsmålet er: vil en begrensning i tilgangen på lovlige registrerte våpen begrense kriminalitet med våpen i en significant grad?

 

jfr - forby man alle skytevåpen vilo man faktisk redusere antall drap med legale skytevåpen til 0. Men vil det redusere antall drap?

 

Tror antall drap i Kina er betydelig lavere enn i USA. Kina har svært strenge våpenlover

 

Edit: og muligens mye strengere straffer enn USA. Antall henrettelser i Kina er visst høyt

 

 

Mykje vyrdsamt

Hstad on Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

A) ikke nødvendigvis i negativ rettning. Det er avhengig av hva vi gjør (og hvordan det gjøres)

B) Saklighet kommer man langt med, ikke ved å anta at "motstanderene" er idioter

C) De norske skytterorgnaisasjoenne har aldri vært så samlet og sammarbeidene som de har vært de siste årene, se på hvordan revideringen av våpenloven faktisk endte opp.

 

D) Panikk, skremselpropaganda og negativ tenking for sikkerhetskyld, vil neppe bidra til at vi kan påvirke positivt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke tid til å finne linken til drapa statistikken akkurat nå. Men USA er ikke det landet med mest drap. Mye tyder på at drapsraten i et land har betraktlig mer med sosiale forhold og kultur å gjøre, en tilgang på egnet drapsredskap.

(kina har vel forrøvrig hatt fler skolemaskre med blankvåpen)

Link to comment
Share on other sites

@Hstad: Den lista du henviser til har bare med et fåtall land, tar ikke hensyn til folketall, og har kun med drap begått med skytevåpen... Ta en titt på denne i stedet:

 

List of countries by intentional homicide rate:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... icide_rate" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

USA ligger langt nede på lista. Bak mesteparten av Afrika, Sør- og Sentralamerika, Karibia, Sentral- og Sørøstasia og Østeuropa...

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

@Hstad: Den lista du henviser til har bare med et fåtall land, tar ikke hensyn til folketall, og har kun med drap begått med skytevåpen... Ta en titt på denne i stedet:

 

List of countries by intentional homicide rate:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... icide_rate" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

USA ligger langt nede på lista. Bak mesteparten av Afrika, Sør- og Sentralamerika, Karibia, Sentral- og Sørøstasia og Østeuropa...

 

mvh,

Cogito

 

Takk, ser den, men fortsatt er tallet for USA over dobbelt så høyt som i nord Europa, ikkje sikkert den hadde vært det med strengere våpenregler!

 

 

 

Mykje vyrdsamt

Hstad on Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

@Hstad: Mange av landene med høyest drapsrate har mye strengere våpnelover enn USA. Det har vært forsket på om det er noen sammeneng mellom våpenlover og kriminalitet, men en slik sammenheng er enda ikke funnet. Noe av denne forskningen kan finnes henvisninger til her på kammeret, sist sett omtrent midt på side 3 i denne tråden... :winke1:

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

At antall skytevåpen, eller type skytevåpen har noen relevans i antal drap er det ikke noe statistisk grunnlag for.

Antall drap i et samfunn har sannsynligvis med kulturelle forskjeller med tilbøyilighet til å bruke vold, samt sosiale forskjeller, korrupsjon, tillitt til styresmakter og politi.

Ved å se på wikipedia sin statisikk over drap i Europa, er det vesentlig høyere drapsrate i Øst Europa enn i Vest Europa.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co ... icide_rate" target="_blank

 

I Kripos sin oversikt over drap i Norge, ser en at det er begått i 89 drap i av utlendinger i Norge de siste 10 år. Det er ikke trolig at noen av disse drapene er utført med lovlige ervervede skytevåpen. I Norge hadde vi den høyeste drapsraten rundt 1980. Dersom vi utelukker drap utført av utlendinger vil vi ha en meget lav drapsrate.

 

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... g_1578.pdf" target="_blank

 

I USA hadde de den høyeste drapsraten rundt 1990. Antall drap er ca. halvvert siden da. Menden skytevåpen har øket mye mer en befolkningsveksten i samme periode. USA hadde forbud mot "Assault Rifle" i en periode uten at det hadde noen innvirkning på drapsrate.

 

http://www.disastercenter.com/crime/uscrime.htm" target="_blank

 

Det er ikke noen statestikk i Norge over drap utført med lovlig ervervede skytevåpen. Kriminelle/ terrorister skaffer seg våpen uansett. Forbud mot lovlige våpen rammer lovlige våpeneiere.

Etter "Trikkedrapet" var det flere som ønsket forbud mot "Rambokniver" vi ser det samme nå med halvautoer. Når terroristen skjøt 189 skudd på 1 time og 20 min, blir det en helt absurd diskusjon om skadeomfang med bruk av halvauto. Allerede i 1895 når Steyr laget sin M-95 bolt rifle hadde en en skuddtakt på 35 skudd pr min.

http://en.wikipedia.org/wiki/Steyr-Mannlicher_M1895" target="_blank

 

Forbud stopper ikke kriminelle eller terrorisme. Dersom stengere straffer, flere forbud og mindre frihet blir konsekvensen etter 22 juli, da vinner terroristen. La oss hindre terroristen å vinne.

 

Mer frihet, mer demokrati og større åpenhet!!! La oss få en beredskap som fungerer, la Politiet få mer trening og høyere beredskap. Samkjør øvelser med forsvaret. Vi kan aldri forhindre terrorisme, men vi kan en beredskap som kan slå raskt tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg har ikke en krystallkule, men jeg har erfaring fra den prossessen, blant annet... og jeg leser historie ;)

 

og dermed vet du hvordan revisjonen våpenloven ender? En prossess som neppe er klar for politisk behandling før høsten 2013? Imponerende-bedre enn Snåsamannen...

Link to comment
Share on other sites

Nå er det viktig at vi, og skytterorganisasjonene, mobiliserer. En presset og tilsynelatende handlingslammet regjering vil jobbe hardt for å slå igjennom hele denne 31-punkts listen fra NOU-en.

Som noen sa over; husk hvordan dette gikk i Storbritannia, når denne ballen først begynner å rulle er det vanskelig å stoppe.

 

ALLE STORTINGSREPRESENTANTER MED E-POST:

http://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Representantene/Representantfordeling/

 

Kanskje noen kunne laget en brevmal vi kan sende?

Link to comment
Share on other sites

@Hstad: Mange av landene med høyest drapsrate har mye strengere våpnelover enn USA. Det har vært forsket på om det er noen sammeneng mellom våpenlover og kriminalitet, men en slik sammenheng er enda ikke funnet. Noe av denne forskningen kan finnes henvisninger til her på kammeret, sist sett omtrent midt på side 3 i denne tråden... :winke1:

 

mvh,

Cogito

 

Å sammenligne land med narkokarteller med USA blir å ta i. Og at det ikkje er sammenheng mellom antall våpen og drap, den går eg ikkje på. Terskelen er nok mye lavere for å drepe med et våpen i handa enn ein kniv(dersom man skulle være i den situasjonen da).

Eg er ikkje imot våpen, er jeger selv og jobber i våpenrelatert industri, men eg er for ein begrensning av antall våpen. Automatvåpen er sikkert fint på jakt det, men er det nødvendig?

 

 

Mykje vyrdsamt

Hstad on Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Eg er ikkje imot våpen, er jeger selv og jobber i våpenrelatert industri, men eg er for ein begrensning av antall våpen. Automatvåpen er sikkert fint på jakt det, men er det nødvendig?

 

Trenger du Halv auto rifle når det finnes bolt?

Trenger du bolt rifle når det finnes Lever Action?

Trenger du Lever Action rifle når det finnes et skudds rifler ?

Trenger du et skudds rifle?

Tenger du å jakte?????

 

Nei, du trenger ikke det.

 

Er det virkelig noen som tror at kun Automatvåpen vil bli rammet?

Hvis man ender på å "forby" så vil Revolvere og alle typer repeter (pumpe, lever action og bolt) hagler også gå med i dragsuget. Og neste gang vil man gå etter resten. "Trenger vi disse fæle "sniper riflene" til DFS?

Link to comment
Share on other sites

@Hstad: Mange av landene med høyest drapsrate har mye strengere våpnelover enn USA. Det har vært forsket på om det er noen sammeneng mellom våpenlover og kriminalitet, men en slik sammenheng er enda ikke funnet. Noe av denne forskningen kan finnes henvisninger til her på kammeret, sist sett omtrent midt på side 3 i denne tråden... :winke1:

 

mvh,

Cogito

 

Har du noengang hørt uttrykket "som far så sønn"?

 

Befolkningen oppfører seg i takt med myndighetspersoner, du kan tydelig se et mønster i land hvor befolkningen til stadighet må sende sine unge menn i krig og drapsrater ...

Link to comment
Share on other sites

Og at det ikkje er sammenheng mellom antall våpen og drap, den går eg ikkje på.

Da vil jeg gjerne utfordre deg til å komme opp med noe dokumentasjon på denne sammenhengen. Flere andre brukere i denne tråden har henvist til statistikk og forskning som konkluderer med at du tar feil... Våpnet er et verktøy. Drap er en handling.

 

Kan vi forresten omskrive sitatet ditt slik: "Og at det ikkje er sammenheng mellom antall brekkjern og villainnbrudd, den går eg ikkje på."?

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Eg er ikkje imot våpen, er jeger selv og jobber i våpenrelatert industri, men eg er for ein begrensning av antall våpen. Automatvåpen er sikkert fint på jakt det, men er det nødvendig?

 

Trenger du Halv auto rifle når det finnes bolt?

Trenger du bolt rifle når det finnes Lever Action?

Trenger du Lever Action rifle når det finnes et skudds rifler ?

Trenger du et skudds rifle?

Tenger du å jakte?????

 

Nei, du trenger ikke det.

 

Er det virkelig noen som tror at kun Automatvåpen vil bli rammet?

Hvis man ender på å "forby" så vil Revolvere og alle typer repeter (pumpe, lever action og bolt) hagler også gå med i dragsuget. Og neste gang vil man gå etter resten. "Trenger vi disse fæle "sniper riflene" til DFS?

 

Litt simpel logikk du kommer med. Hvorfor trenger du halvautomat på jakt og hvorfor greier du deg ikkje med Bolt?

 

(Bortsett fra at halvautomat er gøy da selvfølgelig;))

 

 

Mykje vyrdsamt

Hstad on Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

 

Å sammenligne land med narkokarteller med USA blir å ta i. Og at det ikkje er sammenheng mellom antall våpen og drap, den går eg ikkje på. Terskelen er nok mye lavere for å drepe med et våpen i handa enn ein kniv(dersom man skulle være i den situasjonen da).

 

 

 

 

Hva du "går på" er lite relevant. Dersom du ikke kan begrunne din påstand om sammenheng mellom våpen og drap bedre enn ren sysning, bør du kanskje la være. Den svært høye våpentettheten her i landet sett sammen med vår like lave drapsrate og enda lavere andel våpenrelaterte drap burde alene være nok til å illustrere at forskningen tidligere i tråden har mer for seg enn din tro.

 

Automatvåpen er sikkert fint på jakt det, men er det nødvendig?

Det er tragisk nok en holdning som mange av våre folkevalgte deler, og som uvegerlig fører til restriksjoner, byråkrati og tungvint kontroll. Istedet for å spørre "er det grunn til å regulere?", spør man "er det grunn til å ikke regulere?" I likhet med deg har jeg intet behov for et halvautomatisk jaktvåpen, men det er da intet argument for å forby dem?

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig noen som tror at kun Automatvåpen vil bli rammet?

Hvis man ender på å "forby" så vil Revolvere og alle typer repeter (pumpe, lever action og bolt) hagler også gå med i dragsuget. Og neste gang vil man gå etter resten. "Trenger vi disse fæle "sniper riflene" til DFS?

 

Litt simpel logikk du kommer med. Hvorfor trenger du halvautomat på jakt og hvorfor greier du deg ikkje med Bolt?

 

(Bortsett fra at halvautomat er gøy da selvfølgelig;))

 

Mykje vyrdsamt

Hstad on Tapatalk

Ja, men det er dessverre så enkel det er. Du kan begynne med rundskrivet fra 2004 som nå mer eller mindre er blitt forskrift. Forbud mot håndvåpen over 455 , 50 BMG rifler, Praktisk hagle saken, Walther G22 saken osv....

Bytt ut "trenger" med "vi forbyr" og se om du liker listen noe bedre.

 

Nå driver jeg mest med konkurranse og ikke jakt, så et forbud mot alle bolt rifler vil ikke påvirke meg.

Men jeg ønsker at de som vil ha slike skal få lov til det.

Link to comment
Share on other sites

Og at det ikkje er sammenheng mellom antall våpen og drap, den går eg ikkje på.

Da vil jeg gjerne utfordre deg til å komme opp med noe dokumentasjon på denne sammenhengen. Flere andre brukere i denne tråden har henvist til statistikk og forskning som konkluderer med at du tar feil... Våpnet er et verktøy. Drap er en handling.

 

Kan vi forresten omskrive sitatet ditt slik: "Og at det ikkje er sammenheng mellom antall brekkjern og villainnbrudd, den går eg ikkje på."?

 

mvh,

Cogito

 

Som Wikipedia linken viser, så er det tre ganger så mange våpen pr innbygger i USA enn i Norge. Antall drap i USA som er våpenrelaterte er høyt, dere kan da vel ikkje meine at dette er tilfeldig? Og dere kan da heller ikkje meine at antall drap hadde vært like mange med betydelig mindre våpen?

 

 

Mykje vyrdsamt

Hstad on Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hva er galt med å ønske å forby dette?

I et fritt samfunn er alle forbud som utelukkende er basert på synsing og følerier galt. Det bør i det minste kunne dokumenteres at et forbud vil kunne gi en positiv og målbar effekt på et konkret problem før det vedtas, og jeg har enda ikke sett noen dokumentasjon på at regulering av mekanismen på jakt- og sportsredskaper vil få noen innvirkning på drap og annen kriminalitet.

 

Som linken viser er det nesten 3 ganger så mange våpen pr innbygger i USA enn i Norge.

Linken din viser også at det sett i forhold til innbyggertallet er 78,25 ganger så mange våpen i Norge som i Etiopia, likevel er det 37,5 ganger så mange drap i Etiopia som i Norge. Hva er poenget ditt?

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Du vet selvfølgelig at å bruke wikipedia som eneste dokumentasjon for å underbygge en påstand ikke helt holder mål?

 

Selvfølgelig:) men siden andre bruker det synes eg det er greit å bruke det også:)

Og så er vel ikkje antall våpen ifølge Wikipedia heilt på vidda trur eg

 

 

Mykje vyrdsamt

Hstad on Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...