Jump to content

BUKKEJAKTA 2012


AHL

Recommended Posts

  • Replies 443
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det var helt sinnsykt rått. Måten alt skjedde på. Traff bra med skuddet selv med litt vanskelig vinkel. Ble nok litt slurv på vomming/ringing. Men tror det gikk greit. 1 gang må jo være den første, men fikk god hjelp av grunneier (det er et must for en fersk jeger).

 

Sliter litt med å få til bildene, men når jeg ser på bildet ditt nimrod, så er den egentlig ganske lik! Den ene taggen er litt knekt bare.

 

Har styra og flådd huet nå. Står til koking. Aldri gjort dette før heller :) moro!

Link to comment
Share on other sites

Jeg sleit litt med bilder selv...

Gå til www.tinypic.com og bruk verktøyet som ligger på forsiden (Upload images & videos). Finn bildet du ønsker å legge inn, marker Image, deretter åpner du rullgardin-menyen som heter Resize og velger formatet Message Board (640 x 480).

Trykk "upload now". Etter en liten stund får du opp en link du kopierer og limer inn i posten din der du vil ha bildet. NB! Hvis du kopierer ut hele linken behøver du ikke trykke på Img-knappen på verktøylinjen ettersom Img står først og sist i linken allerede. Får du det med dobbelt fungerer ikke linken.

Link to comment
Share on other sites

Da var det helg å på ann igjen :) Er fortsatt lysten på den store 6 takkeren jeg har sett, men sliter med å få kontakt med dyra med lokken, så lurer på om brunsten er over. Men er i tvil for på jordene kan jeg sette meg ned 5 min så er bukkene på jordet etter ett orkester av lyder i skogen.. Og til de som lurer så, NEI jeg skyter ikke bukk på jordene da det ikke kan kalles jakt i mine øyne da de går der hele døgnet omtrent å er vant til mennesker :) Selv om det er flotte bukker. EN jeger går på skogen å finner dyr der ;)

Link to comment
Share on other sites

Og til de som lurer så, NEI jeg skyter ikke bukk på jordene da det ikke kan kalles jakt i mine øyne da de går der hele døgnet omtrent å er vant til mennesker :) Selv om det er flotte bukker. EN jeger går på skogen å finner dyr der ;)

 

Mulig dette er sarkasme, men da får du komme deg til ett sted hvor dyra som går på jordet ikke er tamme da slik de må være hos deg. Prippendotcom

Link to comment
Share on other sites

Og til de som lurer så, NEI jeg skyter ikke bukk på jordene da det ikke kan kalles jakt i mine øyne da de går der hele døgnet omtrent å er vant til mennesker :) Selv om det er flotte bukker. EN jeger går på skogen å finner dyr der ;)

 

Mulig dette er sarkasme, men da får du komme deg til ett sted hvor dyra som går på jordet ikke er tamme da slik de må være hos deg. Prippendotcom

 

Kall meg prippen osv, men å gå 300m ut av døra å skyte dyr jeg nesten ser hver dag.. Sorry. Kan jo like godt ta en av kuene på jordet :P haha Brannfakkel her inne vet det. Men vi er alle forskjellige :)

Link to comment
Share on other sites

Da var det helg å på ann igjen :) Er fortsatt lysten på den store 6 takkeren jeg har sett, men sliter med å få kontakt med dyra med lokken, så lurer på om brunsten er over. Men er i tvil for på jordene kan jeg sette meg ned 5 min så er bukkene på jordet etter ett orkester av lyder i skogen.. Og til de som lurer så, NEI jeg skyter ikke bukk på jordene da det ikke kan kalles jakt i mine øyne da de går der hele døgnet omtrent å er vant til mennesker :) Selv om det er flotte bukker. EN jeger går på skogen å finner dyr der ;)

 

 

Here we go again *popcorn*

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Ja ja. i mine mer enn 50 år med rifle på skuldra så er jeg ikke jeger. Vel greit og høre det så vet man hvor man står :roll: . Makan til ræl er det sjelden jeg hører. Hva med alle hjortedreperne som jakter på bøen ? Er de ikke jegere de da ? Foreksempel.

 

Mulig detta sklir ut i en ellers fin tråd, så det er bare for mod. og slette inlegget om de syns det.

Link to comment
Share on other sites

Bukker kan jaktes der de er....

Nå er heldigvis jakt godt forankret i den norske befolkning, men alikevell finnes jaktmotstand.

Ut av det skal vi jegere imellom holde oss for gode til å dømme hverandre for hva hver og en synes er grei utøvelse, så lenge lovverket følges.

 

 

...så tilbake til jakta 2012 :mrgreen:

http://www.scotsportuk.dk/index.php?p1= ... &p4=0&p5=0" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Endelig fikk jeg sjangs på bukken! Har jakta hver kveld og noen morgenøkter hele uka. Mye stang ut og dyr som har kommet bak meg og geit som har kommet alene. En fin 6 tagger som er rundt 25 cm høy. kom etter 6-7 min på lokk, og datt rett ned av en oryx 180 grs i 30-06 høyt i bogen Legger ut bilder i morgen. Feires med noen iskalde små grønne bokser her i kveld! Nå blir det trening av gorden setter og elghund fra tirsdag. Så går det slag i slag med hjortjakt, fuglejakt og så en mnd. Feri med elgjakt og trening av unghundene mine utover høsten. Bukkejakt er rett å slett noe av det råseste som finns!!:))

 

Odvar

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg måtte dele dette med dere bukkejegere her på kammeret. Har i mange år drømt om å få jakte på en sort rådyrbukk i Tyskland, men var ikke interessert i å betale "skjorta" for dette.

I år klarte jeg via venner å skaffe en byttejakt på sort bukk sør for Hamburg. Så neste år kommer to fra Tyskland og jakter Norsk rådyrbukk hos meg :-)

 

Her er resultatet etter en inntens jakt (ca 1 time fra jeg så den til jeg klarte å få den på skuddhold)

 

sortbukk1.jpg

 

Sako i 30-338WM med 180 gr Oryx i 970 m/s. Måtte sette skuddet så høyt for å slippe å lete etter denne, datt i smellen.

Bukken ble 5 år gammel, var en 6 takker i 2011.

Link to comment
Share on other sites

Hei, var ute en tur i kveld men det viste seg at bukken var lurere enn meg. Stappa hånda ned i sekken, da hørte jeg noe som sprang bak meg og fikk akkurat glimtet av bukken når den forsvant. Har buttolo, helen baud roe og njffs lokkeapp, men er usikker på bruk, har noen tips, linker til tråder her eller andre steder? Kunne tenkt meg å bruke en mp3 spiller med høyttaler, og la den stå et godt stykke fra meg mens den spiller et ferdig spor med lyder, har noen gjort det før så ta gjerne kontakt :smile:

 

Tom erik johannessen, flekkefjord.

Link to comment
Share on other sites

Ja, altså. Jeg har vært ute fire økter så langt, og det er lite. Heldigvis kjenner jeg terrenget godt fra før. Første økta var det sprutregn, men etterhvert kom jeg på en liten spissbukk likevel. Bukken lå og hvilte da vi oppdaget hverandre omtrent samtidig. Siden jeg var kjapt nede på kne og holdet bare var 30-40 meter hadde jeg hatt sjans til å ta den med et kjapt skudd rett forfra, men jeg nølte akkurat lenge nok til at bukken spratt avsted. Det gjorde ingenting, egentlig. Det er ikke lenger så stress å få en bukk at jeg må skyte et griseskudd på en minibukk første dagen.

 

Andre økt så jeg flere rådyr, blant annet en liten bukk til 400 meter unna. Jeg lurte en stund på om jeg skulle gjøre et forsøk på å stille på den, men funderingene ble avbrutt av at det kom en rev tuslende. Rev er alltid ettertraktet bytte:

 

Fratelefon200812230.jpg

 

Tredje økt var jeg også heldig og fikk se en geit et par hundre meter unna. Geita gikk fredelig og beitet, og jeg satt optimistisk og håpet at det skulle dukke opp en bukk i sporet av geita. Håpet vokste da jeg så at geita ble bratt i nakken og glodde mot et punkt litt bortenfor seg. Det kom ingen bukk, men nok en rev. Geita og reven sto og skulte på hverandre med 10-15 meters avstand, og reven satte seg ned på rumpa. Den reiste seg aldri igjen:

 

Fratelefon200812232.jpg

 

Så fjerde økt: Så en enslig geit allerede da jeg begynte å gå ut i terrenget. Geita beitet rundt der jeg hadde tenkt å gå, så det var lite annet å gjøre enn å avvente og avansere etterhvert som geita beitet seg bortover. Etter litt ble jeg oppmerksom på nok en geit, og til alt overmål en diger elgokse. Hvilket dyreliv! Hele dyrehagen trakk seg snart vekk, og jeg kunne avansere videre så forsiktig jeg kunne. Plutselig ble jeg var et to rådyr som kom springende rett mot meg: Jeg håpet selvsagt at det var en geit som ble jaget av en bukk, men så snart at det var en killing som kom med det som trolig var mora på slep. Killingen var tydelig skremt av et eller annet, for den raste avgårde mens den remjet. Geita ble var meg da hun passerte, og bråstanset med øynene mot meg. Myggen hadde fest mens jeg satt så stille jeg kunne i noe som føltes som en evighet. Geita løp brølende vekk fra meg, og jeg tenkte det var lite annet å gjøre enn å avansere litt til og forsøke å finne ut hva som hadde skremt killingen. Kanskje det var en bukk? Eller nok en rev? Da jeg kom rundt et hjørne på åkeren så jeg straks en bukk som gikk og beitet. Jeg vil tro det var den som av en eller annen grunn hadde satt fart på killingen.

 

Ut ned tofoten og ned på magen. Holdet så drøyt ut, men avstandsmåleren viste 210 meter og det burde gå bra. Den lille reven fra noen dager tidligere satt jo ennå lenger unna. I skuddet gikk bukken rett i bakken, og jeg hørte også kuleinnslaget tydelig. I kikkertsiktet så jeg at det fortsatt var liv i bukken der den lå, og jeg likte meg ikke da den etter et minutts tid kom seg på beina og humpet nedover jordet. Faen.... Riktignok syns jeg at jeg så en blodrose høyt oppe bak bogen, men da burde bukken vært død. Eller??Humpende forsvant bukken ut av syne. Jeg så at den hadde kurs mot en liten øy av kratt og sly som ligger ute på jordet, og tok meg i en slik posisjon at jeg hadde god oversikt over denne. Da jeg kom i posisjon så jeg faktisk sporet i det duggvåte graset fra skuddplassen og inn til øya. Så jeg antok at bukken hadde lagt seg til for å dø der. Jeg tenkte det var lurt å vente en stund før jeg gikk fram og sjekket om jeg fant bukken. Fram med termos og en brødblings, og et kjapp matbit for å roe nervene littegrann. Etter et par tygg fikk jeg det for meg at jeg at jeg skulle etterfylle magasinet. Dette laget metalliske lyder, og jeg så da en bevegelse inne i krattet på øya. En sjekk i kikkertsiktet viste at der lå bukken, og siden den tydeligvis fortsatt var i live fyrte jeg på et skudd til. Igjen hørte jeg kuleklasket godt, og etter noen minutters venting gikk jeg fram og konstaterte at jeg hadde skutt en stusselig liten tass av en bukk:

 

Fratelefon200812236.jpg

 

Jeg angret nesten med det samme, for jeg har jo egentlig mer glede av en levende liten rådyrbukk enn noen steiker. Nå var det jo vanskelig å gjøre noe med det....

 

Jeg jakter rådyr med 308W og 150 Nosler BT i omtrent 850m/s. Første skuddet vil jeg tro traff for høyt, men tydeligvis ikke så høyt at ryggen gikk helt av eller lavt nok til å ta lungene skikkelig. Andre skuddet ble skutt fra en høyere posisjon mens dyret sto/lå med fronten mot meg, og ødla den ene bogen og deler av ryggen fullstendig. Jeg tror førsteskuddet også må ha vært borti det området, men siden det var såpass ødelagt var det vanskelig å si hvilken skade som stammet fra førsteskuddet. Egentlig ganske irriterende, for det er første gang jeg får denne skuddreaksjonen på rådyr. Kula etter andreskuddet fant jeg forresten igjen i skinnet rett foran mellomgulvet. Den veide litt under 90 grn og så ut slik:

 

Fratelefon200812254.jpg

 

Såvidt jeg husker er det første gang jeg finner igjen en kule i et rådyr. Holdet var omtrent 70 meter.

 

Som dere sikkert har skjønt foregikk jakta i kulturlandskap. Det er ganske artig å jakte i kulturlandskap, for det er lett å se dyr på lang avstand. Dessuten er det jo der rådyra er, ihvertfall så lenge bestanden ikke er kjempestor. Så artig er det, men noen stor prestasjon er det ikke. Heldigvis går det an å ha det moro uten å prestere :winke1:

 

U

 

Edit: Før hjortejakta skjøt jeg inn med ny ammo, og for moro testet jeg hvordan innskytingen hadde holdt seg gjennom bukkejakta. Stor var overraskelsen da jeg lå ca 7 cm for høyt!!!! På 100 meter! Hva som er årsaken vet jeg ikke, men det forklarer jo det uforklarlige høye skuddet på rådyrbukken. Har hatt børsa/kikkerten/montasjen i fire aktive sesonger, og noe slikt har aldri skjedd meg før. Jeg tror innskyting på elektroniske skiver har skylda. for jeg har forstått at er man ikke pinlig nøye med innstillingen av elektroniske skiver vil de vise feil.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hatt tid til bukkejakt i år, kun kikket en liten time en kveld. I går (søndag 19) hadde jeg noen timer på morgenen og kom meg av gårde en liten tur. Skjøt denne raringen. Dette er en ungbukk, piggen på den ene siden er normal. På den andre siden er geviret bøyd ned langs kjaken, og splittet opp. Har nok fått en skade i rosenstokken.

 

bukk_2012.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@ Skaubjønn, har noe tilsvarende sjøl, den du har fått ville jeg satt på plate. Spesiell da gitt :D

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Får bidra med noe på kammeret jeg også da:bukkejakta så langt.

 

Var en tur ute på natta den 12.aug. ca kl 05.00 datt denne bukken på 17,5kg.

Foto05891.jpg

 

I natt campet jeg utk i fjellduken, og var klar for et nytt område. Spennende å prøve nye jaktmarker siden man ikke har peiling på hvem/hva som befinner seg der. Disse to ble felt mellom 05.00 og 06.30. Liten spissbukk og en røsslig retubukk. Henholdsvis 16 og 20kg.

Foto05981.jpg

Returbukken hadde hadde en gammel trafikkskade: en brukket framfot som hadde grodd litt snodig sammen.

Foto06001.jpg

Tredje året på rad jeg skyter bukk med slike skader.

 

Grattis til alle bukkeskyttere og lykke til vidre i jakta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har iår brukt lokkefløyten fra Klaus Demmel som er laget av et rådyrgevir. Har etter kort tids lokking skutt en gammel returbukk og en liten sekstagger takket være fløyten. Er veldig fornøyd med den :D Er det andre som har erfaring med den og andre lokkefløyter ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har iår brukt lokkefløyten fra Klaus Demmel som er laget av et rådyrgevir. Har etter kort tids lokking skutt en gammel returbukk og en liten sekstagger takket være fløyten. Er veldig fornøyd med den :D Er det andre som har erfaring med den og andre lokkefløyter ?

 

Trur du heller bør takke deg sjøl for at du greide å lokke inn bukk....ikkje takk fløyta!!!!!!!

Sjøl bruker eg kun den nemde fløyta,men mest pga at den er hendig,bruka tidl. buttolo,lokket inn bukk med den også...i år har eg kun fått inn rev,har gjenge rett te HÆLVETE med bukkejakta for min del....og det er ikkje fløytas feil!!!

Link to comment
Share on other sites

Var ute i 5 tida i dag. Helt stille frem til kl 05.58 da hører jeg et knekk bak meg til venstre. Snur meg og stirrer rett i tryne på en stor og fin bukk! Avstand var også her rundt 8 meter. Han så tydeligvis at jeg kastet på hodet og var meget skeptisk. Han seig sakte ut mot siden, jeg fikk opp børsa i det den var bak ei gran men da kastet den seg rundt og sprang rett fra meg. Meget flott bukk, mest sannsynlig revirbukken. Spennende og morsom opplevelse, men også ergelig å ikke få felt bukken... 20 min senere passerte ei geit med to eller tre kalver 2-3 meter i fra skogkanten 25 meter unna. Flotte opplevelser:)

Link to comment
Share on other sites

Er det andre som har erfaring med den og andre lokkefløyter ?

 

Jeg brukte Twisted Syco til å lokke med da bukken falt 10/8, dog en smule modifisert, og fikk altså inn bukken bak meg uten å se den, og fikk inn geit på 10 meter. Da bukken falt senere på morgenen under postering, og siden jeg bare hadde ett rådyr på kortet, var bukkejakta over, og jeg har ikke fått prøvd fløyta noe mer. Men, uten noe erfaringsgrunnlag å rutte med, tror jeg at man kan få inn bukk på det meste som lager riktig lyd, og med litt kreativitet funker altså selv Twised Sycoen. Dessuten fikk jeg inn rådyr på hjemmelaget musepip under revejakt 15/7 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skaut en 6 taggers bukk 11 August. Den kom løpende mot der jeg satt og jeg fikk den på 7-8 meters hold. Måtte sleppe den ut på lenger holdt. På ca 50 meter smalt det. To buks fremover på bukken og den gikk i bakken. Brukte i år kaliber 22-250 med patronen Federal Power Shock. Bukken hadde en slaktevekt på 17 kg.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor var det ingen som sa at bukkejakt skulle være så ydmykende?

 

Og ikke er det bukken som er eplekjekk heller. Det er selveste Mikkel som håner meg, kveld etter kveld :x

To kvelder har han kjørt krysse-åkern-hvor-det-ikke-er-sikker-bakgrunn-trikset, med strålende suksess.

Kveld nummer 3 valgte den å snike seg innpå meg, bakfra, for så å stille seg opp på 2-3meter og glise til meg med sitt fårete smil. Hadde selvfølgelig ikke sjans til å få børsa i dens rettning uten at den var over alle hauer. 3-0!!

 

Før jeg dro ut i kveld tenkte jeg at bukkejakt får være bukkejakt, nå skal jeg konsentrere meg om å redusere til 3-1. Rådyr hadde jeg jo ikke sett snurten av til nå uannsett.

Slengte ut en kråkebulvan slik at mikkel skulle bli fristet til å ta turen litt utpå jordet i steden for å bare luske rundt i åkerkanten. Deretter satte jeg meg ned å speidet etter den rødkledde 3målsscoreren...

Plutselig dukker det opp 3-4 rådyr i andre enden av jordet, sikkert nærmere 300 meter unna. Flytter selvfølgelig skytestokk og fokus i rettning rådyra, men de beiter stadig langt utenfor hold. Etter en stund blir jeg sliten i øyet å glo gjennom kikkerten(dårlig kondis!!) og løfter blikket over børsa.

:!: MIKKEL!! :!: Nå står han farsken meg å smaker på lokkekråka mi, 25 meter, med breisia til... Jeg tror nesten ikke at det er sant! Her har jeg fulgt meg på rådyra i en 4-5 minutter, og da så han selvfølgelig sitt snitt i å kline til med 4-0 :lol: For en jævel! I det jeg prøver å lure børsa i rettning kråkeslikkeren snur'n og løper inn i skogen igjen. Visste ikke om jeg skulle grine eller le! Om rådyra kunne ha ventet i noen minutter til før de tuslet ut på jordet hadde det stått 3-1, men neida! 4-0 :evil:

 

Bukken viste seg frem for første gang i år helt på tampen av skumringa. Men for en som kun har hatt ei kråke på trådkorset før, skalv jeg som en tulling der jeg satt å kikket på den på 150 meters avstand. Var ikke vits i å vurdere og ta av sikringa en gang, da korset danset fra nese- til haletipp!

 

Så nå ligger jeg desidert sist på tabellen. 1 poeng bak bukken og 4 bak mikkel! Frusterende, men ditto spennende og underholdende for en fersking som meg selv!

Link to comment
Share on other sites

Var ikke vits i å vurdere og ta av sikringa en gang, da korset danset fra nese- til haletipp!

 

Det er her skytestokk kommer til sin rett, jeg drar aldri på jakt uten den. Lag deg en selv eller kjøp en er mitt råd.

 

Ellers flott lesning og et fint bidrag i tråden!

Link to comment
Share on other sites

Det er her skytestokk kommer til sin rett, jeg drar aldri på jakt uten den. Lag deg en selv eller kjøp en er mitt råd.

 

Hvem sa noe om at jeg ikke hadde skytestokk? :oops:

 

Til mitt forsvar så hadde jeg bare en enkelfots-variant som ikke gjorde all verdens fra eller til. Samtidig som jeg ikke har hatt annet enn kråke på trådkorset tidligere, så jeg skalv vel et sted mellom kjempemye og "utenfor skalaen", var mildt sagt heftig :D

Nå har jeg akkurat vært å kjøpt meg stoney point tofoten slik at både rev og bukk bør holde seg på god avstand i kveld!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...