Jump to content

kikkertsikte til jakt maks 3tusen


supercz

Recommended Posts

Har ikke prøvd denne selv, men så et utklipp av en test av den i butikken til ABC, sto mye bra om den ihvertfall.

Om jeg skulle kjøpt budsjettrifle ville den vært høyaktuell. Kanskje noen her har den eller har prøvd den som kan komme med synspunkter?

 

http://www.abcfritid.no/produkt/black-s ... =jahtijakt" target="_blank

 

Regner med det er til en viss grad "man får hva man betaler for", men samtidig er det mulig å få veldig mye valuta for penga, regner med det er et sånt kjøp du er interessert i å gjøre. Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

Har et par Leupold VXIII'er som samler støv du kan vurdere for denne prisen, en 1,5-5x25 og en 1,75-6x42. Skal ha 3000 for den første og 3500 for den andre, begge er som nye. Begge har Duplex ret, og er suverene all-round jaktkikkerter.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Vortex er bra ja, men Crossfire hadde jeg ikke kjøpt. Mest fordi den ser akkurat likens ut som alle madeinchina dealextreme kikkerter. Og disse er av variabel kvalitet.

 

Men Diamondback danker ut redfield i tester! Og Vipern du linket er mye for pengene, om du trenger forstørrelsen?

 

 

Med jaktfalls service og vortexs garanti kan det uansett ikke bli feil.

Link to comment
Share on other sites

så da har jeg disse og velge mellom når det kommer til bilig sikter.

 

høy pris: http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90& ... ame=Vortex" target="_blank Viper 6.5-20x50 PA, Mil Dot&startrow=

 

 

medium: pris http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90& ... ame=Vortex" target="_blank Diamondback 3.5-10x50 Dead-Hold BDC Reticle&startrow=

 

 

bilig: http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90& ... ame=Vortex" target="_blank Crossfire 3.5-10x50 V-Plex Reticle&startrow=

Link to comment
Share on other sites

Synes det er rart at ikke det merket som over tid har vært kjent for å gi mest valuta for pengene, og som er en av verdens mest anerkjente produsenter av kikkertsikter - og som i tillegg har et enormt utvalg i modeller fra billige til dyre, 1" og 30mm mellomrør - absolutt alt. Nemlig Leupold. Og personlig synes jeg vel også det er noe som klinger bra med kombinasjonen Remington og Leupold.

 

En Leupold VX-1 i størrelsene 3-9x40, 3-9x50 eller 4-12x40 ligger rett i overkant av budsjettet på 3000 og er god, solid optikk med gode garantiordninger.

Link to comment
Share on other sites

Som flere over her sier: Kjøp brukt!

Gå inn på finn.no, skriv kikkertsikte i søkefeltet og tast inn 0-3000 i feltet for pris og tast søk.

Du kan også legge inn en ØK her på kammeret. Ser ut til at du kan få endel PM'er i tiden fremover da.

 

I skrivende stund får du 49 treff på finn.

Du bør gjøre deg noen ærlige og klare tanker om hvilke forstørrelse DU trenger, og se hvilken kvalitet du kan få ut fra det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt hypen som råder i visse miljøer med å ha et kikkertsikte med en optisk kvalitet i høyeste klasse. Det eneste man trenger siktet til, er å se profilen på dyret, og treffpunktet. Det klarer man utmerket godt med billige kina-greier til en tusenlapp. Jeg ville heller lagt pengene i en skikkelig god kikkert, det er bedre å putte pengene der, etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Dersom elgjakta di skal foregå som postjeger trenger du neppe helt ned til 1,5 som laveste forstørrelse. Ligger en brukt Meopta Artemis 3-9x42 på Finn (tror det var der jeg så den) til 3000,- Det må vel være et meget godt kjøp. Da har du såpass forstørrelse at du er godt utrusta for det meste av det mindre viltet også.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som foreslår Sightron her, ser jeg, så da kan jo jeg gjøre det! :wink:

 

Sjekk ut denne: http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=1545&idkategori=1012&kat_name=&prod_name=Sightron%20SII%203-12x42%20AO&startrow=

 

Har selv 4-16x42AO og jeg må si jeg er kanonfornøyd med det siktet. Klar og skarp, og man kan justere fokus ned til ca ti meter med objektivjusteringa.

Link to comment
Share on other sites

den nye billig-meoptaen virker som et forsøk på å selge kina-kikkert med euro-merke.

Ingen kikkerter som blir produsert i europa kommer vel med 1/4"MOA justering??

tilogmed amerikanerne har begynt å få øya opp for mrad justering

MeoPro serie er i alle fall skrudd sammen i USA, men godt mulig det er Kinesere som lager delene.

Link to comment
Share on other sites

Ka veit du om disse siktene å vilken grunn til å si no slikt om jahtijakt siktene. Har to stk av de å er meget fonøyd med de. At en må styre unna jakt med de er bar tul å tøys har skutt flere dyr med begge siktene så det er ikke noe problem. Problemet er vel d......... som liger bak kolben

 

http://www.abcfritid.no/produkt/black-s ... =jahtijakt" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

STYR UNNA!

Til blinkskyting, helt ok. Men på levende mål bør ikke slikt skrot benyttes.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er ikke personen bak kolben, men alle dem som har hatt problemer med at retiklet har løsnet eller andre problemer som har gjort slike sikter ubrukelige i skogen. Når man blåser av tusenlapper på jakt, så er det greit å kunne stole på at kikkertsiktet holder sammen, ikke bare håpe på at det holder sammen. Selvfølgelig kan det være noen som fungerer greit, men med jeg kommer aldri til å gamble på det.

Link to comment
Share on other sites

Ka veit du om disse siktene å vilken grunn til å si no slikt om jahtijakt siktene. Har to stk av de å er meget fonøyd med de. At en må styre unna jakt med de er bar tul å tøys har skutt flere dyr med begge siktene så det er ikke noe problem. Problemet er vel d......... som liger bak kolben

 

Har prøvd et slikt, tok ikke mange avfyringene før linsa kom dansende på standplass, har limt den på med superlim (noe som burde følge med :mrgreen: )

 

Problemet innser du idet du står langt inne på vidda og retikkelet er borte vekk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt hypen som råder i visse miljøer med å ha et kikkertsikte med en optisk kvalitet i høyeste klasse. Det eneste man trenger siktet til, er å se profilen på dyret, og treffpunktet. Det klarer man utmerket godt med billige kina-greier til en tusenlapp. Jeg ville heller lagt pengene i en skikkelig god kikkert, det er bedre å putte pengene der, etter min mening.

 

Føler kansje at hvis jeg skal skyte på blink så er det du sier ok, men på vilt så mener jeg at siktemidelet bør være så godt som over hodet mulig..

Ikke bare pga. optikken, men også pga mekanikken.. at den er stabil og ikke selvjusterende.

Jeg mener og at montasjer også er et viktig bit her.. den må være stabil og tåle en del, derfor vil hvertfall ikke jeg ha annet en stål..

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd et slikt, tok ikke mange avfyringene før linsa kom dansende på standplass, har limt den på med superlim (noe som burde følge med :mrgreen: )

 

Om jeg husker rett fra en tidligere tråd om dette var det et sikte av de gamle modellene, og ikke Black Series. Det er nok som natt og dag. Det er ingen som påstår at Black Series holder samme optiske og mekaniske kvalitet som europeisk topp-optikk i femsifra-klassen, men om en sammenligner pris og kvalitet så står siktene seg meget godt. Det har vært svært få tilfeller av produksjonsfeil på disse.

 

Og ja, jeg mener fortsatt at en godt kan slenge på de ekstra kronene for en Leupold, en MeoPro eller brukt europeisk optikk, men for de som ikke jakter så enormt mye, og ikke under så enormt krevende forhold, er nok Black Series et prisverdig alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Ville sett på merker som Busnell og Nikon for den prisen.

Har Bushnell Banner 3-9x50, og 3-9x40, og Nikon 3-9x40 sikter som eg er ganske fornæyd med. De er selvfølgelig ikke så gode som Zeissen, men holder til de fleste typer jakt.

Ville sett på Bushnell modellene, har mange gode siketer i størrelsen 3-9x50.

Det er en del Nikon modeller på XXL.

Ville valgt i størrelsen 2,5-10x50/56.

Du bør kasje å øke prisen til ca.5000, da får du vesentlig bedre sikter, som holder i massevis til den type jakt du skal på.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Leupold er sikkert ok, men jeg har den i vranghalsen! :lol:

 

Det var jo et saklig argument fra en diskenspringer :winke1: (jeg har forøvrig samme forholdet til Tikka T3 Light i 6,5x55 med demper :twisted:)

 

Når det gjelder Leupold var det i mange år mitt "go to" merke.

Med småbarn, hus og billån var kronasjen begrenset og Leupold holdt ihvertfall hva de lovet...uansett!

Aldri feil, aldri teknisk svikt, aldri treffpunktforandring, aldri dugg i siktet...,med andre ord, det fungerte!

Nå har jeg kun to igjen, et Vari X III 2,5-8x36 som er reservesikte ferdig montert i Ruger ringer, og ett 6x42 på salongrifla.

 

Det jeg prøver å si er at dette fortsatt er mye bra sikte for pengene selv om de optisk ikke er i tet på noen måte.

Slik jeg ser det blir det aldri feil å kjøpe et Leupold, da en vet hva en får i motsetning til en del annet som tydeligvis kan være både og...

Ellers har jeg lite greie på de rimelige siktene på markedet i dag nå da jeg omsider har fått råd til de jeg alltid har ønsket meg :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg har hatt jahitijakt 3-9x40 nå i 4 år nå og er kjempe fornøyd. ikke noe zeiss optikk, men det er det ikke på nikon, bush eller noen av de andre billig merkene heller. har nå kjøpt jahiti med 4-16x56 men den har jeg ikke prøvd enda. min bror hadde nikon og den ble det dugg inni etter 2 sesonger, og ingen garanti.

jahiti har 5års garanti

Link to comment
Share on other sites

Er dette noe å gå for? eller det det noe skitt fra kina?

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/ki ... ys-1074134" target="_blank

 

og hva med denne Nikonen?

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/ki ... 40-1055918" target="_blank

 

Er det noen som har erfaringer med siktet OptiBond anbefaler? (Leupold VX-II 3-9x40, LR Duplex, Matte)

 

 

Jeg kommer til å bruke det til det samme som TS, (men ikke hjortevillt med det første). Skal brukes sammen med 22lr og 17hmr. Hvordan er det med garanti på det som er kjøpt fra utlandet? både med tanke på produksjonsfeil og forsikringsordniger? f.eks villmarkslivs gull forsikring.

 

Har Nikon Action EX 12x50 kikkert, om det skulle ha noe å si...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...