Jump to content

Riflesekk, noen anbefalinger?


Steve

Recommended Posts

Har brukt X1E i elgjakta i høst. Genialt når man går med bandhund- mye bæring og lite skyting.

Dette er en rimelig sekk med et enkelt bæresystem så den er ikke egnet å fylle opp med tyngre gjenstander som f eks tung håndkikkert ol om det skal bæres over lengre tid.

 

Våpenet er rimelig greit å få ut med sekken på ryggen. Har båret boltrifler med relativt stor optikk og dette fungerer godt. Ser for meg at passningen med våpen uten optikk/ liten optikk kan bli vel slaskete slik at våpenet beveger seg i åpninga når man går, men som sagt ikke prøvd.

Været har vært godt på jakta i høst så jeg har ikke fått prøvd vanntetthet.

 

Merk at våpenet, av forståelig grunn, ikke skal bæres med skudd i kammer om du ikke har oppspenner, om dette betyr noe for deg. Dobbelrifle, kombi eller drilling uten oppspenner må derfor bæres uladd med de ulemper dette medfører.

 

Må innrømme at jeg sikler litt på Vorn for da kan dobbelrifla få bli med på ryggen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

+ 1 for QRR-sekken fra Vorn.no

 

Kjøpte meg slik under jakt og fiskedagene på Elverum i sommer, og har siden brukt den 9 dager i reinsjakt og 6 dager på elgjakt. Patenten er etter mitt syn genial. Bærekomforten er meget god. Selv med mye vekt i sekken.

 

Har ingen praktisk erfaring fra konkurerende modeller, men kan ikke i min villeste fantasi se for meg at å trekke våpenet i full lengde opp fra ei lomme vil være i nærheten så praktisk som patenten på QRR. Våpen og optikk er også veldig godt beskyttet mot snø og rusk fant jeg ut etter heldags jakt i tett snødrev på onsdag.

 

Sekken har fortsatt forbedringspotensial, likevel mener jeg det er langt mellom tilsvarende gjennomtenkte produkter.

Link to comment
Share on other sites

Folk har sikkert forskjellig bruksområde for sekker med våpenkogger/hylster ol.

 

Jeg har rifla i sekken hvis jeg skal gå fra A til B uten å jakte

Jeg har rifla i sekken etter jeg har skutt dyr som skal trekkes ut

Rifla i sekken når man går på ski under toppjakt.

 

Jakter jeg så har jeg børsa i nevene.Så for meg er det ikke noe poeng å hale børsa raskest mulig ut av koggeret.

Link to comment
Share on other sites

Har fått sekken, og den ser ut til å være bra.

Bra med plass, børsa sitter godt og jeg merker ikke stort til den. Men har ikke testet i "felten" ennå, satser på at den blir testet i helga.

 

Men en ting lurer jeg på;

Jeg ser for meg at "koggeret" lett blir fylt av kvist, kvast, snø og barnåler....

Både med og uten gevær i.

Hvordan er erfaringene rundt det, og hvordan løses det?

 

Dette gjelder jo såvidt jeg kan skjønne alle lignende sekker med kogger, og er ikke noe spesielt med Eberlestock.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En liten oppdatering...

 

Da har ny-sekken fått sin "eksamen", med to (svært våte) dager på skogsfugljakt

Jeg har imidlertid ikke brukt koggeret til børsa i helga, da jeg under skogsfugljakt med hunder går med hagla i reim på aksla. Istedet ble det puttet hundebånd, vannflaske... dit...

 

Sekken er jeg veldig godt fornøyd med så langt!

Den var litt baktung til å begynne med ,men når jeg lærte meg å stille den inn riktig så satt den som støpt!

Veldig godt fornøyd så langt, men jeg har ikke fått testet å skyte med den ennå..

Noen test-monteringer var lovende, så jeg tror ikke det vil plage meg.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Tenker det er flere som vil kjøpe seg riflesekk, derfor deler jeg litt av mine erfaringer ang. riflesekk .Jeg har brukt norrøna sin riflesekk den siste tiden. Norøna sine sekker synes jeg overgår alle andre sekker i funksjonalitet. Greit med ordentlig lokk på sekk hvis du skal være ute når det ikke bare er sol..Ser at Eberlestock mangler dette på en del modeller. Jeg synes likevel a riflekoggeret på norrøna kunne vært litt bedre polstret. Materialvalget i koggeret virker noe hardt, med nylonstruktur som muligens kan ha en fileeffekt på overflaten på dyre kikkerter. Da jeg var på fjellrypejakt måte jeg gå ytterst forsiktig for å ikke dunke løpet når jeg gikk i bratte fjellskrenter. Det er mulig at dette er et problem på alle riflesekker. Man får en uggen følelse når løpet dunker i en stein. Når det gjelder størrelsen på norrønasekken er 40 liter perfekt for en sekk som skal brukes en hel dag på fjellet. Ville jeg kjøpt sekken hvis jeg skulle valgt igjen? Ja.

Link to comment
Share on other sites

Etter en del nettlesing må jeg si at qrr sekken fra Vorn ser meget bra ut. Ihvertfall på bilder/video. Selv uten hurtigutløsing ser det ut som plasseringen i sekken er veldig bra. Det eneste er vel at rifla er mindre beskyttet mot vær og vind i forhold til de hvor koggeret dekker hele rifla.

Link to comment
Share on other sites

Det med at rifleløpet peker oppover var alfa og omega for meg. Har stuket rifleløpet i bakken en gang med en annen riflesekk med pipa ned. Måtte frem med fila og reparere dempergjenger da. Aldri mer. Knekker heller kolba enn å ødelegge pipa!

 

Den eneste ulempen jeg ser med å ha pipa opp, er at man kan hekte borti greiner man skal gå under og dermed kanskje rister skitt og snø ned over nakken. I tillegg kan man få snø/vann i løpet når pipa er opp. Greit å ha en teipbit foran løpet. Og så må man tøye ut ekstra fælt, slik at man blir mykere og kan bøye seg liiiitt mer ned når man skal under noe... :)

 

Hadde prototypen til QRR og. Den reddet rifla fra å bli ødelagt pga polstringa. Datt bakover og landet oppå hele sulamitten. Antar at om jeg hadde brukt noe som ikke var polstret, kunne det gått verre.

 

Jeg kjøpte derfor den nye QRR'en i sommer. Den hadde fått alle endringene jeg var ute etter, som bla lokk. Polstringen er enda bedre enn før og. Flere rom har den og.

 

Fikk forresten behov for QRR-systemet forrige helg. Oppdaget plutselig en tiur på bakken foran meg. Hagla ned og et kjapt røsk i håndtaket, og vips, klar til skudd. Det tok et par sekunder bare. Selvfølgelig så tiuren meg da jeg skulle legge an, men likevel. Bra system!

 

Med til historien hører vel at jeg nok burde hatt en Merkel drilling i stedet for å dra på både hagle og rifle da, men... Da hadde det gått enda fortere. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har denne her: http://www.fauna.se/holstersackar.html" target="_blank

 

Fungerer, men bruk teip foran munningen, i tilfelle du tar en dyp knebøy !

Grei sekk hvis du f eks skal gå på truger / ski med staver. Det fins også ekstra rypenett i hvitt eller grønt til å sette utenpå sekken. Solid materiale, og holder veldig godt i fuktig vær. En fordel også at det er ei slags pute i ryggen, så du får lufting mellom sekken og ryggen.

 

F eks kan jeg gå med hagla i henda, og ha 22Horneten i sekken. Horneten min er en kort liten sak, så den stikker ikke nevneverdig ut under.

Link to comment
Share on other sites

At man dunker pipeløpet ned i bakken med Eberlestock har jeg ikke noe tro på. Bunnen er relativt romslig og godt polstret slik at pipemunningen ligger svært godt beskyttet. Det jeg liker best med sekken(Dragonfly) er at det føles trygt når andre håndterer min sekk i båt eller generelt ute i bushen. Børsa ligger godt polstret, ingenting kan løsne eller ryke slik at rifla faller ut og sist men ikke minst, Eberlestock garanterer at ingenting vil ryke av fester selv om du overbelaster sekken. De hevder ryggen til bæreren ryker før sekken(nuvel, vet ikke helt det da).

Alt er likevel ikke gull og grønne skoger. Lokk og bunn kan ikke strammes nok når sekken er i komprimert tilstand slik at de er litt slarkete. Komprimeringsreimene er litt knotete å bruke sammen med sidelommene også. Blir gjerne til at sidelommene blir brukt mindre enn strengt tatt nødvendig og at man heller dytter mer stæsj i lommen på lokket. Det positive er at et spotter kikkert passer fint i sidelommene, det samme gjør et greit stativ.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Eberlestock X1E og er veldig godt fornøyd. Jeg bærer en relativt stor rifle med tommelhullstokk, demper, atlas tofot og Vortex PST 6-24x50 i den uten problemer. Bunnen av riflehylsteret er som nevnt så godt polstret, og resten av rifla så godt beskyttet, at jeg bekymrer meg aldri for den i ulendt terreng, i båt eller når jeg tar sekken av og på.

 

Det negative er at jeg ikke får det tett rundt kolben uten regntrekk.

 

x1ehd%202s.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat bestil en slik: http://vorn.no/forhandsbestilling-vorn-equipment.html" target="_blank

Litt lite bilde på nettsiden nå, men kommer visst i løpet av kort tid. Kommer med ekstra ting og tang: rypenett, ammolomme, hvitt kamotrekk og frontpanel til radio/gps. Finnes bilder på nett bl. a. her:http://www.ronnywollert.com/index.php/jakt-og-utstyr/ryggsekker-for-jakt-og-turbruk/vorn-qrr-jaktsekk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kan også anbefale Vorn sekken

stroppene over skuldrene er breie og bygger lite i høyden, det gjør at man fint kan skyte selv med sekken på. god padding i korsryggen. Med hagla i arman og rifla i sekken

gikk jeg flere lange turer i høst og vinter med og er veldigfornøyd med sekken, etter 11 timer en dag var jeg enda ikke støl av å bære sekken :) der rifla sitter er det plass til rifle med GRS stokk stor kikkert og 2fot uten at det gir noen problemer med plass :)

Link to comment
Share on other sites

Er vorn sekken mulig å bruke for meg som er lings-skytter? Sitter utløserhåntaket på venstre skulder så høyt at det ikke kommer i konflikt med kolben i annlegg? Eller?

 

Eller er det mulig å flytte utløserhåndtaket over på høyre side?

 

Kunna tenkt meg en slik sekk dersom den er brukandes for oss venstre -vridde.... :D

Link to comment
Share on other sites

ja og njaaa. prøvde nå, du kan fint skyte med sekken selv om du er links

det går og flytte håndtaket med da må du modifisere litt ved å legge til no borrelås... men ser ikke at det skal være noe vits da du ikke kan skifte side våpenet skal stå på, så å trekke med høyre og samtidig ta ut våpenet på høyresiden av sekken blir meget vanskelig...

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med Vorn er at hvis du har et behov så gjør de det de kan for å hjelpe deg. Tipper at hvis du sender de en mail så skal du ikke se bort i fra at de lager en links sekk etterhvert. Når det er sagt, vil tro at den originale sekken fungerer greit, om dog ikke optimalt, for en linksskytter om du bare flytter utløseren.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Sendte vorn en mail og noen sekk til oss som er links kan vi bare glemme, jeg synes det er en stor feil av vorn siden de da utelukker en god del potensiellekjøper. Drikkesystem vel var det vel heller ikke noe god løsning på, dvs jeg fikk et svar hvor det virket som at det ikke var noe de hadde tenkt på. Må si at jeg ble noe skuffet over mailen jeg fikk av vorn at de ikke ville lage sekk i links versjon.

Link to comment
Share on other sites

Eberlestock sekkene er fantastiske! Har en stygg "sekk fetish" og har kjøpt mange mange sekker på få år. Men etter Gun slinger 2 kom i hus har jeg ikke hatt behov for og kjøpe flere (Bortsett fra g4 operator som jeg MÅ ha for de litt lengere turene) slitesterke og robuste. God plass og romfordeling. Molle fester for montering av ekstra sekker/utsyr absolutt over alt på hele sekken. God plass til både rifle/hagle i våpen hylster, uten at en merker at de er der under bæring. Smale skyte/anlegs vennlige skulder stropper og et meget behagelig hofte belte som tar det meste av vekt fra sekk og utstyr.

 

ENESTE - er at det ikke er ykk glidelåser. Dette er noe jeg savner. Det er ykk glidelås i den ene forla lomma på toppen som er beregnet for telefon.

 

Og no offence, men dere som klager over den høye vekta på sekken, er dere av diss type elg jegerne vi har her på bygda? Feite utrente folk, som kjører bilen til post, velter seg ut av bilen og setter seg rett ned og puster og peser av anstrengelsen av og gå 4 meter fra bilen til postplass?

Link to comment
Share on other sites

Den G2 sekken sikler jeg litt på men vil ha den i en camo farge men forstår meg ikke helt på nettsiden deres, for. Eks hva er uni cam 2, jeg jakter i sogn noen som vet hvilken camo type jeg skal velge? Hvilket ekstra utstyr jeg skal plukke med?

Link to comment
Share on other sites

Takk så den ikke litt engang:-) Har dere kjøpt direkte fra produsent eller har dere kjøpt hos winge? tror at hvis jeg handler sekk og litt ekstra utstyr så blir det billigere å handle hos erbelstock men vil nå bare høre hvilken erfaringer dere har på det området?

Link to comment
Share on other sites

Jeg handlet rett fra produsent ja, kjøpte med drikke blære på 2 l og en bue holder men husker ikke hvor mye det kosta. Ble toll i tilegg :evil: men midway gidder jeg ikke og handle fra da mye av det som står ført som "på lager" faktisk ikke er på lager og man må så vente på at de skal bestille det og det tar gjerne lang tid. Men det ble på ingen måte dyrere og handle fra statene og sekken kom raskt hit :D

Link to comment
Share on other sites

Takk så den ikke litt engang:-) Har dere kjøpt direkte fra produsent eller har dere kjøpt hos winge? tror at hvis jeg handler sekk og litt ekstra utstyr så blir det billigere å handle hos erbelstock men vil nå bare høre hvilken erfaringer dere har på det området?
Jeg handlet fra Winge og det er jeg glad for fordi på min sekk var det en produksjonsfeil. Noen sømmer var helt på bærtur slik at en av sidelommene ikke fungerte i det hele tatt. Winge ordnet kjapt opp i det.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En Eberlestock Gunslinger har våpen lommen sentrert på sekken. Strengt tatt tror jeg ikke det har så mye å si om rifla er til høyre eller venstre. Er ikke sånn at man trekker fram våpenet lynhurtig med Eberlestock sekkene uansett. Jeg tar av sekken mange ganger og tar fram våpenet når sekken er på bakken, særlig om jeg har match løpet på. Med jaktpipa på kan jeg helt greit trekke fram våpenet men vinner nok ingen cowboy konkurranse :-)

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4 Beta

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sett sekken du linker til i virkeligheten. Men utifra bildene syns jeg bæresystemet for våpenet ser upraktisk ut. Våpenet sitter jo ganske ubeskyttet til hvis du skulle falle bakover, pluss at jeg antar det er umulig å få tak i våpenet med sekken på.

Og til den prisen hadde jeg nok heller sett på noe annet.

 

Men jeg er vel kanskje inhabil i og med at jeg er lykkelig eier av en Eberlestock gunslinger :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...