Jump to content

Riflesekk, noen anbefalinger?


Steve

Recommended Posts

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Takker!

 

Jeg synes de sekkene var litt store, jeg tenkte meg en slank liten sekk nærmest i stede for reim på rifla. Får jeg nedi en ekstra skjorte, matpakka mi og en pakke med skudd + kanskje ei rype eller to så er sekken "stor nok".

 

Jeg har en forestilling om at rifla bør stå med løpet ned i sekken for å beskytte den mot sne. Noen erfaringer med det?

Link to comment
Share on other sites

Norrøna har en interessant en: http://www.fjellsport.no/norrona-finnskogen-integral-40l.html?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Norr%F8na+Finnskogen+Integral+40L&from=kelkoo

 

Billigst kommer man fra det med denne, fra ABC-fritid:

 

Grønn: http://www.abcfritid.no/produkt/riflesekk-gronn

 

Vinterkamo: http://www.abcfritid.no/produkt/riflesekk-vinterkamo?c=jaktsekker

 

Har selv den siste, og den er i hvert fall ikke for stor. Brukes i grunn aldri på jakt for min del. Men den er kjekk å ha med ting og tang i når jeg skal på skytebanen!

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte norrøna sin sekk med riflefuteral, angrer på att jeg kjøpte den.

futeralen er trang med kikkert på rifla og nesten umulig å få rifla ut igjen med demper..

Har brukt den i høst og nå etter jul og blir mer og mer sikker på att det blir ny sekk i sommer...

ellers er det en kurant sekk for dagsturer på jakt, hverken mer eller mindre..

 

mvh bent arild

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Eberlestocken som det er referert til over x1 er på 36 l. For å finne mindre sekk må du nok i barneavdelinga desverre. Har x1 og er storfornøyd. Litt merkelig rom fordeling men det går seg til. Perfekt til dagstur. Rifla sitter godt og sekken har skytereim dvs du kan skyte med sekken på uten at kolben glir. Bruker sekken på rype og elgjakt. Spesielt på elgjakt er det greit å ha armene fri.

Tore

Link to comment
Share on other sites

Vinterkamo: http://www.abcfritid.no/produkt/riflesekk-vinterkamo?c=jaktsekker

 

Har selv den siste, og den er i hvert fall ikke for stor. Brukes i grunn aldri på jakt for min del.

 

Tja, den var jo både liten og billig.

Hvorfor bruker du den ikke på jakt? Fordi den er for liten? er den dårlig å bære og/eller ubrukelig til å ha rifla i?

 

Sekken Jeffery linker til ser jo også grei ut til mitt bruk.

 

Grunnen til at jeg ønsker en liten sekk er at jeg har en større ryggsekk med godt bæresystem som er lett å feste rifla til på lengere transportetapper. Så det er en sånn liten "slenge på ryggen" sekk jeg trenger til disse småturene på en til noen få timer. Tror kanskje jeg prøver den sekken fra abcfritid....

 

En sånn QRR sekk hadde kanskje også vært noe, ser grei ut på vidoien.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har QRR-sekken, nevnt over her, og da er det den som blir med på tur. Har alltid med rifla på jakt, også når jeg tusler med hagla tidlig på høsten, og samtidig synes jeg det er greit med litt for mye enn litt for lite. QRR'en er noe større. Samtidig er den også mer komfortabel, uten at jeg skal si Jahtijakten er ukomfortabel.

 

Har brukt en slik, lånt, en gang på toppjakt. Den var helt grei å bruke, men altså litt liten synes jeg. Nå har jeg aldri problemer med å få med fangst hjem, for det har jeg jo aldri, så sånn sett er den ikke for liten til meg...

 

Når jeg tenker etter, har jeg faktisk aldri brukt Jahtien på jakt! Hadde akkurat rukket å kjøpe den før jeg fikk QRR'en i posten. Grunnen til at jeg kjøpte den i utgangspunktet var at den var praktisk på jakt. Helt grei å bære og det er et lettvint system å ha rifla i. Man kan også stramme koggeret med lisser. Enkelt å få ut børsa og. Bare å trekke rett opp, så er man klar. Ulempen er at børsepipa er ubeskyttet under. Faller man bakover eller glir ned en skråning, kan det gå hardt utover pipa. Jeg fikk skader på dempergjengingen på den toppjaktturen pga at jeg gled ned en skråning.

 

 

MEN, jeg har nevnt det i andre tråder. Det mest geniale jeg kan tenke meg er om det kommer en riflesekk som også har stol! Det kunne jeg virkelig ha tenkt meg. Kan da ikke være umulig det! Har aldri sett noe slik, men det finnes kanskje?

 

Har også stolsekk som av og til brukes, men hver gang jeg bruker den, savner jeg muligheten til å ha børsa i sekken...

Link to comment
Share on other sites

Takker!

 

Jeg synes de sekkene var litt store, jeg tenkte meg en slank liten sekk nærmest i stede for reim på rifla. Får jeg nedi en ekstra skjorte, matpakka mi og en pakke med skudd + kanskje ei rype eller to så er sekken "stor nok".

 

Da er det denna som gjelder.

 

http://wingevapen.no/index.php?do=product&id=2814

 

Ta ut den irriterende og unødvendige vannsekken (vann finner du der du går) da har du ca 10-15L til rådighet. Det er også gjemt et rypenett innunder bunn på sekken.

Link to comment
Share on other sites

Liker ikke helt tanken på å gå med pipa ned jeg...

p1 ...den eneste rette veien er pipa opp! :-)

 

Personlig vil jeg i tillegg ha en sekk som har rifla på siden eller aller helst bak. Ikke mellom sekken og ryggen, slik at hele vekten fra sekken "rir" på rifla hele tiden. Da tar jeg heller en mer ugunstig vektfordeling, enten sidevekt eller bakvekt!

Med rifla på siden er det også bedre mtp kjøring av feks scooter, da kan man sitte noenlunde normalt, noe som er helt umulig med rifla bak når den stikker langt ned.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Eberlestock X1A1, men solgte den og kjøpte en Gunslinger istede. Liker bedre sekker med lokk, og muligheten til å pakke ovenifra og komprimere. Er storfornøyd. Hvis du kjøper GS II, så er den bredere i bunn, for å kunne bære med kolben ned. Ulempen er at det er endel mer festepunkter på GS II enn orginale GS, noe som gir høyere egenvekt. Det går også fint å putte kolben ned på den orginale GS (Sauer 202 XT). Det er også bærehåndtak på begge sider og toppen. Jeg har i allefall funnet min riflesekk :D

Link to comment
Share on other sites

Etter mye om om men valgte jeg Norrønas Finnskogen integral, og etter å ha brukt den noen ganger i vinter må jeg si meg veldig fornøyd.

 

Rifla går godt ned i koggen, er lett å få tak i og sekken er veldig god å ha på ryggen.

 

Legg til at reimene er flate slik at feks hagleskyting går som en drøm.

 

Anbefales!

 

PS. Har ingen aksjer i Norrøna!

Link to comment
Share on other sites

Helt ok med pipa ned helt til du sklir på ræv ned en glatt helgelandsk bakke :)

Noe som skjedde meg. Fikk skadet gjengene til demperen. Ser ut som om Eberlestock'ene har futteral, og det er nok bedre.

@ ko-stens får vi vanlige dødelige tak i QRR sekken?

Tviler på det. Det er en forsøkssekk, og de vi har som er testjegere, har derfor prototyper. De er neppe lik de som kommer i butikken etter hvert, om det blir noe av. Er veldig lenge siden jeg har hørt noe i hvert fall.

 

Vet i hvert fall selv at neste gang jeg skal ha meg riflesekk, skal jeg ha en med skikkelig lokk. Kun glidelås i bue, altså ikke lokk, er ubrukelig for min del. Dessuten vil jeg ha en sekk der jeg evt kan montere en klappstol, som stolsekker har, uten at det går for mye utover bruksegenskapene.

Link to comment
Share on other sites

Etter mye om om men valgte jeg Norrønas Finnskogen integral, og etter å ha brukt den noen ganger i vinter må jeg si meg veldig fornøyd.

 

Rifla går godt ned i koggen, er lett å få tak i og sekken er veldig god å ha på ryggen.

 

Legg til at reimene er flate slik at feks hagleskyting går som en drøm.

 

Jeg syntes denne sekken virket litt spennede. Men finner ikke noen bilder av hvordan våpenet sitter på denne sekken. Hadde vært veldig fint om du hadde kunne legge ut et bilde av hvordan sekken ser ut med våpenet montert. Hadde satt stor pris på om du kunne hjelpe me det :wink:

 

MVH

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Tafsa litt på den norrøna sekken i dag, og førsteinntrykket var at futteralet var svært puslete i forhold til erbelstock sitt.

Sistnevnte har et forsterka stoff i bunnen med hull for å få ut fuktighet, virker rett og slett mer gjennomtenkt. Men så koster den modellen jeg sammenligner med (x1e) mer også.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt eberlestock gunslinger G2 en god stund nå og kan ikke si annet enn at jeg er kjempefornøyd. Den er jaktkamerat nr 1 og jeg bruker den til transport ellers også. fin alt i ett pakning på skytebane.

 

Den er også solig og god til sivilt bruk også, den er akkurat liten nok til å gå som carryon på fly og det har den vært siden jeg kjøpte den. Når jeg skal på møter på jobb tar jeg pcen i lomma der børsa ellers er og så er den godt polstret og veldig kjapp å ta ut på sikkerhetskontrollen og på fly/tog. topplokket har fine lommer og det er flere lommer inni som er fine til sortering. Åpningen i toppen er nesten ubrukt da jeg foretrekker å hente alt jeg trenger gjennom den store glidelåsåpningen bak.

Jeg har modifisert min litt ved å lage ekstra reim med klips som går rett til sekken i topp for å få den tettere på ryggen, hvis noen er interressert i det så kan jeg forklare i pm.

 

Ulempene er pris og tilgjengelighet, winge fikk den aldri på lager så jeg fikk kjøpt min gjennom fetteren min på canadatur. Tactical green versjonen jeg har, men winge har den i sivile jaktfarger.

 

Alt i alt et knallprodukt hvis vekt ikke er superviktig, denne sekken er nærmest udødelig og vil være en følgesvenn i mange år fremover for meg. Anbefales på det varmeste.

 

 

Edit : Ser spørsmål over om retning på våpenn, Gunslinger g2 har bred bunn så jeg bærer langholdsrigg og hagle begge veier uten problemer. som oftest med kolben ned men løpet ned hvis jeg skal trekke den raskt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Første opplag av QRR-sekken vil være klar for levering i mai/juni.

Etter planen vil ny nettside med info, bilder og pris være klart i uke 8. Det vil da også bli mulig å forhåndsebestille. Jeg kommer til å holde tråden viewtopic.php?f=35&t=32858&hilit=qrr oppdatert framover. Her vil det også komme bilder i uke 8.

 

Dette vil bli en sekk på 35-40 liter med topplokk og snølås. Våpenet står med løpet pekende oppover i en våpenlomme som vil ha plass til, og holde godt fast på, de fleste jaktvåpen. Stort kikkertsikte, lyddemper og to-fot er ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Tafsa litt på den norrøna sekken i dag, og førsteinntrykket var at futteralet var svært puslete i forhold til erbelstock sitt.

Sistnevnte har et forsterka stoff i bunnen med hull for å få ut fuktighet, virker rett og slett mer gjennomtenkt. Men så koster den modellen jeg sammenligner med (x1e) mer også.

 

Selve futteralet er i stoff uten noen form for padding - men i mitt hode er det helt kurant. Futteralet skal bare dekke til løpet og er ikke bærende. Våpenet sitter "fats" i kogga".

Link to comment
Share on other sites

Helt ok med pipa ned helt til du sklir på ræv ned en glatt helgelandsk bakke :)

 

Ser for meg potensielle skader

Men det kan godt hende jeg tar feil 8)

 

Og hva skjer med stokken når du da går på ræva? jo den knekker kanskje, med de følger at børsa er ubrukelig på en stund. Pipa ned er tingen, det skal VELDIG mye til før du får skader i kroningen eller bøyer den (er større sjangs for at du fucker kroninga når du går med pipa opp ved feks fall fremover eller lignende). Kan ikke se for meg noe annet senario. Eberlestock sekka er VELDIG godt polstra rundt der munningen er, og alle andre plasser rundt rifla.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Eberlestock Dragonfly, denne brukes til drvivjakt på elg samt rypejakt på vinteren, Har en Tikka T3 med demper og det fungerer greit. Kolben stikker litt mye opp når en skal igjennom kvist og kvast, men veier opp for det når en har truger og staver å forholde seg til. Jakter en del i ulent terreng og foretrekker å ha livet i behold fremfor børsa.

Har faktisk stupt kråke ut over en skrent på vinteren med gamelbørsa i sekken og den satt fast uten skade på meg, sekk eller våpen.

Har hatt min sekk i 3 år og lite negativt å si. Den dekker et stort bruksområde fra strippet dagstursekk til en fullastet overnattingssekk. Det mest negative er nok når du skal sette fra deg sekken. i og med at børsa ligger på "toppen" er det litt klønete å komme nedi sekken. Du må lissom snu hele sulamitten varsomt over med reimene ned. Om de blir liggende i blauta er det lite fristende å ta den på igjen.

Skulle jeg kjøpe igjen ville jeg muligens vurdert Gunslinger i den militære utgaven som hele fronten kan åpnes på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den i snøcamo fra ABC. Må si at den fungerer fint til sitt formål.

En liten riflesekk som er lett og håndterlig på dagstur.

Vekten blir sentrert bra med rifle i den.

 

Selv er jo også slik at jeg føler meg mer komfortabel med pipen opp.

Har en "stolsekk" fra jahti som også er god plass til en rifle i rommet der stolen er. Da har jeg pipa opp og drar den løs på et par sekunder.

Ulempen er at den sitter ikke like godt siden det ikke er dens tiltenkte bruksområde.

Men du verden for en sekk til den prisen.

 

har sett på eberlestock, men de ligger litt opp i pris.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ser ingen som har nevnt Bergans Tuva her. Rifle-holderen i den funker som bare juling, spesielt når det ikke haster med å få rifla opp lynraskt - se f.eks. http://www.klikk.no/helse/dinkropp/trim ... 498435.ece. Det er en bra sekk, men kanskje litt stor for trådstarter?

 

Men hvis du egentlig ikke ønsker sekk, bare å få rifla trygt plassert og ute av veien - så kan jeg anbefale Gunslinger Rifle Holster http://www.gunslingercorral.com/ - funker som snus! Og den kan du evt. kombinere med favoritt-småsekken din

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvis du har penga og tolmodighet er Kifaru mitt førstevalg. Har hatt Gunslinger 1, har fortsatt Corral systemet, bruker kun Kifaru KU sekken, med lastebrett så sleper du fint alt du ikke egentlig trenger inn til hytta. Dette kan man vende rundt og da er drømmen om riflesekk med stol oppfylt.

Eneste ulempen er prisen..

F

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Vurderer også sekk nå.

MItt bruk er:

 

70 % fuglejakt med stående fuglehund. - Ikke behov for våpenrom.

Resten er det aktuelt med våpenrom /kogger/whatever.

 

Jeg vurderer:

Norrøna Finnskogen Integral - Er kogger for våpen stor nok for Sauer 202 Synth m/Zeiss Classic 2,5-10x50 + A-Tec Maxim demper?

 

Eberlestock X1A1 - Er volum stort nok for dagstur med hund (dvs. varmedekken, hvilepose, mat til meg+hund, termos, ekstra genser....)? Er stoffet lydløst nok? Trenger mye vann inn på grunn av manglende sekkelokk? Minus er manglende viltnett

 

Eberlestock X1 - Samme som X1A1

 

Vet at mange har skrevet mye, men kan noen svare på de spørsmål jeg har her?

Har ikke mulighet til å se på sekken selv, og ville være takknemlig for råd.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Vurderer også sekk nå.

Eberlestock X1A1 - Er volum stort nok for dagstur med hund (dvs. varmedekken, hvilepose, mat til meg+hund, termos, ekstra genser....)? Er stoffet lydløst nok? Trenger mye vann inn på grunn av manglende sekkelokk? Minus er manglende viltnett

Mvh Dagl

Jeg har X1A1.Volumet er stort nok for dagstur til jeger og hund.I tilleg får man kjøpt fuglenett til denne også,og der er det plass til mange Tiur i :winke1: (http://eberlestock.com/A4BB%20BirdBag.htm" target="_blank)

 

Du kan også enkelt tilpasse ett annet fuglenett du får kjøpt løst.Jeg har ikke hatt problem med vanninntrengning,selv i Hjortejakta med mye dårlig vær.Stoffet er lydløst nok også.Pluss også for lomme til drikkesystem,jeg er Camelbakjunkie 8)Det finnes også godt med smålommer på sekken

 

Ville gått for X1E modellen.Den har ikke den "løse"frontlommen foran på sekken der man kan feste bue.Denne modellen ser litt mere clean og kompakt ut.

Link to comment
Share on other sites

Ett greit tips er å pakke ting man er redd for skal bli vått i en pakksekk av en eller annen type.Bruker selv en på 13 liter fra Sea to summit i mine dagstursekker.Da holder ting seg garantert tørt,samt at pakksekken er fin til å komprimere klærne med.

 

http://www.xxl.no/ProductSearchPage.aspx/?q=pakksekk

 

I og med at det er MoLLE festesystem på sekken finnes alt mulig av lommer,tasker osv man kan kjøpe og feste på hvis man trenger mere plass eller føler seg Tacticool 8)

 

Selv er jeg lat og gidder ikke bære mer enn nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg den nye QRR-sekken da den kom i sommer: http://www.vorn.no/bilder

 

Den har innfridd alle mine krav. Akkurat passe stor til å få med mat, termos, genser, sokker og ellers en del annet som kan være kjekt å ha. Det er for øvrig en fin termoslomme i siden, hvor det også er plass til jaktradio. I tillegg er det to nettinglommer for drikkeflasker på utsiden. Kjekt å slippe å dra opp en glidelås eller åpne hele sulamitten for å få tak i det. Ellers er det et glimrende system for riflebæring og. I tillegg var det også med viltnett man bare klipser av og på. Til slutt var det også med en taske til å ha i mollesystemet. Kjekk til patroner eller småtteri. Mange lommer er også kjekt. En smart løsning er også lomma nede bak. Her kommer du inn i hovedrommet. Man slipper å dra opp alt fra sekken for å få tak i dassrullen, som selvfølgelig er vanskeligst tilgjengelig når man trenger den...

 

Det eneste som kanskje ikke innfrir hos en del er at stoffet ikke er veldig lydsvakt. Det støyer ikke akkurat, men det finnes mer støysvake sekker. Det er et ganske grovmønstret stoff. Vil tro det er bra holdbart i hvert fall.

 

Sekken fikk prøvd seg på hjortejakt forrige helg, og jeg må si det er svært behagelig å slippe å bære på børsa i motbakkene. Man merker ikke at en har noe på ryggen, da den er komfortabel å bære. I tillegg er det jo genialt med qrr-systemet. Hører man en mistenkelig lyd, er det bare å nappe i håndtaket, og vips, rifla i henda. Greit i forhold til kanskje å måtte av med sekken. Brukte også sekken som sitte-/liggeunderlag. Full av snø og is etterpå, men alt av glidelåser fungerte fint, og ingen fukt hadde kommet inn.

 

Synes selv den er verdt penga, selv om den er dyr. Tror det var ca 2 900,- jeg. Fikk rabatt da jeg var testjeger for prototypen, så da hadde jeg råd!

 

Så nå har jeg faktisk TRE riflesekker i kjelleren... 8)

Link to comment
Share on other sites

http://www.swedteam.se/tillbehor/ryggsack/ryggsack-backbone.html

 

Kjøpte denne for en rimelig penge i Sverige i sommer. Kom seg vel på 1300 norske. Har brukt den hele høsten å det er en perfekt dagstursekk etter fuglen. Med treskjeller så er det godt å slippe å bære rifla på skuldra. Så kan man gå å ta bilder heller imellom losene :-) Eller på lokkejakta :-)

Link to comment
Share on other sites

Ville gått for X1E modellen.Den har ikke den "løse"frontlommen foran på sekken der man kan feste bue.Denne modellen ser litt mere clean og kompakt ut.

 

Mange takk for alle svar.

Da er X1E - bestilt ..... 8)

Men "Birdbag", hadde aldri Winge Våpen hørt om...

 

Skal forsøke å mikse til noe med viltnettet fra den eksisterende (nå: utrangerte) sekken jeg har....

Ser ut som julenissen kommer tidlig iår.....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Nei det skulle tatt seg ut om forhandler hadde kjent til hva slags originalt tilleggsutstyr han kan bestille til produktene han selger :lol:

 

Hvis du ønsker det kan du bestille det her http://www.ebay.com/itm/NEW-Eberlestock-Bird-Bag-Ranger-Green-/271082459177?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f1dc61029

 

Du får også bestillt fra hjemmesiden til Eberlestock.

 

Skal være smalt problem å få festet ett fuglenett fra annen sekk,bare å lage til en løsning med små karabinkroker så kan du ta det av på etter ønske.

 

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=1936

 

Fordelen med nettet fra Eberlestock er at det er grisestort,på tørre dager kan man pakke usannsynelig mye unødvendige greier i det 8)

 

Gratulerer med ny sekk,du blir nok fornøyd!

 

Edit:Prøvd å fikse linker

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...