Jump to content

Din Jaktbil!


Bård 308

Recommended Posts

Har ikke noe særegen jaktbil foruten en gammel caddy æ bruker vis det blir trangt om plassen :D Har hatt flere Audi A4 sedan de siste årene, og det passer ikke inn med jakt hobbyen :shock: Så når jeg bytta bil nå ble det en SUV "light". En Nissan Qashqai 1.5dCi. Ble liten motor p.g.a pris, og at vi er avhengig av to biler. Så har håp om å bytte ut caddyen etter hvert :P Men er storfornøyd med nissan etter og ha hat Audi og måtte bruke møller de siste årene. Og er det noe møller ikke kan er det kunde service :| Er meget fornøyd til nå med min qq, bruker ca 0.5-0.55 på mila. Passe høy. Men skulle gjerne hatt større plass.

IMG_0348.jpg

 

IMG_0347.jpg

IMG_0835.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den er ihvertfall bedre enn min. En 12 år gammal Carisma med liten motor. Kanskje verdens mest ukarismatiske bil. Navnet var vel et salgstriks :mrgreen:

 

Men bagasjeplassen er god, og lite tull med japser. Heller ikke så veldig farlig om jeg riper denn litt da jeg skal ha den til det blir spiker av den.

 

Litt irriterende at riflekofferten ikke går på tvers i bagga...

Link to comment
Share on other sites

Min jaktbil:

 

Nissan Patrol Y61 med ymse modifiseringer :-)

37" dekk - endret utveksling - ARB sperre foran og bak - Vinsjfeste foran og bak - Passe med heving +++

 

Glimrende jaktbil for meg og bikkja. Nok plass til såpass med utstyr og remedier at vi får med nok til å flytte for høsten :-)

Brukes mest til jakt nå på høsten, så den er rigga med det meste. Bare dytte inn våpen, mat og bikkje så er resten klart.

 

DSC_3055.JPG

 

Og er det litt grisete vei så kommer vi somregel frem...

 

DSC_3254.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har en Nissan Terrano 2.7 TDI 2001 mod, som jakt/skogs bil. En trofast og pålitelig bil, har hatt den siden den siden 2002, og har faktisk aldri vært på versted med den, og tjent med trofast i disse åra. Skal nevnes at jeg er "hobby mekaniker og 12 volt ingeniør" på fritiden, så jeg har vedlikeholdt bra, og gjort alt av justeringer og ting som måttes se etter. Har også omprogramert den til ca 170-180 hk, så den er både frisk og yter godt.

 

I jakten så, er den kjøretøyet jeg bruker til å hente ned div vilt(med en gammel Tysse henger bak) fra bøen. Den familie bil(7 seter), så felt vilt kommer aldri inni selve bilen. Bruker den også til skogsdrift, og kjører ofte frem til hogstplassen med den.

Link to comment
Share on other sites

Har en Landrover Defender 110. Leveres ferdig bulka fra fabrikk. Ikke den kjappeste på motorveien, og man sitter som på en kirkebenk, men den tåler en trøkk. Kjemisk fri for plast utvendig, og alu-karosseri. I skarp kontrast til riskokere. Latterlig lav delepris, høy DIY-faktor, plass til det meste. Høres kanskje rart ut, men de har ufortjent dårlig rykte. Katastrofer som Freelander og til en viss grad Discovery er vel sterk medvirkende til dette. Defender og seriebiler er derimot så primitive og enkle at stort sett alt kan ordnes på en times tid med et minimum av verktøy. Ja og forresten - vadedybden er over halvmeteren på en orginal utgave. Det blir stusselig den dagen den må selges.

Link to comment
Share on other sites

Har en gammal sliten haug av en L300 Kombi (den lange typen, dvs gode bakseter) 2,5liter snurrboesel. Stygg som juling men tar seg frem i alt terreng jeg har prøvd den i foreløpig. God plass til 5 jegere (noe som er hendig når jeg er på guideoppdrag), dobbelt bikkjebur og alt av bagasje, våpen, fiskeutstyr og ekstrautstyr for både meg og eventuelle kunder. Utstyret mitt er stæsja i bokser og kasser. Har noen småfeil her og der, men digger bilen. Langt fra komfortabel på langturer, men ikke det værste jeg har kjørt. Litt tørst da den bruker i overkant av literen på mila ved normal kjøring. Ingen racer, men klarer lett å følge trafikken selv i 100-sona.

Link to comment
Share on other sites

Min "jakt" bil er litt atypisk i dette selskapet, se for dere en gammel 90 Honda Accord (2.2 manuell). Harry senket så den skraper på alle fergelemmer jeg har prøvd (men heldigvis uten skjørt og lull tul, gammel Ørstabil dette skjønner dere, men sotefilmen er tatt bort. :wink: ).

 

Vilt opptil rådyrs størrelse legges på bagasjelokket (surres i spoileren), mindre vilt kan legges i bagasjerommet (om det er ryddet, noe som kun skjer engang i året eller så) og eventuelt blod spyles ut gjennom bunnpluggen jeg har tatt ut siden det lekker vann inn der. :lol:

Større vilt kan om nødvendigt legges på hengeren, må jeg ut i terrenget, har jeg traktor eller kan låne 4hjulstrekker rullestol til slikt (alt etter hvor man er).

 

Til nød har jeg to bein å gå på.

 

Med andre ord, man tager hvad man haver. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nissan Terrano 1, 1990modell, 2,7 TD, dekorert med Lucky Luke på den ene siden og bison på den andre:-)

Moderat dekkutrustning gir mer enn nok bakkeklaring, og 4WD gjør at en kjører seg fast på steder bergingsbil ikke kommer til.....

Kjempebil, god å kjøre, ikke avskrekkende forbruk og jeg har selv plukket den helt ned og vet tilstand. Har nok bil i noen år av denne. Har igjen å få lys i instrumentpanelet og lage hurtigfeste for vinsjen.

 

Forrige var en 1983 Hilux, utrolig praktisk bil! Jaktbil, søppelcontainer (bygde et helt hus med denne som go-for og søppelbil-betalte seg ene og alene på det prosjektet),, jaktbil. Håpløs i byen da..

Tror nok jeg skal ha pick-up igjen så snart en OK dukker opp, men da noe nyere. Izusu D-max trooper kanskje?

 

Samboer har en kort Pajero -97modell, driftsikker og god bil. Men håpløst upraktisk. Får ikke med noe som helst annet enn rema-poser i den uten å henge på henger.

 

Kusnten med gamle biler er å ha minst 2-helst 3, slik at en alltid virker og kan brukes til ekspedisjoner til skroten etter deler :lol: Og et godt sveiseapparat...

Link to comment
Share on other sites

Toyota Landcruiser VX 2005mod. 5-seters, 3.0 liters d4d på 166 hk.

 

Storfornøyd med bilen. Hatt den siden 2009.

 

999638.jpeg

 

Før det hadde jeg en Jeep Cherokee sport 2.5 diesel. Må innrømme at jeg savner den av og til når det blir litt vel mye stein og buskas. Gidder ikke bryte for mye på nåværende familiebil ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har en Jeep Cherokee 2,1 TD 1994 modell. Må bytte div. pakninger på den for å få den i gang igjen. Skal ha et komplett OME 2,5" sett på den etter hvert.

 

Negativt: Dårlig komfort, liten motor, småfeil på det elektriske.

 

Positivt: Tar seg godt fram sommer som vinter. Klassisk utseende.

Link to comment
Share on other sites

Her er min kommende jaktbil! Kjøpte den i sommer, og den trenger litt tlc før den får på skilter. Ikke noe voldsomme greier som må utbedres, men det må gjøres.

 

Bilen er en Land Rover Serie II fra 1961. Motoren er en 2,25L bensin på svært få hester, men den klarer seg

 

Positivt: Svært billige deler, lettskudd og morsom!

 

Negativt: Ingen komfort, ikke noen utpreget god vinterbil.

 

Serie2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har hatt to Pajeroer, en 92-modell lang og en 98-modell kort. Den lange var nok den mest praktiske bilen, mens den korte var den morsomste.

 

Nå har jeg en 2011 Golf Bluemotion... Ikke veeeeldig praktisk på skogsveiene, så konebilen er nå gjort om til jaktbil. Det er en BMW X3, 2005-modell. Tar seg jo frem og er høy nok, men jeg merker jeg savner et realt bruksjern, som Pajeroene var. X3'en er litt for fin til de verste veiene.

 

Grubler på om jeg skal skaffe meg en ekte jaktbil igjen. Står da mellom

MB Geländewagen, Pajero, Landrover eller Toyota Landcruiser. Alle i kort/halvkort utgave. Pickup har jeg tittet litt på, som HiLux og KingCab, men jeg synes det er greit med tak hele veien.

 

MB feltvogn med glassfibertopp i stedet for kanvas hadde vært kjekt feks.

Link to comment
Share on other sites

For tidfen er det denne:

med_gallery_2043_9_29856.jpg

1976 Range Rover med -88 karosseri og 1991 200TDI, ellers umodifisert.

 

Den venter på litt større sko og litt lengre fjærer samt vinsj som vel blir montert til våren tipper jeg, ellers skal den få være som den er.

Brukes til alt, fra langtur, jobb og barnehagetransport til ekspedisjoner på steder man nødig vil sette seg fast..

Link to comment
Share on other sites

02 Subaru Legacy stv automat. Akkurat så gammel at jeg driter i litt riper og småbulker. AWD`en er det beste firehjulstrekksystemet jeg har prøvd av bilmodeller på rundt 10 år. Vesentlig bedre fremkommelighet på snøføre enn Cherokee`en jeg hadde før. Jeep`en ble stående å hoppe og spinne, mens Subaruen graver seg fram. Bakkeklaringa er jo elendig på Subaruen, så Jeep`en knuser den i terreng. Men det er jo ikke lov til å kjøre i utmark som mange bilder her er eksempler på...

Cherokee`en var super i mange år. Så skal jeg si dollaren fikk bein å gå på. Alt gikk i stykker heile tida, og jeg kan ennå, flere år etter ergre meg over hva jeg kunne kjøpt for verkstedregningene.

Link to comment
Share on other sites

Cherokee`en var super i mange år. Så skal jeg si dollaren fikk bein å gå på. Alt gikk i stykker heile tida, og jeg kan ennå, flere år etter ergre meg over hva jeg kunne kjøpt for verkstedregningene.

2,5 TD? Jeep er enlivsstil i seg selv, man må ikke sende den på verksted :) Har bare hatt problemer med pakninger på min 2,1 TD, ja og intervallen på vindusviskerne.

Link to comment
Share on other sites

02 Subaru Legacy stv automat. Akkurat så gammel at jeg driter i litt riper og småbulker. AWD`en er det beste firehjulstrekksystemet jeg har prøvd av bilmodeller på rundt 10 år. Vesentlig bedre fremkommelighet på snøføre enn Cherokee`en jeg hadde før. Jeep`en ble stående å hoppe og spinne, mens Subaruen graver seg fram. Bakkeklaringa er jo elendig på Subaruen, så Jeep`en knuser den i terreng. Men det er jo ikke lov til å kjøre i utmark som mange bilder her er eksempler på...

Cherokee`en var super i mange år. Så skal jeg si dollaren fikk bein å gå på. Alt gikk i stykker heile tida, og jeg kan ennå, flere år etter ergre meg over hva jeg kunne kjøpt for verkstedregningene.

 

Har en Cherokee, 97 mod 2,5 tdi.

Har gått 250000 nå, og det er svært sjelden noe feil med den.

Er det noe, bestilles delene fra over dammen, og når jeg skrur alt selv blir det billig.

At en subaru med lav bakkeklaring kommer seg bedre frem i snøen enn jeepen stiller jeg med tvilende til. At jeepen din begynte å hoppe når den spant skyldtes nok slitte dempere. På min egen har jeg satt på skyjackers dempere med hard retur, og denne er vanvittig til å grave seg fram i dyp sne. Har flere ganger kjørt i så dyp snø at snøen klemmes over panseret og kommer opp på frontruta, og da hadde jo subaruen nesten vært borte :wink:

Bruker forøvrig de nye piggfrie Nokia hakka R dekkene.

Link to comment
Share on other sites

Jeep, er livsstil og ofte lett å skru, særlig de eldre mod. Delene er ikke spes dyre men man må holde seg milevis fra verksted!

 

Jeg liker jeepens kompakte størrelse og klassiske utseende, ja - og så kommer den fram dit jeg vil.

 

Min har gått 330 000km, og når har jeg fått tak i ny topp. Så da håper jeg motoren går 300 000 til :)

Link to comment
Share on other sites

Joda, Cherokee`en er kjempeflott bil det. Det var min drømmebil da jeg kjøpte den. Nydelige linjer og god å cruise rundt i. Min var en 2.1 TD, 94 modell. Hadde den i 8 år. Det største problemet med min var rust, og det kunne selvsagt vært forebygget med tectyl eller lignende, men den rusta i filler og hadde jeg ikke hatt hjelp av en sveiser ville den vært på dynga for lengst. Jeg kan ikke skru, så det ble noen solide verkstedregninger. Jeg kunne riktinok skifte lyspære. Lykta måtte skrues ut fra utsiden. Enkelt og greit.

 

Det kan godt hende at demperene på den var slitne. Det rista, skrangla og hoppa veldig i løs snø, særlig tung og blaut snø, og min erfaring med dette eksemplaret Cherokee og fire stk Subaruer er at Subaruen slår Cherokee`en ned i støvlene på tungt snøføre. Subaruen klorer seg fast og graver seg fram på en helt annen måte enn min Cherokee gjorde. Jeg har imidlertid ikke prøvd noen av dem når snøen når over panseret til Cherokee`en....

Link to comment
Share on other sites

Hmm..vet ikke om jeg tør poste bilder av min jaktbil

Men her er denIMG_0679.jpg

En 86 mod VW T3 med 1.6 TD.

Allurat nå så står den inne i garasjen å får innmontert campinginnredning. Utvendig fix får den å som ny lakk og div annet snadder slik som rails,takluke etc.

Bilen skal brukes som jakt og fisketurbil. Blir liggeplass til 2 inne i vomma,men reg for 3. Så tredje mann må ligge i forteltet :)

IMG_0811.jpg

Teltet er et orginalt T3 telt for disse bilene.

 

Ja,så skal den få ny motor..forje eier havarerte den til gangs(derfor fikk jeg kjøpt den meget billig)

Om 2 år er den på veien :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

OT:

 

Sier en ting, hold deg langt unna Renault Kangoooooooo, har det som arbeidsbil, vi har ca 22 stk i firmaet, bare tull og tøys, vi har riktignok 2 hjulstrekk, men prata med innkjøper i Skanska, han bare grein på nesa over 4x4 Kangoooo, hadde fått regning på 30`k for en service med bytte av noe deler på 4hjulstrekken på en bil. Og de går mye på anleggsplasse. Har hatt trøbbel med varmen i bilen, og pipelyder fra bremsene, og lys som ikke virker(fuktinnslag i skiltlys bak, byttet kabelmatte)

 

Selv har jeg Toyota LC VX 2005 mod varebil som fritidsbil. Der er det bremser(kalypere som setter seg) og lekk på AC som jeg har opplevd. Men en glimrende bil.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Småvilt: Ford Mondeo 97mod stv 1.8L

+Praktisk med god plass til hundebur

+Driftsikker

+Rimelig og fornuftig bil

+Forholdsvis enkel å skru på

-Litt rust her og der :roll:

 

Storvilt:Ford F-250 XLT 1990 modell, 7.3L med 35" hjul

+Solid

+Egenvekt på ca 2,8 tonn :mrgreen:, "kjekt å ha"

+God bakkeklaring

+4x4 hvis nødvendig

+Forbruk på ca 1,5 - 2,0 L/mil (frihjulsnav, og fornuftig gasspådrag)

-Kan være litt for stor enkelte steder

-Svingradius som et cruiseskip i bymiljø

Link to comment
Share on other sites

Har en Mitsubishi Pajero 3.2 did 2004 modell. Kjempebil som jeg er godt fornøyd med. Lite feil på den. Har kunn skiftet noen slite deler. Utrolig lettvint å bare hive inn alt av jaktutstyr uten tenke på om en for plass til alt. Har hytte i et snørikt område og der er det nesten et møst å ha firhjulstrekk. Bare børste snø av bilen og sette seg å kjøre uten å bry seg om at en kan sette seg fast i snødyngene. Fikk satt på to Xenon-lys i fjor og det er natt og dag å kjøre med dem på en mørk og våt høstkveld.

Link to comment
Share on other sites

Et bilde av min gamle jaktbil, en 92' Silverado 6,2 diesel. Likte faktisk den bedre enn Tahoe'n jeg kjører nå. Får holde meg til Chevy så lenge jeg er fornøyd. :wink:

9kyoeu.jpg

 

Ga 100k for bilen, hadde den i 3 år, og fikk igjen 96k. Helt greit bilhold, og denne brukte under liter'n på langkjøring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...