Jump to content

Din Jaktbil!


Bård 308

Recommended Posts

Guest graahund

Har en 96 mod Toyota 4runner, 3l turbo diesel. Bra til alt. Den tar seg fram på de utroligste steder. Brukbar komford :D. Den er ikke modifisert på noen måte. Bruker det orginale :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Hos oss er det kona som bruker Passaten, mens jeg bruker en Golf -91, 1,3l 40kW til alt. Kjører sjeldent rundt på dårlige skogsveier, kan heller bruke traktor da. Golfen passer helt fint til å kjøre de 6-7 milene til hytta, og noen kilometer med anleggsvei i Gjerdalen.

Link to comment
Share on other sites

Artig tråd :P

 

Jeg kjører Suzuki Vitara XL 7 2002 med 2,7 liter bensin og 179 gamp.

Venter nå på OME dempere fra Australia siden de orginale har gjort sine 10år og begynner og bli litt soggy bak på venstre side.

Har satt på 225x75x16 og det er max størrelse pga hjulbue.

Sterk som bare fy og bra bakkeklaring.

Bruker ca. 1l på mila og jeg er meget imponert over disse bilene.

Suzuki har laget noen av de beste terengbilene JL og mye av dette merkes i Vitaraen.

 

Kan anbefale denne på det sterkeste.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har litt lyst på en Renault Kangoo med 4WD(har ikke Jaktlykke en slik?), OK å kjøre og god plass til hund, utstyr og evt utbytte.

Eneste er at det er et helv.. å skru Renault.

 

Ikke noe bedre å skru på, men et alternativ kan jo være en Peugeot Partner 4WD

Har en slik som jeg har hatt i drygt ett år og er kjempefornøyd.

Her har jeg alt jeg trenger: 4WD, billig i drift (ca 0.55l), god plass til bikkje og utstyr, god bakkeklaring og er helt grei å kjøre.

 

Her er bilen min ;)

29274_439902310287_670960287_6167821_4460921_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

L200, 2005 modell. Brukes til det meste og fungerer ok både på og utafor vei.

Har en billig winch på bøyla som fint trekker hjort opp i kassa når jeg er alene.

med laaaaangt tau og kasteblokk, rekker den faktisk langt inn i skogen :D

 

BF Goodrich i originalstørrelse, med høy og lav 4x4 og sperre, gjør at den greier det meste at dårlige skogsbilveier og ikke alt for kronglete og vått terreng ved behov.

 

Elgbilen1-1.jpg

 

L200001.jpg

 

L200002.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her er min jaktbil/altmulig bil. Er en 97 modell Toyota Hilux. som jeg har breddet med islandsbreddere, breddet frontfanger og kappet den til for å passe breddere, satt på turbosett, hevet 2" bak med ome fjærer, kappet plass til BF mud 33x12.5 på en rock crawler 15x10 felg, ekstra lys og kufanger. Funker utmerket på jakt i dårlig terreng for å få fram dyret, men mangler en vinsj :|

 

Her er noen bilder:

 

24c5no3.jpg

73icqq.jpg

21ethya.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har en til Storviltjakt og en til småviltjakt :mrgreen: Begge med 4.2td og sperrer på alle hjul

Godt å se at det er flere her inne som kjører "ekte" LC. :)

Tipper du kanskje drar kjensel på 80'n min, du har nemlig kjørt den minst en gang. :wink:

 

file.php?id=34807

Gamlebilen min til høyre, nåværende jaktbil til venstre.

Link to comment
Share on other sites

Har en til Storviltjakt og en til småviltjakt :mrgreen: Begge med 4.2td og sperrer på alle hjul

Godt å se at det er flere her inne som kjører "ekte" LC. :)

Tipper du kanskje drar kjensel på 80'n min, du har nemlig kjørt den minst en gang. :wink:

 

Tok litt tid før jeg kobla :mrgreen: Han som solgte til deg kjøpte seg en maken fra tyskland.. med teller som viste 40.000km. Den er fin den, som ny!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kan jo vise "jaktbilene" jeg og...

 

Fruen sin (eller helt maken da, bilde fra Finn.no - håper det går greit, siden det ikke er skilt på den), som er førstevalget, da den tar seg frem der det er litt mer enn fartshumper. BMW X3, 2,0D, 2005-modell:

 

bmw.jpg

 

Og min (bilde lånt fra Finn.no - håper det går greit, siden det ikke er skilt på bilen). Denne er såpass lav at det nesten må parkeres på E6 for at det ikke skal slå oppunder... Golf Bluemotion 1,6, 2011-modell:

 

golf.jpg

 

Litt pussig i grunn, men Bimmern knuser Golfen i kjøreegenskaper. Ufattelig artig bil i grunn. Golfen er mer "laidback" og komfortabel, og ikke minst, den bruker langt under 0,4 på mila på langkjøring. Har hatt den nedi 0,32 pr mil, tur-retur Hamar - Koppang. Er nesten bare mopeder som går rimeligere enn det, og det bare så vidt!

 

Savner i grunn gamlebilen veldig i forhold til det å ramle rundt på elendige veier og parkere der ingen andre tør, en Mitsubishi Pajero kort GLS 2,5td, 1999-modell:

 

Bilde002.jpg

 

Men den var jo så liten at jeg nesten måtte kappe løpet på hagla for å få plass! Akkurat plass til en hoggorm på tvers baki! :lol: Men makan til klatremus skal en lete lenge etter. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker vel ikke akkurat karakteren "Jaktbil" - det høres usedvanlig harry ut, synes jeg :lol:

Men, det jeg lurer på er om noen har noen smarte tips til utnyttelse av plass i pajero med tanke på hundebur?

Per i dag har jeg et dobbelt bur bak, men pga hamstring av hunder har jeg ofte brukt for ekstra bur også - og vips så er ALL plass etter gulvet opptatt av bur. Så om jeg da er innom butikken å handler, må matvarene inn i buret (noe som er litt dumt hvis hundene er med....). Utstyr, børse og greier - hvor gjør jeg av det nå...?

 

GODE forslag? Jeg klarer ikke skrangling, og ønsker å benytte dobbeltburet mitt forstatt pga sikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein Nissan Navara 2004 mod. Kjekk jakt bil :) tar seg godt fram ! Men ein Advarsel til dei som vurdere ein sånn!! Eg hadde hatt min i vel 1 år so rauk motoren :shock: etter litt søk på nette viser det seg at nissan har problem med desse, råden ryker :overrasket: ikkje ei krone i erstatning! blei dyrt kan du sei!! men etter å ha fiksa den med forsterka deler er den heilt kanon!! men blei ein dyr bil :oops:

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein Nissan Navara 2004 mod. Kjekk jakt bil :) tar seg godt fram ! Men ein Advarsel til dei som vurdere ein sånn!! Eg hadde hatt min i vel 1 år so rauk motoren :shock: etter litt søk på nette viser det seg at nissan har problem med desse, råden ryker :overrasket: ikkje ei krone i erstatning! blei dyrt kan du sei!! men etter å ha fiksa den med forsterka deler er den heilt kanon!! men blei ein dyr bil :oops:

 

Nissan utbedrer motorene, å skifter delene før det går galt mens det ennå er garanti på disse bilene. Pga denne fabrikkfeilen er garantien utvidet til 5år. Så om motoren din gikk til H......., så har ikke forrige eier fulgt med i timen. Forutsettningen er at service heftet er fulgt.

Link to comment
Share on other sites

Angående Navara.. hadde en 2006 modell inne på verkstedet i dag som hadde gått bare 47 000 svært rolige km, ikke anleggsbil .

Ene forhjulslageret var helt ferdig, det andre hadde litt slakke. 6100 kr pr stykk hos Nissan...+ skifte.

Den ene nedre opphengskula var det også mye slakke i, der selger Nissan bare komplett bærebro...

Kvaliteten til de siste 10 års Nissan er det ihvertfall lov å sette spørsmålstegn ved

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Her er bilen som i de siste 6-7 årene har fylt rollen som både familiebil og jaktbil for meg- en -94 Toyota 4Runner 3.0TD, med 310.000 km på skrittelleren så langt. Bilen er utstyrt med Pioneer Avic F700BT 2DIN radio/CD spiller med navigasjon/USB/bluetooth handsfree og 4 nye høytalere. Kartlampe og koppholder også ettermontert fra Amerikansk utgave, her på berget kom bilen uten slik luksus :) Ellers har bilen fått masse nye slitedeler det siste året- nye støtdempere, nye drivakselmansjetter, samt nye bremser og bremseskiver. Ny hjelpesnekke, ny clutch, svinghjulslager og utløserlager, nytt eksosanlegg. Pluss litt annet stell som ny viftemotor i varmeappratet foran, og ny motor til vindusheisen på bakdøra (denne bakdørsløsninga er eneste minuset med bilen). En kjempebil som jeg har blitt veldig glad i, og som jeg planlegger å kjøre på minst 300.000 km til :)

 

SB2_4797.JPG

 

SB2_4788.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Noen som har erfaring om Subaru forester?? Tenkte det ville være en fin jaktbil :) pris ligger rundt 40 - 50 000 kr da det blir min første bil ;) Ser utrolig fin ut å den har vel god fremkommelighet :)

 

Ellers så kom jeg over en nissan patrol på finn.no :) dette er vel drømme bilen min hvertfall 8) "Bildene er hentet fra finn.no"

 

Info: Nissan patrol

4x4

Suv/offroad

1989 mod

diesel

manuel

Motoren er en 4.2 tdi som vist nok er sjelden her til lands.

Link til anonsen: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=41959128

 

28_430364205_xl.jpg28_1721639872_xl.jpg28_2079393049_xl.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt litt OT :

 

Chiefen.v-2, håper du ikke valgte Renault Kangoo! Etter 3 år med disse i firmaet, så har det vært en katastrofe fra ende til annen!

Av de 22 bilene, har vi hatt 6 motorras, regreima har flisa seg opp og røket av, med dertil motorras, den ene bilen hadde til og med 2 ras, årsaken var et skjevmontert løpehjul som regreima gikk over!

Ellers har vi hatt mye elektroniktrøbbel, byttet div kabelmatter, min venter på en ny runde med dette, grunnet fuktinnslag!

Injectionlampe som lyser og bilene går ned i sikkerhetsmodus, og de sliter med å få orden på dette på noen biler! D

Den ene bilen stod på verksted fra august til mai i år, da fikk de byttet turboen!

 

Så styr unna!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring om Subaru forester?? Tenkte det ville være en fin jaktbil :) pris ligger rundt 40 - 50 000 kr da det blir min første bil ;) Ser utrolig fin ut å den har vel god fremkommelighet :)

 

har hatt min siden ny i 1998, den har fungert bra, eneste problemene jeg har hatt har vært relatert til laderen i Defa-pakken som tappet batteriet, samt at nå er demperne bak gått over til sykkelpumper.

Trygge, forutsigbare kjøreegenskaper. Noe slapp motor i 98'en, ikke allverdens dreiemoment.

 

Er jo ingen terrengbil, men en høy personbil. 19cm bakkeklaring og bra 4 hjulstrekk system burde funke greit på skogsveier osv. Har ikke erfaring med andre biler i den klassen, så kan ikke kommentere hvordan der er sammenlignet med de andre mellomstore suvene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Kjører en av de få gjenlevende Lada Niva, liten og lett (1180kg) lett å sno seg fram med, plass til 4-5 mann og fenomenale terrenegenskaper, min er hevet litt og større mud-hjul og Torsen diffbremser i frem og bakaksling,servostyring, en liten vinsj som kan brukes foran og bak samt montert en BMW M40 motor og Getrag girboks.

1333587.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Tja, har jo flere, og for det meste så blir det å kjøre en av de normale bilene inn til hytta, og så gå på jakt derifra (Det er jo egentlig hyttetur jeg er på, men med mulighet for litt jakt :winke1: )...

f.eks denne:

 

(Landrover Discovery II, 2000)

DII.jpg

 

Eller, hvis man også trenger bolig, denne:

(Mercedes 300GDN ambulanse, 1988)

 

ute.JPG

 

inne3.JPG

 

inne1.JPG

 

Kan jo si litt om disse også. Discoveryen har jeg hatt så lenge at det gjør vondt å tenke på å evt skulle kvitte seg med den. Den har vært med på mange turer, bla.a. på Island og over Pyreneene. Mercedesen er ren turbil og brukes egentlig bare som camping og turbil. Denne har vært på noen turer her i Norge, og også to ganger på Island. Sist gang nå i sommer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...