Jump to content

Ny Våpenforskrift ang. Halvauto


blackops92

Recommended Posts

Et annet viktig punkt, er det som Michael Moore presenterte i "Bowling for Columbine" hvor denne myte utfordres med de eksemplene at USA og Cannada har tilnærmet lik våpenlogiving, (Dog strenger ei Canade) Men drapsraten I canada er signifikant laverer en i USA.

 

Dette blir i grunn litt feil, ettersom det er svært stor forskjell fra stat til stat i USA når det kommer til våpenlovgivning. Det er for eksempel meget høy drapsrate i Washington DC (hvor det er tilnærmet umulig for vanlige folk å eie lovlige våpen). Disse drapen begåes for det meste med ulovlige våpen av kriminelle. Til kontrast så er det relativt lav drapsrate i mange byer i midtvesten hvor det er svært liberal våpenlovgivning og vanlig med "concealed carry". Man kan selv tenke seg hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 654
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg lurer på hvordan, og om, disse statistikkene for våpenrelatert kriminalitet i forhold til våpentetthet i USA kan relateres til Norge. Vi har vel mindre våpenrelatert kriminalitet i Norge enn det de har i områder med både liberal og restriktiv våpenlovgiving i USA, om jeg ikke tar feil. I så fall, er denne sammenhengen gyldig for Norge, der omfanget allerede er nede på lavere tall enn i USA?

 

I tillegg så ser det for meg ut som det ofte er høyere kriminalitet i områder med mer fattigdom og forskjeller, enn i andre. Jeg tror derfor dette må ses i sammenheng med flere faktorer en graden av innbyggere som er væpnet (daglig). Spørsmålet er jo hvordan det ville utviklet seg i områder med mye kriminalitet og restriktiv våpenlovgiving, dersom en myket opp våpenlovene der. Finnes det noen undersøkelser som sier noe om disse sammenhengene? Hvis ikke er jeg redd argumantasjonen basert på mer våpen, mindre kriminalietet blir litt for lite nyansert.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting er hvorvidt det er hensiktsmessig å diskutere kriminalitet og våpenrelatert kriminelt misbruk i denne sammenhengen. Har det særlig relevans til DTS og hans handlinger? Rikig nok er det kriminelle handlinger han har gjort, men det faller neppe inn under det som er å betrakte som det alminnelige problem samfunnet har med kriminalitet.

 

Når det gjelder diskusjoinene rundt "forbud" motsalg av halvautorifler,, illustrer den i stor grad det jeg opplever er et problem for å ha en dialog med myndigheten på skalig nivå. Noen viderformidler et intrykk de har av en sak, og legger til litt for å understreke hvor viktig det er. Så ender man opp med noe som er feil - og må bruke masse tid og energi på å motsi våre egne, som går i harnisk over noe som ikke er reelt. Det ødelgger for den gode debatten rundt det som egentlig skjer.

Link to comment
Share on other sites

Interessant å lese kommentarene til denne rapporten Chiefen.

Her vektlegges alt fra blyforgifing, via færre illegale innvandrere, private våpen, øket tilgang på abort, aldrende befolkning, til sosiale forhold og fattigdom.

 

Bildet er nok svært sammensatt, noe det faktum at 60 eksperter ikke klarte å komme opp med en plausibel forklaring viser.

Link to comment
Share on other sites

Velger man å forby halvautomatiske våpen så oppnår man ikke noe i forhold til det å forebygge kriminelle handlinger.

Folk som ønsker å begå lovbrudd/drap får alltid tak i de våpnene de trenger, halvautomatiske eller ei.

Svært få av disse lovbryterne kjøper våpen på lovlig vis.

 

Det er de lovlydige som blir rammet av et slikt forbud, så jeg synes det er helt høl i hodet at Storberget nå kommer med slike

utspill. Hva med alle AG-3 geværene som har blitt "borte" i løpet av de siste årene: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 231964.ece" target="_blank

Kanskje han heller skulle begynne å reflektere litt over det :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er så vidt jeg vet ikke sendt ut noe til våpenbutikker om dette. Jeg har ivertfall ikke fått noe. Og er enig med deg i at informasjonen burde vært lagt ut på ett vettugt sted

Det var noen andre tidligere i denne tråden som skriver de hadde fått opplyst dette.

Denne nye forskriften er lagt ut på lovdata, under egen "forskrift om forbudte våpen" og ikke under den vanlige våpen forskriften.

Link to comment
Share on other sites

Er alle på dette forumet virkelig så naive at de trodde at 22/7 ikke skulle påvirke våpenloven i Norge i innskrenkende retning?

Politikere ser nok heller til de 4 500 000 som ikke har våpenlisens enn de 450 000 som har.

Om det som kommer har preventiv effekt eller ikke er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Føler selv det blir litt feil å sammenligne USA med ett europeisk land. Skal vi sammenligne med USA så må det bli som verdensdelen Europa mener jeg, da dette blir en bedre sammenligning. Når det er sagt så snakker jo tallene litt for seg selv. Concealed carry og liberale våpenlover ser ut til å virke mot kriminalitet. Ihvertfall i den settingen de har der borte med tanke på at våpnene jo flyter over der borte.

 

Jeg personlig er ihvertfall enig i mye av lovene dere borte. Problemet vårt er at vi ikke har en grunnlovsrett til å eie våpen, men et privilegie. Kanskje på tide å flytte til et virkelig fritt land. Dette blir bare rødere og rødere. kommunisme here we come :winke1: (satt på spissen)

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at ABB også var lovlydig helt til den 22/7 hadde vel ikke ei trafikkbot engang.Hva slags leven skulle det bli om en tilsvarende hendelse skulle skje igjen uten at myndighetene har vist noen reaksjon.

Forresten har jeg halvautomat rifle selv,men prøver allikevel å se saken fra mer enn en side.

Link to comment
Share on other sites

så ett tilfelle skal være nok? forundrer meg ikke om det hadde blitt samme styret om han brukte et ulovelig våpen.

for til syvende og sist så er det ikke forbryterene som blir straffet av at halvautomat våpen blir forbudt,men de lovlydige.

de ulovlige våpnene blir ikke påvirket en promille.

Link to comment
Share on other sites

Står følgende i forskriften på lovdata i bunn av §5

Halvautomatiske rifler i kaliber .22 long rifle som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd er godkjent for erverv, eie og besittelse til jakt, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, dersom skytevåpenet har vært lovlig omsatt før ikrafttredelse av denne forskriften.

 

Slik jeg tolker dette, så vil det bli forbudt å kjøpe halvauto 22lr når denne forskriften trer i kraft. Tolker jeg det feil, eller er det virkerlig bestemt å forby nye kjøp av halvauto 22lr?

Link to comment
Share on other sites

Frå tidlegare:

 

 

blir det ingen halvautomatiske salongrifler som blir lovlige??

 

Frå tidlegare:

 

Litt dårlig formulert tekst i forskriften forhåpentligvis og en feiltolking fra meg som tolker det som et forbud mot nye rifler men fortsatt godkjent å eie og omsette allerede registrerte våpen.

 

Kanskje vi skal få POD til å presisere litt her framfor å spekulere?

 

Det har jo vært slik at det generelt er forbud mot halvautomatiske rifler, med mindre de spesifikt har stått på godkjenningslistene. Halvauto i .22lr har faktisk ikke stått på disse listene og spørsmålet har da vært om de i det hele tatt er lov og selge.

 

Nå har da dette blitt tatt med i forskriften. Og det som står der er at det er lov å eie, kjøpe og ha, og dermed også selge, halvauto i .22lr så sant den oppfyller krav til lengde osv.

 

Den siste delen må forstås slik at dette gjelder så lenge våpenet er av en type som har vært lovelig i salg før forskriften trår i kraft. Og så henviser den til våpenforskriften paragraf 7. andre ledd, og noe som er litt forvirrende, men dette må være gjeldende våpenforskrift, siden det kun er den som har et ”annet ledd”.

 

Og der står det følgende ” Politidirektoratet kan i forskrift godkjenne halvautomatiske skytevåpen dersom skytevåpenet ikke enkelt kan omgjøres til å avgi helautomatisk ild. Private personer kan anmode om endring av forskriften.

Halvautomatiske skytevåpen godkjent etter tilsvarende regler i annet EØS-land, skal som hovedregel godkjennes av Politidirektoratet. ”

 

Mao. Salg, kjøp og eie av halvautomatisk salongrifler av den typen som før har vært lov, vil fortsatt være lov, samt nye modeller vil også kunne være lov.

 

Og med det er vel salongriflespørsmålet avklart, eller...? :forvirra:

 

Og med det er vel salongriflespørsmålet avklart, eller...? :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg prøver å si at jeg er helt overbevist om at det Norske folk forventer en reaksjon. Kansje noen her har et forslag til en bedre reaksjon enn å innskrenke rett til å eie halvatomater?

Jeg tror heller ikke at det forhindrer framtidige episoder,det tror nok ikke JM heller,men han tar ikke belastningen med ikke å gjøre noe.

Link to comment
Share on other sites

Ja det var han, men fremdeles en drapsmann med onde hensikter. mye kan vel sies om den saken med burde/skulle/kunne gjort. Endrer uansett ikke min oppfatning. Norge burde være en friere nasjon våpenmessig. Også for selvforsvar.

selvforsvar er ikke et tema i norge....hvorfor nevne dette da det er en meget lite ansett argumentasjon uansett. hold nå dette på et modent nivå da vi tross alt er våpeneiere og argumentasjon utover lovlighet og saklighet er mere enn vi bør nevne. i norge trenger vi ikke våpen til selvforsvar. Dette var ikke for å gå ot....men reagerer på den kommentaren.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg prøver å si at jeg er helt overbevist om at det Norske folk forventer en reaksjon. Kansje noen her har et forslag til en bedre reaksjon enn å innskrenke rett til å eie halvatomater?

Jeg tror heller ikke at det forhindrer framtidige episoder,det tror nok ikke JM heller,men han tar ikke belastningen med ikke å gjøre noe.

 

Etabler livsstidssoning som ein mogleg strafferespons. Det er i stor grad der skoen trykkar i folk si rettskjensle no for tida. Folk vil ikkje ha utysket på gata att, rett og slett. Ellers har folk blitt meir kritiske til overvåking og innskrenking av borgarane sine rettar med tida, etter kva mediene fortel oss.

Link to comment
Share on other sites

Også i Norge har vi lov til å bruke nødvergeretten for å forsvare oss. Skulle det mot formodning komme en trussel inn i huset ditt som truer ditt og dine på livet så har man lov til å møte trusselen. Om det er et tema i Norge er urelevant, uventede ting kan skje, da må man kunne forsvare seg. Poenget er uansett at disse små lovjusteringene gjør ingenting annet enn å innskrenke våre lovlydige muligheter. Ingenting annet.

Link to comment
Share on other sites

han slipper vel ikke ut uansett.kan han ikke bli holdt i forvaring til evig tid?

 

Jupp. Og det er lite truleg at han kjem ut før han treng rullestol. Symbolverdien er poenget.

 

Også i Norge har vi lov til å bruke nødvergeretten for å forsvare oss. Skulle det mot formodning komme en trussel inn i huset ditt som truer ditt og dine på livet så har man lov til å møte trusselen. Om det er et tema i Norge er urelevant, uventede ting kan skje, da må man kunne forsvare seg. Poenget er uansett at disse små lovjusteringene gjør ingenting annet enn å innskrenke våre lovlydige muligheter. Ingenting annet.

 

Eg seier ikkje at Strl § 18 ikkje eksisterar. Eg seier berre at det tener oss, inkludert deg, særs lite å inkludera sports- eller jaktregistrerte våpen i diskusjon kring nødverge. Fordi det berre er sånn.

Link to comment
Share on other sites

Også i Norge har vi lov til å bruke nødvergeretten for å forsvare oss. Skulle det mot formodning komme en trussel inn i huset ditt som truer ditt og dine på livet så har man lov til å møte trusselen. Om det er et tema i Norge er urelevant, uventede ting kan skje, da må man kunne forsvare seg. Poenget er uansett at disse små lovjusteringene gjør ingenting annet enn å innskrenke våre lovlydige muligheter. Ingenting annet.

snakk rundt dette tema er litt sært og ikke et tema som passer seg i offentlig rom, som en med tjeneste i utland og innland over et snes år føler jeg fortsatt ikke for at en nevner slikt. men det er en annen diskusjon....la ikke slike argumenter komme frem da det skader mere enn det er godt. ps! var ikke mening å gå i klinch men jeg synes slikt kan være stigmatiserende for en konstruktiv diskusjon...små ord kan gi stor bølge om rett person vrir på det :-)

vi har en hobby vi liker og verner om, la oss ikke gå ot som skader mere enn vi trenger, er mange øyne på diskusjonene her inne.

Link to comment
Share on other sites

Har lest det ein del av denne tråden,og eg lurer på følgende?

Hvis det nå skulle bli ulovlig med halvautomat,kommer det til å gjelde dei som har dette frå før eller er det berre nyerverving.

Kva skjer viss det gjelder alle.

Får ein då ein økonomisk kompensasjon eller må ein levere dei inn uten noken form for kompensasjon.I så tilfelle er det vel mange som taper masse penger.

 

:?::?::forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig er ihvertfall enig i mye av lovene dere borte. Problemet vårt er at vi ikke har en grunnlovsrett til å eie våpen, men et privilegie. Kanskje på tide å flytte til et virkelig fritt land. Dette blir bare rødere og rødere. kommunisme here we come :winke1: (satt på spissen)

 

Dessverre er USA også på vei til å bli ganske likt Europa. Altså at de beveger seg i mer totalitær retning, og er allerede en tung velferdsstat med masse forbud, reguleringer og skatter. Frihet ble i stor grad allerede avskaffet i 1913, og det har blitt verre med årene. Men USA er fortsatt bra. Man må passe på hvilken stat man er i. Selv om 2nd Amendment er gjeldene, så er det stater som forbyr en rekke våpen, og vanskeliggjør ervervelse.

 

New York, New Jersey og Illinois er vel verstingene. California er også ganske ille: http://www.calguns.net/caawid/flowchart.pdf

 

Arizona, Alaska, Utah, Idaho, Florida og Texas er visst de aller beste. De fleste statene er faktisk ganske OK. Iallefall når det gjelder ervervelse til sportsbruk :)

Link to comment
Share on other sites

Også i Norge har vi lov til å bruke nødvergeretten for å forsvare oss. Skulle det mot formodning komme en trussel inn i huset ditt som truer ditt og dine på livet så har man lov til å møte trusselen. Om det er et tema i Norge er urelevant, uventede ting kan skje, da må man kunne forsvare seg. Poenget er uansett at disse små lovjusteringene gjør ingenting annet enn å innskrenke våre lovlydige muligheter. Ingenting annet.

snakk rundt dette tema er litt sært og ikke et tema som passer seg i offentlig rom, som en med tjeneste i utland og innland over et snes år føler jeg fortsatt ikke for at en nevner slikt. men det er en annen diskusjon....la ikke slike argumenter komme frem da det skader mere enn det er godt. ps! var ikke mening å gå i klinch men jeg synes slikt kan være stigmatiserende for en konstruktiv diskusjon...små ord kan gi stor bølge om rett person vrir på det :-)

vi har en hobby vi liker og verner om, la oss ikke gå ot som skader mere enn vi trenger, er mange øyne på diskusjonene her inne.

 

Ja jeg skjønner folk er nervøse for hobbyen sin, det er jeg også, synes fremdeles man kan si fra at ting ikke er som de bør være. Om du er en mann som har vært i utenladstjeneste så all ære til deg, har bare respekt for folk som deg. Prøver ikke å være OT, men mener folk burde være mer opplyst istedet for å gjemme hobbyen sin. jaja. Håper vi alle får fortsette virksomheten vår i mange år fremover. Vi må vel bare kjemep litt for det.

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis for Australia, ser ut som de bruker mer fornuft der likevel..

 

Sitat:

"Hey Gun lovers, great news,

 The Shooters and Fishers party not only held onto their 2 seats in the NSW state parliament, but now they hold the balance of power under what Americans call a Republican government (liberal). Thanks to all who voted the SFP in!! With this extra power, they intend to get more of their policies past through. These include:

National Parks being open for hunting of all feral animals including deer, pigs, goats, foxes, wild dogs and cats.

Kangaroos hunted on private land will be able to be utilised when hunted under permits and the skin and meat can be kept rather than left to rot under the current system. These permits will be available to any licenced hunter.

They will put forward to change catergory C firearms licence to be included in B licence and Expand the use of high caliber pistols.

Shooting age reduced from 12 to 10 years of age.

Permits to acquire to be available on demand, not the 3 - 4 week wait.

Paintball age reduced from 16 to 12 years.

Shop good fireworks to be available in regional areas.

There are also many other changes in the firearms laws they will be working on. Things are turning around!!!!!!"

April 11, 2011

Link to comment
Share on other sites

Etter våpenloven var ABB en lovlydig borger til 22/7. Hadde hans intensjoner vært kjent hadde ikke denne tråden eksistert.

 

Veeeeel......

 

http://www.p4.no/story.aspx?id=427172

 

Og det finnes flere punkter som kan tyde på politiet ikke har skjøttet sin oppgave tilfredsstillende i denne saken (og garantert andre). Men det blir uansett for digresjoner å regne. Diskusjonen bør handle om man kan forhindre kriminalitet og massakre ved en strengere våpenlov, og per nå har jeg ikke sett noe statistikk eller forskning som skulle tyde på at noe land blir tryggere med restriksjoner på sivilt våpeneierskap, det er høyst sannsynligvis andre sosiale faktorer som spiller inn (nå skal det sies at det ikke virker som om det er så mye forskning på temaet). Og det er nettopp det jeg savner fra en del av representantene for skytterorganisasjonene, jeg opplever dem som altfor lite villige til å utfordre myndighetene på deres standpunkt, og velger heller å innta en defensiv posisjon hvor våpeneierne selv må argumentere for hvorfor enkelte våpentyper burde forbli legale.

 

Men det er vanskelig å si, jeg mistenker at Hassel og andre personer holder kortene sine tett til brystet.

Link to comment
Share on other sites

Etter våpenloven var ABB en lovlydig borger til 22/7. Hadde hans intensjoner vært kjent hadde ikke denne tråden eksistert.

Veeeeel......

 

http://www.p4.no/story.aspx?id=427172

 

Og det finnes flere punkter som kan tyde på politiet ikke har skjøttet sin oppgave tilfredsstillende i denne saken (og garantert andre).

Vi har to tidligere statsministere som har gjort seg skyldig i verre hvitsnippforbrytelser, og de fikk gå uten en smekk på lanken engang. Mener noen oppriktig at folk skal behandles som potensielle massemordere for et overtramp på regnskapsloven?

Link to comment
Share on other sites

Definitivt, jeg er heller ikke for en drakonisk lovgivning, det var mer et svar på påstanden om at A. B. Breivik var lovlydig. Han hadde blitt anmeldt for brudd på regnskapsloven, men saken ble henlagt grunnet kapasitetsmangel hos politiet.

 

Men uansett synes jeg denne diskusjonen er et sidespor (som jeg har sagt flere ganger).

Link to comment
Share on other sites

Men det er vanskelig å si, jeg mistenker at Hassel og andre personer holder kortene sine tett til brystet.

Oi, så spennende! Hva er det du eventuelt lurer på?

Det er faktisk en del ting jeg ikke skriver på nett ja, men je mener ikke å spille med lukkede kort. (ikke legger jeg ut bilde av mini 14'n min heller....)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, pumpehalger med stort magasin blir forbudt, også for de som allerede har ervervet de.... lurer på hva visse personer har røyket nå.... Men det postitive er jo at halvautohagler med langt magasin kan beholdes da :mrgreen:

 

 

Jo mere som skrives på dette forumet om våpen og lover samt våpen ,JO mere vil bli forbudt med tiden.

Pod følger med på alt som skrives her. Vær du sikker !

 

Hvorfor heller ikke holde kjeft og se hvor det bærer ? Hvorfor er det så inn i Helxxxx så innmari skrivekløe om alle våpentyper og ymse hagler mm!

 

Hold kjeft og vær glad for det du har i våpenskapet. Enn så lenge .

Link to comment
Share on other sites

Jo mere som skrives på dette forumet om våpen og lover samt våpen ,JO mere vil bli forbudt med tiden.

Pod følger med på alt som skrives her. Vær du sikker !

 

Hvorfor heller ikke holde kjeft og se hvor det bærer ? Hvorfor er det så inn i Helxxxx så innmari skrivekløe om alle våpentyper og ymse hagler mm!

 

Hold kjeft og vær glad for det du har i våpenskapet. Enn så lenge .

 

Å være pip stille gir heller ikke godt inntrykk. Den som tier samtykker liksom... Du kan godt ikke diskutere, opp til deg. Men å be andre holde kjeft blir bare for dumt!

Link to comment
Share on other sites

(Klippet vekk sitat og kommentar som ikke har noe med trådens tema å gjøre. Jegermeistern.)

 

Abb har ikke noe liv etter denne tragiske hendelsen. Pga han,- så skal Pod straffe lovlydige borgere med å stoppe helt opp med innvilgelse av halvautoer eller store innskrenkninger. Dette blir spennende.

 

Nå må vi borgere og våpeneiere STÅ SAMMEN og ikke fire på noen krav

 

I USA da de ville ta våpna fra borgerne , så ble det jobbet intenst fra alle skytterorganisasjoner . Og de vant frem.

 

Vi våpeneiere har også rettigheter. Vi må ikke bare være en jekla Ola Dunk og godta alt ? skal vi ? Neida...vi må stå på sette våre krav.

Det er ikke våpenet som er farligt. Men eieren som bruker dette.

 

Dette med nye regler fra POD er ett propagandisk hysteri bare for å skape frustasjon og at de får feedback Pga at de har gjort ett inngrep slik de nettopp har gjort.

Skal Norge avvæpnes da ? synes jeg husker aldri mere 9 April ? uten våpen er vi nakne som en Egyptisk naken Hund :lol:

 

 

Hilsen Hjortejeger med sunn fornuft. :wink:

 

Hvorfor heller ikke holde kjeft og se hvor det bærer ? Hvorfor er det så inn i Helxxxx så innmari skrivekløe om alle våpentyper og ymse hagler mm!

 

Hold kjeft og vær glad for det du har i våpenskapet. Enn så lenge .

 

 

 

litt dobbelmoral ute og går her ja :shock:

Link to comment
Share on other sites

Oi, så spennende! Hva er det du eventuelt lurer på?

Det er faktisk en del ting jeg ikke skriver på nett ja, men je mener ikke å spille med lukkede kort. (ikke legger jeg ut bilde av mini 14'n min heller....)

 

Ikke noe, sånn egentlig. Jeg ser jeg kanskje var noe upresis i mitt innlegg, det var ikke min intensjon å mistenkeliggjøre verken deg eller andre representanter for skyttermiljøet. Men den enkelte kommentaren bør ikke leses for seg selv, jeg hadde tidligere skrevet at jeg oppfattet skyttermiljøets representanter som litt vel defensive og lite villige til å utfordre myndighetene sine standpunkter. Jeg vet ikke om dette medfører riktighet (jeg vet faktisk ikke veldig mye om hvordan disse prosessene foregår), noe som kanskje kan være er resultat av at jeg generelt sett føler at kommunikasjon mellom organisasjonene og medlemmene/våpeneierne ikke er særlig god. Jeg skulle gjerne visst mer om hvordan "dere" jobber, både generelt sett, men også spesifikt i denne saken. Jeg kan forsåvidt forstå motivasjonen for å ikke dele alt (jeg tror heller ikke at det alltid er hensiktsmessig).

 

Men jeg synes egentlig hele denne diskusjonen begynner å bli litt absurd nå, hvor man nærmest prøver å overgå hverandre i negative karakteristikker, og hvor man aktivt går inn for å misforstå eller fordreie sine motdebattanters argumenter (it's the way of the internet I guess).

Link to comment
Share on other sites

Det jeg prøver å si at jeg er helt overbevist om at det Norske folk forventer en reaksjon. Kansje noen her har et forslag til en bedre reaksjon enn å innskrenke rett til å eie halvatomater?

Jeg tror heller ikke at det forhindrer framtidige episoder,det tror nok ikke JM heller,men han tar ikke belastningen med ikke å gjøre noe.

 

En bedre reaksjon...

Tor jeg ville si at en bedre reaksjon ville være å ikke i denne omgang endre våpenloven/forskriften.

bruke lengre tid, kanskje et år?

Dermed faktisk gjøre en endring i systemet som ikke er hastverkarbeid og lukter symbolpolitikk. Tenker ikke nå på bare våpenlovgivning men generelt i det lovendringer og lignende som følge av 22/7.

Som snekkeren sier: "Mål tre ganger, kapp en gang"

 

Hvis de hadde ventet til rundt sommeren til neste år med å ha klar endringer som de ville innføre ville de og kunne politisk sett dratt mer nytta av det da det er nærmere det neste nasjonale valget.

 

Men det er mitt syn på den saken.

Link to comment
Share on other sites

Storberget må vise handlekraft. Hva er da enklest å gjennomføre? Hva koster minst penger? Se det fra en politikers side. Se det også fra massenes side. Halvautomatiske våpen ala Mini 14 har vi da ikke behov for. Det er mange argumenter på dette forumet for å beholde halvautomat til jakt. Ingen av de argumentene holder ovenfor en som ikke er intressert i det vi driver med. Mange av dem holder heller ikke ovenfor meg (jeg har flere halvautomater i skapet).

 

Nå driver ikke jeg med praktisk og vet egentlig ikke hva det dreier seg om. Men har vel skjønt såpass at et forbud her vil ødelegge sporten. Vi er en gjeng som driver med jakt og skyting og da stiller jeg meg solidarisk bak de som driver med praktisk.

 

Veien å gå må være å argumentere for at forbud ikke hindrer kriminalitet. Et forbud ville ikke hindret 22/7, men et forbud vil ødelegge hobbyen til mange personer.

Link to comment
Share on other sites

Det er liten eller ingen samanheng mellom valdskriminalitet og mengda våpen i privat eige. Derimot er det forholdsvis klar samanheng mellom store sosiale skilnader og valdskriminalitet. Vald og fattigdom heng tett saman.

 

Du tar nok feil der. Under the great depression så sank kriminaliteten. Hvordan forklarer du dette? Det er heller i økonomiske oppturer at kriminaliteten øker. Sosial stemning har nok mest å si:

 

Det er ikkje nødvendigvis slik at det vert større sosiale skilnader i nedgangstider. Kva meiner du med "sosial stemning"?

 

Land som er fattige, og som har mye kriminalitet, er land som ikke er frie. Ufrihet fører til fattigdom OG kriminalitet.

 

Eg snakkar ikkje nødvendigvis om fattige land, men land med store sosiale skilnader. Korleis forklarer du at drapsraten i USA er sånn ca 500% høgre enn i Europa dersom "ufrihet" er den utløysande faktoren?

 

Det er ikke fordi at folk er fattige i seg selv at det er mye kriminalitet. Der er det ingen sammenheng.

 

Nei, viss alle er like fattige er det lite å stele.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...