Jump to content

Ny Våpenforskrift ang. Halvauto


blackops92

Recommended Posts

  • Replies 654
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mer åpenhet. Mer demokrati => Mer overvåking. Mer forbud.

Jeg ventet litt på denne koblingen, når jeg først så det nye emnet i tråden. I mine øyne blir den så banal, at det grenser mot det ignorante. Jeg forstår ikke det at man fra politisk hold ønsker å se nøye på den lovige tilgangen på våpen, som verken mer lukket eller udemokratisk. Strengt tatt er jeg vel glad for at det ikke har blitt en folkeavstemmning om hvorvidt halvautomatiske rifler skal være tilatt eller ikke i Norge. For jeg tviler på at den lille delen av oss som faktisk eier og skyter med slike har stor tyngde i folkeflertallet. Jeg tror ikke et foto av min jaktgarderobe ville gjort den gjengse velger beroliget.

 

Folkeavstemning blir det ikkje uansett med mindre det gjeld medlemskap i EU - den tør dei ikkje ta på kammerset.

 

Men eg vel å sjå det som å handle i kontra til slagordet frå dei fyrste dagane etter tragedien når responsen til Storberget, ikkje overraskande, er meir overvåking av oss, og fleire forbod og suspensjon av det etablerte regelverket for sakshandsaming i det offentlege. Sistnemnde er kanskje det mest alvorlege: "me ser at lov og forskrift ikkje er slik me likar dei lenger, så medan me ventar på at me skal få laga oss nye, legg me berre heile lova og forskriften på hylla og latar som dei ikkje eksisterar og sluttar å handsama sakar." Kva om dei gjorde dette på andre område? Kva om dei fann ut at dei brått ville endra forskriften for fortollling av bilar, og difor la alle nyregistreringar på hylla nokre månader medan dei venta på ny forskrift? Det er på jordet, og POD må sjå til å bli litt meir profesjonelle snart.

 

Skytesporten blir ikkje den einaste som får svi. Bøndene vil opplagt få eit helsike med å få kjøpt kunstgjødsel, millom anna. Skruene blir stramma enno nokre hakk. Fyrst halvauto-jaktrifler, så praktiske rifler. Pistolregelverk etter svensk modell, med mikrokontroll av skyttarane, og sneversynte, elitistiske aktivitets- og prestasjonskrav. Eit par år til, så vil det nok koma forslag om å lagre ikkje berre trafikk, men innhaldsdata over nettet for å støtta "kampen mot terrorisme". Storberget meinar godt og vel, men han har ein kanskje litt naiv tru på overvåking og autoritære virkemiddel for å gjera samfunnet trygt. Eg vil faktisk kalla det eit problem ved gjerninga hans som statsråd, som nokon burde gje han meir sakleg kritikk på - det er ikkje det einaste saksområdet det har gjeve utslag i, heller.

 

Det vi trenger nå, er de gode argumentene til hvorfor et demokratisk samfunn skal tilate sivilt eierskap av halvautorifler. Ikke forklaringer på hvorfor det vil være dumt å forby dem, men altså argumentene som skal kunne overbevise naboen din, jenta i kassa på Rimi og barnehageonkelen om at det er riktig at det finnes tusener våpen av den typen som har de egenskapene som drapsvåpna fra utøya har. Dette er ikke et spark i siden til dere som ønsker å bevare muligheten til å beholde slike skytevåpen, men en bønn om å stå sammen og jobbe for å nettopp bevare denne muligheten.

 

Me har vel eigentleg lista dette opp fleire gonger?

 

- Redusert rekyl. Raskare på plass i siktebiletet. Til jakt på stort og/eller farleg vilt.

- Ergonomiske omsyn

- Auka utval til dei som skyt links.

- Kjappare omlading. Raskare oppfølgingsskot. Til jakt på stort og/eller farleg vilt.

 

Ellers vil eg tilrå det beste argumentet av alle: ein tur på skytebanen...

Link to comment
Share on other sites

Dette slaget er tapt om det skal stå om rasjonelle grunner til innehav av halvauto.

 

Det er såre enkelt og lik det så lite dere vil, det finnes ikke rasjonelle grunner til innehav av våpen.

 

Jakt? Ikke rasjonellt. Billigere med mat på Kiwi. Bestandskontroll? det kan noen få statskontrolerte fangstmenn ta seg av. Konkurannse? Finn en ny hobby, eventuelt så kan det sikkert løses elektronisk eller digtalt. Alle faktorer kan programeres og trykkluft kan stå for rekyopplevelsen. Kultur og arv? Ha ha ha ha, ikke verdt fem sure sild, snart så forandrer vi teksten i "Ja, vi elsker" så den blir kjønnsnøytral.

 

Jeg er helt uenig med Hassel, slaget kan ikke stå om rasjonelle grunner, da er det tapt. For alltid. Det er ikke mulig å selge inn rasjonelle grunner til en nasjon som er fremmedgjort naturlig og positiv omgang med våpen.

Link to comment
Share on other sites

"rasjonelle grunner"

 

 

Jeg trodde ikke at jeg hadde flere kommentarer - men tok feil igjen :oops:

 

Man kan finne gode grunner til å ha våpen.

Og dårlige grunner.

 

Ingen kan med hånden på hjertet si at man har bruk for en hobby som har med våpen å gjøre.

Men det kan man heller ikke med golf.

 

Ingen av de - genererer den store manndomsprøven fysisk sett.

Men konsentrasjonsmessig?

 

Hobby er hobby.

Behov er behov.

Link to comment
Share on other sites

Det beste argumentet for å beholde halvauto er at det ikke finnes rasjonelle grunner til å forby det, hvis man ser det i et større perspektiv. Hvis det var slik at sivile halvautorifler var overrepresentert i kriminelle handlinger, eller lignende fenomener, så går det an å vurdere forbud på et saklig grunnlag. Det forslaget til forbud som foreligger nå er bygget på følelser, ikke fakta.

 

Og fakta er relevante. Faktum er at Norge har levd svært godt med sivile halvauto i all tid. Det er i årtier brukt til både jakt- og konkurransekyting, uten problemer.

 

Men selvsagt kan skytevåpen ta liv. Det er ingen nyhet. Det er rett og slett en nødvendig egenskap til jakt, og en nødvendig konsekvens av den ytreballistikken som må til for å gjøre skytesport - til - nettopp skytesport.

 

Så kommer 22/7, der en-1 mann, "som ikke er som noen av oss andre", for å sitere advokaten hans, tilfeldigvis misbruker en lovlig erhvervet rifle. Jeg skriver tilfeldigvis, for med den besluttsomheten ABB jobbet med, hadde han laget seg våpen selv, hvis han ikke hadde fått tak i på annen måte. Det er ett-1 tilfelle av misbruk av norske, sivile halvautorifler i terrorsammenheng på 1139 år, hvis man regner fra Harald Hårfagres samling av Norge - før den tid hadde ikke Knut Storberget hånd om justispolitikken, så arkivene er ufullstendige.. :forvirra:

 

Jeg mener, man innfører ikke påbud om hjelm utendørs fordi det er en teoretisk mulighet for å bli truffet av en meteoritt.

 

Skal man frata borgerne frihet og rettigheter, så må det ligge et rasjonale til grunn, der hensynet til samfunnets beskyttelse veies mot inngripen i borgernes livsutfoldelse, på et saklig grunnlag: Skal en enkel hendelse, selv om den var grusom hinsides fatteevne, ramme livsutfoldelse og utøvelse av sunne fritidsinteresser og idretter til tusenvis av vanlige borgere i årevis framover ?

 

I tillegg kommer at hvis alle elgjegere her i landet hadde brukt halvauto, kunne sikkert minst halvparten av de 4.000 dyrene som skadeskytes hvert år vært spart for grusomme lidelser, ved at det kunne vært satt et raskt andreskudd. Men det er et SAKLIG argument, så det teller vel lite......

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser poenget ditt egon, selv om jeg ikke deler til ståsted.

Men jeg ser debatten som den går over flere nivåer, skal man ta det utgangspunktet som forfektes om at ingen har behov for våpen - blir debatten en annen.

Jeg prøver å finen de gode argumentene for at man skal kunne eie halvautorifler, innen rammen at jakt og sportskyting er legitime aktiviteter.

 

Jeg vet jo f.eks at det å forby et våpen ikke hindrer noe annet en missbruk av nøyaktig det som ble forbudt. Man viser til en undersøkelse som sier at en ny lov ga færre våpen i sverige. Sikekrt sant, men er det interessant? Førte den nye loven til redusert antal drap, ran og lignende hendelser???

Uansett er alle gode argumenter velkommne.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser poenget ditt egon, selv om jeg ikke deler til ståsted.

Men jeg ser debatten som den går over flere nivåer, skal man ta det utgangspunktet som forfektes om at ingen har behov for våpen - blir debatten en annen.

 

Nettopp derfor bør man mobilisere med et annet utgangspunkt. Det burde handle om verdier og frihet. Ikke behovet av kjappe oppfølgningsskudd, DET, høres bare skummelt ut. Det nytter heller ikke å dytte de handikappede forann seg, for i neste rund få attest fra legen på at man trenger et halvautomatisk våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det aktive konkurransemiljøet i den internasjonal sportgrenen praktisk rifle, har behov for halvautorifler med stor magasinkapasitet for å kunne konkurere og trene.

De aktive skytterne innen NROF's programmer har behov for tilsvarende rifler for å kunne trene og delta på konkurranser nasjonalt og internasjonalt.

 

Å forby et våpen vil ikke nødvendigvis føre til færre tragedier eller misbruk. Bare at de heldigvis forsvinnede få tilfellene av slikt misbruk vil bli utført med andre redskaper og metoder.

Har lovelig halv auto rifle blitt brukt i noe kriminelt i Norge noen gang før 22.7?

Vi trenger halv auto hagler med høy magasin kapasitet (14 skudd hvis IPSC sitt forslag går igjennom) også for kunne konkurerer i Praktisk Hagle. VM i det er under planlegging.

Nei foresten, vi får jo ikke lov å skytte det!!! Så hvorfor skal vi få skyte Praktisk rifle, eller pistol for den saks skyld?

 

IPSC driver også å lager et program for 22LR halv auto rifler, vil vi noen gang få lov til å skytte det i Norge?

 

 

Dette slaget er tapt om det skal stå om rasjonelle grunner til innehav av halvauto.

 

Det er såre enkelt og lik det så lite dere vil, det finnes ikke rasjonelle grunner til innehav av våpen.

 

Jeg er helt uenig med Hassel, slaget kan ikke stå om rasjonelle grunner, da er det tapt. For alltid. Det er ikke mulig å selge inn rasjonelle grunner til en nasjon som er fremmedgjort naturlig og positiv omgang med våpen.

 

Jeg er nok ganske enig med egon olsen, tror ikke man kan vinne denne debatten kun med saklige argumenter. Hvorfor?

Fordi de på "den andre siden" er stort sett byråkrater som er mer innteresert i seg selv eller "SV" idealister som tror de lager et bedre samfunn.

Fordi media er på dems side, og de vet ikke fram og bak på ei rifle. Alle våpen er "fæle maskingeværer"

Fordi de beklagelig vis er ganske kunnskaps løse om våpen, se på DN og "militære bolt rifler". De vet jo ikke hva de selv mener.

Politikerne klarer å se noen billige stemmer, så de i hvertfall kan sitte en periode til.

 

Når det er sagt så tror jeg nok Hassel vil klare å bli oppfattet som mer "seriøs" av de gruppene over, mer en det jeg og mange andre her inne vil klare. Han virker som han er filkener til å holde følelsene borte fra debattene og forstår "politiker språket", noe jeg og mange andre her slitter med.

 

Men Hassel, hva hjelper det når de på andre siden av bordet ikke ser forskjell på våpene, ikke kan noe om det tekniske..

Og våpen opplæring er Hollywood filmer og forsiden på VG?

 

 

Minner meg om noe jeg leste for noen år siden (har dessverre ikke funnet igjen artiklen) ang. våpen kontroll i California. Så gjenngivelsen er kun ut i fra hva jeg husker.

Våpenet det gjalt var en "H&R/NEF Stock with Tactical Forend" Dette er som dere vet ett, et skudds våpen. Se bilde på linken. https://www.mainemilitary.com/productcart/pc/viewPrd.asp?idcategory=0&idproduct=464"%20target="_blank

 

Det var vel en California politiker som fikk spørsmålet i en debatt om "assullt weapons" om hva han mente om dette våpenet."Det er et assullt weapon og må forbys". Hvor han blir gjort oppmerksom på at dette faktisk er ei et skudds rifle. Og svaret var omtrent som "Ikke lær prøv å lær meg noe. Jeg kjenner igjen et assult weapon når jeg ser et".

 

Jeg syns det er en god illustrasjon på hva vi slåss mot.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet jo f.eks at det å forby et våpen ikke hindrer noe annet en missbruk av nøyaktig det som ble forbudt. Man viser til en undersøkelse som sier at en ny lov ga færre våpen i sverige. Sikekrt sant, men er det interessant? Førte den nye loven til redusert antal drap, ran og lignende hendelser???

Uansett er alle gode argumenter velkommne.

Ja, det fungerte i England og Australia også. Der har de mye færre lovlige våpen.

Men har det redusert "antal drap, ran og lignende hendelser??? " ?

 

Hvis man gidder å studere kriminall statestikkene fra de to landene så er svaret et skrikende "NEI".

Om noe effekt, så har det heller gitt mye mer kriminallitet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingenting imot at det blir strengere å erverve våpen i Norge, så lenge de som er aktive jegere og skyttere kan erveve de våpene de trenger for å utøve sin hobby/idrett. POD kan gjerne komme på døra for utføre kontroll. Jeg skal til og med spandere kaffe og småkaker. Men et totalforbud mot halvauto ser jeg som diskriminering mot idrettsnorge.

 

Edit: Uansett hva våpenutvalget kommer fram til forslag, så forkaster POD det de ikke liker. Og det er ikke tvil at det er sterke krefter i sving i POD som vil ha forbud.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingenting imot at det blir strengere å erverve våpen i Norge, så lenge de som er aktive jegere og skyttere kan erveve de våpene de trenger for å utøve sin hobby/idrett. POD kan gjerne komme på døra for utføre kontroll. Jeg skal til og med spandere kaffe og småkaker. Men et totalforbud mot halvauto ser jeg som diskriminering mot idrettsnorge.

 

Kontrollera kva då? Oppbevaringa? At eg er edrueleg?

 

I alle fall (*blunke til POD*) bakar eg _jævlig_ gode kanelsnurrar :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Velkomne skal dei vera, om så er. Berre pass på å koma før eg har fått byssa jentungen i søvn (dei kan gjerne ta med kamera, ho er kjempesøt).

 

Berre som eit sideblikk midt oppi det heile: la oss håpa at denne veldig kloke unge jenta får ei lys framtid høgt oppe og langt framme i Arbeiderpartiet: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 233999.ece

Link to comment
Share on other sites

 

Edit: Uansett hva våpenutvalget kommer fram til forslag, så forkaster POD det de ikke liker. Og det er ikke tvil at det er sterke krefter i sving i POD som vil ha forbud.

 

Dette noe man må seriøst frykte kommer til å skje. De organisasjonene som jobber opp mot POD ha dette i bakhodet.

 

@PerP, jeg tror dessverre at Stoltenberg&Storberget er mere opptatt av stemmene til de kunnskapsløse hordene (les "folk flest") som svelger VG/Dagbladet stoff rått, enn de 500.000 som har skyting som hobby eller driver med jakt... :(

Link to comment
Share on other sites

Hadde kanskje forstått tanken om hjemmebesøk hvis det gjaldt 50 BMG full auto. Men generelt liker jeg dårlig at myndighetene har rett til å gå over dørstokken bare fordi jeg har ervervet våpen lovlig. Jeg vet de har hjemmel til det i dag, og jeg har ingenting å skjule. Jeg slipper dem selvfølgelig inn med et smil, men man må være forsiktig med å inngå kompromiss på kompromiss bare fordi de rasler med sablene.

Link to comment
Share on other sites

Take a chill. Storberget vil ikke innføre forbud mot halvauto, for det er en halv million stemmeberettigede med ett eller flere våpen her i landet, og de stemmene kan ikke Jens tape.

Tror du tar feil.

Hvor mange av de 500 000 har eller bryr seg om halv auto rifler?

Hvor magne medlemer har NROF og NFPS til sammen? 5-6000 stykker, eller er det for høyt tall?

Hvor mange jegere har halv auto rifler?

Hvis du ikke regn med salong rifler, så er nok ikke det tallet så veldig stort. 10 000 (aner ikke hva det er)??

Tipper det er flere halv auto salong rifler i Norge en center fire HA.

 

Og 10 - 20 000 stemmer kan man ta seg rå til å tape.

Jeg tror nemlig ikke at de fleste av "de andre" 450 - 500 000 jegerne / skytterne orker eller gidder å slåss like sterkt for Ha rifler. Som vanlig håper jeg at jeg tar feil.

For selv om organisasjonene er samlet betyr ikke det at medlemmene er det.

Og jo, stemmer betyr mye. Hvis alle organistasjoene samlet før stortings valget gikk samlet ut og oppfordret sine medlemmer til å stemme på et eller to partier "Hvis du vil beholde våpene stem på......" I alle nettsidene, medlems blader og får god medie dekning på det så vil det bety MYE!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Take a chill. Storberget vil ikke innføre forbud mot halvauto, for det er en halv million stemmeberettigede med ett eller flere våpen her i landet, og de stemmene kan ikke Jens tape.

 

Desverre tror jeg ikke vi skyttere og jegere klarer å stå samlet nok til å utgjøre noen maktfaktor, det er nok av jegere og skyttere som ikke føler at dette med halvauto angår dem og dermed ikke ofrer et eventuellt forbud en tanke "dette gjelder jo ikke meg".

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar @perjan. Nå for vi se hvilken organisasjon som har størst innflytelse på det endelige resultatet. Jakter selv ikke med halvauto, men ønsker selvsagt å ha mulighet i fremtiden... "Sammen er vi sterke" er en av de beste slagordene som finnes. Det kan brukes i de fleste sammenhenger.

Link to comment
Share on other sites

Er redd vi som utøver jakt med halvauto rifle i Norge blir og regne for en minoritetsgruppe av den totale jegerstand. Derfor er jeg redd for at den gemene jeger ikke vil ofre så mye for å prøve å beholde denne våpentypen. Argumenter som drivjakt på ordinær nordisk vilt samt "farlig" vilt i de nordiske land vil nok ikke veie tungt. Heller ei funksjonen under ettersøk på påskutt eller trafikkskadd vilt vil veie tungt nok.

At vi som er tilstede på dette forumet ol. har sterke meninger om temaet, vil ikke påvirke den hjort eller elgjeger med sin boltrifle (var det 6,5 :wink: )som tusler ut hver høst med sitt jaktlag.

At det vil bli restriksjoner, kontroller, behovsvurdering ved våpenkjøp er jeg sikker på, at vi som ønsker å beholde garderoben må ha alt under kontroll og ingen "svin på skogen" blir også en realitet, forøvrig greit nok.

Nå er ikke et forbud generelt vedtatt, men lurer litt på om det vil bli stopp i nyervervelser og at allerede ervervede halvautoer vil bli godtatt.

Hvis ikke så er der personer som iht. norsk lov den gang da, som har kjøpt et lovlig produkt godkjent av myndighetene. Og da må staten inn og løse ut disse.

Det er nok også endel produsenter som følger med utviklingen, som vil komme med forslag på utforming av f.eks magasinløsninger etc. for å prøve å opprettholde markedet og møte en ny lovendring i Norge.

Her kan mye skje fremmover.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg håper også at de som vil jakte og de som trenger det pga evt hemninger til bruk av manuell også skal også kunne bruke halvauto til jakt.

Samtidig at vi som driver med skytting innenfor nfps eller nrof også skal ha muligheten, er vel bare halvauto til jakt som er oppe for høring nå, men uansett må alle stå sammen for at vi kan drive med en fantastisk sport! Jakt eller Konkuranse.

Link to comment
Share on other sites

Blir nok ikke før juletider at vi får no svar om halvauto jakt og konkuranse våpen. Tenkte å ta en telefon til våpenkontoret å høre om dem vet noe, men tviler egentlig.

 

 

Ståle Svendsen sa på telefon til meg at det ikke skjer noe mer om halvauto før begynnelsen av neste år. Altså vi er på stedet hvil inntil våpenutvalget har lagt fram sitt forslag. Deretter skal POD gjøre sitt.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg håper også at de som vil jakte og de som trenger det pga evt hemninger til bruk av manuell også skal også kunne bruke halvauto til jakt.

Samtidig at vi som driver med skytting innenfor nfps eller nrof også skal ha muligheten, er vel bare halvauto til jakt som er oppe for høring nå, men uansett må alle stå sammen for at vi kan drive med en fantastisk sport! Jakt eller Konkuranse.

 

Selv om det er stopp i halvauto så kan jeger med hemninger få innvilget halvauto. Ref brevet datert 9 sept 2011:

 

"Poltimestrene vil likevel i særskilt tilfelle kunne samtykke i erverv av halvautomatiske rifler som nevnt i Politidirektoratets rundskriv 2009/009 punkt 2.6.3.1 når sterke sosiale eller sammfunnsmessige hensyn tilseier dette. Sterke sosiale hensyn vil kunne gjelde for jegere med fysisk bevegelsehemming som vanskeliggjør bruk av repetergevær, men hvor halvautomatiske rifler kan benyttes fullt ut forsvarlig"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det var en digresjon. Poenget med forbud mot akkurat .50BMG er at det lades svært potent militær ammunisjon i dette kaliberet - som ikke har noe med hverken sport eller jaktskyting å gjøre. At myndighetene ikke ønsker en utbredelse av skytevåpen som kan avfyre slik ammunisjon, er helt forståelig.

 

Dette er kun det "spiselige" argumentet de brukte offentlig, MEN helt klart ikke årsaken siden flere har fått avslag, samt noen til og med tilbakekalt våpen i andre (mindre) kalibre som IKKE kan avfyre denne type ammo.

 

Så det er tydlig at "noen" ikke liker kraftige våpen lever i den berettiget tro at de får stjerne i boken om de begrenser dette ovenfor lovlydige våpeneiere. Begrensningen er dermed ikke basert på frykt for bruk av militær spesial ammo, men å bruke dette som argument sklir rett hjem hos alle som ikke vet bedre og kan dermed innføres med bred forståelse blandt befolkningen :(

Link to comment
Share on other sites

Take a chill. Storberget vil ikke innføre forbud mot halvauto, for det er en halv million stemmeberettigede med ett eller flere våpen her i landet, og de stemmene kan ikke Jens tape.

 

Desverre tror jeg ikke vi skyttere og jegere klarer å stå samlet nok til å utgjøre noen maktfaktor, det er nok av jegere og skyttere som ikke føler at dette med halvauto angår dem og dermed ikke ofrer et eventuellt forbud en tanke "dette gjelder jo ikke meg".

 

Tror du tar litt feil der. Som jeg har vært inne på i flere innlegg, er forbudet mot auto bare et sted å begynne for de sterke kreftene med politiske knytninger inn mot AP/SV som aktivt jobber mot alt privat våpenbruk. Det har vært uttalt at "autorifler er et naturlig sted å begynne". Det neste blir "rifler med plass for mer enn et skudd", eller noe i den duren. Det er slik politikken virker. :(

 

Og det blir jo litt håpløst, når selv ledelsen i NFFJ er dum nok til å være litt lunken i sin støtte til halvauto, nå de egentlig burde være entusiatiske forkjempere for å bringe norsk storvilttjakt ut fra den mørke middelalderen, og over i vår tid, der dyrevelferden faktisk betyr noe i praksis. Og det inne bærer en bevegelse bort fra boltrifler, og over mot halvauto.

 

Slik det ser ut nå, har både NJFF og den f/%#¤% amøb/¤¤&%# AN&/¤¤¤ BE/¤¤% BR)%¤) ødelagt det fine prosjektet ! Men det endelige ansvaret ligger hos JM. La oss håpe han har vokst litt siden dagene i NGU.

Link to comment
Share on other sites

Det er såre enkelt og lik det så lite dere vil, det finnes ikke rasjonelle grunner til innehav av våpen.

Raskere oppfølgingsskudd, mindre rekyl og mer moro (rekrasjon) er eneste rasjonelle grunner jeg kan komme på.. Og alt er negativt. Raskere oppfølgingskudd og mindre rekyld gjør oss bare til mer effektive terrorister.. OG om vi, god forby, skulle ha det moro på skytebanen så er vi villmenn og cowboys hele gjengen...

 

Nei eneste ordentlige skyttere er de piratene med lapp for ene øyet på dfs banen, eller traute gamle jegere, nær pensjonist alder, som sitter på elgpost med pipe og mauser.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange av de 500 000 har eller bryr seg om halv auto rifler?

Usikker på det jeg også. Er det noen stor solidaritet jegere/våpeneiere imellom? Usikker der også.

 

Hvor magne medlemer har NROF og NFPS til sammen? 5-6000 stykker, eller er det for høyt tall?

Tror det er et noe høyt tall du angir der. Og hvor mange NROF-ere er konkurranseaktive skyttere med halvauto rifler? Ser ikke så mange dusin av dem i konkurranser i løpet av et år.

Aktive konkurransemedlemmer i NFPS? Det eksakte tal kan andre svare på, men tror det er kun dreier seg om noen få hundre i beste fall.

 

Hvor mange jegere har halv auto rifler? Hvis du ikke regn med salong rifler, så er nok ikke det tallet så veldig stort. 10 000 (aner ikke hva det er).

Tror det er flere halvauto pistoler i privat eie her i landet enn halvauto rifler. Har hittil tatt det for gitt at forbudet ikke vil dreie seg om halvauto pistoler, selv om fyren på Utøya også brukte/hadde med seg en halvauto 9 mm, såvidt jeg har kunne lese.

Tipper det er flere halv auto salong rifler i Norge en center fire HA.

Tror også det.
Link to comment
Share on other sites

I tillegg kommer at hvis alle elgjegere her i landet hadde brukt halvauto, kunne sikkert minst halvparten av de 4.000 dyrene som skadeskytes hvert år vært spart for grusomme lidelser, ved at det kunne vært satt et raskt andreskudd. Men det er et SAKLIG argument, så det teller vel lite......

 

dette argumentet tror jeg vi bør avstå fra - det kan tolkes i mange retninger og brukes mot oss.

Link to comment
Share on other sites

Når skal det fattes og vedtas en endelig dom over halvautorifler ? Synes behandlingen tar alt for lang tid !

 

Dessverre er det ingen lover som kan hjelpe oss her. Myndighetene har sikret seg der. Foran, bak akter, forut, styrbord og babord. midtskips og i himmelkulen: Her har Knut Storberget all makt.

Så lenge det varer.

Link to comment
Share on other sites

Et argument for fortsatt lovlig halvauto må jo være rovdyrjakt. Vi har økende stamme ulv, bjørn og villsvin. Alle regnes som farlig vilt hvor raske oppfølgingsskudd kan være livsviktig. Her bør man ha et godt argument mot forbud. Se også forlag til bjørneprøve hvor man skal skyte 2 raske skudd på en gitt tid. Her har en halvauto sitt store fortrinn med lav rekyl, beholding av siktepunkt uten ladegrep for oppfølgingsskudd. Dette bør være et argument midt i blinken.

Om vi mister halvauto med stor magasinkapasitet er det et punkt jeg tror det kan være lurt å svelge, men at vi derimot får beholde jaktrifler med 3-5 skudds magasin.

Link to comment
Share on other sites

Det vi trenger nå, er de gode argumentene til hvorfor et demokratisk samfunn skal tilate sivilt eierskap av halvautorifler. Ikke forklaringer på hvorfor det vil være dumt å forby dem, men altså argumentene som skal kunne overbevise naboen din, jenta i kassa på Rimi og barnehageonkelen om at det er riktig at det finnes tusener våpen av den typen som har de egenskapene som drapsvåpna fra utøya har. Dette er ikke et spark i siden til dere som ønsker å bevare muligheten til å beholde slike skytevåpen, men en bønn om å stå sammen og jobbe for å nettopp bevare denne muligheten.

 

Først må dei som ønsker eit forbod underbygge kvifor eit slikt forbod er hensiktsmessig. Det har eg ikkje sett enno. Så må ein evt plukke desse argumenta frå kvarandre.

Link to comment
Share on other sites

Ståle Svendsen sa på telefon til meg at det ikke skjer noe mer om halvauto før begynnelsen av neste år. Altså vi er på stedet hvil inntil våpenutvalget har lagt fram sitt forslag. Deretter skal POD gjøre sitt.

Samme han sa til meg, ellers lite klokt å få ut av han :(

Må innrømme jeg er livredd Storberget om dagen. Han er vill nok til å komme med innpulshandlinger!

"Egon Olsen" og "Hassel" bør snakke litt mer sammen! Liker hva du sier "Egon"

Link to comment
Share on other sites

Nå har pod begynnt å tilbakekalle allerede solgte våpen med godkjente søknader fra før dette dukket opp.

Men det gjeller vel kun "feilaktig innvilgede søknader"* og "våpen ikke brukt til oppgitt formål"**?

Kanskje ikke så stor forskjell for han som mister våpenet, men likefult noe helt annet enn å forby tidligere tillate våpen i en forskrift.

 

*= lokale lensmann var litt for grei

**= du brukte for lang tid på å få med deg den sære rifla di på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke vet jeg. Men det er det som har gjort nå. Om de tar alle som har innvilget søknad er ikkegodt å si. Første jeg har hørt om, men politiet ringte å sa at den måtte leveres tilbake. Håper de går litt lenger tilbake, så får jeg tilbake min også. ;-)

 

 

Dette må være feilaktig av våpenkontoret. Jeg ville tatt kontakt med Ståle Svendsen. Det er snakk om at våpensøknader på halvautomatiske rifler skal ligge på bero. Altså verken avslå eller innvilge søknader. Og ihvertfall ikke tilbakekalle ervervede rifler.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært veldig interresant og vite om dette dreier seg om et enkelt tilfelle eller ikke. Kan det være feil i søknad slik som at selger ikke var utfylt i søknaden osv? Ved kjøp privat skal jo dette fylles ut i forkant. Jeg har rifle i bestilling nå og tror forhandleren blir veldig grinete om jeg trekker meg. Jeg blir også grinete med det er jo en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...