Jump to content

Ny Våpenforskrift ang. Halvauto


blackops92

Recommended Posts

  • Replies 654
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Beklager min skepsis ovenfor trådstarter.

 

Tipper du har fått denne via noen i blått eller som forhandler etc...

 

Uansett, rimelig irriterende at jegere f.eks. må lese om dette på kammeret, ok ikke på f.eks njffs nettsider. Kjenner ikke saksgangen her, men det virker så feil så feil.

 

Søkte på pods nettsider, fant ingenting, heller ikke på lovdata..

 

Dette føles feil

Link to comment
Share on other sites

Hmm, pumpehalger med stort magasin blir forbudt, også for de som allerede har ervervet de.... lurer på hva visse personer har røyket nå.... Men det postitive er jo at halvautohagler med langt magasin kan beholdes da :mrgreen:

 

 

Hva mener du med stort magasin? Den reglen angående modifisering til mer enn 5 skudd er ikke ny.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, pumpehalger med stort magasin blir forbudt, også for de som allerede har ervervet de.... lurer på hva visse personer har røyket nå.... Men det postitive er jo at halvautohagler med langt magasin kan beholdes da :mrgreen:

 

Det står at pumpehagler som tillater bruk av avtakbare boksmagasiner blir forbudt å eie. Hva slags hagler tillater slik bruk? Så hvis en fabrikk på en eller annen måte lager boksmagasiner til min remington 870 så blir min hagle forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Det står at pumpehagler som tillater bruk av avtakbare boksmagasiner blir forbudt å eie. Hva slags hagler tillater slik bruk? Så hvis en fabrikk på en eller annen måte lager boksmagasiner til min remington 870 så blir min hagle forbudt.

 

Da må du lese litt lengre opp også, der står det vel at pumpehagler med mere enn 5 skudd ikke kan beholdes. men det er mulig de bare har skrevet dette dårlig

Link to comment
Share on other sites

Skal vi se...

Er det noe som helst nytt her?

Ikke egentlig... Merkelig at ingen har hengt seg opp i at Mini 14 fortsatt er på lista...

 

Det eneste som jeg foreløpig reagerer på er denne lite heldige stansen i forvaltningen, som det ser ut til at de viderefører med et ønske om å vente på våpenlovutvalget. Et interessant spørsmål da, blir jo hvordan søknader som ble levert under gjeldende lov, skal behandles. Det blir litt sånn at jeg føler at jeg bare må søke på en halvautorifle til...

 

Men - det er noen betenkeligheter i skriften om den blir til forskrifts form.

Slik det er skrevet nå ryker 500 S&W revolvere, også dor de som eier dem. Det ser det ikke ut til at man har tenkt på. Det er ikke forbud mot pumpeagler som kan ta ekstra magasin, men pumpehagler som har det. OG da også for gjeldende halger. (Så da spørs det om hvor den gamle magmutteren har gjort av seg. Man kan envidere gjøre et nummer ut av at man skriver "våpen påmontert rørmagasin" som i bunn og grunn forbyr alle magasin hagler med sin klønete fremstilling.

 

Dette er dårlig håndverk og intet annet. Heldigvis er det slik at man ser ut til å avente våpenlovutvalget for å få en avklaring og eventulet nye forskrifter.

 

Det er vel stans i .22 halvauto det er snakk om... sånn forøvrig

Link to comment
Share on other sites

Om jeg tolker .22LR forbudet riktig så hva i svarte er poenget annet enn å innskrenke antall våpen?

 

Utrolig dårlig skrevet, men slik jeg leser det så er halvauto i .22lr lov å både eie, kjøpe, og søke om, så lenge den møter minstekravene til lengde osv, og har vært i lovelig salg før denne forskriften. Det henvises til paragraf 7, andre ledd, men det gir ikke noe mening, så jeg vil tro at det her vises til gjeldene paragraf 7 ang godkjenning av våpen godkjent i andre EØS land.

Link to comment
Share on other sites

Som Lærlingen skriver, ser jeg heller ikke noe forbud på Halvauto 22 LR. Da ser jeg bort ifra behandlingspausen på søknader.

Slik jeg leser det, er .22 LR halvauto som har lovlig løps/totallengde OG er lov å erverve, inneha til JAKT før den nye forskriften trer i kraft, fortsatt mulig å kjøpe.

Derimot blir vel halvauto .22lr som ikke er lovlig på jakt (ref div 22 i AR15 stil) forbudt i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Noen vil nok se positivt på dette.

 

Endel koner/samboere vil helt sikkert sette pris på utgiftene som ikke er der mer :winke1:

Og alle helgene som går til skytestevner :) .

 

Selv har jeg "tatt opp" fluefisket - og vil overføre skytebudsjettet til div. reiser til Kola etc.

Så det blir ikke mer penger til blomster i hagen (som rådyrene allikevel spiser opp) :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...