Jump to content

Ny Våpenforskrift ang. Halvauto


blackops92

Recommended Posts

  • Replies 654
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tja Rolf. du er ikke useriøs i mine øyne. til min salong har jeg et magasin som riktignok er firkantet, men som har samme fungsjonering som det i videoen.Tar 10skudd. er det et boksmagasin bare ved at det kan tas av og settes på som en komplett boks eller :)

 

Ps. Pau?? jeg har også bestandig rett. og jeg lyver aldri. overdriver iallefall ikke det minste i noen ting av det jeg måtte si eller skrive. 8)

Link to comment
Share on other sites

Det blir forbudt å eie 500 fra 15 oktober.

 

fra Vet|us' samtale med SS:

Deretter spurte jeg om formuleringen "erverve, eie og inneha" i forhold til tidligere.

Konkret spurte jeg om dette medførte at eierne av våpen i f.eks kal 12,7x99 nå vil få dem inndratt siden er er ulovlige å eie.

 

Svar: Nei. Hensikten er at personer som har disse (omtalte våpnene) lovlig registrert idag beholder dem, men ikke kan omsette dem videre. "Akkurat som det har vært i en del år nå med andre ord?" "Ja, akkurat som det har vært tidligere, ingen forandringer der".

 

dvs : forskriftsteksten er feil/misvisende og må endres.

Link to comment
Share on other sites

Rifler i kaliber 50bmg er allerede inndratt. Revolver og pistol med kulediameter større enn .455 vil bli ulovlig å eie fra 15 oktober.

 

Spiller liten trille hva en eller annen politimann har sagt til deg på telefon, for smith & wesson 500 vil bli ulovlig å eie fra 15 oktober.

 

Så sånn er det med den saken. Det hjelper nok ikke med at "den og den sa dittn og datten" eller "den politimannen sa sånn og slik til meg på telefonen". Politimannen som sa det kommer til å si "beklager, jeg tok litt feil her om dagen, det står tydelig at 500 revolveren er ulovlig å eie fra 15 oktober". Så kan du si, jammen jammen jeg trodde jo, du sa jo osv osv..politiet sier,beklager men sånn er det bare.

Link to comment
Share on other sites

Oi... nå har jeg i kraft av å være styremedlem i Nojs, sagt at jeg mener det er uheldig å utelukke en bruker fordi vedkommende bare skaper støy. Selv om det selvsagt er fristende. Men det er lov å ta fullstendig feil, og i tillegg åpenbare dette på internett. Det må være kammerets regle som ligger til grunn.

 

Når det er sagt, så er også dl påstanden om sveriges våpenlov en merkelig blanding av løsrevne sannheter og oppspinn. Det vil aldri, aldri lønne seg å lyve for den gode sak.

 

Ps vetle, du skal få en klem om du kommer og henter capsen din.

Link to comment
Share on other sites

Det blir forbudt å eie 500 fra 15 oktober.

 

fra Vet|us' samtale med SS:

Deretter spurte jeg om formuleringen "erverve, eie og inneha" i forhold til tidligere.

Konkret spurte jeg om dette medførte at eierne av våpen i f.eks kal 12,7x99 nå vil få dem inndratt siden er er ulovlige å eie.

 

Svar: Nei. Hensikten er at personer som har disse (omtalte våpnene) lovlig registrert idag beholder dem, men ikke kan omsette dem videre. "Akkurat som det har vært i en del år nå med andre ord?" "Ja, akkurat som det har vært tidligere, ingen forandringer der".

 

dvs : forskriftsteksten er feil/misvisende og må endres.

 

Ja, men vi vet da alle at et muntlig svar dessverre ikke er verdt all verden.

Det står "Det er forbudt å erverve, eie eller inneha.."

Så jeg tolker det på samme måte som Pau??

(Håper å kunne skrive det uten å bli stemplet som troll, jeg og)

Etter det så er det forbudt å ha dette hjemme mer, og de må leveres. Hvis jeg husekr riktig så var det sammeordlyden (+ tilvirke) når det gjaldt bly hagl.

Og hvis man skal legge telefon samtalen til Vet|us til grunn så er jeg enig med det ivara skriver, da er forskriften feil/misvisende og må endres.

 

Rifler i kaliber 50bmg er allerede inndratt. Revolver og pistol med kulediameter større enn .455 vil bli ulovlig å eie fra 15 oktober.

Jeg kan ikke huske en eneste sak med inndragelse av 50 BMG, husker SP89, nektet Steyr 460, inndratt Barett 416, men kan ikke huske noen 50 BMG. Kan noen andre huske det??

 

Men hvis Pau?? har rett så gjelder jo dette nesten alle pumpe og halv auto hagler også...... Og det er vel flere Rem 870 i norge en 50 håndvåpen og 50 rifler til sammen.

Link to comment
Share on other sites

Ja folkens det står "Det er forbudt å erverve, eie eller inneha.."

 

Det er jo mulig at intensjonen er å forby innehav av nye våpen innenfor disse kriteriene men denne lovteksten kan mistolkes og hvem vet hva som kan skje på sikt når det kommer andre personer inn i forvaltningen som skal håndheve lovene.

 

Derfor teksten må endres om intensjonen ikke er å forby innehav av allerede registrerte våpen.

 

Jo flere som påpeker dette overfor POD jo bedre er det.

Link to comment
Share on other sites

Pau?? Finnes ikke noe forbud mot å eie eller kjöpe handvåpen som passer inn i feks grovfelt eller militärfelt i Sverige. Hvor kalibergrensen går nosted vet jeg ikke, men 44magnum er ikke noe problem og erverve for en aktiv skytter. Det er heller ikke noe lovpålagt krav att 22lr SKALL vare det förste våpnet man kjöper, men en rekomendasjon fra forbundet til klubbene. En kamerat kjöpte nå i sommer sitt förste handvåpen og det var en Glock 17. Her er det faktisk klubben som avgjör vad de vill skrive for inntyg når noen vill söke om handvåpen.

Men du har rett i att det er ett ferdighetskrav som må oppfylles. Dette synes jeg er helt feil, men svensk våpenlov kan vi diskuterei en annen tråd.

 

Er ellers enig med deg i att det som faktisk står i forskriften ikke er det som blir opplyst av på telefon til vitus.

Hvis ikke dette straks blir rettet opp i, kan vi nok anse det som slurv og hastverk fra POD sin side. Vilket forsåvitt er ille nok.

Link to comment
Share on other sites

Rifler i kaliber 50bmg er allerede inndratt. Revolver og pistol med kulediameter større enn .455 vil bli ulovlig å eie fra 15 oktober.

 

Spiller liten trille hva en eller annen politimann har sagt til deg på telefon, for smith & wesson 500 vil bli ulovlig å eie fra 15 oktober.

godt oppdatert du ser jeg. :lol:

for 500 S&W og 50bmg er jo forbudt- ble jo forbudt for noen år siden :mrgreen:

I forslaget så står det nettopp det Pau?? sier Peder, det blir forbudt å eie.

Det er ikke forbudt å eie 500S&W i dag. Men det er forbud mot å omsette slike videre.

Det vil si at om du fikk en før forbudet du referer til så er det et lovlig våpen. Formuleringen i den nye derimot sier klart at det er ulovlig å eie slike. Det gjør deg til lovbryter om du har en lovlig .50 p eller r.

Så det en reagerer på er jo den dårllige formuleringen fra direktoratet. Og jeg må nok si meg enig der.

Link to comment
Share on other sites

Skal ringe senere i dag!

Kan du være så snill å spørre om hvordan de tolker hagle reglen,

§3 c) "med mulighet for større magasinkapasitet enn 5 skudd" i forholdte patronlengden og hva våpenet sier i forholdte hva man fysisk kan putte i haglen.

 

Hvordan er det i forholdte patron lengde?

Ei halge i 12/70 med 5 skudd kan ta 5 skudd med 12/70

Ei halge i 12/76 med 5 skudd kan ta 6 (?) skudd med 12/70

Ei halge i 12/89 med 5 skudd kan ta 7 (?) skudd med 12/70

Link to comment
Share on other sites

Ei halge i 12/76 med 5 skudd kan ta 6 (?) skudd med 12/70

 

Jeg har bare mulighet til å teste denne da jeg har to Benelli i kal 12/76 med 4 skudds magasin.

Jeg får inn 4 og 1/4 patron i magasinet, så det er ikke i nærheten av å få plass. Prøvde også med noen gamle 12/65 patroner, gikk selvfølgelig ikke det heller.

 

Med den korte patronen som 5,56 viser bilde av på side 2 i tråden så er saken en helt annen, men jeg får ikke svar på spørsmålet om hvor i Norge disse kan kjøpes. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Skal ringe senere i dag!

Kan du være så snill å spørre om hvordan de tolker hagle reglen,

§3 c) "med mulighet for større magasinkapasitet enn 5 skudd" i forholdte patronlengden og hva våpenet sier i forholdte hva man fysisk kan putte i haglen.

 

Remington 11-87 kamret for 89mm-patroner tar 3 stk 89 mm i magasinet, eller 4 stk 70/67.5mm. Hvor mange 76mm som går inn vet jeg neimen ikke :lol: Jo større (lenger) magasin, jo større differanse blir det på antall patroner til forhold til patronlengde.

 

§3, punkt c) i ny forskrift lyder:

<>

 

Svært uklart og tvetydig.

Jeg mener dette hadde vært en bedre formulering av dette punktet:

 

<< våpen med større magasinkapasitet enn 5 patroner i tillegg til patronen i kammeret, eller >>

 

Enkelt og krystallklart. Og siden haglen nå engang har den egenskapen at patronene kan variere mye i lengde, blir det bare rot å bringe begrepet patronlengde inn. Forskriften må forstås slik at magasinet skal begrenses til 5 patroner av den type som blir brukt til enhver tid, slik viltloven begrenser jakt til hagle med ikke mer enn 2 skudd, uansett patrontype.

Link to comment
Share on other sites

Med den korte patronen som 5,56 viser bilde av på side 2 i tråden så er saken en helt annen, men jeg får ikke svar på spørsmålet om hvor i Norge disse kan kjøpes. :roll:

Har ikke sett disse for salg i norge, det er aguila mini shell (fabrikkammo) som er avblidet sammen med en 70 og en 76mm patron.

Etter det jeg leser kreves litt modifisering av "patronheisen" før de mater i magasinhagler.

Var vel for å sette det litt på spissen dette med max skudd, at en kan få tak i, eller tilvirke kortere haglepatroner en "standarden" Stjerne eller rullekrymp spiller jo og inn på lengden av en skarp patron.

Hvor lang er en haglepatron?

Link to comment
Share on other sites

Skal ringe senere i dag!

Kan du være så snill å spørre om hvordan de tolker hagle reglen,

§3 c) "med mulighet for større magasinkapasitet enn 5 skudd" i forholdte patronlengden og hva våpenet sier i forholdte hva man fysisk kan putte i haglen.

 

Remington 11-87 kamret for 89mm-patroner tar 3 stk 89 mm i magasinet, eller 4 stk 70/67.5mm. Hvor mange 76mm som går inn vet jeg neimen ikke :lol: Jo større (lenger) magasin, jo større differanse blir det på antall patroner til forhold til patronlengde.

 

§3, punkt c) i ny forskrift lyder:

<>

 

Svært uklart og tvetydig.

Jeg mener dette hadde vært en bedre formulering av dette punktet:

 

<< våpen med større magasinkapasitet enn 5 patroner i tillegg til patronen i kammeret, eller >>

 

Enkelt og krystallklart. Og siden haglen nå engang har den egenskapen at patronene kan variere mye i lengde, blir det bare rot å bringe begrepet patronlengde inn. Forskriften må forstås slik at magasinet skal begrenses til 5 patroner av den type som blir brukt til enhver tid, slik viltloven begrenser jakt til hagle med ikke mer enn 2 skudd, uansett patrontype.

 

Bekalger mye sitering - men jeg tror det er nødvendig for å få poentert at det meste av misforståelser diktes opp her på kammeret og har ikke rot i skriften.

 

§3, punkt c) i ny forskrift lyder:

<>

 

Er denne så utydelig?

En hagle som har ekstra magasin kapasitet, som i formn av et ettermontert magasin som overgår 4+1 er ikke tilatt lenger. Ergo - man må skru av magforlengeren så er børsa lov. En Winchester defender er originalt med 7+1, altså ikke med ekstra kapasitet og derfor ok.

Videre så spiller det ikke noen rolle om, du da får stappet inn ørt-og førti patroner i børsa basert på lengde så lenge det ikke er skrudd på en forlenger eller konvertert til å bruke boksmagasin.

 

Jeg opplever det litt slik at man betrakter motparten (POD i dette tilfellet) som en fiende med ondsinnede hensikter . og dermed tolkmer alt ut i fra absolutt værste mening. Det er nok heller ikke så veldig heldig i forhold til å ha en nsaklig diskujon.

Å tulle med dette vil bare føre til mer krøll

Link to comment
Share on other sites

Hmm!

Har en winchester Mod 1300 som jeg kjøpte i 1992,7+1 skuds magasin 12/76mm.

Siden løpet med innfesting er like langt som magasinet på hagla kan den ikke bygges om til 4+1 som finnes på andre mod 1300 hagler.

Winchester fra U.S.A er vel også historie så deler for og bygge om til lovlig mag capasitet er umulig og få tak i!

Må evt skifte magasinet+kjøpe nytt løp=like billig og kjøpe ny hagle :)

Vet det er solgt haugevis av denne typen hagler i norge winchester/mossberg med samme mag kapasitet.

På våpenkortet mitt står det kun pumpehagle-type winchester-serienr ingenting om magasinstørrelse!

Hvordan blir denne regelen etterprøvet av politiet?Må man vise frem hele arsenalet for kontroll/godkjenning?

Blir mye krøll når nye lover får tilbakevirkende kraft!!

Link to comment
Share on other sites

§3, punkt c) i ny forskrift lyder:

<>

 

Er denne så utydelig?

En hagle som har ekstra magasin kapasitet, som i formn av et ettermontert magasin som overgår 4+1 er ikke tilatt lenger. Ergo - man må skru av magforlengeren så er børsa lov. En Winchester defender er originalt med 7+1, altså ikke med ekstra kapasitet og derfor ok.

Videre så spiller det ikke noen rolle om, du da får stappet inn ørt-og førti patroner i børsa basert på lengde så lenge det ikke er skrudd på en forlenger eller konvertert til å bruke boksmagasin.

 

 

110% uenig, slik teksten står er enhver hagle med rørmagasin med størrekapasitet enn 5 patroner fobudt; i tillegg vil påmontering av magasinforlenger på et i utgansgpunktet lovlig våpen (altså med magasinkapasitet på 5 eller færre patroner) gjøre våpenet ulovlig.

Hele forskriften bærer preg av dårlig og upresist språk; og om det er slik som Vetjus fikk opplyst pr telefon, at teksten ikke gjenspeiler hva POD mener, er det direkte skandaløst dårlig arbeide fra PODs side.

 

Utover det er jeg enig med Hassel og et par andre; prøv å les og forstå teksten (og gjerne forhistorien-dette arbeidet begynte LENGE før 22/7...) før dere poster..

Link to comment
Share on other sites

[quote name='"HasselBekalger mye sitering - men jeg tror det er nødvendig for å få poentert at det meste av misforståelser diktes opp her på kammeret og har ikke rot i skriften.

 

§3' date=' punkt c) i ny forskrift lyder:

<>[/b']

 

Er denne så utydelig?

 

Nei, den er ikke uklar i utgangspunktet, men den blir uklar fordi man kan mistenke at det ikke er samsvar mellom tekstens mening og tekstforfatterens hensikt. Det som *egentlig* står er : "våpen med mulighet for større magasinkapasitet enn 5 patroner i tillegg til patronen i kammeret, eller"

 

Og alle magasinhagler jeg har hørt om har "mulighet for større magasinkapasitet" enn 5 patroner.

 

Hvor er Sylfest Lomheim og Finn Erik Vinje når landet virkelig trenger dem ?

Link to comment
Share on other sites

Bekalger mye sitering - men jeg tror det er nødvendig for å få poentert at det meste av misforståelser diktes opp her på kammeret og har ikke rot i skriften.

 

§3, punkt c) i ny forskrift lyder:

<>

 

Er denne så utydelig?

En hagle som har ekstra magasin kapasitet, som i form av et ettermontert magasin som overgår 4+1 er ikke tilatt lenger. Ergo - man må skru av magforlengeren så er børsa lov. En Winchester defender er originalt med 7+1, altså ikke med ekstra kapasitet og derfor ok.

Videre så spiller det ikke noen rolle om, du da får stappet inn ørt-og førti patroner i børsa basert på lengde så lenge det ikke er skrudd på en forlenger eller konvertert til å bruke boksmagasin.

 

Jeg opplever det litt slik at man betrakter motparten (POD i dette tilfellet) som en fiende med ondsinnede hensikter . og dermed tolkmer alt ut i fra absolutt værste mening. Det er nok heller ikke så veldig heldig i forhold til å ha en nsaklig diskujon.

Å tulle med dette vil bare føre til mer krøll

Jeg må også si meg litt uenig med deg Hassel. Men ja, jeg tolker det vært mulig også håper på det beste!

 

Siden det i §1 står eie, så vil jeg si at den Winchester defenderen orginalt med 7+1 eller mossberg 500 / 590 f.eks. da er forbudt å eie. Forbudt å lovelig ha mer!!!

 

Jeg syns også den reglen om antall skudd er så uklar pga. patron lengde. Hvis det hadde stått "5 skudd i den lengden som står på våpenet". Så hadde vært bedre.

Hva når lokalt politi begynner å sjekke magasin kapasitet på lokale hagler, for å vurderre om den er lovelig eller ikke, skal de bruke Aquilla mini shells, eller det de finner for godt, eller det haglen er kamret for?

Det er faktisk stor forskjell på 12/89 og 12/70

 

Det står ikke at magasinforlengere er forbudt så lenge det ikke gir mere en 5+1, men 5+1 av hva, i forholdte patron lengde??

Link to comment
Share on other sites

Forslag til ordlyd i §3, punkt c:

 

- IKKE lov å montere magasinforlenger på hagle. Hagler som har langt magasin fra fabrikk er fortsatt lov.

 

(det enkle er som oftest det beste) :winke1:

 

Blir for dumt å snakke om mengde når mengden avhenger av størrelse på det som utgjør mengden.

Ja jeg får plass til 20 biler i en pappeske. Ingen som nevnte at det var snakk om lekebiler.

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det å komme litt matnyttige greier her. Takk folkens! Jeg skal be Styret i NMF om tilatlese til å sende et brev til POD angående den nye forskriften med spørsmål om nettopp disse uklarhetetene.

 

I det minste kan vi da få et skriftlig svar som kan legges til grunn for de mange forskjellige tolkningsmulihgetene.

Link to comment
Share on other sites

I lys av hva "pipelengden på heldempede rifler måles med demperen påmontert" betød¹ etter PODs oppfatning er det kanskje litt naivt å tolke "påmontert" her i beste mening. Det er litt påfallende at man skal forby erverv, eierskap og innehav av et våpen hvis det er montering av noe man vil hindre.

 

Det er også påfallende at § 1 forbyr erverv, eierskap og innehav av rifler X, pistoler Z og hagler Y og har en passus om at hagler Y ervervet før forskriftens ikraftredelse kan beholdes av nåværende eier under visse forutsetninger. Skal man liksom tro at rifler X og pistoler Z kan beholdes uten videre, uten at det er nevnt med ett eneste ord?

 

 

1)

Nå heter det: "Pipelengden på heldempet rifle måles med lyddemper. Med heldempet rifle menes rifle der lyddemper er en fabrikk- eller tilvirkningsmontert del av løpet og som ikke kan fjernes."

Absurd vås som kun er egnet til å ergre alle som vet hvorfor heldempede rifler var eksplisitt nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Det blir forbudt å eie 500 fra 15 oktober.

 

fra Vet|us' samtale med SS:

Deretter spurte jeg om formuleringen "erverve, eie og inneha" i forhold til tidligere.

Konkret spurte jeg om dette medførte at eierne av våpen i f.eks kal 12,7x99 nå vil få dem inndratt siden er er ulovlige å eie.

 

Svar: Nei. Hensikten er at personer som har disse (omtalte våpnene) lovlig registrert idag beholder dem, men ikke kan omsette dem videre. "Akkurat som det har vært i en del år nå med andre ord?" "Ja, akkurat som det har vært tidligere, ingen forandringer der".

 

dvs : forskriftsteksten er feil/misvisende og må endres.

 

Jeg kjenner en som hadde en SW500, og han fikk melding fra politiet om å levere denne tilbake. Han fikk tilbake pengene fra politiet.

Link to comment
Share on other sites

§3, punkt c) i ny forskrift lyder:

<>

 

Slik jeg leser dette er kodeordet "påmontert", altså noe en kan montere selv. Om hagla kommer originalt fra fabrikk med fastmontert magasinrør som tar 7 eller for den saks skyld 10 patroner er dette helt i orden.

 

Kan godt tenkes du har rett i det er slik det skal tolkes, i tilfelle burde ordlyden vært: "våpen med ettermontert magasinutvidelse som øker magasinkapasiteten til mer enn 5 patroner i tillegg til den i kammeret"

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg kjenner en som hadde en SW500, og han fikk melding fra politiet om å levere denne tilbake. Han fikk tilbake pengene fra politiet.

Gidder du be han ta kontakt med 20mm cannon?

Dette er en interesang påstand / informasjon.

Skulle gjerne ha vist mer om denne saken, for hvis det stemmer så vil det være den første saken i Norge jeg har hørt om, hvor man tilbake kaller 50 cal. og den første gangen hvor staten faktisk betaler folk for å levere noe inn som de pålegger dem.

Fikk han pengene for våpenet bare eller for utstyr, ink. lade utstyr også?

Hadde vært fint med litt mer utdypende infromasjon om denne saken.

 

Dette stemmer dessverre også veldig lite overens med det POD da hadde sagt på tlf.

Link to comment
Share on other sites

Dette stemmer dessverre også veldig lite overens med det POD da hadde sagt på tlf.

 

Høres også helt usannsynlig ut at noen får noe som helst av politiet. Aldri hørt om at politiet har en egen kasse de kan bestikke våpeneiere med i alle fall, og tviler sterkt på om det er opp til hvert enkelt distrikt å avgjøre om de har anledning til å bruke penger slik. :)

 

For all del, prove me wrong! :-)

Link to comment
Share on other sites

§3, punkt c) i ny forskrift lyder:

<>

 

Slik jeg leser dette er kodeordet "påmontert", altså noe en kan montere selv. Om hagla kommer originalt fra fabrikk med fastmontert magasinrør som tar 7 eller for den saks skyld 10 patroner er dette helt i orden.

 

Nei, jeg har selv snakket med saksbehandler hos POD:

 

Har hagle mulighet får mer en 5 patroner i rørmagasinet vil det fra 15 oktober bli forbudt. Det vil si at hagler som blir levert fra fabrikk som har mulighet for flere en 5 vil vi ikke ha mulighet for å erverve. Du kan gått påmontere rørmagasin, men du må må du ikke overstige grensen på 5.

 

Når det gjelder halvauto rifle vil det mest sannsynlig ikke skje noe videre før neste år.

Link to comment
Share on other sites

Har hagle mulighet får mer en 5 patroner i rørmagasinet vil det fra 15 oktober bli forbudt. Det vil si at hagler som blir levert fra fabrikk som har mulighet for flere en 5 vil vi ikke ha mulighet for å erverve. Du kan gått påmontere rørmagasin, men du må må du ikke overstige grensen på 5.
Hvilken sportskytegren eller jakt krever mer enn 5,6,7 skudd i hagla?
Poenget er at slik ordlyden i forskriftsendringen fremstår per idag så skal allerede godkjente våpen kjøpt før "forbudet" leveres inn.

Hvilke grener som har behov for hva er overhodet ikke relevant, det er en helt annen diskusjon da dette går på allerede godkjente våpen og det finnes (så langt) ingen tradisjon i Norge for å trekke tilbake våpenkort utelukkende på grunn av en generell våpentypes egenskaper.

Hvorvidt det er i ferd med å endre seg gjenstår å se når forskriftsendring foreligger i endelig form.

Dersom tilbakekalling IKKE er intensjonen bør dette spesifiseres asap for å få avkreftet dette, ellers mener jeg lovens bokstav må legges til grunn og den er slik teksten fremstår idag i beste fall tvetydig.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken sportskytegren eller jakt krever mer enn 5,6,7 skudd i hagla?

 

God poeng. Siden praktisk hagle ikke er tillatt, så gjenstår kanskje western skyting. Men jeg har ikke peiling om de bruker tidriktig hagle som tar mer enn 5 patroner.

 

Originale og Replica 1897 winchester pumpehagler tar 5-6 skudd i magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har selv snakket med saksbehandler hos POD:

 

Har hagle mulighet får mer en 5 patroner i rørmagasinet vil det fra 15 oktober bli forbudt. Det vil si at hagler som blir levert fra fabrikk som har mulighet for flere en 5 vil vi ikke ha mulighet for å erverve. Du kan gått påmontere rørmagasin, men du må må du ikke overstige grensen på 5.

 

Når det gjelder halvauto rifle vil det mest sannsynlig ikke skje noe videre før neste år.

Hvilken sportskytegren eller jakt krever mer enn 5,6,7 skudd i hagla?

Er dette spørsmålet relevant?

Det som er interesangt er hvor mange du kan ha i våpenet når du jakter!!!

 

De orginale Winchester 1887 og 1897 som brukes i Cowboy skytting hadde 5+1 fra fabrikken.

 

Praktisk hagle, ja det har jeg hatt lyst til å begynne med lenge. :(

Lurer på om jeg noen gang kan få den drømmen oppfylt, og den om 3gun.

 

Alle Mossberg 500 hagler blir vel da forbudt, da de leveres stort sett med 6+1 skudds magasin.

Men er Mossberg 935 (i 12/89) lovlig?

Den kommer med 5+1 magasin for 12/89 patroner?

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si at paragraf 1 andre ledd for meg fremstår litt fiffig:

 

Hagler som nevnt i første ledd bokstav c, kan likevel etter konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha

 

mener de her at de kan gi enkeltunntak eller at vi som søker kan med en god nok dokumentasjon få et genrelt unntak som gjelder for alle.

hvis det siste, vil vi da få en godkjentliste lik den vi har på halvauto rifler nå?

 

 

ett annet spørsmål, kan jeg som privatperson kontakte POD via tlf eller epost for spørsmål om denne saken, eventuelt hvordan?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg snakket med POD / Svendsen, for å avklare forholdet rundt min Winchester Defender pumpehagle, som er lovlig ervervet med originalt 7-skudds rørmagasin.

 

Slik ordlyden nå er formulert, oppfatter jeg denne som å være forbudt å inneha.

 

Svendsen sier at dette ikke er hensikten med forskriften. De ønsker å beskrive et forbud mot å ettermonterte magasin med større kapasitet enn 5 patroner i tillegg til patronen i kammeret. Pumpehagler med større kapasitet som er levert slik fra fabrikk og som er lovlig ervervet før denne forskriftsendringen, kan beholdes av nåværende eier. Det kan imidlertid bli aktuelt med en framvisning / godkjenning av at våpenet virkelig er i denne kategorien.

 

Framover blir det da heller ikke innvilget erverstillatelse på hagler med kapasitet for mer enn 5 patroner i magasinet.

 

Mvh Kim

 

Edit: lagt til setningen om nyerverv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Jeg kjenner en som hadde en SW500, og han fikk melding fra politiet om å levere denne tilbake. Han fikk tilbake pengene fra politiet.

Gidder du be han ta kontakt med 20mm cannon?

Dette er en interesang påstand / informasjon.

Skulle gjerne ha vist mer om denne saken, for hvis det stemmer så vil det være den første saken i Norge jeg har hørt om, hvor man tilbake kaller 50 cal. og den første gangen hvor staten faktisk betaler folk for å levere noe inn som de pålegger dem.

Fikk han pengene for våpenet bare eller for utstyr, ink. lade utstyr også?

Hadde vært fint med litt mer utdypende infromasjon om denne saken.

 

Dette stemmer dessverre også veldig lite overens med det POD da hadde sagt på tlf.

 

Skal høre med han om mer informasjon om denne saken. Han fortalte dette for noen uker siden, men det er noen år siden dette skjedde. Hvor pengene kom fra, vet jeg ikke, men han sa at han fikk melding om å levere tilbake våpenet, men fikk tilbake pengene det kostet. Vet ikke om han fikk for søknadsgebyr og annet, men skal sjekke.

 

Samme fyr har hatt hjemmebesøk der politiet ringte på døra, presenterte seg, og ba om å få se på oppbevaring. De sa at han kunne nekte, da han hadde krav på varsling, men han slapp dem inn likevel.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg snakket med POD / Svendsen, for å avklare forholdet rundt min Winchester Defender pumpehagle, som er lovlig ervervet med originalt 7-skudds rørmagasin.

 

Slik ordlyden nå er formulert, oppfatter jeg denne som å være forbudt å inneha.

 

Svendsen sier at dette ikke er hensikten med forskriften. De ønsker å beskrive et forbud mot ettermonterte magasin med større kapasitet enn 5 patroner i tillegg til patronen i kammeret. Pumpehagler med større kapasitet som er levert slik fra fabrikk og som er lovlig ervervet, kan beholdes av nåværende eier. Det kan imidlertid bli aktuelt med en framvisning / godkjenning av at våpenet virkelig er i denne kategorien.

 

Mvh Kim

 

Det hjelper svært lite hva Svendsen seier når det står i forskriften §1

Hagler som nevnt i første ledd bokstav c lovlig ervervet før forskriftens ikrafttredelse kan beholdes av nåværende eier. Dette gjelder likvel ikke pumpehagler med egenskaper som nevnt i §3 bokstav c.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...