Jump to content

Ny Våpenforskrift ang. Halvauto


blackops92

Recommended Posts

der røyk drømmen om en gammel Mauser pistol.. da den tydligvis har blitt helt jævli livsfarlig med sin foldestokk og magasin utenfor pistolgrepet

 

Den har alltid vært "helt jævlig livsfarlig". Politiets poeng er bare at den er halvauto og fungerer som rifle med kort løp.

 

Vi trenger ikke dette tredd nedover hodene våre. Alle vet at våpen er farlig samme hva det er.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 654
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå må pistol ha 2 eller flere av egenskapene nevnt i punktene i paragrafen slik at så lenge dessertøgla di ikke er påmontert foldekolbe eller gjenger for lyddemper (hva nå i huleste det siste skulle gjøre...) så går du klar uansett hva den måtte veie.

 

Det finnes dog flere hagletyper som er lovlig ervervet og som ikke har mulighet for demontering av rørmagasin/ustskifting til kortere type og som tar 6 skudd eller mer, disse kan bli et problem selv om jeg ikke helt kan se faren ved disse...

Det samme må vel gjelde de "entusiastvåpen" som er nevnt som ulovlige å inneha, de som eier dem har likevel ikke lov å avhende disse og jeg kan ikke helt se at muligheten for at noen av disse skulle gå bananas er helt til stede da det tross alt er en tid siden disse eventuelt ble ervervet.

 

Regner med noen som sitter i utvalget vet beskjed og legger inn innspill, jeg synes dette bærer preg av "handlekraften" man tidligere har advart mot og lurer en del på hva som skjer fremover men avventer da det er forbannet lite man kan gjøre uansett akkurat i øyeblikket, annet enn å mentalt forberede en seriøs utflagging av skatteseddelen til et land som tar bedre imot den...

Link to comment
Share on other sites

Denne forskriften er jo åpenbart laget i affekt for å vise "at de gjør noe". Ta for eksempel forbud mot pistolgrep på undersiden av skjeftet på hagler. Hva i all verden betyr det for farligheten på våpenet? Jeg trodde det var det som kom ut av hullet foran som var farlig.... Problemet er at det ikke hjelper hva vi sier eller hvor mye vi protesterer her. Dette er bare en forsmak på hva de kommer til å tre nedover hodene på oss når den nye våpenloven kommer. Jeg tviler dessverre på at den vil gjøre det særlig lettere. Om våpenlovutvalget kommer fram med et fornuftig forslag spiller ingen rolle så lenge ingen er forpliktet til å ta hensyn til deres uttalelse. Synd å si det, men jeg føler faktisk at jeg begynner å forstå hvordan folk hadde det i 40-45...

Link to comment
Share on other sites

Hvor er lesekunnskapen?

 

Raljeringen i denne tråden, hvorav en del av det hadde vært begrunnet om det overhode var tuftet på virkeligheten eller hva det faktisk står i forskriften, er jo bare vrøvl.

 

Magasin i skjeftet? Forbud mot .22 rifler , forbud mot Pumpe hagler med mer en 5 skudds mag kapasitet? Hvor i alle dager klarer dere å finne dette?

 

Det er altså noen uheldige sider ved denne forskriften - som kan tolkes som en forlengelse av behandlingstansen i forhold til halvauto rifler. Det mest betenkelige er faktisk brevet som følger med angående ordren om å la søknader på halvauto ligge i bero. Er det lovmessig dekking for å pause forvaltningsaker på dette viset? Jeg er redd det muligens er lov med tanke på formuleringer i lovverket. Men er ikke sikker.

 

Viderer er det som jeg skrev tidligere en del dårlig håndverk i selve forskriften. Det spørs om NOJS f.eks bør sende en forespørsel om å få klarhet i de uklare punktene. Spesielt det som pr dags dato ser ut til at forbyr l.50 BMG rifler og .50 pistoler. Omsettingstans er jo mer i tråd med gjeldende praksis.

 

Ellers er det jo ikke nevnt så mye om halvauto rifler og listenover godkjente sådanne har blitt ekspandert... men det er vel ikke noe å henge seg opp i det.

Link to comment
Share on other sites

Paragraf 1-3 i denne forskriften er ikke forandret fra teksten i rundskriv 2009/009 som har dekket dette før. Alt de har gjort er å rydde opp teksten litt og flyttet den opp fra rundskrivet til en forskrift (dog, Walther G22 er nå ikke spesifikt nevn som forbudt til jakt).

 

Forbud mot pistol over .455, rifle i .50 BMG er i rundskrivet allerede.

 

Punktene i paragraf 2 og 3 er helt like de i 3.6.3.1 i rundskrivet. Samme med resten av forskriften. De har lagt til 4 rifler til konkurranselisten, og en til jaktlisten, dog.

 

Noen burde vel sammenligne denne med rundskrivet før de hyler opp om "alt som er forandret", men som faktisk ikke er forandret utenom at de har løftet teksten fra rundskriv til forskrift.

Link to comment
Share on other sites

Det er nesten pythoniansk når POD fyrst dikterar ein forskrift som går i sirklar rundt alle ynskjer frå skyttarorganisasjonane, og når dei så brått ein dag finn ut at sjølv ikkje den er drakonisk nok, berre gjer som Bill O'Reilly og seier "Fuck it, let's do it live!" og suspenderar heile lovsystemet og ordnar ting på eigen hand. For Statens og Folkets Sikkerhet, så klart. Tvi vøre, for ein usmakeleg organisasjon.

Link to comment
Share on other sites

Ja, da kom "handle kraften" fra POD.

 

Dette er jo omtrent en kopi av det som kom som forslag til forskrifts endrign i januar og rundskriv i 2004?

Hassel, skrev ikke du at denne forskrifts endrignen var blitt skrin lagt?

 

50 BMG rifler og Pistoler og revolverer over 454 er forbudt. Det har de jo i praksis vært lenge.

 

Hagler: Pumpe og SA

Les nøye punkt c):

med mulighet for større magasinkapasitet... MED MULIGHET !!!!

Det betyr stort sett at ALLE halv auto hagler og pumpe hagler er forbudt.

Har tidligere gått igjennom listen over stort sett alle merkene som finnes i handel i Norge, og det er vel så og si ingen som ikke kan klare å komme utenom denne reglen. Alle pumpe og SA hagler fra følgende produsenter er da ulovlige:

 

Benelli

Beretta

Baikal

Browning

Franchi

Lanber

Hastan

Remington

Mossberg

Winchester

Og helt sikkert flere som jeg har glemet....

 

Spørsmålet mitt er om de som har våpen som er nevnt over, mister de dem eller vil de få beholde dem?

 

Pistoler:

Like useriøst som rundskrivet fra 2004.

Tolkinger av Punkt b) og c) er det jeg lurer mest på, med de har vi vel alle gjort siden 2004.

 

Rifler:

4 nye rifler til konkuransje og i hvertfall 1 ny jakt rifler.

Forstår fortsatt ikke logikken til POD, Jeg er glad HK770 er på listen, men hvorfor ikke HK 630, HK 940, SL6 og SL7?

Disse våpene er like, mekanisk. Kun kaliber og løps lengde som skiller dem.

 

Salong rifler: ikke noe forbud, bare alle nye modeller.

Alle som er i handel og lovelig kjøpt til jakt kan omsettes, men hvis noen kommer med en ny modell kan ikke denne importeres og omsettes, er slik jeg tolker denne.

 

Men alle halv auto rifler i andre rimfire kalibere som 22 Mag, 17 HMR, er da selvsagt forbudt!! Og eventuelt fremtidige modeller og kalibere.

Link to comment
Share on other sites

Forstår fortsatt ikke logikken til POD, Jeg er glad HK770 er på listen, men hvorfor ikke HK 630, HK 940, SL6 og SL7?

Disse våpene er like, mekanisk. Kun kaliber og løps lengde som skiller dem.

 

Dei har så få ressursar...må ha meir pengar på budsjettet...treng nokre nye stillingar så dei kan få analysert desse riflene nøye... :mrgreen:

 

 

POD gjer meg så yr og skjelven når dei tek på seg paradeuniformen og visar litt handlekraft, eg blir heilt mo i knæra av sånne modige karer :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg skal like å se den som bygger om feks Montefeltro serien til Benelli til mer enn 5 skudd :roll:

Men, er det mulig å sette på magasinforlenger på den så er den FORBUDT !!!!

Om at ingen ønsker å gjøre det har ikke noe med saken å gjøre.

 

Men jeg har mange ganger tildigere skrevet et annet spørsmål ang. reglene for hagler:

Hvordan er det i forholdte patron lengde?

Ei halge i 12/70 med 5 skudd kan ta 5 skudd med 12/70

Ei halge i 12/76 med 5 skudd kan ta 6 (?) skudd med 12/70

Ei halge i 12/89 med 5 skudd kan ta 7 (?) skudd med 12/70

 

Dette er faktisk noe av det som skiller hagle fra rifle, hvordan er da reglene??????????

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg kaste litt bensin på dette bålet :)

 

Jeg støtter helt klart forbudet mot halvatomatiske hagler iallefall.

Dette siden jeg i di 3 siste dagene har had kontakt via tlf med mange jeger som er på jakt i indre troms,å alle sier det samme. Dem hører og ser en del folk..å særli mange automathaglejegere..bang..bang..bang..bang..bang.bang..bang! Når man hører gang på gang 5-6 skudd i raskt rekkefølge noen 100 m fra deg,så er det f..ikke pga 3 mann skyter med nøyakig samme skuddhastighet. At man skyter fra 15-20 m å ut til kanske 50 m+ på et kull eller enkeltfugel har ingenting med jakt eller fornuft å gjøre. Det et dessverre slik at noen klarer å ødelegge for alle. Har selv kompiser som skryter av 10 skuddsmag til haglene sine..dem jakter jeg ikke sammens med lenger.

Hadde alle som har slike hagler klart å forholde seg til reglene,så tror jeg ikke detta med pumpe/halvauto hagler hadde vært et tema..selv ette 22 Juli.

Så ja..jeg støtter det forbudet. Selv for dem som har handikapp(medisinske grunner) som gjør at dem må ha halvautohagle.

Nå får jeg garantert mye pepper,men det skal jeg stå for. For dette er bare mine meninger framlagt på en tirsdagsmorgen. Kan for syns skyld nevne at jeg har ved flere annledninger sett en dame fra en forening sørpå,som er aktiv leirdueskytter..hun skyter kun med en hånd(høyre)..uten halvautomat(å hun skyter mye bedre enn amnge mannfolk). Så slik jeg ser det,så er det bare trening som skal til.

Link to comment
Share on other sites

 

Ja jeg skal like å se den som bygger om feks Montefeltro serien til Benelli til mer enn 5 skudd :roll:

 

Hakk og gjeng til eit passande stålrøyr, skru på?

 

Du kjenner konstruksjonen oysteinlarsen?

Her var det vel også snakk om:

Les nøye punkt c):

med mulighet for større magasinkapasitet... MED MULIGHET !!!!

Da går jeg ut fra at det betyr hva som er mulig å skaffe av deler fra diverse fabrikanter, ikke hva folk greier å lage i stand selv med dreiebenk, sveiseapparat og vinkelsliper :roll:

 

Men, er det mulig å sette på magasinforlenger på den så er den FORBUDT !!!!

Om at ingen ønsker å gjøre det har ikke noe med saken å gjøre.

 

Det er ikke mulig.

normal_2011-09-13_08_53_56_(Medium).jpg

Som sagt, uten bruk av dreiebenk, sveiseapparat og vinkelsliper så går det ikke.

normal_2011-09-13_08_53_38_(Medium).jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg tolker det som at hvis du har påmontert rørmagasin eller magasinforlenger med mulighet for mer enn 5 skudd, så blir det forbudt.. Så om du ikke har større magasin enn opp til 5 skudd, så vil det fortsatt være lovlig, uansett om det er mulig å få tak i større magasin.

Link to comment
Share on other sites

Alle pumpe og SA hagler fra følgende produsenter er da ulovlige:

 

Benelli

 

Ja jeg skal like å se den som bygger om feks Montefeltro serien til Benelli til mer enn 5 skudd :roll:

 

 

Eller Franchi Fast, ymse varianter.

 

[...]

Jeg tolker det som at hvis du har påmontert rørmagasin eller magasinforlenger med mulighet for mer enn 5 skudd, så blir det forbudt.. Så om du ikke har større magasin enn opp til 5 skudd, så vil det fortsatt være lovlig, uansett om det er mulig å få tak i større magasin.

 

Denne tolker vi likt.

 

[...]

 

Salong rifler: ikke noe forbud, bare alle nye modeller.

Alle som er i handel og lovelig kjøpt til jakt kan omsettes, men hvis noen kommer med en ny modell kan ikke denne importeres og omsettes, er slik jeg tolker denne.

 

Men alle halv auto rifler i andre rimfire kalibere som 22 Mag, 17 HMR, er da selvsagt forbudt!! Og eventuelt fremtidige modeller og kalibere.

 

Denne tolker jeg dithen at det er det enkelte våpen som må ha vært omsatt før forskriften trer i kraft, ikke typen. Med andre ord omsetningsstans for halvautomatiske salongrifler fra og med ikrafttreden av forskriften. For andre rimfire kalibre gjelder reglene for halvautomatiske rifler.

 

mvh

 

swr

 

(Edit - fant mer å kverulere over.. :mrgreen: )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Per72 har tolket teksten korrekt angående det med magasinhagler.

 

Teksten har vært lik siden 2004 (eller når det var) når den kom for første gang.

 

 

For min del er det nå for mange diffuse, uklare og ulogiske regler til at jeg lenger har noen respekt for regelverket eller de som forvalter (les: dikterer) det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg konstaterer følgende:

 

Hvis paragraf 4-8 trer i kraft slik ordlyden er i dag så blir det ulovlig å eie/inneha alle halvautomatiske våpen ervervet til konkurranseskyting før 2004 og som ikke står på godkjentlista. I og med at dette nå er løftet opp i forskrifts form så kan jeg ikke se at man med et rundskriv kan tillate at den enkelte eier kan beholde disse våpena. Så da ligger det an til inndragning av ikke bare .50 BMG og håndvåpen med kaliber over .455 men også en betydelig mengde halvautomatiske våpen som aldri har kommet med på godkjentlista.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mykje mas om haglene da.

 

Det står jo at det ikkje er lov å ha magasin montert med mulighet for meir enn 5 skudd i tillegg til det i kammeret.

 

Ikkje bruk magasinforlenglese. Det er ulovleg.!

 

min 870 er 4+1 frå fabrikken i alle fall og lovleg slik eg kan sjå.

 

Ø

Link to comment
Share on other sites

Jeg konstaterer følgende:

 

Hvis paragraf 4-8 trer i kraft slik ordlyden er i dag så blir det ulovlig å eie/inneha alle halvautomatiske våpen ervervet før 2004 og som ikke står på godkjentlista. I og med at dette nå er løftet opp i forskrifts form så kan jeg ikke se at man med et rundskriv kan tillate at den enkelte eier kan beholde disse våpena. Så da ligger det an til inndragning av ikke bare .50 BMG og håndvåpen med kaliber over .455 men også en betydelig mengde halvautomatiske våpen som aldri har kommet med på godkjentlista.

 

Godkjentlista har neppe betydning, de våpen som nå er forbudt er også lovlig ervervet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg konstaterer følgende:

 

Hvis paragraf 4-8 trer i kraft slik ordlyden er i dag så blir det ulovlig å eie/inneha alle halvautomatiske våpen ervervet til konkurranseskyting før 2004 og som ikke står på godkjentlista. I og med at dette nå er løftet opp i forskrifts form så kan jeg ikke se at man med et rundskriv kan tillate at den enkelte eier kan beholde disse våpena. Så da ligger det an til inndragning av ikke bare .50 BMG og håndvåpen med kaliber over .455 men også en betydelig mengde halvautomatiske våpen som aldri har kommet med på godkjentlista.

 

Hvordan kan du klarer å tolke det til det?

Det står ikke noe i §4 om det. Det er jo der det burde stå, da det gjelder konkuransje rifler.

Så vidt jeg klarer å tolke så vil det ikke være noen edringer på de riflene, de er der de er og blir der lovlig. Men du får ikke solgt dem.

Link to comment
Share on other sites

Forstår fortsatt ikke logikken til POD, Jeg er glad HK770 er på listen, men hvorfor ikke HK 630, HK 940, SL6 og SL7?

Disse våpene er like, mekanisk. Kun kaliber og løps lengde som skiller dem.

 

Dei har så få ressursar...må ha meir pengar på budsjettet...treng nokre nye stillingar så dei kan få analysert desse riflene nøye... :mrgreen:

 

 

POD gjer meg så yr og skjelven når dei tek på seg paradeuniformen og visar litt handlekraft, eg blir heilt mo i knæra av sånne modige karer :mrgreen:

 

Nå er det vel slik at POD ikke automatisk fører opp halvautorifler i disse listene, men det er forhandlere som må søke om å få dem lagt til, og da med hele prosessen med å sende våpen til kripos osv.

 

Jevnaker Agentur har f.eks søkt om at de nye H&Kene til konkurranseskyting blir godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Forstår fortsatt ikke logikken til POD, Jeg er glad HK770 er på listen, men hvorfor ikke HK 630, HK 940, SL6 og SL7?

Disse våpene er like, mekanisk. Kun kaliber og løps lengde som skiller dem.

Nå er det vel slik at POD ikke automatisk fører opp halvautorifler i disse listene, men det er forhandlere som må søke om å få dem lagt til, og da med hele prosessen med å sende våpen til kripos osv.

 

Jevnaker Agentur har f.eks søkt om at de nye H&Kene til konkurranseskyting blir godkjent.

 

Ja, men HK770 (og de andre jeg nevnte) har ikke vært i produksjon på en god del år. Noen som husker når de sluttet å produsere dem? Men det finnes flere av dem i omløp i Norge.

Tror ikke noe på at Jevnaker Agentur har sent inn HK770. Eller noen andre forhandler for den saks skyld. Mener de tok over HK etter at 770 var ute av produksjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg konstaterer følgende:

 

Hvis paragraf 4-8 trer i kraft slik ordlyden er i dag så blir det ulovlig å eie/inneha alle halvautomatiske våpen ervervet til konkurranseskyting før 2004 og som ikke står på godkjentlista. I og med at dette nå er løftet opp i forskrifts form så kan jeg ikke se at man med et rundskriv kan tillate at den enkelte eier kan beholde disse våpena. Så da ligger det an til inndragning av ikke bare .50 BMG og håndvåpen med kaliber over .455 men også en betydelig mengde halvautomatiske våpen som aldri har kommet med på godkjentlista.

 

Hvordan kan du klarer å tolke det til det?

Det står ikke noe i §4 om det. Det er jo der det burde stå, da det gjelder konkuransje rifler.

Så vidt jeg klarer å tolke så vil det ikke være noen edringer på de riflene, de er der de er og blir der lovlig. Men du får ikke solgt dem.

 

Jeg tolker det slik på grunn av følgende:

Ordlyden i forslaget er "godkjent for erverv, eie og inneha" og så følger godkjentlista. Paragraf 5 gir unntak for rifler ervervet før 2004 og som kan brukes til jakt. Et slikt unntak finnes ikke for konkurranserifler i dette forslaget til forskrift. Man kan jo tenke gjennom problemstillingen hvis man har ervervet f.eks. en halvautomatisk FN-FAL i 1990 for bruk i Praktisk skyting eller til NROF-skyting. Jeg kan ikke se at man med denne ordlyden kan beholde riflene selv om de ble lovlig ervervet i sin tid. Så kan man strides om dette er tilbakevirknede kraft eller ikke og om dette egentlig bare er en, som vanlig, dårlig formulering fra lovgivers side.

Link to comment
Share on other sites

Som Lærlingen skriver, ser jeg heller ikke noe forbud på Halvauto 22 LR. Da ser jeg bort ifra behandlingspausen på søknader.

Slik jeg leser det, er .22 LR halvauto som har lovlig løps/totallengde OG er lov å erverve, inneha til JAKT før den nye forskriften trer i kraft, fortsatt mulig å kjøpe.

Derimot blir vel halvauto .22lr som ikke er lovlig på jakt (ref div 22 i AR15 stil) forbudt i Norge.

 

Nei jeg håper de er slik det er ment.

 

Litt dårlig formulert tekst i forskriften forhåpentligvis og en feiltolking fra meg som tolker det som et forbud mot nye rifler men fortsatt godkjent å eie og omsette allerede registrerte våpen.

 

Kanskje vi skal få POD til å presisere litt her framfor å spekulere?

Link to comment
Share on other sites

Setningen om magasinhagler kan være et sleipt forsøk på å selge inn en forskrift som i praksis vil gjøre alle magasinhagler ulovlige. Det er jo til å undres over at det er formulert "med mulighet for større magasinkapasitet enn 5 patroner" når det som egentlig (burde) menes er "med plass til flere enn 5 patroner). Ja, det er meget merkelige greier.....Enten er lovtekstforfatterne i dep. ikke særlig flinke til å skrive, eller så er det nettopp det de er.....

Link to comment
Share on other sites

PerP: Jeg klarer ikke å tro at det er tilfeldig.

Måten der er formulert på gjør som jeg skrev så og si ALLE pump/SA hagler forbudt. NFPS påpekte dette i hørings forslaget sitt.

 

Skrivet fra 2004 er vel nærmest det du skriver, så vidt jeg husker så stod det der, mens senere så har "mulighet for" sneket seg inn.

Og en gang til, hvordan skal man tolke dette i forholdte hagler med forskjellige patron størrelser.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg ringt POD, igjen. Snakket med Ståle Svendsen denne gangen (all informasjon som deles her er gitt OK til av Svendsen). Først av alt, en veldig hyggelig fyr må jeg si!

 

Jeg spurte først konkret hva som menes med teksten angående hagler og "påmontert rørmagasin eller magasinforlenger med mulighet for mer enn.."

 

Svar: Kort fortalt er meningen at det er ulovlig å sette på en magasinforlenger (han brukte termen rørmagasin for magasinforlenger et par ganger) som gjør at man får mer enn 5 skudd i våpenet. Han sa også at i forhold til teksten i forrige rundskriv var dette faktisk en oppmyking, da forrige tekst spilte på muligheten til å i det hele tatt montere magasinforlenger.

Jeg har ikke sjekket opp i detalj teksten i forrige rundskriv, men jeg mener det faktisk stemmer (og hvorfor skulle han lyve om teksten i et offentlig dokument han selv har forfattet).

 

Dette reagerte jeg på, og spurte da om ikke Remington 870 osv siden forrige rundskriv i praksis har vært ulovlig siden man har muligheten til å montere magasinforlenger. "Jo, hvis man leste teksten bokstavelig har de vært det, og derfor endret vi den for det var ikke hensikten".

 

Kort fortalt: Ikke sett på magasinforlenger.

 

Deretter spurte jeg om formuleringen "erverve, eie og inneha" i forhold til tidligere.

Konkret spurte jeg om dette medførte at eierne av våpen i f.eks kal 12,7x99 nå vil få dem inndratt siden er er ulovlige å eie.

 

Svar: Nei. Hensikten er at personer som har disse (omtalte våpnene) lovlig registrert idag beholder dem, men ikke kan omsette dem videre. "Akkurat som det har vært i en del år nå med andre ord?" "Ja, akkurat som det har vært tidligere, ingen forandringer der".

 

Jeg vil påpeke to ting:

 

1. For meg er det tydelig at de i teksten ikke er god/tydelig nok, og at den kan tolkes på langt flere (og verre) måter enn det som har vært hensikten til forfatterne.

 

2. Svendsen sa selv flere ganger at "er teksten utydelig på noen emner vil vi selvsagt forandre den".

Hørte dere dette nå folkens? Trenger dere en bedre invitasjon til å påvirke saken positivt?

Hvis dere synes teksten er uklar, ring og si det! Det tar kortere tid enn å skrive et surt innlegg her inne, og det er faktisk produktivt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...