Jump to content

Landsskytterstevnet arrangeres som planlagt.


Mauser M67

Recommended Posts

Men MIL NM som er en del av Landsskytterstevnet ble avlyst.

Er det ikke litt merkelig at DFS valgte å ikke følge forsvarsledelsens avgjørelse avgjørelse, slik at også LS ble avlyst?

Hvorfor skal ikke forsvaret gjennomføre ett "internt" stevne, når DFS gjennomfører LS og NSF gjennomfører pistol NM?

 

Kjenner at jeg er litt skuffet, selv om jeg føler med de som er rammet av katastrofen.

Link to comment
Share on other sites

Det monumentet vi kan reise over de drepte er at vi lever våre liv som "normalt". Det betyr selvsagt ikke at vi skal glemme dem, vi skal huske dem og bringe dem med oss i vår hjerter. Den beste bauta vi som samfunn kan bygge over disse samfunnsengasjerte ungdommene som så unødvendig ble frarøvet sine liv er nettopp å fortsette med å gi nasjonalisme, nazisme og facisme trange kår her i landet! Og det gjør vi aller best ved å fortsette våre liv som normalt, slik at disse nedbrytende kreftene får innflytelse over oss. Men om vi endrer våre liv er det en seier for denne niddingen og hans tilhengere.

 

Vanskelig å si at det overhodet har kommet noe godt ut av dette, til det er tragedien alt for stor og omfattende, men om det var noe som har et positivt fortegn måtte være akkurat det at nasjonalisme, nazisme og facisme har fått trangere kår! Jeg er fortsatt rotfast på borgerlig side, men disse som er brune og svarte i politisk farge utstår jeg ikke! Fysj, bort med seg!!

 

Dette angrepet på Utøya var noe mye mer enn et bare et angrep på AUF, det var et angrep på hele vårt demokratiske samfunnsmodell! At denne niddingen som utførte udåden er for dum til å forstå dette får være hans problem! Vi andre må bare forsette å bekjempe det han står for! Og det gjør vi best ved å ikke la ham og hans gjerninger få innflytelse over hvordan vi lever våre liv.

 

Forøvrig er det en stor fare for at en avlysning vil kunne bli sett på som en innrømmelse av skyld fra de krefter i samfunnet som ønsker alle skytevåpen forbudt. Holder vi hodet høyt, opptrer med respekt og verdighet tjener vi vår egen sak best, samtidig som vi hedrer våre unge som ikke lenger er med oss!

Link to comment
Share on other sites

Et klokt valg som gleder meg. Monsteret som angrep oss ønsket å endre samfunnet - vi må ikke la ham få gjøre det på noen områder!

Som HM Kongen sa det i sin tale: – Jeg holder fast ved at friheten er sterkere enn frykten.

 

LS er en oppvisning i både folkelig bredde og sportslige prestasjoner på høyt nivå. Det er et av de idresstarrangementer jeg forbinder med mest glede og positivitet.

Det er 20 år siden jeg sluttet i DFS, men LS på TV har alltid vært spennende og god underholdning. Gleder meg. :D

Link to comment
Share on other sites

Det viktige er at stemnet blir arrangert - med verdige markeringar av det som skjedde før helga. Kva NRK finn ut at dei kan sende er underordna. Me vil nok oppleva at mange sendingar frå ulike arrangement blir i ei litt anna form enn me er vane med ei tid framover.

Link to comment
Share on other sites

Verdige markeringer er en selvfølge. Alle idrettsarrangement og kulturarrangement har, og vil, bli preget av angrepet på oss.

 

Å bryte demonstrasjonen av samhold som hele samfunnet har holdt seg til de siste dagene ved å velge å sende andre idretter fremfor skyting, synes jeg er trist.

Link to comment
Share on other sites

Det er lite truleg at dei sender annan idrett, i alle fall onsdagen. Da blir det sikkert ein vanleg reprisedag med "Norge Rundt"-jukebox o.l. Kva dei vil gjera resten av LS har eg ikkje høyrt, men om ingen har konkrete opplysningar å komma med blir det berre spekulasjonar.

Link to comment
Share on other sites

HK-klassen er allerede avlyst på grunn av forbud mot å bruke blyfriammo i de nye våpna, og mangel på bly-ammo. Det er derfor bare ag3-klassen som er ytterligere avlyst. Dette muliggjør kanskje at NM MIL kan gå av stabelen seinere i år når ammo til HK416 er kommet , samtidig som man får muligheten til å vise respekt for massakeren.

bare en tanke som streifet meg.

Link to comment
Share on other sites

Det er nå avklart at AG3 klassen får skyte på Landsskytterstevnet. Men det blir ikke kåret en militær norgesmester.

 

Militært NM er avlyst, men AG3 klassen får skyte bane og felt, med vanlig premiering i disse klassene. Det blir ingen finale for denne klassen, eller kåret en sammenlagtmester.

 

AG3 skyttere kan kvalifisere seg for Stang og felthurtigfinalen

 

Se dfs.no eller ls2011.no for mer info.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Det synes jeg var en smakløs feilvurdering av NRK. I går sto vi sammen og markerte nettopp vårt samhold som svar på ugjerningene, nå vil altså NRK forskjellsbehandle skyttersporten?

 

Håper DFS`erne starter en Facebook kampanje for å få LS dekket skikkelig.

 

+ 1 !!

Link to comment
Share on other sites

Å antyde at det er upassende at skytestevner arrangeres etter denne tragedien, er å antyde at skyttermiljøet generelt bør ha en slags skyldfølelse på grunn av tragedien 22 juli. Det er like meningløst som å antyde at Norges gårdbrukere skal ha skyldfølelse fordi de gjødsler jordene sine med fullgjødsel nå de skal dyrke for til dyrene sine...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er redd for at vi nå kan begynne å ane konturene av Norge etter 22.07.

 

Jeg har den dypeste medfølelse og respekt i forhold til de som ble så brutalt rammet, ikke misforstå meg her.

Men skyting, våpen og ammunisjon kan tydeligvis lett bli assosiert med tragedien, uansett i hvilken ramme dette foregår.

DFS har vært og er "leverandør" av mennesker til forsvar av Norge, av demokratiet og friheten.

Det var derfor DFS i sin tid oppsto.

 

At det nå velges å tone ned skyteaktiviteten i respekt, er vel å si at en ikke ønsker å provosere på noen som helst slags måte?

Enkelte vil vel kanskje føle at etthvert skudd som avfyres er ett ekko fra Utøya...

 

Men som flere har vært inne på, det viktige nå er at sammfunnet fortsetter å fungere som best det kan uten at det denne terroristen gjorde skal få øve innflytelse.

 

At reportasjebussen til NRK er innesperret av blomster, og derfor ikke tilgengelig, er noe av det tynneste jeg har sett når det gjelder argumentasjon for ikke å sende LS.

 

Jeg håper inderlig at styresmaktene ikke hopper på samme løsningen som britene gjorde etter Dunblaine i 1996, hvor det viktigste var å vise at en "gjorde noe".

 

Jeg syns dette er beklagelig, selv om forhåpentligvis meningen bak vedtaket er å vise respekt og medfølelse.

Link to comment
Share on other sites

Det er trasig at NRK ikke sender fra landsskytterstevnet. Stoltenberg's ord at man bør komme i normalt gjenge etter det tragiske som har hendt ser ikke ut til å slå gjennom. Ser i flere lokale aviser at DFS sine skyttere synes det er trist det som har hendt, men at det ikke har noe med skyttermiljøet å gjøre. Må si meg enig med det - for å sette en demper på slike aktiviteter er i mine øyne en seier for gjerningsmannen.

Link to comment
Share on other sites

At reportasjebussen til NRK er innesperret av blomster, og derfor ikke tilgengelig, er noe av det tynneste jeg har sett når det gjelder argumentasjon for ikke å sende LS.

 

Tror det eller ei, det er faktisk sant. NRK-bussen står inne på 'gårdsplassen' ved Domskirken, og eneste vei ut er gjennom havet av blomster som ligger og sperrer hele inngangsområdet til Domkirken. Kirkeveien er helt stengt også der. Var en tur og tittet i dag.

Link to comment
Share on other sites

Syntes denne utilgivelige massakeren som Norge er blitt utsatt for er en tragedie....

 

Like tragisk syntes jeg at som aktiv rifle og håndvåpen skytter skal forsvare min fredelige hobby og livstil etter denne hendelsen.

 

Håper også som tidligere nevnt i denne tråden, at ikke poliktikeren tar en lettvinn løsning alla England...

 

Vi må som skyttere også stå sammen og vise Norge at det og ramme oss med harde nedslag på skyttesporten og våpenlov.

Er ikke ett mer demokratisk og åpent samfunn, snarere tvert imot...

 

 

Ikke får og virke repektløs og kynisk.

Men frykter jo at denne hendelsen vi ramme min hobby og livstil.

 

Denne dagen vil får alltid bli husket.....

 

Men kjære poliktikere ikke gjør en overil og uhensiktmessig ending av Våpenloven...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er redd for at vi nå kan begynne å ane konturene av Norge etter 22.07.

 

Jeg er redd for at du har rett. Det gjør hele saken enda mere tragisk når en gal manns handling skal ramme alle andre lovgyldige mennesker. :(

 

Media har allerede begynt med hvor "farlig" det er å inneha noe særlig med ammo:

 

http://www.nationen.no/2011/07/26/nyheter/ammunisjon/terror/massakre/auf/6783949/

 

:roll:

 

Topp politikere har nettopp sagt at vi ikke må la oss falle i fellen med å skulle forandre samfunnet vårt pga en enkel gærnings handlinger, men jeg er rimelig sikker på at det er akkurat det som kommer til å skje. Inkludert masse meningsløse innskrenkninger på våpen siden som ikke kommer til å ramme andre en helt vanlige folk. :(

Link to comment
Share on other sites

Helt ærlig syntes jeg det der var en sjelden balansert artikkel rundt et tema som er aktuellt. Om disse grensene senkes noe så er det neppe noe som berører brorparten av oss. Personlig finner jeg det mer problematisk at jeg ikke kan ha mer enn 5 kg krutt hjemme. Lading til et konkurransevåpen så går det med mer enn 5 kg krutt pr. år, og det betyr at jeg ofte må skifte lot#, i tillegg til at jeg lader til jakt også. Hovedproblemet er selvsagt at mannen i gata overhodet ikke har noe forhold til hva jeg, og mange med meg, oppfatter som et problem. Debatten vil nok fortsette i lang lang tid fremover, og det er ikke ubetinget negativt egentlig sett i forhold til hva som gjelder vår fremtid.

Link to comment
Share on other sites

Om disse grensene senkes noe så er det neppe noe som berører brorparten av oss.

 

Hallo! ett øyeblikk...

Hva med å visse litt solidaritet, med de dette rammer?

:-x

"For meg personlig, så får det ikke noen konsekvenser om våpengarderoben reduseres til 2 våpen. Jeg har allerede en hagle, og en rifle. Trenger ikke mer."

Slik kan vi ikke tenke.

Kanskje vi jeger og skyttere for en gangs skyld kunne stå sammen, og ikke bare tenke på vår "lille" interesse?

 

Litt til ettertanke:

 

Først kom de for å ta kommunistene

men jeg protesterte ikke

for jeg var ikke kommunist.

 

Så kom de for å ta fagforeningsmedlemmene,

Men jeg protesterte ikke

for jeg var ikke fagforeningsmedlem.

 

Så kom de for å ta jødene og sigøynerne,

men jeg protesterte ikke

for jeg var ikke jøde eller sigøyner.

 

Så kom de for å ta de homofile,

men jeg protesterte ikke

for jeg var ikke homofil.

 

Da de kom for å ta meg,

var det ingen igjen som kunne protestere.

 

 

Martin Niemuller

 

Martin Niemuller var en tysk prest og antinazist som satt i konsentrasjonsleir i Tyskland fra 1937 -1945

Link to comment
Share on other sites

Kommer det noen mer innlegg knyttet til 22.07.11 i denne tråden, vil det medføre Advarsler og i verste fall stenging av tråd. Vi har en kondolanse-tråd,- Forhold dere til den !

Mod.Sjef har også lagt ut tydelig en link om hvordan vi skal oppføre oss i henhold til denne tragiske hendelsen her inne.

 

Altså: Ingen diskusjoner rundt hendelsen i Oslo og på Utøya i denne tråden.

 

mvh Trapperman.

Link to comment
Share on other sites

At Landsskytterstevnet ikke sendes på TV kan faktisk ha sine fordeler. Prøv å snu litt på flisa: Hvis (ti)tusenvis av TV-seere blir støtt av å se skyting på TV nå, og det kommer en mengde debattinnlegg og medieoppslag om det, hva gavner det skytesporten? Da er det kanskje bedre at skytesporten ligger litt lavt ei tid framover.

Jeg synes det er artig og spennende å følge med på LS sjøl, men akkurat i denne sammenhengen kan det være litt lurt å prøve å fokusere litt bortenfor egen nesetipp og se litt flere aspekter ved dette.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan klarte du å lese det ut av hva jeg skrev?

 

 

Om disse grensene senkes noe så er det neppe noe som berører brorparten av oss. Personlig finner jeg det mer problematisk at jeg ikke kan ha mer enn 5 kg krutt hjemme.

 

 

For en aktiv skytter er det slettes ikke uvanlig å handle 2500-5000-10000 patroner for å oppnå gode priser, du sier jo at disse (som du mener er noen få) kan pålegges restriksjoner.

 

Ellers så kan du ikke oppbevare 5 kg krutt + ammo; du kan oppbevare 5kg røyksvakt krutt inkludert det du har i ferdig oppladd ammo.

Link to comment
Share on other sites

Forstår hva du tenker Ranger, men jeg er ikke enig i det hele tatt.

De gangene jeg har sett LS på NRK, så er det ikke bare alvorlige menn/kvinner med skarpladde våpen som har vært i fokus.

Man får også se hele familier samlet, som koser seg med mat og drikke, småunger med hørselvern, til og med babyer som sover mens far eller mor deltar i en spennende konkuranse.

De som er skeptiske eller redde for våpen er det uansett, får man en slik positiv vinkling som NRK har gjort før, så kan jeg ikke se noe som helst negativt i det.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan klarte du å lese det ut av hva jeg skrev?

 

 

Om disse grensene senkes noe så er det neppe noe som berører brorparten av oss. Personlig finner jeg det mer problematisk at jeg ikke kan ha mer enn 5 kg krutt hjemme.

 

 

For en aktiv skytter er det slettes ikke uvanlig å handle 2500-5000-10000 patroner for å oppnå gode priser, du sier jo at disse (som du mener er noen få) kan pålegges restriksjoner.

 

Ellers så kan du ikke oppbevare 5 kg krutt + ammo; du kan oppbevare 5kg røyksvakt krutt inkludert det du har i ferdig oppladd ammo.

 

Jeg er utmerket godt kjent med å handle 5-10000 patroner om gangen samt grunnen til at det gjøres. Men jeg klarer fortsatt ikke se at jeg satte mitt problem foran alle andre, jeg bare belyser at det finnes flere problem for oss aktive skyttere enn de restriksjoner som finnes pr. i dag. Det er tross alt mange av oss som lader det meste selv av hva vi lader. Siste poenget ditt belyser jo også dette godt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...