Jump to content

Landsskytterstevnet arrangeres som planlagt.


Mauser M67

Recommended Posts

at dette er en sår vond hendelse for norge og pårørene er det vel ingen tvil om. men at nrk velger og sløyfe tv sending herfra pga at det er skyterelatert er synd. vi som har skyting som idrett er dette synd,virker jo som vi skal ha dårlig samvittighet for at vi innehar våpen. så klart våpen er farlig i gale hender og det er derfor vi har regelverk rundt dette også. ta for eks fotball som dem sender myyyye, når det skjer ei tribuneulykke skal da nrk frastå og sende fotball ? er klar over at det er vanskelige saker og omtale dette.men se prinsippet i dette. jeg skyter ikke dfs selv men har gleda meg til sending av landskytterstevnet og dette skjer 1 gang i året,ikke vær helg som mye annet.

Link to comment
Share on other sites

Mine tanker rundt det at nrk velger å ikke sende fra landsskytter stevnet er nok av hensyn til de pårørende, det er vel ikke akkurat skyting de ønsker å se når de skrur på tv`en.

Ønsker alle som skal til landsskytterstevnet lykke til og håpe fint vær.

Per

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal vi lovlydige skyttere/jegere stå med lua i hånda når det skjer en ugjærning som er våpenrelatert?

Det blir nokk dessverre slik at vi(brorparten)av jegere/skyttere nå får tredd nye restriksjoner nedåver hodene våre,mens dem såm egenlig er farlige fortsatt kan skaffe seg våpen og tillbehør på ulovlig vis.

Jeg synest det er synd..veldig synd at LS ikke sendes på NRK1. Jeg hadde virkelig sett fram til å følge med.

Link to comment
Share on other sites

Forkvaklede personer (eller som kommer til å bli det) - tror jeg mottar flere negative påvirkninger fra actionfilmer - enn reportasjer fra et skytestevne.

 

Det og dataspill. Når jeg tenker tilbake (herregud-jeg begynner nok å bli gammel..) på de 3 det gikk til hel.. med fra barneskolen-alle disse var hekta på voldsfim og TV-spill. 100% Shadob har hanket inn disse hele veien fra 14års-alderen og opp til i dag for rus, vinning og vold.

 

Litt på siden; for noen dager siden hadde vi en aldri så liten filmaften; brus, potetgull og noe av det verste av voldsfim fra -70tallet; alle Dirty Harry filmene. Hadde disse blitt lansert i dag hadde ikke engang TV-Norge sendt de midt på natta..

Link to comment
Share on other sites

Vettafan om MOD lar seg provosere da det forkommer meg litt uklart hva man egentlig får lov til å poste om restriksjoner og slikt, men jeg tar nå sjansen likevel.

 

Denne er ikke skrevet av meg men sakset fra Nationen. Av en eller annen grunn mistenker jeg at forfatteren ikke har noen motforestillinger til at den spres.

 

Her er en artikkel som omhandler den negative korrelasjonen mellom skytevåpen i privat eie, og antall drap. Men som vanlig er vel det viktigste motargumentet “don’t confuse me with facts!”.

 

“IKKE REPRESENTATIV:

 

Amerikanske forskere mener det ikke finnes en sammenheng mellom antallet drap og antallet våpeneiere i samfunnet. Cho Seung-hui drepte 32 personer på Viriginia Tech, men for forskerne er han unntaket, og ikke regelen

 

En ny studie publisert i «Harvard Journal of Law & Public Policy» viser at den av mange antatte sammenhengen mellom antall våpen i et samfunn og antall drap ikke eksisterer. I den grad man finner en sammenheng er denne snarere at det begås færre drap i områder med høyere våpentetthet enn i områder med lavere våpentetthet.

 

Ikke overraskende har den amerikanske våpendebatten blusset kraftig opp etter tragedien ved Virginia Tech. Våpenmotstandere ser tragedien som et eksempel på hvor voldelig et samfunn med mange våpen er, og argumenterer for å forby dem. Våpenforkjempere ser den som et eksempel på hvordan våpenfrie soner som Virginia Tech bare overholdes av lovlydige borgere som blir forsvarsløse ofre for gale drapsmenn. De argumenterer for at flere lovlydige borgere skal få bære våpen.

 

Norge som eksempel

 

Kriminologene Don. Kates og Gary Mauser stiller spørsmålet «Vil et våpenforbud redusere antall drap og selvmord» og besvarer dette gjennom en sammenligning av forholdet mellom våpentetthet og drapstall i USA og Europa.

 

Mens man er vant til å tenke på USA som det industrialiserte landet med flest drap viser det seg at drapstallene i Russland og Baltikum er nesten fire ganger høyere enn amerikanske tall. Dette til tross for at det bare er 4000 våpen per 100 000 innbyggere i Russland.

 

300 millioner amerikanere deler mer en 100 millioner våpen, og det begås årlig 5,6 drap per 100 000 innbyggere. Det har vært en kraftig reduksjon i antall drap i de siste 15 årene. På det meste ble det begått ca 10 drap per 100 000.

 

I Norge begås det bare 0,81 drap per 100 000 innbyggere på tross av at vi har hele 36000 våpeneiere per 100 000, eller 36 %. Danmark har til sammenligning 1,21 drap og 19 % våpeneiere, Sverige 1,87 drap og 24 % våpeneiere. Våre naboland med svært lik kultur som oss har altså færre våpen og flere drap enn vi har i Norge.

 

I den ekstreme enden av skalaen finner vi Luxembourg med 9.01 drap og tilnærmet null våpeneneiere, og Russland med 20,54 drap og 4000 våpeneiere. De ni europeiske landene med færrest våpen har under 5 % våpeneiere men tre ganger høyere drapstall enn de ni landene som tillater våpen og har over 15 % våpeneiere.

 

Lovlydige våpeneiere

 

Innbyggere i alle 50 amerikanske delstater kan eie våpen, med mindre de er fradømt denne ved å være straffedømt, psyisk ustabil, eller på annen måte ikke ikke ansett som trygge våpeneiere. I 40 stater kan innbyggerne søke og få bæretillatelse for skjulte håndvåpen dersom de fyller visse kriterier. Med en slik tillatelse kan man bære våpen også på offentlig plass.

 

Ca 3,5 millioner amerikanere har i dag bæretillatelse for våpen. Da en bølge av lover som tillot innbyggere å søke om slike tillatelser gikk over landet spådde mange en kraftig oppgang i antall drap og skyteepisoder i delstatene som innførte slike tillatelser. I ettertid viser det seg at man har sett en signifikant nedgang. Flere studier viser at gjennomsnittet av amerikanske våpeneiere har høyere utdanning og bedre jobber enn gjennomsnittet av de som ikke eier våpen. De er også mer kritiske til vold.

 

Studier av voldelige kriminelle, spesielt drapsmenn viser at 90-95 % har en lang og alvorlig kriminell historie og således ikke lovlig kan kjøpe eller bære våpen. Et stort antall har også en historie preget av mental ubalanse, noe som også diskvalifiserer dem som legale våpeneiere. Det var dette leddet som feilet da delstaten Virginia ikke rapporterte drapsmannen ved Virginia Techs psykiske diagnose til det føderale registeret våpenhandlere er forpliktet til å konsultere før de selger noen et våpen”.

Link to comment
Share on other sites

Nei dette var svakt av NRK og sponsorer. Skal en folkefest og idrett bli sammenlignet med massedrap? Et dempet arrangement hadde vært passe.

Men det er vell frykten for det ukjente som skremmer. Personlig tenker jeg bare glede og morro med våpen og skyting, ingenting er bedre i sorgens stund, men dei fleste ikke-skyttere tenker stikk motsatt og serlig nå desverre.

Link to comment
Share on other sites

Ole Brum, har du noen link til denne artikeln? Jeg finner dne ikke. Trenger litt "ammo" i diskusjonen med en svigermor som overhode ikke tenker klart når ordet "våpen" nevnes og att jeg lar barnebarna hennes vokse opp i ett hjem som har våpen er vel på grensen til galskap..

Link to comment
Share on other sites

Ole Brum, har du noen link til denne artikeln? Jeg finner dne ikke. Trenger litt "ammo" i diskusjonen med en svigermor som overhode ikke tenker klart når ordet "våpen" nevnes og att jeg lar barnebarna hennes vokse opp i ett hjem som har våpen er vel på grensen til galskap..

 

Tar sjansen på å svare for Ole Brum. Det er sakset fra et innlegg som sto i kommentarfeltet på nationen.no, men her har du hele rapporten:

 

http://www.law.harvard.edu/students/orgs/jlpp/Vol30_No2_KatesMauseronline.pdf

 

"[...] it is easy to find nations in which very high gun ownership rates correlate with very low murder rates, while other nations with very low gun ownership rates have much higher murder rates".

 

Forøvrig er svigermødre noe herk, har litt av den samme problemstillingen med henne.

Link to comment
Share on other sites

Aldhissla, du har helt rett, det var der jeg fant den.

 

Når det gjelder svigermødre kan jo disse være et jævelsk herk, men den beste måten å nøytralisere dem på er å ta med KONE og BARN på skytebanen. La kjæringen lære seg å skyte, det er den beste medisinen! La familien bli en naturlig del av skyttermiljøet. La barna delta på skytterlagenes "Skyteskole", på den måten lærer de seg en trygg omgangsform med våpen. Skyteskolene fokuserer meget hardt på sikkerhet. Dessuten lærer de seg å bruke våpen på en trygg måte og de ser at actionfilmer kun er BullShit Våpen gjør ikke det man ser på film, det er bløff!!

 

At skytterlagene mister litt av "macho" preget er bare sunt, ser ikke noe galt med det, i dagens situasjon kan det være spørsmål om skyttersportens overlevelse. Hvis lokalpresse ønsker å komme på besøk, sørg for at det fokuseres på kvinner og unge pikers deltakelse. Dette er rå politisk manøvrering da det er MYE VANSKELIGERE å legge restriksjoner på kvinne/jenteidrett enn på noe som oppfattes som en helt unødvendig og samfunnsskadelig macholek med "farlige" skytevåpen!

 

Vi MÅ benytte tiden framover nå til å få spinnesiden inn i skytterlagene og pistolklubbene våre! Med kone og datter som skyter aktivt begge to kan jeg også love dere at damene tidvis vil "gruse" oss på resultatlistene, men det er bare positivt!!! Ikke noe er bedre for skytingens framtid. En annen positiv side ved dette er at det blir mye enklere å "få lov til" å dra på skytebanen når vi gjør det i fellesskap. Nå i skoleferien er vi oppe i 2-3 dager på skytebanen i uka. Og gutter det er faktisk trivelig å gjøre noe sammen med familien også!!!!

 

Når det gjelder svigermor som er redd våpnene hjemme er det bare å fortelle henne at hvis den dagen kommer at du blir så forbannet på dattra hennes at du tenker å ta livet av henne skal du garantert bruke øksa! Og det gjør du i solidaritet med andre skyttere som ikke skal rammes fordi du har ei håpløs kjærring!! Nabokjærringen spurte min kone, da vi lastet ut våpen fra bilen etter en runde på skytebanen, om ikke hun var redd for alle våpnene hvis jeg ble sint på henne. Kona svarte ganske rolig at hun hadde større premier enn hva jeg hadde så kanskje spørsmålet burde blitt stillt til meg! Og da sa jeg det om øksa, og nabokjærringen fant ut at risikoen for å bli skutt ikke var veldig stor.

Link to comment
Share on other sites

det er viktig at di som skal gå gjendom våpenloven på nytt er edrulige og ikke tenker og slå politis mynt på dette.vi må bare innse at vi kan ikke bare forby alt som kan skade,tenk på trafikken i norge hvor mange som omkommer og blir skadd,vi kan jo ikke slutte og kjøre bil for det.om denne brevik har ervervet våpen på lovelig måte og brukt så lang tid på og planlegge dette atentatet som har skjedd så er det umulig og få stoppa person uansett. en slik person hadde nok alltids fått tak i illegale våpen. og for og ta det med gjødsel så kunne han alltids stjålet gjødsel . vi gårdbrukere kjøper ofte inn gjødsel 1 år i forkant for diverse fordeler,skal det bli slutt på dette og da . nei vi må nok inn se at det kan skje ting uansett hvor mye vi en sikrer oss. men en god evaluering etter dette må til for og kunne se om ting kunne vært handtert på en anna måte. tragisk at 1 person skal ødelegge så mye på alle måter.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder svigermor som er redd våpnene hjemme er det bare å fortelle henne at hvis den dagen kommer at du blir så forbannet på dattra hennes at du tenker å ta livet av henne skal du garantert bruke øksa! Og det gjør du i solidaritet med andre skyttere som ikke skal rammes fordi du har ei håpløs kjærring!! Nabokjærringen spurte min kone, da vi lastet ut våpen fra bilen etter en runde på skytebanen, om ikke hun var redd for alle våpnene hvis jeg ble sint på henne. Kona svarte ganske rolig at hun hadde større premier enn hva jeg hadde så kanskje spørsmålet burde blitt stillt til meg! Og da sa jeg det om øksa, og nabokjærringen fant ut at risikoen for å bli skutt ikke var veldig stor.

 

Hehe, genialt. Du har mange kloke ord. Jo flere kvinner man får inn i skytesporten jo "mykere" vil den oppleves av omverden.

 

Forøvrig hadde jeg satt pris på om de forskjellige skyteorganisasjonene hadde kommet på banen snart, det begynner å bli mange angrep på hobbyen vår nå som får stå uten motstand. Verre blir det også at mange konklusjonene som media gjør er tuftet på manglende kunnskap og fordommer (var det ikke det vi skulle ha mindre av?).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...