Jump to content

XXL dumper pris på Leica kikkertsikte


Torf

Recommended Posts

  • Replies 176
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

veil pris på leicaen er vel 14 000, og 10 000 for zeissn.

Dessuten er zeissn med lys.

 

Leica er jo ikke akkurat billig mannsjit, men et sikte uten lys til 4000 kr mer enn et sikte med lys bør bety at den dyreste er hakket kvassere optisk sett.

 

Hadde det vært omvendt ville jeg tippet de lå temmelig likt.

 

 

Synsing fra min side, lille julaften. 8)

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke veiledende priser så mye å gå ut ifra. De har vel kostet ca det samme i salg. Jeg kjenner ikke leica, har aldri sett en, men jeg bestilte en, men når jeg fikk tilbud om zeissen isteden så valgte jeg heller den, for jeg vet at zeissen med lys er bra nok til mitt bruk. Da jeg har hatt en før som jeg solgte i et svakt øyeblikk.

Link to comment
Share on other sites

Igår hentet jeg både ny Leica fra XXL og ny Tikka T3 Hunter hos lokale sportsbutikk. Det ser bare så utrolig bra ut heile pakka.

Takk til Torese som åpna ballet, en ekstra hilsen går til deg.

 

I kveld skal pakkene åpnes, jeg er såå spent.

 

Riktig god jul alle sammen,

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner en som har vært Swarofan siden tidenes morgen. Nå har han kjøpt Leica 4,5-14x42 etter side ved sidetester med sine Svaro Z6.

 

Jeg var i utlandet når superhandelen gikk.. Skal alikevel ha meg en 4,4-14x42 med target tårn jeg også.

 

Til Sako 75/85 anbefales Optilock ringmontasjer uten løs base. De er som skapt til Leicaen på Sako. Billigere enn std Optilock er de også.

Link to comment
Share on other sites

Kikkertsiktet er hentet i dag, og førsteintrykket er utmerket :D

Det eneste lille skåret i gleden er retikkel 4a.

Som ventet er det ikke så "grovt" som retikkel nr 4, og dermed ikke helt optimalt for mine aldrende øyne.

Har kontaktet importøren med spørsmål om mulighet for å bytte siktet til ett med tysk nr1 hvis de har slike inne.

Selv om siktet skal være på elgbørsa (375 Ruger) og i all hovedsak benyttes til dagjakt, skulle jeg ønske ett litt grovere retikkel.

Foreløpig ligger det pent i esken sin, så får vi se hva resultatet blir.

Link to comment
Share on other sites

- eller på en rifle du heller ikke trenger :)

 

Jepps, det ble min løsning, så jeg endte opp med å svi av tjue lapper i stedet for fem. En må jo ha børse til sånn en gjev kikkert! :wink: Vel vel, ikke noe problem, dette er jo penger en tjener inn igjen under jakta :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kikkertsiktet er hentet i dag, og førsteintrykket er utmerket :D

Det eneste lille skåret i gleden er retikkel 4a.

Som ventet er det ikke så "grovt" som retikkel nr 4, og dermed ikke helt optimalt for mine aldrende øyne.

Har kontaktet importøren med spørsmål om mulighet for å bytte siktet til ett med tysk nr1 hvis de har slike inne.

Selv om siktet skal være på elgbørsa (375 Ruger) og i all hovedsak benyttes til dagjakt, skulle jeg ønske ett litt grovere retikkel.

Foreløpig ligger det pent i esken sin, så får vi se hva resultatet blir.

 

Har fått svar fra importør.

De mener at å sende siktet til Tyskland for bytting av rtikkel blir uforholdsmessig kostbart.

Alternativet er å bytte sikte til ett nytt med No 1, men da snakker vi full pris på nytt sikte.

Har også snakket med XXL om bytte, men svaret der er det samme, nytt sikte vil desverre bli full pris.

 

Er i tenkeboks nå :? ... Trenger et godt sikte til Rugeren, men MÅ ha øyeavstand på min 90 mm og retikkel No 4 eller No 1.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Leica importøren er bresson.no

 

http://www.bresson.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=25793" target="_blank

 

Mvh

Tore

 

På Bresson sine nettsider oppgir de Leica'n til å ha god skumringsverdi og kontrast (400-800 nanometer).

Er langt fra noen optiker, så om noen kan forklare hvordan "nanometer" har innvirkning på skumringsverdier og kontrast så hadde jeg satt pris på det. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Foretok en svært improvisert sammenligning i går kveld mellom en Zeiss Victory Diavari 2,5-10x50 med retikkel 4, og Leicaen.

Zeissen er montert på rifle og Leicaen ble håndholdt med de negative faktorene det medfører.

Begge siktene ble prøvd både på x 2,5 og x6

 

Grasmark med enkelte snøflekker og måne som kom og gikk bak skyene, men stort sett greit månelys.

Alt tatt i betraktning hold Leicaen utrolig godt følge med Zeissen, og jeg kunne nok ha skutt dyr med begge to slik forholdene var.

Leicaen er litt handikappet av det noe finere retikkelet (mitt noe aldrende syn virker nok også inn her) men var ellers overraskende lyssterk.

Tror nok at om den hadde vært montert på rifle og skikkelig fokusert ville forskjellen på disse to vært enda mindre.

Link to comment
Share on other sites

 

På Bresson sine nettsider oppgir de Leica'n til å ha god skumringsverdi og kontrast (400-800 nanometer).

Er langt fra noen optiker, så om noen kan forklare hvordan "nanometer" har innvirkning på skumringsverdier og kontrast så hadde jeg satt pris på det. :roll:

 

Randy Wakeman diskuterer temaet og termene her:

 

http://randywakeman.com/Why%20Riflescope%20Light%20Transmission%20Percentages%20Mislead.htm

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg til å se kikkertsiktet! :D Selv om jeg ikke helt vet hva jeg skal med det.... :oops: Har allerede kikkert på alle jaktriflene... :roll:

 

 

Som jeg selv skulle sagt det...tilbudet var liksom for bra til å gå glipp av. Irriterte meg litt at jeg ikke fikk det med meg da det var ute før jul, og slengte meg med nå da det dukket opp en times tid her om kvelden - før det var tomt igjen.

 

Noen som har fått bekreftet at varen er sendt fra XXL? Har kun fått ordrebekreftelse.

Link to comment
Share on other sites

OptiBond;

Regner med du får det temmelig kjapt. Jeg fikk beskjed rett før det ble lagt ut for andre gang, at de nettopp hadde fått inn ett nytt parti de hadde kjøpt og at jeg skulle få fra dette partiet. Min ble da levert på døra samme kveld som nettbutikken igjen solgte dem.

..det at de kjøper inn for å selge til denne prisen - ikke utelukkende kvitter seg med lager, kan tyde på at importøren selger disse billig.

Link to comment
Share on other sites

Kikkertsiktet kom med posten idag. Har aldri tatt i en Leica før, men dette gir godt førsteinntrykk og kvalitetsfølelse, helt på linje med andre premium-merker. Dersom optikken er like bra som merket tilsier, må jo dette være et godt kjøp.

 

Problemet er bare at jeg ikke har noe behov for siktet. Blir vel bare liggende i skuffen hvis det ikke dukker opp noen som trenger det.

Link to comment
Share on other sites

OptiBond;

Regner med du får det temmelig kjapt. Jeg fikk beskjed rett før det ble lagt ut for andre gang, at de nettopp hadde fått inn ett nytt parti de hadde kjøpt og at jeg skulle få fra dette partiet. Min ble da levert på døra samme kveld som nettbutikken igjen solgte dem.

..det at de kjøper inn for å selge til denne prisen - ikke utelukkende kvitter seg med lager, kan tyde på at importøren selger disse billig.

 

De kjøper ikke inn. Det er lokale butikkavdelinger som sender inn kikkertene til xxl sentralt. Som igjen selger dem på nett.

Link to comment
Share on other sites

Da er siktet mottatt, forsiktig inspisert, sett gjennom, pakket ned , og lagt på hylla....Får se hva det blir brukt til etterhvert.

 

Skal senere sammenligne med nyinnkjøpt Zeiss Classic 2,5 - 10 x 50 m/ lys.

 

Førsteinntrykket er veldig bra - det oser kvalitet alt fra en starter med embalasjen. Stilt inn på 6 X i nokså rufsete vær (sett ut vinduet i helt mørke omgivelser innvendig og ganske så mørkt urvendig) virker dette å være et vedlig klart og godt sikte. Lite "dassrulleffekt".

 

Retikkelet er nok ikke spesielt laget med tanke på jakt under marginale lysforhold; Et relativt tynt bredt kors (4a) er nok det som til sist vil begrense nytten av dette siktet nattestid. Ellers tror jeg ikke selve optikken står tilbake for noe i mørket, i alle fall ikke når en stiller det inn på 6 x forstørrelse.

 

Til presisjonsskyting på dagtid blir det sikkert helt topp. Optikken (i mørket) virker også veldig bra, men retikkelet er som sagt noe tynt.

 

Kommer tilbake med en oppdatering når jeg har fått sammenlignet side om side med Zeiss Classic.

Link to comment
Share on other sites

OptiBond;

Regner med du får det temmelig kjapt. Jeg fikk beskjed rett før det ble lagt ut for andre gang, at de nettopp hadde fått inn ett nytt parti de hadde kjøpt og at jeg skulle få fra dette partiet. Min ble da levert på døra samme kveld som nettbutikken igjen solgte dem.

..det at de kjøper inn for å selge til denne prisen - ikke utelukkende kvitter seg med lager, kan tyde på at importøren selger disse billig.

 

De kjøper ikke inn. Det er lokale butikkavdelinger som sender inn kikkertene til xxl sentralt. Som igjen selger dem på nett.

 

 

Noen som vet hvorfor de dumper prisene på dette kikkertsiktet så voldsomt??Kostet vel opprinnelig 3 x-ern, og går for betydelige summer andre steder enn i Norge, hvor det vel ellers ligger på rundt 8.000???

Link to comment
Share on other sites

Leica ER 2,5 - 10 x 42 (4a) mot Zeiss Classic 2,5 - 10 x 50 (40ill)

 

Begge de ovennevnte kikkertsikter er i løpet av desember/ januar mottatt pr. post fra en større norsk forhandler, og ligger foreløpig i sine respektive embalasje.

 

I kveld ble det gjort en liten og uhøytidelig test av siktene, noe som også innbefattet en blindtest.

 

Undertegnede satte seg i et mørkt loftsrom ned vindu ut over en ca. 100 meter jorde. I enden av jordet / venstre kant ligger der noen hvitmalte leilighetsbygg påmontert enkelte halvdårlige utelys. På selve jordet var det så mørkt at det ville vært nokså uforsvarlig å skyte på hjortevilt om slikt ellers hadde vært lovlig. Videre har jeg utsyn over sjø, enkelte perifere bjørkestammer/ bjørkekratt/ furutrær.

 

Inne der jeg sitter er det ganske mørkt. Jeg klarer så vidt å tyde tallene som indikerer forstørrelsen på siktene.

 

Jeg stille begge siktene på 6 x forstørring. UMiddelbart klarer jeg ikke å se den store forskjellen. På den gitte forstørrelsen virker de nokså like med hensyn til kontrast og "lyshet" av bildet. Jeg stiller så begge siktene ned til laveste forstørring som skal være 2,5 x. Jeg går til med at Leica synes å ha et større synsfeløt på laveste forstørrelse enn Zeiss Classic. I tillegg har Leica noe mindre "dassrullfølelse", i den grad noen av disse siktene har det. Jeg har tidligere sammenlignet Zeiss Classic 3 - 12 x56 og tilsvarende variant av Victory. Victory hadde mindre dassrullpreg enn Classicen, så også med Leicaen.

 

Etter ca 15 minutters studering, kom en kompiss også inn i loftsrommet. Vedkommende hadde ingen anelse om at jeg satt med et Leica kikkertsikte. Han fikk i oppdrag å sammenligne de to siktene, overrakt i mørket, uten kjennskap til fabrikater eller annet. Han fikk sett 2-3 ganger gjennom hvert sikte, med forstørrelsen stilt inn på henholdsvis 6 x og 2, 5 x. Han konkluderte relativt raskt med at det siktet som han senere til sin overraskelse ble opplyst var Leica, hadde bedre skarphet/ kontrast enn det andre. Da han senere fikk se hva han hadde sett gjennom opplyste han at han trodde han hadde sett gjennom Zeiss Classic og et Leupold sikte (han visste på forhånd at jeg hadde sikter av de to fabrikatene Zeiss og Leupold).

 

Personlig kan jeg ikke si at Leicaen for de praktiske forhold var så mye bedre enn Zeissen, men dårligere var den nok neppe. Kantskarpheten var definitivt heller ikke dårligere, og dassrulleffekten var mindre.

 

Når det kommer til jakt under dårlige lysforhold er disse to siktene derimot ikke komparatible. Dette skyldes retikkelet som er vidt forskjellig. Zeiss Classic har et relativt grovt retikkel, medforstørrende, med et kraftigere kryss i senter som dekker mer (retikkel nr. 40). Leicaen har et så tynt kors at det er vanskelig for øyet å "stille skarpt" (fokusere) korset under så mørke forhold som i dag. (Mørkt dyr mot mørk bakgrunn). Til presisjonsskyting på bling må imidlertid Leicaen være noe av det mest ypperlige, med sitt tynne trådkors.

 

Begge siktene virket ellers å være av samme kvalitet rent materiellmessig. Kjennes ut som solid, tysk kvalitet. En skulle tro at Leica med sine kun 42mm var et veldig lett og hendig sikte, men mellomrøret på 30mm gjør at Zeiss Classic og Leicaen ikke blir så merkbart forskjellige vektmessig i praksis.

 

Konklusjon:

 

Leica ER 2,5 - 10 x 50 er nok optisk sett minst like god som Zeiss Classic Diavari 2,5 - 10 x 50. Skal du ha et sikte for jakt i dagslys, gjerne til presisjonsskyting hvor du ønsker et tynt trådkors som dekker minst mulig av målet - løp og kjøp. Skal du bruke siktet til nattjakt på hjortevilt, reduseres den praktiske verdien av siktet til en brøkdel, da du ikke ser retikkelet særlig godt. Rent optisk sett vil jeg anta at dette siktet ellers kan sammenlignes med Zeiss Victory eller de andre toppmodellene fra Tyskland/ Østerrike.

 

Zeiss Classic 2,5 - 10 x 50 er det beste redskapet av de to for utøvelse av human jakt nattestid. At mitt sikte i tillegg har lysprikk i midten (som ikke var i bruk under "testen") er heller ingen bakdel. Et tykkere og mer tydelig retikkel veier tyngre enn (kanskje?) marginalt bedre optikk i Leicaen.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Vår utrolig lave pris på Leica ER 2,5-10x42, resulterte i en flom av bestillinger på kort tid og vi ble dessverre utsolgt.

Som alternativ vare kan vi tilby å levere deg en Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 med lys. Dette er en bedre kikkert med større lysåpning og belyst trådkors.

 

Her ser du kikkertsiktet du kan få får kr 4999,-: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/ki ... ys-1055243

 

Vi håper du aksepterer dette tilbudet og gir oss raskt beskjed. I motsatt tilfelle, må vi dessverre kansellere din bestilling.

 

Vennlig hilsen

XXL sport & villmark

 

Knut Gundersen

Internett

 

 

Her er svaret jeg fikk fra xxl idag.

De burde vel ha lært etter første runde.

Vet Classic`n ikke er noe dritt men det var ikke det jeg bestilte :(

Link to comment
Share on other sites

Ja, noen benytter muligheten, og noen kjøper sikkert også. Den er iallefall verdt pengene. Etter å ha fått den på børsa må jeg bare si det samme som flere andre her - litt tynt retikkel for skumringsjakt ved mørk bakgrunn, men førsteklasses skarphet, kontrast, og tilsynelatende mekanisk. Må vel være et helt optimalt sikte, til f.eks reinsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...