XXL dumper pris på Leica kikkertsikte

Torf

• 6 months later...
  • Replies 176
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei,

Det står made in germany ja. Har kun stått med siktet i hånda og observert gjennom stuevinduet i mørket. Fantastisk klart og lysterkt i mørket. Tror siktet er basert på ultravid teknologi. Finner lite bruker info på nettet. Kjøpte siktet på venner dagen hos xxl betalte da 6370. Gikk innom i går med kvitteringen min og fikk utbetalt mellomlegget. Xxls prisgaranti virker...

Retikkelen er litt tynnere i stolpene en standard 4. Avstanden mellom tykk stolpene tilsvarer 1.3 m på 100 m.

Har både trinovid og ultravid kikkerter i tillegg til avstandsmåler fra leica. Siktet er klart og lyst sammenlignet med kikkertene.

Tore

Kjøpte meg denne for en time siden, salgspris på 1400 US$ på Cabelas forteller meg at 5088 NOK (med frakt) er billig.

Noen som kan fortelle meg om jeg skal ha lav eller medium høy Optilock til Tikka T3 Hunter?

Takk for tipset og god jul,

beste hilsener,

Edited by Guest

Kjøpte meg denne for en time siden, salgspris på 1400 US$ på Cabelas forteller meg at 5088 NOK (med frakt) er billig.

Noen som kan fortelle meg om jeg skal ha lav eller medium høy Optilock til Tikka T3 Hunter?

Takk for tipset og god jul,

beste hilsener,

Bruker lav Optilock på min T3, Swarovski med 42mm åpning. Ganske god klaring da.

Uff... DET må kunne kalles et impulskjøp. Der kosta kammeret meg 5000-og-noe kroner!

Hele tiden imens jeg dytta inn kortnummeret, tenkte jeg: "XXL kommer til å bli tomme, og da kan jeg selge til en som akkurat var for sen - i tilfelle jeg angrer meg" .. Men jeg har vært litt på utkikk etter et bra sikte uten medforstørrende retikkel da.

Samme her, har vurdert nytt sikte på elgrifla (375 Ruger), og brukbar øyeavstand og overkommelig pris var et par av forutsetningene.

Har kikket på denne tidligere, og sto forsåvidt øverst på ønskelista.

Hadde helst ønsket meg tysk#1 retikkel, men med denne prisen var egentlig valget enkelt :D

Spent på å vurdere den i praktisk bruk, men et lykkelig 12 års samboerskap med en 8x42 Leica Trinovid hådkikkert og tre år med en Leica 1200 Rangemaster skulle tilsi at dette er kvalitet.

En enkel test fra Opticstalk fra 2010 der de sammenligner en Burris og Leicaen. (link nederst)

The test Leica ER was a 2.5-10x42mm, with a 30mm tube in an anodized matte-black finish (apparently the only finish available, at least right now).

It’s remarkably compact for a scope of those dimensions, and weighs only 16.6 ounces.

I mounted it in Talley steel rings on Mr. Miserable, my old .338 Winchester Magnum, built on an FN Mauser action with a medium-weight 22’ barrel and one of Mark Bansner’s High-Tech synthetic stocks.

This rifle is called Mr. Miserable because it’s on the light side for a .338, with a typical 12-ounce scope weighing around 7-3/4 pounds. With the Leica it weighed just over eight pounds. Mr. Miserable is a pretty good test vehicle for conventional scopes both because it’s quite accurate, and because the recoil tends to find any scope-faults pretty quickly.

It has broken several scopes within 20 rounds.

I took both 200- and 250-grain loads to the range and shot about 50 rounds, using a Lead Sled. The scope behaved absolutely perfectly. The ¼” adjustments moved the groups exactly as they should have at 100 yards, and the groups were the size they should have been. Loads with the 250-grain Nosler Partition averaged around 1” for three shots, and loads with the 200-grain Nosler Ballistic Tip averaged .6”.

When the adjustments were cranked around a 5” square, the shots at the corners landed inside of ½” of where they should have. (The adjustments had previously worked perfectly back in my shop, during a test on a collimator’s grid, but adjustments that work indoors without shots being fired don’t always work so well outdoors on a 25-degree day, on a rifle like Mr. Miserable.)

The turrets could easily be adjusted in the field for longer-range shooting. They’re very easily felt, and marked with appropriate hashmarks; there’s also a hex-head set-screw that can be loosened for re-setting the dial to zero.

The reticle on the test scope was a plain plex-type, called the Leica Plex, in the second focal plane, but also available are a couple of German types, a multi-point ballistic reticle, and even (amazingly enough) a plain crosshair.

The inside of the scope is, of course, nitrogen purged, and rated waterproof to a depth of 4 meters underwater.

The outside surfaces of the lenses are coated in Leica’s version of a hydrophobic coating called AquaDuraTM. I held the objective end of the scope under a running faucet, then shook it once and all but a couple of tiny drops around the edges of the lens disappeared.

During the night-test the Leica rated an 8.

This is as high as any scope I’ve ever tested, and in fact the only scope that previously rated a solid 8 was a Schmidt & Bender Summit. I dragged out the rifle with the Summit and tested it again, alongside the Leica.

The S&B might have been just a hair better, but practically the difference was too close to call.

Either would work equally well in the field.

The Leica ER is also available in a 3.5-14x42. Neither model has any adjustment for parallax, but with the 2.5-10x42 I couldn’t see more than a fraction of an inch of parallax at any range.

Both scopes feature the typical European quick-focus adjustment on the rear of the eyepiece, which worked smoothly and easily, as did all the adjustments. SWFA’s price for the model tested is $1,799.

http://www.opticstalk.com/test-new-burr ... 21943.html" target="_blank

Forbanna synd at jeg trenger et kikkertsikte i 2,5-10x, men med lys, men himmel og hav så nær pekefingeren har stått på tasten for å trykke "send bestilling"...

MEN, må ha styrke! SKAL ha sikte med lys, og jeg skal ha Varipoint (på "elghjortesvinbørsa", og den skal gi fra seg en Zeiss Classic 2,5-10x50 til "bevertoppjaktsrevebørsa"), så da kan jeg ikke kjøpe kikkerter i hytt og pine! :lol:

Uansett, det må jo være en vanvittig god pris. Vet ikke hvordan kvaliteten på denne er i forhold til Zeiss Classic (som jo etter hvert har blitt en slags referansekikkert her på Kammeret har jeg inntrykk av!).

De har for øvrig satt ned prisen på Zeiss Classic 2,5-10x50 med lys og. 6 990,-. Kan vel ikke sies å være noe realt bomkjøp det heller til den prisen!

Har ikke den kostet 8 990,- frem til nå i det siste?

Må sende en klage til XXL... Hvorfor setter de ikke ned Varipoint til halv pris!? :twisted: