Jump to content

Tennstempel til AG3


Jeger1234

Recommended Posts

Har nettopp vært på min første heimevernsøvelse og fikk utlevert en AG3 til odel og eie frem til fylte 44 år.

 

Ved avreise måtte vi innlevere tennstempel med fjør. Jeg vurderer å sende en søknad til ommerådesjefen om å kunne få ta med tennstempelet hjem ved neste øvelse slik at jeg kan trene litt på egenhånd. Noen som har gjort dette?

 

Siden jeg er en aktiv jeger med våpenskap samt at jeg er befal (lagfører) syns jeg dette bør tale i min fordel. Det viktigste er vel at jeg er i stand til å oppbevare våpenet på en forsvarlig måte.

Har også lest at det er mulig å bestille tennstempelet på nett fra utlandet siden dette ikke er en registreringspliktig våpendel.

 

Men er det da straffbart å skyte uten tillatelse fra hv?

Link to comment
Share on other sites

Da må du søke på dette med begrunnelse i å delta i Militær klasse på DFS sine stevner og treninger.

HV har skytegrupper ved flere distrikter, hvor du kan søke "opptak", og eventuelt få ha tennstempel hjemme. Forutsetningen er ofte da at du deltar på X antall stevner og treninger i løpet av året.

Link to comment
Share on other sites

Avtalen mellom forsvaret og Nrof blir vel reforhandlet for tiden, så det er ingen vits i å søke om tennstempel før ny avtale er på plass.

 

Det er vel neppe ett sjakktrekk å benytte kongens gevær med egeninnkjøpt tennstempel og fjær.

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med å måtte møte for HV en gang utpå høsten. Jeg kommer til å si ifra om at jeg ikke ønsker å ha ansvaret for våpenet, altså nekte å ta det med meg. Mest fordi det er så inni hampen meningsløst å ha et våpen som ikke kan brukes liggende og slenge..

Link to comment
Share on other sites

Akkurat denne situasjonen ser eg for meg med flau smak visst noe skulle skje en gang....

En Norsk HV soldat med et slagvåpen forkledd som et helautomatisk våpen...

Snakk om får i ulveklær..

 

 

Men selvfølgelig så kan det jo hende at fienden spør vennlig om ditt våpen faktisk fungerer og om du har ammo til det før han begynner og skyte på deg.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

He he. Rart ikke flere kjøper seg ei tennål?

 

Hvis du vil slippe å bruke 300 kr på noe som du burde hatt i utgangspunktet, er det ikke vanskelig å søke ut nål til AG3.

Det eneste du må gjøre er å legge ved kopi av medlemskortet til et skytterlag som er tilknyttet DFS, og å dokumentere at du har våpenskap,dvs kopi av ei kvittering el.

Det er ikke nødvendig å dokumentere aktivitet før du søker ut nåla, men skriv litt om aktivitetsnivået og ambisjonene du har. Ikke overdriv dette, da får du litt å leve opp til :winke1:

 

PS: NROF våpen har ingen ting med HV våpen å gjøre, to forskjellige organisasjoner.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Siste beskjeden var at dette ikke var lagra lokalt men sentralt og da kan jo dette fort ta litt tid.
Hvem sitter på fasiten over hvordan slikt eventuelt vil skje ?

Jeg skal ikke påstå at jeg sitter med noen fasit, man kanskje en delløsning - ?

 

Sommeren 2005 skulle "Wayshot" og jeg delta i militært NM under LS på Lesja. Jeg dro de 20 milene til HV på Værnes for å hente våpen og ammo - men der fikk jeg bare ammo. Våpen måtte hentes hos FLO på Lade - og det kunne selvfølgelig ikke skje samme dag! 20 mil heim, og noen dager senere, 23 mil til Lade. Der fikk jeg, etter MYE om og men, utlevert 2 stk. AG-3. 23 mil heim igjen, og ut for å skyte inn og trene. Men når vi tok ladegrep, skar alt seg - FLO hadde levert ut ubrukelige våpen, uten tennstempel og - fjær! Vi fikk disse delene rett før felten på LS - men med uinnskutte våpen ble det nok ikke noen topp-plasseringer!

 

For de historisk interesserte kan jeg jo vise til "tennstempelavskruingene" i mellomkrigstida. Tennstemplene på kragere på mange mobiliseringsdepoter på Østlandet ble fjernet, i tilfelle våpnene skulle komme i hendene på fagforeningsfolk og andre upålitelige. Da Adolf kom på "vernebesøk", fikk flere avdelinger utlevert kragere som det ikke kunne skytes med!

 

Winston Churchill var reaksjonær kapitalisme-tilhenger, og hatet marxismen. Men ett Marx-sitat brukte han titt og ofte: "Den som ikke vil lære av historien, kan bli tvunget til å gjenoppleve den".

Link to comment
Share on other sites

Jeg var også mildt sagt kritisk til å ha et ubrukelig våpen stående i skapet, så etter en stund byttet jeg den inn mot et MG isteden.

Veldig praktisk da disse ble oppbevart i kasse på området og ikke tok opp plass hjemme.

Så begynte elendigheten med nedlegging av områder og sentralisering av det meste, drøyt halvparten av HV-området ble overført til naboområdet og begynte innkjøring der, og etter en stund måtte jeg nok en gang ta imot en AG3 (uten tennstempel) sånn i tilfelle.

Siden MG'ene lå oppbevart på området skulle hver HV-soldat (til og med MG-skyttere) ha et tjenestevåpen (AG3) oppbevart på bopel.

Strålende logikk...særlig fordi tennstempel til AG3 tydligvis ikke ble oppbevart på samme sted som funksjonelle MG'er.

 

Den misstanken meldte seg da hele troppen skulle på skytebanen og det viste seg at man bare hadde fått ut tennstempler til godt og vel halvparten av våpnene.

For å gjøre saken enda bedre var halvparten uten fjær, og resten med, så det ble et salig kaos da folk skulle byttelåne tennstempel for merkeskyting. :?

 

Da hele området var nogelunde samkjørt og inntrenet på oppgaver og objekter fant "noen" ut at vi måtte sentralisere ytterligere.

Så vi "nykommerne" ble overført til at annet område i den andre enden av distriktet, hvor det også var innskrenkninger.

På bakgrunn av dette var jeg ikke synderlig lei meg da det kom beskjed om at jeg skulle levere inn utstyret og dimiteres.

 

Det som er trist i denne historien er at det vi i løpet av 8-9 år klarte å bygge opp fra "Heimbrentslaget" til fungerende HV-områder med godt motiverte (tross alt) HV-folk, som så ble til de grader rasert og rotet til fra toppen.

Som det er i dag kan det virke som om de få bestående HV-områder består utelukkende for å sikre rekruttering til I-styrken og sørge for at den nevnte I-styrke ikke må utkalles for å hjelpe til med gjenomføringen av Landsskytterstevne... :roll:

 

Akk-ja, det var en gang.

 

Angående disponering av Krag Jørgensen på militære arsenaler i mellomkrigstiden...i frykt for at revolusjonære krefter skulle benytte seg av militære våpen ble det besluttet å fjerne sluttstykkene fra våpnene på utvalgte lagre, og oppbevare disse på andre steder.

Det er også grunnen til at man sjelden ser nummerlikt sluttstykke i Krag med militær opprinnelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en enkel løsning på problemet med at AG3 skulle være med hjem. Jeg nekta ut fra at det ikke var plass i våpenskapet. Dette er noen år siden før påbudet om våpenskap fra første våpen kom. De mente at våpenet ikke måtte stå i skap, noe de jo har rett i. Jeg svarte med at hadde jeg hatt interesse av å ha våpen og våpendeler strødd rundt i huset hadde jeg ikke kjøpt meg våpenskap. Den kjæren LT gav seg ikke med det, men når jeg gav klar beskjed om at han kunne hente min AG hos den lokale lensmannen på mandag gav han seg. :)

 

Har ikke hørt noe mer om våpenlagring etter det.

 

I god FLO ånd, så kan du være sikkert på at tennstempel ikke kommer ut til riktig plass til riktig tid om vi får bruk for dem! Å om de kommer så må vi vel stå 8 timer i kø for å få det ut. Lett mål for fienden....

 

Heia HV

Link to comment
Share on other sites

 

For de historisk interesserte kan jeg jo vise til "tennstempelavskruingene" i mellomkrigstida. Tennstemplene på kragere på mange mobiliseringsdepoter på Østlandet ble fjernet, i tilfelle våpnene skulle komme i hendene på fagforeningsfolk og andre upålitelige. Da Adolf kom på "vernebesøk", fikk flere avdelinger utlevert kragere som det ikke kunne skytes med!

 

Dette skjedde i hele landet, tom låsestykker på kanoner ble demontert og lagret på "sikker plass". Årsaken var frykten for opprør og revolusjon. Lærepengen Norge fikk i 1940 var en av grunnen til opprettingen av HV-en hurtig mobiliserbar styrke som kunne sikre at videre mobilisering kunne skje. Så kan en jo lure på hvorfor denne dyrkjøpet lærdommen forkastes sammen med så godt som alt av mob.utstyr og beredskap.

 

 

Winston Churchill var reaksjonær kapitalisme-tilhenger, og hatet marxismen. Men ett Marx-sitat brukte han titt og ofte: "Den som ikke vil lære av historien, kan bli tvunget til å gjenoppleve den".

 

 

Artig nok lærte Churchill selv lite av sine feil; hans feilslåtte taktikk (langangen ved Dardanellene og Gallipoli-slaget ) uunder 1.verdenskrig virket heller ikke i 1940 (den britiske ekspedisjonstyrken som ble sendt til Norge).

Link to comment
Share on other sites

NROF våpen har ingen ting med HV våpen å gjøre, to forskjellige organisasjoner.

Egentlig er det ikke NROF eller HV sine våpen, det er FLO sine våpen som "leies ut" til avdelingene. Å om jeg ikke husker feil får NROF lånt sine våpen ut gjennom HV i følge samarbeidsavtale så da er det på en måte våpen leid av samme "firmaet" ;)

 

Er kun en "enkel" måte å få ut tennstempel slik jeg ser det, si i fra at man skal skyte AG klassen i DFS regi (du trenger kansje ikke engang være medlem av skytterlag, militær avdeling duger ofte som "skytterlag", iallefall om du skal skyte Mil-NM), søk om ammunisjon, tennstempel og du er i gang. Om du da ikke deltar på stevner vil ejg tro det ikke tar lag tid før tennstempelet ditt inndras igjen og du neppe får mer ammo igjen.

Link to comment
Share on other sites

En trenger ikke være medlem i DFS for å skyte i AG-klassen; deltagelse her er åpen for alt militært personell uten noe medlemskap (på visse vilkår-uniform osv-sjekk skytterboka)

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg

(du trenger kansje ikke engang være medlem av skytterlag, militær avdeling duger ofte som "skytterlag", iallefall om du skal skyte Mil-NM)

Men i følge skytterboka 2010-11(pkt 1.850 Militært befals adgang til å skyte stevner i DFS) gjelder det kun militært befals anledning til å representere avdelingen sin. Altså gjelder ikke dette uten videre for menige mannskaper (bortsett fra bla militært NM osv hvor jeg vet at du representerer militær avdeling uansett grad)

 

i pkt 7.238 Klasse AG-3 og HK 416 står det ingenting om at man kan representere avdeling om man ikke er befal.

Link to comment
Share on other sites

Skjer det noe må du jo møte resten av troppen din en plass uansett, da får du jo utdelt blant annet tennstempel. Eller tror dere vi kan frykte full krig i landet og må kjempe oss ut inngangsdøra hjemme??

Du skal ikke se bort fra det, det har skjedd før det.

Og i dag er det 9. April!

Link to comment
Share on other sites

OM landet er i krig, ville ikke jeg tatt på meg uniform før jeg får et funksjonerende våpen mellom hendene, med dertil hørende ammunisjon. Nettopp fordi om det er krig vil man kunne risikere å måtte kjempe hvorsomhelst nårsomhelst. Å om man da er uniformert er man stridende part og er fritt vilt for FI.

 

Helt enig med 20mm her. Det kan skje.

Link to comment
Share on other sites

Dette krigsscènarioet; tenker dere mye på det? Går det utover livskvaliteten generellt? Har dere diskutert dette med fastlegen?

Syns du jeg burde det?

 

Når jeg tar en prat med fastlegen min, bør jeg fortelle at før 1940 trodde de i norge at krig var usannsynlig.

I april 1940 ble oslo okkupert på en dag. Hele sørnorge på under en mnd. Hele landet ga seg etter 2mnd og en dag. Det har skjedd for 71 år siden.

Bør jeg i samme slengen fortelle at jeg før 11.9.01 ikke trodde noen ville finne på å krasje flere fly i bygninger i usa, samtidig? Det har skjedd for snart 10 år siden. Etter det kom de sikkerhetstiltaka vi kjenner fra alle landets flyplasser idag.

 

De tingene jeg ramsa opp her har faktisk skjedd, og har det skjedd før, kan det vel skje igjen?

Link to comment
Share on other sites

Good. La oss planlegge for et eksakt scenario ala 1940. Hvorfor ikke ta med WWI? Noe mer dere trenger enn tennstempel? Hva med en hest? Eller kanskje et aldri så lite sverd?

Tips til alle krigshistoriefantaster: Historie=etterpåklokskap= minst 80% ubrukelig!

Venter dere på Blucher engang til også? Eller har dere lagt den bak dere?

Link to comment
Share on other sites

Dere må da se at verden er dønn stabil og fredelig! Ikke noe som tilsier at det skulle bli bråk her til lands. Vi produserer ammo og raketter osv som brukes til fredelige formål over hele verden så vi blir nok satt stor pris på av "sluttbrukerne" :wink::mrgreen: Dessuten ligger alle problemer bak oss og framtiden blir fredelig da det ikke finnes ekstreme miljøer som vokser til i Europa heller.. Vi kan bare legge ned forsvaret og smelte om våpnene for USA redder oss om noe skulle skje, for de har jo enorme ressurser og har hundrevis av milliarder i overskudd som de kan bruke på å krige for oss om det skulle skje noe!

 

-Eller?...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev en enkel søknad til områdesjefen om hva, hvor og hvorfor +kopi av medlemskortet i mitt lokale skytterlag, og vips fikk jeg sluttstykket til HK416 til og drive med hjemme trening og skyte på stevner. Eneste kravet de hadde var at jeg kunne fremlegge "bevis" på trening og resultat på min. 5-6 stevner i året. Så var det førstemann til mølla for og få utlevert ei pølse med ammo. :D

Link to comment
Share on other sites

Tips til alle krigshistoriefantaster: Historie=etterpåklokskap= minst 80% ubrukelig!

Kansje du har rett i at det er 80% ubrukelig. Men da er det 20% brukbart.

Kansje derfor det er sikkerhetskontroller på flyplasser?

Er vel ingen som har prata om hest, sverd og skyttergraver?

Link to comment
Share on other sites

Som fortsatt aktiv i HV og medlem i NROF kan jeg til topic opplyse at det er fullt mulig å få utkvittere tennnål til AG3 eller vital del til annet personlig våpen ved å søke sitt HV-distrikt. Legg ved ønsket skyteform, og gjerne medlemsskap i skytterlag. selv om det ikke er absolutt påkrevet å være medlem i DFS for å skyte der, er det en klar fordel for søknaden. Andre skytterlag som godkjennes er NROF og NFPS-Rifle. Disse to siste krever medlemsskap før de kan oppgis som grunnlag.

 

Du får da utkvittere våpendel, og må rekvittere for denne hvert år. Kravet til aktivitet er minimum 4 deltagelser i organisert trening eller konkurranse hvert år, og det bør være overkommelig. Dersom du ikke har vist aktivitet på tre år, må du innlevere våpendelen igjen.

 

privat trening på et jorde e.l. bør unngås eller i det minste opplyses om, slik at det godkjennes på forhånd.

Du har jo ikke våpenkort på tjenestevåpen, så trening må skje i uniform, og militær ID skal medbringes.

Videre er det ikke forbudt å privat inneha tennnål (ikke registreringspliktig) men å benytte tjenestevåpen uten tillatelse, vil nok føre med seg reaksjoner ja...

 

For å falle for fristelsen til å gå off topic, så har de fleste kriser en tendens til å komme overaskende. Overbeskyttende administrative tiltak har vist seg kostbare før.

Allikevel er jo virkeligheten at det ikke har vært skyteepisoder med hjemmelagrede HV våpen etter at tennålene ble inndratt. Så dette er vel litt mer komplisert enn "alltid beredt" fløyen måtte mene. 45.000 HV soldater er beviselig ikke i stand til å oppbevare brukbare tjenestevåpen uten uønskede hendelser. Selv om langt de fleste av oss klarer det helt utmerket..

Link to comment
Share on other sites

Siden det opprinnelige spøsmålet i tråden ser ut til nå å være besvart tillater jeg meg å "off-topic'e" littegranne her...

 

 

...Kansje derfor det er sikkerhetskontroller på flyplasser?

Sist jeg var ute og fløy så slo det meg at:

Dersom det ikke hadde vært slike ekstreme sikkerhetskontroller, og dersom det ikke var forbudt å medbringe håndvåpen på fly, så ville sannsynligvis "9/11" aldri ha skjedd. Det ville om ikke annet kunne ha fått et annet utfall. Bakgrunnen for dette argumentet er altså at mange amerikanere (jeg nevner disse, fordi dette skjedde på amerikansk jord) eier våpen. Flere av disse bærer også våpen (concealed carry etc). Ville det da ha vært mulig å gjennomføre en slik aksjon som "9/11", eller ville den ha blitt avverget ved at bevæpnede sivilister hadde trådd til?

Dette er og blir en ren spekulasjon, og jeg er forøvrig veldig glad for at folk ikke får lov til å bære våpen fritt overalt. Men, det er alikevel et lite tankekors.

Link to comment
Share on other sites

har du fundert over hva håndklehodene trolig ville hatt i bagasjen da? Problematikken rundt våpenavfyring i fly er såpass kompleks at det er relativt uvanlig også med "air marshalls", altså bevæpnet flypoliti. Med ekstremt trange skytevinkler, fullstendig fravær av sikker bakgrunn, og tynnhudet trykkskrog som ikke motstår alminnelig håndvåpenammo vil et sånt scenario raskt bli skikkelig ulekkert.

Link to comment
Share on other sites

Så sant så sant! Men, flyene ville trolig heller aldri ha nådd helt frem til tvillingtårnene.

Som sagt, så er jeg glad for at det tross alt ikke er vanlig at folk bærer våpen overalt, og jeg er faktisk mer enn tilfreds med det systemet vi har her i landet hvor det ikke er tillatt å bære våpen på offentlig sted (med visse unntak).

 

 

(Beklager å ha vært med på å dra dette skiekklig off-topic. Moderatorer: moderer hvis dere føler det nødvendig.)

Link to comment
Share on other sites

Var for et par uker siden ute på min siste HV-øvelse. Alderen har innhentet meg, og utstyret skal leveres neste år.

Skyter bra med gamle AG-en og følte at innlevering av den ville bli som å miste den ene testikkelen. Altså bare halvt mann :mrgreen: . Fikk derfor endelig ut fingeren og søkte om utlevering av tennål for bruk av utlevert våpen i DFS militærklasse. Skrev i søknaden at medlemskort i DFS og eventuell dokumentasjon på aktivitet kunne skaffes om nødvendig. Føyde til søknad om å kunne benytte våpenet selv etter dimisjon som er nært forestående. Svaret var enkelt: OK xxxx Områdesjef HV xxxx.

En helt grei affære tydeligvis.

Har fungert som instruktør i nærstridsskyting ei stund, og har radikalt forbedret treffprosenten til mannskapene med enkle midler. Dette kan jo ha hatt noe å si for utfallet, men tror at så lenge søkeren er en middels normal fyr med interesse for skyting så er dette bare en formalitet.

Link to comment
Share on other sites

Det er korrekt Høggern. Føler imidlertid jeg har gjort min del for både Olav og Harald nå.

Førstegangstjeneste, rep, HV-øvelser, opptrening for utenlandsturer, to utenlandsturer og til slutt flere HV-øvelser.... Frister ikke å gå på enda lenger selv om laget mitt er mer enn motivert og over gjennomsnittelige røresekker. Akkurat som jeg ville ha dem :mrgreen: En derfor en lek å lede for en gammel sersjant!

Fikk jo også som nevnt beholde jernet til trening og konkurranse selv etter dimisjon. Da dimmer jeg til neste år med en god følelse :wink:

Link to comment
Share on other sites

Apropo dette med å være medlem i DFS, jeg opdaget at HV hadde betalt medlemskap for meg i mitt lokale DFS i årevis (som et resultat av en eller annen avtale om økonomisk støtte, og bruk av banen). Og at jeg hadde stått som fullverdig medlem i flere år jeg ikke engang var klar over dette (var en litt flau kasserer som tilsto at de hadde fått betaling både fra meg og fra HV noen år :? ).

 

Ellers ser jeg knappest noen grunn til å ta på seg ansvaret for lagring av ett våpen som ikke er funksjonsdyktigt, da kan det like gjerne ligge med tennål i på lageret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...