Jump to content

Reinsdyrjakta 2011


SauerHansen

Recommended Posts

  • Replies 554
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gratulerer til alle som har fått kort! Jeg søkte på Inatur for første gang i år, og har fått kort på Kongsvold og Drivstua Øst.

Noen som har vært der? :) Jeg lurer litt på når det lønner seg å dra dit, er det lurt å vente til litt uti September, og det kanskje er litt mindre folk?

 

Edit: På Inatur står det "Hund: nei". Betyr det at jeg ikke kan ta med elgbikkja i bånd?

 

Mvh,

Andreas

Link to comment
Share on other sites

jeg søkte inatur for 12 året på rad,,,,,,,,,,,,,,,,,venter fortsatt på å få et dyr.....humbugg!!!!!

 

Tja, sjansene er ikke akkurat store på Inatur. På tilbudene til Fjellstyret var det vel rundt 10% av drøyt 2000 søkere som fikk løyve. Men hvis en ikke søker blir det hvertfall ingenting! :) Så dersom sjansen for å ikke få løyve har vært 90% i 12 år, så er det faktisk 0,9^12 =28,2% sjanse for at du ikke har fått løyve hittil.

http://www.fjellstyra.no/nyheter/4559.o2.html

 

Mvh,

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Eg har visst fått fritt bukkeløyve i Lesja. Lordalenområdet. Usikker om kjem til å ta det. Er student og bør prioritere enten hjortejakta eller reinsdyrsjakta. Litt av ein dilemma.

 

Men veit nokon korleis muligheitane er for å gå frå aursjøen og inn til Lordalenområdet? kor langt er det til grensa? Eller er det beidre å gå frå lesjasida?

 

Veit at det er felledagar midt i vekene.

 

Nokon som veit kor tunge bukkane plar vere i slaktevekt? og kva tid dei fell basten og kjøtet blir dårleg?

Link to comment
Share on other sites

Trur nok villreinjegeren skremte deg litt med lengda der :lol:

 

Fra demninga på Aursjoen til grensa, fritt etter hukomelsen mindre enn 1 mil, flatt og lett godt terreng.

 

Ville nok uansett kjørt til Nysetra i Lordalen og gått der i fra.

Link to comment
Share on other sites

Trur nok villreinjegeren skremte deg litt med lengda der :lol:

 

Fra demninga på Aursjoen til grensa, fritt etter hukomelsen mindre enn 1 mil, flatt og lett godt terreng.

 

Ville nok uansett kjørt til Nysetra i Lordalen og gått der i fra.

Jeg tenkte på Aursjoen i Dalsida

 

Fra Aursjoen i Skjåk er det merket sti til Nordstøl i Lordalen, og det er ca en drøy mil

Link to comment
Share on other sites

Problemet med å køyre til Lordalen, er at eg er frå Nordfjord. Det vil seie at eg må køyre over styrnefjellet, til Bismo og deretter til Dombås og Lesja. Vert vel eit par tima ekstra å køyre?

 

Er vel endel tyngre å gå frå Lordalen i forhold til Aursjøen. Aursjøen meina eg ligg på rundt 1100 moh.

Link to comment
Share on other sites

Køyrer samme råsa som du, Gloppejeger, for å komme i Lordalen. Eg ville teke av på Vågåmo, køyrt Slådalsvegen, og inn til Nyseter i Lordalen. Alt etter vinden, ville eg gått opp i Trihøene eller Såvårhaugen. Vil vere merkelig om det ikkje er rein i Storskardet eller Fellingskroken

Link to comment
Share on other sites

Problemet med å køyre til Lordalen, er at eg er frå Nordfjord. Det vil seie at eg må køyre over styrnefjellet, til Bismo og deretter til Dombås og Lesja. Vert vel eit par tima ekstra å køyre?

 

Er vel endel tyngre å gå frå Lordalen i forhold til Aursjøen. Aursjøen meina eg ligg på rundt 1100 moh.

 

Sant nok det, men du har då bom veien fra Vågå som en litt kortere vei en å kjøre til Otta.

Om det er vind fra nordøst eller derom kring står gjerne dyra i gangavstand fra der også.

 

Skulle eg ha Aursjoen som base uten å bruke fellesjakt dager ville eg vurdert å overnatte i fjellet, gjerne Storhøhytta, Sveinbu eller telt.

Men dette er i bestefall villedende informasjon, i og med vi ikkje veit kor dyra er i august :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kom svær konvulutt fra Lesja Fjellstyre i dag, simle/ungdyr + kalv ble resultatet av trekningen

Det blir vel å vente på Sønnaværet da, eller gå opp i Einøvlingen, veldig bra område

 

Fikk det samme, første gang på villreinjakt så jeg tar i mot alle tips med takk :D

Link to comment
Share on other sites

Er det noken som har fått kort på Forelhogna i området rundt Grøntjønnan (Kvikne)? Har fått kort der, men er ikkje avgjort enda om eg skal ha lisjbukk, simle eller kalv...

 

Blir fjerde året på rad med kort i samme området. Heilt klart ikkje den villaste stammen å jakte på men kjøttet er like godt og like morro er det kvar gong :D Var med ein gong på Dovrefjell, nærmare bestemt kring Åmotsdalen og Snøhetta. Det blei dyr siste dagen der også, men var heilt klart meir utfordrande å stille seg innpå der enn hognareinen ja...

Link to comment
Share on other sites

Som sagt har eg fått fritt bukkeløyve på Lesja. Spørsmålet er, kan eg skyte andre dyr på løyvet? reknar med at ein kan felle kalv på alle løyver. Er vel tvilsomt at eg kan felle simle?

 

Kjem ungbukkane like tidleg i brunst som dei eldre?

 

det kjem ann på om du har fått kort på fritt dyr da kan du skyte alt eller fri bukk under 55kg da er det bukk eller kalv som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Nå ser det ut som det har ordnet seg med løyve i Fokstua utmåling (Statskog). Området er lite, ligger sørøst for E6 mot Dombås.

 

Er det noen som vet hva slags samjaktavtaler om finnes i området? Antar det er samjakt med Dovre statsalmenning (Grimsdalen) deler av eller hele uka?

Link to comment
Share on other sites

Nå fant jeg jammen meg selv når jeg sjekket trekningslista på Lesja-fjellstyre sin nettside også. Med fritt kort i Dalsida-Øst. Men når jeg går inn på listene på Inatur ser jeg ikke meg selv der?

Hvordan kan dette ha seg? Er fortiden i utlandet også, så har ikke fått sjekket posten.

Link to comment
Share on other sites

Nå fant jeg jammen meg selv når jeg sjekket trekningslista på Lesja-fjellstyre sin nettside også. Med fritt kort i Dalsida-Øst. Men når jeg går inn på listene på Inatur ser jeg ikke meg selv der?

Hvordan kan dette ha seg? Er fortiden i utlandet også, så har ikke fått sjekket posten.

Har du fått jakt har du også brev fra Lesja Fjellstyre med betalingsfrist 10.juni

Link to comment
Share on other sites

...Har du fått jakt har du også brev fra Lesja Fjellstyre med betalingsfrist 10.juni

 

Dersom jeg husker det riktig er betalingsfristen 6. juni. Alle kort som ikke er betalt innen fristen går til reserve 10. juni. Sjekk nøye :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Er vel i overkant ambisiøst å tro at jeg skal være på fjellet igjen denne førstkommende høsten, med nytt kne. Men jeg har et forsiktig håp om å være "back" til neste år, hvis alt fortsetter den rette veien. Blir fælt å være heme på andre året...... :|

Link to comment
Share on other sites

Hjerkin Utmåling øst, har vel overgangsavtale med Folldal hele jakta, etter hva jeg husker.

 

Folldal har ofte Knudshøreinen på sønnavær. Steinhøa/Sletthøa/Einstakahøa er jo alltid gode områder, men mange ganger står den helt på "kanten" til Folldal sentrum. Men øst i terrenget er også bra, da avhengig av været selvsagt. (Storhøa/Kakkeldalen/Fatfjellet)

 

Eller er det vel jevnt over dyr å finne i området Høggia/Marsjøen. Ofte trekker de forbi området Fundberget/Kongsbekken på omslag til nordavær, når de drar til Oppdalsgrunn..

 

På omslag til vestavær går det ofte over Heimtjønnhøa/Kvitdalen/Armodshøa over mot Knudshø.

NB - se opp for lokale helter, og "urbanjegere", som har en tendens til å kjøre bilkolonner, frem og tilbake, for å forhindre reinen overgang over veien, ved "Kjærringa" (mellom Råtasjøhøa og Steinhøa). Dette har jeg sett så mange ganger, at det er direkte flaut å titulere mange der som "jeger".

 

Dyra kan også trekke over ved "Bekklægret", på nordavær.

 

Sjitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Hjerkin Utmåling øst, har vel overgangsavtale med Folldal hele jakta, etter hva jeg husker.

 

Folldal har ofte Knudshøreinen på sønnavær. Steinhøa/Sletthøa/Einstakahøa er jo alltid gode områder, men mange ganger står den helt på "kanten" til Folldal sentrum. Men øst i terrenget er også bra, da avhengig av været selvsagt. (Storhøa/Kakkeldalen/Fatfjellet)

 

Eller er det vel jevnt over dyr å finne i området Høggia/Marsjøen. Ofte trekker de forbi området Fundberget/Kongsbekken på omslag til nordavær, når de drar til Oppdalsgrunn..

 

På omslag til vestavær går det ofte over Heimtjønnhøa/Kvitdalen/Armodshøa over mot Knudshø.

NB - se opp for lokale helter, og "urbanjegere", som har en tendens til å kjøre bilkolonner, frem og tilbake, for å forhindre reinen overgang over veien, ved "Kjærringa" (mellom Råtasjøhøa og Steinhøa). Dette har jeg sett så mange ganger, at det er direkte flaut å titulere mange der som "jeger".

 

Dyra kan også trekke over ved "Bekklægret", på nordavær.

 

Sjitt jakt!

 

Godt beskrevet! Den første uka av jakta så lønner det seg virkelig å oppsøke områder hvor dyrene har vært eller i "randsonen" rundt Kakelldalen. Eller stå grisetidlig opp og kom deg innover i fjellet. Langt i fra vei er det færre jegere :D .

 

Hadde det fryktelig artig for to sesonger siden da det var meldt om en hel bråte dyr i området Steinhøa / Sletthøa andre uka i jakta. Jeg hadde overgang på kort fra Tynset og tenkte meg en tur inn i området. Ved "Kjærringa" var det fullt opp med biler og det gikk jegere i lang kø oppover Steinhønosi. Jeg kjørte et stykke til innover, parkerte ved Kvitdalsparkeringa nord for Råtåsjøhøi og gikk inn ved Ku-Kvølvi. Endte opp i Raudbergskaret hvor jeg skjøt en småbukk fra en flokk på rundt 300 dyr. Så ikke en jeger i fjellet hele dagen :D . Gjorde akkurat det samme dagen etter og felte simle og kalv på nesten samme plassen. Så ikke en jeger i fjellet da heller.

Hilste bare pent på de som sto med håndkikkerten på biltaket ved "Kjærringa" når jeg kjørte forbi :D .

 

Ikke følg strømmen. Tenk smart og gå heller noen kilometer ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Langt i fra vei er det færre jegere

 

 

Helt enig med deg. Imidlertid er ikke alle enige om, at reinsjakt tilhører fjellet. Et lite eksempel, dog for noen år siden. Dessverre var "status" ikke så mye bedre i 2010....

 

normal_006_3a-986941.jpg

 

...bilde fra et viktig trekkområde/overgangsområde for rein...

Link to comment
Share on other sites

Dette med hvor tett på hverandre mange jegere plasserer seg er rent komisk. Merket det i Grimsdalen i fjor. Tjukt med folk etter veien når det var rykter om at det skulle komme rein.

 

Satt også og speidet i en annen del av terrenget, høyt til værs, og hadde radiokontakt med onkel som satt litt lenger bort rundt "hjørnet". Jeg sa jeg hadde fått øye på rein, og at de var sånn og sånn i lende. Da ble det febrilsk aktivitet på jegerne nede på flata, og et par begynte å gå delvis mot meg, men midt på den store flata ombestemte de seg og snudde. De hadde misforstått de kryptiske radiomeldingene og var bokstavelig talt på jordet :lol: Det jeg hadde sett var to dyr på noe som må ha vært 3 km hold. De var små!!

 

Nei, villreinen følger gjerne reksler, men når de kommer, eller hvor de drar er helt uvisst.. De drar gjerne mot vinden, men er de støkt kan de gå hvorsomhelst..

 

Jeg har som en annen nevnte her hatt bedre erfaringer med å gå inn i området der hovedflokken alt har passert. De fleste jegere løper etter, mens det alltid vil være småflokker eller enslige dyr i kjølvannet av en slik flokk. Dersom du er flink med kikkerten, er det ikke noe problem å få øye på slike enkeltdyr - de er også lettere å jakte og få for skudd. Mange jegere tror det er lettere å jakte på flokkene. De synes bedre...

 

Har også sittet på avstand og sett jegere stille innpå fra alle kanter.. Da grøsser det litt nedover ryggen mtp hvor kulene deres skulle ta veien..

 

Selv setter jeg meg gjerne høyt om det er mange jegere i omegn - dyra søker gjerne oppover etter hvert når de er presset.

Da har jeg også god oversikt om de kommer min vei.

 

Skitt reinsjakt på dere alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...