Jump to content

Alle snakker om julemiddagen., men kva et folk på juledag?


beagle

Recommended Posts

Har lurt på kva folk et på juledag/ andredag jul?

Sjølv så er eg oppvaksen med kveite og steikt flesk på juledag, men no vert det ein viltmiddag alt etter kva som er i frysen. Andredag har det vore tradisjon med svineribbe og to typar heimelaga kjøtkaker ( hjortekaker og av svin).

Link to comment
Share on other sites

Lille julaften; Lutefisk fra Nordmela med bacon,erterstuing og hjemmelaget potetmos :)

Julaften; På formiddagen risengrynsgrøt. På kvelden Pinnekjøtt,både røkt og urøkt,med kålerabistappe og potet. Hjemmelaget karamellpudding te dessert.

1 juledag: Ribbe med svisker,rødkål og surkål,urøkt julepølse samt potet. Riskrem med jordbærsaus(hjemmelaget)til dessert.

2 juledag; Stekt seifilet eller fiskegryte(familiemiddag her hos oss) med hjemmelaget karramellpudding til dessert :)

Kjenner at jeg gleder meg til jul :D

Men tror badevekta skal få kjørt seg på nyåret :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vår tradisjon har vært:

Lillejulaften, kokt salta og tørka sauhau, tunger og hjerter med kålrotstappe.

Julaften svineribbe, pølser og kjøttkaker med surkål og brunsaus. Har forandra den litt nå med villsvinribbe.

1. dag rester fra julaften og familiekoldtbord på kvelden.

2. dag kveite kokt eller stekt med avkokte grønnsaker. Alt med mandelpoteter.

Pinnekjøttet har vi spart til nyttårsaften, det også servert med kålrotstappe og mandelpoteter.

Link to comment
Share on other sites

Første dag er det terteskjell, resten av jula er det alle de andre julemiddagene. Pinnekjøtt, svinesteik, viltmiddag, lutefisk, grøt til lunch og rakfisk, juletorsk, kalkun på nyttårsaften......ja, da har jeg vel husket alt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For å sitere ein annen Hedmarking " Pultost er ikke mat.. " og det må eg nok fullstendig væra einig i.. Kjøpte ein boks i forrige veke for å teste denne omsnakka begivenheiten, og det var som å ha gått på den Akevitt fylla, tryna rett i ei stabel med kumøkk, det var mildt sagt forjævlig... :shock:

 

Julaften blir det vel kombinert pinnekjøtt av hjort og lam, røykt sjølvsagt.. Så første dag blir det nok lutefisk, og så går det slag i slag med det ein har av godsaker i fryseren, vilt, svineribbe, osv.. :)

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hva slags fisk dere eter som må vaskes i lut?

 

Lille-julaften Lammelår (snodig oppskrift som fruen har, låret blir marinert i sitron og krydder og langtidsstekt), rømmegrøt, spekemat

Julaften-Svineribbe med ymse tilbehør, karamellpudding til dessert

1.Juledag Koldtbord + ribberester, karamellpudding, multekrem

2.Juledag kalkun (ikke mitt valg-jeg har fått mer enn nok av kalkun og kylling etter snart 20år med filipinermat på jobb..)

 

Pinnekjøtt, helstekt ørret, hjortestek og bacalao i romjula og nyttårshelga.

Nyttårsaften er det haggis!

 

Skulle en enda være sulten eter en rester og brød med sylte, rull og slikt!

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hva slags fisk dere eter som må vaskes i lut?

Du det er mat for viderekomne som med klippfisken, den må ødeleggest først for å bli til det betre, det kjem ein dag, det kjem ein dag, eg åt det heller ikkje før... 8):mrgreen:

 

Du må sende meg PM med adressa di, årets bacon klart... :)

Link to comment
Share on other sites

Hos oss går det i en eller annen form for stek 1. dag. Har hatt rådyrstek og elgstek. Annenhvert år er vi hos svigers, og da går det i skinkestek.

 

I år er det vår tur til å ha slekt på besøk, så da blir det hjortestek denne gangen. Hadde faktisk tenkt å ta en ny vri med å servere skogsfugl, men JEG FIKK IKKE EN JÆVLA FUGL i år, så da får en droppe det... :?

Link to comment
Share on other sites

Haggis er en skotsk matrett som er laget av innmat av får blandet med løk, havregryn og krydder og kokt i en dyremage. Den kommer i pølseform, det vil si maten er stappet inn i et pølseskinn, men ved servering skjæres skinnet opp og retten fortæres som en kjøttmos. Haggis serveres vanligvis med «neeps and tatties» (kålrotstappe).

Kilde: Wikipedia

 

Respekt, Chiefen.v-2!

Link to comment
Share on other sites

Hva er Haggis :?:

 

Noen hevder saueslo pakket i magesekk og kokt :lol:

Haggis er skottenes versjon av hakkepølse; sauekjøtt, hjerte, lever og lunger grovhakket (omtrent som kjøttdeig), blandet med knust havre eller havregryn, litt løk og krydder, Dette pakkes i magesekk (eller i plastpose-fy for fjusk og fanteri!) og trekkes i kraft. Moderne versjoner inneholder mer kjøtt og lite lunger.

Serveres med tattis (potetstappe). "Ferdig-haggis" er ofte litt tørt så en dugelig smørklatt synes jeg gjør susen.

En fyldig Chattau de la Nonsens passer godt til :lol: neida-øl er det som skal til!

 

 

Hvis det er noen jeg virkelig har respekt for, så er det folk som frivillig får seg til å innta haggis. Da snakker vi virkelig om mat for viderekomne. Hvordan har det seg at en som snakker flytende norsk, har endt opp med noe sånt?

 

Av og til forlater chiefen havet, kler seg i kilt og vandrer rundt i skottland...

Enkel forklaring, nyttårsaften feieres sammen med et vennepar; som i alle andre hjem er fruen sjef og i dette tilfellet skotsk; derfor serveres det haggis.

 

Egentlig er den rette dagen for haggis Bonfire day, 5.November. Da samles britene rundt bål for å feiere at katolske ekstremister, bla en kar som het Guy Fawks, i 1605 ikke klarte å sprenge House of parlament og dermed styrte Storbrittanias protestantiske styre. Jeg ser ikke bort i fra at skottene samles i sorg...

Link to comment
Share on other sites

Siden ØKH er vestfra, er ribba forvist fra julefta'n. Ergo må den spises førstedag. Og siden fugl lissom sånnder hører jula til, er det plass til den først andredag. Egentlig trenger vi ikke mer mat før utpå nyåret...

 

brunsaus
Whisky Tango Foxtrot? Man slår da ikke seig brunsaus over ei saftig ribbe med sprø svor? Nei, gutt, her skal man kun bruke den blandinga av ribbefett og sjy som holder på å renne over kanten på langpanna. Samt gode poteter, hjemmekokt rødkål og ditto tyttebærsyltetøy. Ja, også medisterkaker og pølse, såklart. Brunsaus kan man bruke på medisterkakerestene man spiser seinere i romjula (men medisterkakene må uansett være hjemmelaget, de der overspedde, muskatekstraktbefengte industrigreiene man finner under navnet "medisterkaker" eller "medisterfarse" i butikken er en dødssynd på nivå med Torosaus og pulverkaffe)
Link to comment
Share on other sites

Her er det

Julaften: Ribbe, Medisterkake og "julepølse"

1.dag:Lutefisk, med aqevitt og tilbehør :mrgreen:

2.dag:Rester fra julaften

3.dag:Pinnekjøtt

Som jeg skulle sagt det selv. I akkurat den rekkefølgen :wink:

 

Jeg har forresten en gutt på 5 og ei jente på 9, og begge elsker lutefisk. Det er faktisk det beste jenta vet. :D

Link to comment
Share on other sites

Det var en lang artikkel (som vanlig i Norges beste avis) i Dag og Tid om Guy Fawks og hans gjeng, som hadde samlet nok krutt til å sprenge hele parlamentet, i kjelleren under bygningen. De ble angitt, dømt til døden, og henrettet som seg hør og bør (dvs. hengt til de nesten var døde, så ble de tatt ned, edle deler kuttet av, magen sprettet opp, og innvollene tatt ut og brent, mens delikvientene fortsatt levde!).

 

Haggis er skottenes versjon av smalahove, eller fiskeretter som "kvitmage" og "kjenka", dvs. deler av slaktet/fisken som ikke var salgsvare, og som var det fattigfolk hadde råd til å ete. Sjølve slaktet ble solgt.

 

Nei, nå har jeg vært nok på viddene: Julaften er det pinnekjøtt - den eneste dagen i året vi spiser det (det som evt. er igjen, blir oppvarma en dag i romjula). Juledagen er det kveite, og andredagen er det et eller annet vilt - rådyrlår eller elgsteik. En eller annen dag i romjula må en jo også smake østlendingenes griseribbe. Desserten er heimelaget sitronfromasj (sitronskall, eggehvite/eggeplomme (pisket hver for seg!), gelatin), på julaften, juledag og nyttårsaften er det moltekrem. Og så er det jo diverse smågodt ellers også - så det må nok trimmes en del!

Link to comment
Share on other sites

Her er det

Julaften: Ribbe, Medisterkake og "julepølse"

1.dag:Lutefisk, med aqevitt og tilbehør :mrgreen:

2.dag:Rester fra julaften

3.dag:Pinnekjøtt

Som jeg skulle sagt det selv. I akkurat den rekkefølgen :wink:

 

Jeg har forresten en gutt på 5 og ei jente på 9, og begge elsker lutefisk. Det er faktisk det beste jenta vet. :D

 

 

Håper ikke jenta elsker aqevitten og :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nei, ikke ennå. Hun spiser forøvrig poteten og baconet først, for å spare "det beste" til slutt. Sitter da og gomler kun lutefisk på slutten. :lol:

 

Det er fint med unger som ikke er vanskelige i matveien!

 

Jeg har ( ikke for og skryte :roll: ) alltid vært den typen..

 

Spist lutefisk og rakafisk siden jeg var 5..:P

 

Nyttårskvelden glemte jeg og si: Da spiser vi STOR HØNE (kalkun)! fylt med gud vet hva.. og poteter og fløtesaus..:)

Link to comment
Share on other sites

Lille: Hjemmesnakra lutefisk (svigers).

Julaften: Pinnekjøtt (varierer mellom pinnekjøtt, ribbe og kveite, og i år falt valget på pinnekjøtt).

1.dag: Familiefrokost/brunch med alt mulig snadder, både varmt og kaldt.

2.dag: Ribbe med surkål, mandelpotet, svisker, sølvløk og sjy.

 

Forøvrig er surkål kanongodt til stekt kveite. Høres muligens litt småperverst ut, men kveite er nokså "kjøttaktig" og surkålen passer supert. Prøv og bli overbevist. Ikke bruk rødkål. Den er for søt og rød kveite er ikke dekorativt.

Link to comment
Share on other sites

Julaften:

Saktetrukket pinnekjøtt med hjemmelaget kålrotstappe og kokte poteter, pils og akevitt, eventuelt Tomtebrygg.

Multer med fløte og sukker til dessert. Og litt ost, kong Haakon og marsipansnadder med portvin litt utpå. Småkakene er for lengst droppet.

 

1.juledag:

En sen frokost med mengder av sild, sylte, lammerull, oster og alt mulig snadder. Tomtebrygget er fortsatt med. Middagen blir svineribbe med dertil hørende.

Link to comment
Share on other sites

På julaften skal jeg og samboer være hjemme for oss selv og da blir det andebryst på "dansk julevis" med rødkål, brune kartofler, saus og kanskje en liten ting til. Serverer en god rødvin til. Multe-panna-cotta til dessert. Første dag blir det svineribbe med normalt tilbehør, andre dag noe selvskutt vilt. Resten av jula skal jeg rape og fise.

Link to comment
Share on other sites

Hjemme på gården jeg kommer fra har det alltid vært svineribbe, noen år med pinnekjøtt i tillegg. I år ble det første julaften med min nye samboer, som kommer fra Island. Hun har tradisjon for å ha lammefilet på julaften, men det klarte vi ikke å skaffe til riktig tid. Døtrene hennes har, selv om de ikke er muslimer, et litt anstrengt forhold til Nasse Nøff. Vi ble egentlig enige om å lande på hjortesteik, men jeg fant i stedet frem noen indrefileter, også de av hjort. Med soppsaus, grovmoste poteter, stekte grønnsaker og amerikansk rødvin ble det snadder av dimensjoner.

 

På juledag ble det hangekjøt, som er tradisjonell julemat for islendingene. Dette er beinfri steik av lammelår, saltet og røykt. Kjøttet er ikke veldig hardt saltet, og heller ikke lenge hengt, men det er hardere røykt enn vi er vant med selv her på Vestlandet, ordentlig godt. Til såpass røkt mat duger ikke vin, ordentlig øl må til, jeg liker Hansas julebrygg på lilla etiketter og kjøpte de siste flaskene som var å finne i bygda på lillejulaften.

 

I dag ble det en halvlang spasertur, kaldt og friskt og med rim i skjegget, og nå blir det rester. Ha en fortsatt riktig god jul, alle kammerdamer og herrer.

Link to comment
Share on other sites

jeg er oppvokst med ribbe på julaften. ribbe med poteter, grønnsaker og god saus.

 

første juledag ble det selvskutt and. surret lett i pannen før de ble lagt på ei rist i ovnen på 150 grader. under ligger en panne med grønnsaker og vann, der andefettet blandes med. etterpå blir andebrystene skåret opp og kastes i sausen.

 

serveres med poteter, kantareller og god drikke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...