Jump to content

Høring fra POD


blackops92

Recommended Posts

Og spesifiseres klart at det KUN gjelder nettopp 50BMG, og ikke alt som har kulediameter .510" eller over, da det er mange jaktkalibre i denne sjangeren som ikke er i nærheten av den effekten som en 50BMG gir, og som faller langt unna det "faremomentet for samfunnet" som de er så redde for. 8)

Link to comment
Share on other sites

Ang 50BMG, det er flere distrikter som feilaktig har nektet folk å kjøpe våpen i kaliber over .510 Det POD er redd for er vel kjeltringer med 12,7 og MP ammo. Og ikke en jeger som vil ha en rifle til safari turen eller annen storviltjakt.

 

POD har også lagt føringer rundt "spesielt kraftige skytevåpen". Og at det i deres øyne ikke er nødvendig med de kraftigste håndvåpnene på markedet for å kunne utøve allsidig konkurranse og øvelses skyting.

Dette er dermed ment mot håndvåpen og ikke rifler.

Men jeg vet at folk er nektet erverv av "tunge langholdsrifler" i 460 Steyr og 416 Barrett på bakgrunn av dette. Det mener jeg er en behandlingsfeil/tolkningsfeil av de enkelte distrikter. Dette burde presiseres av POD.

 

Ser at det er to våpen som er ført opp på listen med forbehold om at lower reg pliktig slik som det er foreslått i det forrige høringsutkastet til POD. Hvilke to våpen er dette?

Vil ikke dette gjelde alle våpen som bygger på AR15 plattformen?

 

Ser at JPs rifle ikke er ført opp på listen over godkjente våpen til praktisk, ble ikke den typegodkjent i fjor?

 

Hvorfor er ikke NOJS på høringslisten??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Paragraf 2 a og c som ikke gir generell dispensasjon til halvautomatiske pistoler med magasin utenfor pistolenes grep og løpshylse som gjør at man kan holde rundt løpet med dårligste hånd.

 

Dette betyr ikke automatisk dispensasjon for Walter gsp, Hammerli sp20, Pardini, Matchguns og noen andre banevåpen med god ergonomi.

 

En jobb å gjøre for forbundet?

 

Paragrafen burde gjelde for våpen over ,32 S&W long WC. Ellernoesånt :|

Link to comment
Share on other sites

Nå gjelder dette så vidt jeg ser et utkast til forskrifts endring og ikke rundskriv!

Når dette komme i forskrifts form så er det som en lov å regne.

 

§2 Har skrevet før om alle våpenene som ikke da er lov, listen vil nok ikke bli noe mindre med dette.

Punkt b) vil ikke dette også gjelde kompensatorer? Det er vel en del våpen til Åpen klassen som har gjenget løp og compensator skrudd på, og ikke integrert i våpenet. Mange våpen da som blir forbudt pga. det finnes stokk til dem.

 

§3 Hagler, veldig syn, da dette gjør det veldig vanskelig å få godkjent praktisk hagle i fremtiden. Håper NFPS ser denne faren og protusterer.

En evnt. søknad kan da avvisens med at det er ikke lov i følge forskriften.

c) Hvordan regner man dette med 5 skudd. I ei hagle for 12/89 så vil man vel få 6/7 12/70 og muligens 6 stk. i en til 12/76 også. Hva med enda kortere hagle patroner?

 

Det som er bra både på hagle og rifle er at det står "med lovelig løpslengde og fast eller innfellbar kolbe"

Da er vel ikke dette å regne som en vesentlig endring lengere!! HURRA !!!!

 

Det er også bra, men en dispanasjon for halv auto jakt rifler, men hvem skal bestemme hva som er en "militær" rifle og jakt rifle?

 

§6 Dette er faktisk en bra oppklaring, og et godt tillegg til forskriften og rundskrivene.

Kan man ikke da lage ei liste over de som har blitt solgt mye AV og er vanlige rundt om først, så kan man fylle på etter hvert.

Skal vi hjelpe POD?

 

Mitt bidrag:

Ruger 10/22

Marlin 60 og 70 varianter

Link to comment
Share on other sites

Når denne forskrifts endringen kommer så vil det meget sikkert komme et nytt rundskriv.

Faktisk så kan man da slette flere paragrafer i det eksisterende rundskrivet, da det blir dekket av forskriften i steden.

 

Hva med Walther G22? Siden det ikke er nevnt blandt de forfærdlige, fæle våpenene??

Kan vi legge det også inn på listen over "lovelige" våpen?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ble ikke dette tatt inn i forskriften da ny forskrift ble laget? Alt er "kjent stoff" fra tidligere rundskriv som POD nå vil ha inn i forskriften.

 

Min første tanke er at disse forslagene ikke ble "godtatt" av gruppen som utarbeidet ny forskrift, og at forslaget kommer nå som det ikke må behandles av en arbeidsgruppe. Om jeg ikke tar feil skal det vektige argumenter til for at dette ikke skal tas inn i forskriften. At paragrafene er unødvendige og kun et utslag av noens reguleringskåthet er nok ikke nok :(

Link to comment
Share on other sites

NROF har fått godkjent 22LR til trening og konkurranse.

 

"NROFs medlemmer kan heretter søke om ervervstillatelse for pistol eller revolver i cal 22.lr samt en halvautomatisk rifle/selvladerrifle (herunder konverteringssett til godkjente selvladerrifler) i cal 22.lr."

 

LINK

Link to comment
Share on other sites

§1b: Er det en fornuftig grunn til å begrense håndvåpen til .455?

NSF Magnum 2 = .41 - .505

 

 

§6: Hva med halvautomatiske .22 rifler som er kjøpt til ØK, og ikke listet opp i §4, vil de nå bli forbudt ?

Jeg leser det slik som at det er kun de halvautomatiske riflene som står på listen som det vil bli gitt disp. for til jakt og øvelse/konkurranse.

Man kan jo selvfølgelig prøve å påvirke sine kontakter i høringsinstansene for om mulig få utvidet listene,

men tviler på at det er så "enkelt" som å skrive en "ønskeliste" i denne tråden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

NROF har fått godkjent 22LR til trening og konkurranse.

 

"NROFs medlemmer kan heretter søke om ervervstillatelse for pistol eller revolver i cal 22.lr samt en halvautomatisk rifle/selvladerrifle (herunder konverteringssett til godkjente selvladerrifler) i cal 22.lr."

 

LINK

 

Så flott at vi får lov til å søke om konverteringssett nå da, man trengte jo ikke det før ;)

 

Ellers synes jeg det er veldig positivt at man får mulighet til å kjøpe treningsvåpen i .22, selv om det er kjekt med konverteringssett er det enda bedre med dedikert rifle eller upper som er ferdig innskutt.

Link to comment
Share on other sites

Gud og hverman som har mindre enn lite med våpen å gjøre, er jo med. :?

 

 

Genialt utvalg de har gjort der; "et flertall av de innviterte høringsinnstansene var positive til forslaget"

 

 

Tro hva slags samfunnsutvikling de ser fra PODs kontorer som nødvendigjør en slik forskrift mens arbeidet med en ny våpenlov pågår? Vil tippe at om en førte statistikk over våpentyper brukt til kriminalitet er det luft/softguns, 22LR og 12/70 som "burde" forbys...

Link to comment
Share on other sites

Prøv å finne en oversikt over dette...og prøv å finne en oversikt som forteller hvor stor andel og hvilke typer våpen som forsvinner fra privat,lovlig eie til kriminelle miljøer for benyttelse under lovbrudd.

Og så prøver du å finne en oversikt som forteller hvor mange lovlige våpen som benyttes av sin rettmessige eier til lovbrudd som ikke er personlige tragedier der kjøkkenkniven hadde vært benyttet om ikke skytevåpen var tilgjengelig.

Benytter bevisst ordet oversikt her da "statistikk" kan være så mangt, mens en oversikt med faktiske tall ikke lyver med mindre man bevisst går inn for å manipulere denne.

 

Visse tall ønskes trolig ikke offentliggjort i større grad, fremkalling av frykt hos den gemene hop har i alle tider vært benyttet som et meget effektivt virkemiddel for innføring av allment akseptert utvidet kontroll fra regjerende myndighet.

I stedet for å renske kraftig opp i kriminelle miljøer av alle slag og faktisk slå knallhardt ned på lovbrytere, overfører øvrigheta ansvaret på lovlydige borgere, i dette tilfellet våpen-eiere, som blir sittende som syndebukker når våpen benyttes i kriminelle handlinger.

Den gemene hop er overhodet ikke i stand til å skille mellom lovlige og ulovlige våpen, og har ingen forutsetning for å mene annet enn at alt bør forbys, slik media og departementene med vitende og vilje fremstiller dagens situasjon.

 

Dessverre blir diskusjonen sterkt amputert da de bakenforliggende hovedårsaker til forbrytelser og innstramning av lovverk av politisk korrekte årsaker ikke skal diskuteres på Kammeret.

Man får bare håpe at de rette personer har evne og vilje til å ta opp disse temaer med de rette instanser slik at man får satt saker og ting i rett perspektiv.

Link to comment
Share on other sites

§1b: Er det en fornuftig grunn til å begrense håndvåpen til .455?

NSF Magnum 2 = .41 - .505

 

Jeg leser det slik som at det er kun de halvautomatiske riflene som står på listen som det vil bli gitt disp. for til jakt og øvelse/konkurranse.

I følge POD så er Mag 2 tydeligvis opp til .455 IKKE 505.

 

Det står vel ikke noe om øvelse/konkuransje, da det vel ikke har vært noen konk. i Norge som har brukt dem før. Kun jakt.

 

Gratulerer til NROF med nytt program.

 

Men med rettens tolkning av hva heldempet er så kan det jo hende det egentlig står at de alle er forbudt og må inndras uansett.

 

§2 og 3 skremmer meg mest, på grunn av mulighetene for å tolke til hva man vil. Og der etter for komme med et rundskriv at våpen X er nå fobudt pga. forskriften. "Dette burde du jo forstått" :-(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det jeg i prinsippet ikke begriper er hvorfor det ikke er en generell dispensasjon for AR-15-modeller i sin helhet? Om man kjøper en S&W, Bushmaster, Colt, DPMS eller andre lowers/uppers burde jo være helt uinteressant? At én AR-15 er godkjent, men haugetall andre er forbudt blir for dumt når de først skal endre forskriften.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke gitt at produsenter vil produsere helt like Lowere/uppere mtp på ombygginsmuligheter. Så til en vis grad er det det forståelig at det ønskes spesifikasjon på den enkelte produsent.

 

det som bekymmrer meg litt, og det sett i sammenheng med den foreløpige dommen i Alm saken er en trend til å betrakte våpeneiere som noen som omtrent er kriminelle. Det er en trend jeg ikke liker. Selvsagt er en .50 bmg rifle mer egnet til å ta uty politibiler med en en sølle sako finnfire, men hvorfor er dette et problem???

Link to comment
Share on other sites

NROF har fått godkjent 22LR til trening og konkurranse.

 

"NROFs medlemmer kan heretter søke om ervervstillatelse for pistol eller revolver i cal 22.lr samt en halvautomatisk rifle/selvladerrifle (herunder konverteringssett til godkjente selvladerrifler) i cal 22.lr."

 

LINK

 

Så flott at vi får lov til å søke om konverteringssett nå da, man trengte jo ikke det før ;)

 

Ellers synes jeg det er veldig positivt at man får mulighet til å kjøpe treningsvåpen i .22, selv om det er kjekt med konverteringssett er det enda bedre med dedikert rifle eller upper som er ferdig innskutt.

 

Forøvrig var jeg litt kjapp på avtrekkeren her, leste NROF, tenkte NFPS, er det noen mulighet for at samme muligheten kommer for NFPSmedlemmer?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke gitt at produsenter vil produsere helt like Lowere/uppere mtp på ombygginsmuligheter. Så til en vis grad er det det forståelig at det ønskes spesifikasjon på den enkelte produsent.

 

Men alle lowere som produseres for sivilt salg i USA må godkjennes av BATF på at de ikke er enkle å bygge om til fullauto (akkurat som KRIPOS i Norge).

Kjenner ikke hvor vidt de amerikanske og norske tekniske krav er like, men en ny lower som det bare er å putte inn en auto sear er ikke lov i USA heller.

Så er loweren godkjent for sivilt salg i USA, finns det ikke fornuftige grunner til at den ikke automatisk kunne vært godkjent i Norge også.

Men i og med at dagens regjering og byråkrater har total allerig mot alt fornuftig er vel sjansen for at det skjer lik null......

Link to comment
Share on other sites

Cardinal...

Ved en Inkurie er helauto lowere tilgjengelig i andre, betydelig nærmere land en USA.

Desuten er det også tilatt å selge helauto lowere i USa osv. Jeg sier ikke at det er fornuftig eller noe slikt. men at det kan være en tanke som ligger i bunn for det som for oss virker litt merkelig.

Link to comment
Share on other sites

Cardinal...

Desuten er det også tilatt å selge helauto lowere i USa osv. Jeg sier ikke at det er fornuftig eller noe slikt.

 

 

NEI! Nye fullauto lowere kan IKKE selges til sivile! Den muligheten forsvant i mai 1986. Kun FA våpen produsert/registrert før denne datoen kan fortsatt selges. Alle nye lowere som selges id ag må være semi og kan heller ikke være enkle å bygge om

Link to comment
Share on other sites

Alle NFA registrerte AR-15 varianter jeg har vært borti har hatt registrert autosear, ikke lower. Får man tak i en registrert sear som selges separat må man få en FFL med Class III manufacturer level (7 eller 8 hvis jeg husker rett) til å tilpasse en vanlig lower.

 

Det slenger riktignok en 30 år gammel halvauto AR med helautoutsparing for salg til fantasipriser av og til men dette er ikke noe man ser ofte.

 

Uansett så sier jeg lykke til med å få eksporttillatelse for noen av de overnevnte.

 

PS:

Helautoutsparingene i halvautomatene forsvant før 1986. Jeg tror det var 1982, 1986 er siste året man kunne registrere innenlandsproduserte helautodeler i NFA.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skulle ikke forundre meg om du kan få en helauto lower hvis du har en Class III license i USA.

 

Det finnes ikke noe slikt som Class III license i USA.

 

Alle NFA registrerte våpen/våpendeler overføres på våpen til våpen basis. Det nærmeste du kommer en "lisens" for sivile er å ha FFL med/uten SOT for Class III dealer eller manufacturer. Dette impliserer at du bor i den rette staten og at du er villig til å omsette nok våpen per år til at BATFE er fornøyd med aktiviteten din.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er mulig, for lovlydige sivile å anskaffe seg en lovlig Haluato AR15 (med lower eller auto sear) i USA?

USA er ikke det eneste landet man bør ta hensyn til når det gjelder våpen deler...

 

 

Ny lower med auto sear? Nei ikke siden 1986.

 

De lowere som selges til sivile er semi only og skal ikke enkelt kunne bygges om til full auto.

Kanskje Hassel kan nevne ett land som produserer ar15 lowere som ikke har krav til at de ikke skal være enkle å bygge om? Jeg kjenner ikke noen...

 

Så det burde ikke være noe problem å ha noe ala "ar15 lowere godkjente for sivilt salg i eu og usa er også godkjente i norge."

Link to comment
Share on other sites

Ok, kan vel endre det til: "ar15 lowere godkjente for sivilt salg i eu og usa som halvauto lower, er også godkjente i norge."

 

Det burde ikke være noen fornuftig grunn til at man ikke skulle kunne lage en akseptabel formulering. Men som nevnt mange ganger, så er jo norske byråkrater og politikere fullstendig allergiske mot alt som heter fornuft... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Girer inn på et sidespor:

I siste nummer av Skytternytt var det gjengitt et merkelig brev fra en kar som holder til ikke langt fra svenskegrensen, ifølge avsenderadressen som var gjengitt.

 

I tilsvaret fra NSF ble brevet beskrevet som "inneholdende enkelte unyanserte påstander".

Vil påstå det er en anstrengt diplomatisk beskrivelse av et brev som inneholdt mye svada. Bombastiske himmelsvevende og ubegrunnede formuleringer er mer beskrivende. Store ord fra liten munn heter det.

 

Tror dette kan være samme krabat som har plaget NJFF og andre fora med samme "religion" i lang, lang tid.

 

Kan ikke noen få innprentet fyren at han gjør mer skade enn gavn med sine underlige utspill?

Heller i den retning at det kan dreie seg om et hjelpetrengende kasus, men jeg vet det ikke med sikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...