Jump to content

6,5 55 til elgjakt erfaringer??


skytter 35

Recommended Posts

Eland (Taurotragus oryx) er verdens største antilopeart, utbredt på savannene i det sørlige Afrika. Tilhører gruppa okser (Bovidae).

 

Elanden er planteeter og drøvtygger, den lever av gress og busker i åpent skogslandskap og på på de halvtørre savannene i Sør-Afrika, Namibia og tilstøtende land lengre nord. Akasie er en skattet vekst for elanden. Dyrene holder seg unna ørken, skog og sumpområder. Den kan bli to meter høy og veier 600-800 kg.

 

 

Hentet fra wikipedia. http://no.wikipedia.org/wiki/Eland

Eland er vel som jeg kan skjønne det samme som oryx? Tar jeg feil??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hatt større problemer med 6,5X55 på elg. De jeg kjenner som bruker feks 308win, 3006 og 9,3 har vel hatt flere "problemer med å få elgen i bakken" enn det jeg har hatt....

 

Så alt koker vel ned til hvor man plasserer kula, hvilken kule man plasserer der, skyteferdigheter, hvor langt hold man skyter på, osv. ;)

Link to comment
Share on other sites

Eg kupper tråden litt her, beklager dette.

Men no er det jo gjort diverse tester som ein kan lese i jaktblad. Der står det statestikkar som viser masse elg skutt med div kaliber, fluktstrekning, kva kule som er brukt osv.

Når eg har lest desse testane, har det slått meg at elg kan ikkje være meir hardskutt en hjort. :?:

Fluktstrekningane som blir oppgitt i dei testane, med normalkaliber, stemmer overens med mine erfaringar på hjort.

Og hjorten han er nett like dau om han blir skutt med 30 06 eller 6,5 :wink:

 

Havnar kula der den skal, er variablane små mellom normalkaliber...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Nå har det vel seg sånn at grove kaliber har et pluss i forhold til standard kaliber. Men at en f.eks 6,5 tar livet av en elg er det liten tvil om. Og videre så går det på smak og behag om hvor mye juling du vil ha og eventuelt tåler av et grovere kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Jakter med dette kaliber, og det lengste en elg har gått fra meg er ca 20 m fra skuddplass. De fleste vakler noen skritt og faller om eller kneler. Er mye på skytebanen og ser mye der. Som flere sier, så har det hvor skuddet sitter. De fleste som er her inne har jeg et inntrykk av er folk som skyter en del over gjennomsnittet, og det er kun trening som skal til. Hvis man skyter de 2 x 15 skuddene og så skyter opp på en rein, så tilhører man den jevne norske jeger. En del av disse er igjen det jeg vil kalle middelmådige jegere - de har et grovt kaliber og skvetter til når det skytes. Når man ikke er vant med våpnet man skyter med, så trenger man skytetrening. En som skyter opp til storvilt der jeg vanker, klager på at det er for dyre skudd til rifla, og da kan man jo spørre seg hva man holder på med.? De betaler gladelig kr 25000,- for å skyte en elg eller to, men skudd til rifla for en 1000 lapp har de ikke råd til..... skjønner ikke det.... 6,5 x 55 er et billig kaliber å skyte med, og dermed så kan de som har det kalibret skyte mer ..... virker det som. De som virkelig skyter mye, har 6,5 og .308. Har de derimot .338, .450, 9,3 .375 og andre "store" kalibre, så er de skjelden å se.

 

Nei folkens - det har med treffsikkerhet og skuddplassering å gjøre - og det får man av mengdetrening. En aktiv skytter fra DFS som skyter kanskje flere 1000 skudd i året, vet i avtrekksøyeblikket hvor skuddet sitter og er ikke overrasket når det blir en nier.... og heller ikke blir han irritert.... Er skyteleder og instruktør, og ser mange tusen skudd gå i skiven, og skyter mye selv. Er ikke verdens beste skytter selv, og skyter mange dårlige serier selv med 6,5 - men 90% av seriene er der de skal være... Har flere kalibre og skyter med alle ganske så mye. Men ofte så er det 6,5 som blir med på jakt, selv om jeg har grovere kaliber. Grunnen til det er at det fungerer og at dyrene dør fort. Dette er min mening!! Og kommer det en storfugl flyvende og setter seg, så er kveldsmaten berget hvis elgen uteblir...

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Blir nå 66 år i elgjakta. De første 25-30 åra jeg jakta brukte jeg kun 6,5x55. Skøyt både elg hjort rådyr og dovhjort med det kaliberet. Grunnen til at jeg gikk over til et annet kaliber den gangen var at jeg fikkk kjøpt en ny Sako Forester i 308 av en bekjent som la ned en våpenforetning i Ski. Fikk den omtrent for halv pris den gangen. Kan ikke se noe galt md 6,5, dyra detter for den like godt som med 3006 som jeg bruker i dag. Fikk ei ny børse av fruen til 60 årsdagen i 3006. Derfor bruker jeg det nå. Ikke for at det er spesielt mye bedre enn 6,5 eller 308. :wink: . Men som mange nevner her, det betyr alt at skuddet sitter der det skal uansett hvilket kakiber man bruker. Kan nevne et eksempel : en jaktleder vi hadde brukte ett elefantkaliber. Skøyt på en elg med det resultatet at junior måtte gå frem og avlive elgen for ham. Med 6,5 :roll: . Så konklusjonen må bli, kjenn rifla de godt og tren endel. Det hjelper :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid vært skeptisk til 6,5x55 på elgjakt. Har jaktet en del år nå, vært med på tresifra antall fellinger og har syntes - og synes fortsatt - at 6,5 er overrepresentert i de tilfellene hvor en opplever uventet lange utras, dårlige skuddtegn osv. Det er heller ikke noe poeng i å stikke under en stol at enkelte ganger får man litt marginale treff, enten på grunn av overvurdering av egne egenskaper, "dyreskjelven", uforutsette ting osv. Greit å forutsette perfekte treff, men i realiteten gir dette ingen mening for hadde man kun hatt perfekte treff hadde man ikke vært på jakt, man hadde vært på en skytebane med fastskrudde våpen.

 

Selv startet jeg med 308, gikk opp til 35 whelen og har det siste året jaktet med 6,5x55. Langt fra nok fellinger til å kalle det noe datamateriale, men nok til å bekrefte min egen skepsis. Det ble med tre fellinger i år, hvor alle tre resulterte i utras eller "manglende immobilisering" langt ut over det jeg har vært vant til med 35'n. To kalver hvorav den ene fikk treffet rimelig nært ryggrada og gikk ned i smellen, men likevel ble liggende å kaste på seg til jeg kom frem til dyret. Den andre stod på beina i flere minutter før den til slutt rygga seg ned i liggende. Og ei kvige, som raste ut, rundt og rundt, ned på bakken, opp på beina igjen, ned på bakken igjen, kasta seg rundt og frem og tilbake. Resultatet hadde nok vært det samme med 35'n, en død elg - men jeg synes det er unødvendig med all den kavinga. Og jeg frykter at hvis skuddet hadde vært litt marginalt, kunne jeg ha stått foran en større leteaksjon. Så for min del står konklusjonen fortsatt - 6,5x55 er marginal til elgjakt, muligens litt i underkant av hva jeg ønsker å jakte med (men det er ikke umulig at den blir med igjen.)

 

Jeg glemte nesten - en fjerde elg gikk i bakken også, men det var nakkeskudd under ettersøk og da hadde vel alt fungert omtrent på samme måte...

Link to comment
Share on other sites

En aktiv skytter fra DFS som skyter kanskje flere 1000 skudd i året, vet i avtrekksøyeblikket hvor skuddet sitter og er ikke overrasket når det blir en nier
Vel, jeg har opplevd DFS'ere, hvor overgangen fra papp til levende dyr ikke gikk spesielt bra, mens andre klarer det helt fint. Folk som lever tett på naturen og fikser nærhet med dyr fint, men ikke folkemengden og kommandoregime på banen så bra. Har selv ryddet standplass og sett det går som en drøm. Dette har ikke noe med 6,5 å gjøre i det hele.
Link to comment
Share on other sites

Det du skriver har jeg selv sett også......men hva var d jeg skrev? Jo....en god skytter vet hvor skuddet sitter (vet om det er et bra skudd for å si det slik) ide skuddet trekkes av. Dette er en "føling" en som skyter mye kjenner, det har ikke noe med praktisk jakt å gjøre - dette er en situasjons opplevelse kan man si.

 

Det du skriver er folk som er "nervevrak" på banen med mye folk tilstede, men som blir en "superjeger" når villdyret våkner... hvem er ikke det... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg skal bruke 6,5X55 på jakt i afrika. skal prøve meg på en oryx. Den pleier vel og vere litt større en en elg?

 

I filmen Death by double rifle (http://vimeo.com/7704479) skyter de en eland med 470 nitro express. Først avfyrer han to skudd og treffer (usikker på hvor). Etter dette løp den flere hundre meter og falt om, så avfyrte de to skudd til på nært hold og ennå et da antilopen fortsatt levde.

 

Trodde en stund at det var konservatisme som gjør at man foretrekker grovkaliber med tunge kuler i moderat hastightet, men det er fordi det er helt nødvendig. Kun tunge kuler er i stand til å trenge igjennom den tykke huden, sener og bein for så å penetrer langt nok. Dette har man kjent til i 100 år, selv Theodore Roosevelt som la ned hundrevis , av dyr i Afrika med alle mulige kalibre bla 30-30 og 30-06, havnet til slutt på .405 Winchester som det eneste som duger, vektlegging av kulevekt og kaliber Skyter du en Elan med 6,5 er sjansen stor for at du aldri vil finne igjen dyret.

Link to comment
Share on other sites

Det du skriver er folk som er "nervevrak" på banen med mye folk tilstede, men som blir en "superjeger" når villdyret våkner... hvem er ikke det... :)

 

Jeg er ikke det... Verken nervevrak :wink: eller superjeger :(

 

Men ja, jeg skjønner hva du mener... :) En kar jeg kjenner uttalte seg ifjor på banen, at det var rart hvor vanskelig det var å treffe stående på reinskiva på banen, mens i skogen var det jo ikke noe problem! :shock:

 

Hva skal man si til sånt? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det du skriver er folk som er "nervevrak" på banen med mye folk tilstede, men som blir en "superjeger" når villdyret våkner... hvem er ikke det... :)

 

Jeg er ikke det... Verken nervevrak :wink: eller superjeger :(

 

Men ja, jeg skjønner hva du mener... :) En kar jeg kjenner uttalte seg ifjor på banen, at det var rart hvor vanskelig det var å treffe stående på reinskiva på banen, mens i skogen var det jo ikke noe problem! :shock:

 

Hva skal man si til sånt? :roll:

 

Er ikke mye å si på det - man skal aldri trekke andres erfaringer i tvil - hvis de sier det, så er det følelsen de sitter igjen med etter ei jakt. Man bør huske at ens egne opplevelser under skuddøyeblikket er ens egen opplevelse - og forteller man dette til noen, så får man ALLTID synsinger fra andre jegere - som bruker sin egen opplevelse som FASIT :shock: . Og det blir ikke rett :?: , fordi man er - heldigvis - alle forskillige :winke1::D . At noen er dårlige på banen, trenger ikke nødvendigvis å være malen for hvordan de er på jakt. Men personlig ville jeg nok kviet meg med å ha en slik kar på jaktlaget.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler sterkt på at det fins noen som skyter bedre i skogen enn på banen.

 

Men jeg kjenner i hvert fall en kar som ikke er spesielt god på banen, og likevel vet jeg at alt er i orden når han skyter elg. Det har noe med å akseptere egne begrensinger å gjøre også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler sterkt på at det fins noen som skyter bedre i skogen enn på banen.

Dersom man sammenlikner liknende skudd tror jeg stort sett du har rett, men det er nok de som "i snitt" treffer bedre i skogen.

 

Det har noe med å akseptere egne begrensinger å gjøre også.

.. og forklaringen på ovennevnte ligger nok her. På banen (f.eks. på storviltprøve) MÅ man klemme av gårde fem skudd, gjerne innen en viss tid dersom det er kø etc. Det må man ikke i skogen. Jeg skyter MANGE skudd på banen som jeg aldri ville ha skutt i skogen. På banen skyter jeg også ofte et skudd selv om jeg sliter med posisjon, begynner å bli sliten i armen eller annet, helt enkelt for å se hvor dette skuddet går - og lære av det. I skogen har jeg (enda i alle fall..) ikke skutt et skudd jeg ikke følte meg 100% trygg på, med det resultat at en del rådyr har fått traske videre i situasjoner der bedre og mer erfarne skyttere enn jeg sikkert kunne ha levert et trygt og presist skudd.

Link to comment
Share on other sites

@RWA

 

For å være litt "hobbymoderator" :oops: , så trengte du ikke å sitere meg, da mitt innlegg er rett ovenfor ditt :wink:

 

Litt uenig der... Man kan alltid trekke andres erfaringer i tvil! Erfaringer stemmer ikke bestandig med virkeligheten, da folk kan tolke ting på forskjellig måte.. Som du sa, heldigvis :) Hva skulle vi ha kranglet om hvis ikke folk var forskjellige? :wink:

 

Jeg har på langt nær fasit i alt, og kommer aldri til å få det heller.. Men mine erfaringer tilsier ikke at man blir 300% bedre stående skytter med en gang man kommer ut i skogen, og ikke ser jeg noen logisk grunn til det heller?

 

Han er da heller ikke medlem av samme jaktlag som meg, og når jeg tenker meg om kan jeg jaggu ikke huske at han har skutt noe elg heller, de siste 10 år iallefall. Stående eller ikke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om jeg skyter bedre eller dårligere i skogen, men på banen merker jeg veldig ofte at jeg tyner på ekstra for å treffe midt i. I skogen holder jeg i bogen og trekker av.

 

Om jeg treffer bogen er kanskje litt hipp som happ, men... :mrgreen:

 

Neida, det har en tendens til å gå riktig så bra...

 

Poenget er at selv om skyteferdighetene kanskje er de samme på bane og i skogen, er det alltid en stor forskjell mellom det å drive trenings/konkurranseskyting på papp og det å skyte på vilt når det eneste målet er et dødelig skudd.

Link to comment
Share on other sites

Å sammenligne ferdigheter på banen og i skogen har ikke så mye for seg, spør du meg. Det vi ønsker å måle er antall skadeskytinger, eller hur? Bestemora mi på 93 har aldri skadeskutt noe som helst, og hun er høyst sannsynlig en elendig baneskytter. I skogen er det bare å la være å skyte, så topper du lista. På banen havner du sist. Det er egen moral, respekt for viltet og å se sin egen begrensing som begrenser skadeskyting. Jeg kan ikke si at jeg har sett noe klart mønster i at dårlige baneskyttere skadeskyter mer.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke at en som aldri trener på banen kan bli en superjeger. I alle fall ikke hvis skyteferdigheter er inkludert i begrepet superjeger. Og man må faktisk tilbringe litt tid på banen for å innse sine egne begrensninger. Men, en glimrende baneskytter blir ikke automatisk en god jeger :)

Link to comment
Share on other sites

Eg må og seie at eg sliter litt med påstandane om at enkelte vistnok skal skyte so mykje betre i skogen enn på bana.

Som regel eit halvdårleg forsøk på å unnskylde litt uner middels skyteferdigheiter...

 

Om ein jaktar elg med 6,5, 308 eller -06 blir vel mykje hipp som happ. Forskjellen er etter mi meining av akademisk interesse. Skal ein få nokon forskjell her må ein opp på ein del gorvare diameter, 9,3 og oppover. Men som mange andre har påpeika, skal ein kunne utnytte den forskjellen må ein trene ein del, slik at ein beherskar det kaliberet og kan plassere kula like godt som med eit "normalkaliber". Då er det ikkje nok med 30+5.

Det er no mi meining :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Først må vi definere hva en "superjeger" er. Er det en som feller mest mulig vilt? Er det en som klarer å felle vilt på de mest utrolige skuddsjangser? Er det en som har lav skadeskytingsprosent? Vi pleier å innprente ferske jegere med at de aldri skal angre på et skudd de IKKE har skutt. Tanken bak det er å unngå skadeskytinger, men jeg er ganske sikker på at det også resulterer i færre felte vilt. Spørsmålet er: blir det "superjegere" av dette?

Link to comment
Share on other sites

Men hva innebærer det "å skyte bra i skogen"? Jeg mener det er fundamentalt forskjellig fra å skyte bra på bane. På jakt er det viktig å treffe noenlunde når en først skyter, men det er ingenting i veien for å la være å skyte, og det spiller heller ingen rolle om en treffer midt i senter. Det holder helt fint å treffe vitalt område.

Link to comment
Share on other sites

En god skytter vil uansett ha mulighet for flere akseptable sjanser i skogen enn en dårlig.

 

Hvis du kan komme nærmere, gjør det. Hvis du kan bruke en lavere stilling (stå, sitt, ligg) gjør det. Hvis du kan finne bedre støtte, gjør det. Man må være veldig mye bedre stående på 150 enn liggende med anlegg på 100.

Link to comment
Share on other sites

Eg må og seie at eg sliter litt med påstandane om at enkelte vistnok skal skyte so mykje betre i skogen enn på bana. Som regel eit halvdårleg forsøk på å unnskylde litt uner middels skyteferdigheiter...

 

Vet av flere som har slitt enormt med storviltprøven, men som er dønn sikre i skogen. Rett og slett fordi på banen MÅ de skyte 5 skudd mot blinken under en del press fra tilskuere (og seg selv, formodentligvis) mens i skogen skyter de kun i de (få) situasjonene de føler seg konfortabel til å skyte.

 

Fatter'n var med på jakt noen sesonger for en del tid tilbake, og var en konstant trussel mot skivestativene på den lokale skytebanen. Var mens det var anvisning, og det ble anvist 2'ere og 4'ere i fleng. Men han fikk lura til prøven fire-fem sesonger på rad. Satt på elgpost, posterte litt på rådyra, og skjøt i sin jegerkarriære ett skudd som resulterte i ett stk rådyr.

Link to comment
Share on other sites

@Norrøna

 

Gjør som deg nå da - Bedre :wink:

 

Regner med du har fått dømt ut skudd på jaktfelt som du kanskje selv ville dømt inn for andre, men sånn går det enkelte ganger. Ikke bestandig man går med en "tolk" i lomma for å se om den "bryter" inn eller er ute.... Men i skauen så har man ikke mer enn en sjanse (min mening) Det har hendt at jegere har skutt dyr som andre har skudd enten i gevir, høyt streifskudd i rygg eller lavt streifskudd i buk.

På banen når man er der som standplassleder, så hender det at man ser jegere som treffer over hele elg eller reinskiva - men ikke et eneste skudd som ville skutt dyret dødt om det var i en jaktsituasjon. Hadde en slik kar en gang der, og spurte om jeg fikk prøve rifla - jeg fikk det og skjøt likens selv..... Men når jeg så sjekket rifla, så var den ikke pusset på en stund, patronene var trege å kamre, og kikkerten var ikke som den skulle - den var rett og slett uklar pga utetthet og oljefilm på linsene innvendig. Olje hadde han på rifla, men puss hadde den ikke fått på en stund. Uka etter kom han på nytt - rifla var rengjort og pusset, men kikkerten var samme. Han fikk låne en reserve jeg hadde, og vips så såg han klart og skuddene samlet seg innenfor en 10 cm etter innskyting av kikkerten/rifla. Kikkerten står enda/fortsatt på den rifla - han kjøpte den der og da.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er vel mer hvor lang tid det tar før dyret legg seg,og dør..?Vet om elg som har gått 400m etter bra treff fra 6.5 og 308,men har ikke hørt om det når det er brukt f.eks 338win mag,375,8x68 osv..

 

Har oftere hørt om elg som ikke har lagt seg ned når det gjelder 338W, 338 RUM etc.. enn 6,5x55...

Link to comment
Share on other sites

Har oftere hørt om elg som ikke har lagt seg ned når det gjelder 338W, 338 RUM etc.. enn 6,5x55...

 

Kanskje fordi med 6,5 så er dette noe som forekommer titt og ofte. :moresarcasm:

Og skjeldnere med grøvre skyts, derfor noe å prate om :?:

Link to comment
Share on other sites

Misforstår jeg veldig eller er det noen som mener at man ikke blir en bedre skytter av å trene på banen?

 

Øvelse gjør mester. Skytetrening gir bedre skyting. Men du tenker kanskje på om skytetrening gir mindre skadeskyting? Det er en annen sak, og jeg er ikke hellig overbevist om at skytetrening reduserer antall skadeskytinger. Jeg holder ihvertfall muligheten åpen for at vinninga går opp i spinninga. For å sette litt tall på dette: Hvis jeg i løpet av en gitt periode skyter på 10 elg, hvorav 2 skadeskytes. Så trener jeg masse, for deretter å skyte på 15 elg, hvorav 2 skadeskytes. Har jeg forbedret meg?

 

Digresjon: Jeg leser ofte om ting som kan "føre til bomskudd, eller enda verre; skadeskyting" Er det bedre å bomme enn å skadeskyte? Er du en bedre skytter? Bedre jeger?

Link to comment
Share on other sites

Dessverre er det sånn at de fleste vil oppleve skadeskyting på hjortevilt før eller senere i sin jegerkarriere. Enten man bruker 6.5x55 eller 375H&H. Det man kan gjøre for å begrense skadeskyting er å skyte mer i sittestillinger man bruker på jakt, og ikke minst gjøre seg kjent med våpen og utstyret man bruker. Har en kompis på jaktlaget som har skutt mange elger med 6.5x55. Han har nå gått opp til kaliber 9.3x62 i sin Blaser på grunn av at det var vanskelig å se skuddreaksjon på dyret med bruk av 6.5. Men uten tvil som flere her sier, sitter kula fra 6.5x55 der den skal så dør dyret åkke som.

Link to comment
Share on other sites

Se på denne :shock: :

 

 

En elg blir skutt med 7mm i følge ham selv, gjetter på 7-08, 270 eller 7x57.

Kan vel sammenlignes med 6,5x55

 

Tror et av de skuddene med 9,3x62, 45-70, 444, eller 357 hadde sendt den i bakken.

Link to comment
Share on other sites

Tja den gikk vel forsåvidt i bakken :smile: skudd nr to 4-5 tommer lenger frem tipper jeg hadde gjort susen uansett kaliber.

 

Jo, det er nok mulig. Men det får meg til å tenke på Jan Åkerman, den legendariske svenske jegeren. Han skrev i en av sine bøker at han hadde sett alt for mange skade skutt elger, skutt med 6,5 i lunge regionen og hvor den fin kalibrede kulen har lagd et lite hull i lungene uten å ekspandere.

Link to comment
Share on other sites

Misforstår jeg veldig eller er det noen som mener at man ikke blir en bedre skytter av å trene på banen?

 

Øvelse gjør mester. Skytetrening gir bedre skyting. Men du tenker kanskje på om skytetrening gir mindre skadeskyting? Det er en annen sak, og jeg er ikke hellig overbevist om at skytetrening reduserer antall skadeskytinger. Jeg holder ihvertfall muligheten åpen for at vinninga går opp i spinninga. For å sette litt tall på dette: Hvis jeg i løpet av en gitt periode skyter på 10 elg, hvorav 2 skadeskytes. Så trener jeg masse, for deretter å skyte på 15 elg, hvorav 2 skadeskytes. Har jeg forbedret meg?

 

Digresjon: Jeg leser ofte om ting som kan "føre til bomskudd, eller enda verre; skadeskyting" Er det bedre å bomme enn å skadeskyte? Er du en bedre skytter? Bedre jeger?

 

Ellers så ser man sine egne begrensninger etter en smule trening?

Link to comment
Share on other sites

Det at kula ikkje ekspanderer har vel mest med kulekonstuksjon vs hastigheit å gjere. Og ikkje pga at kula tilfeldigvis hadde ein diameter på 6,7 mm...?

 

Alle kan trekke fram eksempel på elg som har dødd eller ikkje har dødd med so godt som alle kaliber som har blitt avfyrt mot meir enn 10 stk elg.

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg sett også, med en såkalt superkule (trophy bonded) og opplevd det samme sjøl med barnes x i 9,3x62.

 

Jeg våger påstanden om at nosler partition er en av de aller beste kulene til nordisk vilt. Akkurat passe solid og ekspansjonsvillig

nok til å være effektiv uansett kaliber om man treffer lunger/hjerte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...