Jump to content

Regler for oppskyting til storvilt?!


Enradoo

Recommended Posts

Hei!

 

 

Var på skyte banen idag og tenkte jeg skulle skyte opp til Elgjakta, noe som desverre ikke gikk helt bra siden jeg satt og småfrøys og skalv når jeg skjøt.

Men når jeg kom hjem kom onkelen min og snakket med Pappa og meg, han var litt overrasket over at jeg ikke klarte oppskytinga og sa at neste gang måtte jeg tvinne reima på rifla rundt armen for bedre støtte, men da sa min gamle fader at dette ikke var lov, men onkel påstod hardnakket at dette var lov!

 

Er dt lov eller ikke?

 

Takker for alle svar! :D

Link to comment
Share on other sites

http://go.startsiden.no/go/e/content_results;siteId=230;afu=verden.abcsok.noa47index.html%3Fq%3DVeiledning%2520april%25202008%253A%2520Forskrift%2520om%2520ut%25C3%25B8velse%2520av%2520jakt%26lr%3Dlang_no/http://www.dirnat.no/multimedia.ap?id=566&contentdisposition=attachment

Blar du til side 55-56 i denne forskriften finner du svar.

 

Jeg har ment det ikke er lov å benytte reim som sitter fast på våpenet, men godt jeg ikke protesterte på at alle reimer er lov før jeg leste forskriften....

Link to comment
Share on other sites

Det er vel lov ja. Så får det bli en annen diskusjon om skyteferdigheter om amn ikke klarer oppskyting liggende. Stor blink, og en rolig situasjon. Nå kan man si at det er et visst press rundt situasjonen, men de fleste vil vel ha høyere puls når dyret kommer på post.

Link to comment
Share on other sites

Reim er lov ja.

 

Det er flere som ikke bruker reim, men det skyldes ofte like mye manglende kunnskap om skyting som at det ikke passer for alle situasjoner.

 

Har man hatt litt opplæring i reimbruk blir det pinlig åpenbart at mange jegere der ute ikke gjør mye for å skyte godt. Er man seriøs på praktisk rifleskyting (ikke sportsgrenen, men generelt) kommer man ikke unna at skikkelig reimbruk er en viktig evne å ha. Det finnes også flere reimer der ute som er egnet for jaktbruk, alt fra DFS lignende saker til CW og Ching sling mfl.

 

Selvsagt, skyter man elg på 30m i skogen trenger man selvsagt ikke reim (eller kikkertsikte), men har man lært seg å bruke reim skikkelig er det mange situasjoner hvor skuddplasseringen blir mye sikrere fordi man benytter rema til noe annet enn å bare bære rifla rundt.

 

Bærekomfort er forresten det siste jeg ser på ved valg av reim, og nesten alt jeg har skutt av storvilt og småvilt med rifle har jeg brukt reim til (men så jakter jeg hovedsakelig rein og driver toppjakt).

 

For den som er interessert i praktisk skyting kan jeg anbefale boken "The Art of the Rifle" av Cooper. Der kommer det klart frem hvorfor reimer ikke bør være dødvekt som henger og slenger under rifla, men enten være en viktig del av skytevåpenet i bruk eller fjernes. (Sett bort i fra alt det idiotiske våset om "amerikansk" måte å ligge på, eller "amerikansk" siktepunkt osv. er det en meget god bok.)

Link to comment
Share on other sites

Føres vel neppe noen statistikk på slikt, men en finner kanskje noe i NJFFs undersøkelser ("Bedre elgjakt" og "Bedre hjoretjakt"?).

 

Har egentlig ikke inntrykk av det er så mange 30+5-jegere på "min" bane, men med ca 100 personer som skyter opp i åpret blir det litt tynt grunnlag.

Det er igrunnen sjelden at en prøve bedømmes bom, det hender selvfølgelig men ikke i slikt omfang some n kan få inntrykk av av å lese litt i endel tråder her inne.

Link to comment
Share on other sites

På vår skytebane så har vi år hatt ca 220 oppskytinger. Av totalt ca270 oppskytinger, så har vært en del som har vært uheldig/udyktig.

 

Vi har ca 200 jegere som skyter opp i løpet av året, og av disse vil jeg desverre tippe at 70-100 jegere som kun skyter 15+15+5 skudd.

 

Dette er bare synsing, ikke noe bekreftet informasjon, men det er slik jeg har opplevde det, så jeg er på skytebanen 90 % av tiden.

 

Men heldigvis så er det blitt flere å flere som velger å skyte mer enn de obligatoriske. Av og til på oppfordring fra oss enten vi ser at de trenger litt mer skytetrening eller vi har bare oppfordet de på genrelt grunnlag. Ikke nødvendigvis at de var noe mindre bra skyttere, men at det er ikke dumt å trene en del.

 

Vi prøver å få flere å flere jegere til å trene mer på sittende, knestående og stående, då det er ofte den mest brukte jaktstillingen. Mykje posetive tilbakemeldinger å få der, og oppfordrer alle til å oppfordre andre til å trene i de stillingene :D:D

Link to comment
Share on other sites

Hei Hjortefor.com tror det med å bruke skyteklær på oppskyting er fordi det ikke er satt regler for antrekk. Det er heldigvis ikke krav til påkledning før en skal på jakt. eneste kravet er jo at man ikke kan bruke anlegg. ingenting i veien for å ha tofoten på geværet under oppskyting. eller skyte fra skytebenk på jakt. men reglene har den grensa, at ikke anlegg på oppskytingen.

 

hvor smart det med å ikke få bruke tofot er, ,det er en helt annen diskusjon . selv mener jeg at skyteklær ikke burde være lov, all den tid jeg vet at de jeg ser med skytejakka på, aldri har den med ut på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Nei. Men nå ser jeg ikke så mange gode argumenter for den årlige skyteprøven heller, utover at den tilfredstiller nordmenns behov for regler for absolutt alt.

 

Jeg er i alle fall glad for at norske jegere må skyte minst tredve treningsskudd og bestå storviltprøva. uten dette pålegget hadde det vært mange jegere med dårlige forutsetninger for våpenbruk ute i skogen.

Tenk på hvor mange som er på elgjakt bare for at naboen ikke skal få all jakta for seg selv! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Eg har eit anna spørsmål:

Kvifor er vi so opptatt med kva alle andre brukar av utstyr og skytestillingar når det gjelder desse 5 skota???

 

 

Regelverket er då enkelt nok. Det er ikkje krav til bekledning. Ein har lov til å bruke reim. Ein har ikkje lov til å bruke anlegg (herunder medrekna tofot, skytestokk eller anna innretning som gjev våpenet fast støtte mot underlaget).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i alle fall glad for at norske jegere må skyte minst tredve treningsskudd og bestå storviltprøva. uten dette pålegget hadde det vært mange jegere med dårlige forutsetninger for våpenbruk ute i skogen.

 

hehehe!!! Du tror 30 skudd påvirker våpenbruken til folk?! :lol::lol::lol::lol::lol:

 

Jaja, jeg har hørt at optimister lever lengre... :D

Link to comment
Share on other sites

Lånar denne tråden litt sidan mitt spørsmål omhandlar storviltprøven.

Eg er med og arrangerar storviltprøve i det lokale skyttarlaget, og vi fekk i går kveld spørsmål frå ein jegar om han kunne få skyte alle 30 treningsskota, og deretter skyte dei fem skota på reinsfiguren same kveld. Det endte med at vedkommande ikkje fekk lov til dette sidan alle andre har vore nøgd å skyte over to kveldar, og vedkommande tok dette greitt, men spurde etter lovverk der dette var stadfesta.

 

Når eg kom heim sjekka eg lovdata og fann då dette :

 

§ 18. Obligatorisk skyteprøve

 

Ingen har adgang til å drive jakt og felling av storvilt med rifle uten at vedkommende har avlagt skyteprøve samme jaktår. Skyteprøven består av to deler.

 

Det skal først gjennomføres 30 obligatoriske skudd på valgfri blink. Deretter skal det for hver rifle som skal benyttes under jakt og felling av storvilt skytes 5 skudd mot dyrefigur godkjent av direktoratet.

 

For kombivåpen (rifle-hagle), drillinger og dobbeltløpet rifle skal det skytes 3 skudd mot dyrefigur godkjent av direktoratet.

 

Alle skuddene mot dyrefigur må være innenfor angitt treffområde.

 

Oppnådd sølvmerke i elgskyting (Norges Jeger- og Fiskerforbunds ferdighetsmerke) godkjennes som skyteprøve når skyteprogrammet er godkjent av direktoratet.

 

For storvilt som har jakttid eller fellingsperiode som går fra ett jaktår og over i neste, gjelder skyteprøve som er avlagt i det jaktåret jakten eller fellingen av vedkommende viltart startet.

 

Betyr dette då at vedkommande kunne ha skote alle 30 treningsskota på ein kveld, og deretter skote på reinsfiguren same kveld, sidan det ikkje står spesifikt i lova at skytinga skal føregå over to eller fleire kveldar ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter vanligvis på en skytebane der du KAN melde deg på en konkurranse, skyte 10 skudd på blink, 10 skudd på løpende elg og 10 skudd på reinsfigur, og deretter ta storviltprøven. Vet det er samme praksis ved jaktfeltstevner andre steder. Er det noe galt i det? Det får være opptil enhver.

Link to comment
Share on other sites

@Strand1:

Om du ser på §19 så står det at prøven skal gjennomføres i hht Instruks om skyteprøve.

Den finner du på Dir.nat sine sider. http://www.dirnat.no/multimedia.ap?id=566&contentdisposition=attachment

På side 55 står følgende:

For de som ikke deltar i terminfestet konkurranse gjelder følgende:

• Skyteprøven må avlegges over minimum to dager.

• Maksimalt 15 skudd godkjennes per dag.

• Skyting mot dyrefigur kan gjennomføres samme dag som en avslutter de obligatoriske skuddene.

Link to comment
Share on other sites

Nytt spm som omhandlar storviltrøva:

 

Er det krav til 30 obligatoriske prøveskot per våpen, eller gjeld dette berre samla?

Har nemleg skote ca 2500 skot med banebørsa i år ( I tillegg til time på time med tørrtrening). Har derimot akkurat fått låne jaktrifle :oops:

 

 

edit: endra formuleringa, då eg såg den kunne mistolkast av kranglefantar på dette forum...

Link to comment
Share on other sites

Er det egentlig så jævla nøye med dette tildels absurde regelbyrokratiet.... (Flisespikeriet)

 

Noen har lyst å skyte, andre har det ikke....

 

Som skyteleder er jeg rimelig rund i kantene. Jeg tror alle som skyter på reienen og sauser skuddene utover skiva, ser at de har begrensninger. Jeg tror de tenker seg om et par ganger før de gjør det samme mot levende vilt.

Link to comment
Share on other sites

@Strand1:

Om du ser på §19 så står det at prøven skal gjennomføres i hht Instruks om skyteprøve.

Den finner du på Dir.nat sine sider. http://www.dirnat.no/multimedia.ap?id=566&contentdisposition=attachment

På side 55 står følgende:

For de som ikke deltar i terminfestet konkurranse gjelder følgende:

• Skyteprøven må avlegges over minimum to dager.

• Maksimalt 15 skudd godkjennes per dag.

• Skyting mot dyrefigur kan gjennomføres samme dag som en avslutter de

obligatoriske

skuddene.

 

Takk for kjapt svar :D

 

Då er jo saken grei, og vi har ikkje gjort nokon forbrytelse ved å nekte personen å skyte alt på ein kveld.

Skal printe ut denne instruksen og ta med neste gong, i tilfelle vedkommande spør etter den.

Link to comment
Share on other sites

@katta er dau:

Det er 30 treningsskudd uavhengig av hvor mange våpen du skal skyte opp med. Kravet derimot er at riflens kaliber skal være godkjent for storviltjakt. Dvs minst rådyr.

Da kan du i realiteten skyte alle treningsskudda med .222 og ta 5 oppskytingsskudd med hver av de riflene du skal bruke på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT: Har nokon sett statistikk på kor mange storviltjegerar som skyt absolutt minimumskravet, altså 15+15+5?

 

Eg spør sidan eg opplever dagens storviltprøve som ein rein funksjonstest for våpenet...

Dagens storviltprøve, har aldri vert ment som noe annet enn en funksjonstest på våpenet. Så din opplevelese er korrekt, forøvrig skyter jeg minimum kravet.

 

Jeg skyter opp med flere våpen og flere løp, så for meg ser det slik ut: 15+15+5oppskyting 308w, +5+5oppskyting 6.5x55 åpne sikter, +5+5oppskyting 6.5x55 m/reim, +2+5 oppskyting 22-250 m/reim, +5+5feilet oppskyting 22-250 m/reim +5oppskyting 22-250 m/reim = ca77 skudd + noen treningsskudd i ettertid. Altså så lite som måtte til for å få unna skyteprøvene (3 våpen + 3 løp). Brukte altså 5 skudd mer en beregnet.

 

Dette er bortimot normalen for de fleste, untakene er de som trener litt i ettertid av bestått skyteprøve. Og de som må ha flere forsøk for å bestå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjerne på meg skytejakka under prøven. Dette fordi jeg ikke gidder å skifte antrekk etter først å ha skutt med banebørsa.

Jeg skyter noen tusen skudd med denne og i tillegg har jeg vel en 3-400 skudd med diverse jaktrifler før prøve. Dermed blir ikke storviltprøven den helt store utfordringen - og ja det hender jeg tar prøven i andre stillinger enn liggende.

 

På liggende skyting mener jeg det er begrenset effekt av å bruke skytejakke. Ei god reim er derimot et godt hjelpemiddel!

Link to comment
Share on other sites

30 treningsskudd uten krav til til treff er latterlig.

Det bør settes krav om at skuddene skal sitte fra 7`er og inn.(100 mtr DFS skive) At det skal skytes 15 skudd to ganger som i dag, men skyter man sekser på sitt tolvte skudd. Så er det bare å begynne på nytt igjen med 15 skudd. Når man da har klart dette over to kvelder, får jegeren to forsøk på å klare oppskytingen. Klarer man ikke dette, så er det 30 nye skudd innenfor 7`er før man kan prøve igjen!

Er selv standplassleder for treningsskuddene noen ganger i året, og 50% av dem som smeller ut sine 30 skudd, burde aldri hatt lov til å jakte, selv om dem etter åttende forsøk klarer oppskytingen!!

Link to comment
Share on other sites

Som leder i et mindre skytterlag så har jeg grublet mang en gang på hva Direktoratet har hatt som intensjon for skyterprøven slik den fremstår i dag.

 

Hvert år så kommer det jegere med feil amunisjon , feil sluttstykke , her glemt sluttstykket , glemt børsa , løse kikkerter , bøyde kikkerter , kikkerter som er ned dugget , løse stokker og et par ting til som jeg ikke vil nevne i offentlighet.

 

Før skyting:

Æ har kjøft mæ ny kikkert i år. Elektrisk me batteri skjønna du 2 sekunder seinar: korr fan slår e på den her?

Hei du stanplassleder korsen vei ska e skruv når e ska te høyre H eller V? Samtidig så høre du sidemannen kviskra: Du kan ikke du still kikkerten min sånn som du gjor i fjor, Æ tørr ikke rør sånn her teknikk.

Du der, ja du ja korr i fan får æ laus da herre magasinet da sett jo så inni satan fast, unnskyld men du har ikke magasin på krigsmauseren din.

Osv.osv..... jeg vil ikke kjede dere med detaljer fra skyting og annvisning.

Jeg har sannsynlig kunnet skrevet e liten ukeblad novelle hvert år om det som skjer på banen fra kl.17,00-20,00. 30 ganger pr. år.

 

HAR IKKE JEGER NOE ANNSVAR?

 

Er det slik i Norge nå at hvis man blir vist noe annsvar så svikter all fornuft eller logisk tenkning? eller må Normannen detaljstyres i ett og alt?

 

 

Ps: Se bort fra skrivefeil og manglene setningsoppbygning og gramatiske feil.

 

Plå

Link to comment
Share on other sites

Til Tordenkjeppen; Ja, jeg er en optimist som gjerne prøver å se det beste i folk. :D

 

Til plå; Er det ikke bra at disse rotekoppene kommer en tur innom skytebanen og finner ut litt om våpenet og får litt informasjon om kikkerten de nettopp har kjøpt seg. For mange av disse er det slik at de har respekt for standplassledere og kontrollører som har greie på våpen, og de tar ofte imot tips om skytestillinger, ammunisjon og justering av sikter. Det ar bare å gi dem en hjelpende hånd med et smil og med glimt i øyet, så har du deres respekt som våpenkyndig.

 

Dersom kravet om storviltprøve, og senere de obligatoriske treningsskudda ikke hadde kommet for endel år sia, så hadde vi fortsatt hatt mange jegere ute i skogen som ikke hadde løsnet et eneste skudd før jakta!

 

Jeg er enig med de som mener at det egentlig burde stilles høyere krav til treningsskytinga og til skyteprøva, jeg for min del ville fjerna muligheten til å skyte prøva liggende, og vil gjerne ha krav om at la oss si 50 av 150 treningsskudd skulle sitte i svarten på skiva. Men jeg synes også at det opplegget vi har nå er bedre enn ingenting

Link to comment
Share on other sites

Er det egentlig så jævla nøye med dette tildels absurde regelbyrokratiet.... (Flisespikeriet)

Noen har lyst å skyte, andre har det ikke....

Som skyteleder er jeg rimelig rund i kantene.

DFS, NJFF og evt. andre arrangerer skyteprøven på oppdrag av DN - og da skal skytelederen påse at organisasjonens skytereglement, og DNs regler og forskrifter, blir overholdt. En er imidlertid fri til å mene hva en vil om disse reglene.

 

Jeg tror de tenker seg om et par ganger før de gjør det samme mot levende vilt.

Det er (iallfall i teorien) trosfrihet her i landet, og derfor har jeg en annen tro enn deg på dette feltet. Når en del stiller opp med våpen og siktemidler som åpenbart ikke har vært ettersett etter at det ble slengt inn i (kles-?) skapet etter siste regnværsdag i fjor, kan jeg ikke fri meg fra tanken om at disse nok ville trasket til skogs, uten noen form for innskyting eller kontroll av våpen og siktemidler, hvis vi ikke hadde den obligatoriske skyteprøven.

Så får jo enhver mene eller tro hva en vil om "formynderstaten".

Link to comment
Share on other sites

Som leder i et mindre skytterlag så har jeg grublet mang en gang på hva Direktoratet har hatt som intensjon for skyterprøven slik den fremstår i dag.

Det er mulig du finner noe, hvis du leter i "Skyttertidende"/"Jakt & Fiske" etc. fra tida før de nye reglene ble innført.

 

DN hadde visstnok et utvalg i arbeid, der bl.a. DFS var representert. DFS har liten interesse av jegere og jakt (sjøl om skyteprøven er en vesentlig/den viktigste inntektskilden for mange skytterlag), så de oppnevnte den nyansatte skytebanekonsulenten til utvalget. Vedkommende hadde liten kjennskap til jakt og skyting. Hans spesialfelt var jo bygging av nye, støydempede skytebaner - derfor resulterte DFS sin innsats i utvalget i at det ble påbudt at den avsluttende prøven skal avlegges fra overbygd standplass! (det er som kjent derfra det meste av vilt blir skutt! :mrgreen: )

 

Jeg er enig med de som mener at det egentlig burde stilles høyere krav til treningsskytinga -

Eller, for å vri litt på ditt utsagn - det burde iallfall kunne stilles NOEN krav til hvordan en bruker disse skudda!

 

Det er jo merkverdig at DFS ikke brukte denne anledningen til å drive litt PR for sin egen skyting om "Dugleiksmerket", ved at en tilbød denne skytingen som "obligatoriske skudd". Lagene kunne stilt våpen til disp (det kunne blitt et "liv etter døden" for en masse Krag- og M/67-våpen), og så kunne en jo satt 150 p (bronsekrav) som minimum for bestått. (6-er i snitt på 200 m - ikke uoverkommelig, akkurat!). For de som klarte sølvkravet (175 p) kunne testen gjelde for 2 år, og de som klarte kravet til gylt (200 p), kunne fått det godkjent for 3 år.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT: Har nokon sett statistikk på kor mange storviltjegerar som skyt absolutt minimumskravet, altså 15+15+5?

Det er nok en del, men mange av de kommer og trener etter på.

Før jeg startet med jaktfelt skjøt jeg ofte ca 15+15+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5+5.

 

Da vil jo de fleste påstå at jeg skyter som ei krøkke, det er jo fortsatt mulig.

Men da har de fleste damen vært ute av skapet, fått bjeffet litt og fått i orden papirene, så kan de vente rolig og håpe på tur ut på jakt.

 

Noen regler må man jo ha, så får vi håpe at vi styrer klar av de som tror de har blitt GUD, for å håndheve de(men det er jo deilig å være GUD engang i blant).

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern: Det jeg litt krøkkete prøvde og gi et bilde av var: Når man opplever år etter år at det er bare og skyte om og om (Den som leder i anntall forsøk:17 kommer fra din komune) igjen til man er så heldig at alle fem skudda ble slengt innenfor ringen da lurer jeg på hva som er intensjonen i dag, intensjonen bak prøven er jo ideologisk veldig bra. MEN Jegeren må selv vise et minimum av intresse for det han/hun skal gjøre, jeg har flere konstuktive forslag på hvordan man kunne fått en "bedre" prøve men dette ville sannsyligvis eksludert 25-30% av de som i dag går fra banen med et stempel på kortet.

 

(og ja uten oppskytingen så ville mange små skytterlag vært nedlagt inkludert vårt)

 

 

Plå

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er som mange påpeker at jegeren sjøl viser respekt for viltet og trener sin del utenom dei 30 skudda. Hvordan han er påkledd under prøva synes jeg er tåpelig å legge seg borti, så lenge det er innenfor regelverket så trenger en ikke gjøre narr av om vedkommende bruker reim, har skytejakke, avstandsmåler innebygget i sikte osv.osv...det er opptil hver enkelt hvor vidt han vil bruke penger på det ene eller det andre.

Tror ikke at gode samlinger på skytebanen ene og alene kommer av en god kikkert eller en trang jakke, og i så fall så kommer nok kikkerten til nytte også på jakten og jakka blir kanskje byttet ut med støtte opptil et tre eller noe lignende. For under jakta er alt av støtte lov og det er opptil skytteren å vurdere om han mestrer skuddsjansen med eller uten støtte. Man må gjerne for meg innføre regelverk med max forstørrelse på kikkerten på 4x og bekledning som tilsier varm sommerdag...men tror det er feil ende å begynne i.

 

DFS er heller ikke alene om å arrangere storviltprøven, NJFF arrangere også og regelen med godkjent bane med overbygget standplass er vel for å gjøre forholdene mest mulig like for folk. Ser ikke noe problem med det, dei fleste synes vel det er ok å skyte på elektroniske skiver, rask tilbakemelding på hvor skuddet sitter og mindre venting på standplassen.

Link to comment
Share on other sites

Som leder i et mindre skytterlag så har jeg grublet mang en gang på hva Direktoratet har hatt som intensjon for skyterprøven slik den fremstår i dag.

 

Hvert år så kommer det jegere med feil amunisjon , feil sluttstykke , her glemt sluttstykket , glemt børsa , løse kikkerter , bøyde kikkerter , kikkerter som er ned dugget , løse stokker og et par ting til som jeg ikke vil nevne i offentlighet.

 

Før skyting:

Æ har kjøft mæ ny kikkert i år. Elektrisk me batteri skjønna du 2 sekunder seinar: korr fan slår e på den her?

Hei du stanplassleder korsen vei ska e skruv når e ska te høyre H eller V? Samtidig så høre du sidemannen kviskra: Du kan ikke du still kikkerten min sånn som du gjor i fjor, Æ tørr ikke rør sånn her teknikk.

Du der, ja du ja korr i fan får æ laus da herre magasinet da sett jo så inni satan fast, unnskyld men du har ikke magasin på krigsmauseren din.

Osv.osv..... jeg vil ikke kjede dere med detaljer fra skyting og annvisning.

Jeg har sannsynlig kunnet skrevet e liten ukeblad novelle hvert år om det som skjer på banen fra kl.17,00-20,00. 30 ganger pr. år.

 

HAR IKKE JEGER NOE ANNSVAR?

 

Er det slik i Norge nå at hvis man blir vist noe annsvar så svikter all fornuft eller logisk tenkning? eller må Normannen detaljstyres i ett og alt?

 

 

Ps: Se bort fra skrivefeil og manglene setningsoppbygning og gramatiske feil.

 

Plå

 

:D:D:D Steikhakkanes gått skrivvi sju :wink:

 

Kjenner igjenn det meste her ja :wink:

Link to comment
Share on other sites

Synes for så vidt reglene er greie med tanke på prøva. Det bør jo være mye opp til ens egen holdning og moral til jakta hvordan man trener. Skyter man dårlig må man trene mer, rett og slett. Hadde jeg spredd over hele blinken på oppskytinga, men vært rett innenfor, hadde jeg aldri skutt mot en elg i tilsvarende situasjon, men heller trent mer til skuddene hadde samlet seg mer.

 

Skulle noe endres mener jeg at antallet obligatoriske skudd burde økes, slik at "15+15+5'erne" hadde måttet trent mer. Svært få blir gode skyttere av så få skudd. I tillegg burde kanskje skuddene skytes med samme kaliber/børse, noe jeg fikk erfare. Jeg skjøt trening med både .222 med lyddemper og .308. Enorm forskjell på disse to når det gjelder rekyl og avtrekk. Fikk erfare det når jeg bare kjælte inn skuddene med .222'en på prøva, mens jeg nappet ut det ene skuddet en halvmeter med .308'en, både fordi avtrekkene er veldig forskjellig og at rekylen på .308'en var uvant. På neste trening stod vesla hjemme, mens storebror fikk trene alene... Og da gikk det bra.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål...

 

Hvorfor føler man seg mer stødig på stående skyting når det er en levende hjort og ikke en blink som står foran børsa?

Er det adrenalin som gjør dette?

På skytebana føler jeg meg vinglete som ei svale på stående skyting (har blitt noen åttere), men opplever å være fjellstø stående uten anlegg dersom hjorten står med breisida til 100 meter unna.

 

Gjelder dette bare meg?

Link to comment
Share on other sites

Flere av standplasslederne der jeg skyter er veldig flinke til å hjelpe de som skyter prøveskudd.

De gir tips om skytestillinger, teknikk og amunisjon. De har også verktøy med seg, slik at løse skruer og kikkerter blir etterskrudd. Jegerne reiser da i allefall ut i skogen med et våpen som er innskutt og i orden. Ser at mange setter pris på dette, forhåpentligvis kommer de igjenn og trener mere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...