Jump to content

Regler for oppskyting til storvilt?!


Enradoo

Recommended Posts

Den som leder i anntall forsøk:17 kommer fra din komune)

 

Da har denne karen skutt over 100 skudd uten at han ble noen bedre skyter. men fyren skal ha skryt for ikke å gi seg før han klarte det!

 

Jeg antar alle som vil ha flere treningsskudd, strengere krav osv stiller opp som skyteledere, instruktører og annet banepersonell, pr i dag er jo enkleste måten å få ha banene "i fred på" å nevne dugnad eller behov for hjelp en kveld eller to......

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål...

Hvorfor føler man seg mer stødig på stående skyting når det er en levende hjort og ikke en blink som står foran børsa?

Er det adrenalin som gjør dette?

På skytebana føler jeg meg vinglete som ei svale på stående skyting (har blitt noen åttere), men opplever å være fjellstø stående uten anlegg dersom hjorten står med breisida til 100 meter unna.

 

Gjelder dette bare meg?

 

Gjelder absolutt ikke bare deg, andre får svare for seg selv, men jeg kjenner meg igjen i dette.

Satt faktisk i bilen og grublet på nettopp det fenomenet i går formiddag.

Stående på bane vingler det så jeg lurer på om enten børsa eller jeg har drukket.

Og jeg gjør det ikke særlig skarpt på sittende eller liggende heller.

Hender ofte at et av skuddene (3. eller 4. som regel) i første runde på storviltprøven glipper utenom også.

 

Så hvordan har det seg at skyting på bane med godt innskutt kikkertsikte justert til 6-9 ganger forstørrelse skal være så kronglete, mens 3 skudd med drilling og åpne sikter sitter midt i ringen på "halvbukken" rett etterpå, at det ene skuddet på hjort/elg i skauen sitter der det skal, og at militær merkeskyting med AG3 går så glatt??

Kikkertfobi, refleksbasert skyting, instinkt...? :?

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål...

 

Hvorfor føler man seg mer stødig på stående skyting når det er en levende hjort og ikke en blink som står foran børsa?

Er det adrenalin som gjør dette?

På skytebana føler jeg meg vinglete som ei svale på stående skyting (har blitt noen åttere), men opplever å være fjellstø stående uten anlegg dersom hjorten står med breisida til 100 meter unna.

 

Gjelder dette bare meg?

 

Skøt en hjort i dag på stående.. dog på 30 m.. men som du sier så stod jeg fjellstøtt... er og aktiv DFS skytter, men å skyte med skytekler og reim mm. i forhold til jaktklær..er stor forskjell på bano.. men i dag gjekk da som en drøm og traff akkeruat der jeg ville!

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål...

 

Hvorfor føler man seg mer stødig på stående skyting når det er en levende hjort og ikke en blink som står foran børsa?

Er det adrenalin som gjør dette?

På skytebana føler jeg meg vinglete som ei svale på stående skyting (har blitt noen åttere), men opplever å være fjellstø stående uten anlegg dersom hjorten står med breisida til 100 meter unna.

 

Gjelder dette bare meg?

 

Kanskje. Det gjelder i hvert fall ikke meg. :lol: Har foreløpig ikke skutt mot vilt stående, og håper jeg slipper i det lengste. Elg med breisida til på 50m skulle jeg alltids mestre, men stort mer enn det tør jeg rett og slett ikke. Setter som regel 5 skudd i ringen på reinsskiva på 100 meter på lang arm, men det er ikke alltid, så da driter jeg rett og slett i å prøve det på jakt. Det er nå alltids et tre i nærheten, som det går an å legge an mot...

Link to comment
Share on other sites

Det stadig tilbakevendende forslag fra selvoppnevnte "eksperter" om innskjerping av storviltprøven er like sikkert som at skatteoppgjøret kommer, hvert år.

 

Og det er ofte det samme som går igjen, minst 100 treningsskudd, oppskyting mot løpende elg, bortvisning fra banen i skjensel og forakt om man ikke holder seg innenfor yttertieren i skiva etc.

 

Jeg er helt enig i at flere treningsskudd er bra, men tviler på at det finnes kapasitet til det på landets skytebaner, som en sammenligning kan man bemerke at Statens Vegvesen ganske raskt oppdaget at Biltilsynet aldri ville klare å ta unna alle de pålaget PKK (EU-kontroller) som måtte til i pr. år, og dermed ble oppgaven delegert til godkjente verksteder.

 

Men når det gjelder innskjerping av krav til resultatene....skulle man innskjerpet dem måtte man samtidig lagt om hele systemet for å skape en større grad av realisme i situasjonen, kravet er jo at man skal kontrollere om jegerne er kompetente til å drive storviltjakt, ikke å trene til Landsskytterstevnet.

Men hvordan ville det sett ut i så fall?

1 skudd sittende på stubbe i kanten av hogstfelt mot langsomt rullende elg på 100 meters avstand, deretter 2 skudd stående mot løpende elg i tett skog på 30 meters avstand, så 1 skudd valgfri stilling mot stillestående elg i tett buskas med "løpende hund skive" sirklende rundt elgskiva og minuspoeng for å treffe hundefiguren, 50 meters avstand, og til slutt 2 skudd stående bakfra mot løpende elgskive for å simulere fluktskudd mot skadeskutt elg... :roll:

 

Joda, det skulle nok tatt seg ut, men omtrent like realistisk som forslagene i kategorien: 100 skudd stående på 1 ben mot løpende elgskive og minst 90% innertreff...

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Har mange års erfaring med oppskytinger og jegertreninger.. Eg begynte tidlig i 80 årene, og skal man sammenligne

med jegerne i dag etter at det har blitt krav til treningsskudd, så har skyteferdighetene blitt utrolig mye bedre.

Og de jegerne som trener fra mai og helt til september 1 til to ganger i uken, har ingen problemer med oppskytingen,

hverken med eller uten reim. Eg råder jegerne om å bruke reim.

Men der er enkelte som kommer med store magnumkalibere og har det som eneste våpen, ja mange av de sliter.

Men de som har en 6,5x55 og en rifle i magnum har ingen problemer,, de har mengde treningen med 6,5x55.

Men det som er udiskutabelt er at trening er den faktoren som har størst betydning for hvor lett jegerne skal klare oppskytingen.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...