Jump to content

Den store lommelykttråden


5,56

Recommended Posts

Laderen jeg kjøpte: http://dx.com/p/oem-2-18650-lithium-bat ... v-ac-13820" target="_blank

 

Har ikke fått prøvd denne før nå, men fy for noe trege greier. Har lada i timesvis uten at batteriene er fulle. Det kryper oppover men. Må nok studere litt og få tak i noe bedre.

Prøvde lykta litt mer, Trustfire TR-3T6. Hadde ei Fenix TK21 å teste mot. Denne er mye nettere og bruker 1 18650-celle. Ble litt skuffa over Trustfire i forhold, for Fenixen lyser kraftigere med sine "beskjedne" 468 lumen vs. 1650 lumen. Men jeg blir antagelig litt lurt av at Trustfire lyser bredere. Det ser ikke like imponerende ut på hvit snø.

 

Avhengighetsskapende disse lyktene. Røyk på en Fenix PD32 UE i kveld... 740 lumen http://www.fenixlighting.com/products/f ... light.aspx

Link to comment
Share on other sites

Vet at det er mange som anbefaler Pila lader, men å si at det er det eneste som nytter, er vel å dra det litt langt. For prisen av en Pila, så kan man begynne å se på en billig hobbylader. De kan lade alle slags batterier og tilpasses i alle bauger og kanter. Selv har jeg en DX lader som funker greit, men den lader bare med 500mah så jeg har ønska meg ny til jul. Denne lader med 1000mah og får skryt+ at den er rimelig. http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... php?323237

Link to comment
Share on other sites

Av nysgjerrighet: Hvorfor akkurat S65 Baton? Den ser flott ut. Men er den ikke unødig stor bare for å fyre ei enkel XM-L diode? Er det noen gode grunner utover "har lyst på"? Ikke at du trenger forsvare valgene dine ovenfor meg. "Har lyst på" er god nok grunn i min bok.

Link to comment
Share on other sites

Hei Fei! hvordan liker du lyktene?

Baton lykta virker som en interessant lykt. Solid? :)

Av nysgjerrighet: Hvorfor akkurat S65 Baton? Den ser flott ut. Men er den ikke unødig stor bare for å fyre ei enkel XM-L diode? Er det noen gode grunner utover "har lyst på"? Ikke at du trenger forsvare valgene dine ovenfor meg. "Har lyst på" er god nok grunn i min bok.

Fikk ikke lov å teste sr92 noe særlig før den skulle pakkes inn. Var vist en julegave :roll:

 

S65 har jeg prøvd ut og den virker ganske bra.Ultra solid. Det er ingenting som beveger seg eller klaprer i den. Hylsteret som følger med er litt lite. De bruker samme hylster som modellen under som er mye mindre. Passer nok fint til den, men til S65 er det litt lite. Lyser bra uten at jeg har noe å sammenligne med.

Grunnen for valget var at den bruker AA batterier. Jeg ville ha en lykt i bilen som det var lett å svippe innom en bensinstasjon og kjøpe batteri til i nød. Jeg kunne valgt S35, men s65 er dobbelt så kraftig så ble nok litt blind på spesifikasjonene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk plutselig en mail fra et merke som heter Crelant, men tilbud om LED-lykter i forskjellige størrelser. Vet ikke hvor de fikk tak i adressen min, men de så bra ut, og får skryt rundt om på nettet.

 

Jeg kjøpte en Crelant 7G9 for ca $80.

 

7g9_04.jpg

 

Den virker dønn solid, og av god kvalitet. Den bruker 3 stk 18650-batterier, har 3 modes; low-med-high, og har vel mer throw enn flood.

Har ikke fått testet den så mye enda, men er veldig godt fornøyd til nå.

 

http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?340101-Crelant-7G9-(XM-L-U2-3x18650)-Thrower-Review-RUNTIMES-VIDEO-BEAMSHOTS-and-more!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har bestilt en lykt som heter ThrueNite TN 30 med Batterijunction,og lurer på om dere lommelykt entusiaster vet om dette er en god lykt?.Det står att den har en lysstyrke på ca 2800 lumen. Den er ikkje veldig stor,og ser ut som om det er kvalitet. Håper ihvertfall på det beste :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Nitecore MT40 bestilt i dag, har bare smålykter med opp mot 200lm, så trengte noe kraftigere som ikke kostet skjorta.

 

Har også kjøpt lader og 18650batterier, og apropo det. Hva er den beste 1x18650lykta for tiden?....kravene her er ikke hovedsaklig masse lumen, men heller lang runtime på middels lysstyrke.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg leiter etter ei god ettersøkslykt.

Hva er det beste i dag?

Den må lyse 200 +++ meter og trenger ikke spre så mye.

Jeg har Fenix TK70 fra før men leiter etter ei lykt som kan lyse mye sterkere på 200+++ meter og den trenger ikke spre lyset så mye men gjør ingen ting om den gjør det.

Det aller beste er om den i tilegg er oppladbar så den kan ligge til lading i bilen.

 

Jeg har sett på disse lyktene:

1- http://www.ebay.com/itm/Cree-LED-Torch- ... 43b5842d35" target="_blank

 

2- http://www.ebay.com/itm/9x-Cree-LED-Lam ... 43b5844876" target="_blank

 

3- http://www.ebay.com/itm/13000Lm-12x-CRE ... 9251500%26

 

Håper noen kan hjelpe.

Som sagt så er kasterlengde det viktigste, deretterr størrelse også til slutt, pris så lenge det er under 1500 NOK. :D

 

Så dermed så har jeg veldig trua på valg nr 1 som jeg skreiv opp her, men veit ikke om de andre kaster bedre da det ser ut som de ikke har så seriøse reflektorer?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lykt som lyser kraftigere fra 200 m og utover, lyser ikke TK70 noe vanvittig langt da?

 

Uansett, så tror jeg ikke de lyktene på de tre linkene vil lyse noe lengre enn TK70. Sannsynligvis har de bare vanvittig flom :|

 

Olight lager masse ettersøkslykter, og de lyser fryktelig langt, men er også dyre. Sjekk ut olight SR-serie.

http://goinggear.com/flashlights/flashl ... acturer=19

 

SR95S UT er for tiden den lykta med mest throw fra Olight, men den koster en del mer enn 1500 :roll:

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg kan se hvilket dyr som er ku og hvem som er kalv med tk70 lykta på 200 meter. Problemet er jo med dyr at det reflekterer mye i øynene så hvis den ikke lyser sterkt nok så ser du bare 4 øyne.

på 200 ++ meter så er ikke tk70 mer enn man må ha..

TrustFire TR-J18 ser jo ut til å ha skikkelig reflektor til alle LED`ene så da tenkte jeg kanskje den også da kastet langt..

Har noen prøvd TrustFire TR-J18? Dessuten er den jo komisk billig?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Skulle hatt meg en lykt til å ha liggende i bilen, samt bruke litt på tur og lignende. Har fra før Fenix TK11, og denne er i dag i bruk i jobben. Likte størrelsen på denne veldig godt, og lyser utrolig bra. Men kjedelig å bare bestille en til av denne? Hehe! Eller har det kommet en god utfordrer?

 

Har vel kommet en ny utgave av TK11 om jeg ikke tar mye feil?

 

Og så trenger jeg en ny hodelykt. Må være kompakt og ikke klumpete og irriterende. Skal brukes på tur/skitur. Noen gode tips her?

Link to comment
Share on other sites

Er på utkikk etter en bitteliten lykt til å ha på nøkkelringen..! Noen gode tips? Så kraftig som mulig.. :)

 

Jeg hadde en Fenix E01 som jeg etterhvert bytta ut med en Fenix E05. Denne har litt kortere batterilevetid, men lyset er mye bedre. Kjøpte nettopp en Olight i3eos men jeg synes ikke den virka så mye sterkere enn E05`en. Så jeg tror jeg sparer den til hjemmebruk. Bruker Energizer Lithium batteri for lengst mulig levetid og lavest vekt. Dessuten funker de bedre når det er kaldt. Mulig jeg kommer til å gå for en Klarus MI10 etterhvert, den ser lovende ut. I den mørke og kalde delen av året har jeg også en 4sevens quark mini cr2 i jakkelomma for de gangene man trenger litt ekstra power.

 

Riktignok halvannet år etter tipset ditt, men nå er altså en E05 på vei i posten til meg :P Har lenge lengtet etter en nøkkelring-lykt, så skal bli greit å få det på plass :D

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lese gjennom HEILE tråden her måtte eg ha meg ny lykt eg òg.

Det blei til at eg bestilte ei Nitecore MT26 frå batteryjunction.com + ladar og ulike batteri.

Men eg må sei eg vart skuffa over Nitecorelykta. Lite forskjell i ljos frå high(250lm) til turbo(800lm) modus...

 

Fleire som har denne lykta? Kan det vera noko gale med den eg fekk...?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Stod ute og lyste litt rundt omkring. Mot skog, oppetter jordet og liknande...

Var inne på tanken om at auget kanskje ikkje ville oppfatte forskjellen direkte overført i antal lumen. Og det var forskjell, men eg syntes berre forskjellen var komisk liten. Hadde venta meg meir frå 250 til 800 lumen.

Vel, det er nok uansett ei god lykt. Tregar berre på at eg ikkje handla inn ei lita EDC lykt samtidig. Kikka litt på Nitecore SENS for eit AA batteri. Nokon som har testa den? Andre tips?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg trenger tips til lommelykt og hodelykt. Jeg har lest en del i tråden her, og selv om det står mye interressant så er jeg litt usikker.

 

Jeg trenger en lykter som skal brukes på fottur med telt i skog og mark og trenger da lykter som passer til det. Jeg regner med at det finnes mange meninger her om hvordan det skal være, men jeg ser ihvertfall for meg disse kriteriene:

 

Bra lysstyrke, men trenger ikke kunne lyse opp hele skogen.

Solid og pålitelig

Ikke for tung

Forholdsvis god batteritid

Ikke proprietær batteriløsning

 

Setter pris på alle tips. Ønsker ikke at de skal være altfor dyre, men heller ikke noe "billig skvip".

Link to comment
Share on other sites

Godt valg :wink:

 

Jeg kan utdype litt selv om det neppe trengs.

...

Bra lysstyrke, men trenger ikke kunne lyse opp hele skogen. Individuelt hva folk legger i dette, men for de aller fleste praktiske formål lyser denne mer enn nok utfra min erfaring

Solid og påliteligHar ikke sett noe på den tida jeg har hatt min som tyder på noe annet.

Ikke for tungPå ingen måte.

Forholdsvis god batteritidIkke så veldig leneg på full pupp, men veldig bra med redusert lysstyrke, som holde til det meste. Batterier er billige og veier lite. Batteriskift er meget enkelt.

Ikke proprietær batteriløsning...Se forrige punkt.

 

Alt i alt, synes jeg det er god treff på kriteriene dine :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...