Jump to content

Den store lommelykttråden


5,56

Recommended Posts

Nei lumen er ikke så viktig i den store sammenheng. Jeg har ei hodelykt som på papiret har 800lumen, den har ikke nubb sjangs mot H14 lykta mi på 220lumen.

 

Led Lenser har vært på markedet i lang tid og hevder seg gang på gang, hvis du syns H14 blir litt stor så er H7 et godt lillebroralternativ.

 

 

mj-886 headlamp er lagd av magicshine, jeg har vært borti magicshine et par ganger... Jeg skygger de som pesten, forbanna overpriset møkk spør du meg kontra alt det andre du får på markedet til samme pris men også lavere pris

Link to comment
Share on other sites

...Men hvis dere mener Led Lenser H14R er dessidert best så blir det nok den :)

 

 

Uten å ha noe kjennskap til den nye utgaven av H14, H14.2(eventuelt med R bak), så vil jeg påstå at gamle H14® langt fra er best. Er ei grei lykt med en del fikse funksjoner, men effektmessig ganske utdatert. Som sagt, hvordan det ev. stiller seg med den nye generasjonen vet jeg ikke. Den ser jo bedre ut på papiret i hvert fall.

 

Anbefalingen til MathiasH er nok ikke så dum. Dersom en layout ala LedLenser er ett poeng så ville jeg heller kikket på denne: http://fenixlight.com/ProductMore.aspx?id=99&tid=13&cid=2

Link to comment
Share on other sites

Fikk 4-5 nye led lenser hodelykter på jobben. Dritt... har så lavfrekvent pwm at jeg blir gal. Er det en ting jeg hater så er det treg pwm.

Pwm er en ræva måte å dimme ned lysstyrken på. Bruker heller en lighter eller stearinlys enn en lykt som flimrer i lavfrekvent pwm...

 

Sent from my LG-P880 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Til kun 108 kroner er jeg positivt overrasket over Solarforce Z1.

 

Kvaliteten virker god for en lykt 108 kr, god maskinering, bra gjenger og virker ganske solid. Eneste minuset er klikkebryteren som kan virke litt løs, men hva kan man forvente av en så billig lykt?

 

320 lumen, 1 CR123 og XP-G2 diode. Kraftig liten tass som lyser overraskende langt. Flott stråle :)

 

Finnes også en Z2, med AA batteri.

 

Fåes i forskjellige fancy farger i tillegg...

 

Super lykt å gi bort som gave, da de er veldig simple!

 

Ikke en lykt jeg selv bruker til daglig, da jeg alltid har en HDS Clicky i lomma, men hadde jeg ikke hatt HDS lykta hadde jeg nok vurdert Solarforce lykta som EDC over min Olight S15 Baton.

 

Og Solarforce er jo et relativt velkjent billigmerke som har bra reputasjon. Anbefales til de som er etter en billig lykt, enten til daglig bruk eller som gave :)

 

Snart blir HDS Clicky erstattet med en Surefire E1e med Triple XP-G2 5000K, 600+ OTF lumen på IMR123, over 300 OTF lumen på 1CR123 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Joda, det er i og for seg riktig det, men dette er en lykt jeg fint kunne ha gitt til en venn eller kollega som en hyggelig gest, uten at jeg ville hatt dårlig samvittighet med tanke på at lykta kan bli ødelagt, ettersom kvaliteten virker helt OK. Ikke som julegave, men en hyggelig oppmuntring.

Og med "simple" mente jeg at den er simpel i bruk, ikke i konstruksjon.

 

Jeg er 19 år og er ikke i den situasjonen at jeg kan spandere på venner og bekjente dyre ting. Derfor synes jeg Z1 er er godt alternativ.

 

Jobber i svømmehall, og lot lykta ligge på 4 meters dyp fra kvelden til jeg kom på jobb tidlig dagen etter. Virket fortsatt, så vanntettheten virker å være god. Det nærmeste Z1 har vært en droptest er 1 meters fall på fliser, noe lykta overlevde. Grei kvalitet til 108 kr. Sammenligner man lykta med mye av det skrapet av ****fire du får på ebay til samme prisen synes jeg Z1 knuser disse :)

Link to comment
Share on other sites

Det gjør den nok. Solarforce er jo et "ordentlig" merke, om enn billig.

 

Tror jeg skal sjekke ut denne. Har lært for lengde siden at det ikke er noen vits med dyre lykter til folk som egentlig ikke bryr seg og bare vil ha noe som lyser. Enkle kontroller er også et must, det er bare vi spesielt interessert som gidder noe særlig mer enn klikk av og på i min erfaring.

 

Min mor fikk av meg en sånn liten og enkel Fenix E01 for noen år siden. 1 stk. AAA batteri, tvist hode for av og på, kun en styrke. Hun elsker den, og den er liten nok til at hun har den med seg. Hadde jeg kjøpt noe dyrere og mer fancy så er jeg helt sikker på at den hadde blitt mindre brukt, da høyere lysstyrke = faktisk huske å bytte batterier, og flere forskjellige lysstyrker hadde garantert aldri blitt brukt. Så, "simple" lykter er ikke alltid negativt.

 

Jeg er ikke noen lommelyktsamler selv, men jeg er nok over gjennomsnittet interessert. Min mest brukte og kjæreste lykt, som jeg alltid har med meg, er en rimelig og simpel Fenix E05. Simpel er den, og funker gjør den.

Link to comment
Share on other sites

Solarforce lager gode lykter. Har en drøss med lykter helt fra 10kr lykter helt opp til 3000 kr. En av de mest brukte lyktene jeg har er en gammel solarforce L2T med en edc+ X60L (varm hvit xm-l) og ettermontert mc-clicky bryter. Nøyaktig like bra som en 100 $ surefire med samme drop in og mc-clicky.

 

Sent from my LG-P880 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tenkte jeg skulle legge ut (skryte)bilder av min Surefire samling :mrgreen:

 

M4 Devastator

IMG_2302_zps0829e40d.jpg

 

M3T Combatlight

IMG_2303_zps778214c0.jpg

 

L6 Digital Lumamax

IMG_2305_zps98b5871a.jpg

 

Min favoritt setup: Surefire C2 kropp med Z58 bryter og Cryos hode, med Vinhnguyen XP-E2 dropin @3A. Sinnsykt throw.

IMG_2306_zpsbcea0e2d.jpg

 

C3 Centurion

IMG_2308_zpsb9d8b903.jpg

 

Noen oppladbare, 8X og 9N Commander.

 

IMG_2310_zps247c12b2.jpg

 

L5 Lumamax

IMG_2312_zps80878959.jpg

 

6P kropp, Laser Products 6P fra 90-tallet og G2

IMG_2316_zps6731ab41.jpg[/url]

 

Min favorittlykt: Surefire E1E Executive Elite med triple XP-G2 5000K bygget av Tana. 560 OTF lumen på 1 IMR123, rundt 400 lumen på 1 CR123. Kan også bruke AA batterier hvis jeg setter lyktehodet på en AA kropp :D installert McClicky bryter.

 

IMG_2321_zps0a86a624.jpg

 

9SLA01 og 6SL Shield lights

 

IMG_2326_zps089b33c8.jpg

 

6P Gun metal, 3 stk G2, 3 stk 9P og en pakke Combat rings

IMG_2328_zpsddbc01ce.jpg

 

SW01 bryter! ''Holy Grail'' En skikkelig raritet!

 

IMG_2333_zpse4864270.jpg

 

Div brytere og tillegsutstyr. Legg merke til KL3 hodet i bakgrunnen (det svarte hodet) En raritet det også :D bryteren foran KL3 lyktehodet er en XMxx bryter til våpenlykt.

 

IMG_2335_zpsca6fa338.jpg

 

Samlebilde av noen av lyktene, bakerst fra venstre: L6, C3, M4, C3, L1, M3T, C2, L5, L5

foran fra venstre: A2 aviator, C3, C2, SW01 foran.

IMG_2338_zps06d78c1a.jpg

 

 

Enjoy! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I min søken etter en oppladbar, lett hodelykt med mulighet for rødt lys har jeg nå endt opp med en Petzl Tikka RXP.

Bruksområdene mine er jakt, fiske, fjellturer og ellers ting som kan skje i mørket.

 

Petzl-Tikka-RXP-Headlamp.jpg

 

Dette er en relativt kompakt og lett hodelykt om en ser på alt den kan.

Hovedtingen er nok at den er programmerbar/adaptiv og reaktiv.

RXP serien til Petzl tilpasser seg brukerens fokus automatisk. Det vil si at den dimmer ned lysstyrken om man ser på f.eks et kart nær kroppen, eller kommer for nær en vegg der en vanlig lykt ville ha blendet deg.

Når du så løfter hodet og lite lys blir reflektert mot lyktens sensor vil den kjapt gradvis avgi mer lys og sette på dioden som gir lang og kraftig spot.

 

Den programmerbare delen gir deg mulighet til å koble den til en PC og bruke et lite program til å sette opp hvordan automatikken skal oppføre seg, og om man vil ha nært/langt/kraftigere lys f.eks, og også se hva dette vil gjøre med batteritiden.

 

Spesifikasjoner og ting jeg liker veldig godt med den:

 

-Lades via micro USB, så ladekabelen/230V-adapter til de fleste smarttelefoner kan brukes.

-IPX4: tåler sprut fra alle kanter

-Vekt 115g

-Max lumen: 215

-Min Lumen: 7

-Rød og ganske kraftig diode for å bevare nattsynet om en bare trenger en liten kikk.

-Reaktiv modus der den automatisk dimmer seg ned om for mye lys reflekteres mot sensor og slår av lykten om man befinner seg i et område med 'nok' lys.

-Boost mode ved dobbeltklikk, går automatisk tilbake til normal etter 10 sek

-Hodebåndet, og justering av dette.

-Batteritiden oppgitt av Petzl tror jeg er veldig forsiktig anslått. Etter 3 forsøk får jeg lett 7 timer ut av et batteri med blandet bruk, også boost mode og konstant manuell belysning.

Nå kan det jo hende at Petzl mener batteritiden på 2t30m er ved full lysstyrke, i max kulde, men ved faktisk bruk, i 2-3 plussgrader, får nok den gjengse bruker en del mer ut av batteriene.

-Lysstyrken virker også å være dønn stabil gjennom hele batteritiden

 

Det jeg ikke liker:

 

-Små og litt vanskelig plasserte knapper (sikkert vanesak)

-Prisen, også på ekstra batterier/adapter for AAA

-Ved løping og sykling på landevei i reaktiv mode risikerer du at den slår seg av om du møter biler. Konstant mode er greit å bruke der.

-Ladetid på ca 4 timer

 

http://www.petzl.com/en/outdoor/headlamp/performance/tikka-rxp-0

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte min direkte fra Solarforce:

http://www.solarforceflashlight-sales.c ... &s=45&t=LF" target="_blank

 

Tja, ja, den kan jo forsovet brukes på nøkkelknippet, men det vil jeg ikke anbefale. Synes den blir litt i største laget for et nøkkelknippe.

Nå i farten husker jeg ikke om det fulgte med splittring, men det er rom for å feste en splittring på den :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaringer med dhttp://www.kajakk-fritid.no/Forside/ak-hodelykt/prodid/689/ak-hodelykt-2000-lumens.aspxenne. ??

Trenger ei ny hodelykt til bruk hovedsakelig ved løping og sykling.

Hadde ikke tenkt å gi en drøss med høvdinger for den så det må bli en lykt i mellomklassen...

Noen anbefalinger???

Link to comment
Share on other sites

Hvilke krav har du til lykta?

 

Jeg kan VIRKELIG anbefale denne:

http://www.ebay.com/itm/121182250621

 

Nå har jeg brukt denne mye de siste ukene, og jeg er helt ekstremt fornøyd med den. Kunne gjerne vært noe varmere i fargen, men ellers er den helt topp! Har brukt den mye på joggeturer, men og i fjellet på tur.

 

Du bør kjøpe med 2 stk. oppladbare 18650-batterier. Du finner batterier og lader på Dx.com

 

Laderene som følger med har jeg ikke testet, men funker sikkert. Den som er "veggbasert" fungerer ikke uten overgang.

 

Var virkelig ikke klar over at det var mulig å få en så kraftig og bra lykt for en så billig penge! Virkelig et røverkjøp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte et par sånne, Fredrik. Min erfaring er at den SPISER batteri uhorvelig kjapt. Merker du det samme?

Jeg har testet litt forskjellige batteri, billige og dyre 18650 med forskjellig Ah, men jeg får stort sett samme resultat.

 

Lysstyrken er veldig bra, men tiden er noe av grunnen til at jeg kjøpte Petzl-lykten jeg fortalte om noen poster opp her.

 

Den kan jeg anbefale til løping, Daywalker. Lett og fin, meget godt hodebånd og godt løpelys siden den lyser både nedover og fremover.

Link to comment
Share on other sites

Scarrpw @ Kikket litt på den du la ut lenger oppe og syntes den så fin ut.

Kunne nok tenkt meg mer lys i og med jeg løper/sykler mye i skog tidlig morgen og sene kvelder.

Idiotiske trenings tide vil nok noen si , men slik er det å være småbarns far :D

Så kriteriene er i grunnen enkle: Mest mulig lys , sprut sikker gjerne vanntett , rimelig god batteri levetid evt ekstra batteri , ikke dyrere enn +- 2000 kr.

Hva finnes innenfor de kriteriene??

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor så mange trenger mere lumens i hodelyktene, enn dem har på frontlysene i bilen :) Mere lumens man putter i panna, jo mindre har man igjen for det. Man trenger mere enn dobbel watt økning for å dobble lumens. (Effektiviteten går ned når man driver en led hardt.). Og man må firedobble lys mengden for at vi opfatte et lys som rundt dobbelt så kraftig. 1000 lumens vs 2000, gir ikke store visuelle forskjeller, men det merkes krafttig på batteri levetiden. Med 1000 lumens vs 4000 vil vi se forskjeller som er verdt å nevne. Men da bruker lykten godt over 4 ganger så mye strøm, og "ser" kun dobbelt så kraftig ut som 1000.

 

Sent from my LG-P880 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Og så bør det vel nevnes for dem som ikke har gjort den sure erfaringen: Kina lumen er som oftest meget overdrevet. Det oppgis x antall 1000 lumen på ebay og DX, men virkeligheten er at du får mer og bedre lys med en europeisk eller amerikansk (ofte produsert i Kina, men mer nøktern i annonser) lykt som kanskje oppgis som 200-300 lumen.

 

Men det finnes jo unntak.

Link to comment
Share on other sites

Siden du skal bruke lykta til sykling hadde jeg kjøpt meg to stk, en til hjelmen og en til styret, selv bruker jeg en Magicshine 808(?) og en Lupine Tesla til dette. Hvis jeg hadde skulle kjøpt igjen hadde jeg droppet Teslaen og heller satset på en av Magicshine/kinalyktene med to dioder til styremontering og en enkel til hjelmmontering. Dette bør det være mulig å få tak i til en rimelig penge på nettet/dx.

 

Hvis du veksler mye imellom løp og sykkel kan du jo vurdere å kjøpe 2 enkle slik at du slipper å demontere lykta fra hjelmen, mener det er mulig å få tak i disse til under 200,- fra dx.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Bruker denne selv

http://www.ebay.com/itm/4000-lumens-3X- ... 337wt_1004

 

Veldig bra lys i både lengde og bredde, en del mer enn fattern sin magic shine som skal gi nesten 2000 lumens.

Men 4000 lumens er en overdrivelse i kjent kinastil.

 

Jeg har kjøpt ekstra batterikasse med dobbelt så mye effekt, og har med orginalbatteriet i rumpetaska på lange skiturer.

http://www.ebay.com/itm/8-4V-12000mAh-1 ... 5af799fb8f

 

Her om kvelden gikk jeg en skitur på rundt 4 mil, og den dobble batterpakka holdt hele veien på full styrke. Det imponerte meg en del.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen som har tips ang lykt med pressbryter bak og ring som passer picatinny rail? Skal sitte på forskjeftet til våpen. Mye lys, og mulighet for å dimme ned evt flippe ned et difust lokk eller lignende. Ikke for stor og tung. Pris bør være så lav som mulig, men enda viktigere er kvalitet. Skal kunne stole på denne lykta. Montasjen trenger ikke være QR.

Link to comment
Share on other sites

Solarforce har rimelige lykter av god kvalitet. Og det man måtte ønske av tilbehør til dem. Tape switch, flipp lokk med diffuset osv osv.

Er en hel verden av lykter med 1" kropp som passer rett i en standard 1" ring. Selv foretrekker jeg en gammel malkoff md-2, på softgunnern vel å merke.. Men er blitt veldig snobbete av meg når det gjelder lommelykter de siste årene.

 

Sent from my LG-P880 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Lurer på å kjøpe noen billig dykke lykter på Ebay fra Kina, å lurer på hva som er forskjellen på Cree XM-L T6 og Cree XM L2.

Har kjøpt noen billig Kina dykkerlykter å alle har virker utmerket så langt. Det er mer enn jeg kan si om div dyrere dykkerlykter kjøpt i dykker butikker i Norge. Kina lykter er stortsett med ok Cree dioder, doble o ringer og magnet bryter & laget i aluminium , og da blir det solide saker.

Link to comment
Share on other sites

T6 er en eldre diode en L2, T6 er ganske ofte brukt i billige kinalykter, noen ganger stemmer det faktisk med teksten også, andre ganger har de brukt dårligere/eldre dioder og bare skrevet T6 uansett. I tillegg er driveren i billiglyktene ofte av dårlig kvalitet i tillegg til å være uregulert, det er ikke lenge siden jeg leste en tråd på candlepower eller budgetlight om en som hadde testet en 1400 lumens ultra, trustfire e.l. lykt til 325 lumen. Så det er en grunn til at disse lyktene ofte er ganske billige.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på å kjøpe noen billig dykke lykter på Ebay fra Kina, å lurer på hva som er forskjellen på Cree XM-L T6 og Cree XM L2.

Har kjøpt noen billig Kina dykkerlykter å alle har virker utmerket så langt. Det er mer enn jeg kan si om div dyrere dykkerlykter kjøpt i dykker butikker i Norge. Kina lykter er stortsett med ok Cree dioder, doble o ringer og magnet bryter & laget i aluminium , og da blir det solide saker.

 

Har du noen konkret lykt å anbefale? Trenger dette til å plukke krabber..

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

T6 er en eldre diode en L2, T6 er ganske ofte brukt i billige kinalykter, noen ganger stemmer det faktisk med teksten også, andre ganger har de brukt dårligere/eldre dioder og bare skrevet T6 uansett. I tillegg er driveren i billiglyktene ofte av dårlig kvalitet i tillegg til å være uregulert, det er ikke lenge siden jeg leste en tråd på candlepower eller budgetlight om en som hadde testet en 1400 lumens ultra, trustfire e.l. lykt til 325 lumen. Så det er en grunn til at disse lyktene ofte er ganske billige.

 

He He, ja det stemmer dette med "Kina Lumen". Det står at det er noe forferdelig med lumen på mange av disse lyktene. Nå foreløpig har jeg bare 2 stk som er testet og brukt. Ei Magic shine 850, som skal lyse 100 LM, og det tror jeg ca den gjør, for det er brukbart med lys, og den har 2 store 32650 batteri, som er skjelden på disse kina lyktene. Kjøpte ei for ca 1 år siden, med 1 stk 18650 batteri til litt over 50 lappen. Den og har et relativt bra lys, men ikke 1000 LM som det stod på pakken.

 

Nå har jeg bestillt 2-3 stk til 100-200 kr stk, og skal bli morro å teste dem. Gjør det enkelt når jeg kjøper. Skal være av alu, magnet bryter og helst med 26650 batteri eller større. Min erfaring er at større batteri, jo mer og lenger lys. Den MJ 850 lykten ikke så langt unna de digre Hartenberger lyktene med 50 W halogen pærer, til ca 5000 kr. Har bare positive erfaringer så langt med kina dykker lykter. De en kjøper i dykkerbutikker til flere ganger prisen av plast som drukner etter ca 10 dykk er jeg ferdig med.

Link to comment
Share on other sites

Når du først er oppe i 200 kroners prisklassen kan du like gjerne kjøpe Solarforce, det er ordentlige lykter, med siste generasjoner av dioder, lumen ratings stemmer, god kvalitet på driverne osv. osv.

Og de tar bare 2 USD i frakt, så det koster ingenting å bestille dem direkte fra fabrikksnettbutikken.

 

Husk også at billigbatterier ofte ikke har den kapasiteten det står på dem, enten har de en mah rating som ikke finnes. f.eks 18650 batterier på 4000mah, eller så har de en realistisk mah, men den faktisk ytelsen er mye lavere. Billigbatterier kan også være farlige å bruke. Generelt er det ikke anbefalt å kjøpe batterier som heter noe som helst med fire.

Link to comment
Share on other sites

Farlige? Uffda.. Jeg har en del av disse 18650-batteriene og bruker noen av dem daglig i en hodelykt. Kjedelig om det skulle skje noe! Hva er det som kan være skummelt? Er påpasselig med å kun lade dem når jeg er i samme rom, for laderen fra dx stoler jeg ikke på..

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hodet kan til en viss grad bli borte kan man kanskje si.

Jeg har også en hodelykt, men er påpasselig med å kun bruke 18650batterier av aller beste kvalitet. Og hodelykt av aller beste kvalitet for den saks skyld, i dette tilfelle Zebralight.

Særlig om det er lykt som skal bruke flere batterier i serie!

 

http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?262234-TK-Monster-Explosion

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, mitt valg er å ha kun lykter som bruker ett batteri i nærheten av vitale kroppsdeler ;)

 

edit: og når jeg kjøper lykter som krever flere batterier så kjøper jeg passende sett av batterier, disse er merket med innkjøpsdato, osv. så jeg aldri bruker parene i lykter som drives av enkeltbatterier. Til Solarforce S2200 lykta jeg har kjøpt nå så har jeg bestilt to sett batterier av 3 stk og ladet de opp for seg, så sørger jeg for at alle blir likt brukt og ladet så lenge de er i sirkulasjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...