Jump to content

Den store lommelykttråden


5,56

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Jeg fikk min for en time siden, den ble sendt fra Hong Kong natt til Tirsdag, så det må jo være akseptabelt.

 

Under en uke fra bestilling er jo veldig bra :) kult om du kan dele erfaringer med h600w når du har brukt en noen uker!

 

Ikke noe å utsette foreløbig, veldig fornøyd med fargetemperaturen, nå ønsker jeg meg en H602w til hytte/teltlykt. Men foreløbig er det vel ikke annonsert noe annet enn H602 i vanlig cool white.

Link to comment
Share on other sites

Kan dere anbefale noen små lykter som har lang brenntid? Den skal i en førstehjelpspakke så kvalitet kan kanskje være et stikkord. Pris må begrenses litt.

 

Om den kan være en kombinert hodelykt/handlykt er det perfekt.

 

I førstehjelpspakke så er et jo praktisk med lang batterilevetid, liten størrelse, litt vanntetthet og noen ulike modes. Petzl e+lite har det. Ettersom den bruker lithiumbatterier (noe HL10 ikke gjør), så tåler den også meget lave/høye temperaturer. Ganske billig her: http://cdon.no/outdoor/petzl_e%2blite-22526656" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Mtp lyset, så er det enklere å se riktig farge dersom man har et varmere lys, enn vanlig blåere LED lys. I en førstehjelpspakke så kan det være greit å ha en lykt som det er enkelt å se forskjell på møkk og blåmerker/blødninger under huden, om en person er rød i huden etc. Høy CRI, color rendering index http://no.wikipedia.org/wiki/Ra-indeks" target="_blank" target="_blank" target="_blank, er derfor viktig.

 

Zebralight H31fc er en hodelykt som har god fargegjengivelse. Mer naturlig lys. Den har også lengre batteritid (opptil 21 dager lys på ett batteri), mer lys og flere modes. Sammenlignet med Petzl e+lite så har den ikke rødt lys, men er nok bedre på alle andre områder. Prisen er dog den dobbelte. Se: http://www.zebralight.com/H31Fc-Floody- ... _p_68.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Zebralight er gode lykter. Men siden glasset og bryteren er presset på plass, er de ikke alltid like vanntett. Har kjøpt 3 stykker, og to av dem var ikke vanntett. En h30 tok midlertidig kveld under en fisketur i et sabla regnvær. Kom til livet igjen etter et par dager på tørk, men det var surt å gå ned fra fjellet med en liten handholdt lykt. (Har alltid en knøttliten lykt på nøkkel ringen. Bruker 10440 batteri i de fleste aaa lykter)

 

Kan vel si at jeg har dilla på led lykter og har alt for mange. Liker å mekke på de, så å tette et par zebra var bare morro. Favoritten min på tur er en zebralight h51fc. Høy cri. Nøytral farge tempratur, Ingen pwm. Bruker 14500 batteri og har et par aa lithium i reserve. Mindre vekt, så den "forvinner på panna" :)

Hater pwm kontrollerte lykter.

 

Pwm er en måte å dimme ned lysstyrken på. Enkelt forklart. Istedet for å gi leden mindre strøm, skrus den av og på i en satt frekvens. F.eks: av 80% av tiden og på 20%, og du har 20% lysstyrke. Jo høyere frekvens, jo vanskeligere å detektere pwm. Lett å se flimringen fra pwm i nærheten av vann når man er på fisketurer, eller rundt plasser med svært reflektive overflater. Spesielt når man er i bevegelse. Har sluttet å kjøpe lykter med pwm.

Link to comment
Share on other sites

Siden det slenger ei og anna hodelykt i "den store lommelykttråden" fra før så flesker jeg til med ett hodelyktspørsmål.

 

Jeg lurer på å handle meg ei Led lenser H7r til jobbruk. (Ikke spør, det er diverse praktiske årsaker til at akkurat denne vurderes :| )

Er det noen som har erfraing med denne?

Og ikke minst, er det noen som har erfaring med hvordan en får denne til å fungere med med 12 volts (bil) lader?

 

Jeg ser at den selges med en 220 volt lader med fast ledning. I tillegg så selges det en lader for bruk i bil og denne oppgis det i en del tilfeller at skal fungere til H7r også. Det presiseres som regel at denne laderen, som jo i prisipp bare er ett usb-uttak for sigarettenner, ikke inkluderer ledning. Det betyr jo at det trengs en ledning i tillegg. Denne ledningen har jeg aldri sett noe sted :? Er det noen andre som har sett en slik, og eventuelt vet hvor en slik kan skaffes?

Link to comment
Share on other sites

Zebralight er gode lykter. Men siden glasset og bryteren er presset på plass, er de ikke alltid like vanntett. Har kjøpt 3 stykker, og to av dem var ikke vanntett. En h30 tok midlertidig kveld under en fisketur i et sabla regnvær. Kom til livet igjen etter et par dager på tørk, men det var surt å gå ned fra fjellet med en liten handholdt lykt. (Har alltid en knøttliten lykt på nøkkel ringen. Bruker 10440 batteri i de fleste aaa lykter)

 

Kan vel si at jeg har dilla på led lykter og har alt for mange. Liker å mekke på de, så å tette et par zebra var bare morro.

 

Spennende å høre hordan du tettet ZL-lyktene!

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte ei billig lykt fra Dealextreme, Trustfire TR-3T6 http://dx.com/p/trustfire-tr-3t6-xm-l-t ... 650-121720" target="_blank

NOK 188,- inkl. frakt. Det står stempla 3800 lumen på lykta, 2500 lumen på nettsida, og i tillegg 1650 lumen "actual". Uansett, det lyser som bare f. Og byggekvaliteten er imponerende. Tok den med på jobb og lot noen kollegaer tippe prisen. 1500-2000 trodde de :-)

 

GAmmel tråd, men hvor fås slike batterier?

Link to comment
Share on other sites

Er ofte sanyo celler med god kvalitet. Det er dataindustrien som er den største drivkraften for utviklingen av 18650 batteri. Problemet er bare at de gjerne er noen år gammel og ofte har sett sine beste dager når bærbaren tar kvelden. De har ingen beskyttelses krets så man må følge med sånn at man ikke tømmer de for mye. Fort gjort å glemme seg bort og ødelegge batteriet med å tømme det langt under 2,7 V. Så man må være meget påpasselig med slike batteri,og sjekke dem ofte. Særlig hvis man bruker to i serie og vil unngå eksplosjoner :-)

Link to comment
Share on other sites

De var litt dyre.....?

Har sjekket ut et par kinabutikker som sender til Norge og der starter gjerne prisene på et par dollar dersom man bestiller f.eks 10 og oppover, lurer dog litt på kvaliteten. Rimeligste var under 1 dollar ved kjøp av 20, men de var bare på 2000mah.

Link to comment
Share on other sites

Ikke gamble med helsa med å kjøpe 18650 batterier av ukjent merke, og uten beskyttelses krets (protected, PCB) Kjøp AW ,Sanyo, Panasonic,Tenergy

 

 

http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?280909-Ultrafire-18650-3000mA-exploded&s=501608e1735a74e3eb2f2887fce5253a

 

Og ikke gamble med husets brannforsikring med å bruke en dårlig lader, denne er grei : http://www.ebay.com/itm/Tenergy-TN270-Li-ion-18500-18650-14500-Fast-Smart-Battery-Charger-/290694355018?pt=Battery_Chargers&hash=item43aebbd84a

Link to comment
Share on other sites

Største faren er hvis du har 2 eller flere batteri med forskjellig spenning. De vil prøve å utjevne hverandre og det med minst spenning vil bli ladet (og vil sansynligvis ekplodere uten beskyttelses krets). Putt så herligheten inn I et tett aluminiumsrør (lykt), og man har en fin liten bombe som potensiellt bare venter på å ta fingrene dine. Har sett mange bilder av sprengte lykkter, og det kan være skikkelig trøkk I dem. Knust glass, sprengt hull I kaffetraktere, fine krater I grusen, oppkuttet fingre. Og til slutt kan man lese om sykehus opphold når folk puster den svært giftige gassen som kommer når batteriene vrenger seg. Så hvis man skal tukle med ubeskyttede batteri må man være svært så påpasselig.

Link to comment
Share on other sites

Sitter her med en Vihnnguyen54 MT-G2 P60 drop-in som jeg og DELTA skaffet oss!

Makan til lys altså. 3000 LED lumen, godt over 2000 OTF.. Bruker to 16340 batterier i en Surefire C2 lykt m/ ronac bezel. Vanvittig fornøyd, ekstremt flomlys! Ikke verst til en lykt på rundt 13 cm!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Sitter her med en Vihnnguyen54 MT-G2 P60 drop-in som jeg og DELTA skaffet oss!

Makan til lys altså. 3000 LED lumen, godt over 2000 OTF.. Bruker to 16340 batterier i en Surefire C2 lykt m/ ronac bezel. Vanvittig fornøyd, ekstremt flomlys! Ikke verst til en lykt på rundt 13 cm!

Regner med den går tom for strøm ca samtidig som du har fått knytt skolissene dine :) Vet selv hvor fort en moddoo triple på 1000 lumen tar kaka på to 16340 batteri. Måtte gå opp til et 18650 batteri for å slippe å bytte batteri så ofte. Nå har den bare rundt 750 lumen, man ser nesten ikke forskjellen, men slipper å bytte batteri så ofte.

Du bør sjekke ut solarforce masterpice pro-1 mens den ennå finnes. Ikke så mange lumens, men du verden hvor mange lux :) (rundt 50000 lux) Greide såvidt å se hytta på andre siden av fjorden i bekkmørket for noen år siden. (ca650 meter). Tror ikke du finner noe med særlig mer rekkevidde som passer rett på din C2. Kjekt å ha noe av det råeste i begge verdener, både lux og lumen :)

Link to comment
Share on other sites

Neida , den blir faktisk svært glovarm før du rekker å bøye deg for å knytte skolissene og lenge før batteriene tar kvelden! Denne er veldig sær og er kun ment for show og er ikke noe annet! Vihn anbefaler at det kun brukes 16340 til den. Det meste annet sier poof! Masterpiecen er sikkert grei den men slike trange superthrowere er ikke min smak. SF E2E borret til 18 mm og moddoo triple med 1600 Lumen er min favoritt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du bør sjekke ut solarforce masterpice pro-1 mens den ennå finnes. Ikke så mange lumens, men du verden hvor mange lux :) (rundt 50000 lux) Greide såvidt å se hytta på andre siden av fjorden i bekkmørket for noen år siden. (ca650 meter). Tror ikke du finner noe med særlig mer rekkevidde som passer rett på din C2. Kjekt å ha noe av det råeste i begge verdener, både lux og lumen :)

 

Har faktisk MPP-1. Lyser vanvittig langt ja, men blir altfor diger på C2 synes jeg, også er det jo strålen tynnere enn anoreksia så den er ikke brukendes til noenting :lol:

 

 

Forresten,

Vet noen om hvem jeg kan henvende meg til da jeg har en ødelagt Surefire bryter? I Norge?

Link to comment
Share on other sites

Det er slik det er når man skal ha etremt mye både med tanke på lux og lumens :) Blir mere leketøy, og er ikke så veldig brukbar på fisketur langt opp på fjellet:) Foretrekker mellom 20-300 lumens med mer flomlys som brukslykter. Både med tanke på nattsynet og batteri levetid.

Link to comment
Share on other sites

Det er slik det er når man skal ha etremt mye både med tanke på lux og lumens :) Blir mere leketøy, og er ikke så veldig brukbar på fisketur langt opp på fjellet:) Foretrekker mellom 20-300 lumens med mer flomlys som brukslykter. Både med tanke på nattsynet og batteri levetid.

 

Leketøy og praktisk lykt på fisketur i ett, http://www.onestopthrowshop.com/product ... tegoryId=1.

 

Thrunite tn31 modifisert til 405.000 cd - betyr at du kan se klart på 4-500 meter og lykta vil tilsvare månen når du ser den 1273 meter unna.

 

I tillegg har den følgende modes (lm=lumen): Level 1: 0.5 lm. 2000 hours; Level 2: 21 lm. 140 hours; Level 3: 146 lm. 22 hours; Level 4: 366 lm. 9 hours Level 5: 620 lm. 5 hours; Level 6: 1147 lm. 2 hours; Standby: 65 uA; Strobe: 1147 lm. 4 hours.

 

Level 1-3 er praktiske :)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så enkelt å regne ut hvor langt man faktisk kan se med en lykt. Lux verdiene er jo en fin pekepinne. Teoretisk er det lett å regne seg ned etter lux eller cd verdier, men det er så mange faktorer som spiller inn på hva man kan se. Fra våte omgivelser(vær), partikler i lufta, og hva du ser etter. Har en fandyfire fra onestoptrowshop med ca 700 lumens og 114000 lux (også et leketøy), og jeg ser faktisk ikke noe særlig lengre med den enn m.p.pro-1 med bare 200+ lumens og rundt 50000 lux. Problemet med fandy-fireren er at den har så bred flomlys at den lyser opp hele bushen rundt deg. Øynene justeres etter lyset fra næromgivelsene, og når bjørka en meter på siden av deg sender 1000lux rett tilbake i øyeeple ditt, så er det vanskelig å se noe flere hunde meter unna som bare har et par lux på seg. :) Så der har man og en ting som spiller kraftig inn på hvor langt du kan se. Blir som å stå i stua å se ut vinduet en mørk kveld. Vanskelig å se noe ute i skummringen så lenge alle lysene er på i stua. På flat mark klarte jeg ikke å se hytten på andre siden av fjorden. Når jeg gikk litt lengre unna og stillte meg på en liten topp slik at flomlyset ikke skulle treffe noe som helst i nærheten av meg, da så jeg hytta lett. Stor lys gul hytte gir god kontrast fra grønn/brune bakgrunnen. Hytta var ikke vanskelig å se på 650 meter med 50000 lux i bekkmørket, men hadde nok ikke klart å sett en person på det holdet med mindre han hadde stått foran hytta i god kontrast og med fin slett vegg som bakgrunn..

 

Kamerat, huff den tar jo like stor plass i sekken som fjellduken :) Sekken er sprengt med vadebukse+sports sandaler, fiskeutstyr, kaffekjele, mat,primus etc. Haha er mere interessert i din fremtidlige custom arc (w) med på fisketur :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk en nøytral xm-l2 og xp-g2 montert på 16mm kobber mcpcb fra intl-outdoor i posten i går.

Skrapet sammen noen gamle utbrennte solarforce p60 xm-l deler, litt termisk lim og en 3.04A driver fra illumination supply. Endte opp med en p60 drop in med en xp-g2 4750-5000K @ 3.04A.(litt over dobbelt så mye som max anbefalte 1,5A :evil: ) loddet den om til en l-m-hi og fikk fjernet alle blinke funksjonene. Fungerte skremmende bra med en smo solarforce parabolisk reflektor :)

Må pønske på et prosjekt for xm-l2 leden. Den var ikke særlig imponerende på 3.04A i en p60 reflektor vs en standard xm-l drop in. Siden den er montert på kobber har jeg lyst til å prøve å drive den mye hardere enn 3A.

 

Fikk tak i en varm fenix eo1 fra Vihnnguyen54. Venter på den i spenning.

Link to comment
Share on other sites

Hei, skiftet profil pga ny epost. På tide og børste støvet av lyktene, snart sommerferie og bedre tid. Har en del SF-komponenter liggende om noen er på jakt etter noe. Surefire 9P (3 stk nye); 2stk Malkoff M60F dropins, noe remote og annet, skal fikse en komplett liste. Mathias; har du kjøpt / funnet bryter? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Samt et spørsmål: er det noen i tråden (den er imponerende lang nå) som har eller har testet lyktene fra Lux-RC i russland ?

Link: http://lux-rc.com/content/products/flashlights/FL33_EDC/configure_and_reserve

 

Jeg får en oversendt fra Russland ila juli mnd, og sitter og vurderer konfigurasjon av valg av dioder.

For øyeblikket leder Nichia 219B som "light engine". Oppgitt RA verdi på 92.

 

St

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...