Jump to content

Den store lommelykttråden


5,56

Recommended Posts

Tja, ja, nå blei jeg veldig usikker. Det som var fint med den du linket til var jo at den lyste bredt og langt på en gang, Led Lenseren må man jo fokusere. Har jeg forstatt det rett?

 

Men samtidig er jeg skeptisk til "nye" merker. Det er hvertfall nytt for meg.

 

Princeton tec er vel en av de eldste merkene når det gjelder lykter til ute bruk :wink:

 

På Apex'en har du enten bred eller smalere lyskjegle. Ikke begge deler på en gang. Normalt bruker man hovedlyset når man beveger seg fort eller vil se lengre og nærlys til mer stillestående arbeid. Det er 2 lysnivåer på hovedlyset og 2 på nærlys.

 

De har livstidsgaranti også.

Link to comment
Share on other sites

Princeton Tec er et kjempemerke! Apex er en fin lykt det, god kvalitet og veldig versatil lykt. Måtte gå til innkjøp av en selv :lol: Er veldig fornøyd!

 

Fenix HP20 kan jo også være verdt å ta en titt på, meget kraftig og god brenntid samt bra kvalitet til en hyggelig pris. Lyser ''bredt og langt samtidig'' :winke1:

Fenix er dog et relativt nytt merke, har vel vært ute en 6 år hvis jeg husker rett.

Princeton Tec har vært ute siden 1975! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Boks du må ha i sekken/lomma.

Batteriene varer svært lenge, HP20 har en maks brenntid på opptil 296 timer.

Når jeg tenker meg om burde du også ta en titt på Fenix HP11, ganske lik HP20, men kraftigere og nyere. Svært god brenntid OG jeg tror du kan ha batteriene på hodet. HP11 har en brenntid på nesten 4 timer på 277 lumen! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering. G.Larson

@Geir-J

Tror maks lysstyrke er 40 lumen med halogenpæra og det er ca. 1/5 av mengden lys fra en Apex, HP11 eller H12 på maks. I følge Petzl skal den lyse i ca. 4 timer med halogen, men over 100 timer med de små diodene (står ikke lysstyrke på dem)

 

Fin lykt, men ikke noe jeg ville kjøpt. Hadde jeg eid en hadde den fått en tur i verkstedet blitt oppgradert, men det er ikke veldig enkelt å få det bra.

Link to comment
Share on other sites

Bare husk å sjekke at det står 200 lumen på pakka og ikke 130 lumen (eldre Apex modell). Den nye er bedre på alle måter og koster det samme.

 

Mulig de har en med batteripakke til å ha inni klærne som kan ta 4 eller 8 AA om gangen. Den er veldig fin den også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk for info Jannis, har lest dine erfaringer ang MJ 872, og gleder meg virkelig til å få denne lykten. Har også denne MJ 808 hodelykten, men måtte bare kjøpe den når jeg leste om den her inne, og denne testen i Jeger, der den fikk veldig god kritikk. Disse Magic Shine lyktene fra Kina er veldig gode, og særlig når en ser på hva de koster. Har flere av de, og er veldig fornøyd med dem. Har en MJ dykkelykt, som jeg bruker også på land, og den er rene flomlyset. Så nå må bare den MJ 872 lykta komme raskt hjem hit til meg fra Kina. Bruker å kjøpe disse lyktene og batterier på Ebay, og det har gått raskt og smertefritt så langt. Er masse ute til alle døgnets tider, så disse lyktene er gode redskap og investeringer for meg, og selger de "gamle" unna for å kjøpe nytt.

Link to comment
Share on other sites

Noen som hat kjøpt/testa MJ- 872?. Har bestillt ei fra Kina, som forhåpentligvis nå er på vei oppover hit på berget. Ser den har fått gode kritikker her og der.

 

Veldig fornøyd med den lykta til jaktlykt (slaktelys), sykkellys og arbeidslys utendørs. Som å ha et billys på hodet.

 

Forlengerledning + bedre hodereim selges rimelig på XXL

 

Meget bra flomlys

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått den MJ 872 lykta, og du milde moses for et lys og lykt. Omtrent som å ha elglysa fra en trailer på hodet. Dette var saker, ikke som forgjengeren 808, som har en veldig smal og skarp lysstråle. Har 872 et lys som lyser opp alt irundt deg. Er blitt en stor fan av div Magicshine lykter jeg!!!!!. Veldig mye lys for pengene!!!!. Kjøper mine på E bay på aksjonsidene direkte fra Kina, og får greie priser. Den 872 MJ lykta betalte jeg 688 kr for, og etter 11 dager lå den på trappa når jeg kom hjem fra arbeid. Når jeg kjøper fra utlandet, og ofte fra andre siden av jorden, kommer varene hjem raskere enn når jeg kjøper fra norske butikker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk en nett liten sak i posten i dag... Zebralight H600.

 

ikke fått testa den noe inngående enda, men prøvde den da jeg var ute med bikkja og må si 720 lm er nok til å se hvor man går :lol:

Var redd lyskjegla ble for tight til å funke som arbeidslykt, men bekymringene var unødvendige. ganske vid spot og lyssterk spill gjør at jeg sku klare å gjøre det meste med denne i panna.

 

Og best av alt? under 500 spenn shippa direkte fra Zl ;)

Link to comment
Share on other sites

Fikk denne i posten for 2 dager siden http://www.4sevens.com/index.php?cPath=297_355 mindre enn tommelen min, og lyser ca 200 meter. Helt rått at en sånn pitte liten dings kan lyse så mye. Trenger ikke å ha med meg mer enn den lille dingsen + noen batteri på jaktturer/fjellturer. Kostet akkurat 250 inkl frakt og akkurat 7 dager i posten fra (sikkert) Kina.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vant en Surefire G2 på rifleNM i helgen (den med 120 lumen og to timer runtime), er det noe morsomt man kan gjøre med den? Kunne spesielt tenkt meg en body extension som forlenget runtime.

Lyktehodet er av metall, ikkesant?

Isåfall finnes det drop-ins som er spesiallaget for maks brenntid (Malkoff M61LL for eksempel)

Tror Surefire A19 body extension passer til den (?)

Link to comment
Share on other sites

Malkoffen bruker vel en mye mer effektiv diode og svært gode komponenter + en tykk kobberpille som leder varmen godt, slik at drop-innen blir svært effektiv.

 

Jeg tror (er ikke helt sikker) at hvis du putter på en A19 extender og bruker 3 CR123 batterier (9V) så vil Malkoffen få et lite boost, slik at den blir mye kraftigere, men får kortere brenntid. Så i dette tilfellet tror jeg 2CR123 batterier vil gi lengre brenntid enn 3 batterier.

Ser for meg at 18650 batterier ville vært ideelt for denne drop-in :mrgreen: Men G2 er dessverre ikke kompitabel med 18650..

Det er da ganske unødvendig med noen extender for den, vil jeg si.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke brukt penger på en A19 sammen med en M61LL. Fortsatt masse brenntid med 2 cr123 batterier.

 

Et alternativ er å bruke en 17670 li-ion celle (passer fint i G2) som gir lang brenntid med gradvis redusert lysstyrke etter noen timer.

 

Har du bilde av G2'en? Den siste modellen har et hode det står CX4-BKHA på og den tror jeg ikke kan bruke Malkoff drop ins... Uansett en fin sak :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Denne modellen står det KX4 på, tror ikke det er siste modell. Men da tror jeg at jeg skal prøve en malkoff, 10 timer med 100 lumen er jo ganske praktisk.

 

Det funker ikke. KX4 er et hode med elektronikk osv inni. Du trenger en gammeldags billig G2 evt. gammel G2L for at det skal virke (I dem sitter det en reflektor med pære/diode i som du lett kan ta ut ved å skru av fronten)

 

KX4: http://www.surefire.com/KX4-LED-Conversion-Head

 

Hvis du vil ha en gammel G2 som du kan bruke Malkoff i så kan vi evt. bytte (har en grønn G2 som virker med de moderate Malkoff'ene)

 

KX4 er en fin sak så jeg tror jeg ville tatt vare på den. Hvis du vil ha billig lys så virker en KX4 fint med 2 16340 li-ion batterier også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg den store lommelykt eksperten, men jeg tror ihvertfall at oppladdbare 1,2 volt, vil lyse både kraftigere og lyse lenger tidsmessig enn "vanlige" alkaliske kjøpe batteri på 1,5 volt. Det gjør ihvertfall det på ei hodelykt jeg bruker med "vanlige" batteri. DVS at de Sanyo oppladdbare(nikkel cad batteri) jeg bruker lyser og varer mer enn hvis jeg bruker batteri jeg kjøper i butikken.

Link to comment
Share on other sites

På lav lysstyrke vil alkaliske batterier gi deg like lange eller lenger brenntid enn NiMH (og NiCad). På de høyere lysnivåene vil NiMH batterier gi deg lengre brenntid.

Alkaliske batterier er også dårlige i kulde.

 

Siden det er elektronikk som gir dioden konstant mengde strøm så skal begge typene gi like mye lys, men NiMH klarer å levere mye strøm i lenger tid.

Det aller beste er litium AA batterier (ikke li-ion), men de koster skjorta i Norge og er ikke oppladbare. Fordelen er at de er lettere og tåler kulde veldig godt.

Link to comment
Share on other sites

Dette ovenfor her tror jeg er lykter som det ikke er så lurt å kjøpe. Den H7 kan jeg alt om, siden jeg har hatt 6-7 stykker. Det er en svak og dårlig lykt, som blir ødelagt etter noen måneders bruk, enten knekker den syyyyyyltynne plasthengslen lykte hodet er festet i, eller så får du lednings brudd. Styr unna Led Lenser H7!. Den petzl lykten så heller ikke ut til noe å satse på?, sånne Halogen/xenon løsninger er ikke det beste på hode/lommelykt mener jeg.

 

De beste hodelyktene til prisen i Led Lenser klassen er i mine øyne Princeton tech, som selges på XXl i div modeller. Led lenser er gammeldags å dårlig i forhold til de beste på markedet i den prisklassen. Det er min mening, for jeg har hatt mange Led Lenser lykter. Har også den som heter Led Lenser H14, som er ei rå solig og robust lykt(så her har Led lenser lært litt), men den eter batteri og har alt for blått lys.

 

Bruker mye hodelykt, siden jeg er mye ute, og den jeg er blitt veldig glad i og bruker hele tiden, heter Magic shine 872, og den kan anbefales på det sterkeste. Er på hele 1600 lumen og er en vegg av lys i mange timer. Selges også i Norge, men kjøpe mi billig på E Bay.

 

Det er mange tester i både blader og nett sted ang hodelykter, så det er mye lesestoff om beste/gode hodelykter.

Link to comment
Share on other sites

På lav lysstyrke vil alkaliske batterier gi deg like lange eller lenger brenntid enn NiMH (og NiCad). På de høyere lysnivåene vil NiMH batterier gi deg lengre brenntid.

Alkaliske batterier er også dårlige i kulde.

 

Siden det er elektronikk som gir dioden konstant mengde strøm så skal begge typene gi like mye lys, men NiMH klarer å levere mye strøm i lenger tid.

Det aller beste er litium AA batterier (ikke li-ion), men de koster skjorta i Norge og er ikke oppladbare. Fordelen er at de er lettere og tåler kulde veldig godt.

 

Takker NoFair for godt og raskt svar :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Dette ovenfor her tror jeg er lykter som det ikke er så lurt å kjøpe. Den H7 kan jeg alt om, siden jeg har hatt 6-7 stykker. Det er en svak og dårlig lykt, som blir ødelagt etter noen måneders bruk, enten knekker den syyyyyyltynne plasthengslen lykte hodet er festet i, eller så får du lednings brudd. Styr unna Led Lenser H7!. Den petzl lykten så heller ikke ut til noe å satse på?, sånne Halogen/xenon løsninger er ikke det beste på hode/lommelykt mener jeg.

 

De beste hodelyktene til prisen i Led Lenser klassen er i mine øyne Princeton tech, som selges på XXl i div modeller. Led lenser er gammeldags å dårlig i forhold til de beste på markedet i den prisklassen. Det er min mening, for jeg har hatt mange Led Lenser lykter. Har også den som heter Led Lenser H14, som er ei rå solig og robust lykt(så her har Led lenser lært litt), men den eter batteri og har alt for blått lys.

 

Bruker mye hodelykt, siden jeg er mye ute, og den jeg er blitt veldig glad i og bruker hele tiden, heter Magic shine 872, og den kan anbefales på det sterkeste. Er på hele 1600 lumen og er en vegg av lys i mange timer. Selges også i Norge, men kjøpe mi billig på E Bay.

 

Det er mange tester i både blader og nett sted ang hodelykter, så det er mye lesestoff om beste/gode hodelykter.

hva ligger magic shine på i pris? Har kjøpt led lenser H7 til bruk i koia, funker greit det. Også har æ en princeton som jeg kjøpte på xxl, og den er jeg stor fornøyd med:)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte nettopp en Ledlenser H14.

 

Får problemer ved bruk av den og jaktradio i nærheten. Når jeg slår på lykta, tar jaktradioen inn støy. Er støy på ca 1,5 opp til 2m i radius. Lurer på om dette er vanlig, at bare er dårlig skjermet, eller om jeg har fått ett mandags eksemplar?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte nettopp en Ledlenser H14.

 

Får problemer ved bruk av den og jaktradio i nærheten. Når jeg slår på lykta, tar jaktradioen inn støy. Er støy på ca 1,5 opp til 2m i radius. Lurer på om dette er vanlig, at bare er dårlig skjermet, eller om jeg har fått ett mandags eksemplar?

 

Har også en sånn H14, og det er helt normalt med støy på div radioer. Min forstyrrer radiohørselvernet jeg har på når lykten kommer alt for nærme antenna, men ellers om jeg vrir bitte litt på den, så går det bra med hørselvern og H14 på hodet. Har også en Magic shine 872, og den lager støy i bilstereon om jeg mekker inni bilen med radio + lykt på i div stillinger. Så jeg tror sånne elektroniske styrte led lykter virker inn på radioer, og særlig med sende og mottak funksjon ala jaktradio. Prøv å sett ned squelc(følsomheten) på mottaket!. Det kan hjelpe mulig. Står den veldig lavt kan ei sånn lykt slå inn på jaktradioen.

 

 

Den Magic shine lykten betalte jeg 688 kr for(omregna fra dollarkursen da), og en ca 150 kr i frakt. Den kjøpte jeg direkte fra Kina via E bay. Etter en 7-8 dager lå den på trappa mi da jeg kom hjem fra jobb, så det er bra service, sjøl om en handler fra andre siden av jorden. Ei helt rå lykt, og særlig når en ser på prisen. En vegg av lys i times vis!. Den lyser noe j##¤%%¤ bare på 30%, og da varer den i 10 timer. Har også kjøpt massevis av billige batteripakker til den, så jeg har nok flomlys til ei hel helg!.

Link to comment
Share on other sites

Led lenser H7 er jo masse billigere enn Magic shine? Det var jo et kriterium... :?:

Tar mindre plass gjør den og, samt mye lavere vekt.

Men jeg ser det at den plasthengslen ryker lett, har selv most en tilsvarende lykt akkurat der.

 

 

Tror at jeg har hatt 6 eller 7 sånne H7 lykter ja. De skal få skryt av garantien, for jeg har fått ny lykt uten noe spørsmål. De er veldig skjøre og denne "hengslen" eller lednings brudd er svakheten deres. Men en veldig behagelig og lett lykt å ha på hodet skal sies, men alt for dårlig batteri kapasitet, og lyset taper seg veldig raskt.

 

Nja!, denne MJ-872 lykten som jeg kjøpte er jo ikke så veldig mye dyrere enn ei H7 da, og så lyser den 10 ganger sterkere og 10 ganger lenger. Med batteri pakke og lykte hodet, er den litt større og tyngre enn H7. Den går ikke så lett i lomma som den. Selve lyktehode delen er faktisk overraskende lite, og mye mindre enn den MJ-808(900 lumen), som jeg hadde før. Men får MJ 872`n greitt med meg i Norrøna dressen min. Batteripakka i ei lomme og lyktehodet i andre lomma.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det rett før jeg bestiller julegave til meg selv nemlig en Fenix TK 70 med batterilader og batterier jeg skal bruke på åtejakt. er det noen som har den lykta som kan komme med et lite "review"? Må jo være noe syke greier ut ifra hva jeg har lest rundt omkring på nettet :D Der jeg skal bestille ser jeg den koster 1600, dog i usa, men hva blir kostnadene rundt det å få den hit til Norge?

Link to comment
Share on other sites

Har sett på den i butikk, men ikke testet den ute i felt. Det var 2 ting som slo meg da jeg tafset på den!, den var diiiger, tung og veldig dyr. Led Lenser sånn generellt er solide ting og bra sammen skrudd, men personlig synes jeg de ligger langt etter i teknologi. Vet ikke åssen det er nå?, men jeg har heller kjøpt rimeligere Kina lykter ala Magic shine og Fenix, for tidligere(ihvertfall) var Led Lenser ikke elektronisk regulert, så lysstyrken dabba veeeeeldig raskt, og så hadde de et veldig blått og ubehagelig lys. Men mulig de har fulgt etter i det siste?.

 

Hadde heller sett på feks den største Fenix lykten, feks TK 70. Fenix er brae saker, og mye rimeligere enn Led Lenser.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det rett før jeg bestiller julegave til meg selv nemlig en Fenix TK 70 med batterilader og batterier jeg skal bruke på åtejakt. er det noen som har den lykta som kan komme med et lite "review"? Må jo være noe syke greier ut ifra hva jeg har lest rundt omkring på nettet :D Der jeg skal bestille ser jeg den koster 1600, dog i usa, men hva blir kostnadene rundt det å få den hit til Norge?

 

Har vært litt tull med disse lyktene så det lureste med tanke på reklamasjon og reparasjon er nok å kjøpe den i Norge!

Kikk innom Fenixtactical for priser på frakt hvis du bestemmer deg for å bestille utenlands fra.

 

http://www.fenixlight.no/index.php?disp ... duct_id=30

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering. G.Larson

 

Du kan lese litt her i denne tråden: http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... ween-modes" target="_blank!

Og noen tråder til hvis du scroller til nederst på denne CPF tråden.

Det er verdt å merke seg at disse lyktene belaster batteriene svært hardt på høyeste output slik at kun batterier av topp kvalitet er å anbefale. Dette kan i enkelte tilfeller få en til å tro at det er feil på lykta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...