Jump to content

Den store lommelykttråden


5,56

Recommended Posts

:lol: En av mine 4 Fenix'er sluttet å virke for en stund siden.. 25% av de JEG hadde.. Høy feilprosent det? :oops:

Derimot så har jeg bare hatt problemer med to DX lykter av 25 så feilprosenten der blir adskillig lavere med 8%.

De er sannsynligvis uansett produsert på samme fabrikk så statistikken er bare for gøy.

Link to comment
Share on other sites

XM-L2 er kapabel til mye høyere lysstyrke, men er ca like effektiv som XP-G2. Den største forskjellen er forskjellen på størrelsene deres. XM-L2 passer ofte bedre i større lykter med stor reflektor og høyere batterikapasitet(18650 osv) mens XP-G2 passer bedre i mindre lykter, ettersom XP-G2 er en mindre diode enn XM-L2 og trenger dermed ikke en stor reflektor for å gi respektabelt throw :) XM-L2 gir mye flomlys i små lykter med små reflektorer.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvilken hodelykt du refererer til, men ser Magicshine med XM-L2 til 400 kr på ebay nå. Med tanke på hva man får for pengene så er denne vanskelig å slå :) men spørs jo selvfølgelig hvor mye man vil bruke, og jeg har ingen spesiell erfaring med noe annet enn Magicshine og Zebra. Noen billige Zoom hodelykter fra ebay har jeg da, skikkelig jalla mekk som lett går i stykker. :D

Link to comment
Share on other sites

Refererte ikke til noen spesielle. Men tenkte at siden dx klarer å levere noen anstendige lommelykter, så klarer de kanskje å levere noen hodelykter og :)

 

Jeg syns kanskje Zebralight sin fristet mest alikevel. Liker designen deres godt. :)

 

 

Sent from my iPhone

Link to comment
Share on other sites

Noen her som har hørt noe om XENO før? Jeg har kommet over XENO sin G42 (og forsåvidt F42) lykt og konkludert med at den virker som ei ganske grei lykt.

 

Den jeg har sett på kommer med varm hvit led, men du får de i 2 andre varianter også.

 

Men vil gjerne høre om noen har en erfaring eller 2 før jeg bestiller.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fikk denne i posten for noen dager siden nå:

http://dx.com/p/ultrafire-th-t60-ha-ii- ... 8650-55908" target="_blank

 

På pluss-siden så er den veldig kraftig! Lyser bredere og muligens litt lengre enn fenix tk11.

 

Den har helt ok kvalitetsfølelse. Knappen er litt så som så, men liker at den ligger helt gjemt slik at den ikke blir slått på med uhell.

 

Totalt sett, en veldig god lykt til en billig penge! Mener jeg gav 170,- med frakt.

 

Nå må jeg bare finne en taske som passer....

 

 

Sent from my iPhone

Link to comment
Share on other sites

Ser veldig bra ut den. Men det avhenger selvsagt av hvor dyr den er? Som nevnt tidligere i tråden liker jeg BRA lykter som ikke koster all verden. Får du denne til snaue kr 200,- pluss porto er den et kupp. :D

 

 

I Norge med kompispris gjennom en faktisk kompis ligger den på 900kr, via eBay så havner den på rett under 600kr

Link to comment
Share on other sites

:wink: Sikkert et greit kjøp, det ser jo ut til at dette er topp kvalitet!

Men jeg ville nok heller kjøpt en billig Kina-kopi da det jo er samme produsent som står bak begge.

Det du ofte ser ved å kjøpe de billige 'kopiene' er at det kan være skjønnhetsfeil som skiller den ut fra de dyre lyktene som selges som 'merkevare'..

Hva gjør det vel om det er en liten feil i finishen? Skal du BRUKE lykta og skifte ut etterhvert som nye og bedre løsninger kommer (årlig) er det dumt å bruke en stabel med $-sedler på en enkelt lykt!

Kjøp heller to-tre billiglykter og skift de ut litt oftere! (Min mening! 8) )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg for min del kjøper også dette fra DX.. Kjøpte noen små-ladere først men endte opp med en flott lader for fire batterier til drøye hundrelappen. Du kan få ladere med forskjellige nett-kontakter, sjekk hva som står om de forskjellige produktene. Batteriene jeg bruker er fra samme sjappe og her får du hva du betaler for. Billig kan fort bli dyrere da batteriene kan være dårlige (defekt) og oppgis med for stor kapasitet. Litt dyrere så finner du bra batterier også hos DX. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte denne: http://dx.com/p/lightmore-q-128-power-adapter-charger-for-18650-26650-16340-aa-aaa-battery-black-eu-plug-152499

Men det har faktisk kommet flere nye etter denne. :shock:

Hvis du søker på ladere finner du et godt utvalg på DX: http://dx.com/c/electrical-tools-499/chargers-401

Du finner også et godt utvalg på ebay..

 

Men jeg har vel dummet meg litt ut nå da jeg jo anbefaler alle å holde pengene i vårt eget land og støtte lokalt næringsliv.. Skal lommeboka eller fornuften telle mest? :P

Link to comment
Share on other sites

Fikk denne i posten for noen dager siden nå:

http://dx.com/p/ultrafire-th-t60-ha-ii- ... 8650-55908" target="_blank" target="_blank

 

På pluss-siden så er den veldig kraftig! Lyser bredere og muligens litt lengre enn fenix tk11.

 

Den har helt ok kvalitetsfølelse. Knappen er litt så som så, men liker at den ligger helt gjemt slik at den ikke blir slått på med uhell.

 

Totalt sett, en veldig god lykt til en billig penge! Mener jeg gav 170,- med frakt.

 

Nå må jeg bare finne en taske som passer....

 

 

Sent from my iPhone

 

Må skrive en liten oppfølging på denne. Viser seg at lykten blir betydelig svakere med en gang batteriet er brukt litt. Mener på min TK11 at det er full guffe helt til batteriet er tømt?

Link to comment
Share on other sites

Bare jeg som syntes tilbudet som Villmarksbutikken har på denne lykten til 499,- (veil 1299,-) er påfallende lik denne til 390,- eller denne til 72,- +frakt som alle antageligvis er kopiert av denne, bare med en kraftigere CREE diode?

 

Nå skal det sies at det ikke kommer frem av annonsen om hvilken type dette er, så det er mulig jeg tar feil?

 

edit: Leif

Link to comment
Share on other sites

Hvis det skal være billigst mulig så finnes det helt sikkert en kopi, men det vet jeg ingenting om. Personlig vil jeg heller ha en skikkelig god lykt eller tre enn 10-30 kjempebillige som jeg sjelden bruker og aldri stoler på.

 

Jeg har ihvertfall vært kjempefornøyd med Eagletac de siste par åra, og kan varmt anbefale lyktene deres på generelt grunnlag. Ikke trenger det koste blod heller. T100C2 MKII f.eks. er en solid og god lykt som er såpass rimelig at jeg ihvertfall ikke ser noen grunn til å handle lommelykter på DX e.l.

 

http://www.illuminationgear.com/EagleTa ... T100C2.htm

 

Mener med dette ikke å være nedlatende, smaken er som baken og det er helt greit selvsagt. Ønsker bare å komme med litt forslag og alternativer.

 

Jeg har brukt en D25C2 CLICKY omtrent hver eneste dag i over et år nå, og den har vært knallbra. Ekstremt hendig størrelse, og ikke noe avskrekkende pris heller.

 

http://www.illuminationgear.com/EagleTa ... 25C2RC.htm

 

Så det må ikke koste blod selv om det er skikkelige lykter. :D

Link to comment
Share on other sites

Personlig vil jeg heller ha en skikkelig god lykt eller tre enn 10-30 kjempebillige som jeg sjelden bruker og aldri stoler på.

 

Kunne ikke sagt meg mer enig. Det er derfor jeg har rundt 30 Surefire :mrgreen:

Og div Eagletac

Og div Olight

Og div SWM

Og HDS Clicky.

Alle fungerer som bare det, og jeg stoler alltid på de. Spesielt Surefire er i en annen klasse enn noe annet merke jeg har vært borti.

 

Hadde forresten en iTP A3 på nøkkelringen jeg bruker på jobben, har hatt den der i ca 6 mnd. Plutselig i forrige uke ville den ikke skru seg på lenger. Ble jeg overrasket? nei.

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig med dere begge! Inntil nylig har jeg kun hatt en lykt, fenix tk11, og har vært utrolig fornøyd! Men jeg har fått litt øynene opp for at mange av lyktene av kjente Kina-merker er samme lyktene med annen logo. Så derfor syns jeg det er litt gøy å teste andre lykter enn de kjente.

 

Men må si jeg fikk utrolig lyst på denne eagletec-lykta! Er den i samme størrelsesorden som tk11 og ledlenser t7?

 

 

Sent from my iPhone

Link to comment
Share on other sites

Ja, bildet hjalp. Ser i sammenligning med batteriet at denne er en god del større enn tk11. Og egentlig så er tk11 helt maks størrelse til mitt bruk. Men fikk da fryktelig lyst på denne lykta uansett ;)

 

Leste testen og gikk sporen streks inn på ebay og la inn et bud. Så vi får se :)

 

Likte den muligheten med flip-lokk og kunne ha rødt lys der. Har de ikke noen mindre lykter med denne muligheten?

 

Og hva er hensikten med det diffuse-glasset?

 

 

Sent from my iPhone

Link to comment
Share on other sites

Størrelsemessig er nok dette en jakkelomme eller beltehylster lykt, ikke noe du vil putte i bukselomma. Det med størrelse vil jo alltid være en avveiing som man må gjøre, til mitt tiltenkte bruk blir nok denne perfekt. Men den skal ikke bo i bukselomma nei, det er helt klart.

 

Flip-lokket virker helt genialt, en av grunnene til at jeg skal ha denne. Tror de fleste mindre variantene har skru-på filter, og det blir for tregt og plundrete for min del. Mulig noen andre produsenter har flip-lokk på mindre lykter, det vet jeg ikke.

 

Det diffuse glasset sprer lyset veldig jamnt og fint, du slipper en sterk hotspot i midten og svakere lys rundt. Perfekt når man skal holde på med ting med lyset litt nærme, til teltbruk etc.

 

Rødt og grønt lys vet jeg ikke om jeg kommer til å bruke noe, men de følger jo med. Jeg er spent på det gule filteret, skal visstnok være veldig bra i tåke og bløte forhold, og det er det ikke rent sjelden her jeg holder til.

Link to comment
Share on other sites

H14R, løs batteripakke med lang kabel sånn at du får den i innerlomma på jakka om vinteren. Bra lys, godt fokus men også god spredning om du vil ha det og ikke konsentrert lys. Fler lysstyrker, vanntett batteripakke samt at den tar vanlige AA batteri om de oppladbare dør. Koster vel 700-900 alt etter hvor du handler.

 

Jeg har H14 som er samme bare at jeg ikke har oppladbare batteri, strålende fornøyd. På maks output så varer lykten min i 12-13timer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...