Jump to content

Den store lommelykttråden


5,56

Recommended Posts

Bikkja var så omtenksom å skaffe meg en Led Lenser T7 til jul! :mrgreen: Satser på at det er bra greier. Papirene oppgir 64 timers batterilevetid på "spareblusset", men det hadde jo vært mer interessant å vite hvor lenge de holder på full guffe. Nett lita lykt iallfall.

 

395345_2315637295182_1376942356_31891906_146637340_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Noen erfaring med hvordan lysstyrken blir med 1,2 volts oppladbare AA-batterier kontra 1,5 volts alkaliske batterier da? Har 1,2 volts NiMH batterier på 2700 mAh, som vel blir mest økonomisk å bruke, men de mangler jo litt spenning i forhold til alkaliske batteri.

 

EDIT:

Lykta bruker jo AAA-batteri :oops: Men likevel; hvis man kjøper oppladbare sånne med lavere spenning...?

Link to comment
Share on other sites

såsant du ikke bruker opp batteriene på få dager vil jeg anbefale å titte på eneloops eller andre LSD oppladbare batterier... litt lavere mAh, men ekstremt lite selvutlading, så sjansen for at lykta fortsatt har strøm neste gang du plukker den opp er mye større.

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på om jeg skal oppgradere den gamle Magchargeren min. Det vil jo lyse bedre, men like stor og klumpete er det. Men, hadde kansje vært greit å bruke den. Har et spann Led Lensere som jeg bruker mye. Men før, før i tiden, da var Chargeren kongen.

 

Ser her at de selger et kit og man kan kjøpe kit med batteri http://www.lightman.no/category/15096/M ... adbar.html" target="_blank

 

Men så er det jo slik at batteriet mitt fremdeles lyser 1 time og 40 minutter, selv etter 12-13 år. så hvorfor bytte det. En annen ting er jo at det kun er 650 lumen, mens i statene selger de innsatser på 1000 lumen til ca 400kr.

 

Noen som har prøvd disse oppgraderingskittene ? Er kvaliteten bra eller bare jalla ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ihvertfall gått for den 1000 lumen innsatsen, mest pga lysstyrken, men ser på Candlepowerforums at den har flere forbedringer enn forgjengeren sin som du linker til,

 

- Bedre kvalitet på lysstrålen, ikke mye dotter og ringer rundt i lyset. Jevn og fin.

- Bedre throw, lyser over lengre distanser enn forgjengeren

- Bedre brenntid (2 timer ca)

 

:mrgreen:

 

Terralux er jo et respektert merke, så jalla er det ikke ihvertfall :)

Ettersom du har et par Led Lensere vil jeg tro at du ikke vil se så voldsom stor merkbar forskjell mellom den 650 lumen oppgraderingen og LED lenserene, så 1000 lumen, det må du ha :mrgreen:

Selv om ledlenserne sikkert ligger på en rundt 200 lumen, så er det ikke en gigantisk forskjell på 650 og 200 :)

Link to comment
Share on other sites

Ja ok. Fint med noen som vet litt :)

 

Ja disse Led Lensergreiene har jeg H7 og en som heter Hocus Focus fra T serien, samt T7 og P14. Men kan jo ikke pælme Chargeren som står her og støver, så det er kanskje greit å oppgradere.

 

Da går jeg for 1000 lumen da. Koster 74$ der jeg titta og frakte var 12-13$. Det blir uansett billigere enn hos Lightman her hjemme, og han selger det "kjipe" kittet :) Og totalen blir mindre hvis man kjøper det fra USA. Med mindre man får et godt tilbu her hjemme. Og det skjer jo omtrent aldri :)

 

Skal koste på meg ny reflektor og glass også.

 

Sånn ser lykta mi ut da. Får jo ikke gitt den bort en gang. Er plass til å gravere Kammeret.no på den.....Men det gjør jeg antagelig ikke :) Dremel på frihånd blir aldri bra. Som å sage rett frem med stikksag :mrgreen:

 

DSC_0536-1.jpg

DSC_0535.jpg

DSC_0534-1.jpg

DSC_0533-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

den må lyse langt, mye og være driiit billig.

må også kjøpes i en butikk.

Hvor langt er langt, hvor mye er mye og hvor billig er dritbillig? :)

 

Du får nok ikke en kraftig langtlysende lykt som er driiit billig i Norge. Tør jeg spørre spesifikt, hva er budsjettet ditt?

 

Jeg ville så absolutt ha satset på å bestille en lykt fra utlandet i denne situasjonen, du får rett og slett ikke det du er på jakt etter i Norge. :?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har kjøpt Fenix tk 70 lykta, bruker vanlege alkaliske batteri.

Problemet er at eg ikkje får justert styrken, når eg trykker på "volum"knappen så blir det litt meir lys for så å dimme seg ned etter eit par sekunder.

Er det feil med lykta eller er det slik at ein må ha batteri med meir "futt"?

Nokon som kan svare på dette?

 

Mvh.

Ole Bjørn

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I haust så kjøpte ej mej ein JETBeam BC40 lykt.

Synest lykten er meget god og er enkel i bruk.

Liker godt funksjonen at ein veksler med høg og lav effekt med og vri på lyktehode.

 

Saman med lykten kjøpte eg meg Jetbeam 18650 rechargeable Li-ion battery som eg bruker til lykten.

Har enno ikkje brukt lykten så mykje at eg har måttet ladet opp igjen batteriene.

Idag opplevde eg for andre gang at lykten slutter plutselig og lyse.

Det viser sej og vere eit av batteriene som mister strumen og når ej måler volten viser denne 0v...

Tipper dette tyder på at det har oppstått eit kontakt bråt inne i batteriet slik at det mister ledeevnen.

Batteriet har på ingen måta korsluttet da det ikkje var noko varmgang.

Har kastet det første batteriet og no ser det ut til at batteri nr 2 må samme vegen.

 

Er desse 18650 batteriene av så dårlig kvalitet? eventuelt kva batteri merker er betre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til Jetbeam sine batterier.

Har god erfaring med AW 18650 2200mAh, disse har jeg hatt i 3 år nå og de fungerer glimrende. Disse har innebygd beskyttelse mot for dyp utlading og overladning, uten at en skal stole 100% på denne "sikringen". Har også 2 batterier fra Soshine 2800mAh som har oppført seg veldig bra de 2 årene de har vært i bruk, disse har samme beskyttelse som AW.

 

AW har jeg kjøpt av forhandler på CandlePowerForums, Soshine er kjøpt fra DealExtreme.

Lader på en Pila IBC.

Link to comment
Share on other sites

Idag opplevde eg for andre gang at lykten slutter plutselig og lyse.

Det viser sej og vere eit av batteriene som mister strumen og når ej måler volten viser denne 0v...

Tipper dette tyder på at det har oppstått eit kontakt bråt inne i batteriet slik at det mister ledeevnen.

Batteriet har på ingen måta korsluttet da det ikkje var noko varmgang.

Har kastet det første batteriet og no ser det ut til at batteri nr 2 må samme vegen.

 

Er desse 18650 batteriene av så dårlig kvalitet? eventuelt kva batteri merker er betre?

 

Jeg lurer på om ikke de batterien har en innebygd beskyttelseskrets, det står protected på de på jetbeam sine sider. Disse har en innebygd krest som kutter når spenningen blir lav (AW sine kutter rundt 2,8V), prøv å lade de opp igjen, for hvis det er beskyttelsen som har trippet skal ladespenningen resette kretsen.

 

Hvis du skal kjøpe nye så kjøp AW sine ikke koster de all verden og leveringen fra HK går raskt.

Link to comment
Share on other sites

Beel,

 

Dette hørtest logisk ut, og skal teste og lade opp det batteriet når ej kjem heim.

Har lest at om ein får problemer med batteriene kan det oppstå eksplosjon om ein prøver og lade desse opp igjen, men det er nok andre problemer.

 

Kanksje er det så enkelt at det einaste eg trenger og gjere er og lade opp igjen batteriet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det skal normalt bare være å lade dem opp. Høres helt normalt ut for batterier med en beskyttelseskrets som hindre overlading/overutlading.

 

Det er en av grunnene til at jeg bruker batterier uten beskyttelse (litt upraktisk med helt mørkt uten varsel av og til :wink: ), men jeg har gratis 18650 batterier til eget bruk så det er ikke krise om et blir overutladet og må kastes av og til.

Link to comment
Share on other sites

men jeg har gratis 18650 batterier til eget bruk

 

Hvilke bedrifter gir gratis 18650 batterier? :shock: Har du en kul sjef eller noe? :lol:

 

Må jo være drømmejobben... :mrgreen:

 

De er jo ubeskyttet, men Sanyo er noe av det beste som finnes innen batterier. Tror de ligger på under 30 kroner stykket når de kjøpes i litt kvanta så der ikke akkurat noe store besparelser :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fikk lada opp det "øydelagte" jetbeam batteriet og no fungerer det igjen :idea:

Var ikkje klar over at det hadde ein slik beskyttelse som klippet straumen når volten vart under 2.8v

Her må ej takke for opplysningane og eg har lært noko nytt idag og.

Litt irriterende at eg kasta eit batteri som eg trudde var øydelagt, men trengte kun og ladast opp igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har etterhvert hatt endel Dx-lykter. Kan vel si at kvaliteten har variert noe. Denne lykta http://www.dealextreme.com/p/fandyfire- ... 650-110758 derimot har imponert meg. Har brukt den daglig siden jul, og lysstyrken er meget bra. Trenger sjelden lading.

Lyser så klart ikke 3000 lumen, men sikkert halvparten.

 

Har også nylig kjøpt en Magishine 872, dette er som mange sier en vegg av lys. Utrolig mye råere enn 808 som jeg har fra før.

 

Vil med dette si at det er fullt mulig å kjøpe "billig-lykter" fra Kina som fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Har etterhvert hatt endel Dx-lykter. Kan vel si at kvaliteten har variert noe. Denne lykta http://www.dealextreme.com/p/fandyfire- ... 650-110758" target="_blank derimot har imponert meg. Har brukt den daglig siden jul, og lysstyrken er meget bra. Trenger sjelden lading.

Lyser så klart ikke 3000 lumen, men sikkert halvparten.

 

Har også nylig kjøpt en Magishine 872, dette er som mange sier en vegg av lys. Utrolig mye råere enn 808 som jeg har fra før.

 

Vil med dette si at det er fullt mulig å kjøpe "billig-lykter" fra Kina som fungerer.

 

Jeg vil jo påstå at det er kinerserne som lager de beste lyktene som selges, men det er vel de fleste lyktene vi kjøper idag som kommer derifra. Jeg har flere lykter fra Magic shine, Fenix og 4 sevens, og det er helt råe lys i forhold til hva en betaler. Kjøper en direkte fra Kina, via E bay på auksjons sidene, er det ikke mange kronene en betaler for ei lysterk lys. Så har kinerserne stortsett bare Lithium batterier, som lyser sterkt i timesvis i lyktene sine istedet for disse avlegse AA & AAA batteriene vi til nå har brukt.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke annet en at MagLite XL50 er nevnt i tråden så jeg kan jo anbefale folk og prøve denne.

 

Pusser opp hus i skauen og da jeg ikke er ferdig ennå så har jeg ikke kommet så langt som utelys, i og med at jeg bor der så er og komme hjem om kvelden en bekkmørk affære.

 

Fikk XL50'en før jul og må si meg godt fornøyd med den, minste lysmengde er plenty til alt jeg har gjort så langt, den har god rekkevidde(for min bruk i hvertfall) og den lever et lykkelig liv i venstre bukselomme sammen med wengern...

 

Fremdeles på original batteriene og regner ikke med og skifte batteri i år(vi får se hvordan det går), kan anbefales.

Link to comment
Share on other sites

xesray, jeg har en klarus xt20. Det er en kjempelykt, topp kvalitet, lyser meget kraftig med 1200 lumen. og har en veldig grei måte og skifte lystyrken på med dimmeknappen bak med hovedbryteren. Xt11 har jeg sett har gjort det bra i tester, mindre lumen enn xt20 men også en mindre lykt (ca 600 lumen med 18650 batteri, og ca 700 med 2 cr123 batterier,) har også samme brytere som xt20, så dette er et godt kjøp i klassen, (kompakt taktisk lykt)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Led Lenser L7, men kjøpte den for noen måneder siden, så jeg har ikke lang erfaring med den. Så langt er jeg meget godt fornøyd og den kan anbefales på det varmeste. Er for de som trenger lommelykt og ikke for dem som ønsker en lyskaster!

 

Den gir 220 lumien og bruker 3 stk. AAA baterier og er den beste lommelykt jeg har hatt. Min store Maglite (med 4 D batterier), er bare en vanlig lykt i forhold.

 

Hos Clas Olson kotet den ca. 250 kr. Løp og kjøp!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kjøp heller storebroren Magic shine 872!. Den er en myyyye bedre lykt. Hadde før en sånn 808, men det var veldig small lysstråle at jeg solgte den til en ihuga syklist. Tror den passer bedre på et sykkelstyre med den smale lys strålen, enn som hodelykt som jeg primært skal bruke den til. Den 872 overrasket meg skikkelig, en helt annen lykt, som har en vegg av lys. Den 872 koster litt mer, men ikke så mye. Min kostet 682 kr + 150 kr i frakt på Ebay rett fra Kina. Har hatt den i snart 1 år nå, og har fungert uten noe tull i allslags vær og føre, fra fjellturer til ut bak garasjen og hente ved.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken lader bør jeg kjøpe til lading av rcr123 og 18650?

Pila er en god og anerkjent lader som behandler batteriene bra.

Bare husk å få med spacere for å få ladet RCR123.

Du ser den her:

http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... ger-Review

 

http://www.lightman.no/category/14942/P ... lader.html" target="_blank" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...