Jump to content

Den store lommelykttråden


5,56

Recommended Posts

Fant akkurat en SKYRAY 13800Lm 12x CREE XM-L T6 LED Flashlight Torch på ebay, en slik en

http://www.ebay.com/itm/SKYRAY-13800Lm-12x-CREE-XM-L-T6-LED-Flashlight-Torch-4x-26650-Charger-Holster-F3-/261203132237?pt=US_Flashlights&hash=item3cd0eb7f4d

662305574_o.jpg?nc=430

men til ca.100 dollar mindre, får håpe jeg ikke har blitt lurt av noen som har hakka en ebay side.

 

Har noen den samme lykten? Kan denne lykten virkelig være så sterk?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest litt i ulike vurderinger av slike DX/billig-lykter med masse annonsert lumens. De produserer - etter hva jeg kan lese meg frem til - ofte kun 1/3 så mye lumen som de annonserer.

 

Lykter som dette er antagelig ikke er bygd for å kaste lyset langt, men for å produsere mye lys. Man kan antagelig få en mye svakere lykt som kaster lyset lengre.

 

Kvaliteten på slike lykter er ofte også tvilsom. Jeg ville neppe testet om den var vanntett.

 

Blit interessant å høre opplevelser av lykta! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg blitt svindlet på ebay for første gang, fikk bare en liten verdiløs plastfigur i liten konvolutt i stedet for en stor lykt.

 

Jeg har rapportert til ebay på vanlig måte hvor man må vente en måned før ebay trår til, det står at man kan eskalere saken til ebay men jeg finner ikke ut hvordan man gjør dette, noen som vet hvordan?

 

Jeg har også rapportert i selve auksjonen med mistanke om svindel da det er det eneste valget som kan brukes i denne saken.

Link to comment
Share on other sites

10i9bv4.jpg

 

Mottok en SkyRay 3x Cree XM-L T6 i dag. Selger hadde priset den feil sånn at jeg fikk den for kr 150,-!

Fikk mail fra selger som spurte om jeg kunne tenke meg å betale kr 55,- til sånn at han ikke taper på handelen..

 

Helt rå liten kraftpakke!

Link to comment
Share on other sites

Enig med han forrige som skreiv her. Magic shine på xxl, jeg mener det er de hodelykter en får mest lys for pengene. Har sjøl ei sånn mj 852, og det er som å ha en 1000 meter på hodet. Den kan enren bestilles på ebay fra kina, eller kjøpea fra xxl i Norge. Hadde sjøl ei H14, som jeg solgte og kjøpte denne.

Link to comment
Share on other sites

ok til alle dere lyktguruer :-)

 

hva er det beste man kan få kjøpt av hodelykt til en foruftig pris i butikk i norge nå opp til tja 1500-2000 kr

og som er bedre en ledlenser H14

Kommer an på hva du skal bruke lykten til. Er jo ikke noe særlig å bruke en haug med penger på noe som ikke er tilpasset bruksområdet ditt enten lykten blir for stor eller for liten. Du vil feks neppe ha en alt for stor tusenmetring i panna med stor batteripakke og ultra lang rekkevidde når elgen skal parteres. Ferarri er ikke en god jaktbil bare for at den er dyr. Så synes du bør nevne noen bruksområder eller krav til lykten i den prisklassen. Batteri, fargetempratur etc. Vil du ha en liten kompakt sak som lett kan puttes i bryst lomma? Stor, kraftig lykt med batteripakke? Vil du ha zoom funksjon som h14? Etc. Jeg har mange lykter som jeg synes er best til forskjellig ting og gjøremål. Men ingen av dem er best til alt.

 

Har en haug med lykter kjøpt på nettet.

Tar sjeldent mere enn 14 dager, og alltid billigere enn fra norge :grin:. Ufattelig lite utvalg i norske butikker kontra hva som finnes på markedet. Har aldri hatt problemer med reklamasjoner fra diverse seriøse utenlandske forhandlere. Kjøper ikke fra ukjennte plasser med lavest pris. Kjøper alltid fra forhandlere som får mye skryt ang service på inne på cpf. Men skjønner at du vil ha norsk forhandler. Er jo ikke en helt liten investering på en lykt i den prisklassen.

 

Anbefaler å snoke inne på candlepowerforums.com før du går til innkjøp i det minste. Alt for mange kompromisser på lykt fronten. Og hvis man ikke helt vet hva man vil ha eller trenger, så er det fort gjordt å bli "misfornøyd" med lykten. Uansett hvor dyr den er, eller bra andre mener den måtte være til sine ting. Er mange folk som tror at 2000 lumens vil gi mye mere rekkevidde enn en led lenser h14 på rundt 200. Og ender opp med å bli svært skuffet når den gamle "svake 200 lumens" h14 faktisk lyser dobbelt så langt. Kort sagt er det umulig å finne den "beste" lykten. Har leita etter den i mange år uten å lykkes helt :grin:

Link to comment
Share on other sites

Vel brukes for det meste til gåturer med hunden om vinteren i skog og mark, og har vært veldig fornøyd med lyset påledlenser h14, men nå begynner den og bli utslitt (dimming og sånt virker ikke lenger) og er ikke så veldig fornøyd med kvaliteten på selve lykta. lurer nå litt på denne

http://www.xxl.no/Root/Sykkel/Utstyr-ti ... 55_1_Style

 

hvordan er den og bruke som hodelykt?

Link to comment
Share on other sites

Vel brukes for det meste til gåturer med hunden om vinteren i skog og mark, og har vært veldig fornøyd med lyset påledlenser h14, men nå begynner den og bli utslitt (dimming og sånt virker ikke lenger) og er ikke så veldig fornøyd med kvaliteten på selve lykta. lurer nå litt på denne

http://www.xxl.no/Root/Sykkel/Utstyr-ti ... 55_1_Style" target="_blank

 

hvordan er den og bruke som hodelykt?

Ser fin ut den. Positive med batteripakke med lang kabel er at du kan ha batteriene i innerlomma på vinteren slik at de ikke blir kalde og mister futten i seg.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på å kjøpe ei fenix tk 70 evt 75.

Kva butikkar i utlandet er det de handlar med og vil anbefale, eller vert prisen mykje det same som i Noreg?

Kor mykje må ein rekne med kjem i tillegg til prisen?

 

Er det andre lykter det vil anbefale som har dei same spesifikasjonane og pris?

Står vel sikkert ein anna plass i tråden, men erblitt ganske lang etterkvart, så håpar det går bra.

Link to comment
Share on other sites

Vel brukes for det meste til gåturer med hunden om vinteren i skog og mark, og har vært veldig fornøyd med lyset påledlenser h14, men nå begynner den og bli utslitt (dimming og sånt virker ikke lenger) og er ikke så veldig fornøyd med kvaliteten på selve lykta. lurer nå litt på denne

http://www.xxl.no/Root/Sykkel/Utstyr-ti ... 55_1_Style" target="_blank

 

hvordan er den og bruke som hodelykt?

 

Tror ikke jeg hadde brukt pengene på den, hvis den skal brukes hovedsakelig som hodelykt, de blir litt for tunge etter min smak, kikk heller på de billigere versjonene.

Link to comment
Share on other sites

@Sogning

 

GoingGear.com har jeg veldig bra erfaringer med. Sender veldig raskt, gode priser og rabattkoder (ggcpf10) for 10 % avslag.

 

Tja, tillegg i prisen blir ofte 25 % + 114 kroner hvis jeg husker rett?

 

GoingGear pleier å skrive at pakken min er verdt lite, slik at tollen blir lav.

 

Ville gått for TK75, ikke TK70.

 

Selv synes jeg Fenix er noe av det bedre i lykteverdenen. Bra kvalitet og pris.

Andre merker du kan sjekke ut er blant annet Eagletac, Jetbeam, Sunwayman og en del andre, men selv synes jeg Fenix er et lite hakk over når det gjelder kvalitet :) Men så er det bare min mening da!

Link to comment
Share on other sites

@TrondHagen

 

I tillegg til Magicshine, som er en skikkelig bra lykt, kan du også sjekke ut Zebralight H600 og Armytek Wizard.

Har H600 selv, og kunne ikke vært mer fornøyd. Kjempekraftig, liten og lett å ha på hodet, utrolig bra brenntid (81 dager på lavest modus!) og over 2 timer på høy :mrgreen:

 

Ser nå at H600 ikke lenger er i produksjon, men så vidt jeg vet kommer det en kraftigere H600 MKII snart.

 

Selv ville jeg valgt H600 eller Wizard over Magicshine, bare på grunn av at de er så kompakte. De kan dog ikke handles i butikk!

 

Hvis å kjøpe i butikk er et kriterie, gå for Magicshine. Du kommer til å være fornøyd uansett hvilken lykt du velger! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sikler etter armytec wizard wide. Er veldig nyskjerrig på den. Har bare en hodelykt med wide tir optikk. Og det er en ganske stor og veldig dyr dykkelykt . (Dragonsub trilux hodelykt, 3 led, og 3 c celler i container). Favoritten min er en liten zebralight h51fc. Så når en knøttliten zebralight h51fc på et aa batteri gjør jobben en hel natt til mitt bruk (og det for halv maskin), da blir den store dyre triluxen med batteripakke brukt en gang i skudd-året når man skal under vann på kvelden :) Men den er fin til sitt bruk. Har lyst på en zebralight h52w, men hører at en stor andel av w utgavene har hærslig grønn farget lys. Så venter på en løsning der før jeg vurderer å ta sjangsen på en slik. Foretrekker led med fargetempratur mellom 4750K og nedover til rundt 3500K.

For min del bruker jeg mest små lykter. Det er de jeg gidder å ta med meg når sekken skal pakkes. (Har alltid en knøttliten aaa lykt alt fra 3 til 600 lumen på nøkkelringen som er kortere en bil nøkkelen så er uansett berga.)

 

Øyet oppfatter ikke lys på en linær måte. 2000 lumens er ikke dobbelt så skarpt som 1000. Man trenger rundt en fire dobling av lumens for at øyet opfatter lyskilden som dobbelt så kraftig. Så er lett å se forskjell på 1 og 10 lumen, men 1000 og 2000 lumen er ikke rare forskjellen. Og er snodig som det måtte høres ut, vanskelig å se forskjell på. Men 2000 lumens trekker dobbelt så mye strøm som 1000. Så brenntiden blir halvert, eller man må doble batteri kapasiteten, og det tar sin plass. Så det er noe å tenke på. Synes det er mye spinning å lite vinning når det kommer til store lykter sammenlignet med små råtasser. Iallefall når man ser bort fra alle tallene på salgsanonnsene og lar øyet bedømme.

Led teknologien er kommet såpass frempå at en liten lykt gir mere en nok lys i 99% av situasjoner som måtte oppstå. Og er så liten at du ikke merker at den er på deg før du trenger lys. Og en stor lykt ligger hjemme i skuffa i 99% av tilfellene når du trenger en lykt 8-)

Link to comment
Share on other sites

Goinggear, foursevens, malkoffdevices, illuminationsupply. Har veldig god kundeservice.

Malkoff er i en klasse for seg selv når det kommer til garanti og byggekvalitet. Men kjøper man direkte fra dem er frakta dyr, og har ennå ikke sluppet unna 25% moms når jeg handler derfra. Er få lykter som kan måle seg med kvalitets følelsen til malkoff lykter. Går den sund så fikser dem/sender ny. Selv om du måtte være uheldig å tape dynamitt fast i lykten som gene malkoff selv engang sa :smile:

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips.

Goinggear hadde mykje forskjellig.

Sendte ein mail til fenix store tidlegare, dei sa at tk 70 var gått ut av produksjon.

Det ville og komme ein ny versjon av tk75 med 2900 lumen istadenfor 2600, vil dette vere ein merkbar forskjell?

Noken som har prøvd både tk70 og tk 75 ?

Vert nok sannsynlegvis tk 75, då denne er litt mindre og hendigare.

Link to comment
Share on other sites

sportskytter: gå in på Custom Support/Resulotion Center og skriv in en klage der så ordner seg dette tenker jeg,

 

Det gikk greit man må bare vente noen dager før man kan eskalere saken videre til kundeservice.

 

Kunne ikke gi opp så nå har jeg kjøpt en slik en.

http://www.ebay.com/itm/11000-Lumen-9-x-CREE-XM-L-T6-LED-for-26650-18650-Flashlight-Torch-Lamp-Light-/300947482399?pt=US_Flashlights&hash=item4611de271f

Link to comment
Share on other sites

Såg ikkje ut til å vere store forskjellen mellom den gamle og nye tk 75.

Veit ikkje kva prisen vert på den nye, men er vel skjelden det kjem ein ny modell av noko som er billegare enn den gamle.

Den gamle vert vel kanskje billegare når den nye modellen kjem, men er no so lenge til den 26. :D

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som et meget bra tips den Armytek Wizard'en. Skulle vært herlig med ei hodelykt uten "plæstikk" og ledninger. (Tror jeg har brukt opp 4-5 P-Tec Apex'er de siste årene....)

Ser det går ann å bestille direkte fra Armygear, fraktfritt direkte fra Kina med DHL. Noen som har prøvd?

Stor frakt-kostnad fra f.eks. GoingGear?

Link to comment
Share on other sites

Ser det har vert tilfelle der lykter har eksplodert.

Kan dette skje med alle eller er det visse typar 18650 batteri som er sikre.

Har det noke med type ladar som vert brukt?

Og er det noken som kan forklare kva som skjer?

Hadde i grunn bestemt for ei fenix tk75, men begynnte å lure litt no er jo 4 slike batteri i den.

Link to comment
Share on other sites

Eller hvis du venter litt, armytec tiara. Går på et AA, mindre, og regner med den blir et lite beist hvis den støtter 14500 batteri. Det eneste som holder meg igjen på innkjøp av en wizard er vekt. Har en dqg 18650 som skal være verdens minste 18650 lykt. Synes den føles litt tung ut for å ha på hodet i lengden. Og jeg vet jo at tiaraen kommer snart (haha liker ikke helt navnet :smile:). Så er litt i tvil om wizarden kan erstatte den lille lette zebralight h51fc som turkompis. Tiaraen skal jeg ha når den engang kommer. Armytec har fått mye skryt ang seriøs byggekvalitet, og plasseringen på bryteren ser bedre ut enn zebralight. Uten at jeg har prøvd den. Problemet med zebralighten er at jeg alltid får handa foran reflektoren hver gang jeg skrur den på eller justerer lyset. Blir veldig blendet hver gang all lyset treffer handa 3 cm foran øynene. Ser for meg at det er lettere å unngå med bryterplasseringen til armytec med en finger under og en over lyset.

Jeg setter komfort veldig høyt på lista siden jeg bruker hodelykten i timesvis når jeg først tar den på. Liker heller ikke for kraftig lys i panna. Snur du deg mot folk du prater med, så ser ikke de så bra på resten av gå turen. Og du ser heller ikke stort av det som skjer på utsiden av lys bobla man har skapt. (øynene jobber overtid med å stenge ut alt lyset.) Er fint å ha mulighet til å blaste rundt med tusenvis av lumen. Så sier ja takk til det. Men da bør det ikke gå utover komforten, eller størrelsen. Vet at det er kravstort, men led teknologien raser framover. Ikke så lenge siden alle sa wow til rundt 200 lumen. Nå får man mere enn det på et aa batteri :grin:

Til tider kan det også bli mye innsekter i nesa da lyset trekker dem inn.. Da er det greit å kunne feste lykten på magebeltet på sekken, litt unna ansiktet. Zebralighten kan enkelt klipses på sekken, bukselomme, etc. Det skal man kunne med armytec sin hodelykt også. Lett å ta av hodebandet, og har klips så man kan bruke den som mye mere enn bare en hodelykt.

 

 

Spark har også endel hodelykter som ser bra ut. Mye fint hvis du vil ha mye lys og fortsatt vil bruke normale aa batterier.

Link to comment
Share on other sites

Ser det har vert tilfelle der lykter har eksplodert.

Kan dette skje med alle eller er det visse typar 18650 batteri som er sikre.

Har det noke med type ladar som vert brukt?

Og er det noken som kan forklare kva som skjer?

Hadde i grunn bestemt for ei fenix tk75, men begynnte å lure litt no er jo 4 slike batteri i den.

Mobiltelefoner etc. bruker et batteri og er ikke ansett som direkte farlig.

Men uhell kan kan skje hvis du bruker mere en et li ion batteri. Hvis to eller flere batteri av en eller annen årsak får ujevn spenning er du i faresonen. Hvis batteriene ikke har besyttelseskrets mot dette, vil batteriet som tar direkte lading fra de andre blåse seg opp, og i værste fall forsvinne i en ildkule. Faren er at man kan helt lade ut et ubeskyttet batteri, og ødelegge det uten å helt være klar over det. Neste gang du har ladet opp, er tre av batteriene fulle, og et ødelagt halvfullt som ikke har taklet forrige utlading like godt som de tre andre. Eller at man er sløv, batteriene funker, men har blandet nyladet og brukte batteri.

Hvis batteriene har besyttelses krets kan du bli uten lys hvis et batteri skulle ha mindre strøm og triggre beskyttelsen. Bør måle dem og se at de holder nogenlunde samme spenning etter lading. Samme gjelder cr123 batteri. Utsabile saker hvis man mixer fulle og halvfulle batteri.

Sikrest å bruke lykter med et batteri. Men det skal gå greit med flere i serie sålenge man kjøper gode 18650 med besyttelses krets, og ikke de billigste man finner. Og i tilegg husker på å kontrollere at de holder lik spenning minst engang i blandt. Nimh batteri er mere tilgivende. Fenix har råe d-celle lykter. Og oppladbare nimh d celler har stor kapasitet. Så hvis du ikke allerede har satset på 18650 opsett. Og ikke liker tanken med flere 18650 i en lykt, men fortsatt vil ha noe med guffe i. Er fenix sine lykter med d celler fin. Greit at man som oftest får tak i d celler på bensinstasjonen hvis det behovet skulle oppstå.

IMR batterier skal være mere stabil, og skal ikke kunne eksplodere. Men de er veldig små i kapasitet vs et vanlig 18650. Eller vs nimh d celle.

Link to comment
Share on other sites

Lykter som bruker 18650 batterier ser jeg på som 100 % sikre, så fremt man har noen forhåndsregler.

Så lenge man bruker 18650 batterier med lik spenning (lad dem opp sammen, og sjekk spenningen med et multimeter) så er 18650 batterier helt safe.

 

Ja, har vært noen 18650 batteri-eksplosjoner, men det skyldes disse tingene:

 

- Feil spenning på batteriene, ett er kanskje på 4,2V, det andre på 3,9V for eks.

- Dårlig kvalitet på batteriene (Ultrafire, Trustfire og slikt man får kjøpt fra DX. En enkel huskeregel er å kjøpe kvalitet, og holde seg unna superbillige batterier

 

 

Jeg har til overs å se batterier laget av Panasonic, Samsung, LG, Sanyo osv eksplodere. Hadde disse eksplodert hadde det vært krise, for det er slike batterier du finner i batteripakken til bærbare pcer. Kvaliteten her er altså veldig høy. Åpnet en batteripakke her om dagen og fant 9 Samsung 18650 celler.

 

Selv bruker jeg rene Panasonic batterier, AW, Keeppower og Eagletac. Alle disse er basert på Panasonic-celler :)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Olight S15 Baton 1 AA lykt for litt siden, og er veldig fornøyd :)

 

Veldig liten lykt. Masse lys, men jeg forholder meg mest til Eneloops og Lithium batterier. Alkaline fungerer ikke like godt i denne lykta.

Dessuten er deten kraftig magnet i bakenden, noe som kan være hendig.

Det fulgte også med en extender slik at jeg kan bruke 2 AA batterier, for litt mer lys og mye lengre brenntid.

 

Alt i alt en veldig anvendelig lykt!

 

Skulle dog ønske ''moonlight'' mode var mye lavere. Ingenting er som et skikkelig moonlight modus.

Link to comment
Share on other sites

Her brukes kun AW 18650 med beskyttelse og det har vært brukt siden 2005 uten noen som helst problemer.

 

Når det gjelder batteripakke til laptop så har jeg hatt et tilfelle hvor en av cellene havarerte og varmgangen var såpass høy at tilkoblingen for batteriet i laptopen ble ødelagd . ingenting tok fyr men det luktet godt svidd.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen som kan tipse meg om en lykt som skal brukes av en kompis av meg i politiet. "Alle" bruker led lenser t7, og vil ha noe i den størrelsen, men kraftigere. Jeg har fenix tk11, og er superfornøyd! Men den er jo noen år gammel nå, så det må jo være mulig å få tak i noe bedre nå?

 

Trenger og en slik holder/veske som følger med led lenser-lykta, til feste i utstyrsbeltet. Får man kjøpt dette separat noen steder?

 

Fredrik

 

 

Sent from my iPhone

Link to comment
Share on other sites

Tja? Jeg har beste oversikt over Fenix-lykter så jeg holder meg der, men det finnes jo plenty av andre merker som sikkert er minst like aktuelle.

 

Tk22 synes jeg ser ut som ei interesant lykt, Særlig i XM-L2 utgaven, men den er jo et lite nummer større enn Tk11, så hvor behagelig den er å ha beltet vet jeg ikke. Pd35 ser jo ut som ei feit lykt med litt mer beltevennlig fasong. Ld41 synes jeg også ser ut til å ha fin fasong for bæring i belte. Den er kanskje litt lang :?

 

T7 blir jo et telys i sammenligning med disse :mrgreen:

 

PS! Jeg er en ren "papirtiger" her :wink: Jeg har ingen personlig erfaring med noen av disse modellene, men jeg har ei Tk22 på vei over dammen. Samt at jeg har erfaring en del andre Fenix-lykter fra før.

Link to comment
Share on other sites

Vet at armytec er hot blandt mange sikkerhetsfolk/politi i usa pga rask tillgang til stobe osv.

Selv ville jeg holdt meg til en malkoff eller den nye elzetta. De to sistnevnte er såpass robuste at de kan gå i arv hehe.

 

Det som er med de nye ledene på markedet er at de har mere lumens, men er fysisk større enn de gamle. Så da trenger man somregels en større reflektor for å få konsentrert lyset til å ha samme rekkevidde (lux) som de gamle lyktene (som feks gode gamle fenix tk11.) Nyere lykter med xm-l leds som har nogenlunde samme størrelse på reflektoren som tk11, gir et veldig spredt lys. Har mye mindre rekkevidde, men mye bedre flombelysning på kort til medium avstand.

 

Hvor langt trenger du å lyse med lykten?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! :)

 

Det er egentlig viktig at den lyser like langt/lengre enn tk11..! Skulle jo gjerne hatt både og. Er situasjoner hvor man absolutt trenger flombelysning, men min erfaring er at lengde er viktigere..! led lenser t7 har jo den funksjonen at man kan snevre inn strålen (mener jeg å huske)..

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle si omtrent nøyaktig hva Sportskytter skrev over her!

Finn deg gjerne ei lykt med en eller flere "Cree XLamp XM-L2 LED" og ett eller flere 18650 batteri(er).

På DX finner du ganske mange kandidater her: http://dx.com/s/Cree+XM-L2

 

Denne er en helt grei lykt som du får hjem i postkassa til kun kr 54,- http://dx.com/p/rustu-r01-t6-cree-xm-l-t6-800ml-5-mode-white-flashlight-black-1-x-18650-191178

OBS: Du må bestille batteri / lader i tillegg da det ikke medfølger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...