Jump to content

Den store lommelykttråden


5,56

Recommended Posts

Den H51-lykta ga meg en umiddelbar MÅ HA-følelse. Så jeg googla litt, og fant så mange like Zebralight hodelykter, med litt forskjellig batterioppsett etc. Og da stranda prosjektet. Jeg vil helst ha oppladbare litiumbatterier. Zebra skriver: "Runtime tests are done using Panasonic CR123A lithium batteries. Runtimes are usually much shorter with rechargeable RCR123 (16340) batteries, especially with protected 16340s that have higher discharge cut off voltage."

Link to comment
Share on other sites

oppladbare 123batterier, også kallt 16340 har omtrent halvparten av kapasiteten (ca 750mah) til ikke oppladbare CR123batterier (ca 1500mah). Selv hadde jeg heller kjøpt en av modellene som tar 18650batterier, har standardisert alt av lommelykter på 18650 nå selv, disse får du opp i 3400mah.

Link to comment
Share on other sites

Ja, de funker fint. Grunnen til at H51 ikke fungerer med oppladbare lithium batterier er fordi disse batteriene holder 3,7 V, noe som vil steke elektronikken, da H51 er bygget for AA batterier (1,2-1,7V)

GP Powerbank holder vel 1,2 V eller noe sånt, og fungerer meget bra :) Har Powerbank batterier selv, men også Sanyo Eneloop batterier. Eneloop batteriene holder mye lengre enn Powerbank batteriene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jaja, så har man blitt lommelyktnerd, en Nitecore, en Zebralight hodelykt med rød led og 3 Solarforce siden nyttår. Men det er ikke det bekymringsverdige her, problemet er at listen over lommelykter som jeg nå mener jeg trenger i tillegg er minst like lang som det jeg allerede har kjøpt :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

La inn bud på Zebralight H31. Liker at lykta er vinkla, da jeg gjerne har den i brystlomma på jakka. Kan slå den på der, eller bruke den som hodelykt. Begynner å få et problem med hvor jeg skal gjøre av alle lyktene etterhvert. Kan kanskje begynne med å kaste alle fra Clas Ohlson o.l.

Link to comment
Share on other sites

Gøy å oppdage at det er mange lykt-fantaster her i landet og! Gleder meg til å følge tråden. Noen her som venter på en HDS? Lurer på om jeg skal legge inn min bestilling snart. :smile:

 

Edit:

ville bare legge til at jeg også har bestilt ZL H51 - og gleder meg til å motta den. Skriver litt om den når jeg har testet den litt.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg leiter etter ei god ettersøkslykt.

Hva er det beste i dag?

...

Som sagt så er kasterlengde det viktigste, deretterr størrelse også til slutt, pris så lenge det er under 1500 NOK. :D

 

Dersom det er kastelengde du er ute etter så er jo OMG Lumens og deres DEFT lykter imponerende og veldig bærbare. Saabluster modifiserer dog noen billigere lykter slik at prisen blir mer overkommelig. Sjekk ut hans modifiserte Fandyfire STL-6, http://www.onestopthrowshop.com/FandyFire-FandyFireSTLV6.htm. Jeg har den i umodifisert - tenker å leke litt med den selv.

 

Ellers så bør du vurdere en asfærisk linse for lite lys til omgivelser, men massiv kastelengde, f.eks. http://dereelight.com/dbs-t.htm

 

Fenix T75 og den nye Zebralight S6330 vil dog lyse opp mer av omgivelsene også, og det kan jo ofte være nyttig.

Link to comment
Share on other sites

Henta en ny Zebralight sc52 på posten i går. Den imponerte minst like mye som sc600 gjorde, da jeg fikk den. Sc52 tar både AA batteri og 14500. Faktisk så funker det med aaa også i et nødfall. 500 lumen det første minuttet med 14500 :D Blir vel en s6330 også etterhvert. Kan virkelig anbefale Zebralight. Kanskje vi burde hatt en facebook gruppe for lommelykt entusiaster også.

Link to comment
Share on other sites

Fikk en ledlenzer t7 i gave i desember, men den tok kvelden etter et fall i snø på ca. en halv meter, er det bare min mening at den burde tåle dette?, Virker som noe er slått løst inni den etter som jeg kan få den til og virke ved å banke på den mens jeg roterer den. Noen som eventuelt vet om det går an og åpne den eller om dette er en mulig garanti sak? burde jo tåle litt når den koster soppas.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøper oppladbart, og det blir veldig billig i lengden. EagleTac sine 3400 mAh batterier er gode som gull.

 

Som Nimrod sier, 18650 er oppladbart. Jeg er ingen lommelykt- eller batteriekspert, men jeg tror ikke det eksisterer 18650 primaries, altså ikke-oppladbare. Man kan selvsagt bruke 2xCR123, og det blir jo litt dyrere i lengden en AA selvsagt. Men det er ingen grunn til å gjøre det. Oppladbart er veien å gå, uansett type, fasong og størrelse.

 

Forøvrig en knallbra lykt som jeg vil anbefale til alle. Utrolig hendig, god UI og lys i massevis. Kommer både i XM-L for de av oss som liker god spredning, og i XP-G2 for dere som foretrekker litt mer kast.

 

EDIT: Her er et bilde for å vise størrelsen. Om den er for stor for bukselomma eller ikke går nok mye på smak og behag, men i jakkelomma merker jeg ikke at den er der engang.

 

$(KGrHqZ,!hgFDUS)GVBQBQ2dsdV+n!~~60_35.JPG

Link to comment
Share on other sites

 

Som Nimrod sier, 18650 er oppladbart. Jeg er ingen lommelykt- eller batteriekspert, men jeg tror ikke det eksisterer 18650 primaries, altså ikke-oppladbare. Man kan selvsagt bruke 2xCR123, og det blir jo litt dyrere i lengden en AA selvsagt. Men det er ingen grunn til å gjøre det. Oppladbart er veien å gå, uansett type, fasong og størrelse.

 

Husk at ved å bruke 2xCR123 så dobler du spenningen og det er det ikke alle lykter som er bygd for. Sjekk derfor opp dette først. Primaries er heller ikke anbefalt for bruk ved høye strømtrekk da de kan gå varme og sågar eksplodere.

Men du har rett , et 18650 av godt merke er batteriet til gode lykter! :)

Link to comment
Share on other sites

 

Men du har rett , et 18650 av godt merke er batteriet til gode lykter! :)

 

Ser at Keeppower, Eagletac etc. har kommet med 18650, 3.6, 3400 mAh batterier. Det som går igjen hos batterier av denne typen og som holder god kvalitet er etter hva jeg leser at de baserer seg på Panasonic celler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Link til XM-L2: http://www.cree.com/led-components-and- ... xlamp-xml2

Det er altså snakk om 20% økning i lysfluks (lumen) i forhold til XM-L. Om det er verdt å vente på kan sikkert diskuteres. Jeg vil tro forskjellen er for liten til å merkes. Side om side i ei identisk lykt, kanskje. Tok en kjapp titt på Ebay. Det finnes en del lykter med XM-L2 allerede. Og diodene kan kjøpes i løsvekt for noen tiere. Vurderer å bestille ei, bare for å "leke" med. Kanskje den passer i M7-lykta fra Ledlenser? Var så "uheldig" at jeg "glemte" den igjen på hytta til svigers. Og da er det plutselig "behov" for ei ny lykt i hjemmet ;)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Suprabeam hodelykt hos Wurth på Økern forrige uke, oppladbart batteri med mini-USB, kjekt, for da passer mobilladeren både hjemme og i bilen.

 

Justerbar kastebredde, godt lys og 2 lysstyrker, samt strobe/blink. Jeg ga 700 + mva igjennom jobben.

 

http://nettbutikk.wuerth.no/elektro/lom ... rabeam-v3r" target="_blank

 

Nei, ikke akkurat hva du ba om - men kanskje et godt tips ellers?

Link to comment
Share on other sites

Finnes det en butikk i Oslo som selger noe så sært som en hodelykt som går på enten ett 16340 eller ett 18650?, jeg trenger det før neste helg.

 

Kult! Hva skal du bruke den til? Hvorfor nettopp 16340/18650?

 

Det er vel stort sett Spark, Surefire og Zebralight som har kvalitetshodelykter til 16340/18650. Usikker på om det er noen som selger det. Var en butikk øst for Oslo, men den tar dobbelt betalt av hva du finner på nett, så den bruker ikke jeg.

 

Jeg har en Zebralight H31Fw på vei i posten :) min min min Vet heller ikke når den kommer.

 

Mitt tips er å lage hodebånd til en lommelykt selv. Kostet meg under femtilappen og 30 min ved en symaskin. Du har sikkert noen 16340/18650 lykter du kan bruke. Alltid mulig å lage en diffuser selv også, for å få spredd lyset. Mange DIY guider på nett :) lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Skal egentlig bare bruke den om jeg må gå på ski til hytta i mørke eller andre slags friluftsaktiviteter i mørket og jeg bruker 16340 og 18650 på alle andre lommelykter, så det er like greit å fortsette med det. De fleste bra lyktene bruker jo dette uansett. Jeg fant ut at Zebralight sender med DHL så jeg tok sjansen på å bestille en H600w direkte, det stod 3-4 dager til Sverige, så det burde holde.

Har en H31r fra før, veldig fornøyd med Zebralight.

 

Venter også spent på H602, 18650lykt med maks flood må jo bli bra.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, ZL kommer med mye bra. Jeg har en Lupine Piko som jeg bruker til langrenn, men den er styggdyr. Fikk heldigvis kjøpt en brukt. Ellers har jeg skaffet en Fenix HL30 + ZL h51 som skal testes i påsken.

 

Prøver også å skaffe meg en SF minimus vision hodelykt. Tror den kan være fin på hytta om sommeren ettersom den gjengir naturfarger som brunt, grønt, grått veldig bra.

 

Jeg er spent på å høre hvor lang tid det tar fra du trykket på bestill-knappen til du har den i hånda. Du får holde oss oppdatert. Jeg valgte gratis frakt på h31Fw, bestilte 8. Mars, fikk shipping bekreftelse 11. Mars. Venter fortsatt.

Link to comment
Share on other sites

I følge siden ekspederer de ordre samme dag, men jeg bestilte litt utpå dagen i går, og da er jo arbeidsdagen i Kina over, så det skjer vel kanskje ikke noe før på mandag. Bestilte via vanlig billigpost fra Solarforce for litt siden og det to ca. to uker

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Hva tror folket om Fenix TK75?

 

Ser den har noe mindre throw enn tk70, men at den sprer lyset mer. Noe som i mine ører høres positivt ut. Og ift tk70 et også målene atttaktive..

 

Noen andre synspunkter?

 

Fin sammenligning her:

 

Sprer lyset mer, mer omgivelser, men ser også ut til å ha en fin hotspot.

Link to comment
Share on other sites

Fikk TK75 i hendene i går, og for en lykt! Et vanvittig lys, med et bra kast/spre-forhold. Testet på et stort åpent område i går, og dette så helt perfekt ut til min bruk. Bra størrelse på lykten slik at den faktisk blir med ut, og ikke støver ned i skapet.

 

Var med lader og batterier, alt fra fenix - noen som vet hvordan disse batteriene er i forhold til andre produsenter?

 

tshaave

Link to comment
Share on other sites

I følge siden ekspederer de ordre samme dag, men jeg bestilte litt utpå dagen i går, og da er jo arbeidsdagen i Kina over, så det skjer vel kanskje ikke noe før på mandag. Bestilte via vanlig billigpost fra Solarforce for litt siden og det to ca. to uker

 

Jeg bestilte som sagt ZL H31Fw 8. mars. Hentet den på postkontoret idag, 9 dager etter at jeg fikk sendingsbekreftelsen 11. Mars). Din kommet? Happy?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...