Jump to content

Den store lommelykttråden


5,56

Recommended Posts

Jeg har fått en Ledlenser M7 i gave. Jeg har tydligvis ikke fulgt helt med på lommelyktfronten, for dette var rått i forhold til Mini Maglite som jeg fikk under OL på Lillehammer! Jeg viste den til faren min, og han ville umiddelbart ha en også. Så da måtte jeg google litt, og havna fort i denne tråden. Lite ante jeg om at det finnes så stor interesse for lommelykter. Jeg har ikke rukket å lese alt her, men har fått med meg at Fenix er mye for penga. Hvilken lykt kan være sånn ca. tilsvarende Ledlenser M7? Og hvor er det best å handle? Jeg har kikka på fenix-store.com og fenixtactical.com Nå er jeg på ingen måte fastlåst til Fenix, så jeg er åpen for andre forslag også.

Når det gjelder batterier så tenkte jeg først at AA eller AAA er det rette, dette var også det jeg fant på den lokale matbutikken. Men når jeg har fått tenkt litt så er kanskje disse "spesialbatteriene", CR123 og 18650 like greit? Det er nå bare å kjøpe inn et antall på nettet, så har jeg ei stund. Hvilke batterier bør jeg satse på? Oppladbare 18650? Hva slags lader skal jeg satse på? Jeg driver en del med rc-modeller og bruker en del ulike batterier og ladere der. Er det kurant å bruke den samme laderen mon tro? Vil helst ikke brenne ned huset heller.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Noen gode tips til lykt som egner seg til utstyrsbelte i politiet? Alle har led lenser t7, men er det noen som er bedre?

Finnes en haug med lykter som er bedre en T7 men du må nok spesifisere litt nærmere for å få noen fornuftige svar. En T7 har vel ca 200Lumen og en custom Surefire med omtrent samme ytre mål kan være 2000 Lumen. Skal du lyse langt eller bredt eller begge deler? Hvilke type batterier foretrekker du. Oppladbare eller "vanlige". Politiet har vel en masse cr123 så vidt jeg vet.Trodde forresten at dere var oppsatt med Surefire jeg?

Og til sist ,størrelse og hvor mye kan den koste?

Link to comment
Share on other sites

Delta

Tja, de ytre målene til T7 er helt perfekt, og det må følge med en taske som er tilsvarende den som følger med T7. Altså som kan festes på utstyrsbelte på samme måte, slik at den sitter.

 

Jeg vil ikke bruke mer enn 1000,- på lykta da den fort kan forsvinne eller bli ødelagt.

 

Er veldig fint om den både kan lyse langt og bredt, slik som t7.. T7 er jo egentlig glimrende, men visste at det måtte finnes noe bedre da t7 ikke akkurat er ny lengre.

 

Nei vi er faktisk ikke oppsatt med noe annet enn maglite fra etatens side. Noen distrikter er dog heldigere enn andre... Vet om noen som har fått utlevert t7 til odel og eie.

 

Edit: batteri er ett fett, bestiller oppladbare uansett!

 

Har en fenix-lykt og bestilte batterier og lader fra dx, tipp topp :D

Link to comment
Share on other sites

Til en lykt som skal brukes i belte er 2 cr123 eller 1 18650 oppladbart batteri tingen. AAA suger til alt annet enn bitte små lykter (energimengde i forhold til vekt). AA (NiMH oppladbare) er ok, men lykta blir fort litt lang hvis du skal ha 2. Hvis du får cr123 batterier på jobber så er de tingen å satse på. Ellers er 18650 oppladbare batterier være tingen.

 

Fenix er uansett mye bedre enn LedLenser. Denne funker på både 2 cr123 og 1 18650 så du kan velge. Mye fint her:

http://www.lightman.no/product/572408/Fenix_TK15-R5.html

 

Jeg ville gått for Surefire eller Malkoff, men Fenix er også fint.

 

Malkoff: http://www.lightman.no/product/561712/Malkoff-Devices_MD2-LED-lommelykt.html

 

Ville holdt det enkelt uten alt for mye blinke moduser etc. som noen likerr :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har oppladbart 18650-batteri i den fenix-lykta jeg har nå, og det føles jo som evigvarende. :)

 

Hadde nok bruk fenix-lykta mi om jeg bare hadde hatt en passende taske, men den som følger med er for puslete. Den som T7 har er stivere og bedre!

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte denne lykta her frå Dealextreme, god lykt til ein fornuftig pris..

 

http://www.dealextreme.com/p/ultrafire-th-t60-ha-ii-xm-lt60-5-mode-1200-lumen-white-led-flashlight-with-strap-1-x-18650-57007

 

Lykta virker ok bygd, men litt slapp o-ring i front, så lykteglasset er ikkje ikkje tett, og denhar ikkje minne på dei 5 funksjonene. Står lykta lenge av, så går den på fullt når du slår den på, ellers så må du sjalte mellom funksjonene for å få den modusen du skal ha. I forhold til min Fenix TK-40, så er den omtrent like lyssterk, men litt kaldere lys. Men går i lomma på jakka, bruker 1 18650 batteri og er heilt grei til den prisen. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
Noen som veit hvor man får kjøpt slik tusenmeter med håndtak, ledning og plugg for sigarettenner'n i bilen?

Kjøp en lykt for h3 pære, kjøp et xenon ombyggingsett. legg ballasten der batteriene ligger og trekk en ledning ut bak med sigarettennerstøpsel :D og bruk gjærne en litt vassere bryter :P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Her om dagen kom den sykeste lykta jeg har vært borti.

 

Fire Foxes III.

 

14,9 cm lang, 40 W hid, 4 18650 batterier.

4000 lumen, 1,5 km rekkevidde og 50-60 minutter brenntid.

 

Helt utrolig hvor liten og kompakt denne er i forhold til ytelse. Hadde aldri i verden trodd noe slikt var mulig. Tok meg en tur opp i skogen og lyste over ei slette på rundt 900 meter, og den lyste fint opp på denne avstanden. Trenger kikkert, men. Tviler ikke på at den kan lyse et par hundre meter til også, ihvertfall over kilometeren!

 

Fire-Foxes lyktene er semi-customlykter laget av ''Shinetop'' fra et Kinas største lykteforum, shoudian. Måtte ut med i underkant av 2000 kr for lykta. :shock: Dette synes jeg er svært billig, da jeg etter min mening synes denne lykta er mer imponerende enn blant annet Polarion PH40.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei alle. Demostore, som leverte butikkplattformen til gamle Lightman.no, ble hacket i slutten av oktober, med det resultat at alle butikker som brukte deres løsning gikk ned for telling uten forvarsel. Vi har jobbet lenge med en ny butikk, www.dsgshop.no, som kan ses her. Vi har fått over de fleste produktene, og er operativ her nå. Vi har i tillegg problemer med lightman-epost, og håper dette skal være oppe igjen i løpet av en snau uke.

Vi mistet noen epost underveis, samt noen ordre, men vi tror vi har samlet inn de fleste

 

Vi vet det er noen som har noen ordre hos oss, og vi er nå 3 mann på fulltid som jobber med lommelykter og lys. Hvis noen her på Kammeret har noe utestående hos oss, så send en epost til contact (a) dsgshop.no, så vil dere få svar innen 24 timer med løsningsforslag. WiseLED og Lupine går riktig godt om dagen; masse fint nytt fra NiteCore.

 

Det store nye med ny butikkplattform er at det vises live lagerstatus og tilgjengelighet, og bestilling mottatt før 12:00 sendes samme dag.

 

Hilsen Stephan , Erik & Bjørn .

 

www.dsgshop.no

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjøpte ei billig lykt fra Dealextreme, Trustfire TR-3T6 http://dx.com/p/trustfire-tr-3t6-xm-l-t ... 650-121720

NOK 188,- inkl. frakt. Det står stempla 3800 lumen på lykta, 2500 lumen på nettsida, og i tillegg 1650 lumen "actual". Uansett, det lyser som bare f. Og byggekvaliteten er imponerende. Tok den med på jobb og lot noen kollegaer tippe prisen. 1500-2000 trodde de :-)

Link to comment
Share on other sites

Skal kjøpe meg lykt nå og trenger ekspertise. Har bestemt meg for en Olight s65 pga muligheten til å bruke vanlige AA batterier. Lykt nr 2 er jeg derimot utrolig usikker på. Vil ha en større lykt som ikke nødvendigvis kaster strålende langt, men heller fordeler lyset godt og samtidig gjør natt til dag. Har sett på Olight sr92, men den koster 3000k som jeg syns er litt stivt. Ser flere kjøper lykter fra DX til bare noen hundringser som ser gode ut.

 

Mitt bruksområde er å ha den tøffeste lykta i gata.

 

Er prisen til Olight sr92 konkurransedyktig eller bør jeg gå for en DX lykt til brøkdelen av prisen?. Gjerne gi anbefaling av lykt med samme eller bedre funksjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke Olight, men jeg ser sr92 bruker de samme lysdiodene som Trustfire-lykta jeg linker til over her, TR-3T6. Cree XM-L T6. Derfor er jeg litt tvilende til om sr92 lyser merkbart bedre. Prøv en Trustfire! For 188,- kr får du mye lys i en imponerende pakke. Den sprer brukbart også, i tillegg til å lyse langt. Hvis du ikke liker den så kan du selge den eller gi den bort. Tøffeste lykta i gata? Tja, spørs hva de andre i gata har da. Du bør ha atskillig flere lumen for å virkelig imponere. Men jeg tipper de færreste har vært borti kraftigere lommelykter enn den nevnte fra DX.

 

Jeg skjønner ønsket om AA-batterier. Tenker du å bruke oppladbare? Jeg fant nylig ut at Duracell Staycharged er rebranda Sanyo Eneloop. Ansett som noe av det bedre, om ikke det aller beste. http://www.duracell.no/no-NO/product/st ... erier.jspx Du får de overalt, til ca. 120,- kr for 4-pk.

 

Min personlige mening er at det er galematias å ikke bruke oppladbart. Og bruker du først oppladbart, kan du like gjerne gå for litium. Men du får ikke dem på Kiwi da. Men du får ikke Olight der heller.

Link to comment
Share on other sites

Du får ei god lykt i TrustFire SST-50 med 2*18650 oppladbare li-on batteri.

Truleg har lykta omlag 900 lumens sjølv om det står 1300.

Til ettersøk nyttar eg Magicshine/Lupine som hovudlykt og TrustFire til riflelykt.

Denne riflelykta gjer at eg kan henta god informasjon ut til 100 meter ved ettersøk på natta.

Eg er strålande fornøgd med kvaliteten.

I natt gjekk eit batteri tomt ved andre kontakt av påkøyrt hjort.

Ta alltid med ekstra batteri.

 

Ved kjøp frå DX må du ofte ta med stikkontaktkonverter, $ 1,-, til batteriladar.

Link to comment
Share on other sites

Tøffeste lykta i gata?

 

Fire foxes III kanskje? 4000 lumen, 15 cm lang, lyser en kilometer og blæster bort alt som heter Trustfire og drit :)

 

Måtte ut med 1700 kr for lykt og 4 batterier. Anbefales :)

 

Helt feil Mathias! 8)

Dette er de tøffeste lyktene i gata:normal_DSC02323~0.JPG

Henholdsvis 4000 og 5000Lumen+skikkelig reflektor.

Men har absolutt sansen for FireFoxesIII. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte ei billig lykt fra Dealextreme, Trustfire TR-3T6 http://dx.com/p/trustfire-tr-3t6-xm-l-t ... 650-121720" target="_blank

NOK 188,- inkl. frakt. Det står stempla 3800 lumen på lykta, 2500 lumen på nettsida, og i tillegg 1650 lumen "actual". Uansett, det lyser som bare f. Og byggekvaliteten er imponerende. Tok den med på jobb og lot noen kollegaer tippe prisen. 1500-2000 trodde de :-)

Jeg kjøpte denne nå fra DX. Hvilke 18650 batterier samt lader bør jeg raske med meg. Ser noe batterier er 2400mAh mens andre er 3000mAh. Er vel lurt med Trustfire batterier og lader til Trustfire lykt eller spiller det nada rolle.

Link to comment
Share on other sites

Det var imponerande MathiasH.

Fire Foxes FF3 kostar $ 270 og så kjem 4*18650 batteri + ladar i tillegg.

Moms og toll må ein rekna med.

Då er kostnaden kring kr 2600,-.

 

Kva skal du med den rå og tøffe lykt i mørkret?

 

Jeg bestilte FFII, og 18650 batterier (Panasonic 3100 mAh). Dette kostet 1900 kr shippet fra Kina. Lader hadde jeg fra før.

 

Ble sannsynligvis like mye toll som da du kjøper disse sykt bra Trustfire lyktene til 63$, altså ingenting. De fleste kinabutikker trikser med verdien av pakka, stod på min pakke at verdien var 2 USD. Ingen toll og momskostnader på meg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

MathiasH

29.11.2012 skreiv du i tråden "Ettersøkslykt":

"Personlig ville jeg aldri ha matet et helt ettersøkslag med DX-lykter og batterier.

Hadde gått rundt og vært redd for batterieksplosjoner og ødelagte lykter."

 

Du har rett i at dei TrustFire-lykta er sjuk bra.

Den eine lykta kosta med batteri og ladar kr 380,-.

Tollfritt og utan moms.

Ser at du kjøper batteri og lykt frå Kina. :oops:

Link to comment
Share on other sites

DELTA

Polrarion Night Reaper

Sit du med ei lykt til $ 3.500,- til lyse opp ei sivil natt?

 

Me som driv med ettersøk skyt med vanleg rifle og nyttar ikkje kanon.

 

Vet ikke helt hva du legger i begrepet "lyse opp ei sivil natt" men svaret blir nok nei.

Nå finnes det som kjent andre typer utstyr for å se i mørket enn å renne rundt i terrenget med en lykt!

Denne for eksempel:normal_DSC02457.JPG

 

Nå har jeg verken trodd eller påstått at dere bruker annet enn rifle til ettersøk selv om man aldri kan vite og jeg har hørt at hjorten er ganske så storvokst på dine kanter. Men det er greit å vite etter som jeg drar forbi der fra tid til annen.

 

Når det gjelder din disputt med Mathiash ang billige LiIon batterier vil jeg si: En sjelden gang smeller det og det gjør det i hovedsak oftest med billige batterier i kombinasjon med billige ladere. Ødelagte øyne ,skadde fingre og brann/branntilløp er ikke uvanlig. Søker du på nettet vil du finne et utall dokumentasjoner på dette.

http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... A-exploded

En bekjent var minutter unna å brenne ned huset sitt etter å ha satt noen sånne Trust my Fire :P batterier på lading uten tilsyn. Ble reddet av røykvarsleren! Ville du brukt billige Chinabatterier i din?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sikkert billig og bra men det er verdt å merke seg at dioden som iflg selger er brukt(CREE XML T6) og som det hevdes gir 1600Lumen , er oppgitt av CREE til å gi 975 Lumen ved 3000mA som er maks strøm for denne.

http://www.led-tech.de/en/High-Power-LE ... 0_170.html" target="_blank

Med andre ord så gir denne lykta Lumen OTF omkring 800 Lumen.

Dette er jo fremdeles veldig mye lys og når prisen er så pass lav så er det jo helt greit.

Link to comment
Share on other sites

Hei MathiasH

Det du skreiv var:

"Personlig ville jeg aldri ha matet et helt ettersøkslag med DX-lykter og batterier.

Hadde gått rundt og vært redd for batterieksplosjoner og ødelagte lykter.

 

Lavt budsjett i Sogndal ettersøkslag kanskje..."

 

Eg er takksam for gode meldingar attende frå deg kva riflelykt du vil anbefala.

 

Kan du visa til at batterieksplosjoner har skjedd med dei batteria me nyttar?

PS. Eg går ut frå at du ikkje kjenner kva 18650 batteri me brukar og

budsjettkommentaren din var ein stor skivebom.

Link to comment
Share on other sites

Hei Sjur.

 

 

Budsjettkommentaren var en spøk, med tanke på billiglyktene Sogndal ettersøkslag blir matet med. Det var ikke ment seriøst.

 

Jeg antar at dere bruker for eksempel de medfølgende batteriene i Trustfire ST-50 lykta? Det virker i hvertfall slik på meg.

 

Finnes noen tråder på nettet med eksploderte Trustfire lykter- og batterier.

 

Eksplodert Trustfire X6 m/ Trustfire batterier: http://budgetlightforum.com/node/1370" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Røyk fra 2 Trustfire batteri: http://www.e-cigarette-forum.com/forum/ ... osion.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Eksplodert Trustfire lader (Eksploderte etter at batteriene var tatt ut) http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... TY-charger" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Ultrafire batteri eksplodert, Ultrafire er jo et merke som ofte sammenlignes med Trustfire http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... A-exploded" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Trustfire lader m/ batterier eksploderte: http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... fire-S*CKS" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Røyk fra Trustfire 18650: http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... 18650-vent" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Osv.

 

Nå vet jeg ikke om dere bruker akkurat Trustfire batterier i lyktene, men jeg går ut i fra det, ettersom det følger med Trustfire 18650 batterier i den lyktepakka til 63$.

 

Merker som Panasonic, Sanyo, Samsung, AW, Redilast osv er fine batterimerker.

 

Jeg går ut i fra at det blir brukt multimeter for måling av spenning på batteriene etter lading, slik at begge batteriene matcher 4,2V.

Link to comment
Share on other sites

Kjempe. Eg likar deg.

Først, så er det berre eg som har denne lykta i laget.

Å kjøpa inn nytt utstyr til alle kostar ein del.

Det er då mest fornuftig å prøve eit eksemplar først.

TrustFire-batteria og ladar som er med blir ikkje nytta.

Mi røynsle er at all lading av batteri skal skje vaktsamt,

enten det er mobil, bærbar PC eller andre elektriske apparat p.g.a. brannfare.

Ei riflelykta blir brukt kanskje 10 minuttar per år og denne med 2*18650 batteri gir eit fullverdig skytelys ut til 100 meter i forhold til tre andre LED-lykter med 1*18650 batteri.

 

To store Silvalykter, fem batteripakkar og to ladarar har eg slite ut på 90-talet.

Eit Lupine Tesla pro lyktehovudet var inne til reperasjon i seks månadar.

Den vinteren nytta eg MagicShine.

 

Eg har sans for Fire Foxes FFII, men med lykt på hovudet, hundelina i venstre hand og høgre til rifla/tre og bratte bakkar blir ei slik lykt sjeldan nytta på ettersøk.

Mine riflelykter må tåla juling då det kan gå hard føre seg om natta i bratta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...