Jump to content

vådeskudd i våpenforettning.


v-max

Recommended Posts

Leste om dette i går. Eieren var ikke der da det skjedde etter hva jeg forsto.

En ting er å levere fra seg en ladd rifle. Det tyder jo på at eieren ikke vet hvordan våpen skal håndteres.

Men det er heller ikke så imponerende smart å klemme inn avtrekkeren på ei fremmed rifle før man har sjekket kammeret. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Leste om dette i går. Eieren var ikke der da det skjedde etter hva jeg forsto.

En ting er å levere fra seg en ladd rifle. Det tyder jo på at eieren ikke vet hvordan våpen skal håndteres.

Men det er heller ikke så imponerende smart å klemme inn avtrekkeren på ei fremmed rifle før man har sjekket kammeret. :roll:

men idet våpenet ble tatt ut av futteralet, gikk et skudd av!

 

 

var det det som skjedde? at børsemaker\butikk ansatt trykte inn avtrykkeren?? sitter du med mere info om saken enn det er linket til?

eller var det noe problemer med våpenet med avtrekk etc, at det var derfor det skulle være service på det.

Link to comment
Share on other sites

Står ingen ting om hvordan skuddet har gått av eller hvem som holdt i våpnet. Siden børsa skulle til service, kan det godt være funksjonsfeil inne i bildet, men børsa skulle selvfølgelig ikke vært ladd!

 

Hva angår å le av saken: I Nord-Norge bruker vi si som så - det man ikke kan flire av, kan man heller ikke ta alvorlig!

Link to comment
Share on other sites

Er ikkje så lenge sidan dette skjedde i bergen og.

Eiger hadde faktisk snellert aktivert på våpenet. Hadde køyrt heimefrå med rifla i bagasjerommet og gjennom byen på brustein og det som verre er.

Da dei pakka den ut av futteralet gjekk den av før dei rakk å kontrollere noko som helst.

 

Kula gjekk gjennom veggen og hadde vel passert inn i bygget ved sidan av om ikkje ein våpensafe sto i vegen.

Link to comment
Share on other sites

Tipper den stakkars 19 årige eieren fikk noe adrenalin og stor og "god "klump i magen akkurat da.

 

Det er vel nok et eksempel på hvorfor man ikke rører et våpen, uansett om det er eget eller andres, uten å forsikre seg om at kammer, magasin, tønne eller hva det skulle være er helt tomt for krutt.

 

Kjenner på meg at jeg hadde blitt dårlig om jeg hadde vært til stede der og da...

Link to comment
Share on other sites

I følge NRK gikk skuddet av i det eieren skulle ta det ut av futteralet.
Men det er heller ikke så imponerende smart å klemme inn avtrekkeren på ei fremmed rifle før man har sjekket kammeret.
Da beklager jeg denne uttalelsen. Der jeg leste det i går, så sto det at butikkinnehaveren ikke hadde snakket med eieren enda, etter at dette skjedde. Og at han var alene i butikken.

 

Jeg har også hatt med meg børser inn i våpenforretninger, men aldri med sluttstykket i.

Link to comment
Share on other sites

Skummel sak. :(

 

Er nesten overraska over at sånt ikkje skjer oftare.

 

(Har sjølv opplevd å låne vekk våpen for ei helg. Og få det tilbake, skarplada :shock: )

 

OT:

Når jeg låner bort bilen for en helg, så forventer jeg da å få den tilbake med full tank? :?

 

Mange transporterer våpenet med sluttstykket i, helst lukket. En uting enkelt og greit.

Link to comment
Share on other sites

Dette kunne ha skjedd på en av skytebanene i Kvinesdal for noen år siden. En jeger kom, og da han satt i benken og tok sluttstykket bak for å lade var det allerede patron i kammeret.

 

 

Hvor mye mer skadelig for hørselen er det når skudd blir avfyrt inne i forhold til ute?

Link to comment
Share on other sites

Står ingen ting om hvordan skuddet har gått av eller hvem som holdt i våpnet. Siden børsa skulle til service!

 

det er vel forskjell på service, og reperasjon? hadde det vært feil i avtrekkersystemet, ville min teori vært at den gikk av da den fikk et støt, ved feks å legge den på disken, eller i bilen. humper i veien også, men min teori som sagt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ta eller overta aldig et våpen ditt eget eller andres uten straks og forsikre deg om at det ikke er ladd.

 

Det er vel våpenkyndig personell som driver denne butikken?

 

Ærlig talt dette er barnelærdom, kan sympatisere ørlite med eieren av våpnet, men overhode ikke med innehaveren av butikken.

Link to comment
Share on other sites

Beklager NM149, tillater meg å være uenig med deg....

 

Sympatiserer overhodet ikke med eier av våpenet som har så lite kontroll at han reiser rundt med ladd og usikret våpen uten å være klar over det. :evil:

Når det gjelder innehaver av butikken, ingen av oss var der og vet nøyaktig hvordan hendelsesforløpet var, kanskje han ikke engang rakk å sjekke om det var ladd før det smalt? Skjønner VELDIG godt at han ble relativt "irritert".....

Link to comment
Share on other sites

Skummel sak. :(

 

Er nesten overraska over at sånt ikkje skjer oftare.

 

(Har sjølv opplevd å låne vekk våpen for ei helg. Og få det tilbake, skarplada :shock: )

 

Overrasket over at slikt ikke skjer oftere!!!!???

Jeg er overrasket over at det i det heletatt skjer.

Fatter ikke hvordan folk får det til. Våpenet skal tømmes/sjekkes før man forlater skytebanen eller etter endt jakt, og når man kommer hjem før det settes i våpenskap.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange holder ikke rundt avtrekkeren når de løfter opp våpen? Nisser hele gjengen!

 

Etter min mening ligger ansvaret hos han som holder våpnet når det smeller. At det ikke er lov (eller lurt, og at han er en idiot for å gjøre det) å ha det ladd er fullstendig uvesentlig. Våpen er laget for å være ladd og for å skyte og for å ødelegge det som blir treft - den som tar opp et våpen bør for all del

- forsikre seg om at det ikke er ladd

- allikevel behandle det som om det var ladd

- peke i sikker retning (hadde noen blitt skadd hadde han ikke pekt i sikker retning)

vil du ikke det så ikke ta det opp.

- holde fingeren ute av avtrekkerbøylen

 

Grunnen til at vi skal peke i sikker retning er jo for å ta høyde for at idioter har ladd våpnet og for vanen om det ER ladd og for tilfellet at avtrekkeren er defekt eller noe sånt - husk våpen som ikke er ladd tjener ingen hensikt, de er meningsløse. Behandle de som om de var ladd - ALLTID

 

Grunnen til at vi skal sjekke at det ikke er ladd er i tilfelle vi glemmer å peke i sikker retning og hanen faller av seg selv...

 

Igrunnen er jo alt dette tullet med at våpen ikke skal være ladd helt opp-ned. Vi skal kunne behandle ladde våpen sikkert!

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dette er langt fra første gangen og helt sikker ikke siste gangen slikt skjer :cry:

 

Morten Vinje jobbet en gang i forrige århundre i en våpenforretning i Oslo. Der var det en som skulle levere inn en rifle. Vedkommende pekte våpnet rett mot Vinje da han overleverte det. Refleksen til Morten var å feie våpnet tilside for så å motta våpnet. Av gammel vane ble sluttstykket åpnet/våpnet kontrollert og ut spratt der en ladd patron (fritt etter "teflon-hukommelsen").

 

Hadde det ikke vært en disk mellom vedkommende og Morten akkurat i det øyeblikket patronen spratt bortover gulvet, tror jeg ikke kunden hadde kommet levende ut av butikken.

Den verbale overhøvlingen misunner jeg ingen å bli utsatt for :wink:

 

En sint Vinje kan sammenlignes med å vekke en sovende bjørn :lol: , nå skal det sies at dette er en av de meget skjeldne gangene jeg har sett Hr. Vinje forbannet og denne gangen mener jeg det var på sin plass.

 

 

 

Og noen lærer aldri :roll:

Ved ett tilfelle hadde jeg en dag med meg et par karer på elgjakt. Den ene personen hadde året før fått bot for å ha skadet en jaktkammerat ved et vådeskudd med hagle.

Under at "tvilen skulle komme vedkommende tilgode" og formaninger om våpensikkerhet osv fikk personen delta på jakt denne dagen.

 

Det gikk ikke bedre enn at en ku ble skutt ide vi skulle avslutte for dagen, denne tok ut og løp et kort stykke, før den la seg ned.

Skytteren småløp mot elgen for å komme i en posisjon for å sikre at dyret ble liggende, Vedkommende som året før hadde "vært uheldig" satte etter skytteren med våpnet i hendene. Og det gikk ikke bedre enn at han falt så lang han var og synet som har brent seg fast i hukommelsen min var høyre hånden hans som omsluttet kolbehalsen med pekefingeren på avtrekkeren :? Heldigvis kom ikke skudd jeg fryktet ville komme.

Vedkommende ble stoppet, våpnet tømt og sluttstykket ble overlever hans bopel etterhvert under en tordentale og formaninger om å vurdere videre befatning med våpen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvor mange holder ikke rundt avtrekkeren når de løfter opp våpen? Nisser hele gjengen! osv.

+1 på den tiraden.

 

For å sitere den godeste Jeff Cooper:

RULE I: ALL GUNS ARE ALWAYS LOADED

RULE II: NEVER LET THE MUZZLE COVER ANYTHING YOU ARE NOT WILLING TO DESTROY

RULE III: KEEP YOUR FINGER OFF THE TRIGGER UNTIL YOUR SIGHTS ARE ON THE TARGET

RULE IV: BE SURE OF YOUR TARGET

 

For de som ikke er helt stive i engelsk så betyr den første regelen at alle våpen skal alltid behandles som om de er ladd, ikke at våpenet alltid skal være ladd. Resten er rett fram.

 

Klarer man å følge disse enkle reglene så er faren for vådeskudd tilnærmet lik null.

 

Det der med rifler og sluttstykke skal fraktes separat synes jeg personlig er av mindre verdi. Slike ekstraregler gjelder kun rifler med boltmekanisme og har ingen nytte når man håndterer våpen med andre mekanismer.

 

Det som derimot er vanlig kutymè er at man åpner mekanismen og viser tomt kammer og evt. magasin når man presenterer våpenet, uansett hvilken våpentype det dreier seg om.

Link to comment
Share on other sites

Må bare kverulere litt. Dere som alltid behandler et våpen som om det er ladd. Hvordan pusser dere våpenet deres? Eller hvordan er det i det hele tatt mulig å behandle et våpen annet enn på skytebanen med pipa pekende på skiva med et våpen som alltid skal behandles som om det er ladd?

 

Den gamle regla fra Forsvaret som sier: Ta eller overta aldri et våpen ditt eget eller andres uten straks å forvisse deg om våpenet er ladd eller ikke. Er en bra regel. Etter at man har forvisset seg om at det er uladd kan man gjøre ting med det. Trene avtrekk, pusse, fikse, klå, kjøpe, sette fra seg osv. Om man skal ta "regelen" noen har funnet opp om at man alltid skal behandle et våpen som om det er ladd bokstavlig så er det enten ikke mulig å pusse våpenet siden man ikke titter inni pipa på et "ladd" våpen eller så er det mange som sier de følger "regelen" men egentlig ikke har skjønt ordlyden rett. Forstå meg rett, jeg er helt enig i at man skal forvisse seg om at våpenet ikke er ladd og at man skal peke på en sikker plass osv, men å behandle et våpen som om det alltid er ladd når når det beviselig ikke er det det er ikke mulig. Hva gjør man når man ser på et våpen i en butikk? Man plukker det ut av hylla, sjekker at det er tomt før man titter på alt man vil. Det gjør man ikke med et våpen. Ergo regelen om at et våpen alltid er ladd er vissvass.

Link to comment
Share on other sites

Ergo regelen om at et våpen alltid er ladd er vissvass.

 

Tror nok du skal lese det du selv har skrevet og tenke litt; det er nemelig vissvass.

 

 

RULE I: ALL GUNS ARE ALWAYS LOADED

RULE II: NEVER LET THE MUZZLE COVER ANYTHING YOU ARE NOT WILLING TO DESTROY

RULE III: KEEP YOUR FINGER OFF THE TRIGGER UNTIL YOUR SIGHTS ARE ON THE TARGET

RULE IV: BE SURE OF YOUR TARGET

 

Dette er de eneste reglene en trenger for å håndtere våpen på en sikker måte.

Link to comment
Share on other sites

Slapp holdning til våpen er det værste jeg vet. De SKAL alltid håndteres som de var ladd. Hadde kunden gjort det i butikken hadde han kun fått seg ett støkk når han oppdaget at våpenet var ladd, ikke et sjokk når det smalt. Nærmere å bli drapsmann enn dette kommer han neppe, uten å faktisk bli det.

 

Og Kim, Når våpenet er sjekket og sluttstykket er tatt ut kan man jo senke skuldrene og pysle med det som det skulle vært hva som helst annet. Selv du skjønner at her er det snakk om våpenet frem til det er avklart.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det alle sier etter ett vådeskudd? Uten at jeg har inngående statistikk å legge fram vill jeg tippe " jeg trodde det ikke var ladd" ergo behandle alle våpen som de var ladd. Det betyr selv når du pusser våpenet på stua, så retter du ikke pipa rett i bakhodet på ungen din som ser på barnetv. Eller når du tester en kikkert på våpenforretningen, da sikter du ikke på den pene kassadama, men i sikker retning, selv om du VET at våpenet ikke er ladd. Reglene til den gode Cooper er slik laget at du må bryte flere av dem for å skade noen.

 

STIG:)

Link to comment
Share on other sites

Overrasket over at slikt ikke skjer oftere!!!!???

Jeg er overrasket over at det i det heletatt skjer.

Fatter ikke hvordan folk får det til. Våpenet skal tømmes/sjekkes før man forlater skytebanen eller etter endt jakt, og når man kommer hjem før det settes i våpenskap.

Ja, når eg ser kor skremmande dårleg ein del våpenhandtering er, so er eg overraska over at det ikkje skjer oftare.

Ellers er eg sjølvsagt heilt einig med deg.

 

 

Her er fleire forslag til gode tryggleiksreglar i tråden. Den viktigaste syns eg er å alltid ha kontroll på munningen på våpenet ditt. Det er særs ubehageleg å bli peika på med våpen, uansett tilstand.

 

Er og veldig einig i rådet om å både oppbevare, transportere og overlevere våpen (rifle) uten å ha sluttstykket i. Sluttstykket trenger ein strengt tatt kun når ein skal skyte. Resten av tida er det ganske betryggande å ha det i lomma eller skyteveska.

Link to comment
Share on other sites

Ta eller overta aldig et våpen ditt eget eller andres uten straks og forsikre deg om at det ikke er ladd.

 

Det er vel våpenkyndig personell som driver denne butikken?

 

Ærlig talt dette er barnelærdom, kan sympatisere ørlite med eieren av våpnet, men overhode ikke med innehaveren av butikken.

Leste du ikke linken i innlegget før ditt? http://favis.no/artikkel.asp?Artid=65683

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Slapp holdning til våpen er det værste jeg vet. De SKAL alltid håndteres som de var ladd.

 

Og Kim, Når våpenet er sjekket og sluttstykket er tatt ut kan man jo senke skuldrene og pysle med det som det skulle vært hva som helst annet. Selv du skjønner at her er det snakk om våpenet frem til det er avklart.

 

Ja, enig i behandle som ladd inntil man vet det ikke er det, men da behandler man det ikke ALLTID som om det er ladd. Det er ordlyden i regelen om at de ALLTID SKAL behandles som om de er ladd jeg er prinsipielt uenig i. Som du selv sier, De SKAL ALLTID håndeteres som om de er ladd og i neste setning "Når våpenet er sjekket og sluttstykket tatt ut osv..." Da er det mer hensiktsmessig å ha en regel som de gode gamle til Forsvaret som gir rom for slikt i regelen. Ikke at man sier en ting, men gjør noe annet etter at man har sjekket. Som sagt helt enig i at man skal håndtere ting rett, bare uenig i ordlyden i regelen. Og nei, det står ingenting om at man kan pusle med hva man vil med våpenet etter å ha sjekket ting. Det står at det ALLTID SKAL behandles som om det er ladd. Det blir da feil bruk av ordet alltid i mitt hode.

 

Ergo regelen om at et våpen alltid er ladd er vissvass.

 

Tror nok du skal lese det du selv har skrevet og tenke litt; det er nemelig vissvass.

 

 

RULE I: ALL GUNS ARE ALWAYS LOADED

RULE II: NEVER LET THE MUZZLE COVER ANYTHING YOU ARE NOT WILLING TO DESTROY

RULE III: KEEP YOUR FINGER OFF THE TRIGGER UNTIL YOUR SIGHTS ARE ON THE TARGET

RULE IV: BE SURE OF YOUR TARGET

 

Dette er de eneste reglene en trenger for å håndtere våpen på en sikker måte.

 

 

Ja, men alle våpen er jo ikke alltid ladd.... Det er jo feil.

Link to comment
Share on other sites

Vet om en annen butikk også hvor det gikk av et hagleskudd for et par år siden, men det var en av betjeningen som var den "uheldige". Var bare en halvmeter fra å drepe eller kveste en annen ansatt. Var også kunder i butikken .

Mulig vi tenkter på samme episode? Skal ikke grave fram gammel dritt i for mye detaljer, men saken jeg tenker på omhandler en butikk i Trondheim på ett tidspunkt der jaktbutikker fortsatt ikke var utryddet i området. En kunde kom inn med ei hagle og hevder skudd går av når hagla vinkles sammen. Noe butikkmedarbeideren anså som en umulighet, for å bevise dette legges en haglpatron i løpet.. dermed gikk haglskura opp i taket. Gikk heldigvis bra den gang også..

 

Er forøvrig ikke helt ufeilbar selv.. har tre vådeskudd på samvittigheten som jeg kan komme på, to av dem i barne/ungdomsåra.

Link to comment
Share on other sites

Ergo regelen om at et våpen alltid er ladd er vissvass.

 

Tror nok du skal lese det du selv har skrevet og tenke litt; det er nemelig vissvass.

 

WORD!

 

 

I det fantastiske fornuftige norske forsvaret (luft) lærte vi at å ha pipa pekende rett opp utendørs ikke er sikker retning, fordi da kan et vådeskudd treffe et fly. Neida, derimot var den rette måten å peke på skrått nedover forover/sidelengs, selv nå man marsjerte 120 mann i lag i flere rekker. :shock::? ...da ville man jo bortimot være sikker på at et vådeskudd ville kveste minst et par mann... etter min mening!

 

Våpen og fornuft går hånd i hånd... våpenfornuft om du vil...!

Link to comment
Share on other sites

Ja, men alle våpen er jo ikke alltid ladd.... Det er jo feil.

 

Jeg må nesten spørre, når du har kontrolert et våpen og føler deg trygg på det ikke er ladd; mener du da det kan håndteres som en staur eller et kosteskaft?

 

Nei, men da kan man feks sette det fra seg, pusse det, inspisere, trene avtrekk, sikteteknikk med hagle, tilpasse kolbe osv. Dette kan man ikke om man tar regelen bokstavlig og er tro mot hva ordet ALLTID betyr. Som sagt flere ganger, det er ikke holdningene og behandling av våpen med respekt jeg er uenig i, bare uenig i ordlyden på regelen. Ordet ALLTID betyr noe sånt som hele tiden. Det er flisespikkeri og kan kanskje virke som trolling, men er lei av feil bruk av div ord som da fører til usannheter eller at en "regel" har unntak. Vi kan vel bare la det ligge der. Enige i det blir vi ikke. Vi er enige i det viktigste; At våpen skal behandles fornuftig og som om de er ladd inntil man vet annet og at man deretter kan behandle de på sikkert og forsvarlig vis. Norsk skriving og bruk av ord blir vi nok ikke enige i :D

Link to comment
Share on other sites

Ta eller overta aldig et våpen ditt eget eller andres uten straks og forsikre deg om at det ikke er ladd.

 

Det er vel våpenkyndig personell som driver denne butikken?

 

Ærlig talt dette er barnelærdom, kan sympatisere ørlite med eieren av våpnet, men overhode ikke med innehaveren av butikken.

Leste du ikke linken i innlegget før ditt? http://favis.no/artikkel.asp?Artid=65683

 

Joda jeg leste linken derav mitt spørsmål om det var våpenkyndig personell som drev denne butikken.

Om innehaveren hadde kontrolert våpenet straks han overtok det så ville episoden ikke oppstått.

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic kansje men...

Hvorfor går alle på landsskytterstevnet med lukket sluttstykke..??

Dette er eit interressant fenomen, einig i det. (Eg er forøvrig DFS-skyttar sjølv og går derfor med lukka sluttstykke på DFS-stevner.

 

I DFS er regelen sånn at etter at våpenet er visitert på standplass, skal det spennast ned i retning skivene. Etter det er våpenet definert som kontrollert og ufarleg.

 

Dette er eit system som bygger på tillit. Eg skal innrømme at eg syns det er litt rart, men det har jo tross alt fungert veldig bra i over 100 år. Veldig lite vådeskot i DFS-samanheng.

Link to comment
Share on other sites

Nei, men da kan man feks sette det fra seg, pusse det, inspisere, trene avtrekk, sikteteknikk med hagle, tilpasse kolbe osv. Dette kan man ikke om man tar regelen bokstavlig og er tro mot hva ordet ALLTID betyr.

 

 

Så når du har kontrolert våpenet er OK å drive avtrekksøvelser mot soveromsveggen?

Slik jeg ser det er det ikke ordet "altid" som er problemet her...

Link to comment
Share on other sites

Kverrulanter altså...!

 

Er dere ikke ferdige med å vri på hverandre snart?

 

Den unge 19 åringen har brutt en regel for våpenhåndtering, og det sannsynligvis mange ganger før det smalt.

Ferdig!

 

Hvordan regelen skrives er ikke så nøye om den bare virker etter sin hensikt.

 

Tenkte på hvor mange ganger den rifla skulle vært sjekket...

 

Enten det var jakt eller trening så har den vært utomhus og nokså sikkert under transport med bil.

Jeg tømmer og kontrollerer samt tar u sluttstykke hver gang et våpen skal i bilen. (Gang nummer 1)

 

Jeg sjekker altid våpenet når det tas ut igjen for å tørkes av eller evt. pusses, oljes el. (gang nummer 2)

 

Så sjekkes det en siste gang før det låses inn i skapet, sluttstykket blir nå satt i men i bakre posisjon. ( Gang nummer 3)

 

Så en dag skal jeg til børsemaker og låser opp skapet, sjekker våpenet, tar ut sluttstykke og pakker alt ned (delt) (gang nummer 4)

 

Så kommer jeg til børsemaker og åpner kofferten, sjekker at sluttstykke er tatt ut, magasin ute evt. og kammer / magasin er tomt og man ser gjennom løpet en siste gang fra kammersiden (gang nummer 5)

 

Altså minst 3-4 ganger har denne karen latt være / glemt / ??? hva den nå måtte være, å sjekke våpenet for om det var ladd eller ikke.

 

Utilgivelig overfor de andre tilstede!!!

Link to comment
Share on other sites

DFS meg her og DFS meg der. *

 

Begynn med praktisk skyting [også]! Da blir alle sikkerhetsrelaterte unoter plukket vekk rimelig kvikt, serru. :-) De eneste tegn til naziholdninger som finnes i dette miljøet ligger i håndheving av sikkerhetsreglene. I jakt- og skytingsettinger er jeg aldri så avslappet som det jeg er på et praktisk-stevne.

 

 

*: Ikke ett vondt ord om DFS, altså. :-) Helt sant!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...