Jump to content

vådeskudd i våpenforettning.


v-max

Recommended Posts

Kanskje litt vådeskudd mtp topic..

Men ett problem nå i disse tider er forbundet med at 'haugevis' med storvilt jegere som er sent ute med oppskytinga.

 

Etter de har skutt inn sine kikkerter og føler seg klar for å gå over på selve oppskytingen, reiser mange av dem seg og tar med rifla bort til reinsfigur banen(e). Så står de der, i kø bak oss, sluttstykket igjen og ofte uten å ha blitt visitert. Enten skyter dem så skjeldent at de ikke har fått med seg regelen om visitasjon, eller så er det tolkningen av "forlate banen" som er problemet :?

Link to comment
Share on other sites

Hvilket forbund som har de beste sikkerhetsrutinene behøver vi ikke krangle om.

Personlig liker jeg rutinen i NFPS bedre enn i DFS, men det er sikkert fordi det var der jeg først lærte akseptabel våpensikkerhet.

Så lenge en rutine er god,(og følges) er jobben gjort. Hvorvidt sluttstykket er lukket over visitert kammer, eller sluttstykket er åpent, eller kammerflagg er på plass i utkasteråpning/sylinder/whatnot er noe mindre viktig.

Praktikere går tross alt med lukket sluttstykke de også, og det er ikke alle som har våpen med hane. Hvorvidt er Glock er nedspent eller ikke synes ikke fra toppen av hylsteret..

 

Smak og behag folkens. Viktigheten av gode rutiner har vi fått en påminnelse om her. Og isteden for å forbanne alle idiotene (det er alle jeg er uenig med, er det ikke?) kan vi benytte anledningen til en stille ettertanke om egne rutiner og metoder. Uvaner har det med å komme snikende som ugress. Ingen er imun.

Når det ikke kan skje meg, er sjangsen nettopp til stede for at det gjør det...

 

Håper de tilstedeværende i denne epsioden ikke får varige hørselsskader!

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg bare på de som sier at de alltid behandler våpen som det er ladd, til de er i vissthet om at det ikke er det. Men, vi lærte en ting som yngre .22-skyttere: "Ett våpen skal ALDRI pekes på noen, det er noe av det verste du kan gjøre mot en person. Den personen du sikter på kan aldri være sikker på at våpenet ditt ikke er ladd."

 

Så mitt løp peker aldri i en retning jeg ikke føler er trygt. Ved puss hjemme er det en selvfølge at våpenet er tomt, men det sjekkes uansett med en gang det kommer ut av skapet og før det settes inn igjen. Fraktes ALDRI med sluttstykket i nærheten av kammeret, med mindre det er i aktiv jakt.

 

Men håper ihvertfall at den aktuelle 19-åringen får en skikkelig tiltale, dette er som noen har sagt før her, det nærmeste man kommer å bli drapsmann uten å faktisk bli det.

Link to comment
Share on other sites

Etter det er våpenet definert som kontrollert og ufarleg

NEI, våpenet er ikke definert som ufarlig, det er igrunnen det som er det aller viktigste her. Våpenet skal bæres med munningen opp og ikke tafses på , siktes med, osv., untatt i sikker retning

Hele poenget er at våpnet ALDRI er ufarlig.

 

Ordet ALLTID betyr noe sånt som hele tiden

Det er det det gjør! Alltid. Poenget er jo at ulykker ALDRI skal skje, selv om du er uoppmerksom eller glemmer et par av reglene - det er en igjen til å redde deg, om du ikke har brutt den med vilje...

 

DFS meg her og DFS meg der. *

:mrgreen:

DFS har i langt større grad enn andre skytterorganisasjoner (unntatt nfps) fokus på noen få enkle regler som skal overholdes. De viktigste er visitasjon på standplass og munningen opp.

Det som imidlertid gjør DFS (føler jeg) tryggere enn andre er likevel ikke dette, men at DFS er om skyting og ikke om våpen i mye større grad enn andre, DFSere er jo komplett uinteressert i våpna sine, en Sauer er en Sauer. Dessuten begynte de alle sammen som unger og det ble piska inn i dem, så det sitter.

NFPS f.eks. er litt mer om våpen, derfor har de sin handling zone eller hva det heter, og siden håndvåpen er lettere å bomme på pekinga med, mere nazi gjennomføring av reglene.

Jegerene er de verste, for de kommer fra hver sin kant, noen har lært litt i militæret av en våpenglad sersjant uten erfaring, noen har lært det selv, noen av farfar som skjøt kjøkkenbordet i 1955, andre har lært av jaktkamerater, noen har overhodet ikke skjønt alvoret i det hele. Og de er voksne og vet best selv.

 

Etter min oppfatning er NFPS sine sikkerhetsregler, men særlig gjennomføringen av dem, et forbilde for alle andre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det blir rene filosofidebatten dette, men det er egentlig bare en god ting.

 

Sikkerhet kan sees som en løk. Du kan skrelle av et lag, og det er fortsatt en løk.

Gjentar du prosessen mange nok ganger, har du ingenting. Bak det innerste laget er det ikke mer løk, men i vårt tilfelle en tragedie. Da har det smelt, og noen ligger på bakken og renner ut.

 

Vi skal ikke dit.

 

Motgiften er gode rutiner.

Ingen blir bedre/tryggere våpeneier av å hevde sine egne eller sitt forbunds regler over andres.

En bevisst holdning til hvordan jeg omgås mine våpen, og hvordan jeg gir min omverden en trygg følelse, er det som er viktig. Da er egendisiplin, lojalitet og respekt stikkordene.

 

Fokus på betydningen av ordene alltid og aldri, er i mine øyne en avsporing av debatten, og jeg får ikke noe faglig eller moralsk påfyll av sånt.

Tross alt er en sikkerhetsregel ikke noe annet enn en huskeregel, og de er alltid (som regel) overforenklet og tabloide i utformingen. Utsagnet "Alle våpen er alltid ladd" er åpenbart ikke sant, men det inneholder meget god livsvisdom.

"Jammen, jeg trodde ikke", er vel det første som sies etter et vådeskudd.

Jeg har ihvertfall aldri hørt om noen som har sagt, "joda, visste godt at børsa var ladd, og at sikringen var av jeg"..

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic kansje men...

Hvorfor går alle på landsskytterstevnet med lukket sluttstykke..??

Dette er eit interressant fenomen, einig i det. (Eg er forøvrig DFS-skyttar sjølv og går derfor med lukka sluttstykke på DFS-stevner.

 

I DFS er regelen sånn at etter at våpenet er visitert på standplass, skal det spennast ned i retning skivene. Etter det er våpenet definert som kontrollert og ufarleg.

 

Når jeg var på banen sist snakket jeg med en sentral person i DFS som kunne fortelle at det nå kommer ny regel på akkurat dette med sluttstykke. Slik jeg forstod det, skal nå sluttstykke ikke være på børsa, men bæres seperat inne på standplass. Noen som kan bekrefte dette??

 

Personlig synes jeg at det er på tide at en slik regel kommer.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg forstod det, skal nå sluttstykke ikke være på børsa, men bæres seperat inne på standplass. Noen som kan bekrefte dette??

Mitt inntrykk er uansett at det er dette de fleste gjør, på banene, sluttstykker er i bare mens en skyter - inn når en begynner og ut når en er ferdig. Sauersluttstykket er lett å spenne opp utenfor våpnet så sluttstykket kan godt oppbevares nedspent separat fra våpnet.

Så noen stor forskjell blir det ikke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

@Kim

Poenget med enkle regler, er at de er enkle å følge og huske.

Man kan legge til bisetninger og tillegg og unntak i det vide og brede, men da blir mye av poenget med tommelfingerregler borte.

 

En annen regel som skal/bør praksisers er at den som leverer fra seg et våpen skal gjøre dette med kammeret åpent og magasinet ute, og dette burde også være den eneste akseptable måten å gi fra seg et våpen på.

Link to comment
Share on other sites

Slik som jeg leser den artikkelen i avisa så er det jo to personer som hver for seg har gjort seg skyldig i vådeskuddet. først han som kom inn i butikken med et ladd våpen. og så han som la det ned på bordet ( står i artikkelen at det er daglig leder)

" En 19 år gammel mann fra Sogndalen utenfor Kristiansand kom inn i lokalene med ei rifle han skulle levere. I det Haugeland legger geværet på en benk, går et skudd av og borer seg inn i treverket" (sakset fra artikkelen.)

Hadde Haugeland sjekket våpenet han mottok så hadde dette ikke skjedd.

Så skal det deles ut pepper syns jeg at han også bør ha noen kilo. for begge har ikke sjekket om våpenet er ladd eller ikke.

Bjørn

Link to comment
Share on other sites

klarte ikke lese hvorfor han kom med våpenet. ser liksom ikke helt for meg en som har en slik jobb holder i avtrekkeren når han holder geværet. om det er feil med våpenet som gjorde at det gikk av. men uansett skulle de to sjekket våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Her har vi tre versjoner av hendelsen, som er forskjellig mht. hvem som la våpnet på disken, og når/hvordan skuddet gikk av:

 

Melding i Jeger.no: ” Våpenet i futteral ble lagt på disken, men idet våpenet ble tatt ut av futteralet, gikk et skudd av!”

 

I følge NRK: ” Våpen-eigaren skulle ta våpenet ut av hylsteret over disken i jaktbutikken, då det gjekk gale.”

” I det våpenet vart teke ut, går det av eit skot i butikken. Den 19 år gamle våpeneigaren skulle ha rifla si på service, då han la våpenet på disken før han opna hylsteret.”

 

I følge ”Farsunds Avis”: ” Det var ved 16-tiden tirsdag hendelsen som kunne fått en langt verre utgang, utspant seg i Lyngdal sentrum.

En 19 år gammel mann fra Sogndalen utenfor Kristiansand kom inn i lokalene med ei rifle han skulle levere. I det Innehaveren av forretningen legger geværet på en benk, går et skudd av og borer seg inn i treverket.”

 

Med såpass motstridende "fakta", ikke trekk konklusjoner mht. hvem som gjorde hvilke feil inne i butikken.

 

(At våpeneieren har forsømt visitasjon ved opptil flere anledninger, er det vel derimot relativt liten tvil om).

Link to comment
Share on other sites

Jegermeister:

Du har gode poeng. Foreløpig har rekkefølgen av faktaene ikke kommet fram. Det er det ikke sikkert skjer heller. Husken blir gjerne skadelidende etter traumatiske hendelser, og historien er i tillegg forvansket gjennom flere media. Jeg tror vi skal være forsitige med å dele ut pekefingre her.

 

Det eneste denne episoden kan brukes til, er å minne hverandre på at det kan hende meg.

 

Pepperutdeling får politiet stå. for, og jeg vedder neste års feriepenger mot en sur sokk på at våpeneieren skammer seg hjertlig.

Link to comment
Share on other sites

Ref.

— Nå må folk må ta til vett! De vet det er forbudt å gå rundt med et ladd våpen. Det var bare flaks at ingen ble skadet, for det var mye folk i butikken da skuddet gikk av, sier en hoderystende Haugeland.

 

 

Ser at Haugeland uttaler at det var mye folk inne i butikken, mens øvrigheta sier at Innehaver og kunde var alene i butikken :roll: .

 

Så forklaringene spriker både på hendelsesforløp og personell tilstede, da er det vanskelig og fordele skyld.

Link to comment
Share on other sites

Veit ikke om det har blitt sagt her, men etter det jeg har lest så skal dere alle absolutt finne en syndebukk.

 

Hva om sluttstykket har låst seg i fremre stilling å guttungen ikke fikk avtrekk eller at han rett å slett ikke turte å fyre av itilfelle feil patronslag eller noe i den duren. Skal han da bare ta sjangsen eller skal han ta med børsa til en fagmann?

 

 

Feks tar i bruk en gammel oppfinnelse som heter telefon og finger til en fagmann og spør hva man skal gjøre.

Og sikring på. Går det ikke å få på sikring får du børsa ligge på banen og tilkalle hjelp!

 

Eller hvis du tar den med deg en plass må man for '&%# gi beskjed at den er ladd.

Link to comment
Share on other sites

Hvem som har skylden eller ansvaret spiller ingen trille for meg eller noen andre som ikke er direkte involvert i det som skjedde her. Ingen ble skadd heldigvis så man kan i alle fall avskrive det som en nestenulykke.

 

Det er uansett bra å diskutere slike ting slik at man kan minske sannsynligheten for at det skjer igjen.

Link to comment
Share on other sites

Går mye i det samme i denne tråden, men jeg tror de fleste våpeneiere hadde hatt godt av å avtjent førstegangstjenesten før de fikk befatning med våpen..

 

Merker at noen ting, særs våpensikkerhet, sitter spikra etter min tid i forsvaret. Konsekvent "tøm våpen, kontroller" etter hver gang jeg har brukt rifla, samt hver gang jeg tar den opp. I våpen skapet står den med sluttstykket i bakre possisjon, så der er jeg ikke paranoid nok til å sjekke, men ellers..

 

Var vitne til et par vådeskudd i forsvaret, og det er faen ikke mye sløvskap som skal til før det skjer.. Ene gangen var virkelig på håret... Og det ser ikke pent ut å få en 7,62 boret gjennom magan..

 

Nei, folk må skjerpe seg! Rett og slett..

 

At noen her har sympati med eier av våpen begriper jeg bare ikke.. Han overleverte et ladd våpen, ferdig.. Fjernet din konstatering av hendelsesforløpet i butikken - som før nevnt, det er motstridende opplysninger om dette. Jegermeistern.

Link to comment
Share on other sites

Har alle funnet seg popcornet sitt?

 

Fra våpenforskriften (http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-20090625-0904-023.html#84):

"Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon..."

 

Så sant ikke nærmeste nabo til våpensjappa var ei skytebane, så har i hvert fall eieren av våpenet brutt loven/forskriften. Ut fra det jeg leser om denne saken så er dette alt vi med sikkerhet vet. Du leverer ikke fra deg et ladd (OG spent OG avsikret) våpen til noen, uansett!

 

Hvorvidt eieren av sjappa burde, dersom han hadde mulighet, ha sjekket om våpenet var ladd: Åff kårse, det gjør man alltid! Allikevel mener jeg at "skyldfordelinga" i denne saken er rimelig klar. Noen som tror at de blå/svart-kledde har en annen mening om saken?

 

Edit: Farger er ikke min sterke side...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Går mye i det samme i denne tråden, men jeg tror de fleste våpeneiere hadde hatt godt av å avtjent førstegangstjenesten før de fikk befatning med våpen..

 

Helt klart.

Men det skal sies at heller ikke alle som avtjener førstegangstjenesten engang klarer å bli flinke mtp våpensikkerheten. Vi hadde ikke rent få vådeskudd i vår egen avdeling, selv om alt var med rødfis (takk og lov).

 

Jeg var alltid forsiktig med hvor jeg gikk, og fulgte hele tiden med pipa til de i nærheten når vi skulle gå med skarpt i våpenet, følte meg ALDRI trygg i en saueflokk utstyrt med ag3.

 

Når folk ser at det står en patron i kammeret sitt, og får det for seg at det er enklest å avfyre den for å få den ut... eller at de sitter å leker med våpenet i lunsjpausen, ladegrep, avtrekk, magasin inn, magasin ut osv osv, helt til det smeller.. eller skal tømme våpen, magasin ut, sluttstykket bak ok? tomt ja, magasin i, sluttstykket frem, og så ta avtrekk.. :cry: er rett og slett lei meg på folkenes vegne...

 

Vi hadde så mye vådeskudd at en fjerdedel av oss kunne skutt ett hver og det var stort sett samme personer... Det var ikke opplæringen det var feil med, det var folkene, rett og slett, sløve og distre, som ikke tenker.

 

På skytebanen gikk det dog aldri gærnt, men det kan man takke alle de flinke og våkne befalene for, hadde ikke folk blitt overvåka 100% hele tiden så hadde det nok smelt der også..

Generelt sett er jeg skeptisk til ordningen i forsvaret der alle og enhver faktisk får våpen, det er alle mulige slags folk som kommer inn i forsvaret, og langt fra alle er skikket til å ha noe slikt mellom fingrene. Noen burde bare ikke få lov å røre noe slikt, men man finner jo aldri ut hvem dem er før man slipper dem løs på egenhånd..

Link to comment
Share on other sites

Er en tanke OT dette, men vi hadde et vådeskudd i en skytehall mens forsvarministeren (Sverre Diesen) stod å så på.. Vi skulle liksom være håndplukket til å vise fram en ny skytehall, og så klarer han ene sløvingen å fyre av et skudd ned i betongen så det rikosjerer opp i taket..

 

Ble litt uggen stemning kan man si.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

No var nok eg meir vandt med våpen enn snittet då eg møtte til førstegangstjeneste. Og eg kan ikkje sei at eg var imponert over våpenhandtering og -tryggleik. Eg var vitne til fleire vådeskot med raudfis. Dei med skarpt forekom, men såg dei ikkje sjølv. Ein del av dei var skikkeleg stygge, berre flaks at ingen vart skada.

 

Greit nok, vi fekk prenta inn "Ti Lange Sure Tær Har Vi" og alle kunne den på rams. Men; det som eg savna var ein grundig gjennomgang på korleis AG'n virka (slik at sjølv den dummaste skjønner rekkefølga på magasin og sluttstykke ved både skyting og "tøm våpen - kontroller" ). I tillegg kanskje ein demonstrasjon av skadepotensialet som ligg i dette våpen og kaliber.

 

AG'n vart sett på meir eller mindre som eit leikevåpen. Fordi det var den vi leika krig med. Det mangla rett og slett litt grunnleggande respekt for våpenet.

 

Eg skal ikkje skulde på befalet. Dei hadde tydelegvis ikkje fått meir opplæring på kunnskap om våpenet, ammunisjonen etc enn strengt nødvendig dei heller...

Link to comment
Share on other sites

På rekruttskolen hendte det flere ganger at noen tok "tøm våpen, kontroler", og satte magasinet i ag3n før de tok fram sluttstykket og "klikket!!!".

Dette minner meg om en episode fra Norbatt, Libanon i 1987. Etter endt nattpatrulje gjorde en av soldatene det du beskriver. Til alt overmål tok han sin AG3 på strak arm (enhånds) og siktet mellom bena på lagføreren når han trakk av. Magasinet han hadde puttet i våpenet, før han slamret igjen sluttstykket, inneholdt 20 skarpe skudd. Det smalt og grusen spruta mellom bena på fenriken. Heldigvis ble ingen skadd. Noen timer senere ble syndebukken satt på 10-flyet hjem til Norge.

Link to comment
Share on other sites

Generelt sett er jeg skeptisk til ordningen i forsvaret der alle og enhver faktisk får våpen, det er alle mulige slags folk som kommer inn i forsvaret, og langt fra alle er skikket til å ha noe slikt mellom fingrene. Noen burde bare ikke få lov å røre noe slikt, men man finner jo aldri ut hvem dem er før man slipper dem løs på egenhånd..

 

Nå er det ikke akkurat som om Forsvaret har monopol på dårlig våpenhåndtering og vådeskudd. :roll: Har aldri følt meg mer utrygg enn den ene gangen jeg var på skytebanen sammen med en gjeng jegere. Og det er ikke akkurat som om jegerprøven siler ut "alle mulige slags folk", heller.

 

Men, så lenge liksom-demokratiet Norge AS vil ha verneplikt, så får man inn et nogenlunde bredt spekter av mennesker. Ikke alle av dem burde ha våpen, barn, bil eller ansvar. Tenk på det neste gang du er på butikken. Du møter dem alle der.

Link to comment
Share on other sites

Nå sklir denne tråden helt ut. Våpenopplæringen i forsvaret kunne sikkert vært bedre, men tross alt har de lav ulykkes%, særlig med tanke på at de fleste ikke har våpenkunnskap før de kommer inn.

 

Å henge ut jegere eller andre grupper på banen tilfører ikke tråden noe som helst.

Her er det anledning for alle til å gå i oss selv, og vurdere om noen kan /bør endres. At hovmod står for fall, gjelder i skyttermiljøet også.

 

Tilbake til saken, så må vi bare avvente etterforskningen.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke akkurat som om Forsvaret har monopol på dårlig våpenhåndtering og vådeskudd. :roll: Har aldri følt meg mer utrygg enn den ene gangen jeg var på skytebanen sammen med en gjeng jegere. Og det er ikke akkurat som om jegerprøven siler ut "alle mulige slags folk", heller.

 

Men, så lenge liksom-demokratiet Norge AS vil ha verneplikt, så får man inn et nogenlunde bredt spekter av mennesker. Ikke alle av dem burde ha våpen, barn, bil eller ansvar. Tenk på det neste gang du er på butikken. Du møter dem alle der.

 

Enig her. Husker første gang jeg skulle skyte som jeger. Det bare Texas heile greia. Folk start å skyte før klarsignal er gitt(mange uten høselvern ink meg og det skjedde flere ganger), dårlig kontroll og generelt elendig sikkerhet. Har heldigvis ikkje vert slik etter den gang. Men sikkerheten kan bli bedre....

Link to comment
Share on other sites

1.Ta eller overta aldri et våpen, ditt eget eller andres, uten straks å forvisse deg om det er ladd eller ikke.

2.Legg eller sett aldri fra deg et ladd våpen.

3.Sikt eller pek aldri på noen, våpenet ladd eller ikke, uten på instruktørs ordre eller i strid.

4.Tro ikke at et sikret våpen kan behandles som om det ikke var ladd.

5.Husk at prosjektilet har stor gjennomslagskraft, helt ut til 3500-4000 meter, og kan drepe selv på dette hold.

6.Vådeskudd er unødvendig, det finnes ingen unnskyldning!

 

Ser du første bokstav i hver våpenregel stemmer med første bokstav i det teite huskereglen: Ti Lange Sure Tær Har Vi

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...