Jump to content

bruke banevåpen på jakt


Blackfire

Recommended Posts

har seg sånn at jeg har en .308w til jakt på elg, en kombi til rådyr. .222 til småvilt.. så MÅTTE jeg ha en i 6,5x55 vettu.. det er for meg e god samling av jaktvåpnene og synes den er best bedre enn best.. skal bruke dn på jakt, og for og få den godkjent søkte jeg som bruk på bane:) fikk den godkjent hvertfall

Link to comment
Share on other sites

Dette interesserer meg også. Har en søknad liggende nå som jeg ikke har fylt ut bruksområde på.

 

Situasjon: Jeg har flere Sauere 200 STR som er registrerte som konkurransevåpen, ett i kal .22 og et i kal 6,5x55. Nå vil jeg søke om ei pipe i .308 for å bruke på jakt.

Hvordan saksbehandler det dette, hvis låskassa er registrert som konkurransevåpen, og pipa som våpendel til jakt?

 

Skal spørre på politistasjonen til uka før jeg fyller ut dette, men hva mener dere Kammerater?

Link to comment
Share on other sites

Amatør: så om jeg skriver jakt i søknaden så har jeg ikke lov å bruke den rifla på bane?

Jo, åpenbart er dette lov - ettersom du er pålagt å skyet opp med riflen dersom du skal jakte storvilt med den. Det foregår som kjent på bane. Mao. er saken grei denne veien (iaf for våpen som holder "lavt" storviltkrav, i.e. rådyr m.m.) for rifler i (omtrent; sikkert noen mindre godkjente kaliber jeg ikke kjenner til) .222rem og oppover. Da kan man vel egentlig diskutere om det er lov å skyte bane med en en .22lr registrert i jaktvåpengarderoben? Jeg tror ikke dette ville blitt noe stort problem uansett så lenge det anses som positivt for jegernes skyteegenskaper (og dermed evnen til human avlivning av vilt) å trene.

 

Den interessante problemstillingen er etter mitt syn den andre veien; ikke minst ettersom det tydeligvis (som f.eks. høyere opp i denne tråden) er folk som bevisst registrerer "banevåpen" for å få fler jaktvåpen. Dette ville kanskje vært noe å få avklart (dersom det ikke allerede er det i et skriv jeg ikke kjenner til) i neste runde med forskrift/lovarbeid/rundskriv etc.?

Link to comment
Share on other sites

i prinsippet så er det vel i grunnen likt, enten om man bruker jaktrifla på bane eller bruker banerifla på jakt. Man skriver jo under på at man ikke skal bruke våpenet til annet en det det står i søknaden.

Hva med de som bruker hagle til gjeddefiske? er dette jakt eller er dette fiske?

Link to comment
Share on other sites

[...]Hva med de som bruker hagle til gjeddefiske? er dette jakt eller er dette fiske?

Ja, eller hva med hjemmeladere? tviler på at de har husket å inkludere "teste nye ladninger" på bruskområde. Og har alle kunkurranseskyttere virkelig husket å skrive "trening OG konkurranse", ellers kan de vel ikke trene med våpenet? Og alle jegere, kanskje noen har husket å skrive "jakt og trening", men har de husket å skrive "obligatoriske treningsskudd, innskytning av siktemiddler og skyteprøve for storvilt"? Og hva med puss og vedlikehold? er det lov? jeg aldri søkt om lov til å pusse våpnene mine...

 

Kan være morro å leke hobbyjurist, men slutt før det bare blir teit :roll:

Link to comment
Share on other sites

ok. Jeg tar me tikkaen min i skauen, blir stoppet av tillsynsmann.. jeg viser jaktkortet mitt, jeg har betalt avgiften, skutt opp til storvilt... hvordan skal ha da legge merke til at det er banevåpen? å visst jeg blir stoppet av politiet på vei\ifra.. hvordan sjekker de om det brukes på bane eller jakt? står ikke noe på våpenkortet heller.. eneste tingen som vet det er datamaskinen på lensmannskontoret... huff. hvorfor er det da kun 6stk jaktvåpen, når du kan registrere 5-6 våpen på bane\konkuranse skyting og fortsatt ruke de på jakt???

Link to comment
Share on other sites

På første rifla mi skrev jeg Storviltjakt på. Betyr det at jeg ikke kan bruke våpenet til å jakte småvilt? Nei, tror ikke det.

 

Der kommer ordet "jakt" inn i bildet. Da har du opplyst om at du ønsker å bruke våpenet på jakt (og evt. fått det godkjent på nettopp det) og dermed kan du bruke det på all jakt det er lovlig til. Men når et våpen er godkjent som bane/konkurranse våpen stiller det seg annerledes. Og da kommer også det inn som amatør skrev, nett at du har skrevet under på at våpenet ikke skal brukes til jakt. Hos mitt lensmannskontor fikses dette ved å søke om godkjenning / omregistrering av våpenet til jakt og/eller konkurranse.

 

Ja, du gjør noe ulovlig dersom du bruker våpenet til jakt dersom du ikke har registrert / fått det godkjent til jakt.

 

Nei, det er ikke mange uniformerte som bryr seg om å håndheve dette, de regner med at DU gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg har skrevet jakt, så da kan jeg bruke det på all jakt. Hva om jeg så bruker rifla til trening? Jeg har ikke skrevet trening/konkurranse når jeg sa hva jeg skulle bruke våpenet til. Eller er det slik at det er en naturlig ting.....

 

Hva om jeg deltar på et jaktfeltstevne med rifla ervervet til jakt. Da har jeg brukt et våpen som er ervervet til jakt på konkurranse. Det må da klart være utenfor hva som er lovlig. Du kan jo tydeligvis ikke bruke konkurransevåpen til jakt, så da kan men ikke bruke jaktvåpen til konkurranse. Eller...hvordan var nå denne logikken......

 

Så var det det jeg skrev under på. Siden jeg skrev storviltjakt, så må vel det å jakte småvilt være like mye utenfor bruksområde som det å skyte på papp, uavhengig om det er i konkurransesammenheng. Hva så om jeg låner bort jaktvåpenet til noen som skal bruke det til konkurranse? Det kan jeg vel ikke....eller kan jeg det? Eller hva om jeg bruker rifla ervervet til jaktfelt på et DFS stevne. Er det lov da?

 

Hvordan var nå disse reglene igjen...eller er det egentlig bestemt. Hva er det egentlig jeg har skrevet under på,,eller under på at jeg ikke skal...

Link to comment
Share on other sites

Hva om julenissen kommer i Juli måned da?

 

 

Jisus..

 

I konkurransesammenheng er det gjerne snakk om våpentyper som ikke kan brukes på jakt eller som ikke egner seg på jakt. Det kan være helautomatiske våpen, våpen med diopter (snakker ikke om jakt-diopter osv) eller lignende... Ved å bruke jaktvåpen i konkurranse er det liten eller ingen fare for feiltagelse eller bruk av våpen som ikke er lovlig /egnet.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg kan si sikkert, er at det kommer en innskjerping på dette med bruksområder på langvåpen med tiden.

 

Jaktvåpen kan lovlig brukes til både jakt/øvelse/og konkurranse. Dette vet vi, sån er det bare får vi si.

 

Konkurransevåpen derimot. Den er litt verre, det vi kan si, er at alle våpen som er brukt til konkuranse. Ikke nødvendigvis er lovlig brukt til jakt (dvs, at man ikke ville ha fått ervervsløyve på det til jakt). Disse må man ihvertfall holde ute av skogen. Så er problemet, har du ledig plass i jakgarderoben? Vel da våger jeg gjettningen på at du slipper unna om du bruker konkurransevåpenet ditt også på jakt, selv om det ikke er noe i veien for å regge et våpen på alle tre behovsbegrunnelsene. Har du fylt opp jaktvåpengarderoben din, se da kan det hele bli noe ekkelt. For da kan polisen legge ned påstand om at en aktivt prøver å unngå forskriften. Og da kommer nok forvaltningsvedtaket som sier at en må levere inn alle våpna, ganske så fort.

 

Men først og fremst må man ha dokumentert aktivitet med konkurranse børsa, om man ikke har det. Hadde ikke jeg tort å tatt den ut i skogen, da man i ett slikt tilfelle helt klart har gått inn for å snike seg til ekstra jakt våpen. Og det blir ikke tatt nådigt opp om man blir færsket.

 

Om jeg fikk endre noe i fosrskriften, så ville det ha vært antall våpen i jaktvåpengarderoben. Der ville jeg ha endret antall våpen til 8, om minst 2 var hagler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

hvor står det at man ikke kan ta me banebørsa på jakt?? jeg trenger det svart på hvit.. and by the way.. på søknaden står det svart på hvit: Er våpenet GODKJENT TIL JAKT? ja\nei:JA

 

Da er den jo godkjent til jakt da.. what's the problem officer??

 

det skulle ha hvert egne kort på banevåpen da, og søknad.. kun fått kjøpt helmantlet skudd og ikke fått godkjent oppskyting når du viser fram våpenkortet!!

Link to comment
Share on other sites

På et par av de siste våpenkortene mine står det "ikke til jakt" påført av snuppa på våpenkontoret!

Tror nok at onkel blå eller oppsynet hadde reagert på det om jeg ble avkrevd våpenkort!

På kortet til jaktfeltrifla som er flere å gammel står det ikke noe, og jeg føler meg rimelig sikker på at det hadde sklidd rett gjennom om jeg tok den med meg på jakt.

Det jeg ikke er sikker på, er om jeg ville vært på rett side av loven, om jeg tok med jaktfeltrifla som er registrert som trenings og konkuransevåpen på jakt selv om prøve var avlagt!

Det kan da ikke være meningen at vi skal skrive "alt rifla lovelig kan brukes til" i rubrikken for bruksområde :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen problem å oppgi både jakt og trening/konkurranse på våpensøknaden på de våpen som er egnet til begge. en evt etterjustering må da være helt greit, og bør ikke medføre noe nytt våpengebyr om en ihuga baneskytter plutselig skulle komme på tanker om å ta jegerprøven. POD er mer opptatt av å begrense antall våpen enn å la oss få fleer av byråkratiske årsaker, så jeg ser ikke de helt store praktiske vanskelighetene. Sikkert noen regelryttere her og der, men det er derfor vi har ankemuligheter...

Alle mine våpen er ansøkt for alle lovlige anvendelsesområder. Det har aldri bydd på spørsmål fra mitt lokale og utmerkede våpenkontor.

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke jeg tort å tatt den ut i skogen, da man i ett slikt tilfelle helt klart har gått inn for å snike seg til ekstra jakt våpen. Og det blir ikke tatt nådigt opp om man blir færsket.

 

Om jeg fikk endre noe i fosrskriften, så ville det ha vært antall våpen i jaktvåpengarderoben. Der ville jeg ha endret antall våpen til 8, om minst 2 var hagler.

 

Så vis man har full jaktvåpengarderobe, kjøper en ny hagle, og plutselig en dag bruker den hagla til jakt (som i utgangspunktet er fullt ut lovlig) så har man plutselig gjort noe ulovlig?

 

Nei, er det ikke forbudt, så er det lovlig. Jeg ser ikke hvordan "Ikke til jakt" skal gjøre noe ulovlig. Er våpenet ikke godkjent til jakt, så er saken noe annet. Er våpenet godkjent til jakt, ja da kan det fullt ut lovlig benyttes til det. Det er ikke sånn at politiet kan bestemme seg for å skrive "et eller annet" på våpenkortet, så er det det som er loven.

 

Og hvilke sikter som sitter på våpenet har vel ingen verdens ting med om det er lovlig, eller godkjent til jakt. Det er nok felt mange elg med dioptersikte.

 

Hadde jeg fått endret noe på forskriften, så skulle jeg fjernet allt etter overskriften :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg satte vel opp at om man ikke kan dokumenter aktivitet med konkurranse våpenet, så hadde jeg ikke tatt det med ut i skogen. Fordi man da ikke kan motbevise diverse påstander man må påregne blir lagt ned mot en om omgåelse av jaktvåpengarderoben.

 

Jeg tuller ikke, når jeg sier at det garantert kommer innskjerpelser på dette området i fremtiden. Svendsen er jo svært opptatt av denne problematikken.

Link to comment
Share on other sites

Er "hva som har vært gjeldende de siste 37 år" - godt nok for retten?

 

Jeg tror ikke vi skal male fanden på veggen :) - da "kutyme" er en vesentlig faktor.

Især når den har virket i titalls-år.

 

For de som måtte ha en hagle "til konkurrranse/lerdueskyting" - har jeg forhåpninger/og forståelse om at det går greit å bruke den til jakt også.

Det har ihvertfall ikke vært noe annet - på agendaen - iløpet av mine 37 år som innehaver av våpen.

Da må isåfall jeg "rette opp" mine kort.

 

Men hvordan skal jeg "rette opp"?

 

Jeg bruker de til jakt - men jeg bruker også mine jaktvåpen på bane - for å forberede meg til jaktsesongen - og skyter jaktfelt/lerduer.

Hvordan skal jeg forandre bruksområdet?

Skal jeg liste opp alt på søknaden for å ha helgardering?

Hva blir da betegnet som jaktvåpen/konkurransevåpen?

 

 

Er vi blitt noe paranoide?

 

Man kan mene hva man vil om POD - men de har også rettsregler å følge.

 

Hvis det blir snakk om å ha brukt et banevåpen til jakt - vil retten avgjøre.

Det vil jo være å jakte med et ikke-godkjent våpen - og da tror jeg ikke at det inngår i en forvaltningssak.

Og hvis så har vært gjeldende i 37 år ??????

 

Er det slik at noen som skal starte sin jegerkarriere - søke på et jaktvåpen - samt et banevåpen?

 

Jeg tror at fanden er malt ganske godt på veggen :lol:

 

Og har tillit til at POD ikke gjør en praksis til en straffesak!

Link to comment
Share on other sites

Et eksempel:

En 18-åring blir hekta på jaktfelt. Han tar jegerprøven som "tidsfordriv" under førstegangstjenesten. Han er interessert i å konkurere i jaktfelt og søker da om f. eks ei rifle i 6,5x55 med bruksområde jaktfeltskyting. Etter et par år blir han av en kjenning invitert på rådyrjakt. Selvfølgelig tar han da jaktfeltbørsa si som han kjenner godt, samt er godt egnet for jakttypen.

Andre dag av rådyrjakta treffer han på oppsynet og Politiet. Alt er i orden, med unntak av at børsa bare er godkjent for jaktfelt.

 

Spørmål:

1. Vil han få problemer med myndighetene etter forbrytelsen?

 

Jeg vil tro nei, han får fortsatt jakte med jaktfeltbørsa si!

 

Jeg TROR, at lovens intensjon med jaktvåpengarderoben er å forhindre at person med begrunnelse jakt skal kunne anskaffe "større mengder våpen" uten at behovet reelt er til stede. Dette for å begrense antall våpen i samfunnet.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp dette er problemet, har man full jaktvåpengarderobe og oppgir at man skal bruke våpenet til banebruk, for å få kjøpt ett til som man egentlig har tenkt til å bruke på jakt, må man vel være på feil side av loven.

Intensjonen med 6 jaktvåpen og 6 bane/konkuransevåen er vel ikke at vi skal ha 12 våpen som kan brukes til alt. Da hadde det vært 12 våpen og ferdig med det :!:

 

Om kvelden ber jeg:

Fader vår du som er i himmelen, gi oss i dag vårt daglige brød og hjelp oss å bli kvitt den idiotiske bestemmelsen om jaktvåpengarderobe........ (og så følger det en del mer personlige saker.. :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Intensjonen med 6 jaktvåpen og 6 bane/konkuransevåen er vel ikke at vi skal ha 12 våpen som kan brukes til alt. Da hadde det vært 12 våpen og ferdig med det

 

 

 

Det er ingen "garderobe" for bane/konkuransevåpen, for disse er det dokumentert/godtgjort behov som er grunnlag for erverv.

Jaktvåpengarderoben på 6 våpen er det antall våpen en kan erverve med behohvet "jakt" uten å måtte dokumentere ytterligere; har en et behov utover disse 6 finner en en måte å dokumentere/grunngi dette og kan da få innvilget nr 7,8,9 osv.

Link to comment
Share on other sites

Først må man definere, hva er "baneskyting" ?

I norge er det vel elgbaneskyting, DFS samt NSF skyting som er alternativene?

 

Problemet med denne diskusjonen er at etterhvert som folk bruker "banevåpen" som smutthull i regelverket, så vil det føre til en mistenkeliggjøring av alle som søker om våpen. Sist jeg søkte om en sauer 200STR så måtte jeg få en attest fra formannen i skytterlaget om at denne var godkjent som våpen til dfs-baneskyting. Altså regner jeg med at noen har prøvd seg på lure løsninger på våpnadssøknader på det aktuelle lensmannskontoret....

Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt OT men jeg ser i §35 i forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst at 22lr i form av rifle, pistol eller revolver kan benyttes til avlivning av gaupe, rev osv fanget i levendefelle.

 

Vi lokale heltene her i bygda kommer til å prøve oss på litt fangst med gaupebås til vinteren og jeg kan forsikre dere om at jeg under kontroll av feller kommer til å pakke ned 22lr pistolen min(og den er ervervet for konkuranse og trening) i ryggsekken for evt avlivning av fanget gaupe, jeg skal ringe lokal sheriff for å hør hans syn på saken, hvis han ikke umiddelbart tenner på ideen så er jo det grunnlag for å søke på en 22lr pistol til...

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg nok enig med høggeren. Denne stadige søken etter å lure systemet gjør heller tingenes tilstand bare værre i form av hastevedtak som nye rundskriv og tolkninger fra myndighetene. Mye av denne lovgivningen er basert på tillit, og da må vi vise oss tilliten verdig. Vi er jo i andre tilfelle veldig opptatt av å fremheve hvor lovlydige vi våpeneiere er.

Stort sett alle føler vel frustrasjon over jaktvåpengarderobe på 6 våpen. Men uansett hvor idiotisk vi synes det er, og uansett hvor idiotisk vi synes myndighetene behandler oss, så må disse sakene jobbes åpent med gjennom diverse forbund mot myndighetene. Den desidert sikreste måten å få til ytterligere innstramminger er å prøve å lure systemet.

Link to comment
Share on other sites

Mye av denne lovgivningen er basert på tillit, og da må vi vise oss tilliten verdig.

 

Den desidert sikreste måten å få til ytterligere innstramminger er å prøve å lure systemet.

 

Tillit?

Er det derfor jeg må dokumentere alt skriftlig, er det derfor politiet har lovhjemmel til å undersøke mitt hus, er det derfor jeg må søke på hvert eneste våpen når jeg er ansett som skikket, er det derfor vi har fått enda mer begrensninger på totalt antall våpen, er det derfor politiet har begynt å sende ut brev hvor folk må oppgi ting de ikke har lovhjemmel til å kreve opplyst?

 

Enten er det lovlig, eller så er det ulovlig. Har man 6 jaktvåpen, og kjøper et våpen til som man bruker til leireduskyting eller jaktfelt så er vel det fullt ut lovlig. Det våpenet kan også benyttes på jakt. Som alle konkurransevåpen så er det behovsprøvd. Dvs at våpenkortet på konkurransevåpen kan trekkes tilbake når det ikke lenger er noe aktivitet. Det har ingen ting med om våpenet er benyttet på jakt.

 

Jeg ser faktisk ikke problemet med at folk kjøper våpen til trening/konkurranse som også benyttes til jakt, for har de ikke aktivitet så kan politiet når som helst kalle våpenkortet tilbake, og da er hele intensjonen med behovsprøvingen intakt.

Link to comment
Share on other sites

Du har ved underskrift erklært at du ikke skal bruke våpenet til annet en det det er søkt om:

 

Joda, men det finnes ingenting i lov eller forskrift som gir de dekning for en slik praksis. Tvert i mot, POD har tidligere sagt at håndvåpenjakt i utlandet ikke er godkjent grunnlag for erverv, men at håndvåpen ervervet for konkurranse kan brukes til dette.

 

Fra våpenloven:

§ 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.

Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det.

 

§ 10. Våpenkort kan tilbakekalles også hvis innehaveren ikke lenger har behov for eller annen rimelig grunn til å ha skytevåpen.

 

Dette tolker jeg som at det primære er behovet, ikke det totale bruksomfanget. Man kan altså bruke et konkurransevåpen til jakt såfremt man har et reellt behov for våpenet til konkurranse.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sist jeg spurte (2-3 uker siden) fikk jeg klar beskjed om at alle våpen jeg har registrert til konkurranse eller senere kjøper til konkurranse, kan brukes på jakt. Bare for å gjøre forvirringen komplett.

 

Det er helt i tråd med lov og forskrift, så jeg ser ikke hvordan det skal være forvirrende :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tilliten ligger vel nettopp i at myndighetene stoler på at det vi oppgir skriftlig i for eksempel søknader er riktig.

Det er godt mulig jeg tar feil, det gjør jeg stadig vekk, men når myndighetene har satt en grense på 6 jaktvåpen, ja da er jeg naiv nok til å tro at det er det de mener. Når de så åpner for å erverve flere våpen til konkurransebruk, ja da tror jeg også at de mener våpenet skal brukes til det formålet og ikke jakt. Det er vel her tilliten kommer inn bl annet. Jeg ser selvfølgelig også en gråsone i forhold til jaktrifler brukt på jaktfelt og jakthagler brukt til jegertrap, så her må det vel oppklaringer til. Men det jeg ikke har problemer med å se er at hvis folk som har full jaktvåpengarderobe fortsetter å handle våpen tiltenkt jakt med begrunnelse i konkurranseskyting, ja så vil dette få ytterlige følger. For øyeblikket er det vel ikke krav om å dokumentere aktivitet med rifle eller hagle i konkurranse. Igjen en tillitsak. Det kan veldig fort bli en følge av dette hvis folk har det for travelt til å få sakene behandlet og prøver å lure systemet. Myndigheter er nå en gang myndigheter, de bruker en stor hammer når de først skal spikre og er heller ikke redde for å dra hardt til.

Jeg må vel også si at hvis man har 6 våpen til jakt og har ervervet ytterlige våpen til konkurransebruk, bør det vel med litt omtanke gå an å komponere våpengarderoben slik at jaktbehovet er dekket? Det er ikke en ideell situasjon, men realiteten i dag og noe vi må forholde oss til. Og vil vi ha forandringer må vi jobbe gjennom organisasjonene våre mot myndighetene. Det er spillereglene.

Link to comment
Share on other sites

Når de så åpner for å erverve flere våpen til konkurransebruk, ja da tror jeg også at de mener våpenet skal brukes til det formålet og ikke jakt.

 

Kravet ligger i behovet, kjøper man et våpen med "konkurranse" som behov og kun bruker det til jakt fyller man ikke det oppgitte behovet. Men om man faktisk bruker våpenet til konkurranse og i TILLEGG jakter med det ser jeg ikke at man bryter eller omgår noe i loven.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si meg enig med Fulmen. Det er ikke bruken, men behovet man må godtgjøre. Om myndighetene velger å stille krav til dokumentasjon for behovet for et konkurransevåpen -slik som ved håndvåpen- forhindrer dette neppe at våpenet også kan brukes til andre lovlige og aktverdige formål som for eksempel jakt dersom våpent tilfredstiller de krav som er fastsatt for jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke uenig i deres synspunkter jeg heller, bare lettere forvirret. Ved NJFFs jaktskytingsgrener må tolkningen nesten bli slik. Men er det slik loven skal tolkes er det heller ingen grunn til å klage over jaktvåpengarderobe på 6 våpen. Personlig vil jeg ikke ha noe problem med 8 våpen og begrunne to av dem til konkurranse. Det eneste vi står igjen med da er jo en ren papirøvelse, men det er jo greit nok det så lenge det holder folk med arbeid :lol:

Link to comment
Share on other sites

gjorde det enkelt... på søknaden skreiv æ jakt/øvelsesskyting/konkurranse på alle langpangene mine. og lever sorgløst i den tro at så lenge våpenet er godkjent til den jakta som bedrives , så legger ikke øvrigheta seg oppi det. har gått på jakt i x antall år og har pr dags dato ennå ikke opplevd å blitt stoppa å sjekka av no myndighetsperson. Om det sto konkurranse på et våpen, så har æ blidd å brukt det til jakt så lenge kaliberet er godkjent til den jaktformen. det overordnede målet er jo å drive en så human jaktform som mulig, og da syns æ det blir litt flisespikkeri å hakke på en banemauser i skogen så lenge jegeren har skutt til elgprøven med rifla, og gidder å drasse på noen ekstra kilo i skogen.

Link to comment
Share on other sites

I praksis så har jo dette selvfølgelig ingen betydning, hverken for deg som jeger eller for dyrene som blir skutt. Det er myndighetene som legger disse føringene og jeg personlig er litt usikker på hvor dette vil ende. Når myndighetene setter en grense på 6 jaktvåpen, men åpner for konkurransevåpen du fortsatt kan bruke på jakt, ja da må jeg innrømme at jeg blir litt forvirret med tanke på hva som er intensjonen med loven. Svaret jeg tolker meg fram til er at du egentlig kan definere behovet selv, men du må innom myndighetene slik at det ser ut som om de definerer det for deg :roll: . En skulle nesten tro det var Mel Brooks som hadde regien :lol: .

Link to comment
Share on other sites

Og for å gjøre det hele komplett:

En kompis av meg har søkt om ny jaktrifle. Han skrev kun "Jakt" på søknaden. Godkjent.

I lys av dagens tullenisser som styrer, ringte han våpenkontoret og spurte hvorfor det står "Jakt" på våpenkortet...

Han fikk til svar at den IKKE kan brukes til konkurranse-skyting(les Jaktfelt). :lol:

 

Hurra for byråkrat-diktaturet vi har fått. Nå bor vi i et riktig så flott NISSELAND!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser selvfølgelig også en gråsone i forhold til jaktrifler brukt på jaktfelt og jakthagler brukt til jegertrap, så her må det vel oppklaringer til.

 

Må det nå virkelig det?

 

Hva er problemet med denne "gråsonen"? Tror det er veldig greit med denne, da kan folk trene og skyte konkuranser med det våpenet de bruker på jakt. Burde gjøre de fleste jegere enda lbedre med jakt/konkuransebørsa si

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...