Jump to content

bruke banevåpen på jakt


Blackfire

Recommended Posts

ringte han våpenkontoret og spurte hvorfor det står "Jakt" på våpenkortet...

Han fikk til svar at den IKKE kan brukes til konkurranse-skyting(les Jaktfelt).

 

Men han kan trene på bane??? Kan ikke skyte jaktfelt? Formålet med jaktfeltskytingen er vel at jegere skal få en konkurranseform som stimulerer til skyting ut over de obligatoriske 30? Og jaktfelt avstedkommer vel stort sett i NJFF sin regi?

 

Det blir jo fornøyelig dersom "garderoberegelen" fører til at den jevne jeger må anskaffe seg ytterligere våpen for å bedrive trening og konkurranse. Da forsvinner vel litt av poenget med den nye forskriften skulle jeg tro.

 

Jeg er fortsatt trygg på at det ikke er ulovlig å jakte med et konkurransevåpen eller skyte jaktfelt med et jaktvåpen forutsatt at våpenet fyller de atuelle krav for den ene eller andre aktiviteten.

Link to comment
Share on other sites

det står ingenting m det på noen av mine kort.. bare at enkelte av halvautoene av pistolene mine (på langt nær alle) ikke er til utlån

 

Med den nye våpenforskriften ble det lovlig å låne ut håndvåpen også, gitt at den du låner bort til har våpenkort på håndvåpen. Det som står på kortet ditt stemmer da ikke....

Link to comment
Share on other sites

Jeg stakk oppom det lokale lensmannskontoret (Verran) og spurte om jeg kan bruke min 22LR autopistol ervervet til trening/konkuransskyting til avlivning i levendefelle og det er lov ifølge regelverket.

Men.....; ikke lov å bære våpenet på seg, ikke jakte med det, kun bæres i sekk/koffert og brukes til avlivning.

 

Jeg spurte og om en rifle ervervet til trening kan brukes til jakt og det ga svar nei, våpenet skal brukes til det våpenet er ervervet for i søknaden.

Link to comment
Share on other sites

det står ingenting m det på noen av mine kort.. bare at enkelte av halvautoene av pistolene mine (på langt nær alle) ikke er til utlån

 

Med den nye våpenforskriften ble det lovlig å låne ut håndvåpen også, gitt at den du låner bort til har våpenkort på håndvåpen. Det som står på kortet ditt stemmer da ikke....

 

men hvorfor har de da skrevet bare på enkelte halvautoer at de ikke er til utlån? en mosquito i 22lr og et par smither i m&p... men ikke lugern browningen eller noen av de andre halvautoene?

Link to comment
Share on other sites

Da ringte jeg våpenkontoret ang. denne situasjonen.

 

Svar: Jaktvåpen KAN bues til Jaktfelt. Ingen andre konkurranseformer! (Går ut fra at Elgskyting e OK også da).

Derimot var det IKKE lov å bruke konkurransevåpen på jakt. Dette va absolutt!

(Altså må jeg da kjøpe en 22-rifle til. Til jakt.)

Spurte da om det var intensjonen med forskriften. Nei, men slik er det dessvere. Da må de som driver aktivt altså kjøpe 2 våpen = FLERE våpen i omløp. Svar: Ja dessverre e det slik at de seriøse blir rammet, men slik er det....

 

VAR IKKE MULIG Å REGGE VÅPEN TIL FLERE BRUKSOMRÅDER!

 

NISSELAND!

Link to comment
Share on other sites

Og dette var bare fra ditt våpenkontor. Har alle våpenkontor samme tolkning? Jeg har registrert ei rifle til jaktfelt. Denne kan jeg altså ikke jakte med. Hadde jeg registrert den til jakt ville jeg altså ha konkurrert med den også.

 

Dette blir litt som med ATV, vil du eie å bruke en ATV på fornuftig vis er du nesten nødt til å bli lovbryter :shock:

 

Er det ikke snart på tide å innse for de mest reguleringskåte at de skaper fler lovbrytere slik de driver på. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev i et tidligere innlegg her i tråden, så lurer jeg fælt på hvordan dette blir etterhvert som systemvåpen blir mer og mer utbredt.

 

Hvis du har et systemvåpen (Eks Sauer 200, Blaser R93, Mauser M03 osv) som er godkjent for konkurranse og øving, og ønsker å bruke den låskassa med ei annen pipe til jakt - hva da? Hvilket våpenkort skal man da ha med ut i skogen? :?

Link to comment
Share on other sites

Da ringte jeg våpenkontoret ang. denne situasjonen.

 

Svar: Jaktvåpen KAN bues til Jaktfelt. Ingen andre konkurranseformer! (Går ut fra at Elgskyting e OK også da).

Derimot var det IKKE lov å bruke konkurransevåpen på jakt. Dette va absolutt!

Jeg synes du burde ta en telefon til og spørre om hvor i lovverket det står noe om at oppgitt behovsgrunn ved søknad om erverv er begrensende for hva et våpen lovlig kan benyttes til. Spesielt interessant ville det være å høre hvor det fremkommer at jaktvåpen kan benyttes til jaktfelt, men ikke andre konkurranseformer :/

 

Edit: trykkfeil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Slik jeg tolker det oppgir man et behov(Bruksområde) til å kunne kjøpe et våpen. Det skulle da ikke bety at man ikke kan bruke våpenet til andre (lovlige)områder, så fremst man fremdeles har det behovet man har oppgitt? Hvis det behovet som er oppgitt har bortfalt, så må man nok rette opp i det.

Link to comment
Share on other sites

nå må du vel etterhvert ha et våpenkort pr løp til systemriflene på toppen av alt.....

Ja, det må man. Men får man erverve jaktløp til ei systemrifle som i utgangspunktet er godkjent til konkurranse?

 

Det er ingen som spør deg hvilken rifle pipa skal stå på, men du må oppgi bruksområde for pipa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Då har eg snakka med den lokale lensmann om same sak; om banevåpen er lovlig på jakt. Han såg ikkje at dette var eit problem så lenge våpenet var godkjent til jakt. Om ein derimot har full jaktgarderobe vil det då først vere eit problem (og etterforsking). Om nokon skulle t.d. skyte ein hest (!) istadenfor ein hjort, er jo dette ikkje våpenet sin feil, om det kun skulle vere meint til konkurranse!

 

Kan tenkje meg at det er veldig individuell behandling av slike saker. Sjølv hadde ikkje lensmannen hatt ei einaste slik sak på bordet :P

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Interessant å lese gjennom denne gamle tråden, i dag er jaktvåpen garderoben på 8 våpen og DFS medlemmer må nå dokumentere aktivitet ved erverv av konkurranse våpen.

 

Jaktvåpengarderoben har blitt justert til ett nivå som de færreste vil nå taket på, og det kan søkes på flere enn 8 ved behov (Bra).

 

Godkjente Jaktvåpen med 1/2auto mekanisme er redusert (Ikke uventet).

 

Krav til aktivitet er for de fleste ikke skjerpet, men ser nå ut til å håndheves mer for alle konkurransegrener (Bra).

 

Krav til alarm ved oppbevaring av flere enn 25 komplette våpen i husstanden, er nå innskjerpet slik at også våpendeler teller med. Ihvertfall tolkes det slik i Møre og Romsdal politidistrikt (Ikke bra).

 

Fortsatt er det uklart hvor grensen går mellom bruk av våpen til forskjellige bruksområder, og hvordan dette eventuelt blir/blir ikke håndhevet (Ikke bra).

 

Ferre våpenkontor og større politidistrikt, fører forhåpentligvis til en mer ensartet håndheving av lov/forskrift (Bra).

 

Men det er fortsatt forskjeller på tolkning av den nye våpenforskriften i de forskjellige politidistrikt inkludert POD (Ikke bra).

 

Tiden det tar å få godkjent en våpensøknad, er flere steder mellom 2 og 3 måneder (Ikke bra).

 

Der har også endelig blitt aksept for at våpensøknader må digitaliseres (Veldig bra).

 

Tommeskruen har blitt strammet enda ett hakk eller to, og viser at myndighetene følger med på hva vi gjør. At de har lettet litt på enkelte ting, forandrer ikke på totalen. Alt i alt har vel verden gått ett steg bak og minst to frem (Håper jeg).

 

Link to comment
Share on other sites

On 6/7/2010 at 2:31 PM, jerognal said:

Da ringte jeg våpenkontoret ang. denne situasjonen.

 

Svar: Jaktvåpen KAN bues til Jaktfelt. Ingen andre konkurranseformer! (Går ut fra at Elgskyting e OK også da).

Derimot var det IKKE lov å bruke konkurransevåpen på jakt. Dette va absolutt!

(Altså må jeg da kjøpe en 22-rifle til. Til jakt.)

Spurte da om det var intensjonen med forskriften. Nei, men slik er det dessvere. Da må de som driver aktivt altså kjøpe 2 våpen = FLERE våpen i omløp. Svar: Ja dessverre e det slik at de seriøse blir rammet, men slik er det....

 

VAR IKKE MULIG Å REGGE VÅPEN TIL FLERE BRUKSOMRÅDER!

 

NISSELAND!


Detter jo tøv. 
Kikkertklassen (jegerklassen) i DFS er jo laget for at man skal kunne bruke sitt jaktvåpen i DFS konkuranser. 


 

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden av topic, men hva sier regelverket om bruk av våpen i andre organisasjoner enn den man har søkt om.

F.eks, et helt hypotetisk tenkt tilfelle - dersom man har en 9mm pistol tiltenkt klasse militærfelt (og militærfelt står oppført på våpenkortet), som man finner på å bruke i NROF - vil det være innafor regelverket?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...