Jump to content

6.5x65RWS Langholdsprosjekt


KnuteriK

Recommended Posts

  • Replies 353
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fordi det er på tide at du oppdaterer "Langholdsjakttråden" din! :twisted:

 

Bildet Knut Erik har som avatar var i lokalavisa her for en stund tilbake sammen med en liten artikkel om hjortejakt.

Han er med andre ord godt kjent i bygda for sine hjortebragder og jeg kan avkrefte all tvil om antall felte dyr viss noen måtte ha det.

 

Den forrige "oppskytingen" jeg såg på 300 meter kunne iallefall stått på det doble holdet og likevel blitt godkjent

selv om samlingen var dobbelt så stor...og da er prosjektet fortsatt på forskningsstadiet 8)

 

Når man går rundt med en genser der det står "Steikje Galen" på ryggen......så vil jeg absolutt tro det er riktig mann vi snakker om her! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Den genseren er god og varm ;)

 

Hvis man først skal snakke om å være ærlig under jakt, så blir det mye bråk som regel.

Å jakte hjort innebærer mye bråk, jeg har ikke opplevd maken til helvete siden jeg begynnte med det for 14 år siden. Sjalusi og misunnelse er vel den største grunnen til alt bråket.

 

Når man da smeller avgårde ett skudd på hold lenger enn de andre jegerne behersker, eller setter en pille i hodet eller nakke på en hjort, da kan man forvente litt av hvert. Og når ferdighetene til den eldste jegeren skal være malen for alle de andre, ja da blir det vanskelig. Spesielt siden denne jegeren skyter 30 skudd pr år, og skyter hjort som er max 50 meter unna. Da spiller det liten rolle at jeg og evnt andre, har 3000 skudd på samvittigheten fra april til september.

 

Jeg satt og leste i et Jakt blad idag tidlig, ang dette med sel jakt. Der står det: Seljakt er havets storvilt jakt. Under seljakt skytes det kun mot hode, og siden dette er en liten blink, kreves det en god rifle og kikkert. Dette er skarpskyting på sitt beste. Det beste er å sikte høyt i hodet, enten blir det treff, eller bom, dette for å unngå å skyte i kjeven. Har du truffet i kjeven, vil selen dykke, for så å komme opp igjen, og svømme med høyt hode, slik at du kan skyte en gang til for å forsøke å avlive den.

 

Les gjerne de linjene et par ganger.

 

I mine øyne er en sel, like mye verdt som en hjort. Jeg tror ikke jeg er noen dårligere skytter enn en seljeger. Jeg skyter aldri konsekvent mot hodet på en hjort. Dette gjør jeg KUN når den er så nærme at jeg VET at jeg treffer. Jeg skyter aldri en hjort i ansiktet, kun fra siden, helst kun bakfra. Men skriver jeg eller forteller jeg at jeg skyter en hjort i hodet på 15-20 meter, så reagerer folk. Men under seljakt, er dette helt akseptert, it is the only way. Og da skytes det på mye lengre hold enn mine 15-20 meter. Jeg skal innrømme at jeg har skutt hjort i hodet på over 200 meter. Dette har vært dyr som har fått avskutt rygg, og som ligger å prøver å reise seg. De holder da ofte hodet opp og orienterer seg, mens de ligger i gresset. Istedet for å springe bort, og risikerer at adrenalinet i dyret stiger hinsides og at dyret faktisk klarer å komme seg på beina (dette har jeg prøvd), sender jeg heller avgårde ett skudd for å raskt avlive dyret. Og når man skyter skudd etter skudd på en liten klisterlapp på 100-200 meter, så burde man være istand til å treffe et hode, som er noen ganger større.

 

Jeg skriver ikke dette for å starte noen debatt, eller forsvare hodeskyting på hjortevilt, men jeg synes at de som er så fryktelig i mot det, må åpne øynene litt og ikke legge sin egen begrensning som "grense" for hva andre skal klare/gjøre.

Alle som jakter ettestreber å felle viltet uten skader, det er jeg 100% sikker på. Selv om det kun var ei kråke. Første gang jeg skjøt på ei orrhøne, så fjøra føyk, men fuglen fløy over fjellet, sov jeg nesten ikke om natta. Da var jeg 16 år. Det samme har skjedd når jeg har skutt mot hjort og ikke funnet igjen dyret etterpå. Men når man innerst inne vet at man gjorde alt man kunne for å lykkes, så må man slå seg til ro med at ting kan skje.

 

Det er kun en selv som vet hva man er god for, ingen andre kan dømme noen og si at du er en dårlig jeger/skytter, og at du ikke skal skyte slik og sånn. Er man som meg, langt over snittet interessert i skyting og jakt, så legger man opp treningen deretter. Mange jakter fordi de må, og da blir det ofte deretter.

 

Selv om jeg nå skyter mange skudd på 500-1000 meter, er jeg langt ifra klar til å sende ei kule mot en hjort på samme avstand. Jeg vet at jeg KAN treffe, men med den erfaringen jeg har gjort meg hittil i livet, vet jeg at jeg mest sansynlig ikke treffer. Jeg har fått mange kritiske kommentarer når folk nå har funnet ut at jeg skyter på lange hold,(langholdskyting) og alle trekker paralell mot hjortejakta. Så om jeg i år får en skadeskyting, kommer nok de ondsinnede tungene til å si at, jaja, han skjøt nok hjorten på 789.32 meter, så da var det ikke rart at han bomma. Sånn er hjortejakta, iallefall her omkring.

Hvordan er det med seljakta der du jakter?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heisann!

Jeg har ladet og skutt 6,5x65R i noen år, men det meste fra 100 til 140 grs. Naturlig nok ligger jeg de foreskrevne prosent under dine ladedata og utgangshastigheter, et sted i mellom din 6,5x65 og 6,5x55.

 

Nå har jeg en lett, og kanskje litt kilen, kipplauf. Men jeg er overbevist om at det er lettere å oppnå de riktig gode samlingene med MRP enn men N15. N15 skal vel være likt MRP, men jeg har en oppfatning av at lengden på kornene varierer mere og at det er vanskeligere å oppnå sub 25mm med den.

 

Samlinger fra tommen og nedover er krevende, du må ha en god skytebenk. Ikke glem å sortere kulene etter vekt og friflukt. Hylsene må også sorteres etter vekt og prepareres på beste måte. Og glød halsene så slipper de kulene mere likt.

Link to comment
Share on other sites

Herlig tråd.

Det kunne ikke falle meg inn å skyte på vilt på + 300 meters hold. Det er jeg rett og slett ikke god nok til, og jeg nyyyyyter smygjakten og vil ikke bruke opp jakta på blinkskyting på lange hold. Men det er meg. Det er HELT greit for meg at du velger å jakte på andre måter, og så lenge du selv kjenner dine og våpenets begrensninger så må du gjerne både gjøre det, og fortelle om det!

 

Det er for øvrig flere kammerbrukere som har sluttet å dele sine jakthistorier fordi de har opplevet moralisme (jeg opplevde ikke ditt innlegg slik tikkat3). Dersom det rykker i moraltarmen til noen av dere som leser denne tråden synes jeg (altså meg personlig, brukeren Skaubjønn) at det er fint om dere går en tur i stedet :D

 

Fin tråd, takk for at du deler!

 

Bent

 

Edit:

Etter å ha lest tråden Langhold, hva og hvordan, en tråd jeg forøvrig savner en oppdatering på, ble jeg gjort oppmerksom på dette med pussing av løp.

Nå pusser jeg løpet etter hvert 100 skudd ca, og jeg må pusse lenge før ting blir reint. Men da jeg pussa i går, etter ca 200 skudd, med en ny løpsrenser jeg kjøpte, ble løpet reint etter 6 lapper. Er det den nye "såpa" som gjør dette, eller blir løpet lettere å holde reint etter litt bruk?

Har brukt Hoppes Nr 9 med Nitro solvent fram til nå, fordi den lukter så godt.

Har et par forslag. For det første: Hoppes #9 er en solvent som tar kruttrester. Du bør bruke mantelfjerner i tillegg. Jeg bruker skum som jeg lar ligge i løpet en stund, når det ikke lenger blir blått er løpet rent. Det finnes andre mantelfjernere også, de fleste stinker ammoniakk…

Videre foreslår jeg pussepropper. Fantastisk oppfinnelse!

Link to comment
Share on other sites

Takk for hyggelige oppmuntrende ord. :)

 

Tråden fortsetter, det er sikkert. Bestillte noe krutt idag, så neste helg blir det vel skyting på laangt hold, oppi skauen her. Har nå fått alle tillatelser jeg trenger av de som eier marka, samt politi, så nå skal det henges opp stål. Skal prøve å få opp noe denne helgen, det er fint vær her nå.

 

Det er veldig fascinerende å drive med skyting, uansett gren, men det er noe eget å drive med litt langhold synes jeg. Å lade noen skudd for å skyte hjort, som jeg tidligere har gjort, har ikke gitt det helt store. Man finner en god ladning og drar på jakt. Det funker jo helt knall, men siden jeg stadig vekk går glipp av skudd sjangser på dyr, grunnet at de er utenfor "rekkevidde", så har jeg sett behovet for å kunne sende avgårde skudd som plukker noen dyr der ingen skulle tru at nokon kunne bu :)

 

Av 30 felte dyr ifjor, var det kun 2-3 stk som ble felt på avstand over 300 meter. De fleste blir skutt på rundt 150, siden det er i overkant av 100 meter fra jakthytta mi, til mark kanten. Og dyra beiter ofte midt utpå marka.

 

Jeg driver også mye med smygjakt, det er jo det som er jakta for min del, bøjakt er noe jeg gjør for å få fortgang i fellinga av relativ stor kvote. I år skal vi felle 52 dyr. Så det sier seg selv at å smygjakte på så mange dyr, vil ta lang tid, selv om jeg av og til klarer både 2 og 3 dyr under ei smygjakt på ettermiddagen. Jeg bruker kikkerten fra veien, og speider oppi fjellsida, og ser jeg dyr, setter jeg kursen oppover. Veldig ofte skyter jeg dyr FØR jeg kommer til de dyra jeg hadde sett fra veien. Det er tungt arbeid, å dra flere dyr nedover fjellsidene alene er ikke noe jeg setter kjempestor pris på, og mange som har vært med meg på jakt, og fått svettet litt, sier at de ikke fatter at jeg gidder dette. Men det er noe eget ved å kunne krype og kravle oppover, og titte frem bak en einerbusk, og se hjorten stå intetanende å beite under 10 meter unna. Det er da jeg skyter dem i hodet.

Da er det bare å stikke dyret, vommet ut uten noe søl, så stripser jeg igjen buken, og drar sakene hjem igjen, eller til nærmeste skogsvei, så enten ATV eller traktor kan gjøre resten av jobben.

 

Jeg har gjort noen målinger, fra bilveien og opp dit jeg skyter mest hjort, avstanden er 860 meter, og det er ca 30 grader helling. Det frister å henge opp en gong i området der dyra er, og skyte seg inn på denne, men, foreløbig lar jeg det være. Dyra bryr seg uansett ikke noe om det, det fant jeg ut tidligere i vår, da 4 dyr beita 20 meter fra en stein jeg av og til skyter på. De løfta ikke på hodet engang, når kula smalt inn i steinen. Og lyden av klasket bar godt ned til meg på standplassen. Men når det er jakt, er det som oftest helt andre reaksjoner på dyra.

 

Ifjor opplevde jeg at jeg en dag på skytebana, skjøt en 30-40 skudd, på 300 meter, og skulle gå frem og se resultatet på en stein. Da støkkte jeg 3 dyr, som lå i krattet mellom meg og nedslaget. De reiste seg da jeg gikk frem, skytingen brydde de seg ikke om. Dette var midt i jakta, og jeg var rimlig ergelig da jeg ikke løp fort nok ned til standplassen igjen, og kunne skutt på dyra. Skytebana ligger midt i terrenget vårt. Mulig dyra er så vandt til all smellinga året igjennom, at de ikke reagerer under jakta heller.

 

Har ikke begynnt å lade noe jakt ammo ennå, vet at jeg kommer til å bruke Nosler Accubond, som i fjor. Denne kula gir jevnt over veldig gode samlinger, den har god BC og flyr da veldig godt. Jeg var ifjor innskutt på 150 meter, og erfarte at dy som ble skutt på 200 meter, eller lenger, ofte hadde treffpunkt i umiddelbar nærhet av siktepunktet. Ikke nødvendig å kneppe noe før jeg nærmet meg 300 meter.

 

Jeg skyter med lyddemper av den lange typen, og det er en god følelse å høre klasket av kula mot dyrekroppen. Når avstandene blir på det lengste, tar det ofte litt tid før lyden kommer tilbake, men med den optikken, vekta på våpnenet og snille rekylen jeg har, så ser jeg stort sett at kula treffer og at dyret faller, før jeg hører lyden.

Det er vel mange som opplever dette, og jeg synes det er betryggende. Å smelle avgårde et skudd uten demper, der man ikke hører annet enn piping i øra, gir meg ikke den tryggheten av at noe har truffet dyret et sted. I tillegg hører også de andre jegerene som ofte ligger opptil 1 km unna, klasket fra kula som traff dyret, spesielt om det er helt vindstille. Da bærer lyden langt. Suset fra kula i sin ferd mot målet, avslører også at det av og til skytes på langt hold, men det har ikke vært så mange kommentarene på det. :)

 

Vel, det kommer bilder og rapport nå når jeg har fått i sving skytingen,skal også legge ut bilder nå i helga fra standplass og til stålplatene rundt omkring. Ha en fin helg, alle sammen. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Da er det dags for en liten oppdatering.

 

Det har vært mye skyting i det siste, og jeg har nå fått meg en rekylbrems. Denne ble laget og designet av LongRange, og funker helt ypperlig. Grunnen til at jeg ville ha den er; under mye skyting med demper, blir det mye mirage, pluss at børsa flytter seg såpass mye at jeg ikke rekker å få målet i siktet igjen, før kula har truffet. Med skyting uten demper, blir det selvsagt ennå værre. Denne børsa har mer følt rekyl enn en 30-06, så rekylen er plagsom når man passerer 30 skudd. Med bremsen påmontert, flytter børsa seg minimalt, rekylen er mindre enn med demper, og jeg slipper mirage.

 

Uansett, tiden har kommet for å forberede seg litt til jakta, og jeg laddet igår opp 50 skudd med 140 grs Nosler Accubond. Jeg putta 55.5 grs N15 bak kula. Idag dro vi (jeg og longRange) på skytebana for å teste, samt å teste en ny Ruger M77 Mk2 i kaliberet 264 Win Mag. Jeg ladet Nosler Accubond i denne oxo, og satte 59 grs N15 bak dem der. Etter noen få skudd var jeg inne med børsa mi, pussa løpet i går, og tiden var moden for en aldri så liten hastighets sjekk. Ble positivt overrasket, Trond Are begynnte å banne, chronoen sa 955m/sek-957m/sek og 959m/sek. 264 Win Mag klarte 920 m/sek.

Så jeg er ganske fornøyd med dette. I fjor gav 57 grs N15 bak samme kule i 57cm løp 960m/sek. Jeg kan maks stappe inn 58grs. Men tror ikke det blir nødvendig. Skal sjekke i QL hva evnt 58 grs gir av fart. At den gir røde stygge tall ang trykk, bryr jeg meg lite om. De kommer allerede på 54.5 grs.

 

Vi satte opp en skive på 420 meter. Kneppa opp 28 knepp (0.5cm), og 4 venstre. Det ble 2 syvere i venstre kant, 1 nier i venstre kant, og 2 åttere rett over senter, ørlite til høyre. Syverne kom på slutten da vinden plutselig gav seg litt. 13 cm senter senter. Kan nok skyte bedre om jeg støtter opp børsa litt bedre, og konsentrerer meg mer. Uansett, denne samlinga er på høyde med mye av de samlingene jeg ser folk er fornøyde med under oppskyting på 100 meter, så hjorten er ikke trygg på 400m i år. :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvordan man kan forandre på parametre i PCB eller QL, slik at antall knepp stemmer overens med hva jeg faktisk knepper i felten?

OM noen vil prøve å få det til, her er info.

 

Kule: Nosler Accubond 9 gram, BC ca .490

Utghs: 957 m/sek

Høyde sikte: 67mm

0.5cm knepp @ 100 meter

Innskytingsavstand 150 meter

Høyde over havet: 90 meter

Temp: 15 grader

Vinkel: 6 grader

Avstand: 0-1000 meter

Intervall: 10 meter

Jeg er insskutt på 150 meter.

Knepper 11 knepp til 300 meter.

Knepper 27 knepp til 420 meter.

Knepper 58 knepp til 580 meter.

 

Jeg får ikke disse til å stemme med hverken PCB eller QL, men mener å ha lest at Roe skrev noe om å legge inn andre verdier i feks PCB, for å få korrekt tabell.

Fint om noen kan hjelpe meg med dette, da jeg står fast :)

Link to comment
Share on other sites

Det er en 72mm Zeiss, som ikke står på de laveste montasjene kan man si. Derav den høye avstanden. Takk for hyggelig tilbakemelding, skal prøve å holde tråden interessant. Må prøve å få fixa USB inngangen min, så jeg får lagt inn mer bilder. Det er jo snart jakt :)

Link to comment
Share on other sites

Fikk plutselig til å legge inn noen bilder, utrolig hva litt spytt kan gjøre i en USB kontakt. Det ble iallefall kontakt :)

 

DSC00602.jpg

Dette er en 3 skudd serie på 100 meter med 140 grs Berger VLD.

 

DSC00605.jpg

Bilde av børsa med brems.

 

DSC00604.jpg

Selve bremsen.

 

DSC00603.jpg

En annen vinkel, synes børsa er tøff, og den er vanvittig go å skyte med.

 

DSC00607.jpg

Det er ganske høyt opp til senter av sikte fra senter av løp.

Link to comment
Share on other sites

Av en eller annen grunn får jeg ikke lastet opp bilder i Galleriet lenger, får feilmelding "kunne ikke flytte bilder" etter at jeg har fått "bilder er lastet opp".... :?

 

Jeg bruker PCB 2.04 Beta og får programmet til å stemme på klikket og har etterhvert logget så mange skudd/ tatt så mange bilder av treffpunkt tag'et med temperatur/ lufttrykk/ utgangshastiget/ siktejustering/ skuddmelding til at jeg stoler på programmet.

 

Forandrer aldri på V0 eller G1 Bc oppgitt fra produsent (dvs Lapua/ Hornady), men er pinlig nøyaktig med notatene og innskytingen min er absolutt (3 skudd inn i klistrelappen på 118 lasermålte meter). Bruker disse data ut til 650 meter, har ikke klikk lenger på kikkerten.

 

Eksempel fra loggboken min for 6,5x55 pipa i Blaseren:

Avstand - verifisert treffpunkt - PCB beregning

 

268m - 15 klikk - 15 klikk

306m - 21 klikk - 20 klikk

374m - 27 klikk - 28 klikk

390m - 31 klikk - 30 klikk

447m - 40 klikk - 38 klikk

538m - 50 klikk - 51 klikk

585m - 58 klikk - 58 klikk

 

Det er disse dataene som er bakgrunnen for min nåværende kulebanekomp kalibrert for 998 hPa og 14C.

 

I forrige uke skjøt jeg en runde ut til 650 med 1000 hPa og 18C. Kronografering viste 14 msek raskere patron (754 vs 739 msek). Loggen min sier:

"633 meter. Sikte 650, 4 ned. Treff senter-høy, skuddmelding senter." Dette tilsvarer 63 klikk på kikkertrattet. Når jeg dytter dataene inn i PCB sier programmet 62 klikk for 635m. Pretty perfect.

 

Litt egenspredning fra skytter og våpen må man regne med. Knipser såfremt mulig bilde av skiva og legger notatene rett på bildet. Gjør det utrolig enkelt å verifisere data i etterkant.

 

Har med tiden funnet ut at dersom jeg får rare data: Legg de notatene til side. Det er overveiende fare for at jeg har gjort et eller annet galt.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen spesiell grunn til at du er innskutt på 118 meter?

Jeg skyter meg inn på 150 meter, da dette gir meg rom for å kunne skyte kjappe skudd ut til 250 meter, uten å tenke på å kneppe. Dette synes jeg er en fordel under jakt.

 

Det som er rart med både PCB og QL/QT er at hverken drop i cm eller knepp stemmer. Det er ca 3-5 knepp feil, der PCB og QL/QT vil ha meg til å kneppe mer, enn det jeg faktisk gjør i felt. Dette er mest markant fra 300 til 500 meter. Fra 500 til 900 meter stemmer det ganske bra, med pluss/minus 1 knepp. Fra 900 til 1200 blir det feil igjen, da må jeg kneppe mye mer enn hva programvaren sier.

 

Jeg er nok ikke så nøye som deg med å plotte inn ekstakt baro trykk, siden jeg ikke har tilgang til dette, men under lek med PCB og QL/QT finner jeg at det i værste fall skiller 2 knepp fra regnvær og surt vær, til sol og varmere vær. 2 knepp @ 1000 meter = 10cm. Dette er foreløbig irrelevant siden jeg ikke planlegger skudd mot hjortevilt på denne avstanden ennå ;)

 

Så jeg får fortsette og prøve, men ser at det beste er uansett og prøve seg frem i felten, og lage sin egen tabell, ut til feks 600 meter, noe jeg nå behersker veldig bra, uten at jeg vil bevege inn på nærmere detaljer. Problemet er som alltid, vinden. Der sliter jeg endel, og i 90 % av tilfellene, knepper jeg for mye på vinden. Spin drift merker jeg lite av foreløbig, mulig det er andre faktorer som opphever dette.

Link to comment
Share on other sites

Bare for sikkerhets skyld kan du jo teste kikkertsiktet ditt for å se om du får de klikkene du setter på siktet på papiret. Har testet dette selv. Sett en planke på høykant på 100m og slå en vatret vertikal linje på den. Marker et siktepunt i bunn og sett merker oppover streken for hver 30cm feks. Juster siktet (30 eller 60 klikk, alt ettersom) og skyt en serie mot puntet i bunn av streken, juster igjen og skyt en ny serie mot samme punktet. Fortsett til du er fornøyd og mål avstanden mellom gruppene og se om det stemmer.

 

Siktet ditt er jo av den dyre/nøyaktige sorten, men det skader jo ikke...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har allerede testet dette i forbindelse med at jeg fikk satt kikkertsiktet 100% i vertikal plan. Når man skyter på lange hold er det viktig at siktet er montert helt vertikalt, ellers vil man oppleve at treffpunktet forflytter seg sideveien når man skrur opp siktet for lange avstander. Men jeg kan uansett prøve noen skudd å dobbelsjekke. Skal få testet dette iløpet av uka. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter inn på 118 meter fordi det er der blinken står. Den står på nøyaktig 118 meter, ikke 100 eller 120 osv.

 

Spindrift merker du ikke noe til, den korreksjonen er en rent mekanisk reaksjon til avstand - ingen beregning involvert.

 

Det spiller ingen rolle om kikkertsiktet ditt er montert skjevt. Det som betyr noe er om du holder siktet skjevt i forhold til gravitasjon eller om du holder kikkertsiktet forskjellig mellom skuddene. Å skru siktet vannrett i forhold til låsekasse liner ikke opp kikkertsiktet med løpet. Der er ikke uvanlig at skyttere skyter med cant/vinkling på våpenet og rette sikter. Dårlig forklaring, men det er det beste jeg kommer på akkurat nå...

 

3-5 knepp feil er 7-12 cm avvik @ 500m med ditt 0,5cm sikte. Disse cm må du nok akseptere som egenspredning fra skytter, ammunisjon og våpen. Om du ikke logger V0 og tag'er denne med temperatur eller tar hensyn til temp/trykk på treffpunktet så har du 2-3 av klikka dine forklart der. Da er du nede i de 0-3 klikk avvik som jeg har.

 

Gjør bedre notater så vil nok mye av usikkerheten/avvikene forsvinne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente ikke at man skal sette kikkerten vannrett mot låskassa, men i vinkel i forhold til hvordan man holder børsa. Som du skriver, mange kanter våpenet sitt, de som skyter mye, kanter like mye hver gang. Det jeg har gjort er å ligge i den skytestillingen jeg bruker, sette opp en hvit skive, bruke water og tegne en vannrett linje, som jeg senere stiller siktet etter. Jeg var faktisk en god del skjev før jeg gjorde dette. I all litteratur jeg har om langholdskyting, er dette nevt i samtlige bøker. Så jeg vil tro det har litt å si, spesielt mot 1000 meter +.

 

Skal ikke si at du tar feil, for det tror jeg ikke, men jeg vil tro at det har "noe" å si, og det skader uansett ikke å rette opp siktet. For skyting innen normale hold, betyr det nok lite.

 

Skal prøve med bedre notater, jeg har 3 steiner som jeg skyter på, dette er faste punkt, samme som dine 118 meter. Her kan jeg prikke inn treffene, spesielt på det lengste holdet som er 587 meter. Denne steinen er 15cm høy. 59 knepp gir bom, 58 knepp gir treff i øvre sjikt, 57 knepp gir treff i senter, gang etter gang, til og med under varierende temperaturer og vær. Det er kun vinden som avviker mellom dagene. PCB oppgir 60.5 knepp, som da blir for høyt. Iallfall om man skal skyte på hjortevilt. Jeg har jo selvfølgelig laget en tabell som stemmer med mine erfaringer, og denne blir nok oppgradert bedre iløpet av jakta.

Kan jo nevne at PCB oppgav 143 knepp @ 1000 meter. Da jeg prøvde, stod jeg 3 meter for lavt, og hadde dengang ikke nok knepp i siktet til å komme opp. 0.85mm skims under siktet har nå ordnet dette med god margin, og jeg kan kneppe ut til rett over 1400 meter. Jeg har vel omtrent 290 knepp til rådighet når jeg er innskutt på 150 meter. Det er utrolig hvor mange knepp som går med etter 1000 meter :)

Link to comment
Share on other sites

Du må legge inn alt klin-nøye, hastigheten må være den du har når du skyter, ikke den du hadde da du kronograferte, osv.. og BC må være riktig, det er det ikke sikkert den er.

På 5-600m er det ikke sikkert du ser noen effekt av trykk, om du skyte på samme sted - du skyter ikke kraftig lavtrykk med liten kuling og regn likevel. Kanskje er tempereraturen så jevn der du er at du ikke ser den heller.

 

Skyter du oppover eller nedover

Skyter du på et sted so ligger høyere enn der du skyter inn

har du samme utgangshastighet som der du skyter inn

samme temperatur?

osv..

Spindrift er vel 1 eller høyst 2 knepp på 600m, hvem kan skille det ut ifra vinden?

 

iht. mine notater skiller det omtrent 0.3mrad fra midtvindters og -15 til sommer og +25 @600m, det er 6 av dine knepp

De gangene jeg har målt hastighet (eller anslått den etter temperaturen) på stedet, og nitid lagt inn ALT i PCB og lignede programmer, så har det stemt på pluss minus ett klikk

Kan nevne et tilfelle i sommer, hvor jeg kom med ny ladning og ny rifle, men innskutt @ 200m - noen få skudd knestående mot 200m gongen over kronografen, la inn de 769m/s jeg fikk i snitt, temp. og trykk, og valgte Lapua Scenar i "bullet library".

800m skulle være 81 klikk, så ratta opp og skjøt, det var vindstille, på Ø30 plate, 3 pling av 3, så stoppa for å ikke ødelegge godfølelsen... det var så dårlig sikt av spotting var håpløst på 800m. Aner jo ikke hvor på plata jeg traff heller.

 

 

Og, det viktige med siktenes retthet: aksen som stiller siktet opp må være loddrett når du skyter, det er det som teller.

På en RFK er f.eks. siktet montert på sida av kanonen og overhodet ikke rett over pipa, det går helt fint for en holder trådkorset rett ift. verden omkring., den greia skyter krumt..

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter stort sett på skytebanen, og det gjorde jeg sist oxo. Fra standplass kan jeg skyte ut til 600 meter. Det var dette jeg gjorde sist, da jeg skjøt inn jaktammoen, og da jeg kom hjem, la jeg alle data inn i PCB for å se om det stemte.

 

Jeg syns PCB er et flott program, og QL og QT er også veldig hendige. Når jeg i somme skjøt med 123 grs lapua scenar, stemte QL/QT veldig bra, og PCB var også så og si korrekt. Da lå jeg på 990 m/sek. Da stemte ting bra ut til 6-700 meter. På 1000 var det ingen harmoni i det hele tatt.

 

Jeg har nå lagt inn Nosler Partition som kule, da jeg ikke finner Accubond i biblioteket, men jeg tror de har samme BC.

Men uansett, ting retter seg etterhvert. Jeg har iallefall funnet "god"ladningen for jakta, og det er jo det viktigste med hele skytingen, da dette er høydepunktet av årets aktiviteter. :)

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden liker jeg!

Fortsett med å oppdatere.

Et lite spørsmål, hva slags type pappskive ble brukt på 420m? En 1,5m?

 

Driver ikke selv med langsholdsskyting(annet enn DFS felt), men i år er iallefall jaktbørsa skutt inn på avstander ut til 300m. Om det blir skutt etter dyr på den avstanden er mer usikkert. :-)

Link to comment
Share on other sites

Her har det skjedd ting uten at jeg har fått det med meg gitt.

 

Skiva som ble brukt er ei standard 100 meter skive, om det er noen standard. Jeg synes de er greie å bruke til alle hold, da svarten er en god representant for vital del hos hjort. Er jeg innenfor den, er jeg fornøyd. Å sette 5 skudd i en snuseske er ikke mitt mål, det får BR gutta ta seg av :)

 

BC'n på Accubond var litt høyere enn hos Partition ja, det regna jeg nesten med. Den flyr veldig bra denne kula, og den samler oxo veldig godt i de 2 løpa jeg har sendt den igjennom.

Jeg har lada ferdig all jaktammo, for årets hjortejakt. Satt og bladde i gamle notater, i fjor skjøt jeg denne kula med 57.5 grs N15 i hylsa. ser at jeg har notert 952 m/sek. Dette var med 57 cm løp. I år har jeg lada den med 55.5 grs N-15 og nå har jeg 957-958 m/sek i 68 cm løp.

 

Da jeg skulle lade idag, begynnte tankene å svirre om jeg skulle trikkle ladningene, med en sånn drypp dings. Jeg justerte kruttmålet någet lavt, og satte igang. Det tok ikke allverdens med tid, men jeg ble forbauset over hvor ujevnt målet mitt er. La godt merke til det da jeg veide alle ladningene, så veldig godt på utslaget på armen at det var store variasjoner.

1.2 grs på det meste, og det er mye.

Jeg vurderer nå å gå til innkjøp av noe elektriske greier, om noen har erfaringer tas det i mot med stor takk.

100 runder med accubond er nå klare til tjeneste, så da kan jakta bare komme. I tillegg har jeg gått til innkjøp av en Tikka T3 Super varmint, i cal 300 Win Mag, som blir skogsbørse, siden 6.5'n veier 8.5 kg ferdig ladda. Hvorfor begynner teksten plutselig å hoppe når jeg skriver? Hmmmm. Kanskje et hint om å gå og legge seg ??? Legger ut noen bilder fra dagens økt i morra, pluss noen bilder av nye riggen. Tror den kan bli en real dødare på 1000 meter +.

Link to comment
Share on other sites

Det ser da ut til at den funker greit. Har alltid brukt RCBS utstyr, ikke fordi det nødvendigvis er bedre enn annet, men det har nå engang blitt sånn, og det funker bra for meg. Så da må jeg se å skaffe meg en da. På tide med en telefon til statene, har en kompis der som fixer det meste. Får finne ut hva han skal ha for en sånn. Godt å vite at det ikke bare er jeg som er oppe seint idag ;)

Link to comment
Share on other sites

Forrige uke ladet jeg opp endel ammo, siden jeg har fått på plass en del stål rundt om på forskjellige hold.

Jeg endte opp med å lade noen 120 grs Partizan kuler, siden jeg har mye av disse liggende. 58 grs N15 ble lagt inn som drivstoff, noe som gav 970m/sek. Ikke allverden av fart, men det holdt til formålet.

 

Jeg pakka sekken med nødvendig utstyr, og dro avsted. Første hold 340 meter, plata er 14x14 cm. Treff på første skudd kaldt løp. Sånn fortsatte jeg utover en times tid, med maks 3 skudd for jeg var på plata. Helt greit, siden det bare var koseskyting. Skjøt 40 skudd iløpet av en time eller 2.

 

Dagen etter ble Longrange med, og jeg hadde nå gått over til 123grs Scenar med samme mengde drivstoff. Traff ikke så veldig godt, og da vi rigget opp et spottescope, ble jeg meget forundret. På et hold som lå på 5-600 meter, fikk jeg treff sender ganske kjapt. De neste skuddene på samme holdet, begynnte plutselig å gå en meter til høyre. Deretter en meter over senter, så under, så til venstre. Så plutselig treff igjen. Det ble enda værre lenger ute. Jeg gav til slutt opp. Kneppa siktet til null og skjøt på en stein på 144 meter. Treff umiddelbart. Demperen var glovarm, og det lukta klorin lang vei. Har opplevd at treffpunktet varier mye på langhold tidligere oxo, med bruk av demper.

 

Jeg kikka inni dempren på fredag, og så at hullene i bafflene ikke er runde men 6 kantet, og at det var langsgående striper som kunne tyde på at kula har sneia borti her og der. Kjøpte meg en 8mm langborr, og borra opp hele demperen, slik at nå er alle hullene helt runde igjen. Så er litt spent på om jeg jeg nå får litt bedre presisjon når demperen blir varm. I utgangspunktet ønsker jeg ikke å skyte med demper på langhold, men heller bruke bremsen, men pga lokasjon, frykter jeg nabokrangel pga støy ved bruk av brems. Mulig jeg sniker meg avgårde i morra på dagtid og tester med brems. Skal legge ut noen bilder fra lokasjon.

 

DSC00618.jpg

 

DSC00623.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er igrunnen Nosler Accubond kula jeg er mest interessert i å få tabell til nå.

Skal skyte børsa inn på nytt i morra da jeg har tatt av siktet i dag, og flyttet litt på det. Da blir det å skyte inn på 150 meter, klin nøyaktig, og så skal jeg printe ut en tabell som jeg har lagra på pc'n. Så får vi se hvor mye avvik det blir. Skal henge opp spylerveske kanner fylte med vann, på iallefall 4 avstander, og kalibrere tabell etter de.

 

Det blir da skyting med demper, siden demper blir benyttet under jakt. Kommer til å ta meg god tid, og prøve å la være å skyte varm demperen, for mye. Skal prøve å få tatt en del bilder av hele prosessen. Hadde jeg hatt kamera skulle jeg ha filma hele greia, men det har jeg ikke nå :( Litt greit med noen bilder inne her. Blir jo fryktelig mye tekst.

 

Har i tillegg tenkt å legge ut bilder og skyteavstander fra årets hjortejakt som begynner fredag, så kan dere følge med på det oxo. Da poster jeg reell avstand, og blir det for mye for enkelte, så la være å lese tråden. Med for mye tenker jeg, for mye detaljerte bilder av døde dyr, skuddskader innvoller og det som har med jakt å gjøre. Børse bilder og trofeer blir det heller dårlig med.

Link to comment
Share on other sites

Moderert avstander... :shock: Er det noe nytt enkelte har begynt med eller er det nye rutiner her inne?

 

Nei, desverre er det nok blitt gjort på en tråd her inne..... :?:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=30989&p=467362#p467362

tar meg friheten til å klippe/lime litt ifra denne tråden.

Det i rødt her, er i blått i gjeldende tråd (moderert) fra moderator.

 

Bruker den med konkurransestokk og det går fint. har plukket dyr på "druugt hold" (tallet kan vi la være. Jegermeistern.) så en god kikkert bør du ha.

 

hva blir det neste?

Link to comment
Share on other sites

He he! Dette skal bli spennende å følge med på! Det er jo en del guttunger på youtube som har filma seg selv mens de kjører i 250 km/t, blir sugd av dama og spiser en kebab samtidig :lol:

Det er jo ikke alltid like lurt har de fått erfare

 

Tipper dette blir rabalder. Jeg har ikke mer øl eller popcorn igjen etter helga, godt jakta ikke starter før fredag...

Link to comment
Share on other sites

Supert, da henter jeg det når jeg drar forbi.

 

Det blir jo ikke filma noe ifra selve jakta, kun fra trening, og det kan man vel ikke si noe på?

Om noen føler for å moderere bort avstander, så får de heller bare gjøre det. Kan heller legge ut bilder på Facebook profilen min, og legge ut avstandene der. Er jo ikke sikkert det blir skutt på langt hold i det hele tatt. Dessuten har det vel allerede vært en lang diskusjon om hva som er langt hold, uten at jeg husker hva folk ble enige om der. Den berømte snuseska bruker jo å dukke opp som norm, uten at jeg synes den er representativt for noe som helst. Tar man heller sirkelen i reinen, og sier at man skal sette 5 skudd inni den på xxx antall meter, så er jeg enig. Det er jo vital sone vi er ute etter, ikke å treffe i øvre del av hjertet eller bakre del av hjerna.

 

Folk må gjøre som de vil, så gjør jeg som jeg vil, jeg tror uansett noen vil ha nytte av det jeg poster, enten på den ene eller andre måten. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...