Jump to content

6.5x65RWS Langholdsprosjekt


KnuteriK

Recommended Posts

  • Replies 353
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Den berømte snuseska bruker jo å dukke opp som norm, uten at jeg synes den er representativt for noe som helst. Tar man heller sirkelen i reinen, og sier at man skal sette 5 skudd inni den på xxx antall meter, så er jeg enig. Det er jo vital sone vi er ute etter, ikke å treffe i øvre del av hjertet eller bakre del av hjerna.

 

 

En kjenning som skyter rådyr på politisk ukorrekte hold mener max hold er den avstanden han kan treffe et A4-ark på.

 

Ser fram til jaktrapportene dine, og håper moderatorene ikke maler alt blått...

Link to comment
Share on other sites

Bra film, og bra skutt. Vet av egen erfaring at å treffe på 600m og utover ikke er lett! Det er virkelig da at det begynner å bli virkelig "kjilent". Mange små ting gjør store utslag, som du selv sa så er vind du nesten ikke merker mange knepp......Kanksje er det forskjellige vinddrag som virker på kula i forskjellige retninger i løpet av flyvetida, som man ikke merker fra skytterens posisjon også....

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke enkelt dette, det er helt sikkert. Kannene er Shell vindusspylerkanne på 4 liter. 30x40 cm, tipper jeg.

Jeg har en liten mistanke om at demperen min ikke liker å bli varm. Under skyting forrige uke, hadde jeg uforklarlige treff, der nedslaget gikk over og til høyre, mer og mer, med ett og annet treff i senter.

 

Begynnte å merke dette litt i går oxo, skjøt en del med kameraet av, og så nedslag 4-5 meter over kanna, uten at jeg kneppa opp. Så jeg bør egentlig ta testen en gang til, uten demper, for å se om ting oppfører seg likt da.

Skal uansett tilbake dit nå, og prøve en 3-4 skudd på 665 meter, for å se om jeg treffer nå når alt er helt kaldt igjen.

 

Skal skrive om resultatet etterpå. :)

 

Jeg tror uansett at hjorten får gå i fred på over 500 meter, med mindre jeg blir overbevist om noe annet, noe jeg tviler på nå så nært jaktstart. Vi får se. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om du bruker de kannene som en benchmark på hvor langt ut du kan skyte hjort. Men blir ikke 30x40 cm litt stort i forhold til å gi deg som skytter litt tabbe-margin?

Her er et bilde av en 22,5 cm papptallerken festet på en jaktfelt-blink av en hjort:

IMGP5212_small.JPG

 

De to skuddene er forøvrig kaldløpsskudd med to rifler i en del sidevind fra venstre på 375 meters hold. Spesiellt med lette jaktrifla i 308win (treffet nede til høyre) begynner marginene å bli farlig små for min del på dette holdet.

IMGP5210_small.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jo, kannene er nok litt store, nå var egentlig målet med skytinga å finne ut om PCB og QL/QT fungerer i praksis i mi børse, noe det gjorde ut til 665 meter. Prøvde igjen idag, men samme resultat som igår. Nedslagene satt tett rundt kanna, men den henger der uskadd ennå ;) Skjøt 3 skudd.

Så jeg får se om det blir litt mer testing iløpet av jakta (IKKE PÅ HJORT), men da med brems istedetfor demper.

Link to comment
Share on other sites

Moderert avstander... :shock: Er det noe nytt enkelte har begynt med eller er det nye rutiner her inne?

 

Moderatorene har bedt styret se på dette, det er uklart i regelverket hvordan de skal forholde seg. Styret holder på å revidere/skrive sammen regelverket, og dette blir et punkt der. Vi er snart ferdig med et forslag som vil bli lagt ut i NOJS medlemsforum til diskusjon. Inntil videre har moderatorene ulne retningslinjer å forholde seg til, og vi vil be om noe tålmodighet.

 

For styret i NOJS

 

Bent Storå

Link to comment
Share on other sites

Det er et åpenbart lovbrudd å skyte etter et rådyr på feks 400 meter i Norge, så hvorfor skal ikke dette modereres på lik linje med andre lovbrudd?

 

Hva er det dere vil oppnå med å legge ut fotobevis og oppgi avstander som dette? At langholdsjakt får aksept i Norge? Jeg skal garantere at det motsatte blir resultatet, at vi får en maksgrense på skyteavstand ( feks 149 meter er greit, 151 meter medfører politianmeldelse) vil vi det?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette er det ikke du som avgjør Poacher. Åpenbare lovbrudd vil og skal modereres. Det er gråsonene som er vanskelige, og vi jobber med å finne fornuftige formuleringer på dette nå. Dersom du vil mene noe om dette er du og andre NOJS medlemmer velkommen til å diskutere dette i medlemsforumet så snart styret har ferdig vårt forslag.

Link to comment
Share on other sites

Har idag vært ute og tatt siste finpussen før jakta. Ble litt overrasket da jeg skjøt 3 skudd mot pappskiva på 150 meter, og fikk et treffpunkt 4 cm for høyt, og 6 cm til venstre for senter. I filmen ser man tydlig at mine treff i kannene sitter mot høyre, og på siste hold er jeg relativt langt høyre. Ved innskytinga før filminga stod alle skudd i senter @ 150 meter. Jeg nar i tillegg nullstilt tårnene på siktet. Var derfor litt rart at det plutselig ikke var sentertreff idag, ved samme hold og ammo, med samme innstillinger på siktet. Men nå er det forhåpentligvis i orden.

 

Skal opp om 5 timer og sjekke om det er noen dyr i terrenget om morgenen, slik at jeg vet hvor jeg bør være på fredag.

Nå blir det snart spennende :)

Link to comment
Share on other sites

Da har årets første hjort gått i bakken. Det gikk ikke helt etter planen.

Da jeg skulle gå på post idag, spratt det plutselig ut et dyr på marka jeg gikk langs kanten av. Vi var vel like overrasket begge to :)

Dyret ble bare stående og kikke, så jeg benytta sjangsen til å legge meg ned, fjerne linsebeskyttelsen og slå ut to-fot og sikte litt. Siden det var rimelig skymt ble det til at jeg satte skuddet litt lavere enn det jeg pleier. Resultatet ble en ganske knust bog, og kula har skiftet retning og gått langt bak i dyret, den hadde gått ut på tvers i bakre del av ribbeveggen. Dyret løp 10-12 meter og ble liggende. Skyteavstand ble målt til 68 meter i etterkant. 140 grs Nosler Accubond i 960 m/sek lager mye mos når man treffer midt i bog kula.

 

Spissbukken var forøvrig veldig liten, den har nok hatt en hard vinter, vil anslå slaktevekta til å være mellom 30 og 40 kg. Her er et par bilder. Jeg kunne tatt flere, men siden jeg hadde en regelrett grisejobb forran meg, valgte jeg å slakte dyret og berge det så fort som mulig. Ikke en lekker start på sesongen, men shit happens. Er ikke første, og heller ikke siste gangen dette kommer til å skje. Jeg angret litt på at jeg ikke skjøt dyret i nakken, men..............................

 

DSC00635.jpg

 

 

DSC00636.jpg

Link to comment
Share on other sites

I går morges fikk jeg felt en liten kolle. Avstanden var 256 meter. Vinden var veldig svak fra venstre, så jeg holdt 10 cm til venstre for bogplata, og traff mer eller mindre nøyaktig der jeg sikta. Dette resulterte i et perfekt lungeskudd, som ikke ødela bogene. Dyret sprang 110 meter før det tryna i ei 3 meter dyp grøft som skiller innmarka fra utmarka.

 

Som bildene viser lager ikke Accubond særlige store skudd sår, og dyret stod perfekt i forhold til skytevinkel. Gjennom skyting var det oxo.

 

Det siste bildet viser marka det ble skutt på, dyret stod opp i det høyre hjørnet, som på det lengste er 320 meter.

 

DSC00637.jpg

 

DSC00638.jpg

 

DSC00639.jpg

 

DSC00640.jpg

 

DSC00641.jpg

 

DSC00642.jpg

Link to comment
Share on other sites

På formiddag idag, satt jeg i noen timer og studerte et dyr som lå oppe i lia der jeg jakter. Pga tett vegetasjon i området rundt dyret, er det mer eller imdre umulig å komme innpå. Men fra der jeg satt, er det fint å skyte, om man behersker laaange hold. Dyret på bildet ligger her 733 meter unna. Jeg studerte dyret og terrenget i lenge, og totalt 7 dyr lå eller stod rundt om på forskjellige steder. Jeg tok noen bilder gjennom håndkikkerten min på 8x og forstørret de etterpå. Noe dårlig kvalitet. Tok bilde mens dyret ligger, det er nesten umulig å se det, det var enklere på ordentlig. Tok også bilde etter at det reiste seg. Det ble stående urørlig i over 20 minutter med bredsiden perfekt til. Etterhvert oppdaget jeg oxo en kalv til høyre i vegetasjonen. Uaktuelt for meg å skyte på dette holdet pr dd. Men en gang i fremtiden, kanskje. :)

 

DSC00645.jpg

DSC00646.jpg

DSC00647.jpg

DSC00648.jpg

DSC00649.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke pc min med QL tilgjengelig, men for de av dere som har det, så kan dere finne det ut. Jeg har 960 m/sek 3 meter forran løpet.

Jeg kjøpte den nye avstandsmåleren fra Zeiss. Den har jeg målt nesten 1500 meter med. Duger vedlig bra om natta oxo, målte mye i fjor under måneskinnsjakta. Accubond er ei bra kule, har hittil i livet skutt 32 dyr med den, og den har ikke skuffa ennå.

 

Popcorn og Cola, javel, jeg liker begge deler, som om noen deler er det bare å sende ut :)

Skal en tur oppi skogen her nå og se om jeg kan får prøvd min nye Tikka T3 SV i 300 Win Mag, også med Accubond.

Link to comment
Share on other sites

Vel, siden jeg har skrevet om de to skuddene som har gått bra, må jeg vel skrive litt om det siste som ikke gikk bra.

I går morges, ganske sent på morgenen, hadde jeg egentlig tenkt å gi meg. Plutselig kom det 2 dyr luntende over marka og satte kursen for utmarka og tryggheten der. Jeg fulgte etter de 100 meter, og fant ei fin tue å skyte fra. Mens dyrene bevegde seg rolig oppover i terrenget, begynnte jeg å måle avstand. 121 meter, 134 meter osv. Jeg ga fra meg en lyd og det ble bråstopp på 164 meter. Korset fant bogen umiddelbart, observerte at dyret stod ørlite skrått, kompenserte for dette, løfta korset litt høyere og presset av skuddet. Vanligvis ender skudd lyden med et solid klask når kula treffer dyret, men ikke denne gangen. Lyden ebbet ut, og jeg så i siktet at dyret løp avgårde videre oppover i heia. Jeg fulgte det med siketet til det forsvant bak neon trær. Skudd sted og siste observasjons sted av dyret ble notert i hjernemargen. En lei følelse kom sigende ganske fort. Etter noen timer med bikkje, uten å finne så mye som et pels strå, var det bare å stikke innom skytebanen og sjekke. Testskyting viste treff 30 cm for høyt og 20-25 cm venstre. Jeg skjøt inn børsa på nytt, har testskutt idag, og alt er helt i orden. Kan ikke fatte hva som kan ha skjedd. Børsa har ikke blitt slått eller mistet. det eneste jeg har gjort er å skru av lyddemperen pga sinnsyke mengder nedbør, og tørket denne og børsa i et varmt rom.

 

Vel, jeg bruker ikke å dvele så lenge over sånne ting, ting skjer, det er helt sikkert. Håper at det ikke ligger et dyr med beina i været oppe i skogen ett sted. Jeg har skutt 50 dyr siden forrige ettersøk, og har 8 ettersøk på 228 felte dyr. Dette er det 5 ettersøket som har endt opp med resultatet "bom".

Noen som føler for å kommentere? Vær så god :)

Link to comment
Share on other sites

Børsa har ikke blitt slått eller mistet. det eneste jeg har gjort er å skru av lyddemperen pga sinnsyke mengder nedbør, og tørket denne og børsa i et varmt rom.

Er det treskjefte på rifla ? I så fall er det mulig stokken har vridd seg under tørk, og eventuelt presser på pipa.

Link to comment
Share on other sites

Lars_O skrev:

Shit happens, men siden børsa ikke er slått eller falt eller noe, så ville jeg nok sjekket den grundig med å ta den ut av stokken, sjekke alle skruer, montasje, kikkert. Kan jo være noe som har løsnet i løpet av skyting.

Knut Erik,

Det ville jeg også gjort. Det ser ut som rifla di driver med sånt, det er jo flere "rare" treffpunkt,og symptomer i slekt med dette.

Selv ville jeg funnet det vanskelig å stole på rifla etter slik oppførsel - og til ditt bruk ville jeg demontert den til minste skrue og gjort gullende rent, før jeg satte sammen igjen, med tilhørende sjekk for perfeksjon. Fokuspunkter ville være bedding, munning, lyddemper, siktemontasjer, og løpet innvendig.

JEg ville også pussa den noe så inst innih...te - med bronsebørste og JB, og Sweets, og alt jeg kunne finne i skapet. Systemriflepipene mine får av og til en tur ut i garasjen uten resten av rifla, for "dyptgripende puss". Om de har oppført seg rart, så oppfører de seg alltid mindre rart etterpå, iallefall en stund. Da gamle 6.5-284 pipa skjøt på slutten ca 30 skudd før den begynte å irritere meg, så kunne jeg pusse den til utmerket presisjon, osv..

Høggern skriver jo om pipeslitasje i en annen tråd, du kan kanskje ha nytte av den.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

30 cm avvik er MYE! Tror vi kan utelukke pipeslitasje og spenninger i stokk/ montasje.

 

Fryktelig kjedelig dette, fordelen er jo at det ble ren bom! Man hører tydelig klasket på litt avstand med lyddemper ja, og finnes ikke hår eller blod så er ikke dette noe å gruble over...

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg akkurat kommet hjem fra skytebanen. Har idag demontert absolutt alt, og pusset løp. Ingenting var løst før demontering iallefall. Jeg har en laminatstokk, denne vil jeg tro er rimlig "dau", så jeg tror ikke det var problemet. Uansett, da jeg kom til skytebanen, ladet jeg opp med 3 skudd, og de stod 5 cm over senter av innertier, midt i sideveien. Dette var mistenkelig bra, spesielt med tanke på at alt har blitt demontert og pusset. Eller så har jeg fått meg ei feit "take down" børse ;) Jeg har 150 meter som innskytings avstand, så 5 cm over @ 100 meter er vel i riktig retning.

 

Det er et lite mysterium, det er sikkert. Jeg skal prøve å stole på våpenet videre i jakta. En jaktkamerat som hørte skuddet fra 200 meters avstand, sa han reagerte på at det smalt veldig mye da jeg skjøt. Han har aldri hørt at børsa mi har laga så mye lyd. Han var med under test skytinga i går morges, og sa han hørte stor forskjell på første testskudd, og de andre som kom etterpå. Jeg tenkte også at det smalt mye på skytebanen da jeg skjøt de første skuddet, men lot meg ikke affisere. Mulig det har vært noe med ladningene. Synes uansett at det var en voldsom reaksjon. Hylsene har blitt sjekket, og alle er identiske med tanke på trykk merker. Alle hylsene er ladet for hånd på vekta, siden krutt målet hadde variasjoner med over 1 grain.

 

Jaja, er løpet ferdig, så har jeg en liten høne å plukke med han som anbefalte løpet, det skal ifølge ham holde minst 4-5000 skudd, normal ladda. Jeg har sluppet avsted 2200+ noen få, og håper på 2000 til. Jeg er uansett klar for å få meg en ny demper. Noen som vet om Hausken tar imot dempere og gir en vurdering på om de er utslitte/defekte? Min har passert 8000 skudd.ø

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyst til å si " ingen sjangs i helvete for at den pipen din kommer til å holde god presisjon i 5000+ skudd"

Det har jeg ikke helt dekning for å si, men med den hastigheten du kjører ville ikke JEG forventet mer enn 2000 skudds levetid, vel og merke med presisjon..

Jeg har ca 900m/s sek i min 6,5-284, og da jeg ved en anledning lå opp i mot dine hastigheter var utbrenningen i kammerenden ekstrem etter få skudd...

Jeg har "Peret" det, og han sier at temperaturen øker ganske mye litt over 900m/s..

Std piper hos meg har holdt 3000 skudd.

Jeg synes ikke helt det forklarer en plutselig slenger dog, jeg fikk typisk dårlig presisjon etter en puss, som kom seg etter 20-30 skudd, for så å falle igjen etter kanskje 100....

Mustisk.

Har du sjekket kikkerten ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen anelse om levetid på løp. Det som slår meg er at om jeg lader MINE hylser ned til minimum, og begynner å få soting pga lavt trykk, så er jeg fremdeles på 900 m/sek +. Løpet er av typen Hart, jeg har ingen anelse om dette merket heller. Våpensmeden sa at han kjøpte Hart da dette skal være av bedre kvalitet enn Tikka's original løp, og det gamle Tikka løpet mitt fikk mer enn 6000 "vanlige" 6.5x55 skudd, i tillegg til over 2000 6.5x65RWS skudd, med hastigheter på rundt 94-990 m/sek, avhengig av kulevekt. I tillegg har Hart 2 eller 3 forskjellige kvaliteter, dette skal være Grade 3. Men det vet nok mange her inne mye mer om enn det jeg gjør. Jeg bare betaler for det jeg tror er bra, og skyter med det. Løpet kosta forøvrig nesten 7 lapper, uten at det trenger å bety noe som helst.

 

Kikkerten virker å være i orden, jeg har jo skrudd mye på den, pga langhold skyting, og jeg har lest at tårnet kan bli utslitt av dette, og at den ikke holder kneppene nøyaktig lenger. Men at den skal "glippe" eller noe, har jeg aldri hørt om, og det er det vel ingen kikkerter som gjør heller. Jeg er som mange sikkert skjønner ingen teoretiker, ei heller opptatt av å finne ut hvordan ting fungerer. Jeg bruker redskapen fullt ut, og lærer den å kjenne på den måten. Synes det er veldig greit fremfor å lese seg frem til alt mulig, som jeg egentlig ikke har bruk for å vite. Hvis børsa i fortsettelen har nykker, så blir det å sette over siktet på 300 Win Mag'n og bruke den i stedet. Den er i allefall ny :)

Link to comment
Share on other sites

tillegg har Hart 2 eller 3 forskjellige kvaliteter, dette skal være Grade 3.

 

Hart leverer bare en grad, og det er "top of the line" Har hatt ei pipe tidligere selv, har ei som er ubrukt pr.d.d og har skutt med flere. Hart leverer gode piper.

Hart Rifle Barrels are produced with only the highest grade of stainless steel. We only make one grade of barrel. We do not sell a second best!
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg ser det på Hart sine hjemmesider. Merkelig at våpensmeden snakket om flere kvaliteter. Skal ta en prat med ham.

Det har vært et for jævlig regnver her , så jeg har ikke vært på jakt. Mulig jeg tar en tur oppi lia med 300'n nå på dagtid, og så tar jeg med RWS'n til jakthytta og posterer der til kvelden.

 

Mer info kommer :)

Link to comment
Share on other sites

 

Det er et lite mysterium, det er sikkert. Jeg skal prøve å stole på våpenet videre i jakta. En jaktkamerat som hørte skuddet fra 200 meters avstand, sa han reagerte på at det smalt veldig mye da jeg skjøt. Han har aldri hørt at børsa mi har laga så mye lyd. Han var med under test skytinga i går morges, og sa han hørte stor forskjell på første testskudd, og de andre som kom etterpå. Jeg tenkte også at det smalt mye på skytebanen da jeg skjøt de første skuddet, men lot meg ikke affisere. Mulig det har vært noe med ladningene. Synes uansett at det var en voldsom reaksjon. Hylsene har blitt sjekket, og alle er identiske med tanke på trykk merker. Alle hylsene er ladet for hånd på vekta, siden krutt målet hadde variasjoner med over 1 grain.

 

 

Hadde en 22lr pistol med A-tec demper. Opplevde det samme der. Første skuddet smalt mye, mens de påfølgende var fine uten hørselvern. Kan det ha noe med at demperen trenger kruttgass for å fungere optimalt? Virker uansett litt rart.

Link to comment
Share on other sites

Dette høres ut å være et ubehagelig problem å ha på ei rifle som man skal skyte på langt hold med, spesielt når treffpunktet forandrer seg så mye som det gjør. Det kan jo få veldig uheldige konsekvenser i jaktsammenheng. Det er kommet fram mange nyttige tips i tråden her om ting som bør sjekkes, mye er nevnt men jeg velger å komme med noe synsing selv.......

 

Hadde det vært mi børse hadde jeg begynt i denne enden, og nøste:

1. Skru av demper og testskyt uten, gjærne flere dager under ulike forhold, og på mange hold. Du har selv nevnt at du tror at den flytter treffpunkt da demper blir varm. Jeg har hatt flere dempere og dette har ikke skjedd hos meg så jeg synes at dette kan tyde på at det er noe "muffins" med demperen. Om den ikke sitter rett kan jo dette gjøre ting med treffpunktet ditt.....Dette blir spekulasjoner fra mi side men det er jo forholdsvis lett å sjekke. Går børsa riktig uten demper så...viola....reklamasjon!

 

Om ikke dette hjelper så hadde jeg sjekket videre:

2. Montasjer

3. Bedding og skruer

 

...men jeg forstår at du har sjekket punkt 2 og 3.

 

4. Bytt kikkert og test med den. På denne måten får man utelukket at det er her problemet ligger.

 

5. Sjekk gjengene på pipa di. Er disse skjeve så blir demperen satt på skjevt selv om den selv er rett. Dette må derfor sees i sammenheng med pkt.1. Både punkt 1 & 5 kan gi merkelige pipesvingninger som kan gi utslag som de du har nevnt.

 

6. Sjekk om det er andre ting som du ikke har sjekket som kan ha innvirkning på presisjon. Er det det, så sjekk også dem.

 

7. Om du ikke finner feilen, prat med en kompetent børsemaker og hør hva han har å si

 

8. Bytt pipe og se om dette løser problemet. Hvis ja, da var pipa di utskutt eller hadde feil, hvis nei....

 

9. ...avlever aldri lange jaktskudd med rifla

 

 

Jeg støtter forøvrig de som er skeptiske til at pipa di holder 5000+ skudd. Etter min mening er dette rett fram urealistisk, med god presisjon. Skulle jeg tippe så hadde jeg tippet rundt det halve. Høy hastighet koster alltid pipestål uansett hvordan man vrenger og vrir på det.

Link to comment
Share on other sites

Det som jeg finner litt merkelig er, at den har fungert fint, helt grem til dette skuddet på jakt. Har hatt noen merkelige treffpunkt under skyting på 665 meter, som jeg la ut film av, men har skutt ut til 850m uten noen nykker. Det skal sies at jeg ikke har noen problemer ved skyting uten demper/med brems. Så jeg holder en foreløbig knapp på demperen. Jeg skjøt ett skudd med den kvart på sju i kveld, før jeg gikk på jakt, og den traff helt perfekt på en stein som lå 154 meter ifra veien der jeg parkerte. De 5 hjortene som stod 600 meter lenger oppe i dalen da skuddet falt, brydde seg lite om det, men de kom heller ikke ned på marka mens det var skytelys. De kom 10 minutter seinere :(

 

Er litt i villrede, men synes det skal være rart at jeg plutselig får en ny treffpunkt forandring, uten å skyte demperen varm. Jeg skal se om jeg kan lade opp noen 144grs SMK kuler i helga, og testskyte uten demper på den kanna som henger @ 665 meter, og se om variasjonen i treff er like stor da. Da er det i værste fall løpet.

 

Tusen takk for alle innspill, setter stor pris på det :)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg funnet feilen, vil jeg tro.

I går dro jeg på skytebanen igjen, og da jeg kom dit begynnte jeg å fikle med lyddemperen. Da jeg i vår skiftet løp, fikk jeg tilpassa et rør av samme type som ytterrøret på demperen. Grunnet at løpet nå var 11cm lenger enn det forrige, ville jeg skjøte på et rør i bakkant av demperen, for å fylle ut det tomme rommet i stokken. Vel, jeg tok av dette røret og oppdaget da at foringen som er skrudd inn i demperens bakside, som omslutter løpet, hadds skrudd seg et stykke ut. Dette har ført til at demperen ikke har blitt skrudd skikkelig på. Foringen er nok i trangeste laget, og når løpet blir varmt, setter antakligvis foringen seg fast i løpet, den smelter fast. Når jeg da skrudde av demperen, har jeg fått noen runder før foringen har kommet etter.

Uansett, jeg skruddd foringen inn igjen, monterte demperen og skjøt noen skudd, som alle stod lavt. Etter litt knepping er ting nå tilbake der de skal være, og jeg senker skuldrene litt mer :)

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg gjorde som du sa, dro ut på jakt i kveld og veltet 2 dyr. Alt fungerte som det skulle, til minste mm. Herlig. Holdene var ikke så lange, 155 og 192 meter. Begge dyrene var spissbukker. Den ene velta på stedet, den andre løp en liten runde. Accubond viser seg igjen å være en superkule, gjennomskyting og lite blod og søl, bare store hull. Har tatt noen bilder, skal legge de ut i morra, for nå skal jeg legge meg og sove, så jeg kan jakte litt i morra tidlig oxo. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er lekkert at det er i orden igjen. Jeg er oxo spent på pipa mi, og har igrunnen mange tanker rundt den.

Om jeg finner ut at jeg skal skifte den etter jakta, hva vil du/dere anbefale av pipe da?

 

Ang Zeiss. Jeg kjøpte i fjor en 6-24x72, og måneskinnsjakta har aldri vært mer gøyal. Jeg ser jo alt, til og med @ 24x forstørrelse :) Skal ut i kveld, om det ikke regner alt for mye. Føler jeg har vært nok våt nå siste halvannen uka.

Link to comment
Share on other sites

Som vi snakket om isted, galskap å kassere en så svindyr pipe etter en 2-3000 skudd, men om den begynner

å oppføre seg på en slik måte at det ikke går an å stole på den på jakt så må jo noe gjøres, foreløpig ser jo ting bra ut.

 

Jeg mener det beste er å (når den evt blir "ustabil") få den maskinert i begge ender og fortsett å bruk den videre, tilfredsstiller den ikke så bytter du baker...tvert!

 

Lad ned treningsskudda dine til knappe 900 m/sek og la jaktammoen ligge på det den gjør nå, du trenger farten når dyra kommer ned på den "rette marka"!

 

 

Skitt jakt forresten, du er vel på vei ut døra i disse tider regner jeg med :D

Link to comment
Share on other sites

Kom akkurat inn igjen fra jakta nå. D ble ei kvigkolle på meg i kveld. Snek meg innpå og skjøt den på 18 meter. Skikkelig langhold, ring avisa :)

Jeg gadd ikke ta flere bilder av slakt med hull i, kan alltids legge ut de forrige jeg tok, men kan heller poste noen bilder om det skulle bli noe utenom det vanlige.

 

Det var uansett null blod i begge boger, enda kula gikk midt i bogen. Tenkte jeg skulle prøve å skyte der denne gangen, istedetfor hodet eller nakke, som jeg bruker å skyte på under sånne avstander.

 

Ang løpet, så har jeg fått et tips om hva som evnt blir neste løp, men jeg skifter ikke dette løpet før samlingene suger og alt blir ræva. Til jakt på normale avstander kan jeg sikkert bruke løpet selv om det har gått 7000 skudd. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ingen grunn til å beholde pipa, da jeg ikke vet hvordan jeg evnt skifter denne selv. Er mulig det er enkelt med rette verktøyet, men jeg bruker å overlate sånne ting til fagfolk :) Fikk 50 jaktkuler av en kompis idag, gjenstår å presse dem nedi hylsene, så har jeg litt ekstra ammo. Skal da ta en liten testskyting på ei viss spylerveske kanne som fremdeles henger i et tre ;) Det henger i tillegg ei på 795 meter oxo, den blei ikke filma i det hele tatt, så mulig jeg må låne det kameraet igjen til helga :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...