Jump to content

6.5x65RWS Langholdsprosjekt


KnuteriK

Recommended Posts

Så du mener at "lyden" jeg hører kommer fra kruttgassene da eller?

Jeg har ikke peiling selv, men har gått ut ifra at det er kula som lager lyden. Spesielt siden den opphører ved treff. Regner ikke med at kruttgassene følger med kula flere hundre meter?

 

Uansett, det er en "kul" lyd, og det er klasket til slutt jeg lytter etter, og det kommer stort sett alltid, iallefall ved skudd på hjort. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 353
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

lyden

Nei jeg aner ikke hvor den kan komme fra. Foreslo gass ettersom en kan se gass-strålen stå ut av demperen "lenge" etter skuddet. Den kan kanskje lage en lyd, kanskje slutter du å høre den når treffet lyder?

HAr noen en forklaring?

 

Eneste lyden jeg er vant til, assosiert med kula, er refleksjonen av kulesmellet, om det er fjell, og daler og bergsider. Det er av og litt sånn "woooossshhh", eller "pckjjooooiii" som øker fort i volum og avtar litt langsommere igjen,

Kulesmellet er ikke en suselyd i seg selv, men høres slik ettersom du hører et uendelig antall refleksjoner av det.

Står du like ved kula idet den passerer er det et skarpt smell. Særlig om du ikke venter det...

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er vel sikkert for at hodet er en liten blink i forhold til bogen, og at det kan skje uforutsigbare ting på jakt. Selv om du er 100% sikker på å treffe i hodet, hva om dyret vrir på hodet akkurat i det skuddet går, slik at du skyter kjeven av dyret? Da tipper jeg du angrer på at du ikke hadde skutt i bogen isteden.......

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også hørt denne "suselyden" på jakt noen få ganger, da på litt lange hold. Jeg har også tolket det som lyd fra kula, da den som gal mann sier, vedvarer til lyden av innslaget overtar. Det skjer imidlertid langt fra hver gang, hvorfor har jeg ingen forklaring på!

Link to comment
Share on other sites

Når jeg prøvde meg på 1040 meter i høst var denne lyden veldig tydlig i de elektroniske hørselverna. En suselyd som økte i intensitet frem til kuleklasket. Legger en godviljen til så hører en det på dette lydklippet: http://dl.dropbox.com/u/4713060/1040m.wav Var mye tydligere gjennom hørselvern enn på dette lydsporet. Jeg regner med det er refleksjoner av overlydsbølgen til kula slik som M67 foreslår lengre oppe i tråden.

 

edit: posta flimklippet som lydklippet er fra på youtube:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er std. oppsettet mitt,

- Swaro AT80, her stilt på 40x, som var litt mye

- Vortex adapter

- Canon S80, zoomet inn til bildet blir firkanta

 

Jeg tror jeg har vist dette fram i en tråd før? Det funker bra, men krever mye lys - kameraet har en eller annen slags autoinnstilling, blir det for mørkt så går det ned på oppløsning uten å si ifra.. = grøt

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en bukk i natt, LongRange var med og spotta, lyden var ikke særlig tilstede, mulig snøen dempa den noe, og at holdet ble for kort, 140-150 meter. Skuddet satt 5 cm lavere enn normalt og gjorde herlige ting med bogen på innslags sida ;) Bukken løp 30-40 meter, er sjelden dyra løper i det hele tatt, men nå ble det nå en gang sånn. Vurderer å ta med 300 wm ut i natt, men den smeller så mye at det er ikke sikkert det er så lurt. Har forøvrig montert en Sightron SIIISS 6-25x50 LR MD på den nå, så nå er den skikkelig kapabel, med 75 MOA i høyden, dvs jeg kan kneppe ut til 1450 meter. Er langt nok det :)

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på jakt oppi andre sida av dalen jeg normalt jakter i. Og da slo det meg at jeg skulle ta noen bilder av området jeg trener langhold i. Har oxo planer om å arrangere et langholds treff her til våren. Det blir mer om det seinere.

Legger oxo med et par bilder av min tur kamerat Yrcan, han er 3 år, og skal snart ta blodspor prøve og ferskspor prøve for å kunne leite etter min dårlige skudd ;)

 

Bildet av de to eldre kara er fra årets elgjakt på Rena. Høy kvote og dårlige skyttere gjorde at de måtte ta drastiske metoder i bruk. Hvorvidt det ble noe treff vites ikke. :)

 

DSC00692.jpg

DSC00693.jpg

DSC00694.jpg

DSC00695.jpg

DSC00696.jpg

Link to comment
Share on other sites

Som jeg nevnte litt lenger oppe på sida her, driver jeg og planlegger å arrangere et langholds treff her hvor jeg bor.

Jeg har sendt en mail til lensmannen, der jeg ber om å få info om hva som må til for å kunne gjennomføre dette. Det meste er egentlig i boks, siden det lokale skytterlaget bruker samme område til feltstevner. Forskjellen blir at jeg setter opp gonger, der nedslagsfeltet for feltstevnet bruker å være, dermed er jeg innenfor sikkerhets sona som allerde er godkjent for feltstevner. Jeg kommer i tillegg til å ha vakter ute i myra på hver side av trasseen, med VHF, i tillegg til flagg flere steder og skilting samt annonsering i lokal avisa. Er jeg heldig, kan jeg klare 12-1400 meter, avhengig av hvor standplassen blir.

 

Det blir ingen påmeldingsavgift, og jeg har snakket med hotellet her, og de vil sponse opplegget med rimlige rom og en bedre middag på kvelden, der det kan bli servert hjort felt av meg :)

Det hele avhenger selvfølgelig av at noen gidder å komme. Det er et stykke å kjøre hit, men jeg tror det vil være verdt turen. Planen er å ha dette treffet på vårparten, før innmarka begynner å spire for fullt, og det er lite folk som går på tur i terrenget her. Blir det en suksess, så gjentar vi det en gang til, før hjortejakta neste år, seint i august eller tidlig i september.

 

Jeg ta gjerne i mot tips og råd om arrangering samt hvor mange gonger som bør henges ut, og på hvilke avstander. Skytebanen ligger 400 meter unna, så om noen trenger å skyte seg inn, er det muligheter for det, med skivetrekk på 100 meter, og elektronikk på 200 meter. 12 og 10 skiver.

 

Så om dette kunne være interessant for deg, så hadde det vært artig om du/dere kunne evnt sende meg en PM, eller skrive om det her i tråden min. Jeg kan oxo ordne overnatting på noen hytter 2 km unna skytebanen, og det er også mulig å ta inn folk her hjemme hos meg.

 

Dette kan bli gøy :)

Link to comment
Share on other sites

Klart det er interessant! Det vil nok avhenge av tidspunkt seff. men for meg vil et slikt treff få nokså høy pri. Hvor er dette?

 

Av ting som kan være nyttig å plassere i tid og evt. manøvrere i forhold til er jo Numedal, og Hengsvann-treffene (men de er nokså uforutsigbare)

Vi har vel også en plan for et stevne her nede i Mai engang.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nærmeste flyplass er Vigra Ålesund. Det går båt derfra til Hareid, her bor jeg, og leiebil burde ikke være nødvendig.

Pipa mi har 2300 og noen skudd gjennom seg, om det spørsmålet var rettet til meg.

Tidspunktet kan korrigeres med tanke på andre treff, jeg kommer til å henge opp gongene så fort snøen drar, og da er det ganske fort å gjøre klart for ett treff på rimlig kort varsel for min del.

 

Jeg vil selv prøve å få reist litt rundt på diverse langholds treff neste år, det gnager meg at jeg ikke får reist på 500 meter stevnet nå i november.

Jeg får trappe ned på modellfly stevne aktiviteten neste år, og heller prioritere skyting, kjerringa blir like sur uansett hvor jeg drar. :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo glimrende :)

Jeg arrangerer treffet med bare 1 påmeldt oxo jeg, så det blir uansett skyting. Var ute og kikka litt idag, fra stedet hvor jeg foreløbig ser for meg standplassen klarer jeg 1050 meter ca. Men jeg kan flytte standplassen 300 meter lenger bak, eneste negative med det, er at da blir vi liggende inntil en vei, som er litt trafikkert. Jeg vet ikke hvordan det blir med tilskuere, det er ikke negativt for min del.

Det ser ut til at jeg får lånt et party telt som er 9x3 meter, som vi kan innrede, og dermed ligge tørt om det evnt skulle bli dårlig vær. Her i havgapet snur været fort.

 

Hvor mange gonger bør det være på x antall skyttere?

 

Skjøt litt på istapper idag, med 6.5'n, lengste hold var 850 meter, og det ble treff hver gang. Jeg har snakket litt med en dedikert langholdskytter i USA, ang kulebaner og dette med lette vs tunge kuler. Og ut i fra hans påstander, som stemte bra med erfaringen i dag, er det liten forskjell mellom lette og tunge kuler ut til en viss avstand. Vi diskuterte primært 300 Win Mag, der man kan skyte 150/170 grs kuler, med nesten like kulebane som 200 grs kuler ut til 600 meter. Etter 600 meter begynner det å bli forandringer,mest pga BC. Så min tabell som er utregna for 140 grs accubond, stemmer ut til 850 meter med 123 grs Scenar oxo. Scenar har vel høyere BC, litt mer fart, men uansett, gongene gav lyd fra seg, hver gang ved samme innstillinger.

 

Prøve oxo 300'n på 1090 meter, men jeg klarte ikke se nedslaget og pga ørepropper hørte jeg heller ikke om jeg traff steinen. Men jeg så at det drysset snø av den, så jeg var iallefall borti :)

Link to comment
Share on other sites

JEg gleder meg allerede.

 

Hvor mange gonger bør det være på x antall skyttere?

Hiver ut mine erfaringer.

 

Det avhenger veldig av både størrelse, dyktighet, og ikke minst hvor lett/vansleig det er å gå ut og male dem.

 

Vi hadde vel 15 på Gjøvdal, og underholdt omtrent 15 skyttere på det meste. På Bane 14 har de vel ihvertfall 25 gonger, og det pleier å være tak på 25 mann.

Oppe på Abusdal er det 15-20 gonger nå, og vi skla vel underholde 20-25mann - men da skal det jo skytes en god del på skiver. Gongene der er mere rotete (gir mere"realistisk" skyting) plassert enn på f.eks. Bane 14, så det trengs igrunn fler - for de aller minste gongene blir uhensiktsmessig vanskelig å treffe om det blåser endel.

 

Generelt trenger en færre mål jo større grad av disiplin, og f.eks. om en skyter halvparten om gangen, og alle skyttere har en spotter hele tida.

Om en kjører totalt anarki, ingen aner hvem som skyter hvor - og ikke maler ofte, så trenger en flere gonger-

 

Gonger som står så langt unna at en ikke uten videre kan spotte etter spor (dvs. etter at kulene for alvor peker nedover - si >800m) bør stå i f.eks- steinur, da ser en hvor kulene blir av.

 

Etter ca. 500m ser "vanlig stål" ut til å funke greit til alt annet enn 338, om det er tjukt nok, og selv til 338 bare det er 20-30mm. Det blir endel krater og kan være vanskelig å spotte treffene nøyaktig selv på nymalte plater om en har "jern" for nære.

10mm Hardox 450 tåler "alt", og ringer veldig bra. 15mm Hardox sier mer "plonk". Nøkkelen til å høre plinget på langt hold heter elektroniske hørselvern.

 

Har en et sted man kan kjøre til skivene bruker papirblinker å være vel så lærerikt som stålplater. DFS sine store feltblinker er bra, likeså NFPS sine skiver. Alle snudd med baksida til, så en kan se hullene fra standplass.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da gikk hjort nr 22 i bakken inatt. Det var ganske spennende. Er ikke lett å bevege seg på skare snø, men jeg kom på plass til slutt. Det var bestemt at jeg skulle skyte en eldre bukk, og etter litt saumfaring med kikkerten blant de 8 dyra som var på snøen forran meg, fikk jeg øye på et dyr 250 meter unna, som var litt grovere i kroppen enn de andre. Da jeg satte Zeissen på dyret, kunne jeg til og med se horna, så saken var biff. Måtte bare vente til den kom nærmere, og det tok 2 timer. På de 2 timene kom det en ennå større bukk inn på marka, men denne la seg ned og ble liggende langt utenfor min komfortable sone, under sånne lysforhold. De andre dyrene forlot marka rett før jeg skjøt, av hvilken grunn vet jeg ikke.

Skuddet gikk @ 175 meter, og bukken gikk rett ned. Den ble liggende å løfte hodet, og den satte frambeina forran seg, men kom seg ikke opp. Et nytt skudd ble sendt mot bakhodet, og smellet av kula som knuste dette, gav en bekreftende følelse på at skuddet og jakta var vellykket. Jeg gikk ned til bukken, det var en meget pen 8 tagger, åpna den og gjorde den reise klar. Det ble ei lang natt med slakting, men det er alltid like gøy.

 

Nå har jeg 3 kalver, 2 koller og en spissbukk igjen. Skal i tillegg skyte en kalv og en spissbukk og en kolle for en grunneier som har noen dyr på nabovaldet. Det gikk 18 dyr der i natt, så det burde gå greit. Skal jakte der etter 15 nov.

Link to comment
Share on other sites

Synd jeg er slik en dårlig skytter (og bedre blir en vel ikke når en ikke er bedre til å prioritere :oops: ), så jeg får holde meg til mine 100m maks. Men du verden så godt det er med en ærlig og åpen tråd (uten, ja dere vet).

 

Jeg synes denne tråden er morsom og lærerik på så mange måter, og skulle gjerne ha vært god nok til å ha hatt utbytte av en tur til Hareide for litt gonging (og opplæring i skyting :oops: ). Er jo ikke lange biten for meg (1t i bil + ferge), kansje en skulle ha tatt turen kun for å lære litt? Har jo 6.5x55 løp så.... :wink:

 

 

Appropo, fra det ene til det andre. Flyr du fortsatt hang med EG'n Eagle? Min har stortsett ligget og støvet ned siden jeg var med deg opp i sia over Hareide (tom for batterier i både fugl og sender). :oops:

Link to comment
Share on other sites

EG'n min er helt oppbrukt :)

Jeg skal ha meg en ny, men vurderer noe fra HobbyKing av glassfiber, en Salto eller noe.

Det er jo bare å ta turen, så kan vi skyte litt. Er jo som regel greit å skyte her i helgene, og det henger 2 gonger oppe nå. Skal flytte den største litt lenger opp i lia. Jeg er langt ifra noen ekspert, men jeg begynner å få det til. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er bra Ivar Aage. Vi må skyte noe rust ut av løpet i 6.5-06'n din, og se hvor langt vi kan få kikkerten din til å gå. Så tar vi en gjennomgang av forskjellige ting og lager en tabell til deg :)

 

Forhåpentligvis har jeg fått nytt løp i 6.5'n min innen denne dagen kommer.

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg at løpet mitt er utslitt, helt offisielt. Var på skytebanen på lørdag, for å trene litt, siden det kun smeller hver gang jeg skyter hjort. Det ble skutt ca 50 skudd, og resultatet var mildt sagt skikkelig ræva. Jeg dro hjem og pussa løpet, og idag dro jeg tilbake. Men resultatet er like ille. Det går fint å skyte noen hjort med det, men langholds skyting kan jeg bare glemme, så i morra blir det telefon og bestilling av nytt løp :) Denne gangen håper jeg det blir skikkelig.

 

Tenkte å sette Våpenloftet på Førde på saken, men jeg tar gjerne imot tips fra den erfarne garde om andre kvalifiserte smeder. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo bare å forlenge frustrasjonen, men det kan være at det er noe du ikke får pussa ut med vanlige metoder - har du prøvd en grundig omgang med JB eller annen "slipepasta" ? DEt kan få ut karbon som du ikke får ut med andre metoder.

Det har virka for meg noen ganger, de blir fort ræva igjen, men det virker en stund.

 

En annen ting er at dersom du bestemmer deg for å bytte, så hadde det vært gøy å ha det som er utskutt, kappe det opp, og måle, fotografere og analysere overflatene inni.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder ting og komponeneter å pusse løp med, så har jeg egentlig ikke greie på hva som funker, jeg bruker Slip 2000 og Hoppes n9 og noe annet stæsj som følger med diverse pussesett jeg har.

 

Nå blir det bare å skyte resten av kvota, skjøt kolle og kalv inatt, og så blir det løpsskifte så fort som mulig.

Løpet kan du godt få, M67, det er ingen problem. Jeg trenger det iallefall ikke :)

Link to comment
Share on other sites

JB er en liten "snusboks" med myk slipepasta, mykere enn stål, men hardere enn fastbrent krutt. Ofte klarer en ikke å (i "heftige" patroner, .243 er stjerneeksemplet) få vekk alt fastbrent krutt/karbon foran kammeret.

Dette kan en føle med pussestokk og en trang lapp/propp, dra bakover og du kjenner at det blir trangere et stykke foran kammeret. Det anbefales å "slipe" /polere dette ut for hver XX skudd, min gamle 6.5-284 pipe måte ha denne runden hver 3-400 skudd til å begynne med, og før 100 skudd på slutten - da skjøt den noen skudd så fint at...

Du kliner det på en lapp, og jokker fram og tilbake til en god stund etter at du er lei... Gjerne i 3-4 omganger.

 

Så virker det en stund.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har nå snakket med diverse børsemakere ang nytt løp. Ingen har brotsj for 6.5x65RWS, utenom børsemakeren jeg har brukt frem til nå. Hadde en lang samtale med ham i dag og siden jeg har lyst til å fortsatt skyte med "mitt" kaliber, gjør jeg et nytt forsøk hos ham. Alternativet er en annen smed, men da blir det kaliber skifte, 6.5-284, men siden jeg da må kjøpe nye dier og begynne å få ta i hylser, så velger jeg heller å ha mitt "sære" kaliber en runde til. Det blir et rustfritt Lothar Walther løp. 70 cm langt og 23mm tykt. Stigning blir 1:8.

 

I tillegg blir Hausken demperen sendt inn til service, og den får også påmontert en ekstra modul, for ytterligere demping.

Blir å kun bruke 2 kuler, 139 grs Lapua Scenar til trening og 140grs Accubond til jakt. Så blir det å ladde ned hastigheten for trenings skyting, og atom ladde til jaktbruk. Så får vi se hvordan det går. Børsa blir levert neste helg, og jeg får den tilbake i februar. Det kan jeg leve med. Har jo nå en annen børse å skyte med mens jeg venter.

 

Så da fortsetter historien om litt :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har iallefall alltid vært fornøyd med det arbeidet han har gjort for meg i de 14 årene jeg har brukt ham. Men det er klart at i akkurat denne sammenhengen, spriker det litt i hva som er reelt i forhold til hva han har iformert meg om, hva angår løpslevetid, lengde og twist.

 

Men nå er vi iallefall helt enige om hvordan ting skal være, så jeg regner med at børsa blir bedre enn noen gang når jeg får den tilbake. :)

Link to comment
Share on other sites

En annen ting du bør tenke på er valg av løpsprodusent.

LW lager svært gode løp, men ikke alle holder like høy kvalitet.

Ett løp kan gå veldig bra, mens ett annet ikke samler bedre enn 15-20mm.

Synes det har vært stor forskjell på de 4 løpene jeg har hatt i 6,5 kaliber.

 

Ville muligens valgt en produsent med høyere krav til presisjon, slik som Krieger eller Border.

Border løp bli holdt for å være det beste av det beste blant svært mange benkskyttere.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er nok noe i det du sier, nå vet ikke jeg hvor Border er laget, valget falt på Lothar pga rask leveringstid. Hart løpet jeg har nå, var det 6 mnd leveringstid på, noe som er helt uaktuelt.

Hvilke kule vekter er mest brukt til benke skyting?

 

Håper at nye løpet blir levert med 4 bommer, ser de opererer med 4 og 6.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...