Jump to content

6.5x65RWS Langholdsprosjekt


KnuteriK

Recommended Posts

Gal mann:

Må bare si tusen takk for Kammerets beste tråd så langt! Merkelig at jeg ikke har sett den før, men har altså lest gjennom hele nå. Elsker ærligheten og at alt er tildels usminket. Stå på videre! Jeg følger i allefall med :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 353
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Takk for det, Fredrik :)

 

Må jo prøve å holde liv i denne gamle tråden.

 

Har nå vært inne på skytebanen og jobbet iherdig med saks og øks, og fått fjerna mye småbjørk og einer.

Det gjenstår fremdeles noe arbeid før jeg er fornøyd. Skal oxo oppgradere skivestativene og grava generelt, jeg har fått frie tøyler fra formannen i skytterlaget, da de ikke bruker 300 meteren mer uansett. Så det er bare å følge med her på utviklingen. Kan hende jeg kan ha et 300 meter stevne/treff for folk med samme interesse. Er enklere å gjennomføre noe sånt, enn langholdsskyting ute i marka, har jeg en følelse av.

Største problemet er at drenerings røra i grava er tette, så det er ca 20cm vann der. Men har snakka med en i skytterlaget som vet hvor rørene er, og v i skal kikke på det iløpet av uka. Er vel bare å grave de frem tenker jeg, er nok sikkert grodd igjen med mose og slikt.

 

Her er noen bilder fra i dag.

 

IMAG0148.jpg

IMAG0147.jpg

IMAG0146.jpg

IMAG0145.jpg

IMAG0143.jpg

IMAG0144.jpg

IMAG0142.jpg

IMAG0141.jpg

IMAG0149.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at du har en del jobb foran deg her! ;)

 

Her er forøvrig en filmsnutt som imponerte meg. Har lyst på et sånt custom sikte. Har sendt dem en mail:)

 

http://www.youtube.com/watch?v=w0KY-X1e ... r_embedded" target="_blank

 

Jeg la merke til EN ting i denne videoen, og det er linsebeskytterne han bruker. (hehe, rar ting å legge merke til) Men jeg har altså lett etter et alternativ til Butler Creek lenge nå. Syns de har et par store svakheter, som enkelt kunne vært utbedret. Som f.eks at de står ut til siden/opp, og ikke bare kan ligge klint inntil kikkerten. Disse som han bruker er klint helt inntil kikkerten, og sånnt liker man. Så noen som vet hva disse heter? :)

 

Beklager OT, men ville lissom ikke starte en egen tråd for det :P

Link to comment
Share on other sites

Se her.

Tråden livner til igjen. Moro.

Jeg synes skytingen din på 300 m er mer enn godkjent. Tar du med i betraktningen at sentrumstieren på en vanlig 300m skive er 75 mm i diameter så får man perspektiv på din 40 mm samling.

 

Når det gjelder restaureringen din av 300m grava er det bare å ønske lykke til. Ser ut som du har litt å gjøre fremover. :D

 

Si meg, har du egentlig tid til å jobbe??

Link to comment
Share on other sites

Si meg, har du egentlig tid til å jobbe??

 

Det har jeg også lurt på noen ganger. :wink:

 

Bra skyting, rett og slett. Et knepp til høyre på serien der, så hadde du vel havnet på 97-98 poeng, og det er skikkelig bra.

 

Ser ut som et brukbart baneanlegg også, nesten så jeg er fristet til å bedt ØKH om en frihelg og tatt meg en kjøretur. :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe.

 

Tid til å jobbe har jeg, jeg jobber 14 dager og har fri i 21 dager, så noe må man jo gjøre på fritida ;)

 

Lars, du er hjertelig velkommen på besøk, når som helst. Jeg skal ned til Drammen på lørdag, til onsdag, så om du skal skyte noe der du bor, så stiller jeg en mann med børser og det hele :)

 

Jeg skal skyte litt mer på 300 meter, det var egentlig litt gøy. Men jeg må skyte litt saktere, brukte rett under 2 min på 10 skudd, og da blir pipa såpass varm at jeg sleit med mirage. Mulig jeg bør få meg et mirage band. Jeg skjøt oxo med 10x forstørrelse, jeg har 24 tilgjenglig, men er usikker på hva som er bra å bruke til blinkskyting, føler jeg vingler mer ved høy forstørrelse.

Er det så at man har 10 minutter på seg på 10 skudd i konkurranse? Da får jo pipa kjølt seg litt mellom skudda.

 

Ang banen, så er det ikke SÅ mye arbeid. Må kviste litt mer, så må jeg smørre opp skruene som holder skivene fast i metall ramma, og så vil jeg kappe wiren som holder de gamle skivenummerene, og lage nye, uten wire. Evnt spenne opp en wire, med et opplegg der jeg kan henge opp små gonger, som man kan skyte på, 10cm diam eller noe. De veier ikke allverden og er vel nok med 3cm tykkelse. Vi ser.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, Gal mann,

 

Bruk 24x på kikkerten. Dersom du ser bevegelse når du slapper av for å trekke av, og bruker tofot og pose under bak - så gjør du noe feil som du må rette opp uansett. Eller har ikke dagen, er en fyllesyk og har influensa så BLIR det ikke rolig uansett, og det vises på skiva...

Det kan hjelpe å skru ned forstørrelsen når en skyter fra andre stillinger, men ikke fra anlegg

 

Mirageband MÅ du bare ha. Fest en flis av en persienne med borrelås på pipa. Det er nesten gratis, og super-enkelt.

Det er nok å få riktig når en skyter, så alt som kan elimineres eliminerer man - pipe-mirage er enkelt.

 

Høydespredningen din skyldes nok helt sikkert variabelt press i kolben - prøv å fokuser på å slappe helt av og puste helt ut når du lener deg inn i rifla, og ligg like høyt så det blir like tungt hver gang. Pust ut, press på avtrekkeren - og vent...

 

K

Link to comment
Share on other sites

10 minutter på seg på 10 skudd i konkurranse?

Hvis det er konkurransen på Nidaros nå i helgen Du tenker på har Du 12min på å sette minimum 10 tellende skudd i skiva ved gruppe stevnet. Det er intet iveien for å skyte et par ekstre skudd men da risikerer Du samtidlig å få en større treffbild.

 

Ved poeng stevnet gjelder det å holde ekstre orden på hvor mange skudd en sender ivei på skiva. Her er det kun 10 skudd som er tellende. Et ekstre skudd her og Du blir trukket den høyeste verdien.

 

Hvis Du i tillegg ønsker å skyte 50 kontroll skudd på gonger så er de og OK.

 

Allt innom 12 minutter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har fått en liten uke hjemme, fra jobb, før det bar avgårde på en liten ferie. Har brukt tiden til å finne ladningen jeg vil trene med, og skutt litt med denne.

Endte opp med 53 grs N15 bak 139 grs Scenar. Så da er det kapittelet ferdig. Jeg ligger da på ca 900 m/sek, som er helt ok for trening.

Jeg har nå bestilt noen Berger VLD Hunting kuler, for å se om de går greit i denne børsa.

Som sagt så fikk jeg skutt litt, skjøt noen runder på 300 meter, men jeg sliter med at 2 foten er for høy, så jeg ligger ikke skikkelig, jeg slapper ikke av. Å ligge på betong gulv er ikke det samme som å ligge ute på marka, som under jakt.

Jeg har nå kappa 2 foten, og den skal nå være bedre, men jeg har ikke fått testa.

 

Litt testing av Shooter måtte jo oxo til, har nå oxo en vindmåler jeg fikk billig, så da kan jeg legge inn alle parametre, og ved skyting på 964 meter på mandag, satt skudda der de skulle. Var litt uenig med spotter ang vindhastighet, da vinden lå hele tiden mellom 1.2 og 3.5 sek/me, så etter hans råd kneppa jeg for 3 meter, men det skulle være 2, som jeg selv egentlig ville i utgangspunktet. Resultatet ble 40 cm bom sideveien på første og andre skudd, kneppa så ned til 2 meter, og da stod det midt i. Er lekkert når ting faller på plass.

Er nå på jobb, og har med kamera, det blir både skyting på stål og gås håper jeg, så det kommer film etterhvert.

 

Skal legge ut en link til Youtube når jeg er ferdig på jobb her ikveld, fra tirsdagens Shooter test.

Jeg kommer ikke inn på Tuba herfra.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det er kjekt å følge denne tråden.

Ang. å skyte gås nå: Det tror jeg ikke det finnes åpning for. Skadefellingsløyvene ender som regel i mai en gang. Mulig Aukra har andre regler, men det tviler jeg sterkt på at de har fått. Ellers stå på! :D

Link to comment
Share on other sites

I papiret jeg har fått ang felling av skadegås, kan jeg skyte denne frem til 26.7.2011. Antall 20 stk.

Det skal ikke felles gås som har egg eller kull med unger står det videre.

 

Nå har jeg vært og kikka litt, og det er litt gås her, men alle har unger, så jeg tviler på at det blir noe gåseskyting denne turen. Men det kan jo slenge innom noen ungfugler når de har fått slått markene. Gresset er så høyt nå at det er umulig å se om det er noe gås utpå der.

 

Håper å få skyte litt på langt hold på papp ila turen, er gøy å trene litt utpå myra her, eller på Aureosen skytebane.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært lange dager på jobb, 16 timers dager sliter på kroppen, og det har blitt 0 tid til skyting.

Men i dag var det inegn overtid, så da dro jeg ut på myra for å skyte 3 skudd.

 

Jeg fant en tom vannflaske på jobben, fylte den med vann og dro avsted. Ute på myra blåste det godt i fra nord, men vinden var mildt sagt veldig varierende. Iløpet av 10 min målte jeg en snittvind på 4.2 m/sek, med vind fra 0.8 til godt over 7 m/sek.

Jeg plotta inn 4 m/sek i Shooter, men på de 10 minuttene det tok å komme seg fra målet til standplass, hadde antaklig vinden begynnt å gi seg. Jeg lå litt i le, men tenkte at siden vinden var såpass sterk ute på myra, skulle det gå bra. Det er ikke mer enn 25 meter ut av skogen, så det er ikke lange biten fra løpet til vinden kommer. På standplass blåste det fra 0-3.5 m/sek.

 

Resultatet ble 3 solide bom. Jeg kneppa ikke mellom skudda, i tilfelle det var vinden som var litt svak i skudd øyeblikket. Men da jeg fro tilbake til myra etter skytinga, var vinden nede på 2 m/sek på det jevne.

 

Så dette med vind er ikke alltid så lett.

Det blir ett nytt forsøk i lunsjen i morra, det er meldt bedre vær, så da tenker jeg vi skal få flaska til å eksplodere. :)

 

Her er video fra i dag.

 

Link to comment
Share on other sites

Ifjor testa jeg Berger VLD Hunting i 65'n, med dårlig resultat. Regner med at det var twist'n som gjorde dette.

Har bestillt nye kuler nå, men fikk noen av en kompis her på forumet for testing.

La inn 53 grs N15, og satte col til 90 mm. Da er jeg 0.2mm fra bommene.

 

Dro på skytebana for noen dager siden og testa, og ble meget fornøyd med resultatet. Fikk ikke målt hastighet, men det satser jeg på å gjøre idag.

 

Her er noen bilder.

 

IMAG0157.jpg

IMAG0156.jpg

IMAG0155.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det ble skutt endel forrige uke, men det regna så det var vanskelig å motivere seg til å ligge ute og trene på lange hold. Liker ikke å bli våt når jeg ikke er på jakt ;)

Men jeg skjøt litt fra skytebana, der kan jeg få til ca 600 meter.

 

Jeg har tidligere jaktet med Hornady SST 140 grs, i 6.5x55, men hadde noen uforklarlige episoder under jakt, som gjorde at jeg gikk bort fra denne kula. Jeg sitter nå og vurderer å ta den i bruk igjen. Den har bedre BC enn Accubond som jeg har brukt nå de siste årene, og koster halvparten. Presisjonen var helt ypperlig oxo. Så jeg kommer til å handle inn 100 stk og lade både den og accubond, og sammenligne litt presisjon og teste de ila jakta.

 

Jeg har vært ute og jobba mer på 300 meter prosjektet mitt, og igår kom det gravemaskin og et par karer, som hjalp meg å få vekk alt vannet som har samla seg i grava. Det ble gravd en fin grøft som drenering og lagt ned rør. Så nå er problemet med vannfyllt grav borte. Det som står igjen nå er å lage nye skilt med skivenummer, og å få vekk litt mer einer som er forran vollen. I tillegg skal det settee opp en god del vimpler som indikerer vind, hele veien opp. Om noen har innspill på hvor langt det bør være mellom vimplene, så fyr løs.

Legger ved en filmsnutt og noen bilder av jakt området samt gravinga i går.

 

IMAG0160.jpg

 

IMAG0159.jpg

IMAG0161.jpg

 

IMAG0162.jpg

IMAG0163.jpg

IMAG0164.jpg

IMAG0165.jpg

IMAG0166.jpg

IMAG0167.jpg

IMAG0168.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det har blitt endel skyting i det siste, ikke så mye som jeg skulle ønske, men noen skudd har blitt løsnet.

Jeg er meget fornøyd med løpet, og hele børsa generelt, med tanke på at den skal brukes til jakt.

Jeg sliter litt med presisjonen fra dag til dag, men jeg ser at det er jeg som er problemet og ikke våpenet. Det blir rett og slett for lite trening. Har brukt opp 2 uker av friperioden min på en ferietur til USA, og nå er jeg tilbake på jobb.

 

Jeg sliter oxo endel med hastighetsvariasjoner. Om det er kronografen som gjør det, eller om det er de gamle usorterte hylsene mine er jeg usikker på, men jeg har variasjoner på opptil 40m/sek, som er veldig mye, i mine øyne. Jeg er oppe i 969 m/sek med 139 grs Scenar og 55.5 grs N15 krutt. Samtidig er jeg nede i 931m/sek med enkelte skudd. Og det varierer endel opp og ned mellom disse to hastighetene. Et gjennomsnitt på 20 skudd, gir meg 957 m/sek. Jeg har 100 splitter nye hylser liggende, så jeg skal teste disse etterhvert, men til jakt ut til de holdene jeg trener på, går det greit. Og det er ikke ujevne kruttmengder som gir dette resultatet. Skal se om jeg kan få tak i Rhino 22, da jeg leser at dette gir veldig jevne hastigheter i 6.5x55.

 

Her på Aukra er grågås jakta igang, og rådyrjakta starter på onsdag, og jeg har med kamera og børse. Så jeg satser på å få filma fra begge typer jakt utover de 2 ukene jeg skal være her. Har kjøpt nytt og større kamerastativ.

Så det er bare å følge med, så blir det oppdateringer etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg endelig fått reist en runde på rådyr jakt.

Det er mye rådyr her, men nå har jakta nesten vart en uke, og dyra er ikke lenger så mye frempå som de har vært tidligere.

Jeg begynnte dagen med å postere opp på en fin haug, der jeg hadde utsikt ned på et jorde, og over en liten dal og borti noen andre hauger, der rådyra vistnok krysser ofte. Men det ble vindstille, og knotten gjorde livet surt, så jeg flytta meg til en annen del av området, der det er endel innmark.

Der gikk det en bukk og beita, helt på andre siden. Dette måtte gå fort, så det ble ikke tid til å rigge opp kamera, bukken gikk helt i kanten og var på vei til skogs. Et par kjappe målinger med avstandsmåleren gav 205 meter, kneppa opp 8 knepp som er 200 iflg Shooter, (har tabell på kolben til 500) og jeg tok noen raske inn og ut pust mens jeg venta på brei sida.

Pga det høye gresset såg jeg ikke beinstillinga, så det var ikke lett å se om den stod noe skrått, men jeg hadde en anelse, så jeg lot skuddet gå etter å ha lagt prikken i trådkorset 15 cm bak bogen.

Jeg så i siktet at det ble en mørk rose i pelsen der kula slo inn, så knakk bukken sammen, bakbeina først og ble borte i gresset. Da jeg kom frem lå det et pen returbukk i gresset. Kula, en Berger VLD hadde laget et utgangshull litt større enn en tennisball, og 10-15 cm av ryggraden var borte/pulverisert. Akkurat sånn jeg liker det, bogene er hele og da blir det lite blod.

 

IMAG0207.jpg

 

Nå i kveld, reiste jeg en tur på skytebana for å få skyte litt. Fant ut at jeg ville prøve litt forskjellige skytestillinger, for å se om presisjonen får lide, og det gjorde den.

Skjøt først en serie med demper, DFS stilling uten bipod, men med venstre hånd under bakkant av kolben (blink opp til venstre.)

Så satte jeg på brems, samme stilling (blink oppe til høyre.)

Neste serie var oxo med brems, nå i MG stilling, men oxo nå med venstre hånd holdende fast i bipoden (blink nede til venstre.)

Til slutt en serie med brems, bipod og MG stilling, med venstre arm fremme under forskjeftet som ved vanlig skyting uten reim (bildet nede til høyre.)

Alle serie er skutt med to fot.

 

IMAG0208.jpg

 

Til slutt legger jeg ved et par bilder fra jakthytta mi, der jeg har gjort noen modifikasjoner i det siste, med bål og det hele, gleder meg veldig til hjortejakta.

 

IMAG0170.jpg

IMAG0169.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skal man tørre å poste noe mer her da skal tro?

Hjortejakta er godt igang, og min gode 65RWS har knalla ned 10 dyr. 140 grs Accubond i 1028 m/sek gjør jobben svært godt, med lite blod og tildels svært pene kulehull.

Jeg klarte å vommskyte en spissbukk ei måneskinnsnatt, kula gikk rett igjennom vomma, langt bak bogene, og resultatet ble ille. Den døde ikke så fort, og det var tildels dritt over alt. Inni dyret var det ikke så ille, men mellom ribbeina og det ytre kjøttlaget var det møkk fra svongene til bogene og midt oppå ryggen. 2 timer med banning, og så såg det bra ut, og slaktet ble pent igjen.

Iflg makkeren min, gikk bukken et skritt frem idet jeg dro av skuddet, og jeg hadde ligget og sikta på den i et kvarter. den gikk og beita hele tia og stod nesten ikke i ro, og da jeg trodde at jeg skulle rekke å få satt skuddet pent i bogen, på 60 meter, ble det noe ganske annet. En fin ripe i egoet, men sånt skjer.

 

Jeg har oxo fått skutt noen dyr om morgenene på ganske fine hold. Knall og fall hver gang. Et dyr på innmark og 2 dyr i utmarka. De er veldig rolige i utmarka og man har tid til å forberede seg.

 

Det ble felt ei kolle av undertegnede i dag, og jeg tenkte jeg skulle legge ut en bilde serie. Håper dere holder dere i skinnet, dette er ikke ment som noen provokasjon. Det er dette jeg har trent på siden i fjor, og nå kommer resultatene.

 

2011-09-21_082437.jpg

 

2011-09-21_082357.jpg

 

2011-09-21_082341.jpg

 

2011-09-21_080618.jpg

 

2011-09-21_080536.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke ment som noe kritikk knuterik.

Innleggene dine er gode, og de har hvert med på å innspirere meg til å felle dyr trygt, på lengre hold en hva jeg gjorde for noen år siden.

 

Men du skriver her om hva som skjedde med spissbuken som tok et steg frem på 60 meters hold.

Hva hadde skjedd med denne kolla hvis den hadde begynt å bevege seg fremover.

 

En bekjent av meg som også er litt innsperert av langholdsbølgen skjøt en hjort på 350 meters hold i fjor.

Han siktet i bogen og klemte av, kolla dreide hodet ned og sleiket seg på siden i samme øyeblikk.

Det gikk greit denne gang, med et perfekt hodeskudd og knall og fall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser hvor du vil hen, og det er helt greit.

Dette er for meg, 2 helt forskjellige situasjoner, bukken hadde akkurat kommet ned på jordet og gikk og beita ivrig. Kolla kom fra jordet etter en lang natt med beiting, og sto og kosa seg i morgensola oppe i lia, uten noen bekymringer i livet. I tillegg hadde jeg gjort henne oppmerksom på noe, som hun kikket interessert på, så da er sjangsen like stor for at jeg skulle sette skuddet for langt bak pga urolig dyr, på dette holdet, som ved et skudd på 100 meter, i mine øyne. Vi snakker om 0.6 sekund flyvetid. Hadde du vært til stede, hadde du nok samtykket i at det dyret stod stille og rolig, og hadde kommet til å gjøre det i de neste minuttene også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ventet på oppdatering i denne tråden, og endelig kom den.

Likte spesielt at du skrev om den kolla. For de av oss som har fulgt med i denne tråden kom ikke dette som en overraskelse.

100% kontroll kan ingen ha heløe tiden. Men med den treningen og det forarbeidet du har gjort minimerer du risikoen betydelig for skadeskyting er min mening.

Kjør på!

Link to comment
Share on other sites

Det ble en ny runde ut i går, men pga sterk vind, ble det droppa å skyte på litt avstand, så vi krøyp opp i lyngen for å komme nærmere. Jeg skjøt et ungdyr på ca 210 meter, og mens jeg driver og vommer ut, sier kompisen min på radioen at jeg må stå stille, for det kommer en kalv rett over meg. Børsa ligger nede hos ham, så jeg sier at det er bare å skyte. Han har en 264 win mag, så han rekker avgårde han oxo. Etter ca ett minutt smeller det.

 

Vi går opp og finner kalven, og ser da at den har et sår oppå ryggen, med gammelt størknet blod og fast tørkede barnåler.

Forrige uke ble det skutt på en kalv av en annen jeger i måneskinnet, og den kalven hadde bare traska videre etter de andre dyra og vist 0 skudd tegn. Ettersøket gav ingen resultater, men jeg innbiller meg at det er denne kalven vi skjøt i går. Skaden var minimal, var kunn pelsen som var borte, ingen sår i selve kjøttet, den var flådd, på en måte. Lite blod for en hund å spore der gitt.

 

Jeg skjøt kolla mi litt vel høyt i ryggen og skal legge ut bilder av slaktet etterpå. Ser ut som en biljardkule har reist igjennom der.

Uansett, et fint slakt ;) Idag regna det så jævlig at jeg ble hjemme. Har plukka i stykker børsa og gitt den et strøk lakk, type svart matt. Det gjorde seg. Bilder kommer. Skal pusse løp og skyte inn ny ammo i kveld eller i morra, jeg er nesten tom for accubond, så nå blir det Hornady SST og Berger VLD som får prøvd seg. Hastigheten på disse ligger på ca 900 m/sek, noe mer normalt.

Link to comment
Share on other sites

Var ute på en liten jakttur på fredag, det ble ikke skutt noe, mye vind gir meg en usikker faktor jeg ikke liker.

Men vi tok noen fine bilder som jeg tenkte jeg skulle slenge ut. Jakta med 300 win mag, siden det var tidlig på ettermiddag og gode lysforhold. Det var en fin tur, selv om det ikke ble noe dyr denne gangen.

 

mobilopplastningerhst2011103.jpg

mobilopplastningerhst2011104.jpg

mobilopplastningerhst2011105.jpg

mobilopplastningerhst2011106.jpg

mobilopplastningerhst2011108.jpg

mobilopplastningerhst2011109.jpg

mobilopplastningerhst2011112.jpg

mobilopplastningerhst2011113.jpg

mobilopplastningerhst2011111.jpg

mobilopplastningerhst2011114.jpg

mobilopplastningerhst2011115.jpg

mobilopplastningerhst2011116.jpg

 

mobilopplastningerhst2011117.jpg

mobilopplastningerhst2011118.jpg

 

mobilopplastningerhst2011119.jpg

mobilopplastningerhst2011120.jpg

mobilopplastningerhst2011123.jpg

mobilopplastningerhst2011124.jpg

Link to comment
Share on other sites

Idag var jeg ute en tur igjen. Børsa er innskutt med Hornady SST kuler, og jeg dro opp i lia for å spane etter dyr, som av og til passerer en liten åpning i skogen. Det er forøvrig samme åpningen som stålplata jeg skyter på 608 meter henger i, om noen har sett de filmene jeg har lagt ut før.

 

Etter en en lang halvtime, ser jeg plutselig 6 dyr komme inn i åpningen og begynner å beite litt der. Jeg har lagt meg så nærme som jeg kan, pga kraftig vind, og måler avstand til det nærmeste dyret, 268 meter. Siden det er litt oppoverbakke, knepper jeg for 250 meter uten noen avanserte utregninger av vinkler osv, og legger korset ca en god halvmeter forran bogen. Det blåser MYE. Dyret snur seg med hele bredsiden og skudden går, og jeg ser kolla knekke hodet bakover i det samme som bakbeina svikter. Hun kommer trillende kast i kast nedover lia, en 10-15 meter. De andre dyra forsvant umiddelbart. Blir liggende og kontrollere at alt er ok i 5 minutter, så henter jeg ATV og en heftig tur i terrenget starter. Kjører meg fast og må vinsje ATV ut av et gjørme hull, men det går. Når jeg slakter dyret noe seinere, ser jeg at kula har stoppa i ryggraden. Håper at dette er et engangstilfelle, Accubond har alltid gått igjennom. Vi får se på neste dyr, er jeg ikke fornøyd, blir SST lagt bort og VLD får prøvd seg.

 

Et fint slakt, kolla er 2.5 år og hadde ingen kalv. Ser ikke mange eldre koller med kalv for tiden, så tankene virrer litt omkring den siste vinteren og dens følger. Men når månen kommer, vil vi se.

 

Jeg hadde nok kunne ha filmet idag, men tenkte ikke på kameraet som lå i bilen da jeg dro ut, skal skjerpe meg. :)

 

 

Her er noen bilder fra innskyting, lakkering av børsa, og dagens jakt tur, med et slaktebilde til slutt.

 

IMAG0240.jpg

IMAG0241.jpg

IMAG0242.jpg

IMAG0243.jpg

IMAG0244.jpg

IMAG0245.jpg

IMAG0246.jpg

IMAG0247.jpg

IMAG0248.jpg

IMAG0249.jpg

IMAG0250.jpg

IMAG0251.jpg

 

På bildet som er tatt nedover mot skytebanen, ser man en voll i lyngen, der lå jeg da det smalt, et fint sted og ligge med full oversikt alle veier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt over 20 dyr med SST for noen år siden, og var kjemepefornøyd, men så begynnte jeg å få tilfeller der dyra spratt på beina etter påskyting og forsvant uten at ettersøkshunden fant noe. Gikka da over til Accubond. Men så har jeg tenkt mye på om det var jeg som kanskje skjøt høye skudd, og at det var derfor dyra forsvant, så jeg tenkte nå å teste de igjen, i manko av Accubond. Jeg tester på et dyr til, og ser hva som skjer da. VLD står ferdigladda og klar, må bare kronografere de, så kan jeg teste de oxo. Fikk forøvrig 25 accubond nå i kveld av en kompis, så jeg er berga ut sesongen ;)

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg innskutt og klar med Berger VLD. Fikk 925 m/sek med snill ladning N15. Mer enn nok vil jeg tro.

Presisjonen er også upåklaglig, og etter innskyting med kronografering, ble det kneppa opp 70 knepp og 25 venstre, og skjøt 5 strake på 30x30 stål @ 608 meter. 5 treff, og jeg er meget fornøyd.

 

Her er noen bilder.

 

IMAG0256.jpg

IMAG0254.jpg

IMAG0255.jpg

Link to comment
Share on other sites

Måtte ut og teste litt idag, i gjeldende forhold. Det går mye dyr og beiter oppe i fjellsia på dagtid, og skal jeg skyte på disse, føler jeg at jeg måtte se om jeg i det hele tatt er innen rekkevidde.

Jeg sier på filmen at dette er normal jaktavstand, da mener jeg ikke at jeg normalt skyter på disse avstandene, men at dyra er på disse avstandene mye.

 

Så jeg snurrer litt film, og så drar jeg ut og speider etter evnt kandidater. ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Med værmelding som sa stiv kuling opp til sterk storm, dro jeg en tur til skogs idag. Vind og opplett er genialt jaktvær, synes jeg, så da bar det avsted.

Et godt stykke oppe i lia, ble jeg var en brun flekk gjennom noe buskas, endel høyere oppe enn meg, og da jeg så igjennom kikkert siktet, så jeg at det var en kalv. Perfekt. En rask fremrykning til ei passe stor bjørk, fikk klemt meg inn i mellom 2 greiner, og da hadde jeg godt anlegg for et stående skudd. 60 meter opp til kalven som beitet intet anende oppe i ei lita mosekledd ur. Klemte til og kalven gikk rett ned. Skjøt den rett bak bogen, sånn midt på i høyden. Ikke noe ryggskudd, men Berger VLD i gode 925 m/sek, gir vel en ok sjokkvirkning.

 

Venta litt etter at jeg skjøt, for å se om det var flere dyr i området, men så ingenting. Er ikke unormalt at kalver tusler litt rundt på egen hånd nå når mor skal ha seg litt. :)

 

Tok noen bilder av turen, mest trær og en rar rot, sikkert en eine busk engang.

 

Slaktet gadd jeg ikke ta bilde av, det så helt fint ut, lite blod og ganske stort hull. Kjedelige greier.

 

 

IMAG0257.jpg

IMAG0258.jpg

IMAG0260.jpg

IMAG0261.jpg

IMAG0262.jpg

IMAG0263.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd lettere kuler i denne patronen? Hvilke hastighter kan en regne med for kulevekt rundt 120-125 grs?

 

Har prøvd noe, og for 120-125 grs kule, vil jeg tro du psserer lett 1050 m/sek.

Jeg har kun prøvd med N15 krutt, men om man bruker noe som er raskere vil man vel oppnå mer hastighet.

Jeg har hittil skutt ut kuler i 1077 m/sek med børsa mi. Det går unna da. :)

Link to comment
Share on other sites

Var en tur ute natt til i går, og månen var fremme en halvtimes tid. Det regner tidvis oppover og bortover, så det gjaldt å være rask. Spotta ei kolle nede på et jorde som gikk og beita aleine, og siden vi har skutt en kalv der for litt siden tenkte jeg at da tar jeg a mor.

 

236-238-242 sa PRF'n, og jeg kneppa opp. Etter 30 sek var alt klart og skuddet gikk. Ingen klask i dyret, og ingen umiddelbar skuddreaksjon, men kolla satte opp farten og forsvant til skogs. Hmmmmmmmmmm.

 

Uggen følselse, det må jeg innrømme, det var liten vits i å be til Gud, så jeg traska nedover jordet mens månen forsvant bak tunge skyer, og mørkt ble det, jævlig mørkt. Siden det var duggvått gress, hadde jeg ingen problemer med å se spora etter dyret der de forsvant ut av jordet og ut i det ukjente. Det ble mye romstrering, lite bra for en ettersøkshund om den måtte komme, men etter å ha passert dyret x antall ganger gikk jeg rett på den. Den lå 5 meter fra jordekanten. Er alltid like deilig å kjenne godfølelsen komme tilbake, og en liten jubel ble utløst på stedet. Rykka dyret inn på marka og henta John Hjort'n og kjørte den til slakteriet. Perfekt skudd, rett bak bog, lungeskudd mao, og alt var stas. Ikveld er det meldt oppholdsvær noen timer før midnatt, så da blir det ut en ny runde. Det er mye brøling rundt om her nå, så jeg håper å kunne få meg en bukk eller 5 ila natta. Ingen bilder av dette slaktet, sånne bilder finnes det lenger bak i tråden. Eller lenger fremme ;)

Link to comment
Share on other sites

Det ble en bukk inatt, men ingen storing. 6 tagger med pinglete gevir. Skjøt oxo ei kolle litt tidligere på kvelden. Begge gikk rett ned i smellen og det var lite dramatikk. Sikta på en skikkelig gosse, men månen ville ikke spille på lag, og når det endelig ble lyst nok, så jaga bukken en annen bukk av marka og kom aldri tilbake. Men det er mange netter med med måne igjen ennå, så jeg tror det kan bli en storing etterhvert.

Bilder kommer, når det er noe å ta bilde av. 16 dyr da,sålangt :)

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute hver natt nå, og skutt 2 dyr hver gang. Ble kolle og kalv natt til i går, og en 10 tagger og en spissbukk natt til idag. Vi har nå skutt 45 av 50 dyr, og er med andre ord snart ferdige med årets jakt. Det har virkelig gått unna nå de siste dagene da det ble kaldere og dyra kom ned fra fjellet.

 

Jeg har til nå i år skutt 20 dyr med 65RWS'n, og jeg blir bare mer og mer førnøyd med kaliberet til jakt. Jeg har i år lada ganske hardt, godt over tusen meter pr sekund, noe som har gitt meg en "flatere" kulebane enn tidligere, penere slakt, og økt skyteavstand. Jeg har jo trent mye på det siste, og har fått noen fine opplevelser. Hadde ønske om å skyte på 5-600 meter i år, men sånn det ser ut nå, så blir det ikke noe av, da måneskinnsjakta tar resten av kvota i rekordfart.

 

Men da kan jeg jo skyte litt langhold nå senere i høst når jakta er over, og kose meg med det. Har jo oxo en 338LM som snart er klar, så da får 65'n hvilt seg litt.

 

Skal strax ut igjen på nye tokt og speide etter storbukken, den var innpå i går, men jeg fikk den ikke til å stå slik at jeg kunne skyte. Men kanskje i kveld.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...