Jump to content

6.5x65RWS Langholdsprosjekt


KnuteriK

Recommended Posts

  • Replies 353
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå har jeg hatt 3 løp i 6 BR, 2 CM og ett SS, og alle har gått 8-12mm @100m. Har også LW pipe i ett annet kaliber som går godt til å sitte på en Mauser, dvs i underkant av 20mm med rette kuler. Jeg tester kun 5-skuddsgrupper, alltid, og har nok vært heldig ang. kvalitet, om kvaliteten svinger så mye som enkelte skal ha det til.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vel, liten oppdatering.

Fikk beskjed fra børsemaker om at Lothar løpet utgår, da han ikke klarer å få det lenger enn 67cm, og jeg vil ha 70-71cm, så da blir det det Krieger løp i stedet, med 5 bommer. Leveringstiden er den samme, så i løpet av neste mnd skal børsa være klar til bruk igjen.

 

Jeg har vært ute og jakta hjort i et annet vald, og der ble 300 Win Mag'n testa på skikkelig drugt hold. Er litt usikker på om jeg skal poste avstanden, da jeg vet at folk fra lokalområdet her leser tråden, og sikkert ikke liker det de leser.

 

Men at jeg traff på laaangt hold, er helt sikkert, det ble knall og fall :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Du kunne vel kjøpt ei 74cm STR-pipe og kappet den til 70cm fra kammerenden. Da vil du ta bort alle rester etter x55 kammeret når du kamrer den med x65 brosj. Billig, raskt og enkelt. Jeg har alltid gjort dette med Tikkaene mine. Foretrekker hamrede piper med choke.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Du kunne vel kjøpt ei 74cm STR-pipe og kappet den til 70cm fra kammerenden. Da vil du ta bort alle rester etter x55 kammeret når du kamrer den med x65 brosj. Billig, raskt og enkelt. Jeg har alltid gjort dette med Tikkaene mine. Foretrekker hamrede piper med choke.

 

 

Jeg trodde STR pipene var for tynne ved kammeret? Tar jeg virkelig så feil??

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg målte med en tommestokk, bomma med en mm :)

Hadde jeg kunnet bruke en STR pipe hadde jeg nok gjort det, men vi får prøve denne Krieger pipa og se hvordan det går.

Det blir iallefall ikke skutt de mengdene som i fjor, da jeg trodde at 5000 skudd gikk greit. Nå blir det å finne en ladning, rundt 900 m/sek, som gir god presisjon, og holde seg der frem til jakta, så blir det litt mer maks ladning av Accubondsa til hjorten.

 

Har kjøpt meg ei fin loggbok på Nille idag, den er delt inn i 3, en del til hvert kaliber jeg har, så da får jeg få orden på alle notatene jeg har liggende på forskjellige lapper og skiver, og få samla de på ett sted. Snakk om rotehue.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Du kunne vel kjøpt ei 74cm STR-pipe og kappet den til 70cm fra kammerenden. Da vil du ta bort alle rester etter x55 kammeret når du kamrer den med x65 brosj. Billig, raskt og enkelt. Jeg har alltid gjort dette med Tikkaene mine. Foretrekker hamrede piper med choke.

 

Hvor mye koster en slik opperasjon :?:

Jeg har selv en Lakelander som jeg har søylebeddet og montert nye kkc stokk samt maksim demper på.

Løpet på denne er 27 mm i kammerenden så jeg kunne muligens gått for denne løsningen hvis jeg vil ha et løp til i 6.5x284

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Må vel blåse litt liv igjen i denne tråden.

Er for tiden på jobb, men når jeg kommer hjem skal jeg skyte litt.

 

HAr fått tilbake børsa ja, har skutt og pussa og skutt og pussa, så løpet er klart. Har fått testa pittelitt, ut til 600 meter på Blaker, og 20x20 cm plata "dinga" ganske jevnt.

 

Har noen kuler liggende, og har basert meg på 53grs N15, som i vinter ved -2 gav 907 m/sek. Vil legge meg på denne hastigheten, for å spare litt på løpet. Så nå blir det å skyte inn børsa, gjøre noen notater, og så begynner moroa.

Så får vi se om jeg får litt bedre dreis på langholdet med denne i år.

 

Skal skrive litt mer utfyllende når jeg kommer hjem, og legge ut noen bilder.

Børse ble forøvrig veid til 10.2 kg, med demper, og 23mm løp på 71cm. Ikke noe reinsjakt våpen for å si det slik. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det ble en liten tur på skytebana i går. Ville skyte inn børsa da jeg skal på grågåsjakt om 3 uker.

Etter at børsa var noen lunde inne i tieren, testa vi noen skudd over chrony'n.

Testa 49grs URP bak 139 grs Scenar, og fikk 894 m/sek. Dette var helt ok, og presisjonen er god. Hadde oxo ladet noen skudd med 52grs MRP, som var minimums ladningen i fjor. Denne gav hele 945 m/sek, og jeg ble midlt sagt paff. Det ble LongRange oxo, som forøvrig hadde æren å trekke av. Det var hans Chrony, så jeg tenkte han kunne skyte den i stykker selv ;)

 

Men det var ingen tegn til overtrykk, så jeg skal lade noen få runder med 50 grs N15, og se om jeg kommer ned mot 900 m/sek, som er målet med treningsammoen. Jaktammo, kommer jeg til å lade til maks, og det blir spennende å se utover sommeren hva maks blir.

 

Testa oxo Shooter, som jeg har på HTC telefonen min, og etter å ha lagt inn hastighet, avstand, vinkel temp osv, satte jeg korset på en liten stålplate som lå i gresset oppe i en bakke, 608 meter unna. Lot skuddet gå, og sneia rett over plata. Hadde plata stått/hengt som den skulle, hadde det vært treff. Var oppe i bakken idag og kikka på nedslaga, og jeg var ikke mer enn 10-15cm over, max.

 

Prøvde oxo det samme med 300 win mag'n, og var bare få cm fra 6.5 nedslaget, så Shooter funker helt perfekt, det er sikkert. Blir spennende å prøve på avstander over 1000 meter, for å se om den duger hele veien. :) Det ble desverre ingen bilder, da det ble litt hektisk, men det kommer etterhvert. Blir oxo å filme fra grågås jakta, og da kan det bli lange hold :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er jeg på plass på Aukra igjen. Og idag fikk jeg bekrefta at vi skal skyte gås, allerede i morra. Så da får vi se.

På fredag var jeg på skytebenen for å teste noen ladninger, og det viser seg at Chronyen min ikke viser rett hastighet. Jeg fikk lave hastigheter sammenlignet med en annen Chrony, og denne gir korrekte hastigheter i forhold til forventet hastigheter og sammeligninger med tidligere år.

 

Fikk plutselig besøk av ei jente der, som kom innom og var meget interessert i å få lære mer om skyting. Hun tok jegerprøven i vinter og vil prøve seg på hjortejakt til høsten. Jeg og LongRange ble litt satt ut med det samme, men vi tok grep og jenta fikk skyte. Og hun traff. Hun skjøt faktisk veldig bra, til kun å ha skutt med rifle en gang før. Jeg knotta inn noen verdier i Shooter, kneppa siktet på RWS'n, og ba henne finne ei stålplate oppe i lia. Det gikk litt tid før hun fant den, men etterhvert smalt det, og jaggu ble det treff. 608 meter. Slett ikke verst for en nybegynner.

 

Jeg og LongRange var litt distraherte så vi traff ingenting. Det ble tatt noen bilder, så forklaringen på distraksjonen ligger der. Kremt. Kremt................

 

IMAG0108.jpg

IMAG0109.jpg

 

IMAG0021.jpg

IMAG0024-1.jpg

IMAG0110.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er i sånne tilfeller en skulle hatt med seg ei børse som ikke treffer, og som dessuten gir en kraftig ubehagelig rekyl for utlån til slike.

Da hadde hun ikke kommet igjen og du får konsentrert deg om skytingen når du er på skytebanen heretter. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hun ble tilbudt å prøve diverse rifler, bla 300 win mag, men hun trivdes veldig godt med min tunge snille Tikka, så da fikk hun bruke den.

Hun kommer ikke på jaktlaget mitt, er fullt. ;) Men hun får nok jakta hos onkelen sin på et av nabovalda.

 

Kjekt at det ble litt liv i tråden da, selv om det ble lite prat om emnet ;)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært og jakta litt.

Er på jobb på Aukra for tiden, og her kryr det med grågås. En kjekk kar jeg jobber med, har gård, og løyve til å felle 20 gås på skadebeite, så jeg dro til ham i går og kikka litt. Og der gikk det noen gjess på et jorde ett stykke unna.

 

Fram med videokamera, og litt planlegging, og skuddet gikk. Holdet var mellom 250 og 300 meter. Pga små mål og litt kupert innmark, var det vanskelig å få eksakte målinger med avstandsmåleren. Jeg kneppa for 280 meter og holdt midt i, det gav kjempetreff. Skuddet gikk inn i høyre lår og ut midt i venstre vingefeste. Berga brystsnadderet.

 

Blir ny tur ut i kveld, og nå har jeg fått et område til, så da er det dobbel sjange for gås.

Kameraet blir selvfølgelig med.

 

Her er filmen.

 

" target="_blank Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For de som er interesserte så ble det litt jakt i dag oxo.

Det satt en stor flokk med gjess nedi en bakke der jeg jakter,men utenfor synsfelt. Så jeg måtte vente til en kom vraltende over kanten mot meg. Det gjorde det til slutt, men den kom fort og sikta på ei dyp grøft, så ting gikk fort, men fikk det på film.

Så da er det 2-0 til meg :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det ble en tur ut i dag også. Kanon vær, og mye gås rundt om kring, gav høye forventninger til jakta.

På det første stedet vi dro, var det tomt, kun 2 rådyr som gikk og beita.

Der jeg har skutt tidligere satt det endel gås, og etter litt kryping var jeg på hold. På jordet der gåseflokken var, gikk det oxo en rådyrbukk. Han ble veldig interssert i de 2 gjessene jeg hadde sjangs å skyte, og da jeg var klar til skudd, kom han beitende inn i siktet og stod få meter fra fuglene. Jeg syntes det var uansvarlig å skyte rett forran hodet hans, så jeg avventa, med det resultatet at gjessene fløy.

 

Etter at kameraet ble slått av, fortsatte bukken rundt hele jordet og skremte alt av gås som var der, og for å bevise at han var sjef, kom han helt opp til meg, og stod 10 meter ifra meg og så på meg. Hadde det ikke vært vitner til stede, så tror jeg kanskje han hadde fått det ;)

 

Surt, men en utrolig artig opplevelse. Noe av det er festet på film, og her er filmen. :)

 

Link to comment
Share on other sites

Så du klarte å se den, den er ikke så mye med, men jeg hadde knallutsikt med 16x på kikkertsiktet. Hele hodet på den var i bildet.

Sikkert like bra at jeg ikke skjøt den gås, vi får se igjen ikveld, om det ikke blir over tid pga test. Men cash is king :)

Link to comment
Share on other sites

Ny tur på jakt med RWS'n i går.

Gåsa stod der, sammen med rådyra, og jeg fikk meg ei ganske fort. Avstanden var 168 meter. Det var flere gjess der oxo, men grunnet nogen dårlig bakgrunn, ventet jeg med å skyte, og da stakk de til slutt.

Dro opp på det andre stedet jeg jakter, der er det myr og lyng rundt det hele og ingen problemer med bakgrunn, annet enn 3 rådyr som beita bak gåseflokken. Måtte vente til rådyra var litt ute av veien, ville ikke la en evnt rikosjett knerte et rådyr, det blir så vanskelig å forklare :)

 

Det kom noen turgåere i det jeg skulle rigge meg til, men de hadde ikke noe imot at jeg skjøt noen gås, de ville gjerne se på, og da glemte jeg å trykke på REC knappen på kameraet. Det var dumt, for det var et bra skudd, på 218 meter.

 

Rådyra brydde seg ikke om at det smalt litt i demperen min, så hadde jeg kunna, hadde det velta et par av de, de var 4 stk.

 

Her er filmen.

 

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute og jakta i noen dager og det har blitt litt mer gås.

har oxo bomma på noen, da holdet ble noe langt og hodet på gåsa var det eneste som stakk opp av gresset. På toppen av det hele, glemte jeg å kneppe ned igjen siktet på neste gås, og skjøt da over.

 

Men her er et par filmer fra idag og en dagt tidligere i uka.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Her er muligens årets siste gåsejakt video, jeg reiser fra Aukra i morra og er usikker på om det blir en ny tur opp.

Det har vært skikkelig morro å få jakte her, og jeg har fått mange gode opplevelser med kamera og rifla.

Nå er det bare å se fram til hjortejakta i september, da skal det filmes.

 

Jeg kommer til å teste litt mer Shooter og langhold nå i sommer, og poste resultater her.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei igjen alle barn.

 

Har vært noen runder på skytebanen i går og idag, og fått testa noen ladninger til børsa. Endte opp med 53 grs N-15, dette gir nå deilige 905 m/sek, med 139 grs Scenar.

Litt fin innskyting på hundre meter, og så ordna jeg til en 300 meter skive på 300 meter'n, og stifta på ei hundre meter skive på den. Ville teste 10 skudd, som de skyter på UNL, eller F class.

 

På den første 10 skudds runden lå jeg ikke helt optimalt, måtte bruke en ammoboks og støtte meg på, så det ble en dårlig gruppe. 85 poeng ble det.

Så fikk jeg ordan 2 foten, og skikkelig støtte bak, og klemte på en ny runde, som jeg syntes gikk veldig bra, men ble plaget av mirage de siste skuddene. Kom frem til skiva, og både LongRange og jeg ble faktisk veldig overrasket.

Serien satt litt til venstre, med 8 niere og 2 tiere. 92 poeng. Det er jeg meget fornøyd med.

 

I morra får jeg muligens en ny magnaport til børsa, da blir den litt roligere å skyte med,. og kan hende jeg klarer å prestere bedre. Utenom de to øverste skuddene, som kom grunnet mirage, var gruppe størrelsen ca 40mm på de 8 resterende. Er det bra eller ikke? Har ikke så god greie på hva slags samlinger man bør ha på 10 skudd på 300 meter.

Her er noen bilder.

 

5 skudd serien er med 300 win mag, også på 300 meter.

 

IMAG0135.jpg

 

IMAG0131.jpg

 

IMAG0136.jpg

 

IMAG0132.jpg

 

IMAG0134.jpg

 

IMAG0133.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bra meg her og bra meg der... Hvis det blåste himla mye? :wink:

 

Dette er vel heller ikke "bra" i den store sammenhengen, all den stund mange er i stand til å skyte bedre med jernsikter og reim :oops: Men det er det beste jeg får til... 36 skudd

07062011509.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dette er første gang jeg tester børsa ut til 300 meter på papp, så jeg synes det var bra, samlingen var iallefall grei synes jeg, om man ser vekk fra de 2 siste skuddene som satt over.

Jeg har heller aldri trent på sånn skyting, skyter jo helst kun på stål på lenger avstand, og da er ikke samlinga det jeg ser etter, men førsteskudds treff. Jeg trener til jakt, ikke til konkurranser ;)

 

Men jeg skal trene litt mer på 10 skudd @ 300 meter,så får vi se utover sommeren.

Det var vel omtrent vindstille i går, og jeg kneppa noe knepp for mye til venstre, og kunne nok vært ett knepp høyere.

 

Skal inn på skytebanen nå og jobbe mer med selve 300 meteren, den har ikke vært i bruk på over 10 år, så det er endel vedlikehold som må gjøres på skivestativene og litt ellers i grava, samt en god del fjerning av buskas som har vokst opp forran skivene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...