Jump to content

6.5x65RWS Langholdsprosjekt


KnuteriK

Recommended Posts

Hæ?! Du kan ikke særiøst mene at du, som bygger enorme modellfly, eller droner :mrgreen: fra grunnen av,

trenger en gammel og tvilsom baker for å skru inn eller ut pipa di. Nei, skjønner at jeg skal lage deg en pipestikke på jobb imorgen! ;)

 

Stiller gjerne med kameraet jeg, men det blir litt surt å filme at jeg tar kanna med gamletyskeren på første skuddet...etter at du har varmskutt :lol::D:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 353
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Natt til igår var jeg ute på måneskinnsjakt. Etter litt venting bød sjangsen seg da en spissbukk og en kolle kom inn på marka. det var også en kolle med kalv der, men de var litt for langt unna. Målte spissbukken til 156 meter, idealholdet, og lot rødprikken i Zeissen finne frem til nakkegropa, rett forran bogen. Det ble knall og fall, og de andre dyrene reagerte knapt. De stoppet beitinga en liten stund, men fortsatte etterhvert. Den enslige kolla gikk og vima frem og tilbake ved bukken, og da den etterhvert roa seg ned, satte jeg punktum for denne også, med en kula plassert nøyaktig på samme sted. De hadde identiske inn og ut gangs hull, på mer eller mindre samme punkt i kroppen. Pene slakt, null blod, hele boger og stor stas. Børsa er friskmeld :)

Link to comment
Share on other sites

Nei, skal prøve å holde tett neste gang ;)

6.5x55 slutter aldri å imponere. Jaktkameraten min skjøt en kronhjort natt til i går, jeg lå ved siden av og spotta. Holdet var snaue 190 meter, og jaggu blei det ikke gjennomskyting på dyret, som er godt over 100 kg, og som ble skutt midt i bogen, der alle beina bor :) Den gikk 40 meter. Deretter var det natta. Kula heter Nosler Accubond :)

Link to comment
Share on other sites

I morgen blir det siste runde for å verifisere knepptabell, har skutt endel denne uka, og tabellen ser ut til å være rimlig korrekt. Avtrekksfeil er største årsak til mine mindre bommer. Har fått tak i en drøss med 4 liter kanner, som skal fylles med vann og settes ut. Kannene er 28cm høye og 25 brede, noe som er innenfor sirkelen jeg har som krav å treffe i. Så man kan godt kalle dette en general prøve for skyting på lengre avstander. Maks avstand blir 750 meter, pga sikker ekspansjon. Det er meldt knall forhold i morgen, så da blir det ut i 11 tida og sette opp kanner, så blir det skyting fra kl 13, og jakt fra kl 15. Fikk 18 dyr i tillegg på kvota,så nå må jeg stå på noen dager. Skal rygg opereres på tirsdag, så da blir det vel slutt en stund :(

 

Referat kommer :)

Link to comment
Share on other sites

Da er test skytingen unnagjort. Det ble veldig bra resultat, og jeg klarte målet med 1 skudd pr kanne ut til 788 meter, som var lengste hold. Om jeg skulle ha kommet helt i senter på en skive, måtte jeg nok ha gått grundigere til verks, men siden målet er sirkelen i reinsfiguren som brukes under oppskyting, er jeg førnøyd med å være inni denne, til jaktbruk. Det måtte 2 runder til før ting satt som det skulle, og PCB og QL/QT måtte korrigeres noe. Det som skjer er, at ca etter 580 meter, begynner tabellene å henge etter. Skuddene går litt for lavt, men ikke mer enn at jeg nå har fått alt på papir, og under testskyting i går, stemte alt.

Jeg vet ikke om Roe har erfart det samme, siden jeg ikke har sett ham skyte på over 600 meter i sine tester. (Si ifra om jeg tar feil). Jeg vurderer å få gjort noe med avtrekket mitt, det er nå 600 gram, og jeg får det ikke lettere uten at det går på sikkerheten løs. Mulig jeg må sjekke opp Dixn andy greiene. FOR jeg merker at avtrekk er det aller viktigste under skyting på lange hold. Dårlig avtrekk = katastrofe. På en blink kan man alltids skyte på nytt, men under jakt, får man sjelden en ny sjangse, spesielt om man treffer dårlig. Dette er nok mat for motstanderne, men det er en ærlig sak, for min del.

 

Det jeg kan si som er min erfaring fra 2200 skudds trening i år, er at ut til 500 meter, så går alt helt greit, og det er ikke spesielt vanskelig å treffe bra innenfor sirkelen. Men fra 500 til 600 og videre utover begynner ting å forandre seg. Så min grense er nådd, for i år, men treningen fortsetter neste år, og da blir det fokusert mer på hold mellom 500 og 1000 meter, samt at jeg kommer til å skyte endel med 300 WM, da denne yter mer på disse avstandene. Ekspansjonsmessig kan jeg ikke skyte lenger enn ut til ca 800 meter med min 6.5x65RWS, så da må man gå opp litt. Jeg vet at det skytes på over 1000 YARDS med 264 Win Mag i USA, og jeg har mer ytelse i mitt våpen enn 264 Win Mag, men jeg velger å være litt tilbake holden. Så får vi se nå om det blir skutt på 500 meter i år ;)

 

Her er noen bilder fra noen av de siste slaktene, samt et bilde av kanna som hang på 788 meter i går. Det ble et greit treff.

 

DSC00658.jpg

DSC00659.jpg

DSC00660.jpg

DSC00661.jpg

DSC00662.jpg

DSC00665.jpg

DSC00666.jpg

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder avtrekk til Tikka, så myste jeg akkurat i siste Vapentidningen, der en ny Tikka T3 Sporter ble testa. Denne er utstyrt med snellertavtrekk, som går av ved ca 250g belastning. Nå er jeg ikke på stående fot sikker på om avtrekket fra en T3 passer på M695, men det kan jo være verdt å undersøke. Du har vel så vidt jeg forstår både t3 og M695, så da kan du jo kikke på saken..

 

Meget interessant tråd :!:

Link to comment
Share on other sites

Siden det ble en liten stans i jakta, grunnet operasjon av skulder, tok jeg meg en biltur og besøkte våpensmeden som har skifta løpet i børsa mi. Ville vite hva han tror om løpet og om hva jeg skal gjøre i fremtiden.

For det første, løpet er visstnok ikke utslitt, på langt nær. MEN, jeg har et problem, noe som han mente ikke er normalt for mitt kaliber. Problemet er at krutt kornene fra N15 kruttet er litt store, og siden jeg bruker mye krutt, klarer ikke alt å brenne opp. Derfor vil jeg få en glass/sand blåsingseffekt inni løpet noen cm forran kammeret. Dette området trekker da til seg mantel, og kula vi bli redusert i det den passerer og den vil skrense litt videre fremover i løpet. Derav litt merkelig presisjon, men som han sa, "Jeg tipper du har topp presisjon ved nypusset løp". Det har han rett i. Nå er jeg usikker på hvor mange skudd jeg har fyrt av siden forrige puss, men han sa at det ikke var veldig ille. Så det blir å gå over til N19, som har mindre diameter på krutt kornene, og så blir det å skyte presisjons testing for å se hvor mange skudd jeg klarer før jeg må pusse igjen. Kan selvfølgelig pusse etter hver skyte økt, det er nok det beste.

 

Løpet så ellers veldig bra ut, oghan mente det vil holde ett år til, evnt 2000 runder til, men mindre dette punktet i løpet forværrer seg mye. Det blir å lade ned hastigheten, slik at ikke den skal kunne akselerere tilstanden ytterligere.

Nå må jeg bare regne ut hvor mye N19 jeg kan lade, så blir det å presse x antall 123 grs Scenar til rundt 900 og noen meter og se om jeg finner en god ladning. Må begynne helt på nytt med andre ord. :( Jaktammo har jeg nok av ut sesongen, så det bekymrer jeg meg ikke for.

Regner med at mange av dere kjenner til problemet i pipa mi, og det er vel dette dere har referert til da dere skriver at den ikke holder mer enn 2000 skudd. Ser at noen har skrevet om presisjon og nypusset løp i 6.5-284m så da regner jeg med at det er samme problem der. Så da har jeg iallefall fått en forklaring som jeg skjønner noe av, så får vi se hvordan presisjonen er utover høsten og vinteren. Nytt løp blir bestillt etterhvert.

 

Skjøt forøvrig en kalv med 300 Win Mag'n dagen før jeg dro på sykehuset,så nå er møydommen tatt på den børsa oxo. Det ble slett ikke mye skade av 180 grs Fusion i 964 m/sek @ 15 meter i rygg/nakke. Bare ett stort hull. :)

Link to comment
Share on other sites

I min bok er løpet ditt "utskutt".

Derfor vil jeg få en glass/sand blåsingseffekt inni løpet noen cm forran kammeret.

Børsemakeren din er sikkert flink til å dreie og gjenge og kamre... Men enkelte ting er han (mildt sagt) ikke oppdatert på.

Det er klart det er korrelasjon mellom kruttkornas størrelse og det du ser, men korna gjør kruttet er langsommere, du kan da bruke mye energirikt krutt -> høyt trykk, og høy temperatur, forholdvis lenge.

Det kalles utbrenning og gir dårlig styring, og det kalles karbon-belegg og har lite med sandblåsing og mekanisk slitasje å gjøre, men det kalibrerer ned kula så den blir rom når den kommer lenger fram...

Før ble kragløpa romme i tuten, Sauerløpa krakelerer og brenner ut i kammerenden - med de resultater du ser. Årsak, mer krutt, høyere trykk og høyere temperatur.

 

Vi har alle sett dette - og det er et sted 6.5x55 skinner. Lad den til "atom"-nivå med N15 og vær glad, når pipa tuller for mye - hiv den. 3300,-. for ny - dvs. halvparten av premiumpipa di - og mi, i ultrabultra-kaliberene.

Lad ned supermagnumen med N19, been there, brukt noen kg, til litt kvasst 6.5x55 nivå og skyt litt mer, og skyt litt mer mellom puss, presisjon får du nok vel så bra (min går gør-bra med N19..) men du er da knapt over hva en får med N15 av fart i x55.

 

Løsninga til benkeskyttererne med tjukke løp, er å kappe 1 tomme i kammerenden og kamre på nytt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vel da blir første prioritering å skifte børsemaker. Har hatt tanker om det siste tiden, men nå tror jeg at jeg har bestemt meg. Samtidig som jeg gjør det, så skal den nye børsemakeren få lov til å si hva han mener om løpet mitt, uten at jeg sier noe om antall skudd eller noe som helst.

 

Jeg sliter uansett ikke med presisjonen ennå, men jeg skal prøve litt mer nå utover høsten. Er en gyllen mulighet å evnt dra til Evje på 500 meter stevnet, så får vi se hvordan det går, selv om 500 meter er litt langt for min del, når det kommer til presisjons testing. Må bare få klarsignal fra samboeren, noe som ikke er så enkelt :(

Det siste jeg skal gjøre med dette løpet er å se hvor høy fart det er mulig å presse en 140 grs kule opp i. Skal filme når jeg kronograferer, så får vi se hvor langt jeg kommer hva trykk angår, før jeg ikke tør mer :) Hørte vi 1000 m/sek??

Link to comment
Share on other sites

Glass/sandblåsingseffekten har jeg også blitt forklart fra en ballistiker fra Norma. Han forklarte også i den sammenheng hvorfor det på større kalibre lønte seg å benytte et tennrør i hylsa som fyrte opp kruttladningen forfra og ikke bakfra som er vanlig i std småkalibre. Utover dette har jeg ikke giddet å sette meg inn i problemstillingen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag dro jeg til skytebanen igjen. Siden jeg har skimset opp Picatinny skinna på Tikkaen, har jeg grunnet diverse rare treffpunktforandringer i år, valgt å fjerne skimset. Bare for å ha fjernet en potensiell feilkilde, selv om jeg tviler på at det har noe med saken å gjøre. Siden dette ble gjort, måtte jeg skyte inn børsa IGJEN.

Jeg ladet 20 skudd med N 19 krutt og 123 Scenar i front. Tok med en pakke med N15 patroner med samme kule. Siden N 19 er raskere, har jeg gått ned 8% på kruttvekta, og lada i dag 50 grs N19 på 123 Scenar.

 

Etter noen få skudd var jeg inni senter, og jeg skjøt 3 skudd med N15. Skudda satt litt spredd rundt innertieren. Tok så 3 skudd med N19, og alle tre satt i samme hull. Prøvde noen runder til, og samme resultat. N19 samla mye bedre enn N15. På 300 meter satt skuddene skikkelig tett, var så vidt jeg kunne se noe rust mellom de grå flekkene i stålplata. Kjenner jeg er ivrig etter å teste mer, så det blir ned på laderommet i kveld og presse 100 skudd.

 

Skjøt en kalv lørdagsmorgen, ryggen ble skikkelig sprengt, men slaktet ble skikkelig bra. Lekkert med ATV og tømmerhenger med kran og klo. Legger ved noen bilder. Naturbildene er fra søndag, da skjøt jeg en kalv oppe i skogen. Fint terreng å jakte i.

DSC00672.jpg

DSC00673.jpg

DSC00674.jpg

DSC00675.jpg

DSC00676.jpg

DSC00677.jpg

DSC00678.jpg

DSC00679.jpg

DSC00680.jpg

DSC00681.jpg

DSC00682.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, det stemmer.

Man får oxo kjøpt et sikte som heter Huskemaw. Samme prinsippet, ca 1200 dollar.

GreyBull sender ikke ut av USA, men jeg har mange venner som bor der som ordner det.

 

Har lest endel om det som blir omtalt som Point Blank Range. Er det noen som kan fortelle litt om det, og evnt hvor stor blinken skal være for at dette skal være særlig effektivt til hjortejakt? Jeg vet hva det er, men lurer lit på hvordan man kommer frem til avstandene, innskyting og makshold.

Link to comment
Share on other sites

Har eit Leupold Vx-III 6.5-20x50 LRT, som eg skal sette på 6.5x55`en, når hjortejakta er over. Og har tenkt å lage til eit sånt system som Roe gjer, å merke tårnet med tape, som er justert til kaliber/ladninga ein skyter med, på forskjellige avstander. Men har litt problemer med å stole for mykje på elektronikk og ballistiske program, så må vel antageligvis få testa ut på ein eller annen måte, om det stemmer med praksis, før eg lager tape`en til.

Forøvrig samme type tårn som på den Grey Bull kikkerten, men kun med MOA justering, ikkje Yards..

Gledar meg til å få testa ut rifla på litt lengre hold enn 100 metern... :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg testa litt tabellen jeg har på våpenet mitt idag, fant noen fotball store steiner oppover utmarka ved skytebanen, og det ble treff på samtlige skudd. Tabellen er utregna for 140 grs Accubond @ 958 m/sek ved 18 varmegrader. I dag var det kun 3 grader, og jeg skjøt med 123grs Scenar med ukjent hastighet. Treff innenfor en fotball på 600 meter gikk iallefall greit. Var såvidt jeg så steinen i snøbyga, men lyden av treffet var ikke til å ta feil av.

 

Huskemaw siktene, blir kalibrert for kaliberet ditt med en gitt kule med en gitt hastighet og man oppgir snitt temperaturen for bruken. De trenger selvfølgelig oppsette for hele børsa, men det ser jo utrolig bra ut. En jeg kjenner i USA har et sånt sikte på en 7mm Rem Mag, og han sverger til systemet. Vinden er igjen den eneste faktoren man ikke rår over.

 

Jeg har verifisert min egen tabell gjennom testing og er så langt ganske fornøyd, men ett sånt skudd på 1017 Yards klarer jeg ikke. Ennå. Vil prøve å få tak i et sånt sikte og bruke det på Tikka T3 SV'n min i 300 Win Mag.

Link to comment
Share on other sites

Tror Huskemaw er meget overpriset og markedsføres mot kunder som egentlig ikke skyter LR. Kritikken fra folk som har prøvd dem er alt annet enn positiv, er jo folk her på forumet som har vært på Shot Show og fysisk sett siktene - ikke mye positivt å høre. http://www.snipershide.com/forum/ubbthr ... ber=773184

 

Om du vil gå den veien gå heller via Leupold custom shop så du får et skikkelig sikte. Greybull siktet er lite annet enn et Leupold Custom shop sikte.

Men du har jo allerede en Zeiss og kan bestille ratt fra kentonidustries.com om du vil ha en penere løsning.

Link to comment
Share on other sites

Tredobbelt opplegg :roll: , tårnet er merka i mrad, med tape - men har og brukt dobbel merking, mrad nederst i gult, og meter øverst i hvitt.

Huskelapper i ButlerCreeken, først og fremst vind - og notisboka...

IMG_4591.jpg

 

Tårnet i meter OG mrad, mere hitek ballistikk-infosystem. Siderattet er rødt og grønt som lanternene på en båt. Merka i mrad.

IMG_4843.jpg

 

.22LR merka i meter

IMG_4766.jpg

 

Huskelapp, med avstander, vind og retikkelinfo

21112009.jpg

 

Ild!

IMG_4597.jpg

 

K

 

AdminEdit: Fixet linkene for deg.

Link to comment
Share on other sites

Vi får se hva som skjer. Zeissen er jeg fornøyd med sånn den er. Den er enkel å justere, lett å ha oversikt over hvor man er på skalaen da 0 (150 meter) er helt i bånn av kneppinga. Så er jeg i tvil, skrur jeg siktet ned til det stopper, og skrur opp til 0. Så er det bare å kneppe videre. Prdd har jeg 6 knepp fra 0 og ned til bånn. Traff meget bra med tilten mao. :) Dvs, jeg tok vekk tilten i går, så nå er det pluss 2 runder.

 

GreyBull er det jeg har mest lyst på, så jeg skal undersøke litt mer hos de. Men de sender som sagt ikke ut av statene, så jeg må få innside folka til å ordne det.

 

Skal låne et sikte av longrange her på forumet, så får jeg sjekka litt ut av hva som er av potensiale i 300'n. 100 stk 200grs SMK er på vei.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg endelig skutt en større bukk. Natt til i går var vi ute og jakta litt. 15 cm snø gjorde forholdene mer enn ypperlige, og månen gjorde at det ble tilnærmet dagslys. Etter noen runder for å sjekke hvor dyra var, fikk vi se en liten flokk ved en skogkant på ett av jordene der jeg jakter. Det ble noen raske fremrykk og til slutt kom vi ikke nærmere. Ca 130 meter. Det stod 2 koller og en kalv der, bukken hadde lagt seg ned og slappet av. Det var en liten kul på marka, så det eneste jeg så var hals og hode. Gode forhold, mye snø, ja, jeg skjøt den like godt midt i bakhodet. Kula entret nakken/bakhodet der øverste leddet er, og gikk fram i hjernen og ut på innsiden av venstre øye. Unødvendig å nevne at det ble et pent slakt. Det var en 10 tagger. Mobilen var tom for strøm så jeg har ingen bilder av selve skuddet. Skal partere en kalv seinere idag, så da kan jeg ta bilde av hodet, og kanskje jeg klarer å få noen bilder av nakken på slaktet der det bare er et lite rundt hull.

 

Kunne sikkert latt være å skrive om dette skuddet, men jeg lovte å være ærlig i denne tråden, og evnt skrive om litt spesielle ting. Synes denne var litt spesiell, men på en positiv måte. Men jeg regner med at mange er av en annen oppfatning. Får jeg sjangsen under slike forhold, skjer nok dette igjen. Det var ett perfekt skudd på et meget rolig mål, og blinken var av en slik størrelse at jeg ikke så det som uforsvarlig å sette skuddet der jeg gjorde. Nakken på bukken er godt over 20 cm bred. Nok om det :)

Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering på jakta. Har til nå skutt 19 dyr, 17 med 6.5'n. Det er samme resultat i år som i fjor, effekten er formidabel. Med unntak av 2 kalver, har alle dyra gått rett ned i smellen. Skudd skadene er normale, men lite blod. Det blir store hull og pulverisert kjøtt, noe som er helt greit. Fikk kronografert ett skudd i dag, bare for å sjekke hastighets tapet ved mye lavere temp enn det som tabellen er satt til, og det skiller 11 m/sek fra 18 varmegrader til 2 varmegrader. Er ikke sikker på om dette er mye eller lite. Jeg passet på at patronen hadde ligget ute i bilen i natt, slik at den var like kald som omgivelsene. Så det ble 947 m/sek.

 

Det er nå andre natt på rad at jeg har skutt 3 dyr iløpet av sekunder. Demperen er veldig effektiv, det virker som om at "vanlig" 6.5 smeller mer, det er iallefall mer lyd i børsa til kompisen som jeg jakter sammen med, vi har samme demper. Det at dyret kollapser momentant gjør oxo at de gjenværende dyra ikke får den samme panikken, som når dyret man skyter på begynner å springe, for da begynner alle å springe. Avstandene disse nettene har ligget på 137m på det korteste og 194m på det lengste. Det har vært ca 15 cm snø, og måne, så lyset er jo utrolig bra. Med 6-24x72 Zeiss blir dette en knall kombinasjon, og jeg kunne uten problemer ha skutt hjort på 3-400 meter under sånne forhold. Men der dyra har oppholdt seg den siste uka, har dette ikke vært nødvendig. Håper fremdeles på å kunne sende avgårde et skudd på 500+ iløpet av høsten. Vi har 11 dyr igjen på kvota av 50 totalt, pluss at jeg skal skyte 3 dyr for den ene grunneieren som han har på et felleseie i et annet vald. Der er innmarka over 450 meter lang, så det kan by seg en sjangs. Har kjøpt ett nytt parti med 140 grs Accubond, og skal nå lade disse med N19. Jeg fikk mye bedre presisjon med dette kruttet med 123 grs Scenar enn med N 15 som står bak Accubondsa jeg skyter med nå. Skal oxo oppdatere tabellen med hastighetstapet jeg får ved bruk av dette kruttet, samt legge inn en lavere temp siden vinteren tydligvis er kommet.

 

Skal legge ut bilder fra skytinga, så får vi se om samlingene kryper litt i forhold til tidligere.

Happy hunting :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg passet på at patronen hadde ligget ute i bilen i natt, slik at den var like kald som omgivelsene.

 

 

Det er slik det skal gjøres, på denne måten får du rimelig kontroll på ammunisjonstemperaturen kan bruke lufttemperatur som indikator. Dersom du tar ammunisjonen inn får du "et eller annet sted mellom 23 og 2 grader" noe du vil merke på drøye hold.

 

10 msek variasjon høres normalt/lite ut.

Link to comment
Share on other sites

Fikk meg et par timer på skytebanen idag. Ville teste litt mer med N19. Og joda, det er merkbar bedre presisjon i våpenet med dette kruttet. Vinden var skikkelig ekkel, til tider ganske kraftig slik at børsa faktisk bevegde seg pga vind. Det ble skutt med og uten brems, og med og uten lyddemper. Det ble skutt mest på 100 meter, men også 300-420-505-558-587 og 598meter. Men det var resultatet på papp som vr mest interessant for min del. Det ble noen gode samlinger, vind og regn tatt i betraktning. De forskjellige treffpunktene er variasjonen mellom demper, brems og ingen av delene.

 

Skal presse noen Accubonds i kveld, pusse løpet og prøve en runde på banen igjen i morra, med kronograf. Regner med å miste endel fart med N19, men det gjør ingenting. Her er et par bilder av noen serier. det ble skutt bedre serier enn dette oxo, men i iveren etter å skyte flere serier, glemte jeg å ta bilder innimellom.

 

DSC00683.jpg

DSC00684.jpg

DSC00685.jpg

DSC00682-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da har har jeg vært innom skytebanen noen timer. Pussa børsa før jeg dro, og tok med 150 skudd.

Skjøt noen raske skudd på skiva med treningsammo, slik at evnt pusse sleiver skulle elimineres. Jeg har ikke opplevd å få treffpunkt forandring etter puss, men det er mulig at 100 meter er for kort for å få utslag.

 

Jeg monterte deretter Chrony'n, slik at den stod forran munningen samtidig som jeg kunne skyte på skiva. Man kaster da ikke bort ammo. Alt var klart, vindstille, masse regn. Skudd nr 1 gav 930 m/sek nøyaktig, skudd nr 2 gav 929.8 og nr 3 gav 928.9 m/sek. Samlinga av de 3 skudda er på de to bildene. Jeg skjøt en 3 skudd serie på 300 meter, på samme skiva. Glemte kamera, samlinga var ikke allverden, men det stod ett hull i innertieren, ett hull i 9r'n direkte under yttertier og ett hull i 8r'n rett linje til høyre for skudd nr 2. De utgjorde en fin trekant, med en spredning på 8-10 cm. Ikke spesielt bra. Jeg gjorde samme testen en gang til, med 123 grs Scenar, og fikk 2 hull med 15mm spreding, det tredje nappet jeg litt og det stod 8 cm opp til høyre for de to første.

 

Så mine mistanker om at tunge kuler ikke går spesielt bra i 1:9 løpet er herved et faktum. Det blir å gå for et løp med 1:8 istedet. Noen som har input på hvilke stigning jeg bør satse på for å skyte 140 grs kuler på laaange avstander? Hvorfor den eminente børsemakeren satt inn 1:9 når jeg forklarte bruken av våpenet vet jeg ikke, men jeg får rette det opp med et nytt løp. Har merket i hele løpets historie at 140 grs Amax, SMK, SST og Accubond ikke samler slik de gjorde i gamle løpet som var 1:8, på avstander over 300 meter.

 

Uansett, børsa klarer nok å skyte de siste 8 dyra vi har igjen på kvota, men når det er gjort, blir det en tur til Førde.

Det som ble brukt i dag var 50 grs N19, og Federal 215 Mag hetter. Merka at denne ladningen var hard med hylsene. De fikk tydlige merker etter støtbunnen. Men bortsett fra det var alt greit. Har hørt at magnum hetter gir 1 grain ekstra effekt, så da er jeg oppe på rødestreken, spesielt med tanke på at jeg ikke har ladedata for N19. Jeg har rett og slett bare regnet ut differansen mellom N15 og N19 sine maksladninger med 140 grs kule i 6.5x55. Kom frem til at det var 8% mindre krutt ved bruk av N19. Så da gikk jeg ned 8% fra 55grs, og endte opp med 50.

 

Noen som vet om jeg kan redusere de samme 8% ved bruk av N19/URP i 300 winmag oxo? Eller skal jeg glemme det?

 

Pics:

 

DSC00686.jpg

DSC00687.jpg

DSC00688.jpg

DSC00689.jpg

DSC00690.jpg

DSC00691.jpg

Link to comment
Share on other sites

Saueren har enten 1:205mm (1:8"), eller 1:220mm (1:8 2/3")... begge fins, om hverandre, aldri sett et Sauer eller Kongsbergløp som ikke skjøt med 9g kuler. Så det funker med 8 2/3"

6.5x55 har vi hatt i mye over 100år og riflestigning har vært den samme i alle tider og kulevekta 9 eller 9.3g like lenge

Jeg ville gått for 1:205mm. Men faktum så vet jeg ikke hva det er i Sauerpipa som ligger i skapet nå. Skjøt en 5 skuddssamling på 12.5mm @ 200m med den her om dagen, så det er uansett høvelig.

26102010295.jpg

 

Dass Deutsche Zauer

IMG_5311.jpg

 

10skuddere på 200m med denne rifla ligger på 20-25mm på det jevne, men for ofte lager jeg slengere så det blir 30mm, Dette er med 9g Scenar. Et 1:8" løp skal igrunn stabilisere 155grs BT kuler og de burde noen laget...

Amerikanerene bruker 1:9" da de sverger til 120grs kuler i 6.5mm. Dette er jo også grunnen til at 140grs homogene kobberkuler er så sjeldne, fins ikke ei rifle i USA de flyr fra... OG seff, at default på Hartløpet er 1:9".

 

GS Custom, i RSA lager noen fine, rare, dyre homogene kuler, noen krever sågar 1:7" stigning, disse har BC som er på høyde med gode .338 kuler.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for skikkelig bra svar, M67. Det er alltid gledelig å finne at du engasjerer deg.

Det blir nok 1:8, har hørt at jeg mister litt hastighet i forhold til 1:9, men det kan ikke være allverden.

Det blir uansett ikke aktuelt å lade 140 grainerne over 910 m/sek, da jeg vil prøve å beholde løpet litt lenger enn ett par tusen skudd neste gang. Men jakt skudda skal laddes til det maksimale, det er en herlig effekt i Accubondsa når de drar avgårde i 950 m/sek +.

 

Har du noen mening om løpslengde og tykkelse? Har lyst på et fett fluta løp. Dagens løp er 21mm, og 68cm langt. Iflg børsemaker, ville ikke lenger løp gjøre annet enn å gi litt mer fart, presisjonen ville bli dårligere. Han mener 68cm er den beste kombinasjon for hastighet og presisjon. Noen tanker om dette? Mitt forrige løp var 19mm og 57 cm langt. Presisjonen var upåklagelig, men jeg måtte opp i 58 grs N15 for å bikke 950 m/sek. Dette gjorde sitt til at hyslene mine ikke ble særlig gamle :)

 

Tusen takk for alle svar, jeg setter stor pris på det.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for skikkelig bra svar, M67.

Takk selv, jeg liker temaet, og jeg liker denne tråden.

 

Det blir nok 1:8, har hørt at jeg mister litt hastighet i forhold til 1:9, men det kan ikke være allverden.
Iflg børsemaker, ville ikke lenger løp gjøre annet enn å gi litt mer fart, presisjonen ville bli dårligere. Han mener 68cm er den beste kombinasjon for hastighet og presisjon.

Dette er to myter som er svært vanskelige å bevise. Den med hastighet, trykk og riflestigning er i alle fall en liten og til praktisk bruk neglisjerbar effekt. Mangelen på for hjemmeladeren merkbar forskjell i trykk mellom .223 1:12" og 1:7" f.eks...

 

LØpslengde og presisjon jaja... mange bruker jo 74cm løp i DFS, og de har bedre presison enn det du viser fram i allefall - pipa som har skutt samlinga mi over er 70cm., vanlig Sauerprofil. Og ingen hever øyenbryn over den her på banen iallefall.

BR-korthold, er et sted man kanskje merker dette, og de har gjerne 21" piper, men det er også pga. vektbegrensningen - skal rifla veie under 6.12kg og pipa være 25mm tjukk, så KAN den ikke være 80cm lang.

Palma-skytterene, som skal ha 155grs .308 kuler til 1000yds før solnedgang, bruker oppmot 80cm piper, og de skyter bedre enn jeg kan drømme om på en stund ennå.

Så jeg tror ikke presisjonen blir dårligere.

Langholds-benkeskytterene har og bra lange piper, og de skyter jo 1" samlinger på 540m! og 4" på 915m.. Good Luck

 

Men jakt skudda skal laddes til det maksimale, det er en herlig effekt i Accubondsa når de drar avgårde i 950 m/sek +.

Jeg har ingen erfaring med storviltjakt på langt hold (eller i det hele tatt), men jeg ville gått langt for å bruke samme kule og ladning (ihvertfall hastighet) på trening og jakt. Fort gjort å gå i surr.

Mine egne tanker om løpslengde og tykkelse har vært tynt nok til å gå inni demperen, tjukt nok til å gjenge M18x1, kortest mulig innenfor vettuge hastighetsmål - og bærbart. Gørtjukke løp blir fryktelig framtunge om de er lange.

 

 

Leser du engelsk? DEt finnes mye info i boks form, fra folk hvis erfaring er nærmest uoppnåelig for oss nordmenn, og fra vitenskapsfolk som er ihuga skyttere. OG nettbasert info.

 

Artiklene til Shawn Carlock på http://www.defensiveedge.net

Zak Smith på http://demigodllc.com/

Jerry Teo skriver mye kult på http://www.longrangehunting.com/

 

http://www.6mmbr.com/ er for meg nærmest et oppslagsverk.

 

Med disse kanerene er det viktig at en ikke tar det EN sier som den fulle sannhet..

 

Denne boka http://www.amazon.com/Precision-Shooting-Yards-Dave-Brennan/dp/0967094887/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1258671984&sr=8-1-fkmr0 er en samling artikler som delvis er nyttige, og som jeg tror du vil like i tillegg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bare en tanke: Om accubonden flyr ut i 950 eller 920, kan effekten bli særlig forskjellig?

Det kan kanskje være visst din skuddavstand er fast. Alltid.

Men, du skyter jo noen dyr på 120, andre på 190. Dyra faller jo. Hastigheten på kula i det det treffer dyret

er dermed forskjellig..........

Comprende? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er klart. Men når kompisen min skyter samme kula med sin vanlige 6.5x55, ladda max, så har han ikke dem samme effekten som jeg har på dyrene jeg skyter. De kollapser på stedet. Dette skjer enten jeg treffer lunge/bog, eller rygg. I tillegg har jeg en liten komfort sone der kula mi flyr noe flatere enn hans, som gjør at jeg på avstander opp til 300 meter ikke tenker over hvorvidt jeg bør kneppe opp noen knepp, eller holde høyt. Jeg sikter på samme punkt enten det er 60 eller 300 meter. Jeg er klar over at 100 sek/meter ikke er allverden, men det utgjør litt.

 

At jeg mister litt fart ved valg av nytt løp, kan jeg evnt ta igjen ved å lade litt hardere, for å beholde de data jeg har samlet opp i år. Men om kula mi går ned til 920 m/sek, som du skriver, så utgjør nok ikke det den store forskjellen fra 950-960 m/sek hva hjorten angår. Den ramler uansett.

 

Det er fascinerende å skyte en hjort på 260 meter, feks, og høre hvordan kula freser igjennom lufta, for så å lage en skikkelig smell når den treffer dyret, og samtidig se i siktet, at hjorten får en knekk i bakbeina, og ramler rett ned, med rompa først. Dette opplevde jeg sjelden med 308'n eller 6.5x55'n jeg hadde før, med mindre jeg sikta i ryggen/nakken.

Derfor har jeg blitt litt glad i denne effekten, som jeg mener er et resultat av sjokkvirkningen av den høye farta.

 

Ble kanskje ikke noe godt svar på innlegget ditt, men jeg blir litt gira når jeg skriver om denne komboen av børse og kaliber, og skulle ønske at flere opplever det jeg gjør når jeg skyter og jakter, med 6.5. Jeg jakter oxo med 300 WM, og jeg driver i disse dager og sparer til en 338 Edge, for det helt ekstreme. Så om noen skal selge en brukt 338 Win Mag, så send meg en PM.

Link to comment
Share on other sites

Det er fascinerende å skyte en hjort på 260 meter, feks, og høre hvordan kula freser igjennom lufta, for så å lage en skikkelig smell når den treffer dyret, og samtidig se i siktet, at hjorten får en knekk i bakbeina, og ramler rett ned, med rompa først.

 

Det er nok mange som ikke har opplevd denne effekten :!:

Skuddet går, du ser dyret går i bakken kontant, så hører du klasket fra innslaget :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror lyden jeg hører er suset fra kula som flyr avsted, for det er avslørende når man skyter på langt hold. Suselyden eller fresingen vedvarer helt til man treffer. Jeg har fått litt kjeft av og til når de andre jegerene på laget har hørt "flyvetiden", og skjønt at dette var lenger enn de vanlige 100 meterene.

Denne lyden kommer jo selvsagt fra alle våpen, men den er spesielt sterk/fremtredende i børsa mi, kontra normal kaliber. Har alltid tenkt at den høye farten gir "høyere" lyd. :)

Link to comment
Share on other sites

Sierra sluttet dessverre å produsere dem for flere år siden. G1 BC på 0.57

 

Av og til finner man noen private som selger ut noen esker de hadde glemt de hadde,

var dessverre akkurat litt for treg til å få kjøpt den eska over..

 

Hadde jeg hatt noen skulle du fått dem :)

Link to comment
Share on other sites

alltid tenkt at den høye farten gir "høyere" lyd

Jeg har altså aldri hørt noen suselyd, ikke med prosjektiler uten egen drivmotor. Men det er nå så, kula dumper kW-nivå med energi ut i lufta og et sted må det gå.

 

155gr MK

Vetle, jeg husker de kulene der. Men med BC på .57 er det ikke mye å vinne med de., de har en ganske butt tangent ogival. Og laaang bæreflate, langt fra et VLD design.

Jeg matet mauseren med 139gr Scenar i den tida de var å få kjøpt, og den har høyere BC...

 

Forresten Vetle, jeg glemte jo nesten:

IMG_5436.jpg

 

:wink:

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...