Jump to content

6.5x65RWS Langholdsprosjekt


KnuteriK

Recommended Posts

Årets jakt er da over i vårt vald. 50 dyr har blitt felt, hvorav 23 falt for min 6.5x65rws.

Jeg har testa litt forskjellige kuler i år, med varierende hastigheter. Favoritten er ennå Nosler Accubond. Den viser seg å duge på alle hold, til og med på over 600 meter. Skjøt de to siste med Berger VLD i gode 950 m/sek, men resultatet ble litt så som så. Kalven jeg skjøt først ble sprengt ganske så voldsomt i ryggen. Kula gikk inn rett over bogen, men blåste ut oppover slik at ryggraden og pelsen var helt borte. Og stakkaren ville ikke daue heller. Kolla kom løpende tilbake til kalven siden den lå og ville opp, så jeg gav henne en salve i samme område. Knall og fall. Hun lå helt stille umiddelbart. Så fikk kalven ett i hodet, og da var det natta gitt.

 

Holdet var drøye 200 meter, fullmåne og stjerneklar himmel. Fantastiske lysforhold. Det var ca 0 grader da jeg skjøt og helt vindstille. Da jeg slakta dyra, viste det seg at Berger'n ikke hadde gått igjennom kolla. Kula stod ikke i skinnet, og det var heller ingen skader på ytre side av bogen, så kula står inni bogen ett sted. Er mulig at Berger kulene ekspanderer voldsomt ved sånne hastigheter på så korte hold, og dermed ikke kommer gjennom. Skal sende mail til Berger og spørre om dette er fakta.

 

Jeg skal skyte noen dyr i et annet terreng etterhvert, kanskje, så da blir det rapport derfra. Mulig jeg drar frem 300 win mag og tester 210 grs VLD med den.

 

 

2011-11-11_003358.jpg

 

2011-11-11_003308.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 353
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...